Scielo RSS <![CDATA[Estudios de Filosofía]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-362820250001&lang=en vol. num. 71 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Helen’s argumentative coherence and the didactic element of Gorgias’ rhetoric]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: I argue in this paper that Gorgias’ Helen is a coherent epideictic speech with a strong didactic element. This didactic element refers to the fact that, by using antilogic and making the weaker argument the stronger, Gorgias conducts the audience’s opinion from one perspective to another. The coherence of the speech comes from the fact that Gorgias employs a commonsensical pattern of argumentation in the first two arguments to prepare the reader for the digressions on logos and love. Even though he never states it explicitly, Gorgias holds the endoxic idea that no one is responsible for an action committed under coercion. I argue that the reasoning structure of the digressions depends on the two previous arguments, i.e., that Gorgias transforms logos and love into a sort of violence. To conclude, I show that Helen is both a coherent and a didactic speech that imparts an antilogical education to the audience.<hr/>Resumen: En este artículo argumento que el Elogio de Helena es un coherente discurso epidíctico con un claro elemento didáctico. El elemento didáctico está en que, usando la antilogía y haciendo del argumento más débil el más fuerte, Gorgias cambia la opinión de su público de una perspectiva a la otra. La coherencia del discurso está en el hecho de que Gorgias emplea un patrón de argumentación oriundo del sentido común para preparar al lector para las dos digresiones. Aunque jamás lo diga claramente, él adopta la idea endoxástica de que nadie es responsable por una acción que haya cometido bajo coacción. Defiendo que la estructura argumentativa de las digresiones depende de los primeros argumentos, es decir, que Gorgias transforma el logos y el amor en un tipo de violencia. Por último, yo muestro que el Elogio es tanto un discurso coherente como didáctico que imparte una educación antilógica a su público. <![CDATA[<strong>Blaise Pascal: Politics as the <em>différance</em> of God’s will</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100034&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Pascal’s work is punctuated by a paradox. On the one hand, only a handful of the texts that constitute it are explicitly political; on the other hand, it is haunted by a constant political concern. To resolve this paradox, the paper shows that Pascal incites us to rethink the very definition of politics. Emerging on the basis of a double human nature marked by the Fall, violence is an ontological problem that arises from the need to preserve an infinite object for human love. For this reason, its solution lies in affective self-regulation, which makes politics an exclusively behavioralist field that cannot be a part of the intimacy of individuals who belong to another order. Thus, Pascalian politics does no more than serve the same gesture of the divine creation of the human being that keeps him alive to praise God. Pascalian politics is, then, an indirect way of realizing God’s will: its différance.<hr/>Resumen: La obra de Pascal evidencia una paradoja. Por un lado, consta de pocos textos explícitamente políticos; por otro lado, presenta una preocupación política constante. Para resolver esta paradoja, el autor muestra que Pascal nos impone repensar la misma definición de la política. Pensada a partir de una doble naturaleza humana marcada por la Caída, la violencia es un problema ontológico que surge de la necesidad de conservar un objeto infinito para el amor humano. Su solución política yace en una autorregulación afectiva que hace de la política un campo exclusivamente comportamentalista que no puede entrar en la intimidad de los individuos que pertenece a otro orden. Así, la política pascaliana sirve el mismo gesto de la creación divina que mantiene el ser humano en vida con el fin que pueda alabar a Dios; la política pascaliana es, entonces, un camino indirecto de realización de la voluntad divina: su différance. <![CDATA[Language of shock and present experience: Benjamin as a reader of Baudelaire]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100054&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: This article discusses Benjamin’s interpretation of Baudelaire’s poetry as a key to reading modernity. Understanding the ambiguities between novelty and archaism, typical of the time, is only possible thanks to the poet’s gesture of privileging radical contingency. On the one hand, the violence of unwanted encounters amid the crowd does not allow for reflection; on the other, its productive dimension makes contingency speakable. The poet’s verses will make possible the encounter of the now of experience with the available past in terms of expectation: explanatory images are produced from the singularity of language. Finally, the Lacanian real is produced thanks to the understanding of the psyche as structure.<hr/>Resumen: El presente trabajo aborda la interpretación que hace Benjamin de la poesía de Baudelaire, para tratarla como una clave de lectura de la modernidad. Comprender las ambigüedades entre novedad y arcaísmo, típicas de la época, solo es posible gracias al gesto del poeta de privilegiar la radical contingencia. Por un lado, la violencia de encuentros no deseados en medio de la multitud no permite la reflexión; por otro, su dimensión productiva hace que la contingencia se vuelva decible. Los versos del poeta posibilitaron el encuentro del ahora de la experiencia con el pasado disponible en cuanto expectativa: se producen imágenes explicativas partiendo de la singularidad del lenguaje. Finalmente, lo real lacaniano adquiere el mismo valor operatorio que el choque: se simboliza lo vivido, cuya inteligibilidad se produce gracias a la comprensión del psiquismo como estructura. <![CDATA[The philosophical expression of Walter Benjamin and María Zambrano: between poets and prophets of a forgotten past]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100075&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo del presente trabajo es mostrar que las conexiones cognoscitivas y ontológicas entre Benjamin y Zambrano, más que simples similitudes y diferencias, se fundamentan en el ejercicio mismo de su acción expresiva. Junto a la imagen que brinca en la escritura, ambos pensadores citan viejas formas poéticas, permitiéndoles actualizar figuraciones filosóficas, políticas y teológicas para configurar una experiencia del pensar en obra.<hr/>Abstract: The objective of this work is to show that the cognitive and ontological connections between Benjamin’s and Zambrano’s works, more than similarities and differences, are based on the exercise of their expressive action. Along with the image that appears in the writing, both thinkers cite old poetic forms, which allows them to update philosophical, political and theological figurations to configure an experience of thinking in work. <![CDATA[The two political faces of Janus. A proposal for a justification of the relationship between consensus and conflict in deliberative democracy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100103&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se analiza la teoría de la democracia deliberativa de J. Habermas desde el punto de vista del conflicto. La tesis a defender en este trabajo sostiene que, junto con la búsqueda de consensos, el conflicto resulta también constitutivo de aquel planteo teórico respecto de la democracia. Esta relación entre consenso y conflicto en la democracia deliberativa se justifica teniendo en cuenta no solamente el procedimiento reconstructivo de los presupuestos pragmáticos del discurso argumentativo que resultan inherentes a los procesos decisorios, sino también explicitando las implicancias democráticas de su planteo teórico relativo al ordenamiento institucional y la consecuente interacción entre los espacios formales e informales de la política en el Estado de derecho. La explicitación y el análisis de esta conexión, no reconocida por el filósofo de Frankfurt, contribuye a la expansión teórica de la democracia deliberativa sin por ello anular su estatus conceptual.<hr/>Abstract: This paper analyses J. Habermas’s theory of deliberative democracy from the point of view of conflict. Leaving aside the external criticisms that object to the validity claims of this political theory, it is argued that, along with the search for consensus, conflict is also constitutive of this theoretical approach to democracy. This relationship (between consensus and conflict) in deliberative democracy is justified by taking into account not only the reconstructive procedure of the pragmatic presuppositions of argumentative discourse that are inherent to decision-making processes, but also by making explicit the democratic implications of its theoretical approach to institutional organisation, and the consequent interaction between the formal and informal spaces of politics in the rule of law. The explanation and analysis of this connection, which the Frankfurt philosopher does not recognise, contributes to the theoretical expansion of deliberative democracy without thereby nullifying its conceptual status. <![CDATA[Ontology, history and epistemology in assemblage theory]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100124&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Dentro del marco de la teoría de los ensamblajes formulada por Manuel De Landa, en este artículo se desarrollan los siguientes puntos: el esclarecimiento del concepto de ensamblaje, la explicación de su carácter histórico y la problematización de esta teoría a partir de su relación con la epistemología, la ética y la ontología. En la conclusión, se clarifica el concepto de materia presupuesto en esta filosofía. Además, se muestra brevemente cómo esta ontología plana se vincula con la filosofía política y, de nuevo, con la epistemología. Problematizar la teoría de los ensamblajes, cuya fuente filosófica se encuentra en la obra de Gilles Deleuze y Félix Guattari, permite reconocer los alcances de una ontología que postula la existencia de un mundo compuesto de multiplicidades históricas y heterogéneas.<hr/>Abstract: Within the framework of the assemblage theory formulated by Manuel De Landa, in this article, we develop the following points: the definition of the concept of assemblage, the explanation of its historical character and the problematization of this theory from its relation with epistemology, ethics, and ontology. In addition, we show briefly how this flat ontology is linked to political philosophy and, again, to epistemology. Problematizing the assemblage theory, whose philosophical source is in Deleuze and Guattari’s work, allows us to recognize the scope of an ontology that postulates the existence of a world composed of historical and heterogeneous multiplicities. To conclude, we clarify the concept of matter underlying this philosophy. <![CDATA[Jean-Luc Nancy, ontological communism and the revolution of the spirit]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100142&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo se propone realizar un análisis histórico, filosófico y político de la concepción del comunismo de Jean-Luc Nancy (1940-2021). Con ese fin, se toma como referencia una serie de textos del autor, publicados entre 1986 y 2021, donde la cuestión del comunismo es abordada en relación con temáticas tales como el totalitarismo, la comunidad, lo común, la literatura, la democracia y la civilización capitalista. A lo largo del trabajo se indaga el desarrollo de su planteo hasta el momento en que alcanza su forma más o menos definitiva, a mediados de la década del 2000, en el marco del debate sobre “la Idea del comunismo” (Alain Badiou). La interpretación de la posición que Nancy adopta en este debate de alcance internacional desemboca en los dos principales aportes del artículo. En primer lugar, la caracterización de una comprensión ontológica o existencial del comunismo que se diferencia radicalmente de otros posicionamientos actuales y que no registra antecedentes dentro de las tradiciones teóricas comunistas. En segundo lugar, la identificación de un umbral en el pensamiento de Nancy, y por extensión en el pensamiento contemporáneo, donde el sentido del “comunismo”, como la exigencia de otorgar un valor inestimable a cada existencia, se comunica con la búsqueda de otro “espíritu” para nuestro tiempo.<hr/>Abstract: This article aims to carry out a historical, philosophical, and political analysis of Jean-Luc Nancy’s conception of communism. To achieve this end, a series of texts by the author, published between 1986 and 2021, are referenced, where the question of communism is approached in relation to themes such as totalitarianism, community, the common, literature, democracy, and capitalist civilization. The paper investigates the development of Nancy’s approach until it reaches its more or less definitive form in the mid-2000s, within the framework of the debate on “the Idea of communism” (Alain Badiou). The interpretation of Nancy’s position in this international debate leads to the two main contributions of the article. First, the characterization of an ontological or existential understanding of communism radically differs from other current positions and does not have antecedents within communist theoretical traditions. Secondly, the identification of a threshold in Nancy’s thought, and by extension in contemporary thought, where the sense of “communism,” as the demand for granting inestimable value to every existence, communicates with the search for another “spirit” for our time. <![CDATA[Language and social groups. Some remarks on the intentional program in social ontology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el siguiente trabajo se examina la explicación de Raimo Tuomela acerca de la aparición de los hechos sociales básicos. En esa propuesta, los componentes elementales de una ontología social se deben a la “intencionalidad colectiva” compartida por diferentes actores. Si bien Tuomela hace alusión al lenguaje presente en algunas formas de intencionalidad, su reconstrucción está orientada a otras formas de generar hechos sociales que supuestamente no lo incluirían o serían más básicas que las generadas por esa praxis. En este escrito se sostendrá, por el contrario, que no es posible eludir al lenguaje como principal mecanismo de generación de fenómenos elementales de la socialidad en ninguna instancia. Una vez que el lenguaje ocupa su lugar como principal instrumento de coordinación de la acción, creador de grupos sociales y desarrollo de una ontología social, muchas de las distinciones del programa intencionalista pierden relevancia desde un punto de vista ontológico.<hr/>Abstract: The following paper examines Tuomela’s explanation of the appearance of basic social facts. In this proposal, the elementary components of a social ontology are due to the “collective intentionality” shared by different actors. Even though Tuomela alludes to language being present in some forms of intentionality in his exhibition, his reconstruction is oriented towards other forms of generating social facts that supposedly would not include it. In this writing, it will be argued, on the contrary, that it is not possible to avoid the main mechanism of generation of basic phenomena of sociality in any of its instances. Once language takes its central place as the main mechanism for coordinating action, creator of social groups and guide for a social ontology, many of the distinctions of the intentionalist program lose relevance from an ontological point of view. <![CDATA[<strong>Byung-Chul Han Goes to the Movies: Phenomenology of Relations with the World in <em>Der Himmel über Berlin</em> (1987)</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100180&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: In this paper we show how the film Der Himmel über Berlin (Wenders, 1987) allows for a phenomenological reflection on the bonds of human beings with the world. We submit the hypothesis that the thinking of Byung-Chul Han, functions as a philosophical lens through which such a reading may be advanced. This paper has three sections: the first sees Damiel, one of the film’s main characters, as a vehicle to describe the lightness of the world and the angst resulting from not being able to bond with the weight of existence. The second presents Peter Falk as the main trigger that causes Damiel to decide to enter the world of mortals and live a life exiled from eternity. Finally, we present Marion, Damiel’s romantic interest, as the main motivation for Damiel to renounce being an angel, as she fulfills the role of an Eros capable of triggering in the individual the vital strength to cause the subject to enter into a bond with the world.<hr/>Resumen: Este escrito tiene por objetivo demostrar cómo desde el filme Der Himmel über Berlin es posible trazar una reflexión fenomenológica sobre los vínculos del ser humano con el mundo. Para esto se parte de la hipótesis de que el pensamiento de Byung-Chul Han, funciona como lente filosófico para poder hacer una lectura del tipo antes propuesta. Con este fin, el artículo se divide en tres partes: la primera, toma a Damiel, uno de los personajes principales, para poder describir la ligereza del mundo y la angustia de no poder ser capaz de generar una vinculación con el peso de la existencia; la segunda, toma a Peter Falk como el principal detonante para que Damiel tome la decisión de entrar al mundo de los mortales a vivir una vida fuera de la eternidad; y finalmente, se toma a Marion, el interés romántico de Damiel, como núcleo motivacional para la renuncia de Damiel a ser un ángel, debido a que ésta funciona como un Eros capaz de detonar en el individuo una fuerza vital con el potencial de vincular al sujeto con el mundo. <![CDATA[Responsivity and co-responsivity from a phenomenological perspective]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100198&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo utilizaré términos como “responsivo” y “responsividad”, que se hicieron indispensables para mi propio pensamiento cuando intenté desarrollar una teoría de la extrañeza (Fremdheit) radical. En este artículo desarrollo los rasgos básicos de esta responsividad en la que están implicados los otros. Metodológicamente, me guío por una variante de la fenomenología responsiva que ha de entenderse como una fenomenología fundada en el cuerpo. Para ello es crucial el descenso a una forma radical de experiencia que precede a todos los constructos y modelos, así como a su propia teoría.<hr/>Abstract: In this article, I will use terms such as “responsive” and “responsivity”, that became indispensable for my own thinking when I tried to develop a theory of radical Fremdheit. In this article I develop the basic features of this responsivity in which others are involved. Methodologically, I am guided by a variant of responsive phenomenology that is to be understood as a phenomenology grounded in the body. Crucial to this is the descent into a radical form of experience that precedes all constructs and models, as well as its own theory. <![CDATA[López-Pellisa, Teresa. (2015). <em>Patologías de la realidad virtual: Cibercultura y ciencia ficción.</em> Fondo de Cultura Económica]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100215&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo utilizaré términos como “responsivo” y “responsividad”, que se hicieron indispensables para mi propio pensamiento cuando intenté desarrollar una teoría de la extrañeza (Fremdheit) radical. En este artículo desarrollo los rasgos básicos de esta responsividad en la que están implicados los otros. Metodológicamente, me guío por una variante de la fenomenología responsiva que ha de entenderse como una fenomenología fundada en el cuerpo. Para ello es crucial el descenso a una forma radical de experiencia que precede a todos los constructos y modelos, así como a su propia teoría.<hr/>Abstract: In this article, I will use terms such as “responsive” and “responsivity”, that became indispensable for my own thinking when I tried to develop a theory of radical Fremdheit. In this article I develop the basic features of this responsivity in which others are involved. Methodologically, I am guided by a variant of responsive phenomenology that is to be understood as a phenomenology grounded in the body. Crucial to this is the descent into a radical form of experience that precedes all constructs and models, as well as its own theory. <![CDATA[Review of Puddifoot, K. (2021). <em>How Stereotypes Deceive Us</em>. Oxford University Press. 214 p.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282025000100220&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo utilizaré términos como “responsivo” y “responsividad”, que se hicieron indispensables para mi propio pensamiento cuando intenté desarrollar una teoría de la extrañeza (Fremdheit) radical. En este artículo desarrollo los rasgos básicos de esta responsividad en la que están implicados los otros. Metodológicamente, me guío por una variante de la fenomenología responsiva que ha de entenderse como una fenomenología fundada en el cuerpo. Para ello es crucial el descenso a una forma radical de experiencia que precede a todos los constructos y modelos, así como a su propia teoría.<hr/>Abstract: In this article, I will use terms such as “responsive” and “responsivity”, that became indispensable for my own thinking when I tried to develop a theory of radical Fremdheit. In this article I develop the basic features of this responsivity in which others are involved. Methodologically, I am guided by a variant of responsive phenomenology that is to be understood as a phenomenology grounded in the body. Crucial to this is the descent into a radical form of experience that precedes all constructs and models, as well as its own theory.