Scielo RSS <![CDATA[El Ágora U.S.B.]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-803120150001&lang=en vol. 15 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>EDITORIAL</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Poder pensar hoy, en nuestra América Latina y en concreto en Colombia, que la investigación sea más que políticas que llevan a la tecno-burocratización del saber y por el contrario que los investigadores e investigadoras podemos abrir el abanico de posibilidades, es un reto que como especie viajera y excéntrica tenemos, un imperativo llamado político a no dejarnos reducir a la acumulación y a la fachada de la producción "científica". Ésta reflexión cobra aún más sentido al saber que hoy, en Colombia, se juega la superación de un componente importante del conflicto armado, derivado de sus inequitativas estructuras socio-políticas. <![CDATA[<b>PUBLINDEX</b>: <b>MORE THAN A SIMPLE INDEXING PROCESS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo, producto de investigación, expone las principales características del Sistema Nacional de Referencia para la Evaluación de Publicaciones Científicas colombianas (Publindex), logros, avances, interacciones y sus contribuciones a la medición de la publicación científica en el país.<hr/>This article, derived from a piece of research, sets out the main features of the National System of Reference for the Evaluation of the Colombian Scientific Publications (Publindex), achievements, progress, interactions, and their contributions to the measurement of scientific publications in the country. <![CDATA[<b>MERCANTILE LANGUAGE IS IMPOSED ON COLLEGE EDUCATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente texto, derivado de investigación, presenta cómo, entre los cambios que han afectado a la educación Superior en las últimas décadas en el mundo occidental y por ende en América Latina, sobresale la imposición de otra lógica, propia de la empresa privada, que ha venido acompañada de la implantación de un nuevo lenguaje importado en gran medida del ámbito gerencial, esto genera unos impactos nefastos en la manera de concebir las políticas, la planeación y a la hora de definir los lineamientos mismos de la educación superior.<hr/>The present text, derived from a piece of research, presents how, among the changes that have affected Higher Education in recent decades in the Western world and thus in Latin America, excels the imposition of another logic, which is proper of the private company, and has been accompanied by the implementation of a new language largely imported from the managerial area. This generates a few dreadful impacts on the way of conceiving the policies and planning when it comes to defining the same guidelines of Higher Education. <![CDATA[<b>REPERCUSSION OF THE NEOLIBERAL PROJECT ON THE HIGHER COLOMBIAN EDUCATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente escrito derivado de investigación, prestan algunas de las políticas macroeconómicas implementadas en Colombia, impuestas por las Instituciones Financieras Internacionales, caso específico, del Fondo Monetario Internacional y su acuerdo extendido con Colombia, y cómo éstas, han afectado el desarrollo del bienestar de la población, haciendo especial énfasis en la manera en cómo se han afectado las políticas que vienen imponiéndose en la Educación Superior.<hr/>The present article, derived from a piece of research, provides some of the macroeconomic policies implemented in Colombia, imposed by the international financial institutions, the specific case being the International Monetary Fund and its extended agreement with Colombia, and how these have affected the development of the well-being of the population, making special emphasis on how the policies that have been imposed on Higher Education, have been affected. <![CDATA[<b>INVENTORIED KNOWLEDGE. CRITICAL NOTES, ON THE MODEL OF INDEXING OF ACADEMIC PUBLICATIONS IN COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este ensayo nos proponemos compartir una serie de reflexiones sobre las condiciones existentes para la publicación de artículos académicos en Colombia. En particular nos interesa ofrecer elementos para el debate sobre la política de indexación de revistas académicas que ha definido el Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación para Colombia (Colciencias) por medio de su Sistema Nacional de Indexación y Homologación de Revistas Especializadas de CT+I Colombia (Publindex). En el ensayo destacamos algunas consecuencias de tal modelo, sustentado en la confianza y delegación que Colciencias tiene en un modelo de indexación establecido por dos empresas privadas y con ánimo de lucro: Thomson Reuters (Isi)™ y Scopus Elsevier™. El objeto principal del ensayo es contribuir al mejoramiento de las políticas editoriales agenciadas desde Colciencias.<hr/>This paper attempts to share a series of reflections on the existing conditions for the publication of scholarly articles in Colombia. In particular, we are interested in providing some elements for the debate on the policy of indexing academic journals that the Administrative Department of Science, Technology and Innovation for Colombia (Colciencias) and its National System of Indexing and Official Approval of Specialized Journals of CT+I Colombia (Publnidex), has defined, making emphasis on the consequences of this new model of indexing, which is supported in the almost exclusive recognition of journals that are indexed by two private profitmaking companies: Thomson Reuters (Isi)™ and Scopus-Elsevier.™ <![CDATA[<b>KNOWLEDGE, MANIPULATION, AND POWER: THE UNIVERSITY AS A SOCIAL INSTITUTION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El texto es una reflexión sobre la universidad como institución social, realizada a partir de varios estudios desarrollados en cuyos hallazgos se evidencia, en primer lugar, el interés de algunas estancias por convertirla en un escenario de manipulación y control, reduciéndola a la racionalidad de los organismos funcionales, frente a la dinámica propia que la universidad instaura como institución social cuya base se moviliza desde las significaciones imaginarias sociales. En este proceso, se muestra desde la lógica de la teoría de los imaginarios sociales, la forma como la universidad se configura e institucionaliza en una tensión constante, entre el saber y el control, entre la función y la institución y se dan las bases que la definen y posicionan como institución imaginaria social.<hr/>The text is a reflection on the University as a social institution, based on several studies developed on whose findings are made evident, firstly, the interest of some stances by turning it into a scenario of manipulation and control, by reducing it to the rationality of the functional agencies, against the very dynamic that the University establishes as a social institution whose base is mobilized from the social imaginary significations. In this process, it is shown from the logic of the theory of the social imaginary, the manner how the University is configured and institutionalized at a constant pressure, between knowledge and control, between function and institution, and the foundations, which define it and position it as a social imaginary institution are defined. <![CDATA[<b>IMPLICATIONS FOR THE DEVELOPMENT OF PEOPLE THROUGH TEACHER TRAINING IN SETTINGS IN WHICH THERE ARE UNIVERSAL DEVELOPMENTAL PROCESSES, MEDIATED BY VIRTUAL INTERACTION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente texto, recoge las discusiones y reflexiones derivadas de varias investigaciones en las que se describe, analiza y evidencia la participación de los actores que conforman la actual sociedad de la información como constantes de la educación superior en México, los paliativos que de ella se emanan, la transmisión de información y los procesos de formación actuales, el desafío de construir signos y símbolos cuando las señales ya no son controladas por el dispositivo pedagógico tradicional lo que exige, en un contexto cambiante, que la educación superior no sea más un interior autosuficiente, posibilitando la producción de subjetividades por las clases disciplinares y de control, legitimadas por medio de viejas y nuevas tecnologías.<hr/>The present text, includes discussions and reflections derived from several studies in which the participation of the actors that make up the current information society as constants of higher education in Mexico are described, analyzed, and made evident, as well as the palliatives emanating from it, transmission of information and the current training processes, the challenge of building signs and symbols when the signals are no longer controlled by the traditional pedagogical device, which requires, in a changing context, that higher education is no longer a selfsufficient interior, making the production of subjectivity possible by the disciplinary and control classes, legitimized by means of old and new technologies. <![CDATA[<b>THE TEACHING COMPETENCES FOR THE INSTRUCTION OF RESEARCH AND THE EVALUATION OF RESEARCH PAPERS AND DOCTORAL THESES IN MANAGEMENT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo aborda un tema de especial relevancia en la dinámica académica actual y en el proceso de formación de los estudiantes de pre y postgrado, pues se relaciona directamente con los procesos de enseñanza y evaluación. Por ello este texto aborda dos procesos relacionados directamente con el quehacer investigativo, dado que se centra en la enseñanza de la metodología de la investigación y en la evaluación de trabajos de grado y tesis doctorales y en las habilidades y competencias que deben desarrollar los docentes para realizar estas actividades.<hr/>This article discusses a topic of particular relevance in the current academic dynamics and in the process of training of undergraduate and graduate students, as it is directly related to the teaching and evaluation processes. That is why this text addresses these two processes directly related to research activities, given that it focuses on the teaching of research methodology and evaluation of research papers and doctoral theses, as well as in the skills and competencies that teachers must develop for carrying out these activities. <![CDATA[<b>EDUCATION, PRESENT, AND POWER</b>: <b>THE FORMATION OF EPISTEMOLOGICAL AWARENESS FROM THE ENCOUNTER WITH THE OTHER</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo, derivado de una investigación, propone sentidos de formación que permitan a las instituciones educativas construir espacios donde los sujetos logren desplegar su conciencia a partir de examinar parámetros que configuren su relación con la realidad, para lo cual es necesario el encuentro con el otro.<hr/>This article, derived from a piece of research, proposes senses of training, which enable educational institutions to build spaces where subjects manage to deploy their awareness, based on the analysis of parameters, which configure their relationships with reality being necessary the encounter with the other. <![CDATA[<b>EDUCATION AND DIGITAL AGORA</b>: <b>CHALLENGES AND HORIZONS FOR HUMANISTIC TRAINING</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo de revisión, se orienta a las humanidades en la educación superior, en la era digital. A partir de la misión de la educación, con su compromiso de la formación humana y profesional, el ágora digital es considerada tanto escenario como mediación para las humanidades en la educación superior. La sociedad tecnológica plantea unos retos que se pueden examinar en estudios de finales del siglo XX e inicios del XXI. Asimismo, la situación de la educación y la formación humanística en este nuevo escenario abre unos senderos que se determinan como horizontes para su caminar en este nuevo hábitat digital. Aprendizaje autónomo y colaborativo, multiculturalismo, pensamiento crítico, responsabilidad planetaria, son saberes que pueden fortalecerse con la mediación de las TIC.<hr/>The review article focuses on the humanities in higher education in the digital age. From the mission of education, with its commitment to the professional and human formation, the digital agora is considered to be both a scenario and a mediation for the humanities in higher education. The technological society poses a few challenges that can be examined in studies of the end of the 20th century and early 21st century. In addition, the situation of education and humanistic education in this new scenario opens some paths, which are determined as horizons for their walk in this new digital habitat. Autonomous and collaborative learning, multiculturalism, critical thinking, and planetary responsibility, is a piece of knowledge that can be strengthened with the mediation of ICT. <![CDATA[<b>PEDAGOGICAL APPROACHES RELATED WITH THE VERY CITIZENSHIPS IN PAULO FREIRE'S CRITICAL PEDAGOGY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo expone las reflexiones realizadas sobre los fundamentos pedagógicos, políticos y antropológicos de Paulo Freire en relación al análisis de la categoría ciudadanías propias para América Latina.<hr/>This article sets out the reflections on Paulo Freire's pedagogical, political, and anthropological foundations in relation to the analysis of the very citizenship category for Latin American. <![CDATA[<b>REPARATION FOR VICTIMS OF DICTATORSHIPS, ARMED CONFLICTS AND POLITICAL VIOLENCE IN THEIR COMPONENTS OF COMPENSATION, SATISFACTION, REHABILITATION, AND NON-REPETITION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente texto segundo de dos entregas, realiza un acercamiento a las investigaciones realizadas en la pasada década y a comienzos de la presente sobre los procesos de reparación, en el marco de procesos de justicia transicional en países en procesos que van de la guerra a la paz y de la dictadura a la democracia. Se revisan investigaciones que versan sobre las consecuencias de los procesos de reparación y de transición en las víctimas, en la reconstrucción del tejido social, en la generación de procesos de reconciliación y la transformación del sujeto individual y colectivo.<hr/>This current text, which is the second of two issues, carries out an approach of investigations conducted in the past decade and at the beginning of the present decade on the reparation processes, within the context of transitional justice processes, in countries which are on the way to peace, and from dictatorship to democracy. We review research dealing with the consequences of the reparation and transition processes of victims, in the reconstruction of the social fabric, in the generation of reconciliation processes, and the transformation of the individual and collective subject. <![CDATA[<b>CAUSAL FACTORS OF CHILD SEXUAL EXPLOITATION IN BOYS, GIRLS, AND ADOLESCENTS IN COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito de la presente investigación fue identificar factores causales de la explotación sexual comercial en la infancia y la adolescencia en Colombia. Para ello se analizaron tres casos de estudio: Medellín, Sincelejo y Magangué. Se realizaron talleres y se aplicaron encuestas en cada una de las ciudades en Instituciones gubernamentales encargadas de intervenir el fenómeno y en algunas instituciones educativas, con la participación de funcionarios, profesionales, docentes, directivos y estudiantes. Para el análisis de datos se realizó una matriz explicativa con la participación de 4 jurados. Las categorías de análisis fueron factores medio-ambientales, familiares e individuales.<hr/>The purpose of this piece of research aimed to identify causal factors of trade sexual exploitation on children and adolescents in Colombia. For this purpose, three case studies were analyzed: Medellín, Sincelejo, and Magangué. Workshops were conducted and surveys were implemented in each of the cities in both governmental institutions, in charge of intervening the phenomenon and in some educational institutions, with the participation of officials, professionals, teachers, directors, and students. As for the data analysis, an explanatory matrix was carried out, with the participation of 4 judges. The categories of analysis were those related to the environment, the family, and the individual. <![CDATA[<b>ANALYSIS OF THE HUMAN FIGURE IN DISPLACED CHILDREN IN COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta es una investigación exploratoria cuyo objetivo es analizar las características psicológicas proyectadas en el dibujo de la figura humana en 45 niños y niñas en situación de desplazados en Colombia. El estudio se ha realizó en el departamento del Quindío, a partir de la aplicación del Test del Dibujo de la Figura Humana de Karen Machover a niños y niñas en situación de desplazamiento forzado. Muchos niños y niñas presentan problemas de ajuste a los nuevos entornos de socialización como efecto de las secuelas del conflicto armado evidentes en áreas conflictivas proyectadas en el dibujo tales como cabeza, expresiones faciales, extremidades, tronco y escases de movimiento. El conflicto persiste de formas simbólicas en los niños y niñas, lo cual dificulta sus habilidades sociales, la relación intrafamiliar y el aprendizaje, mostrando en muchos casos reacciones defensivas tales como, elevados niveles de ansiedad, depresión, ensimismamiento, al igual que impulsividad, agresión y aptitudes desafiantes.<hr/>This is an exploratory research that aims to analyze the psychological characteristics in analyzing the human figure in 45 displaced children in Colombia. The study was conducted in the State of Quindío, based on the application of the Karen Machover -Human Figure Drawing Test to children in a situation of forced displacement. Many children experience problems adjusting to new environments of socialization as a result of the aftermath of the armed conflict, which are made evident in conflict areas projected in the drawing, such as head, facial expressions, limbs, trunk and scarcity of movement. The conflict persists of symbolic forms in children, which hinders their social skills, family relationship and learning, showing in many cases defensive reactions such as high levels of anxiety, depression and self-absorption, as well as impulsivity, aggression, and challenging abilities. <![CDATA[<b>RECONCILIATION AND RESPONSIBILITY</b>: <b>ACTIONS OF SYNERGY FOR THE CONSTRUCTION OF A GREEN THOUGHT FROM SCHOOL. "UNCERTAINTY SEED</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta artículo, derivado de las discusiones fruto de varias investigaciones realizadas, tiene como objetivo proponer una acción de ruptura respecto a la dinámica devastadora de la humanidad ante los recursos ambientales y ecosistemas, para lo cual se propone la generación de "incertidumbres semilla" que actúan a modo de acciones pedagógicas de cambio instauradas desde la infancia como registros de acción, retroacción e interretroacción pedagógica-social. Para ello se plantea que la responsabilidad medioambiental y la reconciliación de la humanidad con los ecosistemas, emergen como constructos dialógicos de sentido ecologizante, por lo que deben ser apuntalados en el proceso educativo y (de)construidos en quienes alteran la organización de los sistemas vivos.<hr/>This article, derived from the product of several investigations carried out discussions, aims to propose an action of rupture on the devastating dynamics of humanity to environmental resources and ecosystems, which proposes the generation of "uncertainty seeds" that act as a pedagogical actions of change, installed from childhood as records of pedagogical and social action, feedback and inter-feedback. This raises the environmental liability and the reconciliation of humanity with the ecosystems, to emerge as dialogic constructs of greening sense, so that it must be underpinned in the educational process and (de) built on those who disrupt the organization of living systems. <![CDATA[<b>THE INFLUENCE OF THE THEOLOGY OF LIBERATION IN THE PEDAGOGICAL THINKINGO PAULO FREIRE AND DE LUIS OSCAR LONDONO ZAPATA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312015000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente documento resultado de investigación, hace un recorrido por el pensamiento pedagógico de Paulo Freire y Luís Oscar Londoño Zapata, su relación con el pensamiento cristiano personalista, la influencia de la Teología de la liberación y cómo a través del conocimiento de la propia realidad, el sujeto puede autodeterminarse.<hr/>This current document, which is the result of a piece of research, makes a tour of the pedagogic thinking of Paulo Freire and Luis Oscar Londoño Zapata, its relationship with the personalist Christian thought, the influence of the theology of liberation and how through the knowledge of reality itself, the subject can determine himself.