Scielo RSS <![CDATA[Revista de Derecho]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-869720250001&lang=en vol. num. 63 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Academic Events in the Dissemination and Creation of legal Knowledge]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Treatment of the Fault of the Victim by the Council of State in Responsibility for Deprivation of Liberty]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza el tratamiento que le ha dado el Consejo de Estado colombiano a la culpa exclusiva de la víctima como causal de exoneración de responsabilidad en los procesos de reparación directa por privación injusta de la libertad en los últimos años. La investigación, realizada por el Grupo Conciencia Jurídica a través del semillero Ratio Iuris, tiene como pro- pósito dar respuesta a la pregunta ¿cuál ha sido el tratamiento que le ha dado el Consejo de Estado Colombiano a la culpa exclusiva de la víctima en los procesos de reparación directa por privación injusta de la libertad en los últimos años? Ello a través de una metodología cuantitativa-descriptiva que comprendió la descripción, el registro, la cuantificación, el análisis y la interpretación de las sentencias absolutorias relacionadas con responsabilidad por privación injusta de la libertad; por último, se identificó en cuáles de dichas sentencias se empleó la causal de exoneración denominada “culpa exclusiva de la víctima”.<hr/>Abstract This article analyzes the treatment given by The Council of the State of Colombia to the exclu- sive fault of the victim as grounds for exoneration of liability in direct reparation proceedings for unjust deprivation of liberty in recent years. The research, conducted by the group Conciencia Jurídica through the seedbed Ratio Iuris , aims to answer the question: what has been the treatment given by The Council of the State of Colombia to the exclusive fault of the victim in the processes of direct reparation for unjust deprivation of liberty in recent years. The men- tioned above was carried out through a quantitative-descriptive methodology that included the description, registration, quantification, analysis, and interpretation of the acquittals rela- ted to liability for unjust deprivation of liberty in recent years; finally, it was identified in which of these judgments the exoneration ground called “exclusive fault of the victim” was used. <![CDATA[The Differential Approach as a Tool for Democratic Participation in Colombian Government Contracts]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este escrito tiene como objetivo analizar el desarrollo del enfoque diferencial en la ley de contratación pública colombiana, con el propósito de vislumbrar los aportes de esta práctica al principio de participación democrática. Se muestra que el principio de participación democrática tiene un fuerte fundamento jurisprudencial, el cual con el pasar del tiempo y en desarrollo de la igualdad y el pluralismo se ha logrado decantar el concepto de enfoque diferencial, que permite una aplicación más específica del derecho conforme los principios y fines constitucionales, por lo que el mismo se ha aplicado en la contratación estatal. Se concluye que el enfoque diferencial, en sus distintas modalidades, es garantía para que los procesos de contratación estatal sean más incluyentes con poblaciones históricamente excluidas, lo que es una materialización del principio de la participación democrática.<hr/>Abstract The purpose of this paper is to analyze the development of the differential approach in the Colombian public contracting law and to glimpse the contributions of this practice to the principle of democratic participation. For this purpose, a qualitative approach was used followed by hermeneutic approach with bibliographic and jurisprudential review. The results showed that the principle of democratic participation has a strong jurisprudential foundation, which with time and in the development of equality and pluralism has been able to decant the concept of differential approach, which allows a more specific application of the law according to the constitutional principles and purposes, so that it has been applied in state contracting. It is concluded that the differen- tial approach, in its different modalities, is a guarantee for state contracting processes to be more inclusive with historically excluded populations, which is a materialization of the principle of democratic participation. <![CDATA[The Digital Divide as an Expression of Territorial Inequality: towards Constitutionalizing the Prohibition of Territorial Exclusion]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100059&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La desigualdad en virtud del territorio es un factor que genera exclusión en la satisfacción de derechos de los habitantes de las zonas vulnerables o marginadas, como es el caso del acceso a las tecnologías digitales, lo que se constata en varias partes del mundo, Latinoamérica y, por supuesto, Colombia. Este estudio persigue demostrar cómo la desigualdad territorial es definitivamente un factor de discriminación que merece prohibirse jurídica y expresamente como otros que ya lo están: raza, religión, afiliación política, ideológica, sexo, condición económica, entre otros. Se utiliza el fenómeno de brecha digital para constatar tal situación, por cuanto las diferencias en el acceso a las tecnologías, especialmente las más recientes como el Internet y sus distintas modalidades, son generadas, entre otras causas, por las diferencias entre territorios vulnerables y los más aventajados. Para el logro del objetivo se manejará la categoría igualdad, discriminación en general, luego la discriminación territorial y, por último, la brecha digital, haciendo referencias a varios países, entre los que se incluye Colombia. Se demuestra la correlación territorio y desigualdades tecnológicas que contribuyen a reforzar la tesis de prohibición constitucional y normativa en general del territorio como factor de discriminación.<hr/>Abstract Inequality territory is a factor that generates exclusion in the satisfaction of the rights of the inhabitants of vulnerable or marginalized areas, as is the case of access to digital technologies, which is verified in various parts of the world, Latin America and of course Colombia. The study aims to demonstrate how territorial inequality is a factor of discrimination that deserves to be legally and expressly prohibited like others that already are: race, religion, political affiliation, ideological, sex, economic condition, among others. The phenomenon of the digital divides is used to verify this situation, since the differences in access to technologies, especially the most recent ones such as the Internet and its different modalities, are generated, among other causes, by the differences between vulnerable territories and the most advantaged ones. To achieve the objective, the category equality, discrimination in general, then territorial discrimination and finally the digital divide will be managed, making references to several countries, including Colombia. The correlation of territory and technological inequalities contributes to reinforce the thesis of constitutional and normative prohibition in general of the territory as a factor of discrimination is demonstrated. <![CDATA[General Duty of Obedience and Ignorance of the Law: a Jurisprudential Approach]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Muchas constituciones y leyes del mundo contienen una norma que parece obvia: todos están obligados a obedecer la Constitución y las leyes. Este tipo de normas explicitan lo que se conoce como deber general de obediencia del derecho. Junto a estas normas existen otras que establecen que no es posible excusarse en la ignorancia de la ley. La combinación de ambas categorías pone de relieve un problema tanto teórico como práctico: la posibilidad de que la gente (no)navegue exitosamente la vida jurídica sin conocimiento alguno acerca del derecho, o con un conocimiento sumamente superficial. Este trabajo analiza el deber general de obediencia del derecho en contextos de ignorancia de la ley. Para lograrlo, se utiliza un análisis dinámico de jurisprudencia de la Corte Constitucional colombiana. De este estudio se deriva que, desde la óptica la jurisprudencia colombiana, el derecho no puede exceptuarse cuando alguien manifiesta ignorar la ley. Las implicaciones teóricas de esta conclusión, en apariencia obvia, se discuten en este artículo. Este estudio tiene valor teórico, histórico y práctico: teórico, porque a pesar de tratarse de un tema en apariencia pacífico, se trata, en realidad, de un enigma que constituye una cuestión teórica y empírica abierta; histórico, porque se rescata el análisis de sentencias normalmente relegadas en el devenir académico; y práctico, porque tomarse en serio este asunto puede conducir a reformar la manera en que los sistemas jurídicos exigen a la gente que obedezca y conozca el derecho.<hr/>Abstract Many constitutions and statutes worldwide contain a rule that seems obvious: everybody must obey the constitution and the laws. These kinds of rules make explicit what is known as the general duty of obedience to law. Along with these rules, some establish the impossibility of using the self-ignorance as an excuse. The mixture of both categories highlights a theoretical and practical problem: the people could (or not) successfully navigate legal life without any knowledge about the law or, at least, with a very superficial one. This paper analyzes the general duty of obedience to the law in the context of ignorance. To achieve this, we analyze the jurisprudence of the Colombian Constitutional Court by dynamic analysis of jurisprudence. The results of this study suggest that the law cannot be exempted when someone claims to ignore it, at least from the perspective of Colombian jurisprudence. The theoretical implications of this are discussed. Finally, this study has theoretical, historical and practical value: theoretical because the topic, apparently clear, is an enigma that is an open empirical question; historical because analysis of sentences normally relegated in the academic path is rescued; practical because taking this issue seriously can lead to reforming the way legal systems require people to obey and know the law. <![CDATA[Use and Abuse of Direct Contracting for the Provision of Professional Services in Colombia. Analysis of Cases 2018-2022]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Siempre se ha creído que bajo la premisa del artículo 125 de la Constitución el principio del mérito es el que debe primar al momento de otorgar beneficios públicos en Colombia. Sin embargo, las entidades públicas usan y abusan de la famosa figura del literal h, numeral 4, artículo 2 de la Ley 1150. Esta investigación tiene como finalidad abordar el contrato de prestación de servicios profesionales, que versa sobre una obligación de hacer. Se busca responder a la pregunta cuál es el alcance del uso de la figura del contrato de prestación de servicios vía la modalidad de contratación directa. La metodología utilizada es analítico-descriptiva, en el sentido de que se toman diferentes entidades públicas entre los años señalados para describir si su actuación se ajusta a lo normado. La autonomía e independencia del contratista desde el punto de vista técnico y científico constituye el elemento esencial de este contrato; la vigencia del contrato es temporal y, por lo tanto, su duración debe ser por tiempo limitado y es indispensable para ejecutar el objeto contractual convenido. Pero esta no es la realidad. Se concluye que el Estado acude a esta figura para vincular personal de planta con el fin de "pagar favores" o vincular a personal por fuera de las vías consagradas en la Ley y en la Constitución.<hr/>Abstract It has always been believed that under the premise of article 125 of the Colombian Constitution, the principle of merit is the one that should prevail when granting public benefits in Colombia. However, public entities use and abuse the famous figure of literal h, numeral 4, article 2 of Law 1150. This investigation will have as its purpose the contract for the provision of professional services, which deals with an obligation to do. The autonomy and independence of the contractor from the technical and scientific point of view constitutes the essential element of this contract; the validity of the contract is temporary and, therefore, its duration must be for a limited time and the essential time to execute the agreed contractual object. But this is not reality. The state resorts to this figure to link plant personnel or to grant the benefits of a contract of these to "pay favors". <![CDATA[Analyzing Regulatory Barriers in Education Services for Business Competitiveness in Barranquilla (Colombia)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100116&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In this study, 20 microbusinesses in the Colombian city of Barranquilla’s education services consulting sector were examined to determine how regulatory constraints affected their ability to compete. To learn more about the regulatory obstacles these microenterprises confront and how they affect their ability to compete, a survey of the owners and managers of these businesses was conducted. The relationship between the regulatory barrier characteristics and business competitiveness was assessed using descriptive statistical analysis and Pearson correlation analysis. Additionally, a statistical analysis using many variables, including company size and industry, was done to determine the relationship between regulatory restrictions and corporate competitiveness. The study’s findings made it possible to pinpoint the key legal obstacles microbusinesses in this industry confront and how they affect their ability to compete. These results will aid in the creation of initiatives to get over these obstacles and raise the city’s business sector’s level of competitiveness.<hr/>Resumen En este estudio se examinaron 20 microempresas del sector de consultoría de servicios educativos de la ciudad de Barranquilla (Colombia), con el fin de determinar cómo afectaban las limitaciones normativas a su capacidad para competir. Para conocer mejor los obstáculos normativos a los que se enfrentan estas microempresas y cómo afectan su capacidad para competir, se realizó una encuesta a los propietarios y gerentes de las mismas. La relación entre las características de los obstáculos normativos y la competitividad empresarial se evaluó mediante un análisis estadístico descriptivo y un análisis de correlación de Pearson. Además, se realizó un análisis estadístico, utilizando numerosas variables, incluido el tamaño de la empresa y el sector, para determinar la relación entre las restricciones normativas y la competitividad empresarial. Los resultados del estudio permitieron determinar los principales obstáculos jurídicos a los que se enfrentan las microempresas de este sector y cómo afectan su capacidad para competir. Estos resultados ayudarán a crear iniciativas para superar estos obstáculos y elevar el nivel de competitividad del sector empresarial de la ciudad. <![CDATA[Contractual Solidarity in Colombia and Italy: an Exercise in Comparative Law]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100135&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este articulo se pretende analizar cómo el solidarismo contractual ha permeado los ordenamientos jurídicos de Colombia e Italia y ha redefinido el papel del juez al momento de dirimir sobre controversias en el marco del derecho privado. Así mismo, tiene el fin de mostrar cómo la aplicación del solidarismo contractual en Colombia, si bien ha sido implementado de la mano de la Corte Constitucional en la mayoría de los casos, aún genera resistencia, lo cual ha derivado en un desarrollo poco armonioso y, a veces, contradictorio. En contraposición, se buscará exponer cómo en el caso italiano el solidarismo contractual si ha gozado de una aceptación común, lo cual ha derivado en el fortalecimiento de los lazos comunitarios de la sociedad italiana. Para esto se hará un análisis comparativo de la aplicación del solidarismo contractual entre los casos de Colombia e Italia, en el que se usará como componente principal de esta investigación un enfoque cualitativo mediante la revisión de fuentes bibliográficas referentes al concepto de solidaridad aplicado a las relaciones contractuales, acompañado de un análisis jurisprudencial y normativo.<hr/>Abstract This article aims to analyze how the Contractual Solidarity has permeated the legal systems of Colombia and Italy and redefined the role of the judge when settling disputes within the framework of private law. Likewise, it intends to show how the application of contractual solidarity in Colombia, although implemented hand in hand with the Constitutional Court in most cases, still generates resistance, which has led to an unharmonious and sometimes contradictory development. In contrast, this article seeks to expose how in the italian case, the contractual solidarity has enjoyed more common acceptance which has resulted in the strengthening of the community ties of the italian society. To do this, a comparative analysis of the application of the Contractual Solidarity between the cases of Colombia and Italy Will be made, using as the main component of this research a qualitative approach through the review of bibliographic sources referring to the concept of solidarity applied to contractual relationships, accompanied by a jurisprudential and normative analysis. <![CDATA[Life Imprisonment and Death Penalty in Colombia: Constitutional Reform or Substitution?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100157&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La prisión perpetua y la pena de muerte tienen una historia dinámica en la Constitución de Colombia. Aunque están prohibidas explícitamente por la Constitución Política de 1991, diversos sectores han intentado reintroducirlas, argumentando su importancia para proteger intereses legales fundamentales. Este artículo analiza si su reintroducción constituiría una reforma o una sustitución constitucional. La búsqueda de reimplementar estas medidas punitivas refleja los cambios de paradigmas sociales y políticos en la sociedad colombiana. Su posible reintroducción plantea la pregunta de si se modificaría simplemente la Constitución o si implicaría su sustitución, lo cual genera conflicto entre el legislador nacional y las Altas Cortes. A través de una investigación documental, se concluye que reintroducir estas penas violaría los principios fundamentales de la Constitución de 1991 y debilitaría los pilares del derecho, el debido proceso y la presunción de inocencia, elementos claves de un Estado social y democrático de derecho. En resumen, este artículo destaca la historia, examina las iniciativas de reintroducción y concluye que reintroducir la pena de muerte y la cadena perpetua violaría principios constitucionales, constituyendo una sustitución de la Constitución de 1991.<hr/>Abstract Life imprisonment and the death penalty have a dynamic history in Colombia's constitution. Despite being explicitly prohibited by the 1991 Political Constitution, various sectors in the country have attempted to reintroduce them, arguing for their importance in protecting fundamental legal interests. This article analyzes whether the reintroduction of the death penalty and life imprisonment would constitute a constitutional reform or substitution. The pursuit of reimplementing these punitive measures has been the result of different social and political paradigm shifts in Colombian society. The possible reintroduction of these penalties raises the question of whether it would merely modify the Constitution or entail its substitution. This situation reflects a conflict between the national legislature and the High Courts. Through documentary research, examining relevant legal sources and jurisprudence, it is concluded that reintroducing these penalties would violate the fundamental principles of the 1991 Constitution and undermine the pillars of law, due process, and the presumption of innocence Dessential elements of a Social and Democratic Rule of Law. Consequently, it would constitute a substitution of the 1991 Constitution. In summary, this article highlights the historical context, examines reintroduction initiatives, and concludes that reintroducing the death penalty and life imprisonment would violate constitutional principles and weaken the foundations of the Rule of Law, thus constituting a substitution of the 1991 Constitution. <![CDATA[The 1991 Act of the UPOV Convention and the Fight for Seeds: The Resistance of Judicial and Legislative Activism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100178&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene por objetivo estudiar dos casos de resistencia que se han generado contra el acaparamiento agroalimentario que impulsó el Acta de 1991 del Convenio de la UPOV, el cual impuso un régimen de obtenciones vegetales que atenta contra la soberanía y seguridad alimentaria, entre otros intereses jurídicos tutelados. Se hace un especial énfasis en los países del sur económico como Colombia e India, donde se produjeron dos actos de resistencia jurisprudencial y legislativa. La metodología escogida es de naturaleza deductiva y hermenéutica; ello desde un análisis documental apoyado en una interpretación de corte sistemático. El artículo concluye que esta dinámica de acaparamiento agroalimentario, al ser una consecuencia lógica de la privatización del campo, requiere de un verdadero proceso de reivindicación, tal como el que se produjo en los casos analizados, los cuales aportan elementos para un modelo de desarrollo consciente de las realidades del campesinado y los grupos étnicos.<hr/>Abstract The objective of this paper is to study the resistance against the agricultural and food privatization promoted by the 1991 Act of the UPOV Convention. This Act promotes a regime for plant varieties that violate food sovereignty and security, among other rights. The paper places special emphasis on the countries of the economic south, such as Colombia and India. The methodology is deductive and hermeneutic, from a documentary analysis supported by a systematic interpretation. As a results, the paper concludes that the dynamics of agri-food hoarding is a logical consequence of the privatization of the countryside, and therefore requires an organized process of vindication that includes some elements that are extracted from the cases analyzed. In this way, it will be possible to propose a model of development that is aware of the realities of the peasantry and ethnic groups. <![CDATA[A Methodological Model for Constructing a Doctrinal Research Proposal]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972025000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La construcción del conocimiento dogmático es el producto de un modelo metodológico que orienta un proceso investigativo para la obtención o justificación de ciertos resultados. El propósito de este artículo es sistematizar analíticamente las operaciones básicas que llevan desde un tema a un problema de investigación. La idea no es explicar el formato para la redacción de un proyecto, sino mostrar, a partir de esquemas discursivos, cuáles son las actividades de investigación que se ejecutan y los instrumentos necesarios para formularlo. En estos términos, se ofrecen estrategias para situar una idea en el respectivo campo de conocimiento, construir un problema con su fundamentación teórica y definir objetivos de investigación coherentes con los presupuestos metodológicos de una investigación dogmática. El método aplicado tiene un carácter descriptivo en la medida que da cuenta de actividades básicas en el proceso investigativo y, al mismo tiempo, propone estrategias para definir los presupuestos que integran un proyecto de investigación. En el texto se sostiene que articular un problema de investigación de manera clara, concreta y sistemática implica un modelo metodológico que oriente las actividades y contribuya a la justificación de los hallazgos o de las tesis adoptadas.<hr/>Abstract The construction of dogmatic knowledge is the product of a methodological model that guides an investigative process to obtain or justify certain results. This article aims to systematically analyze the basic operations that lead from a topic to a research problem. The idea is not to explain the format for writing a project but to show, through discursive frameworks, what research activities are carried out and the necessary instruments to formulate it. In these terms, strategies are offered for situating an idea in the respective field of knowledge, constructing a problem with the corresponding theoretical foundation, and defining research objectives that are consistent with the methodological assumptions of dogmatic research. The applied method is descriptive in nature, as it accounts for basic activities in the research process and, at the same time, proposes strategies for defining the assumptions that form a research project. The text argues that articulating a research problem in a clear, concrete, and systematic manner involves a methodological model that guides the researcher’s activities and contributes to the justification of findings or adopted theses.