Scielo RSS <![CDATA[El Ágora U.S.B.]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-803120160001&lang=en vol. 16 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>CONSTRUCTION OF SENSES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Hegemony, common sense, and popular power</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El poder del capital hace aguas, y sus personeros lo saben. Por ello, más agresivas se tornan sus políticas defensivas. Si la puerta se entreabre, saben, terminará abierta... Y se defienden; de ahí su peligrosidad y ferocidad. Estos son tiempos de colapso civilizatorio y como tal hay que entenderlos y reflexionarlos.<hr/>The power of capital fails through again, and their representatives know it. Therefore, their defensive policies become more aggressive. If the door is ajar, you know, it will end up open... And they defend themselves; Hence their dangerousness and ferocity. These are times of civilization collapse and as such, we must understand them and reflect on them. <![CDATA[<b>Professionalization of social educators in latin america Another reading of the transits between popular education and social pedagogy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente texto resultado de investigación da cuenta de cómo los encuentros y diálogos entre tradiciones socioeducativas, por un lado dan cuenta de las transiciones, cambios, conflictos y de los desafíos a enfrentar al responder a las demandas educativas que las poblaciones, organizaciones y movimientos sociales presentan; y, por el otro, ponen de manifiesto las tensiones existentes en los escenarios políticos e institucionales, en las exigencias del mercado laboral de los pedagogos sociales frente a los desarrollos académicos y formativos vinculados a su profesionalización. Los diálogos e intercambios, entonces, no han sino, ni son ajenos a estos contextos, y es en ellos que se vienen configurando los referentes teóricos, metodológicos y práxicos de las actuales propuestas de formación de educadores sociales y de proyectos de pedagogía social crítica en América Latina.<hr/>This text is the result of a piece of research, which gives an account of how meetings and dialogues between educational traditions, on the one hand, recount, changes, conflicts, and challenges to face in responding to educational demands that populations, organizations, and social movements present; and, on the other hand, they reveal existing tensions in political and institutional settings, the demands of the labor market of social educators against the academic and formative developments related to its professionalization. The dialogues and exchanges, then, have not but are not alien to these contexts, and it is in them, which the theoretical, methodological, and practical references are configured of current proposals for the training of social educators and for projects of critical social pedagogy in Latin America. <![CDATA[<b>A latin american legacy</b>: <b>outlines of a transforming pedagogy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo producto de una investigación, da cuenta de una ruta de construcción organizativa marcada por la historia del poblamiento en Medellín y la construcción popular organizativa como espacio de configuración de sentidos. Se presenta en el contexto local el lugar que tuvo el legado del pensamiento latinoamericano desde la Teología de la Liberación (TL) y la Educación Popular (EP) permeando procesos organizativos y de formación en particular en contextos populares en esta ciudad. De esta forma esta ruta representa la existencia del legado latinoamericano en estos territorios además del reconocimiento de una construcción histórica de procesos formativos que de ser considerados podrían aportarle a la formación institucionalizada claves para una educación mucho más alineada con las realidades actuales de estos territorios.<hr/>The present article, a product of a piece of research, gives an account of an organizing construction route marked by the history of the settlement in Medellin and the organizing popular construction as a space of configuration of senses. In the local context, it is introduced the place that the legacy of the Latin American thought had from the Liberation theology (LT) and the Popular education (EP) by permeating organizing processes and training processes, in particular, in popular contexts, in this city. In this way, this route represents the existence of a Latin American legacy in these territories, beside the recognition of a historical construction of training processes, if considered, they could contribute to the institutional training, which are key to a much more aligned education with the current realities of these territories. <![CDATA[<b>Seasoning and training</b>: <b>nutritional practices and cultural identity in people of african descent families of the commune eight of Medellin</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con el presente artículo se pretende construir una ruta hermenéutica que genere un acercamiento teórico frente a los cambios en las prácticas alimenticias de algunas familias ubicadas en la comuna ocho de Medellín, para comprender sus condiciones de posibilidad en la comunidad afrodescendiente que por factores personales, grupales, culturales, políticos o económicos, se han visto obligados a migrar a un contexto diferente al suyo, donde sus prácticas y estilos de vida han sufrido algunas modificaciones. En ese orden de ideas, se abordaron conceptos tales como prácticas alimenticias, familias afrodescendientes, migración y acción social que permitieron dar claridad y comprensión al tema de interés.<hr/>This article is intended to build a hermeneutic path that generates a theoretical approach to changes in the nutritional practices of some families located in the Commune Eight of Medellin, in order to understand its conditions of possibility in the community of African descent, who for personal, group, cultural, political, or economic factors have been forced to migrate to a context different from theirs where its practices and lifestyles have undergone some changes. Along these lines, concepts such as nutritional practices, families, people of African descent, migration, and social action, that allowed you to give clarity and understanding to the topic of interest, were addressed. <![CDATA[<b>The massacre of the courthouse. An Emblematic example of state terrorism in Colombia (November 6<sup>th</sup> and 7<sup>th</sup>, 1985)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente texto presenta un estudio sobre la conocida Toma del palacio de Justicia de Colombia por parte de la insurgencia del M-19 y la posterior retoma del Ejercito Nacional; allí se configuró una masacre que es necesario no solo recordar sino analizar luego de 30 años de haber ocurrido el hecho (6 y 7 de noviembre de 1985), que marcó la historia de Colombia. Este sangriento episodio, se constituyen en un laboratorio para entender los mecanismos que caracterizan el terrorismo de Estado a la colombiana ¿qué ocurrió realmente?<hr/>This paper presents a study on the known Storming of the Palace of Justice of Colombia by the insurgency of the M-19 and the subsequent retake of the National Army. There a massacre was set up, which is necessary to not only remember, but to analyze the fact, after 30 years of its occurrence (November 6th and 7th, 1985), which marked the history of Colombia. This bloody episode becomes a laboratory for understanding the mechanisms that characterize the Colombian state terrorism. What was it that really happened? <![CDATA[<b>Illegal mining in Colombia</b>: <b>a conflict of narratives</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo se presenta una reflexión sobre el debate de la minería ilegal en Colombia. Se abordan aspectos tales como el contexto legal e ilegal de la minería, los enfoques narrativos del mismo, los efectos ambientales y la existencia de una meta-narrativa que con supuestos básicos constituyentes contribuya a la solución del problema. Se utilizó un método de análisis de conceptos y criterios, dentro de un enfoque narrativo. El análisis indica que la metanarrativa de la comunidad con los supuestos constituyentes de la diversidad con inadecuación medios-fines y la relación productiva con el medio ambiente internalizando los efectos ambientales, junto con una lógica policontextural y dialógica, pueden ayudar a superar el conflicto entre las diferentes narrativas.<hr/>This paper presents a reflection on the debate of illegal mining in Colombia. It addresses aspects such as the legal and illegal mining context, its narrative approaches, the environmental effects, and the existence of a meta-narrative that contributes to the solution of the problem with constituent basic assumptions. A method of analysis of concepts and criteria, within a narrative approach, was used. <![CDATA[<b>Urban violence and protection strategies of women in Cali (Colombia)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación reconstruye las estrategias de protección en contextos urbanos desde fragmentos de la historia de vida de dos mujeres víctimas de la violencia social y política, para ello se usó la metodología feminista en psicología comunitaria, la cual reconoce en el discurso femenino, la experiencia de vida como fuente de saberes legítimos. (Campbell & Wasco, 2000). Los resultados evidencian que las mujeres utilizan estrategias de protección basadas en los saberes construidos en su experiencia de vida, su sitio de origen y las relaciones de poder. Pone de manifiesto la relevancia de investigar sobre la violencia urbana.<hr/>This piece of research reconstructs the protection strategies in urban contexts from fragments of life histories from two women, victims of the social and political violence. For such a purpose, a feminist methodology in community psychology was used, which recognizes, in the feminist discourse, the life experience as a source of legitimate knowledge (Campbell & Wasco, 2000). The results make evident that women use protection strategies based on the knowledge built in their life experience, their place of origin, and the power relationships. It reveals the relevance of researching on urban violence. <![CDATA[<b>Meanings around the compensation and the restitution for victims of the armed conflict in the municipality of San Carlos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se resultados de las indagaciones sobre la valoración que las mismas víctimas del conflicto armado, del municipio de San Carlos Antioquia (Colombia), hacen de la implementación de la Ley 1448 (Ley de Victimas); dicho proceso de investigación, evidenció entre otros hallazgos, la contradicción entre el discurso oficial y el relato de las víctimas en relación a los procesos de reparación, discursos contradictorios respecto a la transición, el estado de vulneración e insatisfacción de necesidades básicas de las personas victimizadas así como una alta confusión en la implementación de la Ley. Estos resultados, entre otros, permiten afirmar que, la reparación hoy, dista mucho de ser un proceso que aporte a la reconstrucción del tejido social, a la paz y la reconciliación.<hr/>The results of the inquiries on the valuation that the very victims make of the armed conflict, in the Municipality of San Carlos, Antioquia, Colombia of the implementation of the 1448 Law (Law of victims); such a process of research, made evident among other findings, the contradiction between the official discourse and the story of the victims in relation to the processes of repair, contradictory speeches regarding the transition, the state of infringement and dissatisfaction of victimized people's basic needs, as well as a high confusion in the implementation of the Law. These findings, among others, allow to affirm that, repair today, is very far from being a process that contributes to the reconstruction of the social fabric, to peace, and reconciliation. <![CDATA[<b>Postures in the psychosocial care to victims of the armed conflict in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo presenta una revisión de la producción académica nacional relacionada con el tema de la atención psicosocial a víctimas del conflicto armado. La revisión se realizó a partir del año 2000, con el objetivo de situar las principales consideraciones sobre los procesos de acompañamiento psicosocial a la población víctima de la violencia por el conflicto armado en la historia reciente de Colombia. El análisis se hizo a partir de cuatro categorías: 1) Iniciativas estatales para la atención psicosocial a víctimas del conflicto armado; 2) Reflexiones investigativas sobre procesos de atención a víctimas; 3) Recomendaciones para las instituciones y profesionales que adelantan procesos de atención y reparación integral a víctimas; y 4) La reivindicación del sujeto en los procesos de atención. Los resultados de este trabajo presentan un panorama sobre las principales posturas asumidas en los escenarios de atención psicosocial a víctimas del conflicto en Colombia.<hr/>The article presents a review of the national academic production related to the subject of psycho-social care to armed conflict victims. The review was conducted from the year 2000, in order to locate main considerations about the processes of psycho-social accompaniment to the victims of violence by the armed conflict in the recent history of Colombia. The analysis was made from four categories: 1) State initiatives for psycho-social care to victims of the armed conflict; (2) research reflections on processes of care to victims; (3) recommendations for the institutions and professionals carried out processes of care and full reparation to victims; and (4) the claim of the subject in the care processes. The results of this work present an overview of the main positions assumed in the scenarios of psycho-social care to victims of the conflict in Colombia. <![CDATA[<b>The re-presentational world of offending adolescents</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo derivada de investigación, realizada en una institución de resocialización para adolescentes que han infringido la ley penal Colombiana. Material es procesado mediante un enfoque hermenéutico a partir de los aportes teóricos de las psicoterapias relacionales. Se encontró que los modos de ser-hacer-sentir que éstos jóvenes tienen en relación al mundo, a sí mismos y a los otros, están sostenidos por una tejido relacional que gira en torno a la devaluación, la desigualdad y la dependencia, aspectos relacionados con inseguridades vinculares que dejan a éstos adolescentes con precarios recursos para enfrentar las demandas de su nuevo momento evolutivo.<hr/>This article is derived from research, carried out in a rehabilitation facility for adolescents who have infringed the Colombian criminal law. Material is processed through a hermeneutic approach from the theoretical contributions of the relational psychotherapy. It was found that the modes of being-doing-feel that these young have in relation to the world, to themselves, and to others, are sustained by a relational fabric that revolves around the devaluation, inequality, and dependence, these issues related to insecurities leaving these adolescents with precarious resources to meet the needs of their new evolutionary time. <![CDATA[<b>Toward a psycho-dynamic clinical perspective of addiction intervention</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trabajo que se presenta a continuación presenta resultados de investigación sobre intervención del consumo de drogas desde una de las perspectivas de la psicología; nombrada como psicología dinámica que toma tanto de Freud como de post freudianos y que son retomados por muchos de los autores de que trata el presente escrito; el cual pretende también contribuir en la construcción de una guía clínica para la intervención de las adicciones.<hr/>The work presented below introduces the results of research on drug consumption intervention from one of the perspectives of psychology; known as dynamic psychology that takes both from Freud and the post-Freudian, and which are taken up by many of the authors about the present writing; which aims to also contribute to the construction of a clinical guide for the intervention of addictions. <![CDATA[<b>Disputes and conflicts over the delimitation of the complexes of moors in Colombia. The case of the complex of the Sonson moors in the states of Antioquia and Caldas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este articulo tiene como objetivo mostrar resultados de investigación en el que se describen los conflictos por la apropiación territorial y las consecuencias que traerá el proceso de delimitación para las comunidades asentadas y los demás actores sociales que convergen en el territorio del complejo de páramos Sonsón de los departamentos de Antioquia y Caldas. Esto con el fin de dar elementos para la problematización de estos ejercicios estatales, y manifestar que el reto que significa hoy la gobernanza ambiental de los territorios rebasa el marco de una propuesta de delimitación que se propone como un trámite administrativo que determine dónde puede hacerse minería en el país, y que demanda escuchar las respuestas de las comunidades ante este tipo de iniciativas.<hr/>This article aims to show the results of research, which describes the conflicts over land ownership and the consequences that the redistricting process will bring to settled communities and other social actors that converge in the territory of the complex Sonson moors in the states of Antioquia and Caldas. This is in order to provide some items to the problematization of these state exercises, and to manifest the challenge of what the environmental governance of the territories means today, goes beyond the scope of a proposal of delimitation, which is proposed as a managerial procedure, which determines where in the country mining can be carried out, and which requires the fact of hearing the answers from the communities, in view of such initiatives. <![CDATA[<b>Co-creation as a methodology for the social appropriation of science and technology (ASCYT) of the water resource. </b><b>A Urabá, Antioquia (Colombia) case</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo, comparte el abordaje metodológico desarrollado por el programa "Experiencias Pedagógicas Itinerantes Museo del Agua EPM" apoyado por Colciencias y desarrollado por la Fundación Empresas Públicas de Medellín (EPM) y la Universidad EAFIT en Colombia, el cual implementó una estrategia de participación comunitaria centrada en procesos de co-creación, para llevar a comunidades alejadas del territorio antioqueño, opciones para desarrollar procesos de conocimiento, comprensión y relacionamiento con el recurso agua, basados en información científica y experiencias del Museo del Agua EPM en Colombia.<hr/>This article shares the methodological approach developed by the program "Experiences Teaching Travelling Public Enterprises of Medellin Water Museum" supported by Colciencias and developed by the Public Enterprises of Medellin (EPM) Foundation and EAFIT University in Colombia, which implemented a strategy of focusing on processes of cocreation community participation, in order to take distant communities from the Antioquia territory, options to develop processes of knowledge, understanding, and relationship with water resource, based on scientific information and experiences of the Public Enterprises of Medellin Water Museum in Colombia. <![CDATA[<b>Bioethics of the right to drinking water</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se observa también, que en la prestación del servicio domiciliario de agua potable en Colombia, servicio que ha de ser asumido como derechos humanos fundamental, hoy en Colombia se corroboran aspectos preocupantes en relación a la prestación de este servicio fundamental en los que se evidencia improvisación, manejo bajo la lógica del negocio y aplicación por ende de modelos inequitativos de prestación de servicios públicos.<hr/>It is observed that in the provision of the service of drinking water in Colombia, a service that has to be taken as a fundamental human right. Today in Colombia, worrying aspects as for the provision of this key service are corroborated, in which improvisation is made evident, which is carried out under the logics of business and the application, therefore, of inequitable models of the provision of public utilities. <![CDATA[<b>What is happening with the water in the el Aburra Valley?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo, derivado de investigación, presenta un primer avance de algunas preguntas que han surgido respecto del abastecimiento sostenible y real de agua para Medellín, su calidad y los negocios que circulan en torno a este preciado recurso, presenta este texto, algunos hallazgos que nos posibilitan generar algunas líneas de análisis, con el fin de aportar en el necesario debate público, al respecto.<hr/>This article, derived from a piece of research, presents a first advance of questions, which have arisen with respect to the real and sustainable supply of water for Medellin, its quality and the businesses that circulate around this precious resource. This text presents some findings, which enable us to generate a number of lines of analysis, in order to contribute in the necessary public debate, in this regard. <![CDATA[<b>Perceptions declared by the students and teachers on the experiences of the mission and vision of the USB-Medellin experiences</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en El siguiente texto presenta los resultados sobre el estudio, en torno a las percepciones declaradas por los estudiantes y profesores sobre las vivencia/experiencias de la misión y visión de la Universidad de San Buenaventura-Medellín (Colombia). La metodología utilizada fue mixta. El muestreo fue aleatorio estratificado. La técnica utilizada fue la encuesta, estructurada con 20 ítems, distribuidos en las tres categorías de análisis (Misión, Visión y Dimensiones de la Pedagogía Franciscana).<hr/>The following text presents the results on the study, around perceptions declared by the students and professors about the ways of life and experiences of the mission and vision of Saint Bonaventure University, Medellin branch, Colombia. It used a mixed methodology. The sample was random, stratified. The technique used was the survey, which was structured with 20 items, distributed into three categories of analysis (Mission, Vision, and Dimensions of the Franciscan pedagogy). <![CDATA[<b>Declaración del III Encuentro de Editores Bonaventurianos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en El siguiente texto presenta los resultados sobre el estudio, en torno a las percepciones declaradas por los estudiantes y profesores sobre las vivencia/experiencias de la misión y visión de la Universidad de San Buenaventura-Medellín (Colombia). La metodología utilizada fue mixta. El muestreo fue aleatorio estratificado. La técnica utilizada fue la encuesta, estructurada con 20 ítems, distribuidos en las tres categorías de análisis (Misión, Visión y Dimensiones de la Pedagogía Franciscana).<hr/>The following text presents the results on the study, around perceptions declared by the students and professors about the ways of life and experiences of the mission and vision of Saint Bonaventure University, Medellin branch, Colombia. It used a mixed methodology. The sample was random, stratified. The technique used was the survey, which was structured with 20 items, distributed into three categories of analysis (Mission, Vision, and Dimensions of the Franciscan pedagogy). <![CDATA[<b>Declaración Encuentro Internacional De Editores</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312016000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en El siguiente texto presenta los resultados sobre el estudio, en torno a las percepciones declaradas por los estudiantes y profesores sobre las vivencia/experiencias de la misión y visión de la Universidad de San Buenaventura-Medellín (Colombia). La metodología utilizada fue mixta. El muestreo fue aleatorio estratificado. La técnica utilizada fue la encuesta, estructurada con 20 ítems, distribuidos en las tres categorías de análisis (Misión, Visión y Dimensiones de la Pedagogía Franciscana).<hr/>The following text presents the results on the study, around perceptions declared by the students and professors about the ways of life and experiences of the mission and vision of Saint Bonaventure University, Medellin branch, Colombia. It used a mixed methodology. The sample was random, stratified. The technique used was the survey, which was structured with 20 items, distributed into three categories of analysis (Mission, Vision, and Dimensions of the Franciscan pedagogy).