Scielo RSS <![CDATA[El Ágora U.S.B.]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-803120210001&lang=en vol. 21 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[University for whom? the neoliberal expropriation of the meaning of university: the case of private institutions in Colombia?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La transformación reciente de la Universidad latinoamericana ha sido definida por las necesidades y premisas del modelo neoliberal. En este artículo tratamos algunos de sus impactos sociales en Colombia por medio del análisis de las lógicas que tales transformaciones han implicado para las universidades privadas; en particular, la gestión académica, la contratación y evaluación docente, así como la producción de conocimiento. Puesto que se trata de un modelo universitario en función del mercado, las estrategias de control epistemológico en las instituciones privadas delimitan no solo las posibilidades de vincular la investigación a sectores sociales subalternos, sino también la promoción de conocimientos considerados improductivos. Como límites corporativos al conocimiento crítico del país, tales impactos no solo dan cuenta de los efectos del modelo neoliberal, sino que han sido una de las estrategias para su profundización.<hr/>Abstract The recent transformation of the Latin American university has been defined by the needs and premises of the neoliberal model. In this article, we discuss some of its social impacts in Colombia through the analysis of the logics that such transformations have implied for private universities; in particular, academic management, teacher recruitment, and teacher evaluation, as well as knowledge production. Since it is a market-driven university model, the strategies of epistemological control, in private institutions, limit not only the possibilities of linking research to subaltern social sectors, but also the promotion of knowledge considered unproductive. As corporate limits to critical knowledge in the country, such impacts not only account for the effects of the neoliberal model, but also have been one of the strategies for its deepening. <![CDATA[Political Polarization and Family Relationships: Relational Practices and Configuration Mechanisms of Political Posture as Psychosocial Barriers to Democracy and Peace in Medellin]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100034&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A partir de este análisis se identificaron creencias sociales, orientaciones emocionales colectivas y narrativas del pasado que configuran la dinámica de polarización política al interior de las familias y prácticas relacionales que de esta devienen, además de mecanismos de configuración de la postura política desde los cuales se posicionan frente a la diferencia política con el otro. Constituyéndose dicho fenómeno, además, en obstáculo para la apertura de espacios de debate público sobre los problemas del país, para el ejercicio de la subjetividad política y para la misma construcción de democracia y paz en Colombia.<hr/>Abstract From this analysis, social beliefs, collective emotional orientations, and narratives of the past were identified, which shape the dynamics of political polarization within families and relational practices, which derive from it, as well as mechanisms of configuration of the political posture from which they position themselves in the face of political difference with the other. This phenomenon is also an obstacle to the opening of public debate spaces about the country’s problems, for the exercise of political subjectivity and for the very construction of democracy and peace in Colombia. <![CDATA[Migration in South America in the Last Thirty Years]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100061&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del estudio consistió en evaluar estadísticamente el flujo de migrantes de los países de Sudamérica, en los últimos treinta años. Para el análisis de la información se empleó la prueba de contraste de Tukey. Se observó que el mayor porcentaje de habitantes que ha migrado está en Paraguay, con un 12,5%, el menor porcentaje se da en Brasil, presentando diferencia estadística respecto a las demás naciones del sur del continente americano. Se puede concluir que la actual crisis política a la que se ve abocada Venezuela ha incidido en el último lustro en grandes desplazamientos de la población.<hr/>Abstract The objective of the study was to statistically assess the flow of migrants from South American countries over the past thirty years. Tukey’s contrast test was used for the analysis of the information. It was observed that the highest percentage of inhabitants, which has migrated is in Paraguay, with 12.5%; the lowest percentage being in Brazil, which presents statistical difference from the other nations of the southern American continent. It can be concluded that the current political crisis that Venezuela is forced to have had an impact on large population displacements in the last five-year period. <![CDATA[Migration and the Environment: The International Legal System Against the Figure of the Environmental Refugee]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100075&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo de investigación busca realizar un análisis de las respuestas que se han generado (y se pueden generar) desde el sistema jurídico internacional frente a la figura del refugiado ambiental. En este orden de ideas, en el primer acápite se desarrolla y contextualiza la migración ambiental como un fenómeno cada vez más creciente en diferentes regiones del mundo; en segundo lugar, se abordarán las respuestas jurídicas y posibles mecanismos de protección hacia este grupo poblacional y, por último, se describe el papel de algunos bloques regionales frente a esta problemática. Se puede evidenciar que actualmente el sistema jurídico Internacional no cuenta con un instrumento y/o mecanismo que regule y proteja a los migrantes ambientales trasfronterizos o refugiados ambientales, por lo que, hoy, los miles de personas alrededor del mundo que se han visto obligadas a cruzar fronteras por causas asociadas al medio ambiente dependen de la voluntad política de los Estados receptores para que puedan obtener algún tipo de ayuda y/o protección.<hr/>Abstract This research article seeks to carry out an analysis of the responses, have been generated (and can be generated) from the international legal system against the figure of the environmental refugee. Along these lines, environmental migration is developed and contextualized in the first step as an increasing phenomenon in different regions of the world. Secondly, the legal responses and possible mechanisms for protection towards this population group will be addressed and, finally, the role of some regional blocs regarding this issue is described. It can be shown that the international legal system does not currently have an instrument and/or mechanism, which regulates and protects cross-border environmental migrants or environmental refugees. Then, today the thousands of people around the world, who have been forced to cross borders for environmental-associated causes, depend on the political will of the host States so that they can get some kind of assistance and/ or protection. <![CDATA[Socio-Ecological Relations in Sumak Kawsay Perspective (Good Living): A Case Study of the Fonce River, San Gil, Santander]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100099&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Reconocer que existen derechos trasgredidos, así como herramientas sólidas, alternativas y territoriales por restablecer el todo que nos rodea, hace parte de los propósitos que se tejen a partir de la cosmovisión del buen vivir (Sumak Kawsay). El presente artículo permite identificar las relaciones socio-ecológicas que los habitantes del municipio de San Gil (Santander) tienen con el Río Fonce, construidos a partir de los imaginarios colectivos, diálogos, gramáticas y lenguajes que fortalecen el sentipensar de las comunidades, así como su identidad socio-ambiental.<hr/>Abstract Recognizing that there are transgressed rights, as well as solid, alternative, and territorial tools to restore the whole around us, is part of the purposes, which are woven from the worldview of good living (Sumak Kawsay). This article allows to identify the socio-ecological relations, which the inhabitants of the municipality of San Gil, Santander have with the Fonce River. These are built on collective imaginaries, dialogues, grammars, and languages, which strengthen the feeling of communities, as well as their socio-environmental identity. <![CDATA[The Conception of Public Administration and Pedagogy for the Formation of Citizens in Bogotá’s Mayor’s Office in the 1995-1997 period]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100114&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo indaga sobre la relación entre administración pública y pedagogía, la cual se constituyó en un eje de reflexión-acción que se potenció en la gestión de la Alcaldía de Bogotá en el período 1995-1997, por el entonces alcalde Antanas Mockus, generando así, un modelo singular de gestión pública que generó cambios en el comportamiento ciudadano.<hr/>Abstract This article researches the relationship between public administration and pedagogy, which was constituted in a reflection-action axis, which was enhanced in the management of the Mayor of Bogotá in the 1995-1997 period, by the former Mayor Antanas Mockus. Thus, by generating a unique model of public management, which generated changes in citizen behavior. <![CDATA[Rate of Working Conditions of a Group of Teachers in the City of Cali]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo sintetiza, en un índice de condiciones laborales, los principales resultados de una investigación que se preguntó por las características del trabajo y empleo de un grupo de 202 docentes de la ciudad de Cali. Se exploró el modo en que dicha adhesión institucional, y otros factores sociodemográficos, inciden en las condiciones laborales que tienen los y las docentes, al tiempo que se pregunta por las cualidades del mundo del trabajo docente en Cali.<hr/>Abstract This article summarizes, in an index of working conditions, the main results of a research, which wondered about the features of the work and employment of a group of 202 teachers from the city of Cali. It explored how such institutional adherence, and other sociodemographic factors, affect the working conditions of teachers, while wondering about the qualities of the teaching world in Cali. <![CDATA[Theoretical Model for the Study of Social Mobility: An Approach from Sociological Theory]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El estudio de la movilidad social se ha abordado desde diferentes perspectivas teóricas, lo que ha derivado en diversos modelos para su comprensión, centrándose en aspectos diferentes del proceso de organización de la sociedad, lo que hace muy compleja la investigación de casos concretos. El objetivo de este artículo es presentar los resultados de un estudio que se propuso la construcción de una propuesta teórica integral como base para la investigación de la movilidad social, cuyo resultado fundamental es un modelo conceptual orientado a entender este fenómeno a partir de lo que se ha denominado la estructura del poder social.<hr/>Abstract The study of social mobility has been approached from different theoretical perspectives, which has resulted in various models for their understanding, by focusing on different aspects of the process of organization of society, which makes the research of specific cases very complex. The objective of this article is to present the results of a study, which offered the construction of a comprehensive theoretical proposal as a basis for the research of social mobility, the fundamental result of which is a conceptual model oriented to understand this phenomenon from what has been called the structure of social power. <![CDATA[Strengths for Socialization in Homeless People in the City of Medellin]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100167&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este estudio busca comprender si una intervención desarrollada con habitantes de calle en Medellín, Colombia, favoreció el fortalecimiento de algunos activos de los participantes, relacionados con su resocialización, tomando como base la perspectiva del Desarrollo Positivo. Se realizó un estudio comprensivo mediante entrevistas semiestructuradas a tres personas que participaron de un programa de resocialización. Se indagó por la presencia de fortalezas internas y externas, por su socialización primaria y secundaria, su trayectoria en la calle, el proceso vivido en el programa y lo sucedido después de su egreso. Los resultados evidenciaron que el principal impulsor del cambio subjetivo y que llevó al no retorno a la calle fue la modificación de la relación consigo mismo.<hr/>Abstract This study seeks to understand whether an intervention developed with homeless people in Medellin, Colombia, favored the strengthening of some of the participants’ assets, related to their resocialization, based on the perspective of Positive Development. A comprehensive study was conducted through semi-structured interviews with three people, who participated in a resocialization program. It was ascertained by the presence of internal and external strengths, for their primary and secondary socialization, their path on the street, the process lived in the program, and what happened to them after their leaving the program. The results showed that the main driver of subjective change and what made them not to return to the street was the modification of the relationship with themselves. <![CDATA[Meeting as a Process: Early Love Stories of Gay Males in Argentine Cultural Productions]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100186&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este artículo consiste en comprender el inicio de las relaciones amorosas como un proceso signado por varios puntos. A partir del análisis de historias de amor de varones gays que aparecieron en diferentes producciones culturales argentinas contemporáneas, se propone un esquema analítico que problematiza la unidireccionalidad y linealidad de los comienzos de las historias amorosas. Se distingue cuando dos varones se conocen en persona y cuando lo hacen por medios virtuales, se traza una diferencia entre gestos eróticos y gestos amorosos y se reflexiona sobre el etiquetamiento vincular o la categoría que define la relación.<hr/>Abstract The purpose of this article is to understand the beginning of loving relationships as a multi-point process. From the analysis of love stories of gay males, which appeared in different contemporary Argentine cultural productions, an analytical scheme is proposed, which problematizes the one-way and linearity of the beginnings of love stories. It is distinguished when two males meet in person and when they do so by virtual means, it draws a difference between erotic gestures and loving gestures, and reflects on the link labeling or the category, which defines the relationship. <![CDATA[The Power to Come Together: An Approach to the Process of Collectivization of Transgender Women on Calle de las Guapas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En Manizales las Guapas se configuran como un colectivo social porque comparten existencial y políticamente en razón de unos significados comunes que tienen que ver con el ser mujeres trans, ser trabajadoras sexuales, ser pobres, nombrarse de una misma manera, habitar un mismo espacio, concebir el cuerpo como un territorio en transformación, reconocerse como sujetas de derecho que pueden interpelar al Estado, entre otros que se disputan cotidianamente entre ellas mismas y con otros actores sociales e institucionales.<hr/>Abstract This article seeks to reconstruct the process of collectivization of transgender women, who engage in sex work on Calle de las Guapas, in Manizales, Colombia. It is concluded that the Guapas are configured as a social collective because they share existentially and politically because of common meanings, which have to do with being transgender women, being sex workers, being poor, by naming themselves in the same way, by inhabiting the same space, by conceiving the body as a changing territory, by recognizing themselves as subjects of law, who can challenge the State, among others, and, who dispute each other, on a daily basis, and with other social and institutional actors. <![CDATA[Social Moratorium and Teenage Pregnancy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100225&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La infancia y la juventud se han considerado categorías emergentes del ciclo vital desde la modernidad. La adolescencia como etapa de transición entre la niñez y la adultez constituye un escenario de moratoria social que ha sido considerado como necesario para alcanzar la madurez. Este proceso ha sido definido como el camino de construcción de la identidad y la personalidad. Sin embargo, situaciones como la paternidad adolescente son hechos que ocurren con frecuencia y que tienen consecuencias en este proceso de identificación del adolescente.<hr/>Abstract Childhood and youth have been considered emerging life cycle categories since modernity. Adolescence as a transitional stage between childhood and adulthood is a social moratorium scenario, which has been considered necessary to reach maturity. This process has been defined as the path of building identity and personality. However, situations, such as adolescent parenthood are facts, which often occur, and have consequences in this process of identifying the adolescent. <![CDATA[Parental Resources in Families with Deaf Children]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100237&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo describe los recursos parentales que las familias con hijos sordos construyen para promover y potencializar el desarrollo del niño. Es un estudio mixto de corte transversal, se entrevistó a cinco madres oyentes de niños sordos, incluye datos de una encuesta sociodemográfica de un grupo de 245 niños sordos de Colombia. Se concluye que el asumir la discapacidad desde el diagnóstico, la búsqueda de apoyo institucional, enfocarse en las capacidades de sus hijos, reorganizar las rutinas y responsabilidades familiares, la mirada positiva al futuro y la perseverancia, la espiritualidad son algunos de los recursos parentales empleados por las madres.<hr/>Abstract This article describes the parental resources that families with deaf children build to promote and potentialize child’s development. It is a mixed cross-sectional study. Five hearing mothers of hearing-impaired children were interviewed, including data from a sociodemographic survey of a group of 245 hearing-impaired children from Colombia. It is concluded that by assuming disability from diagnosis, the search for institutional support, by focusing on the capacities of their children, by reorganizing family routines, and responsibilities, a positive look to the future and perseverance, spirituality are some of the parental resources employed by mothers. <![CDATA[Relationship between Risk Actions and Attempted Suicide in Young College Students as a Psychological Welfare Factor]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100255&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los comportamientos autodestructivos se pueden entender como factores de riesgo de suicidio, en tanto son condiciones de orden personal o circunstancial que pueden indicar la posibilidad de comportamiento suicida, pero además como un factor de inestabilidad o desequilibrio del Bienestar psicológico. Así, las conductas de riesgo son condiciones que aumentan la probabilidad de que se cometa suicidio o se exponga la vida a constantes peligros.<hr/>Abstract This article makes emphasis on two aspects, suicide and life-threatening actions is a product of research carried out at three universities in Medellin, Colombia, on suicide prevention in university scenarios. Self-destructive behaviors can be understood as suicide risk factors, as long as they are personal or circumstantial conditions, which may indicate the possibility of suicidal behavior, but also as a factor of instability or imbalance of psychological well-being. Thus, risky behaviors are conditions, which increase the likelihood of suicide or exposure to constant danger. The results indicate a high relationship between life-threatening behaviors and acts with explicit intent to commit suicide. In conclusion, university students with low levels of psychological well-being are exposed to high-risk situations and are more prone to suicidal thoughts and acts. <![CDATA[Participatory Reunification of Pedagogical Foundation as a Vital Scenario for the Construction of the Institutional Educational Project (PEI)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100270&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Escuela Normal Superior Pbro. José Gómez Isaza (Antioquia - Colombia) realizó una investigación acción participativa propendiendo por resignificar de la fundamentación pedagógica de su Proyecto Educativo Institucional (PEI). Situación suscitada por la necesidad de formar otro tipo de maestros, con un perfil acorde a las demandas del contexto y las diversas poblaciones con las que se desenvuelven. Después de haber desplegado una ruta metodológica pensada por los actores/investigadores, fue necesaria una nueva fundamentación pedagógica, subyaciendo así una propuesta pedagógica crítico-dialógica que repensó desde categorías potencializadoras elementos básicos del currículo: formación, didáctica, investigación, relaciones pedagógicas y evaluación. Con esta propuesta se entretejió sistémicamente un nuevo PEI.<hr/>Abstract Priest José Gómez Isaza Normal High School, Antioquia, Colombia led a participatory action research striving for the redefinition of the pedagogical foundation of its Institutional Educational Project (PEI). This situation sprang from the need to form other types of teachers, according to a profile based on the demands of the context and the various populations with which they develop. After having deployed a methodological route which was designed by the actors/researchers, a new pedagogical foundation was necessary. Thus, underpinning a critical-dialogical pedagogical proposal, which reconsidered from potentializing categories, basic elements of the curriculum: training, didactics, research, pedagogical relations, and evaluation. With this proposal, a new PEI was systematically interwoven. <![CDATA[Fiscal Decentralization and Economic Openness in Colombia 1990-2020]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100299&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El proceso de descentralización fiscal en Colombia, determinada por la descentralización hacia el mercado, tiene una relación intrínseca con las políticas de apertura económica que pueden ser rastreadas desde finales de la década de los años 60 del siglo XX, en la que se evidencia como el aumento del gasto derivado de las políticas de descentralización fiscal conllevaron a la adopción de políticas enfocadas en la liberalización y desregulación de la economía. Todo esto en sincronía con la puesta en marcha de la Modernización del Estado en Colombia. Este proceso genera un aumento de la opresión fiscal de corte indirecto y regresivo en el país y una pérdida de derechos del pueblo colombiano a partir de los postulados de eficiencia y eficacia impartida por el mercado, los cuales han evidenciado todo lo contrario al no comprender la descentralización atada a las relaciones sociales, económicas, culturales y políticas en el país que han generado una captura del Estado con procesos de corrupción, detrimentos patrimoniales y baja responsabilidad en la prestación de los servicios públicos y los derechos sociales.<hr/>Abstract The process of fiscal decentralization in Colombia, which is determined by decentralization to the market, has an intrinsic relationship with the policies of economic openness, which can be traced back to the late 1960s, which shows how increased spending from fiscal decentralization policies led to the adoption of policies focused on the liberalization and deregulation of the economy. All this in synchrony with the implementation of the Modernization of the State in Colombia. This process generates an increase in indirect and regressive fiscal oppression in the country and a loss of rights of the Colombian people from the postulates of efficiency and effectiveness imparted by the market, which have proven quite the opposite by not understanding the decentralization tied to social, economic, cultural and political relations in the country, which have generated a capture of the State with processes of corruption, property detriments, and low responsibility for the provision of public services and social rights. <![CDATA[Form Political Subjectivity for Post-Conflict: A Bet from the Institutional Educational Project (PEI) on a Philosophical and Pedagogical Perspective]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100323&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo tiene como finalidad comprender las relaciones e interrelaciones que se tejen en la configuración de la subjetividad política desde los procesos formativos con asiento en el Proyecto Educativo Institucional (PEI), para un escenario futuro de posconflicto. Los resultados y conclusiones se resumen en que: 1) Se necesita una escuela que sea hospitalaria y de acogida, para que propicie el cuidado de sí y del alter en la formación de la subjetividad política; 2) Es necesario que la escuela reflexione sobre la violencia que ha padecido Colombia, para que los estudiantes tengan cuidado de sí y cuidado del otro; 3) El maestro utilizando el consejo como herramienta pedagógica forma la subjetividad, al mostrar posibles caminos que orienten proyectos de vida; 4) la escuela que forme la subjetividad política desde una pedagogía de la conflanza y seguridad debe alejarse del disciplinamiento.<hr/>Abstract The purpose of this article is to understand the relationships and interrelationships, which are woven into the configuration of political subjectivity from the training processes with a seat in the Institutional Educational Project (PEI), for a future post-conflict scenario. The results and conclusions are based on that: 1) A school that is hospitable and host is needed to promote the care of itself and the alternative in the formation of political subjectivity; 2) It is necessary for the school to reflect on the violence that Colombia has gone through, so that students take care of themselves and take care for each other; 3) The teacher, by using advice as a pedagogical tool, forms subjectivity, by showing possible paths, which guide life projects; 4) The school, which forms political subjectivity from a pedagogy of trust and security should move away from disciplining. <![CDATA[Family Reconfigurations of Ex-Combatants of Illegal Armed Groups in Reintegration and Voluntary Demobilization Processes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100346&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta es una reflexión derivada de investigación abordada desde la teoría fundamentada, que busca reconocer las posibles reconfiguraciones familiares presentes en excombatientes de grupos armados ilegales en procesos de reintegración y en desmovilización voluntaria. Para ello se aplicó una entrevista semiestructurada validada por expertos, con la cual se exploraron las Transformaciones Familiares de acuerdo con tres momentos: antes (estructura), durante (curso) y después (trayectorias), y en función de las categorías: tipos de familia, dinámicas familiares, relaciones externas, influencias insurgentes previas, conflictos intrafamiliares, y conflictos social-comunitarios. Los resultados revelan que existen procesos de familiarización más que de conformación de familias durante la estancia en el grupo insurgente, al tiempo que proto-configuraciones familiares que dan pie, ya en el posconflicto y por fuera del grupo armado, a reconfiguraciones de lo familiar y de nuevas familias.<hr/>Abstract This is a reflection derived from research approached from the informed theory, which seeks to recognize the possible family reconfigurations present in ex-combatants of illegal armed groups in reintegration processes, and voluntary demobilization. To this end, a semi-structured interview validated by experts was applied, with which family transformations were explored according to three moments: before (structure), during (course), and after (trajectories), and according to the categories: family types, family dynamics, external relations, previous insurgent influences, intrafamily conflicts, and social-community conflicts. The results reveal that there are processes of familiarization without family formation during the stay in the insurgent group, while proto-family configurations that give rise, already in the post-conflict and outside the armed group, to reconfigurations of the family and new families. <![CDATA[Public Policy on Dating Violence: A Failed Subject in Colombia?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100358&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La violencia en el noviazgo (VN) se considera un problema de salud pública por los efectos a nivel físico, emocional, social, además al ser una etapa previa a la conformación de familias, los eventos violentos serán posiblemente replicados y generen violencia intrafamiliar. Se requiere de estrategias de intervención individual, familiar, comunitario y poblacional; surge entonces la necesidad de identificar si existen o no políticas públicas y legislación que aborden de manera directa la VN para el caso de colombiano.<hr/>Abstract Dating violence (DV) is considered a public health problem due to the physical, emotional, social effects. In addition to being a pre-family stage, violent events will possibly be replicated and could generate domestic violence. Individual, family, community, and population intervention strategies are required. There is then a need to identify whether or not public policies and legislation exist, which directly address DV in the Colombian case. <![CDATA[The Postulates of Franciscan Pedagogy in Relation to Ethical Training in the Context of Saint Bonaventure University]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100366&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Es importante recordar que los resultados de los saberes superiores en la Universidad de San Buenaventura, buscan el bien común de toda vida, de la biota en general, incluyendo la sostenibilidad de los ecosistemas. Este bien común se ha venido ejecutando con ayuda de un valor socio-humanístico denominado fraternidad, concretado en los proyectos de equipo interdisciplinario. He ahí dos grandes fortalezas que subraya la Universidad de San Buenaventura al tener en cuenta el ejercicio de una pedagogía franciscana.<hr/>Abstract It is important to remember that the results of higher knowledge at the Saint Bonaventure University seek the common good of all life, of the biota in general, which includes the sustainability of ecosystems. This common good has been implemented with the help of a socio-humanistic value called fraternity, which is concreted in interdisciplinary team projects. There are two great strengths underlined by the Saint Bonaventure University in considering the exercise of Franciscan pedagogy. <![CDATA[The Educational Agent in Ensuring Comprehensive Early Childhood Protection]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100386&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Al identificar los aportes investigativos sobre el rol que ejercen los docentes de primera infancia para la garantía de la protección integral en la niñez, se evidenciaron las brechas en la garantía de la protección integral a la infancia, las cuales surgen desde el mismo núcleo familiar, desde el Estado por la dificultad de cumplir con esta labor, por la falta de corresponsabilidad social frente a los niños y la recarga en los docentes como principales actores en este proceso. Aunque el agente educativo, es un actor significativo para el desarrollo integral de los niños, no puede recaer en su quehacer toda la responsabilidad de la protección a la primera infancia, es necesario articular esfuerzos estatales que comprometan otras instancias institucionales y actores sociales, que posibiliten brindar servicios educativo formativos a la primera infancia, propiciar y recrear espacios para la participación de las familias y de personas significativas en las acciones orientadas a la Protección infantil.<hr/>Abstract By identifying research contributions to the role played by teachers in early childhood for ensuring comprehensive protection in children, gaps in ensuring comprehensive child protection, which arise from the same family nucleus, from the State because of the difficulty of fulfilling this work, by the lack of social co-responsibility against children and recharging on teachers as key players in this process, were evident. Although the educational agent, a significant player for the integral development of children, cannot rest with its responsibility for early childhood protection, it is necessary to articulate state efforts, which compromise other institutional instances and social actors, which make it possible to provide educational services early childhood training, to foster, and to recreate spaces for the participation of families and significant people in actions oriented to child protection. <![CDATA[Methodological Trends for the Social Inclusion of Appropriate Technologies in Rural Areas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312021000100402&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene por objetivo estudiar las tendencias metodológicas a nivel mundial de tecnologías apropiadas (TA) desarrolladas en zonas rurales con inclusión social. Se realiza una revisión sistemática en bases de datos científicas. Se identifican las principales metodologías (cualitativas, cuantitativas y mixtas), herramientas y enfoques en procesos rurales con TA. Se detectan también los principales factores (social, técnico, económico, ambiental, institucional y cultural) y variables de estudio en procesos de TA rurales. Los continentes con un mayor número de experiencias en TA rurales son África y Asia. El sector de energía asocia el 56,0% de las experiencias detectadas.<hr/>Abstract This article aims to study the global methodological trends of appropriate technologies (TAs) developed in rural areas with social inclusion. A systematic review is carried out in scientific databases. The main methodologies (qualitative, quantitative, and mixed), tools and approaches in rural processes with TA are identified. The main factors (social, technical, economic, environmental, institutional, and cultural) and study variables in rural TA processes are also detected. The continents with the highest number of rural TA experiences are Africa and Asia. The energy sector associates 56.0% of the experiences detected.