Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-053420150001&lang=en vol. 47 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Winning the hearts and minds of followers</b>: <b>The interactive effects of followers' emotional competencies and goal setting types on trust in leadership</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Followers' trust is essential for effective leadership. While initial approaches to trust focused on trust-related information, recent findings suggest that trust also has an affective component. Therefore, emotional competencies such as emotional attention, clarification and repair could predict trust in leadership, in early stages of the follower-leader relation. However, as this relation develops in time, trust-related judgments may shift from followers' emotions towards leaders' behaviors such as goal setting practices. As goals can be set in either a directive or participative way, followers with different levels of emotional competences should have distinct emotional responses towards these goal-setting types. On this rationale, we evaluated a possible interactive effect between goal setting types and emotional competencies on followers' trust in leadership. For this, we conducted a two-wave experiment, randomly assigning 228 participants to two possible experimental conditions (directive vs. participative goal setting) or a control group (unspecific "Do your best" goals). We used multivariate regression analyses to test our hypotheses, controlling for demographic factors (participants age, biological gender and previous work experience) and stable personality traits. While there were no differences in trust in leadership across experimental conditions, followers' emotional competencies at work session 1 had positive main effects on followers' trust in leadership. At work session 2, significant interaction effects between directive goal setting type and both emotional clarity and repair indicate that only setting goals in a directive way will compensate low levels of followers' emotional clarity and repair.<hr/>La confianza de los seguidores es un elemento esencial de un liderazgo eficaz. Las aproximaciones tempranas a la formación de la confianza hacia los líderes, adoptaron un enfoque basado en evaluaciones basadas en información. Sin embargo, avances recientes en la investigación de la confianza sugiere que estas evaluaciones también contienen un componente afectivo. En este estudio proponemos que las competencias emocionales, como (1) atención, (2) claridad y (3) reparación emocional predecirán la confianza hacia el líder en momentos tempranos de la relación líder-seguidor. A medida que esta relación se desarrolla en el tiempo, las evaluaciones sobre la fiabilidad del líder cambiaran su objetivo, más precisamente de las emociones que el líder despierta a la manera en que este establece las metas. Debido a que las metas pueden ser establecidas de manera directiva o participativa, los seguidores con diferentes niveles en estas tres competencias emocionales, deberían presentar diferentes respuestas emocionales hacia dichas prácticas de establecimiento de metas. Basándonos en esta idea, evaluamos un posible efecto interactivo de las competencias emocionales y el tipo de establecimiento de metas sobre los puntajes de confianza hacia el líder de los seguidores. Para esto, realizamos un experimento longitudinal de dos sesiones de trabajo al cual asistieron 228 participantes. Las competencias emocionales de los seguidores en la primera sesión de trabajo tuvieron un efecto positivo sobre su confianza en el líder, mientras que se detectó un efecto de interacción entre la reparación emocional y el tipo de establecimiento de metas. En la segunda sesión de trabajo, solo se detectaron efectos de interacción entre la claridad y la reparación emocional y el establecimiento de metas directivo. Este resultado indica que el hecho de establecer metas, y no como estas se establecen es lo que compensara el efecto negativo sobre la confianza en el líder de bajos niveles de claridad y reparación emocional de los seguidores. <![CDATA[<b>Psychometric properties of the Mexican version of the Academic Goals Questionnaire</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las metas académicas constituyen una de las variables más importantes desde el punto de vista motivacional para explicar las diferentes razones de que los estudiantes se impliquen en las tareas y actividades de aprendizaje. Al mismo tiempo, están relacionadas con distintos patrones de pensamiento, emociones y acciones de los estudiantes y, además, con su logro académico. De ahí la importancia de incrementar los trabajos empíricos en esta área y contar con instrumentos de evaluación que permitan una mayor comprensión de los procesos involucrados en el aprendizaje de los estudiantes, particularmente en la enseñanza superior. Es por ello que en este trabajo se examinan las propiedades psicométricas del Cuestionario para la Evaluación de Metas Académicas en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos. Este instrumento de autoinforme valora la orientación personal de los estudiantes hacia las metas académicas. Para ello, se llevó a cabo un análisis factorial confirmatorio (AFC) con una muestra de 735 estudiantes universitarios mexicanos del área de ingenierías. Los resultados obtenidos corroboran en general la estructura factorial del cuestionario original y garantizan suficientemente la consistencia interna de la escala para emplearla en la investigación dentro del contexto mexicano.<hr/>Academic goals are one of the most important variables from a motivational point of view to explain the different reasons and motives of students to get involved in learning tasks and activities. At the same time, academic goals are related to different patterns of thoughts, emotions and actions of students, as well as their academic achievement. Hence, it is important to develop empirical work in this area in order to construct evaluation tools that allow a better understanding of the processes involved in student learning, particularly in higher education. The psychometric properties of the Questionnaire for the Evaluation of Academic Goals were examined in a sample of Mexican university students. This self-report instrument evaluates the personal orientation of the student towards academic goals. To achieve this goal, a Confirmatory Factor Analysis (CFA) was conducted, with a sample of 735 Mexican higher education students in the engineering area. Findings corroborate the original questionnaire factor structure and demonstrates reliability for using the scale in the research within the Mexican context. <![CDATA[<b>Relationship between body image and physical self-concept in adolescent females</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio examina las diferencias existentes entre los distintos subdominios del autoconcepto físico, en función de la insatisfacción corporal y el índice de masa corporal (IMC). Participaron 447 mujeres adolescentes españolas entre 12 y 17 años de edad, a las que se aplicó el Cuestionario de Autoconcepto Físico (CAF), el instrumento Body Shape Questionnaire (BSQ) y la Escala de Evaluación de la Imagen Corporal de Gardner, además de recopilarse datos antropométricos para calcular su IMC. Los resultados informan de que una mayor insatisfacción corporal y un IMC más alto se relacionan con peores percepciones físicas, especialmente en relación con el atractivo, y con un autoconcepto más devaluado. Como conclusión, se destaca la importancia de una imagen corporal saludable en la configuración del autoconcepto físico y general de la mujer adolescente.<hr/>This study examines the differences between the different subdomains of physical self-concept, based on body dissatisfaction and Body Mass Index (BMI). A sample of 447 spanish female adolescents aged 12 to 17 participated in this study, and were administered the Physical Self-Concept Questionnaire (CAF), the Body Shape Questionnaire (BSQ), and Gardner's Scale for the Assessment of Body Image. Anthropometric data was collected to calculate their BMI. The results indicate that greater body dissatisfaction and higher BMI were associated with worse physical perceptions, especially in relation to appearance and a more devalued self-concept. In conclusion, the importance of a healthy body image is highlighted, as it configures the self - and general - concept in adolescent females. Further details are reported in the text. <![CDATA[<b>Determinants of motivation in veteran Spanish athletes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente estudio es conocer motivaciones, ansiedad precompetitiva, adicción al entrenamiento y competición, satisfacción intrínseca, percepción y creencias sobre las causas del éxito en su deporte en una muestra de 401 atletas de pista veteranos (mayores de 35 años) españoles. También, obtener unos modelos predictivos suficientemente sólidos, por sexo, de sus motivaciones atendiendo a estas variables psicológicas. Se partió de la hipótesis de que la motivación intrínseca se podría predecir por valorar alto el placer y la relajación, la orientación hacia la tarea, la diversión y el esfuerzo, así como por una baja valoración en el empleo de técnicas de engaño. La motivación extrínseca se podría predecir por una valoración alta en carencia de control, orientación hacia el ego, diversión y empleo de técnicas de engaño, así como por una baja valoración en la orientación hacia la tarea. La amotivación por valorar alto la ansiedad cognitiva, carencia de control, aburrimiento y empleo de técnicas de engaño, así como por valorar bajo la diversión. Los resultados confirmaron que la motivación más alta es la intrínseca, sobre todo en mujeres. En ambos sexos, la percepción de éxito en el deporte por la tarea fue similar a la dada por el ego; les resultó muy satisfactorio obtener medallas y, mejor aún, récords en su categoría de edad mediante el esfuerzo que implica el dominio de su especialidad, y el uso de técnicas de engaño fue poco importante. Por último, se obtuvieron unos modelos predictores de las motivaciones que concuerdan en gran medida con las hipótesis y referencias.<hr/>The aim of this study was to determine the motivations, precompetitive anxiety, addiction to training and competition, intrinsic satisfaction, perceptions and beliefs of the causes of success in their sport in a sample of 401 veteran Spanish track athletes (aged over 35). This study also aimed at obtaining sufficiently solid predictive models - by gender - of their motivations regarding these psychological variables. It starts from the assumption that intrinsic motivation could be predicted by having high values in pleasure and relaxation, an orientation to tasks, fun and effort, as well as low values in the use of techniques of deceit. Extrinsic motivation could be predicted by having high values in lack of control, ego orientation, fun, use of deceit techniques, and low values in task orientation. Amotivation could be predicted by a high value of cognitive anxiety, lack of control, boredom and deception techniques, and low values in fun. The results confirmed that the highest levels of motivation were intrinsic, especially in women. The perception of success in sports by task was similar to ego in both genders, in that it was very satisfactory for them to win medals. Better yet, they obtained records in their age group by the effort involved in the domain of their specialty, but the use of deception techniques was unimportant. Finally, predictive models were obtained from motivations and they agreed to a great extent with the hypothesis and references. <![CDATA[<b>Self-compassion as a predictor of social safeness in Turkish university students</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en There are few studies that have examined the role of self-compassion in the context of social life, while self-compassion appears to enhance interpersonal relationship skills. The purpose of this study is to examine the predictive role of self-compassion on social safeness. Participants were 401 university students (213 women, 188 men; M age= 20.5 yr.). In this study, the Self-compassion Scale and the Social Safeness and Pleasure Scale were used. The relationships between self-compassion and social safeness were examined using correlation analysis and multiple regression analysis. In the correlation analysis, self-kindness, common humanity, and mindfulness factors of self-compassion were found to be positively related, and self-judgment, isolation, and over-identification factors of self-compassion were found to be negatively related to social safeness. According to regression results, social safeness was predicted positively by mindfulness, self-kindness, and common humanity. Further isolation predicted social safeness in a negative way. The regression model explained 28% of the variance in social safeness. Together, the findings illuminate the importance of self-compassion on social adjustment. The results are discussed in the light of the related literature.<hr/>Existen pocos estudios que examinen el papel de la autocompasión en el contexto de la vida social, mientras que la autocompasión parece mejorar habilidades de relación interpersonal. El propósito de este estudio es examinar el papel predictivo de la autocompasión sobre la seguridad social. Los participantes eran estudiantes universitarios 401 (213 mujeres, 188 hombres; Edad M = 20,5 años.). En este estudio, se utilizaron la escala de la autocompasión y la Seguridad Social y la escala de placer. Las relaciones entre la seguridad social y la autocompasión fueron examinadas usando análisis de correlación y análisis de regresión múltiple. En el análisis de correlación se consideraron positivos los factores de la autocompasión de la auto-amabilidad, la humanidad común y la atención plena mientras que el autojuicio, el aislamiento y los factores de identificación excesiva de autocompasión fueron considerados negativamente en relación con la seguridad social. Según los resultados de regresión, la seguridad social fue considerada positivamente por concienciación, uno auto-bondad y humanidad común. Un aislamiento adicional predijo la seguridad social de una manera negativa. El modelo de regresión explica el 28% de la varianza en seguridad social. Juntos, los resultados iluminan la importancia de la autocompasión en el ajuste social. Los resultados se discuten a la luz de la literatura relacionada. <![CDATA[<b>Professional quality of life in health professionals in Lima, Peru</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de la presente investigación es determinar la relación que existe entre calidad de vida profesional y sueño en un grupo de estudiantes de posgrado de Ciencias de la Salud, mediante un diseño correlacional, en una muestra conformada por 198 participantes. Los instrumentos utilizados fueron la Escala de Calidad de Vida Profesional CVP-35 de Cabezas (1998) y un cuestionario de sueño y reposo diseñado para el presente estudio. Se encontró correlación entre calidad de vida profesional y sueño en el grupo de edad de 31 a 40 años (0.26). Es probable que este grupo valore el sueño como aspecto importante para su calidad de vida profesional, lo cual podría estar influyendo en su desempeño laboral.<hr/>The aim this study is to determine the relationship between quality of professional life and sleep in a group of students of Health Sciences Grad School, using a correlational design, in a sample of 198 participants. The measurement instruments used were the Scale of Quality of Professional Life - CVP-35 by Cabezas (1998) and a Sleep and Rest Questionnaire designed for this study. A correlation was found between quality of professional life and sleep and rest in the 31-40 years age group (P=.26). It is probable that this group values sleep as an important aspect for their quality of professional life, which could influence their work performance. <![CDATA[<b>Teacher motivation</b>: <b>bibliometric analysis of the relationship with individual and organizational variables, and work attitudes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A motivação dos professores é essencial para o sucesso das políticas educativas. Ao estudar-se a motivação docente é necessário examinar características da escola e do professor. Devido à importância deste tema, torna-se fulcral analisar as investigações efetuadas sobre o mesmo, levando em conta variáveis organizacionais, dado que a escola é uma organização, mas também o capital psicológico positivo e a satisfação no trabalho. Assim, recorreu-se a um estudo bibliométrico utilizando-se a base de dados Web of Science (WoS), onde se definiu o período de pesquisa para os anos 2000-2013 e se consideraram unicamente os trabalhos pertencentes à área da psicologia. No total, 33 documentos cumpriram os critérios de inclusão, verificando-se que: (a) 2012 foi o ano com mais publicações; (b) a satisfação no trabalho foi o construto mais estudado com a motivação docente; (c) a categoria psicologia educacional registou mais documentos; e (d) o inglês foi a língua dominante nestes trabalhos. Os Estados Unidos da América e o Canadá obtiveram os valores mais elevados nos indicadores bibliométricos número de documentos (Ndoc) e número de investigadores (Nres), apresentando Israel uma produtividade (Prod) superior à dos restantes países. Estes resultados são discutidos, bem como as principais implicações dos mesmos.<hr/>Teachers' motivation is essential to the success of educational policies. When studying this concept, it is necessary to examine school and teacher characteristics. Due to the relevance of this theme, it becomes crucial to analyze the body of research conducted about it, taking into account organizational variables -as schools are organizations- but also psychological capital and work satisfaction. Therefore, a bibliometric study was conducted using Web of Science (WoS) database, having defined the search period for the years 2000-2013 and only considering works that belong to the psychology field. 33 documents in total fulfilled the inclusion criteria, where it was verified that: (a) 2012 was the year with most publications; (b) work satisfaction was the concept which was most frequently studied, along with teacher motivation; (c) the educational psychology category had the most documents; and (d) English was the dominant language in these works. The United States of America and Canada obtained the highest values in the following bibliometric indicators: number of documents (Ndoc) and number of researchers (Nres), and Israel had a higher level of productivity (Prod) than the other countries. The results and their implications are discussed. <![CDATA[<b>Exercise, eating disordered behaviors and psychological well-being</b>: <b>a study with Portuguese adolescents</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study analyzed the importance of exercise frequency on eating disordered behaviors and psychological well-being and the ability of various exercises, individual, and psychological variables to predict eating disordered behaviors. The following characteristics were measured: eating disordered behaviors, dieting habits, physical activity, goal orientation, social physique anxiety, and self-esteem. The results showed that regular exercise was reported more frequently by males, those with high attraction towards exercise, and adolescents with fewer dieting behaviors. Moreover, adolescents who exercised regularly showed fewer eating disordered behaviors and had more positive psychological functioning. The results also confirmed the importance of various exercises, individual, and psychological variables in predicting eating disordered behaviors. In conclusion, this study validates the importance of regular exercise for promoting psychological well-being and preventing eating disordered behaviors in adolescence.<hr/>Este estudio se realizó en una muestra de 192 adolescentes portugueses. Se analizó la importancia de la frecuencia de la práctica en conductas alimentarias y en el bienestar psicológico. Además, se intenta explicar las conductas alimentarias tomando en consideración las características deportivas, individuales y psicológicas. Las variables evaluadas fueron: los trastornos de la conducta alimentaria, la tendencia a realizar dietas, las rutinas en la práctica de ejercicio, la orientación de objetivos, la ansiedad física social y la autoestima. Los resultados mostraron que mantenían una práctica regular de ejercicio principalmente los adolescentes varones, quienes tenían una atracción positiva por el ejercicio y menor tendencia a conductas dietéticas. También se ha encontrado que el grupo con práctica regular de ejercicio presentaba menos trastornos de la conducta alimentaria, así como un mejor funcionamiento psicológico. La predicción de perturbaciones alimentarias confirma la importancia de las variables deportivas, individuales y psicológicas. En resumen, los resultados confirmaron la importancia de la práctica de ejercicio no solo en términos de bienestar psicológico, sino también en la prevención de conductas alimentarias problemáticas en adolescentes.