Scielo RSS <![CDATA[Colombian Applied Linguistics Journal]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-464120240002&lang=en vol. 26 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The Journey towards English Syllabi Unification. The Case of a Private Colombian University]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this paper is to describe the process undertaken by Curriculum Coordinators to design and update English syllabi across all Language Institutes at Universidad Santo Tomás (USTA) in Colombia. It outlines the foundational reasons for updating university syllabi to establish a cohesive set of five English syllabi corresponding to the undergraduate programs’ five English levels at USTA. These programs align with the Learning Assessment System (SEA in Spanish), the University Pedagogical Model, and international standards aimed at fostering communicative and intercultural competences in English as a Foreign Language (EFL). This academic endeavor was grounded in the principles of action research and involved gathering data from institutional documents, as well as surveying the perceptions of directors and curriculum coordinators regarding the English syllabi. The process also incorporated collaborative work as a strategy to consolidate a common framework for English syllabi at USTA. Thus, the design and updating of English syllabi has allowed all the university headquarters and branches to set a common guiding ground for English teaching and learning processes. This initiative has also contributed to the standardization of competences, learning goals, contents, didactic activities, times, outcomes, and assessment for each academic term within the five English levels offered.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar el proceso que condujo al diseño y actualización de sílabos de inglés liderado por los coordinadores curriculares de todos los Institutos de Lenguas en la Universidad Santo Tomás (USTA) en Colombia. Se exponen las razones fundacionales para la actualización y los pasos que condujeron a la consolidación de cinco sílabos de inglés correspondientes a los cinco niveles impartidos en la USTA para programas de pregrado. Estos programas se adhieren al Sistema de Evaluación de los Aprendizajes (SEA), al modelo pedagógico de la universidad y a los estándares internacionales, con el fin de garantizar la adquisición de competencias comunicativas e interculturales en el espacio académico de inglés como lengua extranjera. Esta experiencia académica se basa en los principios de la investigación-acción, incluyendo la recolección de datos a partir de documentos institucionales y considerando las percepciones de los directores y líderes de currículo sobre los sílabos de inglés. De la misma manera, se contó con el trabajo de pares como estrategia para consolidar un marco común en torno a los sílabos de inglés en la USTA. Por consiguiente, el diseño y la actualización de los sílabos de inglés han permitido acordar un eje común para los procesos de enseñanza y aprendizaje en esta lengua en cada sede y seccional de la universidad. Esta labor también ha contribuido a estandarizar las competencias, los objetivos de aprendizaje, los contenidos, las actividades didácticas, los tiempos, los entregables y los procesos de evaluación para cada corte académico dentro de los cinco niveles de inglés ofrecidos. <![CDATA[Investment in Learning English as an Additional Language: A Study with Pre-service Teachers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Learning additional languages is an experience and a process influenced by numerous aspects. This article presents a qualitative case study focused on the aspects influencing the investment of seven learners of English as an additional language, all of whom are pre-service teachers pursuing bachelor’s degrees in English education. The data under consideration is part of a larger intervention-based action research study that explored the language learning experiences of twenty pre-service teachers enrolled in a teacher preparation program at a public university in Colombia. The study is grounded in Darvin and Norton’s (2015) concept of investment and highlights the significance of communities of practice (Wenger, 2011). We analyzed open-ended interviews using Saldaña’s (2016) coding framework. The findings suggested that the investment of additional language learners can be influenced by their teachers’ pedagogical practices, the learning communities created by teachers, and the learners’ own imagined selves or identities. We discussed the implications of these findings for language teachers, language centers or institutes, and teacher education programs.<hr/>Resumen El aprendizaje de idiomas es una experiencia y un proceso influenciado por una variedad de aspectos. Este artículo presenta un estudio de caso cualitativo enfocado en los aspectos que influyeron el compromiso (investment) de siete estudiantes de un programa de licenciatura en inglés como lengua adicional en su aprendizaje del idioma. Los datos considerados provienen de un estudio más amplio que investigó las experiencias de aprendizaje de idiomas de los futuros profesores de inglés como lengua extranjera en una universidad pública colombiana. Tomando como base el modelo de investment de Darvin y Norton (2015), se resalta el impacto de las comunidades de práctica en el aprendizaje de una lengua adicional (Wenger, 2011). En el estudio, se analizó entrevistas abiertas realizadas con los participantes utilizando el marco de codificación de Saldaña (2016). Los hallazgos sugieren que este compromiso puede estar influenciado por las prácticas pedagógicas de los docentes, las relaciones dentro de las comunidades de práctica que los docentes crean y los imaginarios e identidades de cada estudiante. Analizamos las implicaciones para los profesores de idiomas, los centros o institutos de idiomas y los programas de formación docente. <![CDATA[Emi Pioneers: Exploring Professors’ Experiences with English as a Medium of Instruction in a Brazilian University]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000200035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study is part of a project aimed at mapping the implementation of English as a Medium of Instruction (EMI) at the Federal University of Santa Maria (UFSM). EMI is the use of English in teaching and learning content in curricular courses at universities where the language of instruction is not English (Dearden, 2014). The interest in EMI at the UFSM is linked to national and local internationalization policies. Despite the absence of a specific EMI policy at the UFSM, isolated EMI initiatives have been mapped (Rodrigues, 2019). This study examines perspectives of three professors regarding these initiatives to identify motivations, conditions, concerns, positive and negative outcomes, and needs. Data were collected from three sources: professors’ answers to an online questionnaire, interviews, and information retrieved from their curricula on the Lattes platform. Results indicate that the main characteristics of the EMI experiences are confidence in professors’ attitudes, support from the disciplinary community, and a pedagogical approach that emphasizes flexibility and diversity in students’ English use. These findings are expected to inform institutional actions related to EMI, such as policies and projects to support EMI professors and students.<hr/>Resumen El estudio forma parte de un proyecto destinado a mapear la implementación del Inglés como Medio de Instrucción (EMI) en la Universidad Federal de Santa María (UFSM). EMI hace referencia al uso del inglés en la enseñanza y aprendizaje de contenidos en cursos curriculares de universidades donde el idioma oficial no es este (Dearden, 2014). El interés por el EMI en la UFSM está relacionado con las políticas nacionales y locales de internacionalización. Aunque no exista una política específica para implementar EMI en la universidad, la modalidad es usada en iniciativas aisladas (Rodrigues, 2019). Este estudio examina las perspectivas de tres profesores sobre estas iniciativas para identificar motivaciones, condiciones, preocupaciones, resultados positivos y negativos y necesidades. Los datos fueron recolectados mediante un cuestionario online, una entrevista online, e informaciones recuperadas de los currículos académicos Lattes de los participantes. Los resultados indican que las principales características destacables de las experiencias con el EMI son la actitud de confianza de los docentes, el apoyo de su comunidad disciplinaria y un enfoque pedagógico que enfatiza la flexibilidad y la diversidad en el uso del inglés por parte de los estudiantes. Se espera que estos hallazgos sirvan de base para proyectos que fomenten el EMI, como políticas y acciones de apoyos para docentes y estudiantes. <![CDATA[Language Learning form an Intercultural Perspective: Exploring Afro Culture]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000200051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Due to the highly globalized nature of communication and the increasing acknowledgement of the role of one’s social context in language learning, the intercultural dimension has increasingly been included in the EFL agenda. Nevertheless, the exploration of one’s own culture and local context still requires closer attention. Hence, this qualitative action-research study examines how ninth graders conceptualized their own culture and reflected upon their local cultural symbols and practices after the implementation of a pedagogic proposal based on an intercultural view of language teaching. Data were collected through surveys and class workshops. Thematic analysis was applied. Findings suggest that the students identified with Afro-Colombian culture and its symbolic representations. Furthermore, they discussed the meaning of Afro Culture and its diverse components. Similarly, some activities such as poster design, dancing performances, and oral presentations stood out as amongst the most useful to promote intercultural skills.<hr/>Keywords: culture, interculturality, language teaching, local context, afro-culture.<hr/>Resumen Debido a la naturaleza altamente globalizada de la comunicación y el creciente reconocimiento del rol del contexto social en el aprendizaje de lenguas, se ha observado un incremento notable en la inclusión de la dimensión intercultural en la agenda de enseñanza de lenguas. Sin embargo, la exploración de la cultura propia y el contexto local aún requiere mayor atención. Por esta razón, este estudio cualitativo de investigación-acción examina cómo los estudiantes de noveno grado conceptualizaron su propia cultura y reflexionaron sobre sus símbolos y comportamientos culturales locales tras la implementación de una propuesta pedagógica basada en la visión intercultural de la enseñanza de lenguas. Los datos fueron recolectados mediante encuestas y talleres de clase, y se aplicó un análisis temático. Los resultados sugieren que los estudiantes se sintieron identificados con la cultura afrodescendiente y sus representaciones simbólicas. Además, evidencian las discusiones que tuvieron lugar entre los estudiantes sobre el significado de la cultura afrodescendiente y sus diversos componentes. De forma similar, algunas actividades como el diseño de afiches, presentaciones de baile y presentaciones orales se destacaron entre las más útiles para promover habilidades interculturales. <![CDATA[Cooperative learning and teaching English as a foreign language]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000200070&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo busca reconocer las comprensiones y prácticas que tienen los docentes y estudiantes de educación media sobre el aprendizaje cooperativo y cómo este aporta y beneficia la enseñanza y aprendizaje de una lengua extranjera. El proceso metodológico adoptado es mixto: se propone una aproximación desde los métodos narrativos, enfatizando el análisis de contenido por medio de un examen lexicométrico. Los resultados muestran que la favorabilidad y la aplicabilidad de estrategias derivadas del aprendizaje cooperativo es amplia, diversa y recurrente. Se concluye, sin embargo, que en ocasiones hace falta fortalecer las intencionalidades pedagógicas y la aplicación de estrategias cooperativas a la luz de los aportes teóricos y las diversas mediaciones para así favorecer las dinámicas de enseñanza y de aprendizaje.<hr/>Abstract This article aims to explore the understandings and of secondary education teachers and students regarding cooperative learning, and to examine how it contributes to and benefits the teaching and learning of a foreign language. The study employs a mixed-methods approach, incorporating narrative methods and emphasizing content analysis through a lexicometric test. The results reveal that strategies derived from cooperative learning are widely, diversely, and frequently applied. However, the study also concludes that there is a need to strengthen pedagogical intentions and the application of cooperative strategies. This enhancement should be informed by theoretical insights and various mediations to better support the dynamics of teaching and learning. <![CDATA[Metalinguistic Ability in English as a L2 among Mexican University Students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000200086&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El problema con las Pruebas de Juicio de Gramaticalidad en el campo de la adquisición de L2 es que los sujetos hacen juicios intuitivos sobre la precisión de la forma y gramática de oraciones individuales y descontextualizadas en L2. Este artículo replica un estudio empírico utilizando una Prueba de Juicio de Gramaticalidad no cronometrada en el software PychoPy, en el que se evalúa la habilidad metalingüística de 13 estudiantes universitarios para distinguir entre construcciones gramaticalmente correctas e incorrectas en L2. Los participantes emitieron juicios sobre 68 estructuras consideradas universalmente difíciles de adquirir entre los aprendientes (Ellis, 2005). Los resultados variaron según la habilidad metalingüística de los participantes, el tipo de error en las oraciones (morfológico o sintáctico) y la dificultad para adquirir estructuras complejas. El análisis la base de datos reveló que la emisión de juicios gramaticales no depende del nivel de competencia lingüística en inglés como L2, sino de la capacidad para reflexionar sobre las formas y significados del lenguaje. Se concluye que cuando los participantes procesan oraciones individuales y descontextualizadas en L2, detectan más fácilmente errores morfológicos que sintácticos y que la adquisición de la lengua no es lineal.<hr/>Abstract The problem with grammaticality judgment tests in the field of L2 acquisition lies in the fact that language users make intuitive judgments about the accuracy of the form and grammar of individual, decontextualized L2 sentences. This article replicates an empirical study using an untimed grammaticality judgment test conducted through PsychoPy software, assessing the metalinguistic abilities of 13 university students in distinguishing between grammatically correct and incorrect L2 constructions. Participants evaluated 68 structures considered universally difficult for L2 learners to acquire (Ellis, 2005). Results varied based on participants’ metalinguistic abilities, the type of error (morphological or syntactic), and the complexity of structures. Analysis revealed that grammatical judgments depend less on participants’ overall linguistic competence in English as an L2 and more on their ability to reflect on language forms and meanings. The study concludes that participants more easily detect morphological than syntactic errors when processing individual, decontextualized L2 sentences, highlighting the non-linear nature of language acquisition. <![CDATA[Consolidating a Culture of Assessment for Learning: EFL Teachers’ Appropriation of an Assessment Policy through a Virtual Community of Practice]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000200102&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This participatory action research study inquired about EFL teachers’ appropriation of a language education policy through a virtual community of practice on language assessment literacies. From a critical sociocultural perspective, the participants’ appropriation was studied aiming at understanding how their discourses and praxes embraced an AfL culture. During the process, teachers inquired and reflected on their lived experiences as they judged the system’s rationality, sustainability, and justice. The analysis yielded evidence of the consolidation of the policy through five main findings: (1) The community unlocked space for the participants to develop understandings and propose actions. (2) They openly debated their interpretations of the system tenets and shared their practical knowledge. (3) In doing so, they tested their knowledge, beliefs, and self-declared purposes against the official assessment policy. (4) The interactions permitted to infer their internalization of assessment as a socially constructed practice. (5) The learning gained throughout the process allowed for the adjustment of the evaluation system to maximize its practicality and positive impact.<hr/>Resumen Esta investigación-acción participativa indagó sobre la apropiación de una política de inglés como lengua extranjera, por parte de profesores de inglés como lengua extranjera, a través de una comunidad virtual de práctica sobre desarrollo profesional en evaluación. Desde una perspectiva sociocultural crítica, se analizó la apropiación de los participantes para comprender cómo sus discursos y praxis incorporan una cultura de la evaluación-para-el-aprendizaje. Los profesores indagaron y reflexionaron sobre sus experiencias vividas mientras evaluaban la racionalidad, sostenibilidad y justicia del sistema. El análisis aportó pruebas que confirman la consolidación de una cultura de evaluación-para-el-aprendizaje, a través de cinco hallazgos principales: (1) Se abrió un espacio para que los participantes desarrollaran entendimientos y propusieran acciones. (2) Los profesores debatieron abiertamente sobre sus interpretaciones de los principios del sistema y compartieron sus conocimientos prácticos. (3) Al hacerlo, pusieron a prueba sus conocimientos, creencias y propósitos auto declarados frente a la política de evaluación oficial. (4) Sus interacciones permitieron inferir una interiorización de la evaluación como práctica socialmente construida. (5) El aprendizaje obtenido en la comunidad permitió ajustar el sistema de evaluación para maximizar su viabilidad e impacto positivo. <![CDATA[Approximation to the Use of the Color Vowel ® Approach to Foster 4th Graders’ Decoding Skills for Vowels /i:/, /u/, /eɪ/, and /aʊ/]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000200118&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This action research study focuses on an approximation to the use of the Color Vowel ® approach to enhance learners’ decoding skills. Teaching young learners to read in a second language, identify spellings and sounds that may differ from their first language, and develop phonological awareness poses a significant and challenging task that demands thoughtful consideration. This study was conducted in a subsidized school in Talcahuano, Chile. Data was collected from a group of 4th-grade students using a checklist as a pre- and post-intervention test to analyze their decoding skills, along with a Likert scale and focus group to identify their perceptions on the use of the strategy. The results showed that the Color Vowel ® approach improved learners’ decoding skills, particularly in developing and accurately producing vowel sounds among 4th graders. Additionally, the students expressed positive perceptions of this approach, highlighting the importance of learning English pronunciation for their daily and future lives. These findings could shed light on the importance of explicit phonological awareness instruction, as well as the significance of considering young learners’ voices about the implications that language learning has on their lives.<hr/>Resumen La presente investigación-acción se centra en una aproximación al uso del enfoque Color Vowel ® para mejorar las habilidades de decodificación en estudiantes de primaria. Enseñar a los niños a leer en una segunda lengua, así como identificar la ortografía y los sonidos en inglés y desarrollar la conciencia fonológica, representa una tarea desafiante que requiere una cuidadosa consideración. Esta investigación-acción se llevó a cabo en una escuela subvencionada de Talcahuano, Chile. Se recolectaron datos de un grupo de estudiantes de 4º básico utilizando una lista de cotejo como prueba pre y post intervención para analizar sus habilidades de decodificación. Además, se emplearon una escala Likert y un Focus Group para identificar las percepciones de los estudiantes sobre el uso de la estrategia. Los resultados mostraron que el uso del enfoque Color Vowel ® fue beneficioso para las habilidades de decodificación de los estudiantes. Además, los estudiantes expresaron una percepción positiva sobre el uso de este enfoque, destacando la importancia del aprendizaje de la pronunciación en inglés en su vida cotidiana y futura. Estos resultados podrían arrojar luz sobre la importancia de la enseñanza explícita de la conciencia fonológica, así como sobre la importancia de tener en cuenta las opiniones de los jóvenes estudiantes sobre las implicaciones que el aprendizaje de idiomas tiene en sus vidas. <![CDATA[Discourse, Knowledge, and Practice: Re-examining the Colombian English Language Teacher Practicum and Student-Teacher Constitution]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000200143&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article presents the findings of a three-stage qualitative study examining how English language teacher education in Colombia conceives its teaching practicum and student-teachers. Insights emerged from three key sources: English language student-teachers’ autoethnographies, Colombian-authored scholarly articles, and undergraduate programs’ relevant institutional documents. We analyzed each source using tailored methodologies: narrative analysis, epistemic discourse analysis, and documentary analysis. The findings reveal that the practicum is understood by three points of convergence: foundation, knowledge, and practice. This framework defines English language student-teachers by their discourse, knowledge, and practice. The study highlights that the teaching practicum is a pivotal space where student-teachers apply language education discourses and their knowledge in practice. Reflecting on how English language student-teachers are formed and how the practicum is conceived has prompted the undergraduate programs and the community to advocate for a transformation from a theoretical approach to a more flexible, experience-based approach.<hr/>Resumen Este artículo presenta los hallazgos de un estudio cualitativo de tres etapas que examina cómo se conciben la práctica pedagógica y los docentes en formación en la educación de profesores de inglés en Colombia. Usamos tres fuentes de información para explorar esta concepción: auto etnografías de docentes en formación, artículos de autoría colombiana y documentos institucionales de los programas de pregrado correspondientes. Se utilizó una metodología de análisis de datos para cada fuente de información: análisis narrativo, análisis epistémico del discurso y análisis documental. Los hallazgos indican que la práctica pedagógica se configura a partir de tres puntos convergentes: fundamento, conocimiento y práctica. Esta configuración define a los docentes en formación en lengua inglesa por discurso, conocimiento y práctica. El estudio resalta que la práctica pedagógica se ha concebido como un espacio donde dichos docentes en formación ponen en práctica sus discursos y conocimientos sobre la educación de lenguas. La reflexión sobre su formación de docentes y la práctica pedagógica ha llevado a los programas de pregrado y a la comunidad académica, en general, a proclamar una transformación desde un enfoque teórico hacia una experiencia más flexible y contextual.