Scielo RSS <![CDATA[Folios]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-487020140001&lang=en vol. num. 39 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Difficulties and challenges for newly qualified ELE (Spanish as a Foreign Language) teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación muestra los resultados obtenidos a partir de una serie de entrevistas realizadas a docentes que trabajan como profesores de español como lengua extranjera (ele), acerca de las dificultades y retos más importantes que enfrentan al inicio de su vida laboral.<hr/>The research presented here shows the results obtained from a series of interviews conducted with teachers who work as teachers of Spanish as a foreign language about the most important difficulties and challenges which such teachers face at the beginning of their career. <![CDATA[<b>Peer review and academic writing at university: the student's perspective</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta los primeros resultados de una investigación que tuvo como objeto documentar los puntos de vista (representaciones, grado de conciencia, actitudes, opiniones) que tiene un grupo de estudiantes, desde una perspectiva émica (una perspectiva del informante, del estudiante, que también es autor del texto), sobre la escritura académica, sus roles de autor y lector y los procesos de revisión entre iguales, en una secuencia de aprendizaje de resúmenes, reseñas y artículos académicos, en un aula universitaria. El corpus está constituido por una entrevista concebida como grupo de discusión, grabada y transcrita siguiendo el modelo del análisis del discurso, pero el estudio más amplio (Vargas Franco, 2013) describe y analiza entrevistas en profundidad y los textos académicos objeto de la revisión entre pares. El estudio de corte cualitativo-etnográfico arroja como resultados que la revisión entre iguales es más compleja de lo que parece, pero que puede resultar beneficiosa para que los estudiantes se apropien de las convenciones dominantes de la escritura académica, facilitando su proceso de integración en una nueva comunidad discursiva y cultural.<hr/>In this article we analyse the points of view (representations, awareness, attitudes, opinions) of a group of students from an emic perspective (‘a perspective of the informant, of the student, who is also the author of the text'), regarding academic writing, their roles as author and reader and the processes of peer review, in a sequence of learning of abstracts, reviews and academic articles, in a university classroom. This text is based on an interview carried out as a discussion group, recorded and transcribed following the discourse analysis model. The qualitative-ethnographic study leads to results that the intersection of peers is more complex than it appears, but that it can be beneficial in that the students take charge of the dominant conventions of academic writing, facilitating their integration in a new discursive and cultural community. <![CDATA[<b>Pronoun forms and courtesy in spoken language in Tunja, Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta resultados de una investigación orientada hacia los siguientes propósitos: determinar la frecuencia de uso de las formas pronominales de tratamiento cortés sumercé, usted y tú, según variables sociales de género, edad y nivel de instrucción en hablantes de Tunja; describir las variaciones sociodiscursivas y explicar la relación de ese uso con la cortesía. Se utilizó la metodología del Proyecto para el Estudio Sociolingüístico del Español de España y de América (PRESEEA) y la muestra se conformó con 54 hablantes. Los resultados indican que la forma pronominal más empleada en Tunja es sumercé, para expresar cordialidad y afecto, seguida de usted y tú; las mujeres y los hombres de distintas generaciones y niveles de instrucción alternan el empleo de esas tres formas en el contexto de discursos de tipo narrativo, descriptivo, argumentativo y expositivo.<hr/>This article presents the results of a research project whose aims were the following: to determine the frequency of the use of pronoun forms in polite treatment sumercé, usted and tú, according to differences in gender, age and level of education, among speakers in Tunja; to describe the sociodiscursive variations and to explain the relationship between usage and courtesy. The methodology of the Project for the Sociolinguistic Study of Spanish in Spain and in Latin America (PRESEEA) was used, and a sample of 54 speakers was taken. The results indicate that the most frequently used pronoun in Tunja to express friendliness and affection is sumercé, followed by usted and tú; women and men of different generations and levels of education alternate the use of these three forms in the context of narrative, descriptive, argumentative and explanatory speech. <![CDATA[<b>A global vision of creole languages: perspectives and challenges of Creole studies</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente artículo es analizar los diferentes postulados que se han desarrollado acerca de las lenguas criollas con el fin de obtener una visión global de este fenómeno. En la primera parte, se estudian las diferentes definiciones existentes de los pidgins y los criollos al igual que sus clasificaciones. Posteriormente, se analizan las principales teorías acerca del surgimiento de estas lenguas para luego mirar sus características principales. En la tercera parte, se cuestionan aspectos como el continuo lingüístico poscriollo y la descriollización a la luz de nuevos estudios. Finalmente, se hace un breve análisis de la criollística como disciplina y se plantean los nuevos retos que tendrá que afrontar. Se concluye que las lenguas criollas son sistemas de comunicación particulares debido a su forma de surgimiento y características lingüísticas, además se determinó que es necesario reevaluar algunos elementos teóricos que han generado un entendimiento parcial del fenómeno lingüístico aquí descrito. Se espera que este artículo contribuya a la disciplina de lenguas en contacto, específicamente al estudio de las lenguas criollas, y genere debates teóricos que ayuden a un mejor entendimiento de este tipo de códigos lingüísticos.<hr/>The objective of this article is to analyse the different hypotheses which have developed around creole languages with the intention of gaining a global vision of this phenomenon. In the first part, the varying definitions of pidgin and creole languages currently in existence will be examined. Following this, the principal theories around the development of these languages will be analysed in order to look at their principal characteristics. In the third part, aspects such as post-creole linguistic continuum and de-Creolisation will be examined, taking into account new studies. Finally, a brief analysis of Creole studies as a discipline is conducted and we consider new challenges which must be confronted. It is concluded that creole languages are particular communication systems due to the way in which they developed and also to their linguistic characteristics. Furthermore, it is determined that it is necessary to re-evaluate certain theoretical elements which have given rise to a partial understanding of the linguistic phenomenon described here. It is hoped that this article will contribute to the field of language contact, and specifically to the study of creole languages, and that it will generate theoretical debates which will help to achieve a better understanding of this type of linguistic codes. <![CDATA[<b>The sign for Vygotski and its connection with the development of superior psychological processes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Presentamos algunos desarrollos en relación con la idea teórica de signo desde la perspectiva de Vygotski y esbozamos su íntima relación con el desarrollo de los procesos psicológicos superiores. En el ejercicio de caracterizar esta idea, nos vemos conminados a discutir el concepto de mediación semiótica. El vínculo con el desarrollo de los procesos psicológicos superiores nos obliga, por un lado, a precisar las ideas de internalización y desarrollo, y, por otro lado, las de intersubjetividad y dialogía. Nuestra argumentación sugiere que el desarrollo cognitivo parece depender del dominio progresivo de unos sistemas de mediación simbólica cada vez más complejos. En la parte final de este trabajo, y derivado de las ideas expuestas, nos atrevemos a señalar que en una línea cultural de desarrollo vygotskiana se requiere un complejo y relativamente largo proceso de apropiación cultural. Este proceso estaría orientado a propiciar grados crecientes de dominio autorregulado (consciente y voluntario) y descontextualizado de los instrumentos de mediación semiótica.<hr/>We present some developments regarding the theoretical idea of the sign from Vygotski's perspective and sketch its close relationship with the development of superior psychological processes. In doing this, we consider ourselves compelled to discuss the concept of semiotic mediation. The connection with the development of superior psychological processes obliges us, on the one hand, to define ideas of internalisation and development, and, on the other, to define ideas of intersubjectivity and dialogue. Our argumentation suggests that cognitive development seems to depend on the progressive domination of more and more complex systems of symbolic mediation. In the last section of this article, and as a result of the ideas presented, we dare, in particular, to point out that a Vygotskian cultural line of development requires a complex and relatively long process of cultural appropriation. This process seems to be orientated towards favouring growing levels of domination which is self-regulating (conscious and voluntary) and removed from its contexts of the instruments of semiotic mediation. <![CDATA[<b>Beliefs of trainee teachers regarding English teaching</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación tiene como propósito identificar las creencias sobre la enseñanza que tienen los estudiantes de último año de la carrera de pedagogía en inglés de una universidad chilena. La técnica utilizada para el proceso de recolección de información fue una entrevista semiestructurada. El procesamiento de los datos se realizó empleando el análisis de contenido, apoyado en la codificación y categorización de la información en el software de análisis cualitativo Atlas.ti. Los resultados indican que los participantes tienen creencias sobre la enseñanza enmarcadas en un enfoque tradicional y comunicativo del lenguaje.<hr/>The aim of this research project is to identify the opinions about the teaching which final year students studying to be English teachers have received during their degree at a Chilean university. The methodology used to collect information was semi-structured interviews. The processing of data was performed by means of a content analysis, where the codification and categorisation of the information was aided by the qualitative analysis software programme Atlas.ti. The results indicate that the participants' opinions about teaching are marked by a traditional and communicative focus of the language. <![CDATA[<b>Promoting adolescent EFL students' decision-making through work plans gathered in their portfolios</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article gives account of the results of an action research project that focused on how students develop decision-making processes in the creation of collaborative work plans by using their portfolios in English classes. The study was carried out in a Colombian public school located in a deprived area, and involved eighth grade students with low English competence. Data were collected through students' portfolios, interviews, field notes, and surveys. The results suggest that students can develop their autonomy if they are involved in collaborative decision-making practices and if awareness-raising processes take place.<hr/>En este artículo se reportan los resultados de un proyecto de investigación acción que se centró en cómo los estudiantes desarrollan procesos de toma de decisiones en la creación de planes de trabajo colaborativos, mediante el uso de sus portafolios en la clase de inglés. El estudio se realizó en un colegio público colombiano, ubicado en una zona deprimida, y en él participaron estudiantes de octavo grado con baja competencia en lengua inglesa. En la recolección de datos se emplearon portafolios de los estudiantes, entrevistas, notas de campo y encuestas. Los resultados sugieren que los estudiantes pueden desarrollar un perfil autónomo, si se les involucra en prácticas colaborativas que propicien la toma de decisiones y si llevan a cabo procesos de concientización. <![CDATA[<b>The re-introduction of French in Colombia, a challenge which concerns us all</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La réintroduction du français en Colombie est un projet qui existe depuis 2008, ce projet est important car il cherche à développer une éducation bilingue de qualité dans les écoles publiques. Le but de cet article est de montrer l'évolution de l'enseignement du français de l'école La Candelaria et les perceptions de tous les acteurs impliqués dans ce projet éducatif de bilinguisme. Après avoir réalisé une étude de cas nous trouvons que l'école La Candelaria présente plusieurs contextes qui montrent une certaine fragilité dans le processus de formation. Néanmoins, nous trouvons que la langue française a une fonction sociale dans l'école et elle offre la possibilité d'être utilisée comme un outil éducatif. Cette école est susceptible de changements qui pourraient améliorer l'éducation à travers la langue française et fournir aux élèves des possibilités pédagogiques afin de réussir leur formation et d'obtenir ainsi une meilleure qualité éducative.<hr/>La reintroducción del francés en Colombia es un proyecto que existe desde 2008. Este proyecto es importante pues busca desarrollar una educación bilingüe de calidad en los colegios públicos. El objetivo de este artículo es mostrar la evolución de la enseñanza del francés en el colegio La Candelaria en Bogotá y las percepciones de todos los actores implicados en este proceso educativo. Después de haber realizado un estudio de caso encontramos que el colegio La Candelaria presenta múltiples contextos con un alto índice de vulnerabilidad en el proceso de formación. Sin embargo, también encontramos que la lengua francesa tiene una función social en el colegio y ésta ofrece la posibilidad de ser utilizada como una herramienta educativa. Este colegio es susceptible de cambios que podrían mejorar el proceso de formación a través de la lengua francesa y se podría brindar a los alumnos un escenario pedagógico diferente para llevar a cabo una formación de calidad.<hr/>The re-introduction of French in Colombia is a project which has been in existence since 2008. This project is important because it seeks to develop quality bilingual education in public secondary schools. The aim of this article is to show the evolution of French teaching in 'La Candelaria' school in Bogota and the perceptions of everyone involved in this educational process. After carrying out a case study, we find that there are various contexts in La Candelaria school which have a high degree of vulnerability in the educational process. Nevertheless, we also find that the French language has a social function in the school and it is therefore possible to use it as an educational tool. This school is susceptible to changes which could improve the educational process by means of the French language and it could provide the students with a different pedagogical setting in order to implement quality education. <![CDATA[<b>Education and social movements. </b><b>The sustainability of proposals</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo analiza las convergencias y divergencias en las estrategias que han sostenido a cuatro experiencias de educación lideradas por movimientos sociales de América Latina. En estas se identificaron una serie de aspectos que contribuyen a la permanencia de las experiencias más allá de la financiación. Los aspectos van, desde el establecimiento del vínculo comunitario con el movimiento y las experiencias educativas; la relación en tensión que se encuentra entre las formas de financiación desde la sociedad civil y el estado; los procesos alternativos en la administración y toma de decisiones en los que se desenvuelven las propuestas educativas; la articulación a redes del orden local, nacional e internacional; y la defensa de la autonomía frente a la exigencia de la responsabilidad financiera estatal. Todos ellos son los aspectos que vislumbran tensiones y alternativas en los procesos de sostenibilidad de los proyectos educativos estudiados.<hr/>This article analyses the convergences and divergences in strategies which have sustained four experiences of education led by social movements in Latin America. In these experiences, we identified certain aspects, beyond financial support, which contribute to the permanency of the experiences. The aspects are as follows: the establishment of the community link with the movement and the educational experiences; the tension between civil society funding and state funding; the alternative processes in the administration and taking of decisions managed by educational proposals; the articulation of local, national and international networks; and, the defence of autonomy faced with the demands of state financial responsibility. All of these aspects indicate tensions and alternatives in sustainability processes of the educational projects studied. <![CDATA[<b>Moral and political feelings in civic education in Colombia: attributes and stigmas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los procesos de formación ciudadana se han centrado en el fortalecimiento de los razonamientos y justificaciones, propios de la vía cognitiva de la moral, lo que ha llevado a situar los sentimientos morales y políticos en un lugar restringido. Esto permite comprender, en buena medida, las razones por las cuales dichos sentimientos no han sido valorados como vitales para nuestra vida política y moral. Por ello, la empatía, la solidaridad, la indignación, entre otros sentimientos, han sido despojados de su naturaleza intersubjetiva y relegados al campo de lo irracional. Precisamente, en este artículo se presentan algunos atributos y estigmas de los sentimientos en los procesos de formación cívica. Para ello, se analizan algunos textos escolares (del año 1800) y se exponen los resultados de entrevistas a miembros de instituciones educativas afectadas por el conflicto armado colombiano. Consideramos que el sentido de lo público, los procesos de socialización y las formas de acción colectiva están motivados, de alguna manera, por sentimientos que generan rechazo/indiferencia ante situaciones de vulneración de derechos.<hr/>The processes of civic education have been focused on the strengthening of the cognitive path of morals, which has led to locating moral and political feelings in a restricted place. This allows us to understand, to a considerable extent, the reasons for which we have valued these feelings as vital for our political and moral life. Because of this, feelings such as empathy, solidarity, indignation, among others, have been stripped of their intersubjective nature and been pushed back into the field of irrationality. In order to account for this, this article presents some attributes and stigmas of feelings in the process of civic education. To this aim, scholarly texts are analysed (1800, to be exact), and the results of interviews with members of educational institutions in four Colombian departments affected by the Colombian armed conflict are given. We consider that the meaning of the public, the processes of socialisation, subjectivity, as well as our forms of collective action, are motivated, in some way, by feelings which trigger rejection/indifference; resistance/apathy when faced with situations where our rights are violated. <![CDATA[<b>The valley of the Magdalena River in written texts from the second half of the 19th century: territory, illness and work</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para los letrados colombianos decimonónicos el territorio patrio era diverso, en él podían encontrarse zonas que eran límites y condiciones de posibilidad de la ''civilización''. La cuenca del río Magdalena fue uno de estos espacios. A través de la revisión de un conjunto de escritos se describe e interpreta cómo los letrados elaboraron una representación de esta región que enfatizaba la exuberancia, la cual hacía posible la inserción nacional en el mercado mundial por medio de la agro-exportación de productos tropicales, al tiempo que traía consigo una proliferación de formas de vida fuera de control; la población regional, fue una de ellas; es ilustrativo el caso de los bogas, que fueron descritos como inmunes a las necesidades propias de los seres humanos. Es posible afirmar, entonces, que los discursos sobre la zona acentuaron la diferencia, en tanto esta aparecía como marcada de forma indeleble por la alteridad espacial y poblacional.<hr/>For nineteenth-century Colombian scholars, their homeland was diverse, where areas which were limits and conditions of the possibility of 'civilisation' could be found. The basin of the Magdalena River was one of these spaces. By revising a collection of works, this article describes and interprets how scholars devised a representation of this region which emphasised the lushness of the area, which led to national participation in the global market through the agricultural exportation of tropical products, while bringing with it the development of lifestyles out of state control, such as regional populations. The case of the boga is illustrative - they were described as immune to the own needs of human beings. It is thus possible to conclude that the speeches about the area highlighted the distinctive nature of this geographical area, permanently marked by its distinctiveness in terms of both space and population. <![CDATA[<b>Towards a hermeneutic phenomenological change of direction in pedagogy. </b><b>The matter of experience in pedagogy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente comunicación da cuenta de un primer avance de la investigación teorética ''Hacia un giro fenomenológico hermenéutico en la pedagogía'', desarrollado por los autores con el objetivo de dar cuenta de la constitución de la pedagogía a partir de un giro fenomenológico hermenéutico en su apuesta comprensiva. Se dedica inicialmente a presentar como tesis que la pedagogía es la teoría de la experiencia del educar y a justificar de qué manera tal tesis ha de ser abordada en clave fenomenológica-hermenéutica, en cuanto en su enunciación aparecen asuntos que pueden ser de su interés y otros que han de asumirse, al ser elementos que cobijan a aquellos como es el caso de la formación y la pedagogía.<hr/>This article gives an account of the first step of the theoretical research project 'Towards a hermeneutic phenomenological change of direction in pedagogy', developed by the authors with the aim of giving an account of the constitution of pedagogy based on a hermeneutic phenomenological change of direction. Initially, we present our findings as a thesis: pedagogy is the theory of the experience of educating, and in order to explain how this is the case, such a thesis must be tackled in hermeneutic-phenomenological terms. This is because issues appear in its declaration which may be of interest and others which become elements which cover up these issues, such as in the case of training and of pedagogy. <![CDATA[<b>Unamuno's Mist Beyond Kierkegaard. </b><b>Love and Polyphony as an Overcoming of Naturalism</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702014000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este ensayo busco señalar algunos puntos que sirven para entender la relación intelectual entre Unamuno y Kierkegaard, especialmente en el contexto de Niebla, a partir de la idea del amor desarrollada por ambos autores. Lecturas mejor fundamentadas de esas similitudes deben apoyarse en una comprensión de los seudónimos y su importancia en la obra de Kierkegaard, junto a la idea de la ''comunicación indirecta''. Propongo tres puntos de análisis para afinar las comparaciones entre Unamuno y Kierkegaard: 1) Un marco teórico que retome el carácter dialógico de la obra de ambos autores; 2) tener en cuenta el contexto intelectual del que surgió Niebla, incluyendo la oposición de Unamuno al naturalismo realista y 3) una lectura rigurosa de Unamuno y Kierkegaard que respete las características especiales de sus obras. A lo largo del ensayo evidenciaré la importancia de la idea de polifonía en ambos autores, particularmente en el Unamuno de Niebla. Sostengo que los puntos de contacto entre Kierkegaard y Unamuno, aunque numerosos, en el fondo pueden ocultar ideas del amor diferentes, especialmente si se tiene en cuenta la línea de interpretación de la ''comunicación indirecta''.<hr/>In this essay I seek to highlight some insights that help to shed light on the intellectual relation between Unamuno and Kierkegaard, especially in the context of Mist, based on the idea of love developed by both authors. Better supported readings of these similarities are based on an understanding of the importance of the pseudonyms in the work of Kierkegaard and the idea of ''indirect communication''. I advance three points of analysis to refine the comparisons between Unamuno and Kierkegaard: 1. A theoretical framework that considers the dialogic nature of the work of both authors, 2. take into account the intellectual context in which Mist emerged, including the opposition of Unamuno to realistic naturalism, and 3. a rigorous reading of Unamuno and Kierkegaard that respects the specific characteristics of their works. Throughout the paper I will make clear the importance of the idea of polyphony in both authors, particularly in Unamuno's Mist. I argue that the points of contact between Kierkegaard and Unamuno, although numerous, deep down can hide different concepts of love, especially when taking into account the line of interpretation of ''indirect communication''.