Scielo RSS <![CDATA[Revista de la Facultad de Medicina]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-001120130002&lang=en vol. 61 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Disability Research</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Characterization of research on disability in Colombia 2005-2012</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Antecedentes. En Colombia la investigación en discapacidad registra desarrollos aislados y no articulados, así como una baja socialización de sus resultados, hechos que dificultan la apropiación social y la transferencia del conocimiento. Objetivo. Caracterizar la producción investigativa desarrollada en el país entre 2005 y 2012, referida a discapacidad. Materiales y métodos. Se diseñó un aplicativo web para el registro de proyectos de investigación finalizados, a partir del cual es posible analizar las principales temáticas de investigación, enfoques metodológicos, fuentes de financiación, formas de socialización de resultados, unidades y actores productores de conocimiento, entre otras. Resultados. Se muestra un creciente interés sobre el estudio de la temática en disciplinas diferentes a las tradicionalmente relacionadas con rehabilitación y discapacidad y se resalta la participación de personas con discapacidad en calidad de investigadores. Conclusión. El país debe fortalecer el desarrollo de su capacidad para producir, usar y gestionar el conocimiento científico en discapacidad como fuente de referencia en la toma de decisión política.<hr/>Background. Research on disability in Colombia has had isolated and poorly articulated developments, as well as a poor socialization of its results, which hinders the social appropriation and the spreading of knowledge. Objective. To characterize the research production on disability in the country between 2005 and 2012. Materials and methods. A web application was designed to register concluded investigations. This allowed the analysis of the main investigation research topics, methodological approaches, sources of funding, ways to socialize results, units and actors who produce knowledge, among other categories. Results. It has been found an increased interest in studying the topic in disciplines different from the traditionally related to disability and rehabilitation. It is highlighted the participation of disabled people as investigators. Conclusion. The country needs to strengthen the development of skills to produce, use and manage scientific knowledge in disability as a reference when political decisions are being made. <![CDATA[<b>Epistemic initiatives and inter-subjective transformations: Doing academic work in the field of the master dissertation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Antecedentes. Se retoman los orígenes individuales e interesados de los recorridos registrados por quienes hacen tesis de maestría. Objetivo. Repensar los nexos entre las formas de hacer investigación y acompañamiento académico a tesis de posgrado. Materiales y métodos. Remiten a los procesos investigativos de cuatro tesistas en tres maestrías de la Universidad Nacional de Colombia: discapacidad e inclusión social (2), estudios de género (1) y educación con énfasis en comunicación (1), recurriendo a la auto-reflexividad. Resultados. Los resultados narrativos dan cuenta de las relaciones estudiantiles con el saber mientras hacen investigaciones académicas. Conclusión. Señala que las experiencias académicas contienen epistemologías de resistencia y cambios en los modos de hacer investigación. Se afianzan tanto las aperturas epistémicas como las transformaciones intersubjetivas.<hr/>Background. Afford the main arguments explored in four researches respect to three master programs. Objective. Considering the main characteristics of the academic work in the field of the master theses. Material and methods. The article includes a reflective analyse about origins, intellectual interests and individual work: disability and social inclusion (2), gender studies (1) and education-communication (1). Results. Explain the relations between researchers and knowledge, according to the conceptual and empirical dimensions. Conclusions. Examines critical aspects of academic experiences, epistemologies of resistance and research perspectives. Present the epistemic initiatives and the inter-subjective transformations. <![CDATA[<b>Application of the classification systems in educational contexts: Facilitating the inclusive education of persons with intellectual disability in secondary school</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Antecedentes. En Colombia hasta el momento no se había explorado ni documentado la posibilidad de emplear sistemas de clasificación, en este caso la CIF-NJ, como facilitadores de procesos de inclusión escolar de personas con discapacidad intelectual. Objetivo. Construir una herramienta basada en CIF-NJ, encaminada a determinar un perfil funcional de estudiantes, de utilidad en el contexto educativo, especificando y describiendo los elementos y características principales de dicha herramienta para contribuir a la inclusión educativa de los estudiantes con discapacidad intelectual en Bogotá. Materiales y métodos. El diseño de la presente investigación es cualitativo y es de tipo descriptivo. La población a la cual está dirigida son estudiantes en situación de discapacidad Intelectual escolarizados en secundaria. La investigación contó con dos fases: una documental y otra de construcción y sistematización de la herramienta. Resultados. Diseño de una herramienta que permite construir perfiles funcionales de estudiantes en situación de discapacidad intelectual. Tiene aplicabilidad en contextos escolares, muestra un lenguaje amigable y fácil de entender, da cuenta del tipo de apoyo requerido por el estudiante, se basa en el Componente de Actividades y Participación de la CIF-NJ, entre otras características. Conclusión. No se clasifica a las personas sino a sus necesidades, es necesario conocer dichas necesidades para emitir políticas y programas que respondan de manera eficiente a dichas necesidades.<hr/>Background. Previously in Colombia, there were no attempts to explore and to document the possibility of employing a classification system, like the ICF-CY, as a way to facilitate the scholar inclusion process for people with intellectual disability. Objective. To build a tool, based on ICY-CY, aimed to determine a functional profile of students, useful in educative contexts, describing the elements and characteristics of this tool, in aim to contribute with the scholar inclusion for students with intellectual disability in Bogotá, Colombia Materials and methods. The present study is descriptive and qualitative. It's aimed to a population of students with intellectual disability in secondary school. The study had two stages: one documental and other systematizing the tool. Results. It was designed a tool to make functional profiles of students with disability. It has applicability in scholar contexts, is easy to use and understand, and takes into account the support required by the student. Conclusion. People are not subjects of classification but their needs are. It's necessary to know these needs, in order to create policies and programs responding on a more efficient way with them. <![CDATA[<b>Use of information and communications technology by persons with disabilities in Bogota Over Libraries</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Antecedentes. Según los desarrollos del Observatorio de la Discapacidad de la Maestría en discapacidad, se hace necesario crear iniciativas para conocer la condición actual de espacios inclusivos enriquecidos por el uso de Tecnologías de información y comunicación (TIC), y se retoman estudios previos que ponen de manifiesto los factores que mantienen la brecha digital tales como: la falta de ayudas económicas, de ayudas tecnológicas, y la escasez de formación y sensibilidad del entorno social. Objetivo. Reconocer la accesibilidad a las bibliotecas, así como la disponibilidad de las TIC para el uso y apropiación por parte de niños, niñas y jóvenes con discapacidad en las bibliotecas públicas. Material y métodos. Se estudió el uso y apropiación de TIC por parte de las personas con discapacidad en las Bibliotecas Mayores de la Red Capital de Bibliotecas Públicas de Bogotá, mediante la observación participante, una lista de cotejo y una entrevista semiestructurada basada en la Guía de Accesibilidad de la UNESCO. Resultados. En los hallazgos se resalta el interés de las y los funcionarios de las bibliotecas por usar recursos tecnológicos que respondan a necesidades de la población con discapacidad. Frente a su conocimiento sobre el tema de discapacidad, las y los funcionarios consideran que requieren capacitación. Si bien la disponibilidad de TIC accesibles para niños, niñas y jóvenes con discapacidad es restringida, existe disposición en las bibliotecas para ampliarla. Conclusión. El uso de los recursos existentes por las personas con discapacidad es bajo-nulo, lo que lleva a pensar en barreras relacionadas con la difusión del material, la actualidad y la usabilidad de los mismos, aspectos que interfieren en los procesos de visibilización e inclusión de esta población.<hr/>Background. According to the developments of the Observatorio de la Discapacidad de la Maestría of disability, it is necessary to create incentives for the current status of inclusive spaces enriched by the use of information and communication technologies (ICT), as well as resume previous studies that show the factors that keep the digital gap, such as lack of financial aid, technological aids, and lack of sensitivity training and social environment. Objective. Recognize libraries accessibility and availability of ICT and the use and appropriation by children and youth with disabilities of public libraries. Material and methods. We studied the use and appropriation of ICT by people with disabilities in Bibliotecas Mayores de la Red Capital de Bibliotecas Públicas in Bogotá, through participant observation, a checklist and a semi structured interview based on the Accessibility Guide from UNESCO. Results. In the findings is highlighted the interest of libraries officials to use technology resources that address the needs of people with disabilities. Regarding their knowledge on the subject of disabilities, officials considered they required training. While the availability of accessible ICT for children and youth with disabilities is restricted, there is provision for larger libraries. Conclusion. The use of existing resources for people with disabilities is low-zero; this leads to think about barriers related to the dissemination of material, timeliness and usability of the same, which interferes with visibility processes and inclusion of this population. <![CDATA[<b>Description of a population with intellectual disability, across domains of health and domains related to health, towards a process of labor inclusion</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Antecedentes. La investigación "Caracterización de una población en situación de discapacidad intelectual, desde los dominios de la salud y los dominios relacionados con la salud, con miras a un proceso de inclusión laboral" se hace especialmente interesante por la mirada integral que se realiza de la persona desde el modelo biomédico y el modelo social. Objetivo: Identificar la construcción de persona en situación de discapacidad intelectual que se tiene desde el entorno cercano y la sociedad en general. Material y métodos. Se caracterizó un total de 15 personas, a través de la aplicación de una evaluación a esta población y una entrevista a sus familiares. Ambos instrumentos diseñados bajo los parámetros establecidos por la Clasificación Internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud según resolución WHA54.21. (1) Resultados. Evidencian un predominio de una concepción de salud como: problema, alteración y enfermedad, ubicando esta mirada en un modelo eminentemente médico-biológico y por ende a la persona en situación de discapacidad como poseedora de déficit, donde las acciones se encuentran enmarcadas en buscar la adaptación de este individuo a las demandas y exigencias de la sociedad, como un camino personal e individual. Conclusión. Esta mirada centrada en el déficit limita la conceptualización de la condición de salud, como un fenómeno social, pues deja de lado la complejidad que es el ser humano y los factores y condiciones relacionadas con las actividades, la participación, así como con los factores ambientales relacionados que afectan el desempeño.<hr/>Background. The aims of the research project "Description of a population with intellectual disability, across domains of health and domains related to health, towards a process of labor inclusion" are to provide an integrated view of the person, grounded in the biomedical and social model of health, and to identify the development of a person with intellectual disability bearing in mind the immediate environment and the society in general. Objective. To provide an integrated view of the person grounded in the biomedical and social model of health and to identify the development of a person with intellectual disability bearing in mind the immediate environment and the society in general. Material and methods. Fifteen people were described through an evaluation administered to them and an interview to their relatives. Both instruments were designed under the parameters established by the International classification of functioning, disability and health (WHA54.21). Results. The results show a predominance of a health concept centered on problem, alteration, and disease classifying this view into a medical-biological model and consequently, focusing on disabled people's deficits, where the actions are aimed to find the person's adaptation to the demands and requirements of the society, on an individual and personal basis. Conclusion. This study concludes that the analysis focused on deficit limits the conceptualization of health status as a social phenomenon, because it ignores the complexity of the human being and the factors and conditions related to the activities, participation, and environmental factors that affect the performance. <![CDATA[<b>Taking challenges together</b>: <b>Quality of life in young families with intellectual disability</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con el propósito de describir y comprender la calidad de vida de 18 familias de jóvenes con discapacidad intelectual en Bogotá, Colombia, se llevó a cabo un estudio mixto a través de la Escala de Calidad de Vida Familiar y entrevistas semiestructuradas, para construir el Mapa de Calidad de Vida Familiar con cada familia. Los resultados evidenciaron que todos los factores de calidad de vida familiar fueron valorados como fortaleza, con excepción del factor apoyo a la persona con discapacidad. Se hallaron diferencias significativas entre las variables de estudio. Se concluye que las familias de jóvenes con discapacidad intelectual disfrutan de sus vidas juntos, y tienen proyectos de vida a futuro. No obstante, su calidad de vida se ve influenciada por la sobreprotección de algunos familiares hacia los jóvenes con discapacidad intelectual, el desconocimiento de sus derechos y los escasos apoyos y oportunidades de inclusión social, con los que cuentan actualmente.<hr/>In order to describe and understand the quality of life in 18 families of adolescent youth with intellectual disability in Bogotá, Colombia, it was realized a mixed study, through the Family Quality of Life Scale and semi-structured interviews, in order to build the Family Quality of life Map. The main findings showed that all the family quality of life factors were considered as strengths, except for the support for persons with disabilities factor. In relation to the study variables, significative differences were found. To conclude, the families of youth with intellectual disabilities enjoy their lives together, and have future life plans. However, their quality of life is affected by the overprotection of some relatives to the young person with intellectual disability, the lack of information about their rights, and the insufficient opportunities and supports of social inclusion that they currently have. <![CDATA[<b>Boccia</b>: <b>Factor of social integration and its meaning for women and men members of Bogotá cerebral palsy league</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Antecedentes. El Boccia es un deporte que debido a sus características técnicas y metodológicas y a que es mixto, de precisión y estrategia, permite la participación de individuos con diversos tipos de limitaciones físicas, permitiendo de esta forma la integración social de los mismos, en un contexto de equidad, por lo cual ha tenido una gran acogida a nivel mundial siendo catalogado como el deporte bandera de la Asociación Internacional de Deportes y Recreación para personas con Parálisis Cerebral (CP-ISRA). Objetivo. Explorar los posibles significados que para mujeres y hombres en situación de discapacidad, tiene la práctica del Boccia como factor de integración social. Método. Esta investigación optó por el enfoque Cualitativo etnográfico, a través de las narrativas y experiencias de los protagonistas en este caso mujeres y hombres que hacen parte de la liga de Parálisis Cerebral de Bogotá- Boccia. Para estos efectos se utilizaron instrumentos como las entrevistas semiestructuradas, grupos focales y narrativas visuales. Resultados. El documento presenta un análisis de la percepción y los alcances de la práctica de un deporte como el Boccia en la integración social de los individuos desde las categorías de los conceptos de solidaridad, autonomía, reconocimiento de la diversidad, participación, universalidad, equidad, corresponsabilidad, efectividad, poder, libertad e identidad. Conclusión. Se concluye que los significados otorgados al Boccia como factor de integración social, por parte de los participantes en la Liga, en general se enmarcan de manera positiva en las categorías conceptuales propuestas para su análisis. Sin embargo, existe aún un alto desconocimiento de la discapacidad y de aceptación de las diferencias que se convierte en un factor limitante para una adecuada integración social.<hr/>Background. The Boccia is a sport that due of their technical and methodological characteristics and that It is a mixed sport that requires precision and strategy and includes both genders within a context of equity, allows the participation of individuals with various types of physical limitations. These features have allowed the sport to be accepted by the International Association of Sports and Recreation for People with Cerebral Palsy (CP-ISRA). Objective. To explore the possible meanings of Boccia for women and men with disability, as a factor of social integration. Method. This is a qualitative ethnographic research, through the narratives and experiences of the protagonists in this case women and men who were part of the Cerebral Palsy League of Bogotá-Boccia. For this purpose, were used tools such as structured interviews, focus groups, and visual narratives. Results. The paper presents an analysis of the perception and the effect of practice Boccia in the social integration of individuals with disabilities conditions. The analysis is developed from the concepts of solidarity, autonomy, recognition of diversity, participation, universality, equity, responsibility, effectiveness, power, freedom and identity. Conclusion. It was concluded that the meaning given to Boccia as a factor of social integration, by participating in the league, are framed positively framed on the concepts proposed for the analysis. However, there is still great ignorance about disability and diversity acceptance that becomes a limiting factor for adequate social integration. <![CDATA[<b>¿Reading and Literature as Rights? The case of intellectual disability</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Antecedentes: Se revisan estudios sobre exclusión escolar, políticas internacionales y nacionales que abordan la lectura como herramienta para el desarrollo humano, e investigaciones y programas que evidencian resultados favorables cuando se utiliza la lectura en niños con discapacidad intelectual. Objetivo: Describir la relación entre creencias y prácticas de padres y bibliotecólogos implicados en los procesos de promoción de la lectura con niños con discapacidad intelectual, y las actitudes e intereses de seis niños con discapacidad intelectual expuestos a prácticas de lectura compartida. Materiales y métodos: Se exploraron creencias y prácticassobre promoción de lectura en niños con discapacidad intelectual en seis (6) familias usuarias de una institución prestadora de servicios terapéuticos y de apoyo a la inclusión social, educativa y laboral de la ciudad de Bogotá y en cuatro (4) bibliotecólogos de tres bibliotecas públicas de la ciudad. También se observaron comportamientos y actitudes de seis (6) niños y niñas con discapacidad intelectual incluidos en colegios regulares (promedio de edad: 6 años), pertenecientes a las seis familias mencionadas. Resultados: Varios padres tienen representaciones relacionadas con la lectura como decodificación y no como actividad de gozo y comprensión, solamente exponen a sus hijos a actividades de decodificación lectora y no suelen participar en la lectura conjunta con los niños, ni llevarlos a programas de promoción de lectura. Los bibliotecólogos no reconocen características de edad e intereses particulares de los niños con discapacidad intelectual en sus representaciones (que se ligan al paradigma médico-rehabilitador) y han tenido pocas experiencias con usuarios con esta condición, ya que esta población no ha sido considerada en los diversos programas de lectura. Los niños con discapacidad intelectual disfrutan de la lectura, y la implementación de prácticas relacionadas con la lectura favorece su aprendizaje y participación en diferentes entornos como el hogar y la biblioteca. Conclusión: Los niños con discapacidad intelectual disfrutan la lectura conjunta y de actividades que llevan a su inclusión en espacios como la biblioteca, pero existen imaginarios o representaciones que limitan su participación en estos espacios.<hr/>Antecedentes: Studies on school exclusion, national and international public policies around Reading as tool for human development, and research and programs with evidence of positive outcomes when Reading is used in children with intellectual disability. Objective: To describe the relationship between beliefs and practices in parents and librarians involved in reading promotion processes with children with intellectual disability, and the attitudes and interests shown by children with intellectual disability who participate in shared reading practices. Materials y methods: Beliefs and practices on Reading promotion in children with intellectual disability are explored in six (6) families who are served by an institution in therapeutic service and in inclusion in children with intellectual disability, and in four (4) librarians from three public libraries in Bogotá D.C., Colombia. Behaviors and attitudes to shared reading activities in six (6) children with intellectual disability who assisted to regular schools (with a mean age of 6) and who belongs to the families mentioned above were observed too. Results: Many parents have representations related to reading as decoding and not with reading as a mean of joy or comprehension, they only show their children to decoding activities and they do not participate in shared reading or reading promotion activities very often. Librarians do not recognize age or particular interests that characterize children with intellectual disability in their representation (strongly linked to medical-rehabilitation paradigm) and they have had few experiences with users having this condition, because this population has not been considered in many reading programs. Children with intellectual disability enjoy shared reading and that practice improves their learning and their participation in different environments like home or library. Conclusion: children with intellectual disability enjoy shared reading and activities that include them in Reading spaces like the library, but there are still some imaginaries or representations that limit their participation in these social spaces. <![CDATA[<b>Characterization of the disability in a sample of children with Cerebral Palsy from Bucaramanga and its metropolitan area, Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: Determinar las características sociodemográficas, antecedentes neonatales, situación de discapacidad y nivel de función motora gruesa en niños y niñas con parálisis cerebral de 2-12 años de Bucaramanga y su área metropolitana. Materiales y Métodos: Se realizó un estudio de corte transversal con 60 participantes seleccionados por conveniencia. El nivel de función motora gruesa se evaluó con el Sistema De Clasificación de la Función Motora Gruesa (GMFCS). En el análisis se calcularon frecuencias absolutas y relativas. Resultados:La mayor parte de la población se encontró entre los 6 y 12 años (61,6%), el 50% correspondió a género femenino y la mayoría pertenecía al estrato socioeconómico 2 (43,3%) que representa la clase baja según la estratificación en Colombia, el 56,7% de los niños vivía con ambos padres; el 55% de los hogares recibían &gt; 1 y < 2 Salarios Mínimos Mensuales Legales Vigentes y el régimen de salud más común fue el contributivo (65%). De acuerdo a la clasificación con el GMFCS el 38,3% de los niños estaban en el nivel V, el 25,0% en nivel I, 16,7% en nivel IV, 13,3% en nivel III y el 6,7% en nivel II. Las estructuras corporales mas afectadas fueron el sistema nervioso central (cerebro) con un 78,3%, seguido por deficiencia en las estructuras para realizar movimiento (miembros superiores e inferiores) con 20,0%. Conclusión: Se encontró que la gravedad de la función motora gruesa está relacionada directamente con las habilidades funcionales, la necesidad de elementos de ayuda y de cuidador.<hr/>Objective: To determine the sociodemographic, neonatal history, disability status and level of gross motor function in children with cerebral palsy 2-12 years of Bucaramanga and its metropolitan area. Methods: We performed a cross-sectional study with a sample of 60 participants selected for convenience. The level of gross motor function was assessed using the classification system of the gross motor function (GMFCS). The analysis calculated absolute and relative frequencies. Results: The largest age group was between 6 and 12 years 61.6%, 50% were female and the majority belonged to the socioeconomic stratum 2 (43.3%), representing the lower class stratification as in Colombia; 56, 7% of children lived with both parents, found that 55% of households had &gt;1 y <2 Current legal minimum monthly wage and the health system was the most common tax (65%). According to the classification with GMFCS, we found that 38.3% of children were at level V, 25.0% in Level I, Level IV 16.7%, 13.3% in level III and level II 6.7%. Body structures most affected were the central nervous system with 78.3%, followed by deficiencies in the structures for movement (upper and lower limbs) with 20.0%. Conclusions: It is found that the severity of gross motor function is directly related to functional abilities, the need for elements of support and caregiver. <![CDATA[<b>Inclusive education and functional diversity at the University</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo tiene como fin describir los elementos básicos requeridos para facilitar una educación inclusiva en la superior para las personas con necesidades educativas especiales, desde la perspectiva de la diversidad funcional. A lo largo de esta revisión se identifican los cambios que ha tenido el concepto de discapacidad. Este escrito pone de manifiesto una serie de conclusiones que permiten la formación de modelos prácticos que aborden las distintas dimensiones que sustentan un proceso de inclusión social en el ámbito universitario. En tal sentido, en orden de implementar estos cambios, debe promoverse un mayor esfuerzo colaborativo entre los distintos sectores involucrados. Se reconocen también las barreras y dificultades que deben ser primero superadas para poder implementar estos modelos inclusivos propuestos en los artículos consultados. El contar con apoyos para las personas con necesidades especiales permitiría un proceso de inclusión donde se mantengan los niveles de exigencia para la preparación de profesionales competentes e idóneos.<hr/>This essay aims to describe the basic elements required to facilitate an inclusive form of higher education for students with special educational needs, from the perspective of functional diversity. Throughout the study, the concept of disability undergoes a rigorous examination. This paper reveals a number of findings that enable the formation of practical models that address the distinct dimensions underpinning a process of social inclusion in the university environment. Of course, in order to implement such changes, a major collaborative effort would be called for. The study does not overlook the difficulties and obstacles that must first be overcome in order to achieve the successful implementation of the inclusive models outlined in the articles consulted. Having support for people with special needs would allow inclusion process which maintains the high requirement for the preparation of competent and qualified professionals. <![CDATA[<b>Conceptual referents to the understanding of disability</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo se enfoca en explicar los principales referentes conceptuales que se han construido en torno a la discapacidad, según lo expuesto en la literatura nacional e internacional especializada en tal tema. Para cada uno de los cinco modelos: de caridad, médico, social, relacional y universalizante, se describen sus principales características, limitantes y respuestas frente al manejo de la discapacidad. También se muestra un panorama estadístico general de la discapacidad en el mundo y se da cuenta de las implicaciones de adoptar una u otra posición conceptual. Entre los aspectos más destacados del análisis de los modelos conceptuales están: cada uno de ellos coexiste actualmente, pues el surgimiento de uno no implica la supresión de los anteriores, sino su reconceptualización; la mayoría de ellos plantea que las condiciones de salud del individuo pueden derivar en situaciones discapacitantes; las definiciones de discapacidad de tipo relacional se basan en fundamentos sociológicos y de las teorías políticas, mientras que aquellas centradas en el individuo, por lo general son producto de categorizaciones médicas; todos los modelos mencionan al contexto social como condicionante de la discapacidad, pero resulta ser el aspecto menos especificado; aunque actualmente hay más aceptación frente a la importancia del ambiente, no hay acuerdo frente a su rol específico como factor determinante de discapacidad; cada uno de los enfoques enfatiza en una dimensión particular de la discapacidad, por lo cual no se pueden plantear como categorías excluyentes.<hr/>This paper focuses on explaining the main conceptual references that have been built around the disability, as outlined in the national and international literature on this specialized topic. For each of the five models of charity, medical, social, relational and universalizing, describes its main characteristics, constraints and responses to disability management. Also shown is a general statistical overview of disability in the world and realize the implications of adopting one or another conceptual position. Among the highlights of the analysis of the conceptual models are: each currently coexist, since the emergence of one does not involve the removal of the above, but its reconceptualization, most of them states that the health conditions of the individual can result in disabling situations; disability definitions of relational foundations are based on sociological and political theories, while those focusing on the individual, usually result from medical categorizations, all models mentioned social context as a condition of disability, but turns out to be the most poorly specified aspect, although there are now more acceptance to the importance of the environment, there is no agreement against its specific role as a determinant of disability, each one approach emphasizes a particular dimension of disability and therefore cannot be implemented as exclusive categories.