Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-053420190001&lang=en vol. 51 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Psychometric properties of the Brief Symptom Inventory-18 in a heterogeneous sample of adult cancer patients]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The Brief Symptom Inventory-18 (BSI-18) is a self-reporting screening instrument that is widely used to assess global psychological distress and three kinds of symptoms: anxiety, depression, and somatization. The present study tests the factor structure of the BSI-18 using confirmatory factor analysis (CFA), its reliability, convergent validity, and invariance for both sexes. A heterogeneous sample of 1183 cancer patients completed the BSI 18 and the NCCN Problem List. Hierarchical models of three and four subscales with GSI as a main factor provided an adequate and similar model fit. Nonetheless, the hierarchical three-factor model (the theoretical proposal) was selected for methodological and theoretical reasons. Reliability indexes (Cronbach's alpha and Composite Reliability) were satisfactory. The positive significant associations between BSI-18 (GSI and subscales) and emotional and physical categories of the Problem List showed the suitable convergent validity of the instrument. Finally, multigroup CFA revealed an essentially invariant structure of the BSI-18 for both sexes. The BSI-18 is a short instrument that can be used by researchers and health professionals to assess the psychological distress of cancer survivors.<hr/>Resumen El Inventario Breve de Síntomas-18 (BSI-18) es un instrumento de cribado ampliamente utilizado para evaluar distrés emocional (GSI) y tres tipos de síntomas: ansiedad, depresión, y somatización. Este trabajo estudia la estructura factorial del BSI-18, utilizando análisis factorial confirmatorio (AFC), su fiabilidad y validez convergente, así como su invarianza factorial a través del sexo. Una muestra de 1183 pacientes de cáncer completó el BSI 18 y la lista de problemas de la NCCN. Los modelos jerárquicos de tres y cuatro factores proporcionaron ajustes adecuados y similares. Sin embargo, el modelo de tres factores (propuesta teórica) fue seleccionado por razones metodológicas y teóricas. Los índices de fiabilidad (alfa de Cronbach y fiabilidad compuesta) fueron satisfactorios y las correlaciones positivas y significativas entre el BSI-18 (GSI y subescalas) y las categorías emocionales y físicas del listado de problemas evidenciaron la adecuada validez convergente del instrumento. Finalmente, el AFC multigrupo reveló una estructura básicamente invariante del BSI-18 a través del sexo. El BSI-18 es un instrumento breve que puede ser utilizado por investigadores y profesionales de la salud para evaluar el malestar psicológico en la población con cáncer. <![CDATA[Validation of the Grit Scale and the Treatment Self-Regulation Questionnaire (TSRQ) in the Mexican context]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The lack of valid tools to measure variables related to healthy behaviors in Mexico has led the authors to adapt and validate the Grit Scale and the Treatment Self-Regulation Questionnaire (TSRQ) for diet into Mexican Spanish, and explore the relationship between grit and types of motivation towards healthy eating as evidence of validity. The Grit Scale and the TSRQ in Spanish were put to 353 adults from the state of Nuevo León, Mexico. The Grit Scale was composed of 12 items distributed into two factors (consistency of interest and perseverance of effort), and the TSRQ for diet was composed of 15 items distributed into three factors (autonomous motivation, controlled motivation, and amotivation). Results showed acceptable fit indices for the long and short versions of the Grit Scale, confirming its two-factor structure. In addition, acceptable fit indices were found for the TSRQ for diet, indicating the presence of three latent factors. Significant and positive relationships were found between grit and autonomous motivation, and negative relationships with controlled and amotivation. The analyses carried out indicated that the instruments administrated are valid and reliable tools for use in Mexico.<hr/>Resumen La ausencia de instrumentos válidos para medir variables relacionadas con las conductas saludables en México, nos lleva al objetivo de adaptar y validar al idioma español hablado en México la escala Grit y el cuestionario de autorregulación del tratamiento (TSRQ) de la dieta, y explorar la relación entre el Grit y la motivación hacia la alimentación saludable como evidencia de validez. 353 adultos del estado de Nuevo León respondieron a la escala Grit adaptada al español conformada por 12 ítems distribuidos en dos factores (consistencia del interés y perseverancia del esfuerzo) y al TSRQ adaptada al español compuesto por 15 ítems en tres factores (motivación autónoma, motivación controlada y no motivación). Los resultados mostraron índices de ajuste aceptables para la versión larga y corta de la escala Grit confirmando su estructura bifactorial. Además, se encontraron índices de ajuste aceptables para el TSRQ de la dieta indicando la presencia de tres factores latentes. Se observaron relaciones significativas y positivas entre el Grit y la motivación autónoma, y de manera negativa con la motivación controlada y no motivación. Los análisis realizados indican que los instrumentos administrados son herramientas válidas y confiables para ser utilizadas en México. <![CDATA[Is mental health related to expressions of homonegative stigma and community connectedness in Mexican lesbian and bisexual women?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Despite the need to understand lesbian and bisexual women’s vulnerability to mental health affections in connection with expressions of stigma, LGBT studies in Mexico often do not take them into consideration. Current data show that among lesbians and bisexual women, variables such as internalized homonegativity and community connectedness correlate with mental health indicators. The specific relationship between mental health outcomes, community connectedness, and stigma in the forms of internalized homonegativity, discrimination, and violence has not been explored for Mexican lesbian and bisexual women. This paper attempts to identify if this relationship exists through the participation of 150 lesbian and bisexual women who were asked to answer a survey at the annual Sexual Diversity and Pride March in Mexico City 2015. The same survey was available online; both explored internalized homonegativity, community connectedness, discrimination, violence, depression, and alcohol use and abuse. Results show that internalized homonegativity and community connectedness are the strongest predictors of mental health. These results are indicative of how lesbian and bisexual women suffer from the cognitive and emotional consequences of homonegativity in connection to mental health rather than direct discrimination and violence. Lastly, it is recommended that more research be undertaken on this relationship to find interventions that focus on the eradication of discrimination and violence against non-heterosexual women.<hr/>Resumen A pesar de la importancia de conceptualizar sobre la vulnerabilidad a la que se enfrentan las mujeres bisexuales y lesbianas en México en conexión con indicadores de salud mental, ellas no han sido incluidas en la investigación sobre salud mental en estudios LGBT. La información disponible señala que variables como homonegatividad internalizada y conexión comunitaria correlacionan con indicadores de salud mental de mujeres lesbianas y bisexuales. Las relaciones entre salud mental, conexión comunitaria y expresiones de estigma por homofobia como discriminación, violencia y homonegatividad internalizada no han sido exploradas en este grupo de mujeres en México. Este documento tiene como propósito explorar esa relación, a través de la participación de 150 mujeres bisexuales y lesbianas reclutadas en la Marcha del Orgullo y Diversidad Sexual de la Ciudad de México 2015 y de manera virtual para contestar un cuestionario que exploraba homonegatividad internalizada, conexión comunitaria, discriminación, violencia, depresión y uso y abuso de alcohol. Los resultados muestran que la homonegatividad internalizada y la conexión comunitaria son los predictores más importantes de la depresión y uso y abuso de alcohol y que la discriminación y violencia no se relacionan con la salud mental. Estos resultados indican que las mujeres lesbianas y bisexuales sufren de las consecuencias cognitivas y emocionales de la homonegatividad y por tal, se requiere de más investigación para explorar el contenido de estas relaciones, así como intervenciones enfocadas a la erradicación de la homonegatividad. <![CDATA[Capacidad predictiva del apoyo a la autonomía en clases de educación física sobre el ejercicio físico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000100030&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este estudio consistió en comprobar la capacidad de predicción del apoyo a la autonomía del docente en educación física, las necesidades psicológicas básicas y la motivación autodeterminada sobre la diversión, la importancia e intención hacia la educación física y la actividad física habitual. Se empleó una muestra de 718 estudiantes (346 chicos y 372 chicas) con edades comprendidas entre los 13 y los 19 años (M = 15,76, DT = 1,20). Se midió el apoyo a la autonomía, las necesidades psicológicas básicas, la motivación, la diversión, la importancia de la educación física, la intencionalidad para ser físicamente activo y la actividad física habitual. Se realizaron análisis estadísticos descriptivos y las correlaciones bivariadas de todas las variables objeto de estudio, análisis factoriales confirmatorios de los instrumentos y un análisis mediante el modelo de regresión estructural. Los resultados revelaron relaciones positivas y significativas entre todas las variables. Así, el apoyo a la autonomía predijo positivamente la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas, y esta, a su vez, predijo la motivación autodeterminada, que predijo la diversión. La diversión predijo la importancia concedida a la educación física, y esta la intención de ser físicamente activo, que finalmente predijo la tasa de actividad física habitual. Los resultados contribuyen a optimizar el compromiso de los jóvenes hacia la actividad física, tanto dentro como fuera del aula.<hr/>Abstract The objective of this study was to check the prediction capacity of teacher’s autonomy support in physical education, basic psychological needs and motivation self-determined about fun, importance and intention towards physical education and the usual physical activity. Participated a sample of 718 students (346 boys and 372 girls) with ages between 13 and 19 years (M = 15.76, SD = 1.20). Autonomy support perceived, basic psychological needs, motivation, fun, the importance of Physical education, intentionality to be physically active and habitual physical activity was measured. A descriptive statistical analyzes and bivariate correlations of all the variables object of study, confirmatory factor analyzes of the instruments and an analysis through the structural regression model was performed. The results revealed a positive and significant relationship between all the variables. Thus, the autonomy support positively predicted the satisfaction of the basic psychological needs, and this, in turn, predicted self-determined motivation, which predicted fun the fun, that predicted the importance given to physical education, and it the intention to be physically active, which finally predicted the usual physical activity rate. The results help to optimize the commitment of young people to physical activity, both inside and outside the classroom. <![CDATA[Achievement perceived, parenting, internet use and adolescent behavior]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000100038&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El uso intensivo de internet puede contribuir a desarrollar disfunciones psicosociales graves en la adolescencia. El objetivo de esta investigación es analizar las relaciones de la percepción de eficacia académica con el uso de internet para ocio, los estilos de crianza y los problemas exteriorizados e interiorizados en la adolescencia (agresividad proactiva, reactiva, física y verbal, afiliación a pares rebeldes e inestabilidad emocional). Han participado 762 adolescentes de 12 a 17 años (M = 13.69; DT = 1.40; varones 52.8%). Utilizan internet en tiempo de ocio entre cero y 98 horas semanales, de ahí que la población se haya distribuido en cuartiles. Las variables se han obtenido a través de pruebas estandarizadas. Los análisis estadísticos se basan en metodología descriptiva y predictiva. Los resultados han permitido obtener tres conclusiones. Primera, el número de horas de internet para fines recreativos se relaciona con una peor eficacia académica percibida. Segunda, los adolescentes que usan Internet intensamente perciben más permisividad de los padres y menos apoyo y comunicación por parte de los padres. Estos adolescentes presentan más riesgo de conectarse con pares rebeldes y tienen índices más altos de inestabilidad emocional y agresividad (reactiva, proactiva, física y verbal). Tercera, la paternidad más punitiva, la agresividad y la afiliación a pares rebeldes aumentan el uso intensivo de Internet. Esta investigación corrobora la necesidad de una formación adecuada, dirigida a fomentar el apoyo y la comunicación paterno-filial para educar el uso racional y responsable de internet de ambos, padres y adolescentes.<hr/>Abstract The intensive use of the Internet can contribute to the development of serious psychosocial dysfunctions in adolescents. The purpose of this research is to analyze the relationships between achievement perceived with the leisure use of the internet, parenting, and externalized and internalized problems during adolescence (aggressiveness reactive, proactive, physical and verbal, affiliation with deviant peers and emotional instability). The sample is made of 762 adolescents from 12 to 17 years old (M = 13.69, SD = 1.40), with 52.8% of males and 47.2% of females. The use of internet in leisure time is between 0-98 hours per week. Hence the population has been distributed in quartiles. The variables have been obtained through standardized tests. Statistical analyzes are descriptive and predictive methodology. The analyses carried out have allowed us to obtain three conclusions. First, the number of hours of internet for recreational purposes is related to worse achievement perceived of the adolescent. Second, it has been found that adolescents who use Internet intensively greater perceived permissiveness of the parents and a lower support and communication with them. These adolescents present an increased risk of joining deviant peers and have higher rates of emotional instability and aggressiveness (reactive, proactive, and physical and verbal). Third, more punitive parenting, aggressiveness and affiliation with deviant peers boost the intensive use of the internet. This empirical research corroborates the need for adequate training aimed at fostering parental-child support and communication to educate the rational and responsible use of the Internet by both parents and adolescents. <![CDATA[Frequency of family meals and risk of eating disorders in adolescents in Spain and Peru]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000100048&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The prevalence of eating disorders is between 0.27% and 6.41% in Spain and between 7.3% and 11.4% in Peru. Much research has been focused on the study of the main risk factors for eating disorders, but little is known about the potential protective factors (such as family meals) in samples of young people that include participants from different countries. This study estimates the contribution of the frequency of family meals on the risk for eating disorders in a large sample of adolescents recruited in Spain and Peru (n=916, with a mean age of 14.6 years old and age range of 12 to 17 years old). Results showed a double interaction parameter between the participants' sex and origin with the frequency of family meals: the risk for eating disorders is modified specifically for girls from both countries, and adolescents of both sexes born in Spain. This empirical evidence suggests that sex and cultural differences could be related to disordered eating patterns during adolescence and so could act as moderators for the impact of risk and protective factors for this clinical condition. The study of the contribution of the frequency of family meals on the risk of eating disorders in young people should take cultural differences into consideration with the aim of designing more targeted prevention and intervention programs.<hr/>Resumen La prevalencia de los trastornos de la conducta alimentaria en España se encuentra entre 0.27 % y 6.41% y en Perú entre el 7.3% y el 11.4%. Se dispone de numerosas investigaciones sobre los factores de riesgo para estos trastornos, pero escasos estudios han analizado posibles factores protectores, como las comidas familiares, en muestras jóvenes que incluyan participantes de diferentes países. Este artículo analiza la contribución de la frecuencia de las comidas familiares sobre el riesgo de trastornos de conducta alimentaria en una muestra de adolescentes (n = 916, edad media de 14.6 años, rango de edad 12 a 17 años) procedentes de España y Perú. Los principales resultados mostraron un doble parámetro de interacción entre el sexo y el origen de los participantes con la frecuencia de las comidas familiares: el riesgo de estos trastornos se modifica específicamente en mujeres y adolescentes nacidos en España. Estas evidencias empíricas sugieren que el sexo y las diferencias culturales podrían estar influyendo en los desórdenes alimentarios durante la etapa adolescente y podrían actuar moderando el impacto del riesgo y los factores protectores de la patología alimentaria. Se recomienda ampliar la investigación sobre la contribución de las comidas familiares en el riesgo de los trastornos de la conducta alimentaria en adolescentes considerando posibles diferencias culturales con el fin de diseñar programas de prevención e intervención más eficientes.