Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-053420100001&lang=en vol. 42 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Spanish version of the Spence Children's Anxiety Scale (SCAS)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Quinientos cincuenta y cuatro niños de población general, de 8 a 12 años, respondieron a la Escala de Ansiedad para Niños de Spence en español (SCAS), al ITA-UNAM, que mide ansiedad y al CES-D, que mide depresión. Se investigó si se confirmaba el modelo estructural de la SCAS hallado por Spence. Mediante análisis confirmatorio, se probaron dos modelos: uno de 38 ítems y otro de 32 ítems, ambos con 6 factores relacionados, englobados bajo un factor de orden superior de ansiedad general. El modelo de 38 ítems se ajustó razonablemente, confirmando el encontrado por Spence. Pero, el modelo de 32 ítems ajustó mejor. Ambos coinciden con los trastornos de ansiedad más comunes clasificados por el DSM-IV-R. Los análisis psicométricos adicionales refuerzan la validez de constructo de la SCAS y muestran una consistencia interna aceptable.<hr/>Five hundred and fifty four school children, 8 to 12 years of age, completed the Spanish version of the Spence Children's Anxiety Scale (SCAS), the ITA-UNAM, which measures anxiety in children, and the CES-D measuring depression. The study investigated the structural model of the SCAS found by Spence. Two models were tested using confirmatory factor analysis: one 38-item and a second 32-item model, both involving 6 related first-order factors loading in a higher-order factor. The 38-item model provided a reasonably good fit, confirming the one reported by Spence. However, the second model provided the best fit of the data. Both models coincide with the most common anxiety disorders classified by the DSM-IV-TR. Further psychometric analyses reinforced construct validity of the SCAS and showed acceptable internal consistency. <![CDATA[<b>40 Years of the situational leadership theory</b>: <b>a review</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo, el objetivo es presentar una revisión de los elementos principales de este modelo teórico. Para ello, se comenzará con un recorrido histórico sobre el avance de esta propuesta. Se señalarán los aspectos, estudios y modelos previos en que se basaron Hersey y Blanchard para conformar la TLS, y se mostrarán sus puntos fuertes y débiles. Entre esas fortalezas y también debilidades, se puede incluir la integración de elementos procedentes de otros autores y de otras disciplinas. En seguida se presentarán los supuestos que sustentan la teoría, y se señalarán las principales críticas en el plano de la lógica o de la congruencia del modelo. Por último, se describirán los tres instrumentos de medida vinculados con esta teoría. En otro lugar (en preparación), se revisarán los puntos fuertes y débiles de la TLS en el plano empírico, así como la calidad de los instrumentos vinculados con ella.<hr/>In this paper, our aim is to present a review of the main elements of this theoretical model. Thus, we will start with a historical revision on the advance of this proposal. We will point at the previous aspects, studies and models in which Hersey and Blanchard put their basis to conform SLT and strengths and weaknesses will be addressed. Among those strong -and weak- points, that integration of elements coming from other authors and areas can be included. In addition, we will address the assumptions which uphold the theory and we will point out the main criticisms on the logic or the congruence of the model. As an end, we will describe the three instruments linked to this theory. In another place (in preparation), empirical strengths and weaknesses of the SLT will be revised as well as the quality of the instruments linked to it. <![CDATA[<b>Evaluation of Entrepreneurial Personality</b>: <b>Factorial validity of Entrepreneurial Orientation Questionnaire (COE)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente estudio es examinar la validez factorial del cuestionario de orientación emprendedora (COE). El COE se administró a una muestra de 1.810 estudiantes universitarios de España, Portugal, México, Brasil y Argentina. Se realizaron los estudios psicométricos para analizar la estructura factorial (a través del análisis factorial exploratorio y confirmatorio) y la consistencia interna. La consistencia interna de las escalas evaluadas por el coeficiente Alfa de Cronbach mostró alta fiabilidad, por encima del mínimo establecido (.70). Los índices de ajuste mostraron valores significativos. Los resultados de este estudio muestran que las escalas del COE poseen propiedades satisfactorias de validez de constructo y de consistencia interna. Fases posteriores de esta investigación incluirán análisis de la estabilidad del instrumento y de la validez de criterio.<hr/>The aim of the current study is to test the factorial validity of the entrepreneurial orientation questionnaire (COE). The COE was administered to a sample of universitary students (1,810), of the Spain, Portugal, Mexico, Brazil and Argentina. Psychometric studies analyzing the factorial structure (through exploratory and confirmatory factor analysis) and internal consistency of their scales were accomplished. The internal consistency of the scales evaluated by Cronbach's Alpha coefficient showed high reliability, over the.70 minimum established. The fit indices showed significative values. The results of this study show that the COE scales possess satisfactory properties of construct validity and internal consistency. Subsequent phases of this research will include analysis of the instrument's stability and criterion validity. <![CDATA[<b>Attachment and mother's psychopathology</b>: <b>relation with baby attachment style in the first year of life</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente investigación tiene por objeto describir y analizar la relación entre el estilo de apego materno, la presencia o ausencia de indicadores de psicopatología en la madre, y el estilo de apego de su bebé al año de vida. Para ello se utilizó un diseño correlacional de corte transversal en el cual se seleccionó una muestra de 72 díadas madre / primer bebé. Para acceder al apego del bebé se realizó la Situación Extraña cuando tenían entre 11 y 15 meses de vida. Posteriormente, a las madres se les aplicó el cuestionario de autorreporte CAMIR para acceder a sus representaciones de apego y al cuestionario OQ-45.2 para obtener un índice de funcionalidad en las áreas de sintomatología ansiosa - depresiva, relaciones interpersonales y rol social. Los resultados indican que no existe una asociación significativa entre el estilo de apego de la madre y el estilo de apego del bebé. Sin embargo, la variable psicopatología materna tiene una capacidad predictiva del 69.4% sobre el apego del bebé.<hr/>The goal of this study is to describe and analyze the relation between mother's models of attachment, the presence or absence of psychopathology's indicators and infant attachment at the first year of age. Seventy two mothers between the age of 18 and 40 were given the self - questionnaire for adults CAMIR to identify mother's models of attachment and the Outcome Questionnaire OQ-45.2 to obtain a functionality rate in three areas: symptom distress, interpersonal relations and social role. Then they were observed with their babys between the age of 11 and 15 months in the Strange Situation, a standard procedure to assess to infant model of attachment. Results indicated that there isn't a significant association between mother's attachment style and the baby's attachment style, but the maternal psychopathology variable predicted insecurity in baby's attachment. <![CDATA[<b>Emotions and health in work settings</b>: <b>analyses of the emotional labour construct and development of a questionnaire</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Trabajo Emocional (TE) es un constructo multidimensional que alude a la carga emocional, la valencia de la misma, su variedad y a su relación con el puesto de trabajo o con la cultura organizacional, así como con la efectividad del desempeño y el bienestar del trabajador. El objetivo de la presente investigación es el estudio y análisis del constructo de TE, así como la propuesta de un instrumento para su evaluación, recogiendo no sólo las dimensiones clásicas del constructo (i.e. disonancia emocional), sino también aquellos aspectos directamente vinculados con normas organizacionales del TE. Con una población española de cajeras (N=458), los análisis de fiabilidad, validez factorial y criterial, mostraron resultados psicométricos adecuados. Asimismo, dentro de la validez de criterio se refrendaron los estudios que señalan la relación entre el TE y el desgaste profesional.<hr/>Emotional Labour (EL) is a multidimensional concept, related to display positive and negative emotions, its variety and frequency, emotional requirements of job role, and to control the interaction process. These elements influence worker performance and psychological well-being. The aim of this research was to study and analysis the EL construct and it multidimensional nature as well as to develop an instrument to assess not only the classical dimensions of it (i.e. emotional dissonance) but also organizational rules that regulate emotional requirements of job roles. Results on Spanish cashiers (N=458) shown excellent psychometric data on reliability, construct, and criteria validity. As regards criteria validity, results ratify previous data related to the relation between EL and burnout. <![CDATA[<b>Analysis of the relationships among motivation and causal attributions on young athletes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo tiene como marco conceptual la teoría de metas de logro y la teoría de las atribuciones causales. El objetivo es encontrar relaciones entre las orientaciones, los climas motivacionales y las atribuciones realizadas ante el rendimiento, así como diferenciar perfiles atribucionales entre los deportistas. La muestra del trabajo estuvo formada por 528 deportistas adolescentes de género masculino, con edades comprendidas entre 13 y 18 años. Los resultados obtenidos reflejan la existencia de dos perfiles atribucionales: uno adaptativo y otro desadaptativo. Asimismo, se encuentran relaciones positivas entre las atribuciones más adecuadas y la orientación y el clima tarea, siendo estas relaciones negativas en el constructo ego. Estos resultados son discutidos y se extraen conclusiones para hacer la práctica deportiva más adecuada.<hr/>This work is based on the Achievement Goal Theory and the Theory of Causal Attribution. The aim of the study is to find relationships between orientations and motivational climates regarding attributions to cope with the sport performance, as well as distinguish attribution profiles among participants. The sample is formed by 528 male athletes, with ages ranging from 13 to 18 years old. Results showed two attribution profiles, the first one as adaptative and the other as maladaptative. Furthermore, there are positive relationships between the most suitable attributions with respect to task orientation and climate, while a negative relationship has been found regarding ego orientation and climate. These outcomes are discussed and interesting conclusions are pointed out to get a more suitable sport practice. <![CDATA[<b>Behavioral disturbances in Noonan Syndrome</b>: <b>Brazilian preliminary data</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Diferente de outros países de Europa e América do Norte, no Brasil, estudos sobre o perfil comportamental de pacientes com síndrome de Noonan (SN) são inexistentes. O objetivo do estudo foi traçar o perfil de funcionamento comportamental de 10 participantes (quatro do sexo feminino e seis do sexo masculino, sendo 8 adultos e 2 crianças), com mutação do gene PTPN11, compatível com a SN. Para isso, foram utilizados o Inventário de Comportamentos de Crianças e Adolescentes de 6 a 18 anos (CBCL/ 6-18) e o Inventário de Auto-Avaliação para Adultos de 18 a 59 anos (ASR). Os principais resultados apontam que na Escala de Funcionamento Adaptativo todos os participantes encontram-se na faixa de normalidade. Na Escala das Síndromes, os participantes adultos situam-se na normalidade e as crianças apresentam problemas, na faixa clínica, referentes às sub-escalas ansiedade/depressão, queixas somáticas e comportamento agressivo. Na Escala orientada pelo DSM, 25% dos pacientes adultos encontram-se na faixa limítrofe e clínica, respectivamente, quanto a problemas típicos de personalidade evitativa e problemas de personalidade anti-social e, ambas as crianças apresentaram escores dentro da faixa clínica nas sub-escalas problemas afetivos e problemas de ansiedade. Esta amostra que é relativamente homogênea em função do mesmo tipo de gene envolvido (PTPN11) mostrou um perfil comportamental médio, no caso dos adultos, dentro da normalidade. Entretanto, os perfis individuais, tanto dos participantes adultos como das crianças mostram diversos problemas de comportamento internalizantes e externalizantes.<hr/>Different from other countries of Europe and North American, studies about the behavioral profile of Noonan syndrome's patients are inexistent. The objective of this study was to report the profiles of behavioral functions of 10 participants (4 females and 6 males), with mutations in the PTPN11 gene. For this assessment it was used the Inventory of Behaviors of Children and Adolescents from 6 to 18 years (CBCL/6-18) and the Inventory of Auto-Evaluation for Adults from 18 to 59 years (ASR). The main results point that in Adaptive Functioning Scale all the participants were in the normality range. In the Syndrome Scale the adult participants were in normality range and the children were in clinical range to the sub-scales anxious/depressed, somatic complaints and aggressive behavior. In the DSM-Oriented Scale, 25% of the adult patients were in the borderline clinical range and clinical range, respectively, for Avoidant Personality Problems and Antisocial Personality Problems. About the both children in this scale were in the clinical range of Affective Problems and Anxiety Problems. This relatively homogenous sample, regarding the PTPN11 gene, shows a normal adult behavioral profile, on the average. However, the individual children and adult profiles show diverse internalizing and externalizing behavioral disturbances. <![CDATA[<b>World Schema and Self Schema</b>: <b>The Posttraumatic Cognitions Inventory (PTCI) in Hispanic Population</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este artículo es analizar, en población hispana, las propiedades psicométricas del Inventario de Cogniciones Postraumáticas (ICPT), un instrumento diseñado por Edna B. Foa para la medición de creencias y pensamientos relacionados con el trauma. El instrumento fue administrado a una muestra de 132 participantes de España, a una muestra de 363 personas de El Salvador, y a una muestra de 47 víctimas directas de los atentados terroristas del 11-M de España. La estructura factorial del ICPT fue analizada mediante Análisis Paralelo de Horn, análisis factorial exploratorio y confirmatorio. Los resultados señalaron la existencia de tres factores que explicaron un 51% de la varianza: Creencias Negativas sobre el Yo (35%), Creencias Negativas sobre el Mundo (10%) y Autoculpa (6%). Los análisis factoriales confirmatorios respaldaron esta estructura tanto con la ausencia (CFI = 0,93) como con la presencia de un factor general de segundo orden (CFI = 0,93). Las tres dimensiones mostraron una buena consistencia interna en todas las muestras con valores generales del &alpha; de Cronbach superiores a 0.90. El ICPT correlacionó con la severidad del trauma (r=0.61) así como con otros instrumentos para medir cogniciones postraumáticas. Finalmente el ICPT discriminó con precisión entre las personas que presentaron psicopatología postraumática de aquellas otras que no lo hicieron.<hr/>The main purpose of the present article was to analyze in Hispanic population the psychometric properties of Posttraumatic Cognitions Inventory (PTCI), a measure of trauma-related thoughts and beliefs developed by Edna B. Foa. The inventory was administered to 132 participants of general population of Spain, 363 participants of El Salvador, and 47 direct victims of 11-M terrorist attacks in Spain. The PTCI factorial structure was analyzed using Parallel Analyses of Horn and exploratory and confirmatory factor analyses. Results showed three factors that explained 51% of variance: Negative Cognitions About Self (35%), Negative Cognitions About the World (10%), and Self-Blame (6%). CFA confirmed the three factors structure without a second order factor (CFI =0,93) and with this general factor (CFI = 0,93). The three dimensions showed good internal consistency with general Cronbach &alpha; levels higher than 0,70. PTCI correlated with trauma severity (r = 0,61) and with other measures of trauma-related cognitions. Finally, the PTCI discriminate with precision between traumatized and not traumatized individuals. <![CDATA[<b>A cross-cultural study on the usage of cooperative learning techniques in graduate level education in five different countries</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en The purpose of this study was to examine graduate students' experiences of cooperative learning in higher education in five ethnically, culturally and geographically different countries. This research was an attempt to understand how a culturally distinct instruction and academic environments influence their learning processes and implications for better instructional designs. Graduate students from Saudi Arabia, Brazil, Korea, Turkey and United States a re surveyed and analysis of variance and factor analysis techniques are used in statistical analysis. Results revealed that culture did not have effect on learning preferences. Graduate students made conscious choices whether to be involved or not in cooperative learning in their educational environment.<hr/>El propósito de esta investigación fue examinar las experiencias del aprendizaje cooperativo en estudiantes graduados de nivel universitario en cinco países cultural, etnográfica y geográficamente diferentes. Este estudio fue realizado con el propósito de entender cómo influye la educación culturamente distinta y los ambientes académicos en el proceso de aprendizaje y sus implicaciones en el desarrollo de mejores sistemas educativos. Se encuestaron estudiantes universitarios originarios de Arabia Saudita, Brasil, Corea,Turquía, Estados Unidos. A sus respuestas se les aplicó un análisis de varianza y técnicas de análisis factorial. Los resultados mostraron que la cultura no tuvo efecto alguno en las preferencias de aprendizaje. Los estudiantes universitarios realizaron una elección consciente con respecto a su participación o no en el aprendizaje cooperativo en sus ambientes educativos. <![CDATA[<b>Influence of origin country in the purchase decision for foodstuffs</b>: <b>a study of consumers of different ethnic groups in Chile</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar del interés por estudiar el comportamiento de compra de minorías étnicas, gran parte de las investigaciones se centran en los inmigrantes y no en los pueblos originarios indígenas, de importancia en Chile y América. Considerando el aumento de las importaciones de alimentos en Chile, se determinó la importancia del país de origen en la decisión de compra de carne bovina en personas de distinta etnia en las Regiones de La Araucanía y Metropolitana (Chile), a través de una encuesta personal a 400 mapuches y 400 no mapuches. Mediante análisis conjunto se determinó que el país de origen fue levemente menos importante que el precio (44,4% y 55,6%), sin diferencias significativas según etnia, pero se detectó un posible efecto etnocentrista regional. Utilizando análisis de conglomerados jerárquicos, se distinguieron dos perfiles principales de consumidores: el grupo mayoritario (62.5%), asignó mayor importancia al precio, mientras el segundo grupo (28.1%) dio superior relevancia al origen. Los segmentos presentaron diferencias según la región de residencia, grupo socioeconómico y persona que compra los alimentos. Por tanto, los resultados de esta investigación permitieron concluir que la importancia del país de origen como atributo en el proceso de decisión de compra de carne bovina no se encuentra asociado al origen étnico del consumidor, considerando el principal pueblo indígena de Chile, los Mapuche, pero si con la región de residencia.<hr/>Despite the interest in studying the purchase behaviour of ethnic minorities, the majority of investigations concentrate on immigrants and not on indigenous local peoples, which are of importance in Chile and the rest of America. Considering the increase in food imports into Chile, a personal survey was carried out of 400 mapuche and 400 non mapuche persons to determine the importance of the country of origin in the purchase decision for beef in people of different ethnic groups in the La Araucanía and Metropolitan Regions (Chile). Conjoint analysis revealed that country of origin was slightly less important than price (44.4% and 55.6%), with no significant differences by ethnic group, but a possible regional ethno-centrist effect was detected. Using analysis of hierarchical conglomerates, two principal consumer profiles were distinguished: the majority group (62.5%) assigned greater importance to the price, while the second group (28.1%) assigned greater importance to the origin. The segments presented differences by region of residence, socio-economic group and person who purchases the food. Thus from the results of this research it may be concluded that the importance of the country of origin as an attribute in the purchase decision process for beef is not associated with the ethnic origin of the consumer, considering the principal indigenous people in Chile, the Mapuche, but it is associated with the region of residence <![CDATA[<b>Academic burnout</b>: <b>delineation of the syndrome and factors associated with their emergence</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo presenta una revisión de los principales conceptos del síndrome de burnout académico, su evolución y su delimitación conceptual con otros trastornos como depresión y ansiedad, así como también una revisión de los modelos teóricos del burnout en el ámbito laboral para su aplicación en el ámbito académico. Además, se contextualizan las variables asociadas a su desarrollo y sus consecuencias en el rendimiento académico y en la salud mental de estudiantes universitarios.<hr/>The article presents a review of the main concepts of academic burnout, its evolution and its conceptual boundaries with other disorders like depression and anxiety, as well as the revision of theoretical models of burnout in the workplace to apply in the academic field. In addition, contextualize the variables associated with its development and its impact on academic performance and mental health of university students. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description>El artículo presenta una revisión de los principales conceptos del síndrome de burnout académico, su evolución y su delimitación conceptual con otros trastornos como depresión y ansiedad, así como también una revisión de los modelos teóricos del burnout en el ámbito laboral para su aplicación en el ámbito académico. Además, se contextualizan las variables asociadas a su desarrollo y sus consecuencias en el rendimiento académico y en la salud mental de estudiantes universitarios.<hr/>The article presents a review of the main concepts of academic burnout, its evolution and its conceptual boundaries with other disorders like depression and anxiety, as well as the revision of theoretical models of burnout in the workplace to apply in the academic field. In addition, contextualize the variables associated with its development and its impact on academic performance and mental health of university students.</description> </item> <item> <title><![CDATA[<b>PePSIC El portal de revistas electrónicas en psicología</b>: <b>publicaciones visibles, accesibles y fuertes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo presenta una revisión de los principales conceptos del síndrome de burnout académico, su evolución y su delimitación conceptual con otros trastornos como depresión y ansiedad, así como también una revisión de los modelos teóricos del burnout en el ámbito laboral para su aplicación en el ámbito académico. Además, se contextualizan las variables asociadas a su desarrollo y sus consecuencias en el rendimiento académico y en la salud mental de estudiantes universitarios.<hr/>The article presents a review of the main concepts of academic burnout, its evolution and its conceptual boundaries with other disorders like depression and anxiety, as well as the revision of theoretical models of burnout in the workplace to apply in the academic field. In addition, contextualize the variables associated with its development and its impact on academic performance and mental health of university students.