Scielo RSS <![CDATA[Praxis Filosófica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-468820230001&lang=en vol. num. 56 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Nota editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The Question of Animals in the Philosophy of Judith Butler. Induced Precariousness and Ethics of Non-Violence]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo aborda algunas de las tensiones en la filosofía butleriana respecto a la “cuestión de la animalidad”, fundamentalmente en lo que concierne a su propuesta de una ética de la precariedad corporal. Si uno de los objetivos claves de su filosofía ha sido analizar los procesos de exclusión que configuran cuerpos invivibles, se propone pensar el “especismo” como un dispositivo que induce formas diferenciales de precariedad a partir de la “dicotomía humano-animal”. Se sostiene que dicho dispositivo torna legítima la dominación que se ejerce sobre los vivientes marcados como “animales”, mientras aquellas vidas que son reconocibles como “humanas” son consideradas valiosas y habitables. Esta lectura permite problematizar los supuestos humanistas que persisten en la filosofía de Butler, impulsando su propuesta de una “ética de la no violencia” hacia un marco antiespecista que no sólo tome en consideración a los cuerpos “menos que humanos”, sino también a los animales no humanos.<hr/>Abstract This article addresses some of the tensions in Butlerian philosophy with respect to the “question of animality”, fundamentally about his proposal of an ethics of bodily precariousness. If one of the key objectives of his philosophy has been to analyze the processes of exclusion that configure unlivable bodies, it is proposed to think of speciesism as a device that induces differential forms of precarity based on the "human-animal dichotomy". It is argued that this device makes legitimate the domination exercised over living beings marked as “animals”, while those lives that are recognizable as “human” are considered valuable and habitable. This reading allows us to problematize the humanist assumptions that persist in Butler's philosophy, pushing her proposal of an “ethics of nonviolence” towards an antispeciesist framework that not only takes into consideration “less-than-human” bodies, but also nonhuman animals. <![CDATA[Reflections About Foucault’s Criticism of Neoliberalism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de este trabajo es indagar la crítica foucaultiana del neoliberalismo desarrollada en las conferencias que Michel Foucault dictó en el Collège de France en 1979. En dicho curso, el filósofo francés propuso un abordaje crítico de la economía política al que denominó crítica política del saber. Por lo tanto, el foco de este artículo es la crítica política del saber económico que despliega en el curso mencionado. Investigación arqueo-genealógica en la que el neoliberalismo no es estudiado ni como una ideología ni como una teoría económica, sino como una racionalidad gubernamental.<hr/>Abstract The purpose of this article is to investigate Foucault's criticism of neoliberalism displayed in his conferences given at the Collège de France in 1979. In these lectures, the French philosopher proposed a critical approach to political economy which he called a political criticism of knowledge (savoir). Therefore, the focus of this paper is the political critique of economic knowledge (savoir) that Foucault deployed in the above-mentioned lectures. Archeo-genealogical inquiry in which neoliberalism is studied neither as an ideology, nor as an economic theory, but as a governmental rationality. <![CDATA[Free Will as Philosophical-Theological Concept]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se analiza el concepto de libre albedrío a la luz de los teólogos Tomás de Aquino, quien lo defiende, y Juan Calvino, quien lo impugna. Se muestran los dos sentidos de la libertad que se derivan de ello y cómo el individualismo cristiano ha sido el fundamento conceptual para la democracia liberal. Pero si la doctrina cristiana tiene elementos que compensan su radical individualismo, las sociedades descristianizadas carecen de tales elementos y corren peligro de convertirse en individualismos exacerbados.<hr/>Abstract The concept of free will is analyzed in the light of the theologians Thomas Aquinas, who defends it, and John Calvin, who contests it. It shows the two senses of freedom that derive from it and how Christian individualism has been the conceptual foundation for liberal democracy. But if Christian doctrine has elements that compensate for its radical individualism, de-Christianized societies lack such elements and are in danger of becoming exacerbated individualisms. <![CDATA[Imitation Arts and Imitation of Art in Plato]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Arte cuya esencia es la mimêsis, la pintura no imita, de manera más o menos “realista”: el pintor imita lo real, no tal como es, sino tal como aparece, pinta un phantasma, un simulacro. La mimêsis plantea la cuestión central en la filosofía de Platón de los grados del ser: imitación de la apariencia, la pintura se aleja de lo real y de lo verdadero. Platón utiliza el concepto de imitación para estructurar el sistema de la esencia y de sus reproducciones.<hr/>Abstract An art whose essence is mimêsis, painting does not imitate, in a more or less “realistic” manner: the painter imitates reality, not as it is, but as it appears, he paints a phantasma, a simulation. Mimêsis considers the central question in Plato´s philosophy of the degrees of being: an imitation of appearance, painting moves away from reality and truth. Plato uses the concept of imitation to structure the system of essence and its reproductions. <![CDATA[A “Third Way” towards Scientific Realism? The Pragmatic Proposal of Anjan Chakravartty]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Anjan Chakravartty sostiene que - tradicionalmente - el debate realismo-antirrealismo científico ha sido eminentemente epistémico, estando en juego si debemos comprometernos o no con la creencia de que nuestras mejores teorías científicas son verdaderas o aproximadamente verdaderas y sus términos centrales refieren exitosamente a los aspectos del mundo. Sin embargo, las versiones contemporáneas del realismo científico muestran una clara tendencia hacia la profundización de los aspectos metafísicos de la ciencia, a tal punto que una de las características más prominentes de estas son tesis metafísicas sustanciales. Frente a esta situación, Chakravartty afirma que, más allá de ciertos compromisos metafísicos “básicos” - basados en la práctica científica -, el realista científico puede mantener una postura más pragmática - incluso escéptica - frente a los compromisos metafísicos más “profundos”, más propios de la metafísica de la ciencia que del debate que nos compete. El presente trabajo se propone demostrar que los argumentos esgrimidos por Chakravartty no logran justificar dicha postura pragmática y ofrece un ejemplo en el cual dicha postura resulta insostenible para el realista científico.<hr/>Abstract Anjan Chakravartty maintains that - traditionally - the scientific realism-antirealism debate has been eminently epistemic, the issue being whether or not we should commit to the belief that our best scientific theories are true or approximately true and that their core terms successfully refer to aspects of the world. However, contemporary versions of scientific realism show a clear trend towards deepening into the metaphysical aspects of science, to the point that one of the most prominent features of these are substantial metaphysical theses. Faced with this situation, Chakravartty affirms that, beyond certain “basic” metaphysical commitments - based on the scientific practice -, the scientific realist can maintain a more pragmatic - even skeptical - position in the face of the more “deep” metaphysical commitments, more typical of the metaphysics of science than of the debate that concerns us. This paper aims to demonstrate that the arguments put forward by Chakravartty fail to justify this pragmatic position, and offers an example in which this position is untenable for the scientific realist. <![CDATA[Nietzsche, Levinas. Body and Narrative]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo aborda la relación entre Nietzsche y Levinas, en particular se enfrenta a la concepción de cuerpo y narración sostenida por cada autor. En ese sentido se afirma que la aparente distancia que existe entre ambos pensadores puede reducirse a partir de las temáticas que se estudian en este trabajo. A la luz de todo ello, la lectura del cuerpo de Nietzsche y la comprensión de narración de Levinas no habrían sido solo reflexiones filosóficas, sino más bien el pretexto para que ambos pensadores critiquen el pensamiento establecido y propongan, cada uno a su modo, un quehacer filosófico que afecta directamente la existencia humana en cuanto reflexión sobre las formas como se comprende la vida misma.<hr/>Abstract The article approaches the relationship between Nietzsche and Levinas, in particular, it confronts the conception of body and narration held by each author. In this sense, it is argued that the apparent distance that exists between both thinkers can be reduced from the themes studied in this work. In the light of all this, Nietzsche’s reading of the body and Levinas’ understanding of narration would not only have been philosophical reflections, but rather the pretext for both thinkers to criticize established thought and to propose, each in his own way, a philosophical task that directly affects human existence as a reflection on the ways in which life itself is understood. <![CDATA[Emotion in Action: To Feel with the Body or to Feel in the Body?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A lo largo del último siglo, se ha intentado examinar la naturaleza de los estados mentales desde numerosas perspectivas, aunque ignorando con frecuencia que toda teoría de la mente también debe analizar adecuadamente las emociones. El propósito de este trabajo es explicitar los requisitos que debe cumplir una buena teoría acerca de lo emocional, a partir del examen crítico de tres enfoques distintos: el conductismo, el funcionalismo y el enactivismo. Argumentaré que, entre ellos, solo el último constituye una teoría satisfactoria porque explicita el rol precio que cumple la dimensión corporal en nuestra experiencia emocional.<hr/>Abstract Over the last century, attempts have been made to examine the nature of mental states from numerous perspectives, often ignoring the fact that any theory of mind must also adequately analyze emotions. The purpose of this paper is to explain the requirements that a good theory about the emotional must meet, based on the critical examination of three different approaches: behaviorism, functionalism and enactivism. I will argue that, among them, only the latter constitutes a satisfactory theory because it makes explicit the important role that the bodily dimension plays in our emotional experience. <![CDATA[Derrida and the Undecidable Zoography. About the Animals saying “I”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Exploramos la discusión que propone Jacques Derrida acerca de las delimitaciones entre lo humano y lo no humano, para controvertir la excepcionalidad antropocéntrica y la figura del sujeto que le corresponde, esta última definida por la posibilidad de auto posicionarse en contraste con lo no humano y lo animal. Se muestra que en la filosofía derridiana la animalidad y la escritura despliegan figuras de la alteridad radical que problematizan los límites que definen lo humano y las características que se señalan como lo propio y esencial del “hombre”, ya que, al estar regida por lo indecidible, la escritura es una mediación que contamina con su reiteracción y exterioridad. Esto es posible gracias a que la dinámica de la escritura en tanto que traza remite más allá de lo humano y de lo viviente, hacia lo técnico y artefactual. Lo que permite entrar en el debate de los posthumanismos, para confrontar dos posiciones que niegan a la filosofía derridiana lograr una crítica radical al humanismo y a las figuras de la subjetividad que implica.<hr/>Abstract We explore the debate proposed by Jacques Derrida concerning the delimitations between the human and the non-human, to question the anthropocentric exceptionalism and the subject figure that works as its correlate and is defined by the possibility of self-positing against the non-human and the animal. It is shown that in Derrida’s philosophy, animality and writing display figures of radical alterity problematizing the boundaries defining the human and the characteristics that are indicated as the proper and essential of "Man". Since, being governed by the undecidable, writing is a mediation that contaminates with its reiteration and exteriority. This is possible thanks to the fact that the dynamics of writing as a trace refers beyond the human and the living, towards the technical and artifactual. This allows us to engage in the debate of Posthumanisms, to confront two positions that deny Derridian philosophy achieves a radical critique of Humanism and the figures of subjectivity that it implies. <![CDATA[Image and Democracy in Thomas Hobbes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del presente trabajo es identificar el uso político de la imagen al servicio del Estado y la función del régimen democrático al interior del sistema filosófico de Thomas Hobbes. Tal propósito se aborda en dos momentos: I. se propone un análisis iconográfico, con lo cual se destaca una lógica de la presencia/ausencia de la multitud como un cuerpo político (i.e. problema de la dispersión); II. se retoman las discusiones en torno a la función de la democracia, y se expone el problema de la dispersión como el paso de la multitud disuelta al pueblo junto a la consolidación del cuerpo soberano (i.e. régimen democrático). Se concluye que el uso político de la imagen, descrita a partir de la distinción entre la adoración civil y la adoración divina, por parte del poder soberano, es una exhortación hobbesiana a la regulación del miedo (ciu bono del sostenimiento del poder soberano). En consecuencia, el gobierno de la imagen implica el problema del régimen democrático.<hr/>Abstract This essay assesses that Hobbes the use of the image and the function of the democratic regime inside the philosophical system of Thomas Hobbes. This purpose is addressed in two moments. I. I would like to propose an iconographic analysis that will underlines the logic of the presence/absence of the crowd as a political body (i.e. the dispersion issue). On the other hand, II. I will discuss about the role of the democratic regime, and the transition from the multitude dissoluta to the populus and the consolidation of the sovereign body are problematized (i.e. democratic regime). Thus, the political use of the image by the sovereign power, described from the distinction between civil adoration and divine adoration, is a Hobbesian exhortation to the regulation of the fear of sustaining commonwealth, ciu bono of the sovereign power. Consequently, the government of the image implies the problem of the democratic regime. <![CDATA[The Female Faculty of Judgment]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las feministas han reconocido la importancia de defender la capacidad de pensar de las mujeres y de pensarse a sí mismas; es necesario ir más allá: sólo logramos devolver el respeto a las dominadas duraderas producidas por el machismo patriarcal en el que aún vivimos, al establecer que su facultad de juzgar radica en el uso del diálogo que comparte con los hombres, además de su diferencia de sexo y que sólo podemos disipar todas las presuntas dudas planteadas por violadores e intelectuales que se han mantenido machistas respecto a su facultad femenina de juzgar mostrando su origen en una segunda naturaleza común del lenguaje así como su eficacia. Apoyaremos nuestro análisis con un caso que fue noticia en los medios televisivos de Francia.<hr/>Abstract Feminists have recognized the importance of defending women's ability to think and to think about themselves; It is necessary to go further: we only managed to restore respect for the long-lasting dominated produced by the patriarchal machismo in which we still live, by establishing that her power to judge lies in the use of the dialogue that she shares with men, in addition to her difference in gender. We can only dispel all the alleged doubts raised by rapists and intellectuals who have remained chauvinistic regarding their feminine faculty of judging by showing its origin in a common second nature of language as well as its efficacy. We will support our analysis with a case that made headlines in the French television media. <![CDATA[Theoretical Common Sense of Jurists: Brief Considerations about their Regions and Functions]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objeto do presente artigo concerne ao exame do conceito de senso comum teórico dos juristas e à investigação a respeito de suas funções sob a égide da Teoria Crítica do Direito desenvolvida por Luís Alberto Warat. Estrutura-se, assim, em duas etapas: a primeira, de caráter semântico, adstrita à conceituação e significação do objeto de pesquisa; e a segunda, de jaez teleológico-funcional, atinente à identificação de regiões e de suas funções ou efeitos.<hr/>Abstract The object of this paper concerns the examination of the concept of theoretical common sense of jurists and the investigation regarding their functions under the aegis of the Critical Theory of Law developed by Luís Alberto Warat. It is thus structured in two stages: the first, of a semantic character, is restricted to the conceptualization and meaning of the research object; and the second, of a teleological-functional nature, concerns the identification of regions and their functions or effects. <![CDATA[Set-Theoretical Reconstruction of Wittgenstein’s Pictorial Theory of The <em>Tractatus</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este escrito me propongo presentar una reconstrucción à la Suppes de la Teoría pictórica, representacional o figurativa del lenguaje propuesta por L. Wittgenstein en el Tractatus Logico-Philosophicus para mostrar los límites del pensamiento, o más precisamente del lenguaje como expresión sensible del pensamiento, sobre el presupuesto de la existencia no explícita por parte de su autor de un isomorfismo entre la estructura del lenguaje, como expresión sensible del pensamiento, y la del mundo; de suerte que, para que el lenguaje pueda figurar algo del mundo, se requiere que entre ambas estructuras, la del lenguaje y la del mundo, se pueda establecer una función h-isomórfica no solo a nivel de sus dominios respectivos, dado que ambos poseen la misma cardinalidad, sino entre sus predicados y relatores, dada su misma aridad. Con ella pretendo dar cuenta de la compleja teoría pictórica o figurativa con el fin de diferenciar aquello que podemos decir con sentido, de aquello que únicamente podemos mostrar.<hr/>Abstract In this paper I intend to present a reconstruction à la Suppes of the pictorial, representational or figurative theory of language proposed by L. Wittgenstein in the Tractatus Logico-Philosophicus to show the limits of thought, or more precisely of language as a sensitive expression of thought, on the presupposition of the non-explicit existence on the part of its author of an isomorphism between the structure of language, as a sensible expression of thought, and that of the world, so that in order for language to figure something of the world, it is required that between both structures, that of language and that of the world, an h-isomorphic function can be established not only at the level of their respective domains, since both have the same cardinality, but also between their predicates and relators, given their same ariety. With it I intend to account for the complex pictorial or figurative theory in order to differentiate what we can say with meaning, from what we only can show. <![CDATA[Bayod, J. (2022). <em>La vida imperfecta: una introducció a Montaigne</em>. Quaderns Crema]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este escrito me propongo presentar una reconstrucción à la Suppes de la Teoría pictórica, representacional o figurativa del lenguaje propuesta por L. Wittgenstein en el Tractatus Logico-Philosophicus para mostrar los límites del pensamiento, o más precisamente del lenguaje como expresión sensible del pensamiento, sobre el presupuesto de la existencia no explícita por parte de su autor de un isomorfismo entre la estructura del lenguaje, como expresión sensible del pensamiento, y la del mundo; de suerte que, para que el lenguaje pueda figurar algo del mundo, se requiere que entre ambas estructuras, la del lenguaje y la del mundo, se pueda establecer una función h-isomórfica no solo a nivel de sus dominios respectivos, dado que ambos poseen la misma cardinalidad, sino entre sus predicados y relatores, dada su misma aridad. Con ella pretendo dar cuenta de la compleja teoría pictórica o figurativa con el fin de diferenciar aquello que podemos decir con sentido, de aquello que únicamente podemos mostrar.<hr/>Abstract In this paper I intend to present a reconstruction à la Suppes of the pictorial, representational or figurative theory of language proposed by L. Wittgenstein in the Tractatus Logico-Philosophicus to show the limits of thought, or more precisely of language as a sensitive expression of thought, on the presupposition of the non-explicit existence on the part of its author of an isomorphism between the structure of language, as a sensible expression of thought, and that of the world, so that in order for language to figure something of the world, it is required that between both structures, that of language and that of the world, an h-isomorphic function can be established not only at the level of their respective domains, since both have the same cardinality, but also between their predicates and relators, given their same ariety. With it I intend to account for the complex pictorial or figurative theory in order to differentiate what we can say with meaning, from what we only can show. <![CDATA[Suñol, V. y Miranda, L. R. (Eds.). (2020). <em>La educación en la filosofía antigua. Ética, retórica y arte en la formación del ciudadano</em>. Miño y Dávila]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este escrito me propongo presentar una reconstrucción à la Suppes de la Teoría pictórica, representacional o figurativa del lenguaje propuesta por L. Wittgenstein en el Tractatus Logico-Philosophicus para mostrar los límites del pensamiento, o más precisamente del lenguaje como expresión sensible del pensamiento, sobre el presupuesto de la existencia no explícita por parte de su autor de un isomorfismo entre la estructura del lenguaje, como expresión sensible del pensamiento, y la del mundo; de suerte que, para que el lenguaje pueda figurar algo del mundo, se requiere que entre ambas estructuras, la del lenguaje y la del mundo, se pueda establecer una función h-isomórfica no solo a nivel de sus dominios respectivos, dado que ambos poseen la misma cardinalidad, sino entre sus predicados y relatores, dada su misma aridad. Con ella pretendo dar cuenta de la compleja teoría pictórica o figurativa con el fin de diferenciar aquello que podemos decir con sentido, de aquello que únicamente podemos mostrar.<hr/>Abstract In this paper I intend to present a reconstruction à la Suppes of the pictorial, representational or figurative theory of language proposed by L. Wittgenstein in the Tractatus Logico-Philosophicus to show the limits of thought, or more precisely of language as a sensitive expression of thought, on the presupposition of the non-explicit existence on the part of its author of an isomorphism between the structure of language, as a sensible expression of thought, and that of the world, so that in order for language to figure something of the world, it is required that between both structures, that of language and that of the world, an h-isomorphic function can be established not only at the level of their respective domains, since both have the same cardinality, but also between their predicates and relators, given their same ariety. With it I intend to account for the complex pictorial or figurative theory in order to differentiate what we can say with meaning, from what we only can show. <![CDATA[El poder político en Spinoza. Alexandre Matheron]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este escrito me propongo presentar una reconstrucción à la Suppes de la Teoría pictórica, representacional o figurativa del lenguaje propuesta por L. Wittgenstein en el Tractatus Logico-Philosophicus para mostrar los límites del pensamiento, o más precisamente del lenguaje como expresión sensible del pensamiento, sobre el presupuesto de la existencia no explícita por parte de su autor de un isomorfismo entre la estructura del lenguaje, como expresión sensible del pensamiento, y la del mundo; de suerte que, para que el lenguaje pueda figurar algo del mundo, se requiere que entre ambas estructuras, la del lenguaje y la del mundo, se pueda establecer una función h-isomórfica no solo a nivel de sus dominios respectivos, dado que ambos poseen la misma cardinalidad, sino entre sus predicados y relatores, dada su misma aridad. Con ella pretendo dar cuenta de la compleja teoría pictórica o figurativa con el fin de diferenciar aquello que podemos decir con sentido, de aquello que únicamente podemos mostrar.<hr/>Abstract In this paper I intend to present a reconstruction à la Suppes of the pictorial, representational or figurative theory of language proposed by L. Wittgenstein in the Tractatus Logico-Philosophicus to show the limits of thought, or more precisely of language as a sensitive expression of thought, on the presupposition of the non-explicit existence on the part of its author of an isomorphism between the structure of language, as a sensible expression of thought, and that of the world, so that in order for language to figure something of the world, it is required that between both structures, that of language and that of the world, an h-isomorphic function can be established not only at the level of their respective domains, since both have the same cardinality, but also between their predicates and relators, given their same ariety. With it I intend to account for the complex pictorial or figurative theory in order to differentiate what we can say with meaning, from what we only can show.