Scielo RSS <![CDATA[Praxis Filosófica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-468820190002&lang=en vol. num. 49 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Naissance de l’anthropologie philosophique: le moment sophistique]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumé Ce qui généralement n’est pas perçu par les philosophes, du fait même du dénigrement originaire de la sophistique par la philosophie, c’est que la sophistique n’est pas simplement une parole, mais qu’elle est aussi une pensée, et que cette pensée est critique. Qu’elle ne se contente pas de proposer une figure de l’homme (anthropologie), mais encore qu’elle développe une réflexion sur les catégories de cette représentation (anthropologie philosophique). L’homme de la sophistique ne se contente pas d’être un être éthico-politique, il est aussi un penseur critique. En prenant en compte cette valoration, nous nous attacherons à montrer la spécificité de la plupart des grands représentants de ce mouvement.<hr/>Abstract What is generally not perceived by philosophers, because of the original denigration of sophistry by philosophy, is that sophistry is not merely a word, but also a thought, and that this thought is critical. That it does not only propose a figure of man (anthropology), but also that it develops a reflection on the categories of this representation (philosophical anthropology). The man of sophistry is not content with being an ethico-political being, he is also a critical thinker. Taking into account this validity, we will endeavor to show the specificity of most of the great representatives of this movement. <![CDATA[Giovanni Pico’s Aristotelism and the Harmonization of Plato and Aristotle]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo sostengo que el programa de la concordia entre Platón y Aristóteles que Pico della Mirandola desarrolla es una buena herramienta para entender, no sólo su relación con el platonismo, sino su aristotelismo. Para ello, (1) presento las aproximaciones recientes sobre el tema de la concordia entre Platón y Aristóteles en los trabajos de Pico; (2) analizo la forma en que se puede hablar del aristotelismo de Pico desde un enfoque recepcional; (3) presento el programa de la concordia entre Platón y Aristóteles en la Antigüedad Tardía y su recepción piquiana. Concluyo que el aristotelismo de Pico puede ser caracterizado como una actitud explícita de valoración positiva y como un uso de sus tesis para defender la concordia frente a los platónicos.<hr/>Abstract This paper will argue that Pico della Mirandola's philosophical program of harmonization between Plato and Aristotle is a good tool to understand not only his relationship with the Platonic tradition but his Aristotelianism. For this purpose, (1) I present the recent scholarly approaches to the concord between Plato and Aristotle regarding Pico's works; (2) I analyze how Pico’s Aristotelianism can be studied from a receptional approach; (3) I present the program, starting with a brief historical account as the antecedent of Pico’s reception and its characteristics. I conclude that Pico's Aristotelianism can be described as an explicit attitude of positive evaluation and as the use of Aristotelian theses to defend his Concordia against the Platonists. <![CDATA[<em>Voluptas Urania</em>. Marsilio Ficino as a Neoplatonic and Christian Exegete of Guido Cavalcanti’s Natural Philosophy of Love.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200061&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo tiene como objeto de estudio la interpretación que Marsilio Ficino ha propuesto del poema Donna me prega de Guido Cavalcanti. A través del examen de la exégesis ficiniana, el texto muestra que, a pesar de la presencia de equivalencias formales entre ambos filósofos, el análisis de Ficino supone una ruptura teórica con el averroísmo de Cavalcanti. Al mismo tiempo, Ficino produce una profunda transformación de la filosofía del amor de Cavalcanti al cambiar su trasfondo desde la perspectiva del amor heterosexual del dolce stil nuovo hacia el simposio platónico de cuño homoerótico. Este desplazamiento se acompaña de una exégesis alegórica del poema de parte de Ficino quien moviliza entonces referencias propias del neoplatonismo, la teología cristiana y la magia natural. En este último aspecto, la figura de Zoroastro cobra una relevancia fundamental como priscus theologus y garante de la magia astral del amor.<hr/>Abstract The following article presents a study of Marsilio Ficino’s interpretation of the poem Donna me prega by Guido Cavalcanti. Through the examination of the ficinian exegesis, the text shows that, despite the presence of formal equivalent themes in both philosophers, Ficino’s analysis is based upon a theoretical breaking with Cavalcanti’s averroism. At the same time, Ficino produces a deep transformation of Cavalcanti’s philosophy of love in shifting its background from the heterosexual perspective of the dolce stil nuovo towards the platonic symposium of homoerotic ascendance. This movement goes side by side with an allegorical exegesis that Ficino proposes by means of references rooted in neoplatonism, Christian theology and natural magic. Regarding this last aspect, the figure of Zoroaster takes a fundamental prominence as a priscus theologus and guarantee of Ficino’s astral magic of love. <![CDATA[Ascending and Descending Causality: Kant and the Peculiar Unity of the Natural Ends]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200087&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En la Crítica de la facultad de juzgar, Kant llama la atención sobre ciertos productos de la naturaleza -los organismos- en los que tiene lugar un tipo de causalidad que nos es totalmente desconocida. Los organismos son causas y efectos de sí mismos. No sólo son seres organizados, sino que son capaces también de auto-organizarse. Estas características peculiares de los organismos no pueden ser explicadas por una causalidad mecánica. Mientras que las causas eficientes se dan bajo la forma temporal de una serie descendente, los nexos causales en los organismos se dan bajo la forma temporal de una serie que es, a la vez, descendente y ascendente. En este trabajo, me propongo elucidar hasta qué punto la consideración de los organismos como fines de la naturaleza nos permite traducir la forma temporal de sus nexos causales a una forma temporal que sea conciliable con el principio de la segunda analogía de la experiencia.<hr/>Abstract In the Critique of the Power of Judgment, Kant calls attention to some natural products -the organized beings- which present a kind of causality that is completely unknown to us. Organisms are the causes and effects of themselves. They are not only organized beings, but also self-organizing beings. These peculiarities cannot be explained by mechanical causality. Whereas efficient causes have the temporal form of a descending series, the causal nexus in organisms have the temporal form of a series that is descending as well as ascending. In this paper, I intend to elucidate to what extent the consideration of organisms as natural ends allows to translate the temporal form of their causal nexus to a temporal form consistent with the principle of the second analogy of experience. <![CDATA[The Philosophical Value of the <em>anaideia</em> in Diógenes de Sinope]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene como objetivo determinar cuál es el valor filosófico de la anaideia -ἀναίδεια- (desvergüenza) y su relación con la parresia -παρρησία- (franqueza, libertad de palabra) en Diógenes de Sinope. Se lleva a cabo una lectura, análisis e interpretación de fuentes clásicas sobre la escuela cínica, y particularmente del libro VI de Diógenes Laercio “Vidas y sentencias de los filósofos más ilustres”, texto clave en los estudios sobre el cinismo. El resultado de este análisis es que en esos textos, se representa a un Diógenes de Sinope asumiendo gestos y réplicas de palabra en las que el aidós y la moderación no resultan propios de su actitud filosófica, razón por lo cual la anaideia es considerada como una afirmación de la libertad frente a la crítica que establece el filósofo respecto a la vida civilizada y artificial. Se concluye que para valorar de manera positiva el cinismo de Diógenes y vincularlo a toda la tradición griega que privilegia la razón y la virtud, es necesario valorar el estatuto ético y filosófico de la parresía: libertad de palabra, franqueza.<hr/>Abstract This article aims to determine what is the philosophical value of anaideia -ἀναίδεια- (shamelessness) and its relation to parresía -παρρησία- (frankness, freedom of speech) in Diogenes of Sinope. It is carried out a reading, analysis and interpretation of classical sources on the school cynical, and particularly of the book VI of Diógenes Laercio "Lives and sentences of the most illustrious philosophers", key text in the studies on cynicism. The result of this analysis is that in these texts, a Diogenes of Sinope is represented, assuming gestures and word replicas in which aidós and moderation are not characteristic of his philosophical attitude, for which reason the anaideia is considered as a affirmation of freedom against the criticism established by the philosopher regarding civilized and artificial life. It is concluded that in order to positively value the cynicism of Diogenes and link it to the whole Greek tradition that privileges reason and virtue, it is necessary to value the ethical and philosophical status of parresía: freedom of speech, openness. <![CDATA[The Prudential Guidelines of <em>Care</em> and <em>Respect</em> in the Theory of Alfonso Gómez-Lobo: Relations between Affirmative and Negative Norms, Action and Omission, Principles of Beneficence and Nonmaleficence]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo analiza la presentación de la teoría de la nueva ley natural, en el desarrollo del filósofo chileno Alfonso Gómez-Lobo. En particular, se considera la referencia directa de este autor, en la caracterización de las estrategias prudenciales de cuidado y respeto. En ellas, el autor indica que estas estrategias prudenciales serían equivalentes a las normas afirmativas y negativas, a las normas que obligan acción y omisión, y a los principios de beneficencia y no maleficencia, respectivamente. El objetivo de este escrito consiste en mostrar si es efectiva o no la relación entre las pautas de cuidado y respeto, esto es las normas señaladas anteriormente.<hr/>Abstract The article analyzes the presentation of the theory of the new natural law, in the development of the Chilean philosopher Alfonso Gómez-Lobo. In particular, it is considered the direct reference of this author, in the characterization of prudential guidelines of care and respect. In it, the author indicates that these prudential guidelines would be equivalent to affirmative and negative norms, to the norms that oblige action and omission, and to the principles of beneficence and nonmaleficence, respectively. The objective of this paper is to understand if the relationship between the guidelines of care and respect is effective or not: the norms indicated above. <![CDATA[The heroism of Antonin Artaud]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el siguiente documento se presentará una síntesis de las ideas centrales que arguye Antonin Artaud en su obra: El teatro y su doble para establecer, en la discusión sobre el arte, la idea del artista como un héroe desde una perspectiva ontológica, que no implica simplemente las representaciones sensibles de los héroes figurativos de las tradicionales obras trágicas. En esta nueva categorización, el artista se considerará como héroe teniendo en cuenta tres ejes fundamentales: primero, la relación espiritualidad-corporalidad; segundo, la noción de crisis de la cultura como factor esencial en la constitución de un arte metafísico; y tercero, la idea de crueldad del arte como respuesta a lo que presenta el mundo.<hr/>Abstract The following document will present a synthesis of the central ideas that Antonin Artaud argues in his work: The Theater And Its Double, to establish, in the discussion about art, the idea of ​​the artist as a hero from an ontological perspective, which does not imply the sensitive representations of the figurative heroes of the traditional tragic works. In this new categorization, the artist is considered as providing three fundamental axes: first, the relationship spirituality-corporality; second, the notion of the crisis of culture as an essential factor in the constitution of a metaphysical art; and third, the idea of ​cruelty of art as a response to what the world presents. <![CDATA[Solemnity of a sand-made face]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Confusa, difusa, profusa, la «muerte del hombre» después de cinco décadas de su proclamación sigue siendo una cuestión punzante para no pocos lectores de Foucault. Sin embargo, llama la atención que la mayoría de esos preocupados lectores no considera las rectificaciones que el autor hace a esa formulación. Examinar esas rectificaciones, en relación con los desplazamientos del pensamiento de Foucault, es el propósito de estas reflexiones e inflexiones.<hr/>Abstract Confused, diffuse, profuse, the «death of man» remains a stabbing issue for many Foucault readers after five decades of its proclamation. However, it is striking that most of these concerned readers do not consider the author's rectifications to that formulation. To examine these rectifications, in relation to the displacements of Foucault's thought, is the purpose of these reflections and inflections. <![CDATA[Foucault: biopolitics and discontinuity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200191&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Un gran número de comentaristas de Foucault afirman que la biopolítica forma parte de manera fundamental del corpus de su obra. La discusión acerca de esta noción está imbricada en la política contemporánea, pero dicha interpretación se aleja de las ideas mismas de Foucault. En ese sentido, ¿en qué consisten esas modificaciones que se desprenden de la obra foucaultiana? ¿Se trata de movimientos propios de la noción o de innovaciones investigativas ulteriores? ¿Existe una lógica que sigue el concepto y si es así qué lógica interna juega esta noción dentro del pensamiento del filósofo francés? La biopolítica se comprende a partir del sentido y significado de la vida en los siglos XVIII-XIX y, de esa manera, en torno a la estrategia política que circula en esos siglos. Una relación entre la política y la biopolítica o, si se prefiere, un problema discontinuo, es decir, una relación que intenta unir áreas que hasta ahora no han sido consideradas: la discontinuidad y la misma biopolítica. ¿Es posible considerar la biopolítica como un problema discontinuo y como un método en el que la discontinuidad es preeminente? Es una pregunta que pretendemos desplegar en este trabajo.<hr/>Abstract A large number of Foucault commentators claim that biopolitics is fundamentally part of the corpus of his work. The discussion about this notion is imbricated in contemporary politics but, this interpretation moves away from the ideas of Foucault. In that sense, what are these modifications that come from the Foucauldian work? Are these movements typical of the notion or of subsequent investigative innovations? Is there a logic that follows the concept and if so, what internal logic does this notion play within the French philosopher’s thought? Biopolitics is understood from the meaning and meaning of life in the eighteenth-nineteenth centuries and, thus, around the political strategy that circulates in those centuries. A relationship between politics and biopolitics or, if you prefer, a discontinuous problem, that is, a relationship that tries to unite areas that until now have not been considered: discontinuity and biopolitics itself. Is it possible to consider biopolitics as a discontinuous problem and as a method in which discontinuity is pre-eminent? It is a question that we intend to display in this work. <![CDATA[<strong>Conserver, ou mettre le monde en ordre: un aspect de la réflexion antique en matière économique</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200219&lng=en&nrm=iso&tlng=en Résumé On estime souvent que les Grecs avaient des phénomènes économiques une approche triviale et non scientifique. Ce point de vue est en partie motivé par ce que l’économiste et historien de la pensée économique J.A. Schumpeter et l’historien de la Grèce antique M.I. Finley considèrent être l’excessive préoccupation des penseurs grecs pour les « vaines » considérations domestiques de nature matérielle, au détriment de l’analyse scientifique des phénomènes économiques. Contre une telle interprétation, l’hypothèse présentée ici est que cette préoccupation répond au souci de la conservation des biens qui, avec leur acquisition et leur bon usage, est l’une des trois activités principales de l’art économique ou oikonomique. L’examen détaillé des deux opérations de conservation que sont le rangement et la gestion, en lien avec les divers aspects du Bien économique qui leur sont associés, permet de le montrer.<hr/>Abstract It is often assumed that the Greeks had but a trivial and unscientific approach of the economic phenomena. This view is partly motivated by what the economist and historian of economic thought J.A. Schumpeter and the historian of ancient Greece M.I. Finley have considered the excessive preoccupation of ancient Greek thinkers for “pointless” domestic considerations on material issues, to the detriment of the scientific analysis of the economic phenomena. Against this interpretation, my claim is that the ancient Greek concern for these material aspects has to do with their concern for the conservation of the goods, an activity that, along with the acquisition and the proper use of the goods, is key to the ancient Greek economic art. My arguments are based on a close examination of the two operations that define this activity of conservation: the arrangement of the material belongings into the house and the polis, and the management of income and expenses. <![CDATA[Davey, Nicholas. <em>Unfinished Worlds. Hermeneutics, Aesthetics and Gadamer</em>. Edimburgo: Edinburg University Press. 2013. 190 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882019000200243&lng=en&nrm=iso&tlng=en Résumé On estime souvent que les Grecs avaient des phénomènes économiques une approche triviale et non scientifique. Ce point de vue est en partie motivé par ce que l’économiste et historien de la pensée économique J.A. Schumpeter et l’historien de la Grèce antique M.I. Finley considèrent être l’excessive préoccupation des penseurs grecs pour les « vaines » considérations domestiques de nature matérielle, au détriment de l’analyse scientifique des phénomènes économiques. Contre une telle interprétation, l’hypothèse présentée ici est que cette préoccupation répond au souci de la conservation des biens qui, avec leur acquisition et leur bon usage, est l’une des trois activités principales de l’art économique ou oikonomique. L’examen détaillé des deux opérations de conservation que sont le rangement et la gestion, en lien avec les divers aspects du Bien économique qui leur sont associés, permet de le montrer.<hr/>Abstract It is often assumed that the Greeks had but a trivial and unscientific approach of the economic phenomena. This view is partly motivated by what the economist and historian of economic thought J.A. Schumpeter and the historian of ancient Greece M.I. Finley have considered the excessive preoccupation of ancient Greek thinkers for “pointless” domestic considerations on material issues, to the detriment of the scientific analysis of the economic phenomena. Against this interpretation, my claim is that the ancient Greek concern for these material aspects has to do with their concern for the conservation of the goods, an activity that, along with the acquisition and the proper use of the goods, is key to the ancient Greek economic art. My arguments are based on a close examination of the two operations that define this activity of conservation: the arrangement of the material belongings into the house and the polis, and the management of income and expenses.