Scielo RSS <![CDATA[Lingüística y Literatura]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-558720200002&lang=en vol. num. 78 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[DOES PREDICATIVE STRUCTURE [VERB + DIRECT OBJECT] HAVE PREDICTIVE CHARACTER? A SYNTACTIC-SEMANTIC CHARACTERIZATION FOR SENTIMENT ANALYSIS PURPOSES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Tradicionalmente, el análisis de sentimientos se ha centrado en la clasificación de textos cortos con unidades lingüísticas simples como el adjetivo. Sin embargo, otras unidades, como elementos predicativos, podrían ser discriminantes de elementos discursivos más grandes como las noticias de prensa. Así, en este artículo, se caracteriza la estructura predicativa [verbo + objeto directo] en un corpus de noticias sobre pobreza en tres diarios colombianos. Se concluye que este tipo de unidades tienen un carácter discriminante en el dominio de este corpus.<hr/>Abstract: Traditionally, sentiment analysis has focused on processing less complex textual units, as sentences, through detailed characterization of their components like adjectives. However, there are other types of units, such as predicative structures, that might be discriminant elements of more complex discursive units like the news. Thus, in this article, word occurrences of the predicative structure [verb + direct object] are extracted and characterized from a corpus on poverty compiled from Colombian newspapers. The results demonstrate that these units are discriminant and might help with polarity classification. <![CDATA[THE CONSTRUCTION OF A COMPUTERIZED CORPUS OF WRITTEN ERRORS WITH TEXTS OF UNIVERSITY STUDENTS IN COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente artículo describe las etapas de una investigación doctoral en la construcción de un corpus computacional a partir de textos escritos por estudiantes de inglés como lengua extranjera. La compilación de los datos se realizó conforme a los procedimientos de la lingüística de corpus computacional (McEnery &amp; Hardie, 2011). El corpus permitió determinar los errores más frecuentes de los estudiantes con el fin de conocer el nivel de interlengua y mejorar las prácticas docentes para el aprendizaje.<hr/>Abstract: This article describes the stages of doctoral research in the construction of a computational corpus from texts written by students of English as a foreign language. The compilation of the data was carried out according to the procedures of the computational corpus linguistics (McEnery &amp; Hardie, 2011). The corpus allowed determining the most frequent errors of students in order to know the level of interlingua and to improve teaching practices for learning. <![CDATA[LEXICAL ANALYSIS OF EMOTIONS: AN APPROXIMATION FROM LEXICAL AVAILABILITY AND THE LEXICAL NETWORK THEORY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente trabajo aborda el léxico de las emociones en el contexto estudiantil. Se cree inicialmente que los estudiantes apelan a diferentes lexías para expresar emociones y que estas corresponden a determinados centros de interés. Se utilizó la metodología de la disponibilidad léxica combinada con la teoría de los grafos, al aplicarse una encuesta a 119 estudiantes de dos facultades de la Universidad de Concepción (Chile). Los resultados muestran que los estudiantes verbalizan sus emociones y que estas se relacionan con determinados centros de interés, lo que sugiere una mayor promoción de las mismas en las aulas.<hr/>Abstract: This paper addresses the lexicon of emotions in the student context. It is initially believed that students appeal to different lexias to express emotions and that these correspond to certain centers of interest. The methodology of lexical availability combined with graph theory was used, when a survey was applied to 119 students from two faculties of the University of Concepción (Chile). The results show that students verbalize their emotions and that these relate to certain centers of interest, which suggests a greater promotion of the use of them in the classrooms. <![CDATA[HOW DO CHILDREN REPORT THEIR OWN AND OTHER PEOPLE'S VOICES IN THEIR PERSONAL EXPERIENCE STORIES? AN APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF CHILDREN'S COMMUNICATIVE-NARRATIVE COMPETENCE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200084&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se estudiaron las voces propias y ajenas en narrativas personales de niños de escuelas públicas de Barranquilla. Primero, se identificó el tipo de discurso reportado y su inserción en la estructura narrativa. Luego, se realizó el análisis, sustentado en el desarrollo de la competencia comunicativa infantil, la estructura narrativa de experiencia personal y en las funciones del discurso reportado. Los resultados obtenidos indican que el discurso reportado facilita la credibilidad del relato, proyecta la perspectiva del narrador y vivifica los sucesos narrados. El uso de este recurso aumenta con la edad, así como su inserción en el marco narrativo.<hr/>Abstract: The own and others’ voices in personal narratives of children in public schools in Barranquilla were studied. First, the type of discourse reported and its insertion into the narrative structure were identified. The analysis was then carried out, based on the development of children’s communicative competence, the narrative structure of personal experience and the functions of the reported discourse. The results indicate that the reported discourse facilitates the credibility of the story, projects the narrator’s perspective and enlivens the narrated events. The use of this resource increases with age, as well as its insertion into the narrative framework. <![CDATA[SOME BELIEFS AND PERCEPTIONS OF THE INHABITANTS OF VALLEDUPAR ABOUT THE TERM <em>VALLENATO</em> USED AS A DEMONYM]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200109&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación analizó las percepciones de los oriundos de Valledupar hacia el término vallenato empleado como gentilicio. Para ello, se intentó determinar cómo las percepciones de los hablantes configuran sus actitudes lingüísticas, así como las variables sociales que influyen en las actitudes de la comunidad de habla. La selección de la muestra se sustentó en los parámetros del Proyecto para el Estudio Sociolingüístico del Español de España y América-PRESEEA (2003). Los resultados indican que la creencia principal de los hablantes sobre el término vallenato está relacionada con el aspecto folclórico y musical característico de la ciudad de Valledupar (Colombia).<hr/>Abstract: This research analyzed the perceptions of the natives of Valledupar towards the term vallenato used as demonym. To this end, an attempt was made to determine how the perceptions of speakers shape their linguistic attitudes, as well as the social variables that influence the attitudes of the speaking community. The selection of the sample was based on the parameters of PRESEEA (2003). The results indicate that the main belief of the speakers about the term vallenato is related to the folkloric and musical aspect characteristic of the city of Valledupar, (Colombia). <![CDATA[SOME TEACHERS AND STUDENTS’ PERCEPTIONS ABOUT PEDAGOGICAL STRATEGIES IN THE ENGLISH CLASSES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200139&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: This study analyzed the perceptions about the strategies applied in 8th and 9th grades at a private high school during the first semester of 2019. Data were gathered through a semi-structured interview and a survey. The findings show that the school uses a guide book as the main academic material; however, students and teachers would like to use other materials that foster communication. The research evidences the importance of listening to teachers and students in order to find out aspects that help to improve EFL teaching and learning.<hr/>Resumen: En este estudio se analizaron las percepciones sobre las estrategias implementadas en los grados octavo y noveno de un colegio privado de bachillerato durante el primer semestre de 2019. Los datos se obtuvieron a través de una entrevista semiestructurada y una encuesta. Los resultados muestran que el colegio utiliza un libro guía como material académico principal; sin embargo, a los estudiantes y profesores les gustaría usar otros recursos que fomenten la comunicación. Se evidencia la importancia de escuchar a profesores y estudiantes para identificar aspectos que ayuden a mejorar la enseñanza y aprendizaje de inglés como lengua extranjera. <![CDATA[A SOCIAL-PHONOLOGICAL APPROACH TO COLOMBIAN SPANISH IN PHILADELPHIA, UNITED STATES: THE CASE OF THE PHONOLOGICAL VARIABLE /S/ IN FOUR SPEAKERS FROM DIFFERENT REGIONS OF THE COUNTRY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200163&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación analizó los efectos del contacto lingüístico en el español colombiano en Filadelfia (Estados Unidos) en relación con la variable fonológica /s/. Participaron cuatro hablantes de diferentes regiones del país, quienes han vivido en la ciudad por más de 15 años. Tras analizar las variaciones fonéticas, se concluyó que en el español colombiano hablado por las participantes no hay convergencia lingüística ni koineización, pues a pesar del tiempo vivido en el exterior conservan las variantes fonéticas dialectales. Además, se estableció que los hablantes muestran variación estilística según el grado de formalidad o informalidad de la situación de habla.<hr/>Abstract: This research analyzed the effects of language contact in Colombian Spanish in Philadelphia (United States) in relation to the phonological variable /s/. Four speakers from different regions of Colombia participated, who have lived in the city for more than 15 years. After analyzing the phonetic variations, it was concluded that there is no linguistic convergence or koineization in the Colombian Spanish spoken by the participants, because despite the time spent abroad, they preserve the dialectal phonetic variants. In addition, it was established that the speakers show stylistic variation according to the degree of formality or informality of the speech situation. <![CDATA[ON APPARENT IMPOLITENESS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este estudio es definir la descortesía aparente y explicar su funcionamiento. Para ello se realizó una revisión bibliográfica sobre el tema y se analizó el uso de la (des)cortesía aparente en dos muestras de un chat y en una conversación cara a cara. Partiendo de la concepción de descortesía como un continuo desde un comportamiento totalmente cortés hasta uno totalmente descortés, se puede definir la descortesía aparente como los actos convencionalmente descorteses que no funcionan como tales en una situación específica y que producen un efecto neutral o cortés en la imagen social del otro.<hr/>Abstract: The aim of this study is to define apparent impoliteness and explain its working. For that purpose, a literature review about the topic was carried out. An analysis of the use of the apparent (im)politeness in two samples of an online chat and in a face-to-face conversation was also carried out. On the basis of an impoliteness’ conception as a continuum between totally polite and totally impolite behaviour, apparent impoliteness can be defined as the conventionally impolite acts that are not working as expected in a specific situation and create a neutral or polite effect on the other’s face. <![CDATA[THE ATTITUDES AND LEVEL OF IDENTITY TOWARDS THE ZAPOTEC LANGUAGE BY ITS SPEAKERS IN A NEW ARRIVAL SCENARIO: ENSENADA, BAJA CALIFORNIA, MEXICO]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200215&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La presente investigación tiene como objetivo identificar actitudes lingüísticas hacia el zapoteco y la construcción de su identidad por sus hablantes en la ciudad de Ensenada (Baja California, México) considerando que existen pocas investigaciones sobre esta lengua desde la sociolingüística en este escenario. A partir de una metodología cualitativa, con un análisis inductivo, usando un cuestionario sociolingüístico y diario de campo, el estudio obtuvo los testimonios de 10 hablantes zapotecos de la zona. Los informantes revelaron actitudes positivas hacia su lengua materna y la continuidad de su identidad como zapotecos motivada por su lugar de origen: San Blas (Oaxaca).<hr/>Abstract: This research aimed to identify linguistic attitudes towards the Zapotec and the construction of its identity by its speakers in the city of Ensenada (Baja California, Mexico), whereas there is little sociolinguistic research on this language in this scenario. Based on a qualitative methodology, with inductive analysis, using a sociolinguistic questionnaire and field diary, the study obtained the testimonies of 10 Zapotec speakers from the area. The informants revealed positive attitudes towards their mother language and the continuity of their identity as Zapotecs motivated by their place of origin: San Blas (Oaxaca). <![CDATA[PEACE AND WAR: AN ANALYSIS OF THE POLITICAL-ELECTORAL TELEVISION SPOTS OF CONGRESS OF COLOMBIA ELECTION CAMPAIGN FROM THE RELEVANCE THEORY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200242&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se identificaron los sentidos explícitos e implícitos sobre el conflicto armado en spots político-electorales de la campaña legislativa de 2014. Veinte spots fueron analizados según la teoría de la relevancia de Sperber y Wilson. Se encontró que la conceptualización de la paz y la guerra se dio casi exclusivamente de manera implícita y que el tema más tratado fue el de la paz, el cual generó polarización política ante las negociaciones de paz del Gobierno con las FARC. Este discurso, como un rasgo propio de la comunicación, sirve también para la comprensión del mensaje del candidato por sus electores.<hr/>Abstract: The explicit and implicit meanings about the armed conflict were identified in political-electoral spots of the 2014 Senate campaign. Twenty spots were analyzed according to the theory of relevance of Sperber and Wilson. It was found that the conceptualization of peace and war occurred almost exclusively implicitly and that the most discussed issue was that of peace, which generated political polarization in the face of the Government’s peace negotiations with the FARC guerrilla. This discourse, as a characteristic of communication, also serves for the understanding of the candidate’s message by his voters. <![CDATA[THE NAMES OF THE POTATO TUBER IN THE QUECHUA OF PAMPACORRAL: TOWARDS A COGNITIVE APPROACH IN THE NOMINATION PROCESS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200269&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se estudió la manera en la que los quechuahablantes de Pampacorral asignan formas o significantes a diversas especies nativas de papas. Para ello, se analizó el proceso de nominación, donde se integraron una serie de principios teóricos de la lingüística cognitiva. A partir de ello, se logró establecer cómo diversos modelos cognitivos recuperan, inicialmente, información sensorial de los tubérculos y dan origen, posteriormente, a una serie diversa de denominaciones. De esta manera, los nombres de las variedades de papa ponen al descubierto no solo aspectos lingüísticos e históricos, sino también distintos procesos mentales en su construcción.<hr/>Abstract: The way in which Quechua speakers of Pampacorral assign forms or signifiers to various native species of potatoes was studied. For this, the nomination process was analyzed, in which a series of theoretical principles of cognitive linguistics were integrated. From this, it was possible to establish how different cognitive models recover, initially, sensory information of the tubers and give rise, later, to a diverse series of denominations. In this way, the names of the potato varieties reveal not only linguistic and historical aspects, but also different mental processes in their construction. <![CDATA[CRITICAL READING: AN OVERVIEW FROM THE CLASSROOM IN A HIGH SCHOOL OF TUNJA, COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200297&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo presenta los resultados de una investigación cuyo objetivo fue fortalecer los niveles de lectura crítica de estudiantes de grado noveno en una institución educativa pública de Tunja (Colombia) en 2017. Se realizó una prueba diagnóstica, la cual permitió diseñar talleres pedagógicos e implementarlos en las clases. Posteriormente, se compararon los resultados obtenidos en el diagnóstico con la prueba final y se hizo un seguimiento a seis participantes de los 24 que tomaron ambas. Los resultados fueron positivos, dado que los participantes afianzaron sus niveles de lectura crítica y evidenciaron el desarrollo de capacidades frente a las propiedades textuales.<hr/>Abstract: This paper shows the results of an investigation whose objective was to strengthen the levels of critical reading of 9th grade students in a public school in Tunja (Colombia) in 2017. Thus, a diagnostic test was carried out, which allowed the design of pedagogical workshops and the implementation in the lessons. Subsequently, the results obtained in the diagnosis were compared with the final test and six participants of the 24 who took both were followed up. The results were positive given that the participants strengthened their critical reading levels and evidenced the development of capacities against textual properties. <![CDATA[INVESTIGATING DIGITAL READING IN L2 TO CRITICIZE AND TO SUMMARIZE: WORKING MEMORY CAPACITY AND READING PURPOSE INFLUENCING STRATEGY USE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200320&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: The construction of meaning and inference generation considering low- and high- working memory span when readers read digital texts in L2 to criticize and to summarize were examined. Data collection included Reading Span Test, verbal protocol and post-reading tasks. The low-span group showed more misunderstandings in both purposes and a significant result of moderate correlation between reading time and reading to summarize. Both groups made more metacognitive comments when reading hypertexts to summarize and found strategies to cope with the demands of the nonlinear hypertext.<hr/>Resumen: Se investigó la construcción de significado y la generación de inferencias por lectores con memoria de trabajo de corto y largo alcance. Los participantes leyeron textos digitales en inglés para criticarlos y resumirlos. Luego, se sometieron a una prueba de amplitud lectora, protocolo verbal y tareas de poslectura. El grupo de corto alcance informó la falta de comprensión en ambas condiciones y un resultado significativo de correlación moderada entre el tiempo de lectura y leer para resumir. Ambos grupos produjeron más comentarios metacognitivos al leer hipertextos para resumir y encontraron estrategias para satisfacer las demandas del hipertexto no lineal. <![CDATA[THE APPROPRIATION OF THE ETTE TAARA LEXICON IN THE MOOMATE CYCLE OF THE DEPARTAMENTAL ETHNOEDUCATIONAL SCHOOL ETTE ENNAKA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200352&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación tuvo como objetivo fortalecer los procesos de apropiación del léxico ette taara (familia lingüística) en estudiantes del ciclo Moomate (preescolar) de la Institución Etnoeducativa Departamental del Resguardo Issa Oristunna, en Sabanas de San Ángel (Magdalena, Colombia). A través de un trabajo de campo, se recolectaron los datos mediante observación participante, encuestas, entrevistas, procesos dialógicos y grabación del léxico. Se concluyó que los etnoeducadores entienden la necesidad de que sus estudiantes se apropien de su lengua materna, pero carecen de materiales didácticos fundamentales para su enseñanza. Esto derivó en la creación de una aplicación móvil como herramienta de aprendizaje.<hr/>Abstract: This research aimed to strengthen the processes of appropriation of the ette taara lexicon (linguistic family) in students of the Moomate cycle (preschool) of the Departmental Ethno-Educational Institution of the Issa Oristunna Reservation, in Sabanas de San Ángel (Magdalena, Colombia). Through fieldwork, data was collected through participant observation, surveys, interviews, dialogic processes and lexicon recording. It was concluded that ethno-educators understand the need for their students to appropriate their mother tongue, but lack essential teaching materials. This led to the creation of a mobile application as a learning tool. <![CDATA[SELF-REPRESENTATION, VIOLENCE AND PERIPHERY IN <em>CAPÃO PECADO</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200385&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: This research analyzed how the search for self-representation in literature claims the presence of peripheral groups and differs in the specificities of language and aesthetics, such as the case of violence in the work Capão Pecado, by Ferréz. Therefore, the considerations about this theme were expressed, from the perspective of those who practice and are the target of this impetus. In order to reach the scope of this research, some theorizations were considered. Finally, it is considered that the book suggests a reflection about the common perceptions of favelas and their residents, by providing new views of them.<hr/>Resumo: Esta pesquisa analisou como a busca pela autorrepresentação na literatura reivindica a presença de grupos periféricos e difere nas especificidades da linguagem e estética, como o caso da violência na obra Capão Pecado, de Ferréz. Portanto, as considerações sobre este tema foram expressas, na perspectiva daqueles que praticam e são o alvo desse ímpeto. Para chegar ao escopo desta pesquisa, foram consideradas algumas teorizações. Por fim, considera-se que o livro sugere uma reflexão sobre as percepções comuns das favelas e seus moradores, fornecendo novas visões sobre elas. <![CDATA[PLANTS SING IN THE GARDEN: THE CONSTITUTION OF A PLANT RHETORIC AND AN ECOLOGICAL NOMADIC SUBJECTIVITY IN THE POETRY BOOK <em>EL JARDÍN</em> (1992), BY DIANA BELLESSI]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200405&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo plantea que en el poemario El jardín (1992) de la poeta argentina Diana Bellessi se elabora una retórica vegetal a través de las estrategias poéticas del devenir vegetal (Deleuze &amp; Guattari, 1988) de la voz poética y de los metapoemas que homologan el acto de escribir con el de plantear o jardinear. Mediante estas estrategias la poeta configuró una subjetividad nómade (Braidotti, 2004) ecológica que no solo denuncia la violencia sexo-genérica que se inscribe sobre las mujeres, sino también postula una ecopolítica (Shiva, 1997) que aboga por la convivencia y el respeto de la biodiversidad.<hr/>Abstract: This article states that in the poems El jardín (1992) of the argentine poet Diana Bellessi, a plant rhetoric is elaborated through the poetic strategies of the vegetable becoming (Deleuze &amp; Guattari, 1988) of the poetic voice and of the metapoems that standardize the act of write with the pose or garden. Through these strategies, the poet configures an ecological nomadic subjectivity (Braidotti, 2004) that not only denounces the sex-generic violence that is registered on women, but also postulates an ecopolitic (Shiva, 1997) that advocates coexistence and respect for biodiversity. <![CDATA[SOME REFLECTIONS ON WALTER BENJAMIN’S LITERATURE AS A BACKGROUND TO THE STUDIES ON MEMORY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200428&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Los estudios sobre la memoria han contribuido a clarificar la forma en que la identidad está configurada por nuestros recuerdos, a su vez cimentados y transmitidos en un plano social. En este artículo, revisamos dos ensayos de Walter Benjamin, precursor en la discusión del carácter social de la memoria y del origen, realización y efectos de la rememoración, y los empleamos para reflexionar sobre la naturaleza de la literatura tal y como se la concibe cuando contribuye a la labor de representar y difundir imágenes de enclaves del pasado y a reflexionar sobre los procesos de la memoria colectiva.<hr/>Abstract: Studies on memory have helped clarify how identity is shaped by our memories, in turn cemented and transmitted on a social level. In this article, we review two essays by Walter Benjamin, a precursor in discussing the social character of memory and origin, realization and effects of remembrance, and use them to reflect on the nature of literature as it is conceived when it contributes to the work of depicting and disseminating images of enclaves of the past and reflecting on the processes of collective memory. <![CDATA[«THIS IS THE TIME TO DANCE»: DANCE AS A CELEBRATORY DIALOGUE IN MARTIN BUBER’S <em>TALES OF THE HASIDIM</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200451&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Los Cuentos jasídicos, de Martin Buber, son abordados en el presente artículo desde la presencia de la danza como motivo temático en algunos de los relatos, buscando así acercarse al pensamiento del autor a través de su obra literaria. En el texto se relacionan los relatos con elementos de estructura narrativa; se presenta el diálogo como marco narrativo de los cuentos en los contextos de lo incomprensible, la identidad, la comunidad-amistad y la muerte; finalmente, se propone la danza como «esfera del entre» en los cuentos y condición de celebración del encuentro yo-tú, efectuado en quienes participan de la trama.<hr/>Abstract: Martin Buber’s Tales of the Hasidim are addressed in this article from the presence of dance as a thematic motif in some of the stories, seeking thus to approach the thought of the author through his literary work. In the text, stories are related with elements of narrative structure; dialogue is presented as a narrative framework of stories in the contexts of the incomprehensible, identity, community-friendship and death; finally, dance is proposed as «sphere of the between» in the stories and a condition of celebration of the I-you meeting, held in those who participate in the plot. <![CDATA[HYBRIDISM AND MULATTOCRACY: BIOPOLITICS, RACE, AND <em>MESTIZAJE</em> IN FERNANDO GONZÁLEZ’S WORK]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200478&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo examina desde una perspectiva biopolítica la teorización del mestizaje latinoamericano del intelectual colombiano Fernando González Ochoa. Se analizan las propuestas de mestizaje eugenésico y de construcción de una democracia racial(izada) con las cuales González intervino en los debates que tuvieron lugar en Colombia, durante las primeras décadas del siglo xx, en torno al progreso social de la nación y su «problema racial». El artículo busca así contribuir a la cartografía de los presupuestos y contradicciones articuladores de la ideología racista y eurocéntrica compartida por un amplio sector de la intelectualidad colombiana (y latinoamericana) del periodo histórico señalado.<hr/>Abstract: This article examines, from a biopolitical perspective, Colombian intellectual Fernando Gonzalez’s theorization of Latin American mestizaje. It centers on the proposals for a eugenic hybridization and the construction of a racial(ized) democracy through which González partook in the debates held in Colombia, during the first decades of the twentieth century, on the nation’s social progress and its «racial problem». The article seeks to contribute, in this way, to the cartography of the presuppositions and contradictions underpinning the racist and eurocentric ideology of a wide sector of Colombian (and Latin American) intellectuals of the aforementioned historical period. <![CDATA[<em>Shabát Aruká</em>: Un chapuzón a la vida de George Steiner. Steiner, G. (2016). <em>Un largo sábado. Conversaciones con Laure Adler</em> (2ª edición). Madrid: Ediciones Siruela, 139 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000200502&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo examina desde una perspectiva biopolítica la teorización del mestizaje latinoamericano del intelectual colombiano Fernando González Ochoa. Se analizan las propuestas de mestizaje eugenésico y de construcción de una democracia racial(izada) con las cuales González intervino en los debates que tuvieron lugar en Colombia, durante las primeras décadas del siglo xx, en torno al progreso social de la nación y su «problema racial». El artículo busca así contribuir a la cartografía de los presupuestos y contradicciones articuladores de la ideología racista y eurocéntrica compartida por un amplio sector de la intelectualidad colombiana (y latinoamericana) del periodo histórico señalado.<hr/>Abstract: This article examines, from a biopolitical perspective, Colombian intellectual Fernando Gonzalez’s theorization of Latin American mestizaje. It centers on the proposals for a eugenic hybridization and the construction of a racial(ized) democracy through which González partook in the debates held in Colombia, during the first decades of the twentieth century, on the nation’s social progress and its «racial problem». The article seeks to contribute, in this way, to the cartography of the presuppositions and contradictions underpinning the racist and eurocentric ideology of a wide sector of Colombian (and Latin American) intellectuals of the aforementioned historical period.