Scielo RSS <![CDATA[Papel Politico]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-440920100002&lang=en vol. 15 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Elements from a Politics Paideia in Hannah Arendt</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con este texto, se quiere señalar el aporte que ha realizado Hannah Arendt a la cultura política occidental moderna, al espíritu de la polis, que se inscribe en una democracia radical y participativa. Arendt propone que cada ciudadano se forma en el espíritu de la ciudadanía, implementando su acción política desde la lógica de la libertad. Formarse en esta dinámica de la libertad consiste en hacer consciente la diferencia que existe entre la lógica de la necesidad del homo faber responsable de la labor, del trabajo y de la acción -entendida como mera praxis- y la lógica de la libertad que fundamenta todo lo político. Ingresar en el espíritu de la polis supone formarse para la acción en el marco de la vita activa, donde los ciudadanos creadores del espacio público emergen a un nuevo comienzo de una humanidad democrática, libre y participativa en la que tienen sentido el perdón y la promesa. El homo faber se va transformado en homo civilis al cultivar el espíritu plural de la ciudadanía y decidirse a ser sujeto activo, responsable de su propio nacimiento para la polis, lo cual se realiza desde la grandeza de su acción. Esta transformación ocurre en lo que Arendt denomina la vita activa y tiene sentido en el reino de la acción. Formarse en esta acción democrática radical consiste en una paideia política, es decir, en cualificar una praxis política marcada por la grandeza de un espíritu plural, democrático y libre.<hr/>With this text we want to point out the contribution to modern western politics, or to the spirit of the polis, from Hannah Arendt, whose posture is a radical and participative democracy. Arendt proposes that each citizen be formed in the spirit of citizenship, implementing a political action from the logic of freedom. To be formed in this dynamic of freedom is to be conscientious of the difference between logic of necessity of the homo faber responsible for the labor, work, and action, better understood as praxis, and the logic of free-dom, which is the foundation of politics. To enter into the spirit of polis presupposes being formed in the action within the framework of vita activa where the citizens, who are the creators of public space, emerge to the new beginning of a free, representative and democratic humanity in which people have a sense for forgiveness and promise. The homo faber transforms him or herself into homo civilis when he or she cultivates the spirit of plurality in citizenship, and decides to become an active and responsible subject; a subject who is responsible of his or her own birth for the polis; this is realized out of the grandness of his actions. This transformation happens in what Arendt calls vita activa, and it makes sense in the realm of action. To be formed in this radical, democratic action is una paideia politica, which means, to qualify a political praxis marked by the greatness of a plural, democratic, and free spirit. <![CDATA[<b>Experts and Fans. The Presidential Nomination Power, Bureaucracy and the Colombian State Capacity, 2002-2010</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Constitución de 1991 permite que el presidente de la República postule o nombre a los directores de varias instituciones que no hacen parte de la rama ejecutiva. Este es el poder de nominación presidencial. El objetivo del artículo es caracterizar el uso del poder de nominación del ex presidente Álvaro Uribe en sus dos periodos de gobierno y comprender sus implicaciones para la capacidad del Estado colombiano. El análisis se realizó articulando tres temas: poder de nominación presidencial, burocracia y capacidad estatal. El aumento de la capacidad estatal requiere de una burocracia profesional que, desligada de la contienda político/partidista, realice las labores administrativas. La principal conclusión es que el ex presidente Uribe, usando este poder, influyó para que se nombre a personas con más lealtades políticas que méritos profesionales. Acudiendo a prácticas cuestionables, como las ternas "de uno", "de partido" o "de cero", el ex presidente Uribe influyó en el reclutamiento de una alta burocracia rentable para sus políticas en el corto plazo, pero que debilita al Estado. El uso del poder presidencial de nominación ha debilitado la capacidad del Estado, ha edificado un régimen político cercano al patrimonialismo y ha fortalecido, aún más, el régimen presidencial colombiano. Ocho años después de posesionado el ex presidente Uribe, el Estado colombiano no es más fuerte ni más democrático.<hr/>The 1991 Constitution allows the President to nominate or appoint the directors of different institutions that are not dependant of the executive branch. This is called the presidential nomination power. This paper characterizes how the ex-President Álvaro Uribe used his nomination power in his two periods of government, and explains the implications of this practice for the Colombian institutionalism. The analysis was carried out by the articulation of three topics: presidential nomination power, bureaucracy and state capacity. Enhance of the state capacity requires a professional bureaucracy that performs administrative tasks without the influence of political or partisan interest. The study's main conclusion is that ex-President Uribe, by using this power, influenced the appointment of public officials that were driven by political loyalties, but lacked professional merits. This was achieved by using questionable strategies such as lists "of one", "of a party" or "of zero" candidates. As a result, ex-President Uribe shaped the recruitment of a high bureaucracy profitable for his short term policies, but that are very harmful for the state in the long run. Therefore, the use of the nomination presidential power has weakened the state capacity, has built a political patrimonial regimen and has strengthened, even more, the Colombian presidential regime. After eight years after Álvaro Uribe took office the Colombian state is less strong and democratic. <![CDATA[<b>The Old Maid Workers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Constitución de 1991 permite que el presidente de la República postule o nombre a los directores de varias instituciones que no hacen parte de la rama ejecutiva. Este es el poder de nominación presidencial. El objetivo del artículo es caracterizar el uso del poder de nominación del ex presidente Álvaro Uribe en sus dos periodos de gobierno y comprender sus implicaciones para la capacidad del Estado colombiano. El análisis se realizó articulando tres temas: poder de nominación presidencial, burocracia y capacidad estatal. El aumento de la capacidad estatal requiere de una burocracia profesional que, desligada de la contienda político/partidista, realice las labores administrativas. La principal conclusión es que el ex presidente Uribe, usando este poder, influyó para que se nombre a personas con más lealtades políticas que méritos profesionales. Acudiendo a prácticas cuestionables, como las ternas "de uno", "de partido" o "de cero", el ex presidente Uribe influyó en el reclutamiento de una alta burocracia rentable para sus políticas en el corto plazo, pero que debilita al Estado. El uso del poder presidencial de nominación ha debilitado la capacidad del Estado, ha edificado un régimen político cercano al patrimonialismo y ha fortalecido, aún más, el régimen presidencial colombiano. Ocho años después de posesionado el ex presidente Uribe, el Estado colombiano no es más fuerte ni más democrático.<hr/>The 1991 Constitution allows the President to nominate or appoint the directors of different institutions that are not dependant of the executive branch. This is called the presidential nomination power. This paper characterizes how the ex-President Álvaro Uribe used his nomination power in his two periods of government, and explains the implications of this practice for the Colombian institutionalism. The analysis was carried out by the articulation of three topics: presidential nomination power, bureaucracy and state capacity. Enhance of the state capacity requires a professional bureaucracy that performs administrative tasks without the influence of political or partisan interest. The study's main conclusion is that ex-President Uribe, by using this power, influenced the appointment of public officials that were driven by political loyalties, but lacked professional merits. This was achieved by using questionable strategies such as lists "of one", "of a party" or "of zero" candidates. As a result, ex-President Uribe shaped the recruitment of a high bureaucracy profitable for his short term policies, but that are very harmful for the state in the long run. Therefore, the use of the nomination presidential power has weakened the state capacity, has built a political patrimonial regimen and has strengthened, even more, the Colombian presidential regime. After eight years after Álvaro Uribe took office the Colombian state is less strong and democratic. <![CDATA[<b>Enemy Criminal Law and the International Corpus of Human Rights. Comparative Analysis</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El autor analiza algunos planteamientos de Gün ther Jakobs sobre el derecho penal de enemigo, especialmente la tesis según la cual aquellos individuos que no ofrecen la suficiente certeza cognitiva de que hacia el futuro participarán en la comunidad jurídica no deben esperar ser tratados como personas. Esta tesis se enfrenta a los retos de la constitucionalización de las relaciones políticas internacionales en el marco del corpus internacional de los derechos humanos y al hecho de que en este, incluso quienes de modo reiterado impugnan o atacan el "orden", deben ser tratados como personas. <![CDATA[<b>On Enemy Criminal Law as a Legal Term Civility Denied. </b><b>Gunther Jakobs and Assault Criminal Law</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo busca establecer de qué manera el derecho penal de enemigo es una apuesta para la reactivación de una tradición de negación de la civilidad ante el cansancio de la experiencia moderna y las dificultades de la utopía como forma de pensamiento. <![CDATA[<b>Education in Chile: Tensions and Stakeholders Around the Axis Value for Equity</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio identifica y analiza las posiciones de diferentes actores involucrados en el sistema de educación superior en torno a las tensiones que se generan en el eje calidadequidad, con el objetivo de detectar espacios para eventuales reformas que pudieran orientarse su perfeccionamiento. Para ello, a partir del análisis de la trayectoria del sistema de educación superior, sus orígenes y reformas introducidas por el régimen autoritario en la década de los ochenta, así como las innovaciones generadas por el régimen democrático a partir de los noventa, recoge las percepciones de los principales actores por medio de entrevistas en profundidad ordenándolas en torno a tres grandes ejes: una valoración general del sistema, la tensión equidad-calidad y el rol del Estado.<hr/>This study identifies and analyzes the positions of different actors involved in the higher education system around the stresses generated in the shaft quality and equity in order to identify areas for possible reforms that could guide their development. To do this, by analyzing the trajectory of the higher education system, its origins and reforms introduced by the authoritarian regime in the eighties, and the innovations generated by the democratic regime of the nineties, reflects the perceptions of key players through in-depth interviews arranged around three main areas: a general assessment of the system, the voltage-quality equity and the role of the state. <![CDATA[<b>The Ramsar Convention along the Local-Global Axis</b>: <b>Protection of Wetlands in the Valle del Cauca</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo analiza la problemática de la degradación ambiental a la luz del fenómeno de la globalización, estableciendo que la afectación de bienes globales ambientales como el sistema hidrológico, en el que se encuentran los ecosistemas de humedales, guarda directa relación con problemas ambientales locales. En primer lugar, se aborda el debate teórico sobre la globalización a partir de las tres grandes escuelas: la hiperglobista, la escéptica y la transformacionalista. Además, se identifican las estructuras de gobernanza global y el fortalecimiento de los regímenes internacionales como una alternativa para la solución de problemas globales. En ese sentido, la protección de los humedales consagrada en la Convención Ramsar permite evaluar el funcionamiento del sistema de gobernanza ambiental a nivel global, nacional y local, especialmente en la referente a la aplicación de las normas expedidas de conformidad con el régimen internacional para la protección de dichos ecosistemas. En ese contexto, se evidencian en el Valle del Cauca una serie de dificultades para la preservación efectiva de los humedales, lo que conlleva a un sistemático incumplimiento del régimen internacional por parte de Colombia y, en consecuencia, a la desprotección de estos ecosistemas, amenazando con su desaparición, la extinción de su biodiversidad y el incremento del calentamiento global.<hr/>The article analyses the problems of environmental degradation through the phenomenon of globalization, establishing that the allocation of global environmental goods such as water systems, which are wetland ecosystems, are directly related to local environmental problems. First, it addresses all the theoretical debate on globalization from the three major schools: hyperglobalist, skeptical and transformationalist. The latter considers the structures of global governance and the strengthening of international regimes as a alternative to resolve global problems. In this sense, the wetland protection established in the Ramsar Convention allows evaluating the functionality of environmental governance, at global, national and local levels, especially in relation to the application of the rules issued in accordance with the international regime for protection of these ecosystems. In this context, it is evident that in the Valle del Cauca a range of difficulties for the effective preservation of wetlands exist, leading to a systematic failure of the international regime in Colombia and, consequently, the vulnerability of these ecosystems, threatening with its disappearance, the extinction of biodiversity and increased global warming. <![CDATA[<b>Internationalization of Social Movements. </b><b>How Effective are Transnational Advocacy Networks</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los conflictos ambientales reflejan y reproducen configuraciones de poder. Este trabajo analiza conflictos ambientales en Chile después de la dictadura, en los que diferentes actores tales como empresas, agencias estatales, comunidades de base y ONG ambientalistas se enfrentan por el uso de recursos naturales. Usando la literatura en redes transnacionales de apoyo como marco analítico, el trabajo analiza las condiciones bajo las cuales conflictos ambientales locales alcanzan visibilidad internacional. El trabajo discute cómo dos campos de investigaciones interdisciplinarios, como son la justicia ambiental y la ecología política, podrían avanzar en un mejor entendimiento de la afectividad de estas redes a escala nacional y local<hr/>Environmental conflicts reflect and reproduce power configurations. This paper assesses three environmental conflicts in Chile's post-transition in which different actors such as developers, state agencies, grassroots organizations and environmental NGOs collide over the use of natural resources. Using the literature on transnational advocacy networks as analytical framework the paper analyzes the conditions under which local environmental conflicts reach international visibility. The paper discusses how two interdisciplinary field such as environmental justice and political ecology to could advance in a better understanding of the effectiveness of networks at the international, national and local levels. <![CDATA[<b>Eine analytische Annäherung an das politische Delikt und seine gegenwärtige Typisierung in den strafrechtlichen Ordnungen in Kolumbien und Deutschland</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Bei dieser Arbeit handelt es sich um eine Auseinandersetzung mit den politischen Delikten, als ein klassisches Thema im Bereich des Strafrechts. Dieses Thema wird hier insbesondere in zwei Aspekten betrachtet, zum einen findet eine Überlegung über allgemeine Bezüge zu den politischen Delikten statt und zum anderen wird ein Vergleich zwischen den aktuellen Straftaten in Deutschland und Kolumbien gemacht. Dafür umfasst die Arbeit drei Abschnitte. Zuerst wird ein kurzer historischer Überblick zu den politischen Delikten gemacht. Der zweite Teil beschäftigt sich mit allgemeinen Begriffen und Theorien über das politische Delikt, im Besonderen aber mit der Lehre des Überzeugungstäters. Am Ende werden die Normen über die politischen Delikte in dem kolumbianischen und deutschen StGB verglichen. Im Allgemeinen ist diese Arbeit eine Studie über die historischen und begrifflichen Grundlagen des politischen Delikts, im Sinne einer zukünftigen Vertiefung in das kolumbianische Thema des politischen Delikts.<hr/>In this article you find a study about political crime as a classic in the field of criminal law. The article is structured mainly in two aspects, first you find a reflection on the general theoretical aspects of political crimes, on the other hand there is a review of comparative political crimes in the legal system of Colombia and Germany. In this respect, the article is divided into three sections. First, it presents a brief history on the genesis of political crime. The second part deals with general concepts to clarify and outline the various theories of political crime, especially explores the theory of politically motivated criminal. Finally, a normative comparison is made between political crimes in the Colombian penal code and the German StGB. Overall this article is a general review of historical and conceptual basis of political crime, aimed at laying the foundations for further study in the Colombian case by the author.<hr/>El presente artículo realiza un análisis en torno al delito político como un tema clásico en el ámbito del derecho penal. El artículo está estructurado principalmente en dos aspectos. Por una parte, se realiza una reflexión sobre los aspectos teóricos generales del delito político, de otra parte se hace una revisión comparativa de los delitos políticos en los ordenamientos jurídicos vigentes de Colombia y Alemania. En este sentido, el trabajo se divide en tres secciones. En primer lugar, se plantea una breve reseña histórica sobre la genésis del delito político. La segunda parte se ocupa de precisar conceptos generales y esbozar las diferentes teorías sobre el delito político, especialmente ahondando en la teoría del delincuente por convicción. Por último, se realiza un cotejo normativo de los delitos políticos en el código penal colombiano y en el StGB alemán. En términos generales, el presente artículo es un estudio general sobre aspectos históricos y fundamentos conceptuales del delito político, dirigido a fijar las bases para un estudio más profundo en el caso colombiano por parte del autor. <![CDATA[<b>Globalização Militar, Segurança e Desenvolvimento</b>: <b>Comparação entre as Indústrias Aeroespaciais de Defesa de Brasil, Índia e China</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho busca examinar e analisar as políticas de desenvolvimento das indústrias aeroespaciais de defesa de Brasil, Índia e China para compreender tipo de relações que estes países possuem com suas indústrias. A hipótese é que os países buscam fortalecer as suas indústrias aeroespaciais de defesa numa estratégia de catching-up com os países mais avançados. Atreladas a esse processo, encontram-se ambições de cunho doméstico e geopolítico, tendo o segundo maior peso. No plano internacional, esses países buscam ser reconhecidos como potências, embora com disparidades e discrepâncias, sendo as indústrias aeroespaciais de defesa de Brasil, Índia e China parte desse processo.<hr/>Este trabajo busca examinar y analizar las políticas de desarrollo de la industria de defensa aeroespacial de Brasil, India y China para entender qué tipo de relaciones tienen estos países con sus industrias. La hipótesis es que los países buscan fortalecer su industria aeroespacial de defensa con la estrategia de alcanzar a los países más avanzados. Atado a este proceso, hay ambiciones domésticas y geopolíticas que tienen el segundo mayor peso. A nivel internacional, estos países buscan ser reconocidos como potencias, aunque con lagunas y discrepancias, siendo la defensa aeroespacial de Brasil, la India y China parte de este proceso.<hr/>This works seeks to examine and analyze the development policies of the defense aerospace industries of Brazil, India and China in order to understand the relationship of these countries have with their industries. The hypothesis is that countries seek to strengthen their defense aerospace industries with a strategy of catchingup with the most advanced countries. Linked to this process, there are domestic and geopolitical ambitions, the second having greater weight. On the world scene, these countries seek to be recognized as powers, although with differences and disprepancies, the defense industries of Brasil, India and China being part of this process. <![CDATA[<b>The Colombo-Venezuelan Border</b>: <b>Between the Chancellery's Politics and the National Press News (1999-2009)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los altibajos del proceso de integración binacional y las crisis económicas y diplomáticas de la integración regional atraviesan a lo largo de la última década la frontera colombovenezolana. Frente a este proceso, el trabajo plantea el interrogante sobre la relación entre el cubrimiento de la prensa nacional en cabeza de El Tiempo y las políticas fronterizas adelantadas por la Cancilleria colombiana durante los últimos diez años. En este sentido, el artículo establece que la lógica mediática de El Tiempo se concentró principalmente en los discursos oficiales, predominantemente presidenciales, y en los temas de seguridad y amenazas externas en la zona de frontera. Por su parte, las políticas implementadas por la Cancilleria se centraron con exclusividad en las actividades y desarrollos de los mecanismos de integración y desarrollo regional. El trabajo demuestra la independencia de la prensa nacional frente a las instituciones políticas, al obviar y desconocer muchos de los trabajos y avances de las políticas binacionales de integración y desarrollo regional.<hr/>The ups and downs of the bilateral integration process and the economic and diplomatic crisis of the regional integration have crossed trough the Colombo-Venezuelan border in the last decade. In front of this process, this papper places the question about over the relationship between the coverage of the national press headed by El Tiempo, and the border policies advanced by the Colombian chancellery during the last ten years. In this sense, the work done establishes that El tiempo's media logic has mainly focused on official speeches, mainly presidential, and on security issues and external threats at the border. In its side, the implemented politics by the chancellery are centered exclusively on both the activities and the development of integration mechanisms and on regional development. The job shows the independence of the national press from political institutions, when it ignores most of the work and advancement that has been made on the bilateral politics of integration and regional development. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092010000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 10:06:44 19-06-2024-->