Scielo RSS <![CDATA[Ideas y Valores]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-006220150001&lang=en vol. 64 num. 157 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>CARTOGRAPHY OF THE LATIN AMERICAN CITY FOUNDATION OF THE COLONIAL ORDER</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en La ciudad en Latinoamérica constituye la realización de un modelo de pensamiento y de costumbres que proviene de Europa, y que fue utilizado como instrumento de orden dentro del proceso de colonización de las tierras descubiertas en el Nuevo Mundo. Se presenta una cartografía de la ciudad latinoamericana, teniendo en cuenta tres ejes: a) la fundación de ciudades, b) la ciudad en la Colonia y c) la crítica a las representaciones que sostienen las instituciones de las ciudades. Se busca mostrar la génesis del modelo urbano y su efectuación, pero también el nacimiento de una nueva representación que enjuicia los medios de su realización.<hr/>The Latin American city is the realization of a European model of thought and customary practices that was used as an instrument of order during the process of colonization of the lands discovered in the New World. The article presents a cartography of the Latin American city, considering three aspects: a) the foundation of cities, b) the city during the Colonial period, and c) the critique of the representations that support city institutions. The objective is to show the genesis of the urban model and its implementation, as well as the birth of a new representation that questions the means through which it was realized. <![CDATA[<b>SPIRITUAL CAPITAL</b>: <b>NOVELTY AND TRADITION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se analizan las versiones más relevantes de capital espiritual y los aspectos que tienen en común, y cómo algunas lo vinculan con la religión y otras no; se describe el carácter multidimensional de esta noción, lo que converge en una teoría de la motivación profunda y de fuerte arraigo interno en las personas. Esta dimensión intrínseca de la motivación se muestra decisiva en las teorías éticas de la virtud de inspiración aristotélica, que ponen énfasis en el aspecto interno del comportamiento.<hr/>The article analyzes the most relevant versions of spiritual capital, the aspects they share, and the way in which some of them are linked to religion while others are not. It describes the multidimensional nature of the notion, which leads to a theory of profound motivation that is strongly rooted in the person. This intrinsic dimension of motivation proves to be decisive for ethical theories of virtue inspired in Aristotle, which emphasize the internal aspect of behavior. <![CDATA[<b>REFLECTIONS ON KANT'S VIEW OF THE IMAGINATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en The paper elaborates the theory of imagination in Immanuel Kant's Critique of Pure Reason and Critique of Judgment. From the first Critique to the third Critique, the imagination emerges under different titles such as reproductive, productive or transcendental imagination. The paper shall try to decide whether its functions suggested in the first Critique and its performance in the third Critique are contradictory or developmental with respect to Kant's critical philosophy. Thus, it will examine of the power and the scope of the imagination in the first Critique and of its status and performance in the third Critique.<hr/>El artículo discute la teoría de la imaginación en la Crítica de la razón pura y la Crítica del juicio de Immanuel Kant. Desde la primera Crítica y hasta la tercera, la imaginación recibe diferentes calificativos, tales como imaginación reproductiva, productiva o trascendental. El trabajo intenta determinar si las funciones de la imaginación sugeridas en la primera Crítica y su papel en la tercera Crítica son contradictorias o si implican más bien un desarrollo respecto de la filosofía crítica de Kant. Para ello, se examina el poder y el alcance de la imaginación en la primera Crítica y su estatus y papel en la tercera. <![CDATA[<b>THE POST-SECULAR TRANSFORMATION OF THE RELATION BETWEEN RELIGION AND RATIONALITY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se examina la idea de un vínculo directo entre modernización y pérdida de plausibilidad de la creencia religiosa, se explora la imagen contemporánea de la relación entre religión y racionalidad, y se muestra cómo no puede afirmarse que el avance de la ciencia conduzca a la secularización. Ante la pregunta, si la postsecularización conlleva una mutua exclusión de religión y racionalidad, se examinan las propuestas de J. Habermas y N. Wolterstorff, buscando criterios normativos para el diálogo entre racionalidades religiosas y no religiosas.<hr/>The article examines the idea of a direct link between modernization and the loss of plausibility of religious belief, explores the contemporary image of the relation between religion and rationality, and shows why it is not possible to say that the advance of science leads to secularization. In view of the question regarding whether post- secularization entails the mutual exclusion of religion and rationality, it examines the proposals of J. Habermas and N. Wolterstorff, in a search for normative criteria for the dialogue between religious and non-religious rationalities. <![CDATA[<b>TIME, LANGUAGE, AND MEMORY PHILOSOPHICAL INQUIRY AND POETIC EXPRESSION IN THE EXPERIENCE OF THE LIMITS OF THOUGHT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de J.-P. Sartre y M. Heidegger, se aborda la relación entre temporalidad, conciencia y comprensión, y se examina la experiencia de la indeterminación vinculada a la intuición del límite de lo pensable y expresable, con el fin de articular la filosofía y la poesía como formas de acercamiento a dicho límite. Se plantean dos presupuestos: el cuestionamiento de la demarcación radical entre indagación filosófica y expresión poética, y la aproximación racional, pero sin prejuicios racionalistas, a los límites del pensar y del decir. Con ello se reivindica una forma de entender la filosofía que parte de M. Heidegger y alcanza brillantes expresiones en M. Foucault y J. Derrida.<hr/>On the basis of J.-P. Sartre and M. Heidegger, the article addresses the relation among temporality, consciousness, and understanding, and examines the experience of indeterminacy that is linked to the intuition of the limits of what can be thought and expressed, in order to articulate philosophy and poetry as forms to approach that boundary. Two presuppositions are set forth; the questioning of the radical demarcation between philosophical inquiry and poetic expression, and the rational approach to the limits of thinking and saying, but without rationalist prejudices. Thus, we assert a way of understanding philosophy that originates in M. Heidegger and achieves a brilliant expression in M. Foucault and J. Derrida. <![CDATA[<b>SKEPTICISM AND THE LIFE WORLD THE PROBLEM OF THE OBLIGATORINESS OF THE RULES OF DISCOURSE IN TRANSCENDENTAL PRAGMATICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se aborda el problema fundamental de la pragmática trascendental del lenguaje, así como también la cuestión de la ética del discurso desarrollada por K.-O. Apel y J. Habermas; asunto referido a la obligatoriedad de las reglas del discurso. La atención se centra en la objeción de Habermas, que restringe el alcance de la obligatoriedad de esas reglas. Se analiza la objeción, así como la solución que este autor propone, y se ofrece un sentido para su respuesta.<hr/>The article addresses the fundamental problem of the transcendental pragmatics of language, as well as the issue of the ethics of discourse developed by K.-O. Apel and J. Habermas, a matter referred to the obligatoriness of the rules of discourse. Attention is focused on the objection posed by Habermas, which restricts the scope of the obligatory nature of those rules. After analyzing the objection and the solution proposed by Habermas, we offer an interpretation of his response. <![CDATA[<b>DATA, PHENOMENA, AND REPRESENTATION REGARDING THE EMPIRICIST STRUCTURALISM OF B. VAN FRAASSEN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se analizan ciertos conceptos del estructuralismo empirista de Bas van Fraassen, en particular, el de representación, para intentar una crítica a su posición con respecto al vínculo entre los modelos de las teorías y, en última instancia, el mundo físico por medio de los modelos de datos, a los cuales van Fraassen les adjudica el papel de representantes de los fenómenos. Al final se delinea, a muy grandes rasgos, una alternativa conceptualista.<hr/>The article analyzes certain concepts of the empiricist structuralism of Bas van Fraassen, particularly that of representation, in order to carry out a critique of his position with respect to the link between the models of the theories and, ultimately, the physical world, through data models to which van Fraassen grants the role of representatives of phenomena. Finally, the article outlines a conceptualist alternative. <![CDATA[<b>ON THE VALUE OF TRUTH A CRITIQUE OF RICHARD RORTY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se sostiene, con Rorty, que la verdad no es ninguna propiedad y, contra Rorty, que esta posición no implica eliminar el concepto de verdad del discurso teórico. Con una estrategia pragmatista, se analizan las prácticas de los hablantes, para mostrar que no se adquieren los mismos compromisos cuando se atribuye verdad y cuando se atribuye justificación. Se evidencia el sentido en que es socialmente útil la distinción filosófica entre verdad y justificación, para finalizar mostrando cómo esa distinción no entraña ninguna metafísica misteriosa.<hr/>We affirm, with Rorty, that truth is not a property, and, against Rorty, that this position does not imply eliminating the concept of truth from theoretical discourse. The practices of speakers are analyzed using a pragmatist strategy, in order to show that one does not acquire the same commitments when attributing truth or attributing justification. The article discusses the sense in which the philosophical distinction between truth and justification is socially useful and, finally, shows that said distinction does not entail a mysterious metaphysics. <![CDATA[<b>NARRATION AND SELF-CONSCIOUSNESS A CRITICAL READING OF A. C. DANTO’S POSTULATES REGARDING THE END OF ART</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Danto inicia su filosofía de la historia del arte con un núcleo problemático que inaugura el modernismo: una obra de arte llega a ser indiscernible de una mera cosa, en la medida en que es el resultado lógico de la narrativa de un cierto periodo. Hablar sobre el fin del arte es hablar de las razones que sustentan esa narración y de la posibilidad de su culminación. Se propone una crítica, a partir de la relación entre esencialismo, historicismo y pluralismo, para examinar su controversial tesis sobre la clausura histórica del arte por agotamiento de su impulso cognitivo.<hr/>Danto begins his philosophy of the history of art with the problematic issue that characterizes modernism: a work of art becomes indiscernible from a mere thing insofar as it is the logical result of the narrative of a certain period. To speak of the end of art is to speak of the reasons that support such narrative and the possibility of its culmination. The article proposes a critique on the basis of the relation among essentialism, historicism, and pluralism, in order to examine Danto's controversial thesis regarding the historical end of art due to the exhaustion of its cognitive impulse. <![CDATA[<b>PERCEPTION AND SPATIAL THOUGHT THE REDUCTIONIST VEIN OF THE ENACTIVE APPROACH</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este ensayo exploro cierta veta reduccionista del enfoque enactivo de Noë. Primero argumento que su concepción de nuestro encuentro perceptual con las propiedades intrínsecas de los objetos requiere una metafísica relacional revisionista para ser exitosa. Luego argumento que la propuesta de Noë sobre el rol de la percepción para el pensamiento espacial exige una concepción revisionista de nuestros conceptos espaciales cotidianos. Finalmente, sugiero que a la base de estas formas de revisionismo está una comprensión reduccionista de la egocentricidad perceptual que debe abandonarse si queremos una concepción más substantiva de la percepción y su rol explicativo en el pensamiento.<hr/>In this paper I explore a certain reductionist thread in Noë's enactive approach. First I argue that his view about our perceptual encounter with the intrinsic properties of objects demands a revisionist relational metaphysics to be successful. Then, I argue that Noë's account of the explanatory role of perception in spatial thought requires a revisionist view about our everyday spatial concepts. Finally, I suggest that at the basis of these forms of revisionism there is a reductionist understanding of perceptual egocentricity that must be abandoned for the sake of a more substantive account of perception and its explanatory role in thought. <![CDATA[<b>INTENTIONALITY, PASSIVITY, AND SELF-CONSCIOUSNESS IN THE PHENOMENOLOGY OF E. HUSSERL</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego. <![CDATA[<b>NUEVO TRABAJO PARA UNA TEORÍA DE LOS UNIVERSALES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego. <![CDATA[<b>Crelier, Andrés.</b> <i>Introducción a la filosofía hermenéutica del lenguaje</i>. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Biblos, 2013. 285 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego. <![CDATA[<b>Han, Byun-Chul.</b> <i>La agonía del Eros</i>. Trad. Raúl Gabás. Barcelona: Editorial Herder, 2014. 79 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego. <![CDATA[<b>Fraser, Nancy.</b> <i>Fortunes of Feminism.</i> <i>From State-Managed Capitalism to Neoliberal Crisis.</i> London; New York: Verso, 2013. 248 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego. <![CDATA[<b>Colección estéticas contemporáneas.</b><sup><a href="#num1">1</a></sup> Proyecto Editorial de la Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego. <![CDATA[<b>Ornelas, Jorge y Cíntora, Armando (eds.</b>). <i>Dudas filosóficas. Ensayos sobre escepticismo antiguo, moderno y contemporáneo</i>. México: Universidad Autónoma Metropolitana; Barcelona: Gedisa, 2014. 424 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego. <![CDATA[<b>Candiloro, Hernán.</b> "Pobreza, vida y animalidad en el pensamiento de Heidegger." <i>Revista Areté </i>[Pontificia Universidad Católica del Perú] 24. 2 (2012): 263-287.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego. <![CDATA[<b>Jaegwon, Kim.</b> "El fisicalismo no reduccionista y su problema con la causalidad mental."<i> </i>Trad. Juan Diego Morales. <i>Ideas y Valores</i> 63.155 (2014): 235-259]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego. <![CDATA[<b>LÁSZLÓ TENGELYI (1954-2014)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622015000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de matices y variaciones de significado, la intencionalidad husserliana sigue al servicio de la verdad como adaequatio, adaptada al orden monádico de la conciencia trascendental. Sin embargo, en la conciencia interna del tiempo se ve la dificultad de interpretar intencionalmente la esfera pasiva de la conciencia, con lo cual peligra la vocación por la verdad de la intencionalidad. A partir de la constitución eidética, se busca una génesis pasiva del sentido ideal intencional, sin perder su referencia egológica.<hr/>Despite the nuances and variations in meaning, Husserlian intentionality continues to be at the service of truth as adaequatio, adapted to the monadic order of transcendental consciousness. However, the internal consciousness of time reveals the difficulty of interpreting the passive sphere of consciousness intentionally, which jeopardizes intentionality's vocation for truth. On the basis of eidetic constitution, a passive genesis of ideal intentional meaning is sought, which does not lose its reference to the ego.