Scielo RSS <![CDATA[Psicología desde el Caribe]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-417X20150003&lang=en vol. 32 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2015000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Current state of professional Neuropsychological practice in Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2015000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este estudio fue conocer las características de la práctica neuropsicológica en México, incluyendo la formación profesional, la situación laboral actual, el proceso de evaluación y diagnóstico, rehabilitación, docencia e investigación. Participaron 171 profesionales en México, quienes respondieron una encuesta electrónica entre el 1 de julio del 2013 y el 1 de enero del 2014. El 76% indicó haber obtenido su entrenamiento en neuropsicología durante el postgrado y, aunque indicaron estar muy satisfechos con su labor, su satisfacción con el salario fue menor. La mayoría trabajan con personas con problemas de aprendizaje (78%) y trastornos de atención e hiperactividad (74%). El 91% se dedica a evaluación y diagnóstico, 61% a rehabilitación, 67% a docencia y 60% a investigación. Los problemas más comunes fueron la falta de datos normativos (63%) y el alto coste de los test (58%). Las barreras más observadas en el desarrollo de la neuropsicología fueron la falta de colaboración entre los profesionales y la falta de programas de formación clínica. Durante las últimas décadas se han logrado importantes avances a nivel profesional en el campo de la neuropsicología en México. Sin embargo, aún quedan aspectos por mejorar como el establecimiento de criterios para la regulación de la práctica neuropsicológica en el país.<hr/>The objective of this study was to analyze the characteristics of the profession of neuropsychology in Mexico, including the background, professional training, current work situation, evaluation and diagnosis procedures, rehabilitation, teaching, and research. 171 professionals from Mexico completed an online survey between July 1, 2013 and January 1 of 2014. 76% indicated having obtained their training in neuropsychology in a postgraduate program, also to be very satisfied with their jobs, but less satisfied with their salary. The majority works with individuals with learning difficulties (78%) and attention and hyperactivity disorder (74%). 91% works in evaluation and diagnosis, 61% in rehabilitation, 67% in teaching, and 60% in research. Some of the most common problems with the instruments were the lack of normative data (63%) and their high cost (58%). The most common barriers for the development of neuropsychology in Mexico were the lack of collaboration between professionals and the lack of clinical training programs. Even though there have been important progresses in the field of professional neuropsychological practice during the last past decades in Mexico, there are still some aspects to improve, like the establishment of standards for the regulation in the country. <![CDATA[<b>Differences between adolescents with childhoodonset vs. adolescent-onset conduct disorder</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2015000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se comparó un grupo de adolescentes con trastorno disocial de inicio infantil (TD-I), con un grupo de adolescentes con Trastorno Disocial de Inicio Adolescente (TD-A), en relación con un conjunto de variables neuropsicológicas, biográficas, psicológicas, familiares y comunitarias, y la frecuencia general y por síntoma de trastorno disocial. Participaron 60 hombres y 11 mujeres, de 11 a 18 años de edad, 24 con TD-I y 47 con TD-A. Los participantes con TD-I informaron una frecuencia mayor de conductas disociales, presenciaron más conductas violentas entre sus padres, informaron una edad promedio más baja de consumo de bebidas alcohólicas y reportaron más problemas en el colegio como consecuencia de dichas conductas. Estos resultados tienden a confirmar que los individuos con TD-I presentan un perfil más negativo de síntomas y dificultades asociadas a dicho trastorno.<hr/>We compared a group of adolescents with childhood-onset conduct disorder (C-CD), with a group of teenagers with adolescent-onset conduct disorder (A-CD), in relation to a set of neuropsychological, biographical, psychological, family, and community variables, and the overall and specific frequency of symptoms. Participants were 60 men and 11 women, 24 with C-CD and 47 with A-CD. Statistical analyzes depended on the type of variable analyzed. Participants with C-CD reported a higher frequency of antisocial behaviors, more violent behavior witnessed between their parents, a lower age of alcohol consumption, and more problems in school as a consequence of antisocial behaviors. These results tend to confirm that individuals with C-CD have a more negative profile of symptoms and associated difficulties. <![CDATA[<b>Spinal Cord Injury Functional Impairment and Caregiver Mental Health in a colombian sample</b>: <b>An exploratory study</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2015000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Limited literature has examined the connections between caregiver mental health and the physical and psychosocial functioning of individuals with spinal cord injury (SCI) in Latin America, despite the dearth of services and unique needs of this population. The purpose of the current study was to examine the relationships between caregiver mental health (anxiety, burden, depression, satisfaction with life, and self-esteem) and SCI physical and psychosocial functional impairments in a Colombian sample. Forty SCI caregivers were recruited from Neiva, Colombia, and completed measures of SCI impairments and their own mental health. Greater SCI impairments, and caregiver stress due to those impairments, were associated with higher caregiver depression and anxiety, although only patient psychosocial functional impairments and related caregiver stress were uniquely associated with caregiver depression. Due to the collectivist nature of and the importance of family in many Latino cultures, mental health interventions for family members who provide care for an individual with SCI having greater psychosocial impairments may be particularly important.<hr/>Poca literatura ha examinado las relaciones entre salud mental del cuidador y funcionamiento físico y psicosocial de las personas con traumatismo de médula espinal en América Latina, a pesar de la escasez de servicios y necesidades únicas de esta población. El propósito del presente estudio fue examinar las relaciones entre la salud mental del cuidador (ansiedad, sobrecarga, depresión, satisfacción con la vida y autoestima) y las discapacidades físicas y psicosociales de personas con traumatismo de médula espinal en una muestra colombiana. Cuarenta cuidadores de personas con traumatismo de médula espinal fueron reclutados en Neiva, Colombia, quienes completaron medidas de discapacidad del traumatismo de médula espinal y de su propia salud mental. Mayores niveles de discapacidad en personas con traumatismo de médula espinal y niveles de estrés del cuidador debido a esas discapacidades, fueron asociadas con mayores niveles de depresión y ansiedad en el cuidador, aunque sólo las discapacidades psicosociales de los pacientes y el estrés relacionado con el cuidador fueron asociados con la depresión en el cuidador. Debido a la naturaleza colectivista y la importancia de la familia en la mayoría de las culturas latinas, las intervenciones centradas en la salud mental de los familiares que cuidan de personas con traumatismo de la medula espinal pueden ser particularmente importantes. <![CDATA[<b>The Numerical transcoding process and The Understanding of place value</b>: <b>A weak empirical and theoretical relationship</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2015000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación explora la relación entre la comprensión del valor de posición y el proceso de transcodificación numérica del formato verbal hablado al formato arábigo. Participaron 22 niños del grado primero de primaria de un colegio privado de Cali. Se presentó una tarea de dictado de numerales y tres tareas de comprensión del valor de posición. Se realizó un análisis del logro en función del acierto y el error y un análisis correlacional entre las tareas de valor de posición y la tarea de transcodificación numérica. Adicionalmente, se realizó un análisis de redes de vínculos. Se encontraron diferencias en el desempeño de los niños entre la tarea de dictado y las tareas de comprensión del valor de posición, señalando que no es necesaria la comprensión del valor de posición para la escritura de numerales a partir del dictado.<hr/>This research explores the relationship between the understanding of place value and the numeral transcoding process from verbal speech to Arabic format. The study involved 22 first grade children at a private school in downtown Cali, who performed one numeral dictation task and three understanding place value tasks. We performed an achievement analysis of tasks and a correlational analysis that values the relationship between the tasks of understanding place value and number transcoding. Additionally, we performed an analysis of the network of links. The performance of the children at completing tasks of dictation, and their performance at completing the tasks of understanding positive value yielded results that differed significantly from each other. It was found that the success in the number transcoding process did not necessarily reflect an equally successful outcome of the tasks of understanding place value. <![CDATA[<b>Negative and positive affect in Cuban adults with anxiety, depression and without symptoms</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2015000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Modelo Bifactorial de Afectividad de Watson y Tellengen se ha postulado para la diferenciación de la ansiedad y la depresión en Europa y Norteamérica, pero no se han reportado estudios en población cubana de edad media. El objetivo de esta investigación fue investigar la Afectividad Positiva (AP) y la Afectividad Negativa (AN) en personas sin psicopatología, con sintomatología predominantemente ansiosa, depresiva o mixta. La muestra fue de 219 personas; 19,2% con sintomatología ansiosa, 17,8% depresiva, 23,7% mixta y el resto sin síntomas. Se utilizó el Inventario de Afecto Positivo y Negativo (PANAS) para estudiar la afectividad y la Escala de Ansiedad y Depresión de Goldberg (EADG) para diferenciar los subgrupos diagnósticos. Se utilizó el ANOVA de un factor con el Método de la Diferencia Significativa Honesta de Tukey para establecer las diferencias. Se encontró que la AP era menor en los depresivos tal y como predice el Modelo, pero no se cumplió la predicción de que la AP diferenciaría a los ansiosos de las personas sin síntomas, y se encontró que en el grupo con sintomatología mixta había mayor AN y menor AP que en los otros subgrupos patológicos, lo cual alerta sobre la necesidad de evaluar los modelos desarrollados en otras culturas.<hr/>Two-Factor Model of Emotion of Watson and Tellengen has been investigated for the differentiation of anxiety and depression in Europe and North America, but no studies have been reported on middle-aged Cuban population. The objective of this research was to investigate the negative (NA) and positive affectivity (PA) in individuals without psychopathology, predominantly anxious, depressive or mixed symptoms. The sample was 219 subjects; 19.2% with symptoms of anxiety, 17.8% has depression, 23.7% mixed anxiety and depression symptoms, and the rest without symptoms. Positive and negative affect schedule (PANAS) was used to study emotion; and Anxiety and Depression Scale Goldberg (GADS) to differentiate diagnostic subgroups. The one-way ANOVA was used with the method of Tukey Honest Significant Difference. We found that AP was lower in depressive as predicted by the model, but the prediction that the AP would differentiate anxious people without symptoms was fulfilled, which highlights the need to evaluate the models developed in other cultures. <![CDATA[<b>Burnout in university students</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2015000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con la finalidad de proporcionar una mayor comprensión y caracterización de la naturaleza del burnout académico en estudiantes universitarios, se realiza una revisión del concepto, su evolución y extrapolación del contexto laboral al académico universitario, y se propone su delimitación y relación con condiciones clínicas comórbidas como depresión y ansiedad. Adicionalmente, se revisa la investigación empírica que establece relaciones del síndrome con el engagement académico, factores de riesgo y de protección, y sus consecuencias en la salud mental y en el desempeño académico de los estudiantes universitarios.<hr/>In order to provide a better understanding and characterization of the nature of academic burnout in university students, a review of the concept, its evolution and extrapolation of the work context to the university academic context is performed. It is proposed its delimitation, differentiation and relationship with comorbid clinical conditions like depression and anxiety. Additionally, this paper reviews empirical research that establishes relationships of the academic burnout with the academic engagement, risk factors and protective, and its impact on mental health and academic performance of college students. <![CDATA[<b>Knowledge and environmental assessment of forest reserve forest Yotoco quality</b>: <b>environmental psychology perspective</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2015000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo de investigación se enmarca en el campo de la Psicología Ambiental y tuvo como propósito describir los conocimientos y las valoraciones que las personas expresaron sobre la calidad ambiental de la Reserva Forestal Bosque de Yotoco (Valle del Cauca, Colombia), así como descubrir sugerencias implícitas o explicitas pertinentes para el mejoramiento de la calidad ambiental del ecosistema en mención. Los participantes fueron algunos de los visitantes a la reserva desde el año 1994 hasta el 2011. Este estudio utilizó una estrategia metodológica cualitativa. Los datos analizados se obtuvieron a través del muestreo al azar de los libros de registro de visitantes, en el cual éstos escriben los comentarios sobre el carácter de su experiencia inmediatamente culminan el recorrido de la misma. Los resultados son ampliamente favorables hacia el reconocimiento de la calidad ambiental de la Reserva en sus aspectos físicos, bióticos y especialmente los psicosociales. Se destacan algunos comentarios relacionados con la apreciación del paisaje, la importancia como fuente originaria y regula-dora de agua, el ser uno de los pocos "sobrevivientes" de bosque en la vertiente oriental de la cordillera occidental colombiana, la buena atención de los funcionarios y su posibilidad para la educación ambiental pertinente.<hr/>The present research is framed in the field of environmental psychology and was aimed to describe the knowledge and assessments that people expressed about the environmental quality of the forest Forest Reserve Yotoco (Colombia), and discover relevant implicit or explicit suggestions to improve the environmental quality of the ecosystem in question. Participants were among the visitors to the Reserve during the years 1994 through 2011. This study used a qualitative methodological strategy. The data analyzed were obtained through random sampling of the record books of visitors where they write comments on the nature of their experience immediately culminate the course of it. The results are very favorable towards the recognition of the environmental quality of the Reserve in its physical, biotic and especially psychosocial aspects. The study highlights some reviews related to the appreciation of the landscape, the importance as originating and regulating water supply, one of the few to be "survivors" of forest on the eastern slope of the Colombian Western Cordillera, good care provided by the staff and the possibility for the relevant environmental education.