Scielo RSS <![CDATA[Praxis Filosófica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-468820250001&lang=en vol. num. 61 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial Note]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882025000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Olympic Mystifications: The Reception of Classical Culture According to Pierre de Coubertin]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882025000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo argumento que los juegos Olímpicos modernos están fincados en mitos provenientes de la burguesía victoriana europea, quienes vieron en la apropiación de denominada "cultura clásica", la ocasión perfecta para universalizar sus ideales y valores burgueses, lo que hasta nuestros días ha significado una concepción del olimpismo en términos eurocéntricos, colonialistas e imperialistas. El primer mito que intento desmontar es el que identifica la función del olimpismo con la promoción de paz y armonía entre todos los pueblos. El segundo es el mito del maratón y en tercer lugar muestro que el proyecto olímpico de Coubertin en realidad estaba anidado en el proyecto pedagógico imperialista británico que veía en el deporte la ocasión perfecta para inculcar en los infantes el amateurismo, el respeto a las jerarquías y el orden, valores centrales para los intereses expansionistas británicos. Así pues, argumento que una mirada detenida sobre la gestación del olimpismo moderno en la obra de Coubertin es indispensable para retirar del deporte actual todos esos valores que promueven la exclusión, particularmente de los grupos subrepresentados.<hr/>Abstract In this paper, I argue that the modern Olympic Games are based on myths originating from the European Victorian bourgeoisie, who saw the appropriation of the so-called “Classical Culture” as the perfect occasion to universalize their ideals and values, which to this day has meant a conception of Olympism in Eurocentric, colonialist, and imperialist terms. The first myth I seek to dismantle is one that identifies the function of Olympism with the promotion of peace and harmony among all peoples. The second is the myth of the marathon, and thirdly, I show that Coubertin’s Olympic project was nested in the British imperialist pedagogical project that saw in sport the perfect occasion to instill in children amateurism, respect for hierarchies and order, values central to British expansionist interests. Thus, I argue that a close look at the gestation of modern Olympism in Coubertin’s work is indispensable to remove all those values that promote exclusion, particularly of underrepresented groups from today’s sport. <![CDATA[Games as Windows and Remedies to Modern Society: A Qualified Defense of Agonistic Encounters]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882025000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In this article, I explore connections among sport, competition, and capitalist society by drawing from works in the philosophy of sport and critical theory. Initially, I identify games, especially sports, as fundamental activities in contemporary life. In particular, I claim that the glorification of victory in sporting contests permeates the attitude toward competition of individuals in capitalist societies. Thus, sports can be understood as windows to observe the “achievement ethos” inherent in capitalism. Subsequently, I explore both philosophical victory-centric and mutualistic views of sporting competition. What follows from this examination is that competition itself is not inherently negative. It becomes detrimental when pursued at any cost. In alignment with Robert L. Simon’s sport mutualism, I advocate that competition may yield positive moral and social outcomes when approached as a “mutual quest for excellence.” To conclude, I trace this positive, mutualistic conception of competition back to ancient Greek and post-Hellenic reflections on agōn and excellence.<hr/>Resumen En este artículo se explora la conexión entre el deporte, la competición y la sociedad capitalista a partir de trabajos de filosofía del deporte y teoría crítica. Inicialmente, se identifican los juegos, especialmente los deportes, como actividades fundamentales en la actualidad. En concreto, se afirma que la glorificación de la victoria en las competiciones deportivas impregna la actitud hacia la competición de quienes habitan las sociedades capitalistas. Así, los deportes pueden entenderse como ventanas para observar el “ethos del logro” inherente al capitalismo. Posteriormente, se exploran las nociones filosóficas de la competición deportiva centradas tanto en la victoria como en el mutualismo. Lo que se desprende de este análisis es que la competición en sí no es intrínsecamente negativa. Se vuelve perjudicial cuando se persigue a toda costa. En consonancia con el mutualismo deportivo de Robert L. Simon, se defiende que la competición puede producir resultados morales y sociales positivos cuando se enfoca como una “búsqueda mutua de la excelencia”. Para concluir, rastreo esta concepción positiva y mutualista de la competición hasta las reflexiones sobre el agōn y la excelencia en la antigua Grecia y Roma. <![CDATA[The Olympic and Paralympic Games: a link between sport, religion and Artificial Intelligence through the human body]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882025000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A lo largo de la Historia, el deporte y la religión han caminado de la mano desde sus orígenes. Heracles en la antigua Grecia y los atletas olímpicos y paralímpicos en nuestros días simbolizan la superación personal y la lucha por ser los mejores en las grandes competiciones donde se ponen a prueba los límites del cuerpo humano. Así, el lema olímpico “Citius, Altius, Fortius” enfatiza estas inclinaciones. Teniendo en cuenta que, junto a este lema que personifica las aspiraciones de los atletas que participan en los Juegos, la Carta Olímpica sitúa en el centro de su labor la dignidad humana, analizaremos de qué manera se conjugan en nuestros días el factor religioso, el uso de la Inteligencia Artificial y las nuevas tecnologías en los Juegos Modernos a través del respeto a la dignidad y el cuerpo humanos.<hr/>Abstract Throughout history, sport and religion have walked hand in hand since their origins. Heracles in ancient Greece and the Olympic and Paralympic athletes today symbolize personal improvement and the fight to be the best in great competitions where the limits of the human body are tested. Thus, the Olympic motto “Citius, Altius, Fortius” emphasizes these inclinations. Taking into account that, together with this motto that personifies the aspirations of the athletes participating in the Games, the Olympic Charter places human dignity at the center of its work, we will analyze how the religious factor, the use of Artificial Intelligence, and new technologies are combined in Modern Games today through respect for human dignity and the human body. <![CDATA[The Metacommunicative Spiral in the Sports Game]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882025000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo explora la metacomunicación inherente al juego deportivo. Comienza por la definición de deporte como juego más metalenguaje: el deporte es un metajuego, se fundamenta en la metacomunicación que surge en torno al juego originario. Siguiendo la perspectiva de Hans-Georg Gadamer se aborda la idea de alteridad en el juego humano: siempre es necesario un otro para jugar, ya sea otra persona, el rozamiento del aire o el desnivel del terreno. Se analizan los distintos niveles metacomunicativos que emergen en el juego deportivo, estableciendo una analogía entre el deporte y las artes in itinere (en movimiento, escénicas) y enfatizando, en ambos casos, su carácter agonal. Finalmente, se introduce la noción de espiral estético-hermenéutica que recoge la dinámica interna tanto del hecho deportivo como del artístico.<hr/>Abstract This article analyzes the metacommunication inherent to the sports game. It starts with the definition of sport as a game linked to metalanguage: sport is a metagame and is constituted thanks to the initial metacommunication originated around the primitive game. Following Hans-Georg Gadamer’s perspective, it contemplates the otherness in human game: the other is always necessary to play, whether it is another person, the air friction or the ground unevenness. The different metacommunicative levels in the sports game are described, establishing the analogy between sport and the in itinere arts (moving, performing) and highlighting their agonal character. Finally, the notion of aesthetic-hermeneutic spiral is proposed, which includes the internal dynamics of both the sporting fact and artistic events. <![CDATA[Saint Paul’s Concept of the Agonistic Body]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882025000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el presente artículo recuperamos la longeva tradición del agón, del combate y la competición, griego en tanto que vehículo idóneo para formular una teoría del cuerpo que, a diferencia del moralismo helenístico y parte del pensamiento del Segundo Templo, a un tiempo recupera, reinterpreta y reemplaza la construcción agonística del cuerpo en la tradición clásica. Defendemos que el corpus paulino trasciende el esquema clásico del protagonista y el antagonista para formar una teoría relacional del cuerpo agonista en que cuerpo y alma espejan el modelo relacional de las personas divinas.<hr/>Abstract This article turns to the longstanding tradition of the Greek agon -combat, competition- in order to produce a theory of the body that reinterprets and supersedes the agonistic construction of the body found in the classical Greek tradition. We argue that the Pauline corpus transcends the classical model of the protagonist and antagonist to create a relational theory of the agonistic body where body and soul mirror the communication of the divine Godhead. <![CDATA[Athlete-Philosopher or Philosopher-Athlete? What Kind of Philosopher for Sport?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882025000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Résumé Nous présentons ici deux types de réflexions sur le corps athlétique en philosophie du corps et éthique du sport. D’une part des athlètes, sportifs pratiquants ou sportifs de haut niveau qui se sont convertis, comme Georges Vigarello, Michel Bouet, Isabelle Queval, Raphael Verchère, Sandra Museeuw, Aldo Houterman, sinon à la philosophie du moins à l’éthique du sport après une blessure, une nouvelle orientation de carrière, une double formation. D’autre part des philosophes, comme Michel Foucault, Richard Shusterman, Guillaume Le Blanc, Akira Kurashima, Alexandre Legendre, Haruka Okui, Nathalie Depraz pratiquent le sport pour construire une philosophie réflexive sur l’activité physique mais aussi le sentiment de soi dans l’épreuve.<hr/>Abstract Here, we present two types of reflection on the athletic body: the philosophy of the body and the ethics of sport. On the one hand, athletes, practicing athletes or high-level athletes who have converted, like Georges Vigarello, Michel Bouet, Isabelle Queval, Raphael Verchère, Sandra Museeuw, Aldo Houterman, if not to philosophy, then at least to the ethics of sport after an injury, a new career direction, a dual training. They have often been pioneers in the development of philosophy in universities and federations or even at the IOC by bringing, like Coubertin and Milliat, their philosophy of sport and the gendered conceptions of somatic practices. On the other hand, philosophers such as Michel Foucault, Richard Shusterman, Guillaume Le Blanc, Akira Kurashima, Alexandre Legendre, Haruka Okui, and Nathalie Depraz practice sport to construct a reflective philosophy on physical activity but also the feeling of self in the ordeal. <![CDATA[Finding your place in the world. When the ocean welcomes damaged bodies: the sensitive experiences of handi surfing]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882025000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Résumé Cet article adopte un point de vue anthropologique pour explorer la place des individus affectés par des déficiences corporelles au sein de notre société, en s’appuyant sur une ethnographie du handi surf. En examinant ces dynamiques entre trois niveaux d’analyse : le corps, la nature et le monde, il vise à comprendre la transformation d’un corps meurtri « endormi » à un corps marin2 qui s’éveille à travers le contact avec la nature. Dans une perspective d’écologie corporelle, ce texte propose une alternative au principe normatif qui enferme les individus dans la catégorie de « personne handicapée ». En mettant l’accent sur les capacités et sur les sensorialités maritimes, qui fondent l’identité « surfeur.se », il présentera de quelle façon l’expérience de l’immersion dans l’océan offre une autre possibilité : celle d’être au cœur du cosmos non plus dans ses limitations, mais bien dans ses capacités.<hr/>Abstract Based on an ethnography of parasurfing, this article adopts an anthropological perspective to explore the place of people with physical disabilities in our society. It seeks to understand the transformation from a bruised, sleeping body to a marine body awakened by contact with nature by examining these dynamics through three levels of analysis: the body, nature, and the world. This article proposes an alternative to the normative principle that confines individuals to an identity as “disabled” from a body ecology perspective. Through a focus on the capacities and maritime sensorialities that make up the “surfer” identity, it will show how the experience of immersion in the ocean offers another possibility: that of being at the heart of the cosmos, no longer in its limitations but in its capacities. <![CDATA[Living movement. Critique of the machine body]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882025000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Résumé Les modèles théoriques, on le sait, sont parfois de véritables obstacles épistémologiques. Tel a particulièrement été le cas de l’arc réflexe. Destiné tout d’abord à rendre compte des mouvements involontaires, il a peu à peu été élevé au rang de modèle explicatif du mouvement en général, animal et humain. Les problèmes que ce schéma théorique rencontre sont cependant nombreux : en dissociant comme il le fait l’occasion du mouvement d’avec sa réalisation, en réduisant l’organisme à une série de processus spécifiques séparés et programmés, il néglige le rapport actif de l’être vivant à son milieu, appauvrit donc la réalité corporelle et psychique vécue, et s’avère ainsi inapte à ressaisir l’insertion fondamentale de l’homme dans son monde. Un modèle inadéquat auquel pourtant le mariage aujourd’hui de l’homme et de la machine redonne une préoccupante actualité.<hr/>Abstract As we know, theoretical models can sometimes be real epistemological obstacles. This has been particularly true of the reflex arc. Initially intended to account for involuntary movements, it has gradually been elevated to the rank of explanatory model for movement in general, both animal and human. However, there are many problems with this theoretical framework: by dissociating the occasion for movement from its execution and reducing the organism to a series of separate, programmed processes, it neglects the active relationship between the living being and its environment, impoverishes the bodily and psychic reality experienced and thus proving incapable of grasping man’s fundamental insertion into his world. It’s an inadequate model, but one that has been given a worrying new lease of life by today’s marriage of man and machine.