Scielo RSS <![CDATA[Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-422620220003&lang=en vol. 25 num. SPE lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Las ciencias ambientales en el Antropoceno]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Environmental education mediated from socio-cultural ecologies for the approach to territory in school contexts]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Desde la perspectiva de las ecologías socioculturales, como campo emergente interdisciplinario, se puede enriquecer de manera alternativa y complementaria la educación ambiental, puesto que permite un acercamiento comprensivo a las dinámicas de ocupación humana y las transformaciones en un territorio concreto desde una mirada histórica, política y sociocultural. Esta investigación, se llevó a cabo en el contexto territorial de la cuenca del río Quindío, en el centro-occidente de Colombia, con la participación de 144 estudiantes y 40 docentes, de cuatro Instituciones Educativas públicas. La metodología fue de enfoque cualitativo, donde se empleó como instrumento de recolección y análisis de información, una encuesta tipo cuestionario con preguntas abiertas, para indagar aspectos socioambientales, históricos y paisajísticos del contexto territorial de dicha cuenca. Los resultados develaron que estudiantes y docentes, en general, desconocen los procesos históricos de ocupación humana de la región; con relación a los principales cambios percibidos en el paisaje, los estudiantes señalaron el incremento de las urbanizaciones, la disminución de las zonas verdes y la contaminación, mientras que los docentes manifestaron cambios en los usos del suelo, el crecimiento urbanístico y el desarrollo basado en el turismo. Sin duda, estos hallazgos son importantes, como lectura del territorio, para ser tenidos en cuenta en la praxis de la educación ambiental de las instituciones educativas.<hr/>ABSTRACT From the perspective of socio-cultural ecologies as an emerging interdisciplinary field, environmental education can be enriched in an alternative and complementary way since they allow a comprehensive approach to the dynamics of human occupation and transformations in a specific territory from a historical perspective, political and socio-cultural. This research was carried out in the territorial context of the Quindío River basin in central-western Colombia, with the participation of 144 students and 40 teachers from four public educational institutions. The methodology was a qualitative approach, where a questionnaire-type survey with open questions was used as an instrument for collecting and analyzing information to investigate socio-environmental, historical, and landscape aspects of the territorial context of said basin. The results revealed that students and teachers, in general, are unaware of the historical processes of human occupation of the region; Concerning the main changes perceived in the landscape, the students pointed out the increase in urbanizations, the decrease in green areas, and pollution; while teachers expressed changes in land use, urban growth, and development based on tourism. Undoubtedly, these findings are important as a reading of the territory to be considered in the praxis of environmental education in educational institutions. <![CDATA[Intercultural educational strategy for the prevention of cervical cancer in Paujil Resguardo Amazonía colombiana]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los pueblos indígenas siguen sufriendo inequidades, a pesar de los avances relacionados con la protección de la diversidad étnica y cultural, siendo las mujeres uno de los grupos de mayor riesgo, sobre todo, en lo referente a la salud sexual y reproductiva, situación contemplada como un compromiso de acción en los objetivos de desarrollo sostenible. En ese contexto, esta investigación acción participativa buscó construir una estrategia educativa intercultural, sostenible y segura culturalmente que, a propósito de la prevención del cáncer de cuello uterino, aportará al empoderamiento y la conservación de la salud de las mujeres habitantes del resguardo de Paujil -Colombia. La iniciativa surgió de mujeres indígenas preocupadas por mejorar la salud de sus congéneres y un grupo de investigadores. La construcción de una estrategia educativa intercultural representa un reto, pues la pedagogía occidental no necesariamente corresponde a las concepciones de enseñanza aprendizaje de las indígenas del resguardo. Hay dificultades lingüísticas, pues cada etnia tiene su propia lengua. Las indígenas lideresas se convirtieron en las facilitadoras del proceso que se centró más en el uso de la oralidad y encuentros entre mujeres, que se conocen entre sí. Las mujeres prefieren estrategias didácticas basadas en compartir experiencias y el uso de cartillas y videos. El trabajo permitió concluir que cualquier estrategia educativa intercultural que se proponga debe ser específica y acorde a las necesidades de las comunidades.<hr/>ABSTRACT Despite the advances related to the protection of ethnic and cultural diversity, indigenous people continue to suffer inequities, with women being one of the groups most at risk, especially concerning sexual and reproductive health, a situation considered as a problem, a commitment to action in the sustainable development goals. In this context, this Participatory action research searched to build an intercultural educational strategy, sustainable and culturally safe, which, concerning the prevention of cervical cancer, would contribute to the empowerment and conservation of the health of the women who live in the Paujil reservation-Colombia. The initiative arose from indigenous women concerned about improving the health of their peers, and a group of researchers. The construction of an intercultural educational strategy represents a challenge since western pedagogy does not necessarily correspond to the teaching-learning conceptions of the indigenous people of the reservation. There are linguistic difficulties because each ethnic group has its language. The indigenous leaders became the facilitators of the process that focused more on the use of orality and meetings between women who know each other. Women prefer a didactic strategy based on sharing experiences, and the use of primers, and videos. The work allowed to conclude that any proposed of intercultural educational strategy must be specific and according to the needs of the communities. <![CDATA[Ethnobotanical study with students of 5th grade of the mixed rural school el Colorado, of the indigenous Resguardo of Cohetando, Páez, Cauca]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Uno de los desafíos más complejos que enfrenta la escuela es la articulación de los saberes culturales con los currículos escolares. De esta manera, la presente investigación tuvo como objetivo reconocer la flora útil, las categorías etnobotánicas y de estimar si existe una diferencia entre las especies utilizadas, según su origen (silvestre o cultivado), en estudiantes de Grado 5° de la Escuela Rural Mixta El Colorado, del Resguardo Indígena de Cohetando, municipio de Páez, Cauca. El proceso metodológico se realizó bajo un enfoque mixto; lo cualitativo, desde el método etnográfico, haciendo uso de técnicas, como la observación participante, recorridos etnobotánicos y entrevista semiestructuradas; lo cuantitativo, se llevó a cabo a partir de un análisis multivariado, utilizando el índice de Jaccard, para estimar la similitud entre las categorías etnobotánicas; asimismo, se realizó un análisis de varianza (ANOVA), para estimar si existe diferencias significativas entre el origen de las especies. A partir de lo anterior, los estudiantes reportaron 81 especies de plantas útiles, agrupadas en seis categorías etnobotánicas, siendo ornamentación y medicinal y alimenticia, las más relevantes, por número de especies. En cuanto al origen, se encontró una diferencia significativa, en cuanto al mayor número de usos para las especies cultivadas, respecto a las silvestres. Finalmente, se evidencia el alto grado de conocimiento que tienen los estudiantes sobre la flora, así como la importancia para su Resguardo Indígena, como un símbolo de resistencia, que permite salvaguardar la memoria histórica.<hr/>ABSTRACT One of the most complex challenges faced in the school is the articulation of cultural knowledge with school curricula. Thus, this research aimed to recognize the useful flora, the ethnobotanical categories, and to estimate if there is a difference between species according to their origin (wild and/or cultivated) according to the knowledge constructed by the 5th grade students of the Mixed Rural School El Colorado, of the Indigenous Resguardo of Cohetando, municipality of Páez, Cauca. The methodological process was carried out under a mixed approach, the qualitative from the ethnographic method, making use of techniques such as participant observation, ethnobotanical tours and semi-structured interviews. The quantitative part was carried out from a multivariate analysis, using Jaccard's index to estimate the similarity between the ethnobotanical categories; likewise, an analysis of variance (ANOVA) was performed to estimate if there are significant differences between the origin of the species and the origin of the species. From the above, students reported 81 useful plants grouped into six ethnobotanical categories, being ornamentation, and medicinal and food the most relevant by number of species. In terms of origin, a significant difference was found for the cultivated category with respect to the wild category. Finally, the high degree of knowledge that the students have about the useful flora is evident, as well as the importance for their Indigenous Reservation as a symbol of resistance that allows safeguarding the historical memory. <![CDATA[Application of environmental indicators for land use planning in a coastal area of Buenos Aires, Argentina]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este trabajo fue aplicar indicadores e índices ambientales en una zona costera localizada en el noreste de la provincia de Buenos Aires (Argentina). El área de estudio se ubica en el sector de la planicie costera del Río de la Plata, correspondiente al partido de Ensenada. La misma es un área con alto valor para la biodiversidad regional y brinda numerosos servicios ecosistémicos. Además, está expuesta de manera recurrente a inundaciones y anegamientos, los cuales, determinan fuertes condicionantes para el uso del suelo. Se identificaron y seleccionaron indicadores que aportan información sobre características estructurales y funcionales del medio natural, respecto de su fragilidad frente a intervenciones, a partir de los criterios: vulnerabilidad natural, valor patrimonial y condicionamientos naturales frente a intervenciones antrópicas; estos indicadores fueron integrados para obtener un Índice de Fragilidad Natural Territorial (IFNT). Se generaron mapas temáticos de índices parciales y un mapa final correspondiente al IFNT, mediante el uso de Sistemas de Información Geográfica (SIG). Los resultados obtenidos establecen que el 15,1 % de la superficie del partido presenta una fragilidad natural entre muy alta (2,1 %) y alta (13 %) y un 20,2 %, con valores medios, asociados a ambientes de escasa pendiente del centro, W y E-SE del territorio, así como al sector más próximo a la ribera rioplatense, donde se asientan áreas urbanas. Se observó tendencia de crecimiento urbano avanzando sobre sectores identificados con fragilidad entre muy alta y media. Este índice se considera una herramienta útil para la planificación territorial sostenible.<hr/>ABSTRACT The objective of this paper was to apply environmental indicators and indexes in a coastal area located in the northeastern province of Buenos Aires (Argentina). The study area is located in the sector of the coastal plain of the Río de la Plata corresponding to the Ensenada district. It is an area of high regional biodiversity value and provides numerous ecosystem services. In addition, it is exposed to frequent flood events and waterlogged soils, which determines strong conditioning factors for land use. In this paper, the application of environmental indicators and indexes developed ad hoc is presented in order to assist in the sustainable land use planning of the territory. Indicators were identified and selected to provide information on structural and functional characteristics of the natural environment regarding its fragility in front of anthropic interventions. These indicators were made following these selection criteria: natural vulnerability, patrimonial value and natural conditioning to anthropic interventions. These indicators were integrated to obtain a Natural Territorial Fragility Index (NTFI). Thematic maps of intermediate indexes were generated, as well as a final map corresponding to the NTFI, integrated in a GIS. The results obtained from the NTFI calculation establish that 15,1 % of the area of the district presents a natural fragility with values very high (2,1 %) and high (13 %) and 20,2 % medium value. In the center, W and E-SE of the territory, as well as in the sector closest to the rioplatense riverbank, the NTFI presents very high to medium values mainly associated with low slope environments. Urban areas are developed in this location. There is an urban growth trend advancing on sectors identified with very high to moderate fragility. This index is considered a useful tool for sustainable territorial planning. <![CDATA[Local perception of landscape transformation in San Juan Teposcolula, Oaxaca Mexico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los suelos degradados y sin plantas de la Mixteca Alta de Oaxaca (México) fueron, por un largo tiempo, como el paisaje habitual de la región; sin embargo, la organización de los campesinos y las intervenciones de los programas de reforestación configuraron un nuevo paisaje con bosques. Desde 1935, la Mixteca Alta experimenta reforestaciones en su territorio, lo que originó una paulatina mejoría del paisaje. Para estudiar esta transformación, se aplicó una metodología cualitativa, la cual, se apoyó en la planeación de escenarios y de entrevistas semiestructuradas con las autoridades comunales. Los resultados muestran que los entrevistados perciben a las forestaciones como el factor que cambió su paisaje y, al mismo tiempo, identifican los servicios ecosistémicos que les brindan, como un clima local más agradable, la aparición de pequeños arroyos y fauna silvestre. Los resultados del estudio muestran la intención que tienen los entrevistados para hacer uso y aprovechamiento de las plantaciones.<hr/>ABSTRACT The degraded and deforested soils of the Mixteca Alta of Oaxaca (Mexico) were for a long time the usual landscape of the region. However, the organization of the farmers and the interventions of reforestation programs configured a new forested landscape. Since 1935, the Mixteca Alta has been subject to reforestation processes in its territory, which has led to a gradual improvement of the landscape. To study this transformation, a qualitative methodology was applied, based on scenario planning and semi-structured interviews with community authorities. The results show that the interviewees perceive the forestations as the factor that changed their landscape and at the same time identify the ecosystem services they provide, such as a more pleasant local climate, the appearance of small streams and wildlife. The results of the study show the intention of the interviewees to use and take advantage of the plantations. <![CDATA[Hydrosocial territories: Environmental history of social appropriation and sustainability in the Dagua River Basin, Colombia in the twentieth century]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Reconocer el carácter híbrido, complejo y sistémico del agua desde los estudios hidrosociales, implicó entender que esta circula en un proceso continuo entre los diversos actores en diferentes periodos históricos. En la cuenca del río Dagua, las profundas transformaciones que han alterado o modificado naturalmente la dinámica ecológica de la cuenca, están estrechamente vinculadas a la forma de apropiación social que cada uno de los actores que allí confluyen realizan, no solo del agua sino del territorio, creando y recreando territorios hidrosociales. Con una metodología interdisciplinaria y descriptiva, a través del análisis documental y del trabajo etnográfico con talleres, entrevistas semiestructuras y trabajo de campo, se reconoció que la apropiación social del agua está determinada por la cultura, es flexible y depende de cada contexto ontológico, geográfico e histórico, en el que se suscribe. El documento abarca desde el periodo precolombino hasta la actualidad y permitió mostrar que la apropiación social del agua no es excluyente ni en tiempo ni espacio. Puede darse simultáneamente, lo que sugiere que, en algunos momentos históricos, coexiste y puede estar inscrita a sociedades diferentes, con modos de vida y diferentes visiones-nociones y acciones de construir territorios hidrosociales, a lo largo del tiempo.<hr/>ABSTRACT Recognizing the hybrid, the complex and systemic character of water from hydrosocial studies implied understanding that it circulates in a continuous process between the various actors in different historical periods. In the Dagua river basin, the profound transformations that have naturally altered or modified the ecological dynamics of the basin are closely linked to the form of social appropriation that each of the actors that converge there carries out, not only of water but also of the territory, thus creating and recreating hydrosocial territories. With an interdisciplinary and descriptive methodology, through documentary analysis, and ethnographic work with workshops, semi-structural interviews and fieldwork, it recognized that the social appropriation of water determined by culture is flexible and depends on each ontological and geographical context and history subscribed. The document ranges from the pre-Columbian period to the present and shows that the social appropriation of water is not exclusive in time or space. It can occur simultaneously, which suggests that, in some historical moments, it coexists and may be inscribed in different societies, with different ways of life and different visions-notions and actions of building hydrosocial territories over time. <![CDATA[Use of strategic foresight, spatial planning and impact assessment for the sustainability of agricultural systems]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La complejidad e incertidumbre de transformar los sistemas de producción agrícola futuros en sistemas sostenibles requiere de evaluaciones holísticas y prospectivas, que involucren las interacciones dinámicas, entre agricultura, economía, sociedad y medio ambiente. En este sentido, se requieren modelos holísticos, que incluyan la prospectiva estratégica y el desarrollo territorial en la evaluación de la sostenibilidad de estos sistemas, a escala regional. Este documento, a través de análisis bibliográfico 1) identifica los avances en prospectiva estratégica, ordenación territorial y evaluaciones de impacto territorial en el contexto agrícola y los enfoques integrales de evaluación de la sostenibilidad agrícola a escala regional y 2) genera las bases para una nueva aproximación de la evaluación de la sostenibilidad del sistema agrícola a escala regional y del desarrollo territorial, con base en los avances identificados. Los resultados muestran que la prospectiva estratégica, la ordenación del territorio y las evaluaciones de impacto territorial han avanzado en un enfoque integral proporcionando, además, una visión y evaluación estratégica de los sistemas. Así, también, se mencionan como factores de éxito, el establecimiento de una buena gobernanza, la co-creación de los escenarios estratégicos, el uso de unidades homogéneas en la planificación, una amplia disponibilidad de datos ambientales y sociales con resolución espacial y temporal y la inclusión de nuevas herramientas analíticas y computacionales. La proyección del trabajo vincula los objetivos de la evaluación de los sistemas agrícolas para el desarrollo territorial sostenible, en un marco de acción integral.<hr/>ABSTRACT The complexity and uncertainty of transforming future agricultural production systems into sustainable systems require holistic and prospective evaluations that understand the dynamic interactions between agriculture, the economy, society, and the environment. In this sense, holistic models need that include strategic foresight and territorial development in evaluating the sustainability of these systems on a regional scale. This document, through bibliographic analysis: 1) identifies the advances in strategic foresight, land use planning, and land impact assessments in the agricultural context and comprehensive approaches to assessing agricultural sustainability at a regional scale; and, 2) it generates the bases for a new approach to the evaluation of the sustainability of the agricultural system on a regional scale and territorial development based on the advances identified. The results show that strategic foresight, spatial planning, and territorial impact evaluations have advanced in a comprehensive approach, providing a vision and strategic evaluation of the systems. The establishment of good governance, the co-creation of strategic scenarios, homogeneous units in planning, the wide availability of environmental and social data with a spatial and temporal resolution, and the inclusion of new ones are considered success factors-analytical and computational tools. The projection of the work links the objectives of the evaluation of agricultural systems for sustainable territorial development in a comprehensive action framework. <![CDATA[Environmental benefits of recycling: A case study on post-consumer plastic waste to produce poles in Mendoza, Argentina]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Argentina, se encuentra entre los países de Latinoamérica con el mayor consumo de plásticos por habitante, con un valor de 42 kg, por año. El reciclaje mecánico de plástico, se presenta como una estrategia para recuperar los residuos y, de esta manera, evitar el uso de materia prima virgen, contribuyendo en la reducción de emisiones de gases de efecto invernadero. El objetivo de este trabajo es evaluar el desempeño ambiental del reciclaje de plástico para la elaboración de postes en Mendoza, Argentina. En la evaluación, se utilizó el indicador tasa de beneficio de la reciclabilidad, adaptado para ciclo abierto y para su cálculo, se utilizaron los resultados del análisis de ciclo de vida de dos escenarios (vertedero y reciclaje). El valor del indicador resultó, para este caso de estudio, en 22 %. Este resultado positivo indica un ahorro ambiental de reciclar residuos plásticos posconsumo con respecto a la producción del producto, a partir de materia prima virgen (madera) y la disposición final de los residuos plásticos en el vertedero. Posteriormente, se realizó un análisis de sensibilidad, para el parámetro del indicador que considera la vida útil de los productos y los resultados mostraron la necesidad de evitar su suposición, mediante su correcta determinación, con base a aspectos técnicos, económicos o de la calidad.<hr/>ABSTRACT Argentina is one of the largest consumers of plastic materials in Latin America; the average consumption is 42 kg per capita per year. Mechanical recycling of plastics is a process for recovering plastic materials, and this practice produces recycled plastics substituting virgin materials. Substituting virgin materials with recycling plastics is a common practice that contributes to reducing greenhouse gas emissions. This work aims to assess the environmental performance of a case study on plastic waste recycling in Mendoza, Argentina. We applied the open-loop recyclability benefit rate indicator in the plastic waste treatment, which is based on an LCA approach. The indicator results in 22 %, this result indicates a potential environmental saving related to the recycling of the post-consumer plastic waste compared to the production of virgin material (wood) and landfilling of waste in terms of GHG emissions. Furthermore, a sensitivity analysis was performed to study the effect of the parameter that considers the lifetime of the products. There is a need to account for the lifetime of the product made from recycled material and the one made from virgin material. The accounting could be determined based on economic aspects, technical aspects, or material quality. <![CDATA[5th National and 1st International Congress of Environmental Sciences “Environmental Sciences in the Anthropocene”. Emissions generated and avoided]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las actividades académicas, como los congresos, son muy importantes para la investigación y el desarrollo; sin embargo, las emisiones de carbono derivadas de la realización de eventos presenciales han mostrado estar muy por encima de las que producen eventos en línea. El objetivo de este trabajo fue estimar las emisiones generadas por el 5º Congreso Nacional y 1º Internacional de Ciencias Ambientales “Las Ciencias Ambientales en el Antropoceno”, celebrado virtualmente, en su mayor parte. Se estimaron las emisiones del uso directo de computadores y de software (emisiones de los computadores, emisiones de la transferencia de los datos) y las emisiones de otras fuentes (reuniones de los organizadores, búsquedas y visitas a la página Web, uso de monitores externos y lámparas), así como las emisiones evitadas por transporte aéreo y terrestre. El congreso emitió 4,8 tCO2eq y evitó 33 tCO2eq. El desarrollo de eventos online o híbridos es más sostenible ambientalmente y podría ser más accesibles, a un mayor número de personas.<hr/>ABSTRACT Academic activities such as conferences are very important for research and development, however, carbon emissions derived from face-to-face events have been shown to be much higher than those produced by online events. The aim of this work was to estimate CO2 emissions generated by the 5th National Congress and 1st International Congress of Environmental Sciences "Environmental Sciences in the Anthropocene". Emissions from direct use of computers and software (emissions from computers, emissions from data transfer) and emissions from other sources (meetings of the organizers, searches and visits to the website, use of external monitors and lamps), as well as emissions avoided by air and land transport. The congress emitted 4.8 tCO2eq and avoided 33 tCO2eq. The development of online or hybrid events is more environmentally sustainable and could be more accessible to a greater number of people. <![CDATA[Floristic and structural diversity of riparian vegetation along an urban-natural gradient of Pitillal River Jalisco, México]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262022000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La zona riparia presenta cambios de vegetación nativa por uso del suelo, asociados a actividades antrópicas, como urbanización, ganadería y agricultura, lo que genera pérdida de diversidad, composición y estructura de la vegetación riparia. En este estudio, se analizó la diversidad florística y estructural de la vegetación riparia a lo largo de un gradiente urbano-natural del río Pitillal - Jalisco, México. Sobre el río Pitillal, se seleccionaron cuatro sitios, siguiendo el gradiente urbano (SU), periurbano (SP), rural (SR) y natural (SN). En cada tramo, se realizaron cuatro parcelas de muestreo, identificando árboles, arbustos, lianas y hierbas. La diversidad florística, se analizó comparando composición, abundancia y riqueza por tipo de planta y origen. La diversidad estructural, se analizó comparando diámetro de tronco, altura total, área de copa, profundidad de copa y perfiles verticales de vegetación. En total, se registraron 508 individuos de 412 familias, 72 géneros y 160 especies y morfoespecies; 75 especies fueron nativas y 10 introducidas. La riqueza específica y abundancia de los árboles fue distinta entre sitios, incrementándose notablemente en el SN. Las especies introducidas disminuyen del SU al SN. El diámetro de tronco, área y profundidad de copa muestran diferencias significativas entre sitios. Los perfiles verticales de la vegetación riparia muestran patrones más heterogéneos en el SN. Los resultados sugieren que la alteración por uso de suelo adyacente al río Pitillal afecta, claramente, la diversidad florística, la composición y la estructural de la vegetación riparia.<hr/>ABSTRACT Riparian zone presents changes of native vegetation due to land use associated with anthropic activities, such as urbanization, cattle, and agriculture, which generated the loss of diversity, composition, and structure of the riparian vegetation. In this study, floristic diversity and structural diversity of riparian vegetation was analyzed along an urban-natural gradient of Pitillal River, Jalisco, Mexico. On the Pitillal River, four sites were selected following the urban (SU), peri-urban (SP), rural (SR) and natural (SN) gradient. In each section, four sample plots were sampled, identifying trees, shrubs, lianas, and herbs. Floristic diversity was analyzed by comparing composition, abundance, and specific richness by type of plant and origin. Structural diversity was analyzed by comparing trunk diameter, total height, crown area, crown depth and vertical profiles of vegetation. A total of 508 individuals in 412 families, 72 genera and 160 species and morpho species were registered; 75 species were native and 10 introduced. Richness and abundance of the trees was different between sites, increasing notably in the SN. Introduced species decrease from SU to SN. The diameter of the trunk, area and depth of the crown show significant differences between sites. The vertical profiles of the riparian vegetation showed more heterogeneous patterns in the SN. The results suggest that changes due to land use adjacent to Pitillal River have clearly affected the composition, floristic and structural diversity of riparian vegetation.