Scielo RSS <![CDATA[El Ágora U.S.B.]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-803120200001&lang=en vol. 20 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[An uneven world]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Vivimos en un mundo cuyo modelo económico y político permite y apalanca una irracional acumulación de la riqueza en pocas manos, este fenómeno y sus consecuencias sociales, políticas, culturales y demás, son de obligatoria comprensión y transformación por parte de las Universidades y sus funciones sustantivas: investigación, formación y extensión, éstas particularmente deberían jugar un papel decisivo.<hr/>Abstract We live in a world whose economic and political model permits and leverages an irrational wealth accumulation in few hands. This phenomenon and its social, political, and cultural consequences and the like are of required comprehension and transformation on the part of Universities and their substantive functions: research, training, and extension, which should play a decisive role. <![CDATA[The role of mass media in the fabrication of memories, emotions, and beliefs about the enemy, which make political polarization easy and legitimize violence]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo profundiza en la forma como los medios de comunicación tienen agencia en la construcción de creencias sociales, narrativas del pasado y orientaciones emocionales colectivas sobre el enemigo que agudizan la polarización política y legitiman las salidas armadas al conflicto social y político que existe en Colombia desde hace más de cinco décadas. En los resultados se evidencia un discurso lineal, hegemónico y homogéneo que está claramente inducido desde los medios de comunicación, según la voz de los participantes, que constituye un enemigo absoluto en las guerrillas, particularmente en las FARC, estigma que se extiende a manifestaciones políticas de izquierda o favorables a una solución política negociada del conflicto armado. De otro lado, un actor referido como poco conocido, confundido con las guerrillas o considerado un mal menor o legitimado, son los paramilitares y una narrativa del héroe que se sacrifica, nos cuida y nos protege, en las Fuerzas Militares, de quienes se minimizan sus acciones violatorias de los derechos humanos. Se concluye sobre la necesidad de poner en discusión el papel de los medios de comunicación masiva y las redes sociales, contrastando críticamente la información que ofrecen.<hr/>Abstract This article delves into how mass media have agency in building social beliefs, narratives of the past, and collective emotional orientations about the enemy, which sharpen political polarization and legitimize the armed exits to the social and political conflict, which has existed in Colombia for more than five decades. The results show a linear, hegemonic, and homogeneous discourse, which is induced clearly from the media, according to participants’ voice, which constitutes an absolute enemy in guerrillas, particularly in the FARC, a stigma that extends to left-wing political demonstrations or to a pro-political settlement of the armed conflict. On the other hand, an actor referred to as little known, confused with guerrillas or considered a minor or legitimized evil, are the paramilitaries and a narrative of the hero who sacrifices, cares for us, and protects us, in the Military Forces, from those who minimize their violated human rights actions. It concludes on the need to discuss the role of mass media and social media, critically by contrasting the information they offer. <![CDATA[Social change because of social innovation through participatory methodologies: A bibliometric revision]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El motor para el cambio social es la innovación social y en medio de estos dos términos está la participación ciudadana, sin la cual no sería posible resolver de manera eficiente los problemas actuales de la socie dad, el artículo hace un análisis bibliométrico para generar resultados cuantitativos y cualitativos, a partir de un análisis de la producción existente enfocada en la relación de “innovación social y cambio social” e “innovación social y metodologías participativas. Uno de los resultados más concluyentes es que el interés en los temas seleccionados ha aumentado exponencialmente en los últimos años.<hr/>Abstract The engine for social change is social innovation and in the midst of these two terms is citizen participation, without which it would not be possible to solve efficiently the societal current problems. This article makes a bibliometric analysis in order to generate quantitative and qualitative results, based on an analysis of existing production focused on the relationship of “social innovation and social change” and “social innovation and participatory methodologies. One of the most conclusive results is that the interest in selected topics has increased exponentially in recent years. <![CDATA[Disciplinary law in Colombia from the imposition of sanctions, is it the loss of its preventive vocation?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100066&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El aumento progresivo de las sanciones disciplinarias no es un hecho aislado o ajeno a las dinámicas sociales y políticas de Colombia, podemos decir, que tanto el desarrollo normativo en términos de creación de leyes así como las diferentes posturas jurisprudenciales respecto al tema influyen en la tendencia de crecimiento; también lo hacen las condiciones sociales y los eventos coyunturales que involucran responsabilidad de funcionarios del Estado y, específicamente, en el aumento de funcionarios públicos, se puede ver la relación entre la concentración de funcionarios en un territorio y las sanciones disciplinarias que se imponen en este.<hr/>Abstract The progressive increase in disciplinary sanctions is not an isolated or unrelated fact to the social and political dynamics of Colombia. It can be said that both regulatory development in terms of the creation of laws, as well as the different jurisprudential postures on the issue influence the growth trend, so do social conditions and contemporary events, which involve responsibility for State officials. Moreover, specifically, in the increase of public officials, the relationship between the concentration of civil servants in a territory and the disciplinary sanctions, which are imposed in it, can be appreciated. <![CDATA[Processes of labor subjectivity in the intervention of victims of the armed conflict: The politicized comptroller]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100088&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La intervención a víctimas del conflicto armado en Colombia, a través de acciones enmarcadas en la ley 1448 de 2011, no responden al enfoque psicosocial a partir de las cuales están formuladas, pues hay una distancia significativa entre lo que los programas de intervención requieren por parte del profesional y lo que éste en su quehacer opta por realizar, lo que lleva a considerar la marcada dificultad por parte del psicólogo y también de las iniciativas estatales para construir saberes y acciones desde la horizontalidad, donde las personas víctimas puedan tener una voz que sea escuchada.<hr/>Abstract The intervention to victims of the armed conflict in Colombia, through actions under Law 1448 of 2011, do not respond to the psychosocial approach from which they are formulated, because there is a significant distance between what intervention programs require on the part of the professional and what he in his work chooses to do. This situation leads to consideration of the marked difficulty on the part of the psychologist and of the state initiatives in order to build knowledge and actions from horizontality, where people, who are victims, may have a voice that is heard. <![CDATA[Overcoming gender violence within intimate relations: Life histories]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100099&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Estudio cualitativo cuyo objetivo fue interpretar los relatos de las experiencias de vida de personas que han superado la violencia en las relaciones de pareja. Los contextos de violencia social y estructural se entrecruzan con la vida de pareja de ambos participantes. En su salud mental, la violencia, el valor de lo económico, episodios depresivos, y la distribución asimétrica de poder han marcado sus relaciones. Las políticas de salud mental pueden incluir la prevención y atención primaria de esta violencia.<hr/>Abstract It is a qualitative study, whose objective was to interpret the stories of people’s life experiences, who have overcome violence in their intimate relations. The contexts of social and structural violence intersect with the life of both participants’ partners. In their mental health, violence, the value of economics, depressive episodes, and the asymmetrical distribution of power have marked their relationships. Mental health policies may include prevention and primary care of this violence. <![CDATA[Trends, trajectories, and power relations in the peace-building speech in the El Espectador newspaper (Colombia)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100112&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza las tendencias, trayectorias y relaciones de poder producidas en el discurso de construcción de paz de El Espectador en 3 hitos del proceso de paz adelantado en Colombia entre 2012 y 2016: inicio de diálogos, su suspensión y realización del plebiscito. Se realizó un Análisis crítico del discurso de 21 editoriales. Los resultados indican que el medio, aunque apuesta por el diálogo como estrategia para resolver el conflicto armado en Colombia, avala el uso de la violencia por parte del Estado y su postura, está influenciada por el vínculo que mantiene con el poder político del país.<hr/>Abstract This article discusses the trends, trajectories, and power relations produced in El Espectador’s peace-building speech in 3 milestones of the peace process in Colombia between 2012 and 2016: the start of dialogues, their suspension and conduct of the plebiscite. A Critical Analysis of the speech of 21 publishers was performed. The results indicate that the medium, although it bets on dialogue as a strategy to resolve the armed conflict in Colombia, supports the use of violence by the State and its posture, is influenced by its link with the political power of the country. <![CDATA[Participation and planning in the local development in Medellín: Legal feasibility in citizen participation mechanisms at the local level]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100130&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En materia de planeación local del desarrollo, la normatividad vigente asigna a los Consejos Comunales y Corregimentales de Planeación la función de formular los Planes de Desarrollo Local de las comunas de Medellín, instrumentos que deben ser refrendados por las Juntas Administradoras Locales, las cuales tienen la potestad de aprobar o rechazar el programa de desarrollo concertado con la comunidad. Este artículo busca presentar los mecanismos de participación ciudadana como una herramienta jurídica viable para que la comunidad incida en los ejercicios de planeación local y ejerza control social sobre la instancia de planeación local.<hr/>Abstract With regard to local development planning, the current regulations assign to the Community and Village Planning Councils the role of formulating the Local Development Plans of the communes of Medellin, instruments that must be endorsed by the Local Administrative Boards, who have the power to approve or to reject the community-based development program. This article seeks to present citizen participation mechanisms as a viable legal tool for the community to influence local planning exercises and exercise social control over the local planning body. <![CDATA[Routes against silence: An analysis of the mechanisms for the management and prevention of sexual harassment within the University of Antioquia (Colombia)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100142&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En un momento histórico para el feminismo en el que la conversación sobre el acoso sexual toma fuerza, este trabajo decide indagar sobre el papel de las universidades como instituciones que deben garantizar la seguridad, integridad y salud de sus estudiantes; específicamente la Universidad de Antioquia. El texto se pregunta por la existencia de un protocolo que apoye a los estudiantes víctimas de acoso sexual en la universidad y utiliza una metodología que está dividida en tres etapas: la primera etapa hace una exploración de conceptos académicos y jurídicos que provean una guía acerca de los protocolos que deberían encontrarse; en la segunda etapa se analizan los hallazgos de la primera etapa de una forma crítica, en la tercera etapa se realiza la construcción y sugerencia de un protocolo que se ajuste al contexto de la universidad de Antioquia. Finalmente, se presentan una serie de conclusiones en torno a dichos protocolos y la importancia de una política formal institucional que prevenga, sancione y sensibilice en el tema.<hr/>Abstract At a historic moment for feminism in which conversation about sexual harassment takes hold, this work decides to inquire about the role of universities as institutions that must ensure the safety, integrity, and health of their students; specifically the University of Antioquia. This text asks about the existence of a protocol, which supports students who are victims of sexual harassment at the university, and it uses a methodology, which is divided into three stages: the first stage explores academic and legal concepts that provide a guidance on the protocols that should be found. In the second stage, the findings of the first stage are analyzed in a critical way, and in the third stage, the construction and suggestion of a protocol that conforms to the context of the University of Antioquia is carried out. Finally, a number of conclusions are presented around these protocols and the importance of a formal institutional policy that prevents, sanctions, and sensitizes on the issue. <![CDATA[Determining factors of underemployment in Colombia: An approach based on a Probit model]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100157&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El subempleo es un indicador de la calidad del empleo, así como del nivel de subutilización de la capacidad productiva de la población ocupada. En este artículo se analizan los determinantes de la probabilidad de caer en el subempleo en Colombia. Se utilizaron los datos de la Gran Encuesta Integrada de Hogares del año 2017, para estimar un modelo Probit. Se encontró que mayor educación y experiencia se asocia con una menor probabilidad de caer en el subempleo. Las mujeres, los trabajadores cabeza de hogar, los trabajadores por cuenta propia y los empleados domésticos, tienen una mayor probabilidad de ser subempleados.<hr/>Abstract Underemployment is an indicator of the quality of employment, as well as the level of underutilization of the productive capacity of the occupied population. This article discusses the determinants of the likelihood of falling into underemployment in Colombia. Data from the Large Integrated Household Survey was used to estimate a Probit model. It was found that better education and experience are associated with a lower likelihood of falling into underemployment. Women, men or women who are heads of family, self-employed workers, and domestic workers, are more likely to be underemployed. <![CDATA[Senior Citizens in the Reintegration Process (PPRM) in Colombia: Challenges for their reintegration]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100173&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Al analizar la Ruta de reintegración de la Agencia para la Reincorporación y la Normalización (ARN) para las Personas mayores en Colombia que han hecho parte de grupos armados al margen de la ley e inician procesos de reintegración a la vida civil, en el Estado Colombiano, se deja entrever por una lado que, esta población es especialmente vulnerable en tanto tienen más dificultad para adaptarse a la vida civil, advierte de la necesidad de reconocer los vacíos que exigen emplear enfoques diferenciales para abordar de forma adecuada las condiciones y necesidades particulares de este conjunto poblacional, destaca además, la importancia de aumentar o mejorar la oferta pública y privada de servicios que permitan una atención integral y sostenible.<hr/>Abstract By analyzing the Route of Reintegration of the Agency for Reintegration and Standardization (ARN) for senior citizens in Colombia, who have been part of illegal armed groups and initiate processes of reintegration into the civilian life, in the Colombian State, it is evident, on the one hand, that this population is especially vulnerable as they have more difficulty adapting to the civilian life. It warns of the need to recognize the gaps that require particular conditions and needs of this population group. It further stresses the importance of increasing and/or improving the public and private offer of services, which allow comprehensive and sustainable care. <![CDATA[Social appropriation of science and technology through an initiative of intervention and educational inclusion of children and adolescents in mining vulnerable territories, by using robotics as an alternative to building peace]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100190&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se presenta una iniciativa de intervención e inclusión educativa de niños y adolescentes de territorios vulnerables de influencia de la minería. Para lograr lo anterior se diseñaron un conjunto de robots educativos y material didáctico complementario que fueron utilizados en las diferentes sesiones de la iniciativa. La población beneficiada fueron niños y adolescentes que trabajan día a día en tareas propias de la minería y no han tenido la oportunidad de ingresar a la escuela o han desertado de ella buscando recursos económicos para sostener sus familias. Dentro de la población beneficiada, también se cuenta con los maestros de las escuelas asentadas en los territorios mineros, con el propósito de enseñarles nuevas metodologías de enseñanza y aprendizaje para atender a la población desescolarizada. 2500 niños y adolescentes fueron beneficiados con la iniciativa, así como 250 maestros.<hr/>Abstract This article presents an intervention initiative and an educational inclusion of children and adolescents from vulnerable territories of mining influence. In order to achieve this, a set of educational robots and complementary teaching materials was designed and used in the different sessions of the initiative. The beneficiaries were children and adolescents who work day by day in mining tasks and have not had the opportunity to enter the school system or to have defected from it, by seeking financial resources in order to support their families. Within the beneficiaries, there are also the teachers of the schools settled in the mining territories, in order to teach them new teaching and learning methodologies in order to serve the deschooled population. Two thousand five hundred children and adolescents benefited from the initiative and two hundred and fifty teachers did, too. <![CDATA[From commercial law to solidarity economy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El derecho comercial a través de la historia no ha dado cuenta de la economía solidaria, lo que ha provocado una serie de equívocos conceptuales que impiden observar que existen otras formas de interacción mercantil que no están mediadas por el intercambio monetario exclusivamente y sin que se haga referencia al trueque como única forma cooperativa, ya que ello desconoce otras formas de relaciones de cambio, tales como la donación, o la producción responsable de productos solo dirigidos al cubrimiento de necesidades básicas y no a la acumulación mercantil. En estas nuevas modalidades que podemos encontrar como el Blockchain, redes, plataformas, Apps, y otras cadenas logarítmicas que pueden ayudar a construir intercambios no capitalistas, que a su vez permitan repensar la forma de producir y consumir de las sociedades modernas.<hr/>Abstract Commercial law throughout history has not accounted for solidarity economy, which has led to a series of conceptual misunderstandings. These prevent us from observing that there are other forms of commercial interaction, which are not mediated by monetary exchange exclusively, and without being referred to barter as the only cooperative form since they do not recognize other forms of exchange relationships, such as donation, or responsible production of products. The latter are only aimed at the coverage of basic needs, and not to the commercial accumulation. In these new modalities, we can find Blockchain, networks, platforms, Apps, and other logarithmic chains, which can help build noncapitalist exchanges, which in turn, allow to reconsider the way of production and consumption of modern societies. <![CDATA[Elements for a decolonial environmental epistemology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100226&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Existen otros criterios de verificabilidad científica, inscritos en la cultura de distintas naciones indígenas. Tomamos como caso de estudio el “observatorio astronómico muisca”, Colombia, y otras investigaciones etnológicas recientes sobre las principales cosmologías del mundo. Sostenemos que las ciencias ambientales fundadas en aquellos criterios pueden mejorar su capacidad de agencia institucional, pues permiten constituir ciencias transescalares en coordinación con objetivos descoloniales del saber. Otros criterios de verificabilidad y sus diálogos con el pensamiento descolonial son realmente posibles en el marco de una filosofía materialista de enfoque vitalista. A la luz de lo anterior, se argumenta que las prolepsis y las operatividades de las proposiciones científicas (institucionalizadas) son criterios seguros de evaluación de la “validez” (a escalas subglobales) y de la “verdad” del mundo (a escala global), especialmente cuando se trata de explicar/intervenir sus problemas ambientales.<hr/>Abstract There are other criteria of scientific verifiability, inscribed in the culture of different indigenous nations. We took as a study case the “Muisca Astronomical Observatory” in Colombia, and other recent ethnological research on the world’s main cosmologies. We hold the idea that the environmental sciences, based on those criteria, can improve their capacity as an institutional agency since they allow trans-scalar sciences to be constituted in coordination with decolonial objectives of knowledge. Other verifiability criteria and their dialogues with decolonial thinking are actually possible within the framework of a materialistic philosophy of vitalist approach. In the light of the above, it is argued that the prolepsis and operability of scientific (institutionalized) propositions are safe criteria for assessing “validity” (at subglobal scales) and “truth” of the world (on a global scale), especially when it comes to explaining/intervening their environmental problems. <![CDATA[Nation, war, and narrative: The construction of the imaginary from the]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100246&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En la obra de Fernando Soto Aparicio, Viaje a la claridad, aparecen tres elementos de indiscutible importancia para entender el modo como los personajes lidian con: su condición de víctima, con el poder y con el perdón como esperanza. Elementos que son parte de la construcción de una nación, sumida en una larga guerra, real e imaginaria que ignora, invisibiliza y elimina del relato cultural.<hr/>Abstract In Fernando Soto Aparicio’s work, Journey to the Clarity (Viaje a la Claridad), three elements of indisputable importance appear to understand the way the characters deal with their status as a victim, with power, and with forgiveness as hope. These elements are part of the construction of a nation, plunged into a long, real and imaginary war, which ignores, hides, and removes the cultural narrative. <![CDATA[Nature as a victim in the Colombian post-agreement era]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100259&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El escenario del posacuerdo colombiano, plantea la necesidad de visibilizar a la naturaleza como víctima del conflicto armado, interpelando nuevas concepciones de justicia más allá de la mirada eminentemente antropocéntrica. Para asumir este debate se abordan los tipos de violencia sufridos por la naturaleza de lo no humano, desde las categorías de violencia estructural y cultural, hasta la categoría de violencia directa asociada al conflicto armado; así mismo se aborda el enfoque de los derechos bioculturales como uno de los fundamentos para reconocer a la naturaleza como víctima del conflicto armado, pero con el problema de continuar reproduciendo narrativas propias de la violencia cultural y estructural.<hr/>Abstract The scenario of the Colombian post-agreement raises the need to make nature a victim of armed conflict more public, by intervening new conceptions of justice beyond the eminently anthropocentric view. To take up this debate, we address the types of violence suffered by the nature of the non-human, from the categories of structural and cultural violence to the category of direct violence associated with the armed conflict. Likewise, the approach to biocultural rights is addressed as one of the foundations for recognizing nature as a victim of the armed conflict, but with the problem of continuing to reproduce narratives, which are typical of cultural and structural violence. <![CDATA[Configuration of the family in its diversity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100275&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La familia se ha configurado a lo largo de la historia de diferentes maneras, ha transitado desde una estructura nuclear hasta una que permite varias posibilidades de diversidad. Sin embargo, este tránsito ha requerido muchas veces de marcadas luchas sociales que aún hoy día generan controversia. Este trabajo muestra un análisis de dicho tránsito haciendo un recorrido desde lo global hasta lo local. Se analizan las definiciones de familia, su contexto en Latinoamérica y en Colombia, los cambios y nuevas formas de configuración y finalmente se cuestiona sobre la identidad de la familia y su papel como sujeto político que trasiende su carácter de institución.<hr/>Abstract Throughout history, the family has been configured in different ways. It has traveled from a nuclear structure to one, which allows various possibilities of diversity. However, this transit has often required marked social struggles, which still generate controversy today. This work shows an analysis of that transit, by going from the global to the local. It analyzes the definitions of family, its context in Latin America and Colombia, the changes and new forms of configuration, and finally, challenges the identity of the family and its role as a political subject, which transcends its character as an institution. <![CDATA[Scientific evidence about the post-conflict in the Ibero-American context]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000100289&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo analizar la evidencia científica sobre posconflicto en Iberoamérica. Revisión documental de publicaciones científicas entre 2013 y 2018. Descriptores: “conflicto”, “posconflicto”, “construcción de paz”, “desmovilización”, “reintegración”, “reconciliación”, “excombatientes”, “democracia”, “deliberación”, “América Latina” y “Latinoamérica” y sus correspondientes en inglés. Los artículos fueron analizados a partir del título, resumen, año de publicación, idioma, país y fuente de publicación. Las categorías: “posconflicto”, “democracia”, “cultura”, “educación”, “estado”, “territorio”, “economía” y “salud”. Se analizaron 66 artículos. Conclusión, la evidencia científica muestra que el posconflicto es la primera fase de consolidación de paz, los países y actores involucrados deben generar estrategias viables para su cimentación.<hr/>Abstract The objective is to analyze the scientific evidence about the post-conflict in Ibero-America; document review of scientific publications between 2013 and 2018. Descriptors “conflict,” “post-conflict,” “peacebuilding,” “demobilization,” “reintegration,” “reconciliation,” “ex-combatants,” “democracy,” “deliberation,” “Latin America,” and their corresponding in English. The articles were analyzed based on the title, abstract, year of publication, language, country, and source of publication. The categories “post-conflict,” “democracy,” “culture,” “education,” “state,” “territory,” “economy,” and “health.” Sixty-six articles were analyzed. As a conclusion, scientific evidence shows that post-conflict is the first phase of peacebuilding, the countries and actors involved must generate viable strategies for its foundation.