Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-053420190002&lang=en vol. 51 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Validity of the Satisfaction with Life Scale in Colombia and factorial equivalence with Spanish data]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000200058&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The Satisfaction with Life Scale (SWLS) is a widely used, 5-item, 7-point Likert-type scale that measures life satisfaction. The current study aims to explore the validity of the SWLS in Colombia and its factorial equivalence with Spanish samples. The SWLS was administered to a total of 1,587 Colombian participants, including a sample of undergraduates, a sample from the general population, and a clinical sample. The internal consistency across the different samples was good (overall alpha of .89). The one-factor model found in the original scale showed a very good fit in the overall Colombian sample (RMSEA = .052, 90% CI [.034, .073]; CFI = .99; NNFI = .99). SWLS scores are significantly related to measures of valued living, emotional symptoms, negative thoughts, experiential avoidance, and cognitive fusion. The clinical sample's mean score on the SWLS was significantly lower than the scores of the nonclinical samples. Three additional Spanish samples (N = 1057) were obtained to analyze the factorial equivalence of the SWLS in Colombia and Spain. Metric and scalar invariance were observed between countries and between Colombian males and females. In conclusion, the SWLS showed good psychometric properties in Colombia and factorial equivalence with Spanish samples.<hr/>Resumen La Escala de Satisfacción con la Vida (SWLS) es una escala ampliamente utilizada para medir satisfacción vital. Consta de 5 ítems que se responden en una escala tipo Likert de 7 puntos. El objetivo de este artículo es explorar la validez del SWLS en Colombia y la equivalencia factorial con muestras españolas. Se administró el SWLS a 1587 participantes colombianos, incluyendo una muestra de universitarios, una de población general y una muestra clínica. La consistencia interna a través de muestras fue buena (alfa global de .89). El modelo unifactorial encontrado en la escala original mostró muy buen ajuste en las muestras colombianas (RMSEA = .052, 90% CI [.034, .073]; CFI = .99; NNFI = .99). Las puntuaciones del SWLS estuvieron relacionadas significativamente con medidas de vida valiosa, síntomas emocionales, pensamientos negativos, evitación experiencial y fusión cognitiva. La puntuación promedio de la muestra clínica fue significativamente menor que las de las muestras no clínicas. Se obtuvieron tres muestras españolas (N = 1057) para analizar la equivalencia factorial del SWLS en Colombia y España. Se observó invarianza métrica y escalar entre países y entre género en Colombia. En conclusión, la SWLS mostró buenas propiedades psicométricas en Colombia y equivalencia factorial con muestras españolas. <![CDATA[State repression as a psychosocial control device in colombian universities, 1981-1991]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000200066&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza la represión social como mecanismo de los dispositivos de control estatal para contrarrestar el malestar y la rebeldía juvenil en la Universidad Nacional de Colombia, la Universidad de Antioquia (UdeA) y la Universidad Industrial de Santander (UIS), desde 1981 hasta 1991. El análisis utilizó variables como violencia pública, violencia privada y protesta social. Este artículo maneja una metodología cualitativa; para ello, realizó entrevistas semiestructura-das a 35 personas, siguiendo un modelo narrativo, las cuales entre 1981-1991 fueron activistas políticos o simpatizantes de izquierda en las universidades mencionadas. Tal información fue correlacionada con las estadísticas de asesinatos y desapariciones del Centro Nacional de Memoria Histórica y de Vidas Silenciadas. Los hallazgos evidencian una represión urbana dirigida a estudiantes simpatizantes de la izquierda; de otro lado, dicha represión es significativa en espacialidades específicas. Lo anterior revalida la tesis según la cual la violencia, más que un efecto nacional, debe ser entendida como una causa local. El presente artículo contribuye a los estudios psicosociales de la violencia, pues pone en consideración que esta no es solamente un síntoma irracional, sino que, por el contrario, hace parte probablemente de una red consciente de represión personal y colectiva, orquestada como mecanismo conductual por el establishment.<hr/>Abstract This article analyzes social repression as a mechanism of state control devices to counteract the malaise and youthful rebellion in the National University of Colombia (UNAL), Antioquia (UdeA) and Industrial de Santander (UIS), from 1981 to 1991. The hypothesis is based on the theory of devices delineated by Michel Foucault and Giorgio Agamben in the transition from disciplinary societies to control societies. The analysis used variables such as public violence, private violence and social protest. This article handles a qualitative research methodology, for this, semi-structured interviews were conducted following a narrative model to thirty-five people, who between 1981-1991 were political activists or sympathizers of the left in previously mentioned universities; this information was correlated with the statistics of murders and disappearances of the National Center of Historical Memory and Silenced Lives. The findings show an urban repression directed mostly at sympathetic students of the left, on the other hand, this repression is significant in specific spatialities, which revalidates that violence rather than a national effect should be understood as a local cause. This article contributes to the psychosocial studies of violence, since it considers that it is not only an irrational symptom, on the contrary, it is likely to be part of a conscious network of personal and collective repression orchestrated as a behavioral mechanism by the establishment. <![CDATA[The mediating role of sexual self-disclosure satisfaction in the association between expression of feelings and sexual satisfaction in heterosexual adults]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000200074&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo de deste estudo foi testar um modelo de mediação da expressão de sentimentos e a satisfação sexual via autorrevelação, enquanto processo, é uma variável mediadora significativa da associação entre a expressão de sentimentos e a satisfação sexual. A amostra deste estudo foi constituída por 564 participantes (370 mulheres, 65,60%), cisgénero, heterossexuais, numa relação diádica de exclusividade e compromisso. Foram testados dois modelos: um modelo de mediação simples e um modelo de mediação moderada, sendo este último usado para testa a influência do género no modelo de mediação. Os resultados demonstraram que, globalmente, homens e mulheres apresentaram valores médios idênticos na autorrevelação sexual e satisfação sexual; se contudo, na expressão de sentimentos, as mulheres apresentaram valores significativamente superiores. A expressão de sentimentos revelou-se uma variável preditora significativa da satisfação sexual e a autorrevelação sexual como uma variável parcialmente mediadora do modelo. No entanto, o género não modera a expressão de sentimentos e a autorrevelação. O presente estudo demonstra que a expressão de sentimentos e a autorrevelação sexual são importantes aspetos da satisfação sexual de ambos os géneros.<hr/>Abstract The present study had the main goal of testing a mediation model of expression of feelings and sexual satisfaction via sexual self-disclosure, trying to understand if the process of sexual self-disclosure is a significant mediator variable of the association between expression of feelings and sexual satisfaction. The sample of this study comprised by 564 cisgender, heterosexual participants (370 women, 65.60%), who were in a dyadic and exclusive relationship of commitment. Two models were tested: a simple mediation model and a moderate mediation model in which the objective is to test the influence of gender on the of mediation. Overall, results showed that men and women had similar mean values for sexual self-disclosure and sexual satisfaction, however, a significantly higher expression of feelings was found in women compared to men. The results demonstrated that expression of feelings was a significant predictor variable of sexual satisfaction and that sexual self-disclosure is partially a mediator variable of the tested model. Gender did not moderate the association between expression of feelings and sexual self-disclosure. The present study shows that expression of feelings and sexual self-disclosure are important aspects of sexual satisfaction in both genders. <![CDATA[Profile and neuropsychological differences in adolescent students with and without dyslexia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000200166&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Dyslexia is a problem of increasing prevalence in school-age students. The latest experiences in the application of neuropsychology to education are interesting because they allow for the evaluation of different neuropsychological variables to obtain a better understanding of the learning processes of students in this population for specific subsequent interventions. The purpose of this study was to explore the following neuropsychological variables related to reading in adolescent students with and without dyslexia. The sample consisted of 60 students between 13 and 15 years of age, 30 with dyslexia and 30 without. The King Devick test was used to assess the saccadic eye movements, specifically the fast and automated denomination of digits; the Harris laterality test was used to evaluate functional laterality, and the ENFEN test for executive functions. The results revealed significant differences between the two groups. Students with dyslexia scored lower on the three neuropsychological skills assessed. These findings suggest that students with dyslexia may manifest poorer performance in those neuropsychological skills that are key to reader development.<hr/>Resumen La dislexia es un problema que cada vez afecta más al alumnado en edad escolar. Las últimas experiencias de aplicación de la neuropsicología al ámbito educativo resultan interesantes porque van a permitir evaluar distintas variables neuropsicológicas con el objeto de comprender mejor los procesos de aprendizaje del alumnado para plantear posteriormente intervenciones específicas en esta población. El propósito de este estudio fue explorar variables neuropsicológicas relacionadas con la lectura y escritura en estudiantes con y sin dislexia. La muestra estuvo compuesta por 60 estudiantes de entre 13 y 15 años, 30 con dislexia y treinta sin dislexia. La prueba King Devick fue utilizada para valorar los movimientos oculares sacádicos, la prueba de la lateralidad de Harris para evaluar la lateralidad y la prueba ENFEN para las funciones ejecutivas. Los resultados revelaron diferencias significativas entre los dos grupos. Los estudiantes con dislexia obtuvieron puntuaciones más bajas en las tres habilidades neuropsicológicas evaluadas. Estos hallazgos sugieren que los niños con dislexia podrían manifestar un peor desempeño en habilidades neuropsicológicas que son clave para el desarrollo lector y escritor. <![CDATA[Induction of Affective States with Pictures: Second Colombian Validation of the International Affective Pictures System (IAPS)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000200176&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del presente estudio es validar un segundo grupo de imágenes del Sistema Internacional de Imágenes Afectiva (IAPS) en población colombiana, con el fin de aumentar el banco de imágenes que puedan ser utilizadas en investigaciones en los campos de la emoción, la atención y la memoria, entre otros. Se validaron 240 imágenes pertenecientes a los conjuntos 15, 16, 17 y 18 del IAPS en una muestra de 1.222 personas provenientes de cinco ciudades del país (Bogotá, Medellín, Cali, Barranquilla y Bucaramanga). Para evaluar la respuesta emocional ante las imágenes en las dimensiones de valencia, arousal y dominancia se utilizó el Self-Assessment Manikin (SAM). Los resultados mostraron que las imágenes se distribuyeron de la forma esperada en el espacio afectivo bidimensional compuesto por las dimensiones de valencia y arousal. Se identificó un sesgo emocional positivo en los hombres y un sesgo emocional negativo en las mujeres. Las diferencias entre regiones y estrato socioeconómico se presentaron únicamente en arousal y dominancia, no en valencia. En conjunto, los resultados sugieren que estas imágenes pueden ser utilizadas para inducir estados afectivos en la población colombiana de forma controlada, lo que permite su uso para el estudio científico y experimental de diferentes procesos psicológicos, como la emoción, la motivación y la atención.<hr/>Abstract The aim of this study was to validate a second group of images of the International Affective Pictures System (IAPS) in Colombian population, in order to increase the bank of images that can be used in research in the fields of emotion, attention and memory, among others. 240 pictures belonging to sets 15, 16, 17 and 18 of the IAPS were validated in a sample of 1222 participants from five cities in the country (Bogotá, Medellín, Cali, Barranquilla and Bucaramanga). To assess the emotional response to images in the valence, arousal and dominance dimensions, the Self-Assessment Manikin (SAM) was used. The results showed that the pictures were distributed as expected in the two-dimensional affective space composed of the valence and arousal dimensions. A positive emotional bias was identified in men and a negative emotional bias in women. The differences between regions and socioeconomic strata were presented only in arousal and dominance, not in valence. Together, the results suggest that these images can be used to induce affective states in the Colombian population in a controlled manner, which allows their use for the scientific and experimental study of different psychological processes, such as emotion, motivation and attention. <![CDATA[Adaptation and Validation of the Economic and Financial Literacy Test for Chilean secondary students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000200196&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article presents the results of the analysis of psychometric properties of the Economic and Financial Literacy Test (TAEF-E) after its application in 811 high school students from nine educational establishments in the cities of Santiago (48.6%) and Temuco (51.4%) and whose sample had a 52.5% participation of women. For the study, three scales were applied: TAEF-E, the Scale of Susceptibility to the influence of peers in consumption and the Attitude Scale towards materialism for adolescents, managing to demonstrate optimal levels of internal consistency, adequate factor validity with a one-dimensional structure and significant correlations with sociodemographic and attitudinal variables, which allow to ratify as a whole, the validity and reliability of TAEF-E as an instrument to measure economic and financial literacy in secondary school students.<hr/>Resumen Este artículo presenta los resultados del análisis de propiedades psicométricas del Test de Alfabetización Económica y Financiera (TAEF-E) tras su aplicación en 811 estudiantes de secundaria de nueve establecimientos educativos de las ciudades de Santiago (48.6%) y Temuco (51.4%) y cuya muestra tuvo una participación del 52.5% de mujeres. Para el estudio, se aplicaron tres escalas: El TAEF-E, la Escala de Susceptibilidad a la influencia de los pares en el consumo y la Escala de Actitud hacia el materialismo para adolescentes, logrando demostrar niveles óptimos de consistencia interna, adecuada validez factorial con una estructura unidimensional y correlaciones significativas con variables sociodemográficas y actitudinales, que permiten ratificar en su conjunto, la validez y confiabilidad del TAEF-E como instrumento para medir la alfabetización económica y financiera en estudiantes de secundaria. <![CDATA[The Fiftieth Anniversary of the <em>Revista Latinoamericana de Psicología:</em> A Bibliometric Analysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000200206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this study was to conduct a bibliometric analysis of the Revista Latinoamericana de Psicología (RLP) journal in commemoration of its fiftieth anniversary in order to discover its evolution as a journal and its scientific production. We extracted a dataset from the Web of Science's principal collection from 1975 to 2017. This contained a total sample of 2,163 scientific documents, which were processed using Excel and SciMat programmes. The bibliometric indicators used were H-Classics, TC2, identification of the most commonly cited authors and journals, and references. We used Lotka's Law to analyse research productivity. Results showed that the content included 48.6% scientific articles and 42.1% book reviews. Spain had the highest number of articles published. Burrhus Skinner, Rubén Ardila, Rogelio Díaz Guerrero, and Albert Bandura were the most commonly cited authors. Analyses revealed certain strengths of and challenges faced by the RLP. Future research should compare these results with journals from other countries.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es realizar un análisis bibliométrico de la Revista Latinoamericana de Psicología (RLP) en el marco del cincuentenario de su creación con el propósito de conocer la evolución de la revista y su producción científica. Se construyó una base de datos extraída de la colección principal de la Web of Science del período 1975-2017 con una muestra total de 2.163 documentos científicos, los cuales fueron procesados con los programas Excel y SciMAT. Se aplicaron una serie de indicadores bibliométricos, tales como H-Classics, TC2, identificación de principales autores y revistas citantes, y también de las referencias. Además, se estudió la Ley de Lotka para estudiar la concentración de la productividad. En los resultados se destaca que 48.6% de los documentos son artículos científicos y 42.1% son reseñas de libros; España es el país con más artículos asociados. Finalmente, cabe destacar que los autores más referenciados son Buhrrus Skinner, Rubén Ardila, Rogelio Díaz Guerrero y Albert Bandura. El análisis permite visualizar algunas de las fortalezas y desafíos de la RLP. Sería interesante en futuros estudios realizar comparaciones con revistas de otros países. <![CDATA[Educational level and functional autonomy in adults of Quito-Ecuador]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342019000200219&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La incapacidad funcional del adulto asociada al envejecimiento poblacional genera un problema de salud pública. El objetivo de este artículo es estudiar la asociación existente entre el nivel educativo y la autonomía funcional de los adultos del Distrito Metropolitano de Quito (DMQ) en Ecuador. Para ello se realizó un análisis secundario con la información de la base de datos del estudio “Montreal Cognitive Assessment (MoCA): datos normativos para la población ecuatoriana", que tiene un diseño transversal con adultos de 45 a 85 años. Se utilizó un modelo multivariado de regresión logística. El tamaño muestral fue de 328 participantes, de los cuales 301 fueron incluidos. Los resultados muestran diferencias significativas en cuanto al nivel educativo y la autonomía funcional: primero, permiten observar que un nivel educativo igual o mayor a los 12 años de instrucción es un factor de prevención de la pérdida de la autonomía funcional; segundo, muestran que hay una mayor posibilidad de pérdida de autonomía en función de la edad. Esta asociación existente entre el nivel educativo y la preservación de la autonomía funcional en el adulto en el DMQ muestra la importancia de promover el acceso a prácticas educativas permanentes en la población como parte de un programa de prevención de la pérdida de la autonomía mencionada.<hr/>Abstract The functional disability of the adult associated with population aging generates a public health problem due to the impact on the health and social care systems. The objective of this investigation was to study the association between educational level and functional autonomy of adults of the Metropolitan District of Quito (DMQ) in Ecuador. For this, a secondary analysis was done with the information from the database of the study “Montreal cognitive assesment (MOCA): normative data for the Ecuadorian population”, the same one that has a cross-sectional study design with adults from 45 to 85 years old. A multivariate logistic regression model was used. The sample number was 328 participants of which 301 were included. The results show the significant differences in terms of educational level and functional autonomy, being a factor of prevention an educational level equal to or greater than 12 years of instruction. In addition, showing greater possibility of loss of autonomy based on age. This existing association between educational level and the preservation of functional autonomy in adults in the DMQ demonstrates the importance of promoting access to permanent educational practices in the population as part of a program to prevent the loss of functional autonomy.