Scielo RSS <![CDATA[Forma y Función]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-338X20250001&lang=en vol. 38 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Number Agreement in the Morphology of Verbal Transitions in the Ayacucho variety of Quechua]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2025000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo, mostramos que en el quechua ayacuchano se realiza el morfema de Número con información plural con uno de los Participantes del Acto de Habla (Hablante u Oyente) a través de la operación de Concordancia, y maximizará la satisfacción de rasgos de Persona a través de la Concordancia cíclica. No obstante, cuando deba concordar con ambos Participantes con información plural y estos pertenezcan a una posición alta en la Jerarquía de Persona, el núcleo borrará el rasgo específico de Oyente, a través de la operación de empobrecimiento de rasgos para poder concordar con ambos. Adicionalmente, explicaremos la ausencia de (1) concordancia de tercera persona objeto con el núcleo Número, pues aquel no es generado dentro de la FD; y (2) concordancia de tercera persona plural ante segunda persona singular, pues la concordancia accede a la información de Persona excepcionalmente como un caso de concordancia semántica y no sintáctica.<hr/>Abstract In this work, we show that in the Ayacucho variety of Quechua the morpheme of Number with plural information is realized with one of the Participants of the Speech Act (Speaker or Addressee) through the operation of Agreement, and will maximize the satisfaction of Person features through cyclic Agreement. However, when it must agree with both Participants with plural information and they belong to a high position in the Hierarchy of Person, the head will erase the specific feature of Addressee, through the operation of Impoverishment in order to agree with both. Additionally, we will explain the absence of third-person object agreement with the head Number, since any third person clitic is generated within the DP; and why, in some instances, the agreement between Subject third-person plural DP and the Number head includes the feature Addressee. We will sustain that since second person singular Object appears in the sentence, the agreement accesses the information of Person exceptionally as a case of semantic and not syntactic agreement. <![CDATA[Culture-specific Writing Styles in Postgraduate Students’ Research Proposals]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2025000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Academic communication occurs in a multicultural world with different culture-specific academic writing standards, intellectual styles and discourse expectations. Yet despite these differences, globalization of scholarship has considerably levelled out the standards on academic writing. The study aims to explore the impact of intellectual styles on choosing metadiscourse resources by non-native English writers from different cultural backgrounds in the context of globalized higher education. The participants were 116 engineering students who were taking a postgraduate course. To investigate hedges and boosters in students’ research proposals, the methods of quantitative and contextual analysis were adopted. Research proposals by Asian and East European postgraduate students were taken for the cross-cultural study based on Galtung’s and Hind’s theories of writing styles. Findings revealed that research proposals by Slavic students exposed to Teutonic writer-responsible culture featured a larger number of hedges. Asian-authored writing that is considered to be influenced by Nipponic reader-responsible culture and often regarded as indirect featured far more boosters than Slavic-authored texts considered to be precise and clear.<hr/>Resumen La comunicación académica se produce en un mundo multicultural con diferentes estándares culturales de escritura académica y estilos intelectuales. A pesar de estas diferencias, la globalización de la ciencia ha creado estándares de escritura académica. El estudio analiza el impacto de los estilos intelectuales en la elección de marcadores metadiscursivos por parte de escritores pertenecientes a diferentes culturas. Los participantes fueron 116 estudiantes de ingeniería de posgrado. Para investigar los obstáculos y los refuerzos en sus propuestas de investigación, se utilizaron los métodos de análisis cuantitativo y contextual. Las propuestas de investigación se analizaron con base en las teorías de estilos de escritura de Galtung y Hind. El estudio reveló que las propuestas de investigación de estudiantes eslavos expuestos al estilo teutónico presentaban un mayor número de obstáculos. Los textos de escritores asiáticos que están influenciados por la cultura nipona responsable del lector y considerados como indirectos, presentaban más refuerzos. <![CDATA[(De)Construction of Gendered Identities in ELT Materials: A Systemic Functional View]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2025000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract With an ever-increasing abundance of English Language Teaching materials, there is always a need for research to unearth the possible gendered discourses in/around them. This investigation sought to uncover patterns a Systemic Functional Linguistic reading of Ministry-produced textbooks for the Iranian schools might yield vis-a-vis gender representation. To this end, all the clauses in the Vision series, containing references to males and females, were analyzed in terms of their Transitivity System elements. Subsequent to this phase, which rendered an imbalanced view of gendered identities, van Leeuwen’s categories of Identification and Functionalization were applied to fine-tune the subjectivities arrived at. The study found men as transacting in more domains of life, as being more rational and vocal, and as being described more fully and attributed more lifelike qualities. As for van Leeuwen’s resources, in addition to men being rendered in more occupations, they were displayed as being more innovative and technological.<hr/>Resumen Con una abundancia cada vez mayor de materiales para la enseñanza del idioma inglés, existe la necesidad de realizar investigaciones para descubrir los posibles discursos de género en ellos y alrededor de ellos. Esta investigación buscó descubrir patrones que una lectura lingüística sistémica funcional de libros de texto producidos por el Ministerio para las escuelas iraníes podría generar en relación con la representación de género. Para ello, se analizaron todas las cláusulas de la serie Visión, que contienen referencias a hombres y mujeres, en términos de sus elementos del Sistema de Transitividad. Posteriormente a esta fase, que generó una visión desequilibrada de las identidades de género, se aplicaron las categorías de Identificación y Funcionalización de van Leeuwen para afinar las subjetividades a las que se llegó. El estudio encontró que los hombres realizan transacciones en más ámbitos de la vida, son más racionales y vocales, y se les describe más completamente y se les atribuyen cualidades más realistas. En cuanto a los recursos de van Leeuwen, además de que los hombres se desempeñaban en más ocupaciones, se los mostraba como más innovadores y tecnológicos. <![CDATA[The new irregularities of language. Challenges of interpretation and mechanisms of discursive simplification of artificial intelligence]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2025000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se abordan los documentos en español de empresas tecnológicas que explican y promocionan productos del Procesamiento del Lenguaje Natural (componente de la Inteligencia Artificial que estudia cómo las computadoras procesan el lenguaje humano), tales como sistemas de transcripción, uso de chatbots, traducción automática. El objetivo es analizar qué consideraciones lingüísticas priman en estos documentos y qué fenómenos del lenguaje deben ser regulados para un buen funcionamiento del PLN. El trabajo se inscribe en un enfoque glotopolítico, perspectiva que analiza las distintas intervenciones sociales sobre el lenguaje. Sobre un corpus conformado por los documentos de seis compañías, se estudian tanto los ideologemas y las representaciones sociolingüísticas, como la dimensión enunciativo-argumentativa. Se mostrará que la recurrente caracterización del lenguaje a partir de su complejidad opera discursivamente para justificar las limitaciones del PLN; y que resultan categorizados como «irregularidades» una serie de fenómenos muy disímiles entre sí en cuanto a su naturaleza lingüístico-discursiva, que involucra tanto aspectos semántico-polisémicos como discursivo-polifónicos, pero que también incluye el uso de recursos retóricos y de variedades lingüísticas.<hr/>Abstract Documents written in Spanish by technology companies that explain and promote products of Natural Language Processing (NLP, a component of Artificial Intelligence that studies how computers process human language), such as transcription systems, chatbots, automatic translation, etc., are discussed in this work. The purpose of this study is to analyze which linguistic considerations prevail in these documents and which language phenomena should be regulated for the proper functioning of NLP. This study is conducted within a glottopolitical approach, a perspective that analyzes the different social interventions on language use. From a corpus consisting of documents from six companies, we studied ideologemes and sociolinguistic representations, as well as their enunciative-argumentative dimension. Our analysis shows that the recurrent characterization of language on the basis of its complexity operates discursively to justify the limitations of NLP, and that a series of phenomena can be categorized as “irregularities”, which are very dissimilar in terms of their linguistic-discursive nature, involving both semantic-polysemic and discursive-poliphonic aspects, as well as including the use of rhetorical resources and linguistic varieties. <![CDATA[Melic translation from Polish to Spanish. Theoretical reflection and practical exemplification]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2025000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo se ocupa de la problemática de la traducción mélica. Primero describimos la teoría general y una estrategia para este tipo de traducciones, atendiendo a las propiedades musicales, poéticas y lingüísticas de las canciones. Después ejemplificamos su aplicación a la traducción de una canción de música pop, de polaco a español. El texto original polaco y su traducción al español está acompañado por un comentario analítico de la traducción y la justificación de las decisiones tomadas en el proceso traductor.<hr/>Abstract This article addresses the issue of melic translation. We first describe general theory and a strategy for this type of translation, taking into account the musical, poetic and linguistic properties of songs. We then exemplify its application to the translation of a pop song from Polish into Spanish. The original Polish text and its translation into Spanish are accompanied by an analytical commentary on the translation and the justification of the decisions taken in the translation process. <![CDATA[Monsters, Aliens, and Zombies: Figurations of Otherness in a Semiotic Key]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2025000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La presente investigación explora las representaciones contemporáneas de monstruos, aliens y zombis como manifestaciones del imaginario actual que exploran diferentes formas de alteridad. Inspirado en las ideas de Foucault sobre la otredad, se estudian estas figuras en la cultura popular utilizando la teoría triádica de Peirce para descifrar los posibles mensajes implícitos en estas imágenes. Se examina la esencia primaria del monstruo como una distorsión de la unidad, la naturaleza secundaria del alien como otro ser que refleja aspectos de la condición humana, y la terceridad que representa el zombi al desafiar los límites de lo vivo. Se argumenta que estas representaciones desafían y redefinen nuestra percepción de lo humano, a través de un proceso de exploración y error que caracteriza a la cultura popular, donde los errores desempeñan un papel crucial en la interpretación.<hr/>Abstract This research explores contemporary representations of monsters, aliens, and zombies as manifestations of the current imaginary, examining different forms of otherness. Inspired by Foucault's ideas on alterity, these figures are analyzed within popular culture using Peirce's triadic theory to decipher the implicit messages in these images. The primary essence of the monster is studied as a distortion of unity, the secondary nature of the alien as an other that reflects aspects of the human condition, and the tertiary representation of the zombie as a challenge to the boundaries of life itself. It is argued that these representations challenge and redefine our perception of humanity through a process of exploration and trial, characteristic of popular culture, where errors play a crucial role in interpretation.