Scielo RSS <![CDATA[Revista Ingenierías Universidad de Medellín]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-332420210001&lang=en vol. 20 num. 38 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Parameters Estimation of the Single Diode Model of a Photovoltaic Module Based on the Improved Patterns Search Method]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se propone el uso de un algoritmo de optimización basado en la búsqueda de patrones mejorada, aplicándolo a la estimación de los parámetros modelo de un diodo de una célula fotovoltaica. Los parámetros a estimar son corriente fotovoltaica, la saturación de corriente del diodo, la resistencia serie, la resistencia en paralelo y el factor de idealidad del diodo. La estimación es hecha a partir de los datos obtenidos de una curva conocida, es decir, que la celda fotovoltaica puede caracterizarse y los parámetros son extraídos de los datos de la curva. Los resultados son la identificación de los parámetros y la exactitud del modelo con respecto a la referencia en el punto de máxima potencia (MPP). Adicionalmente se realiza una comparación con el modelo obtenido con tres estimaciones realizadas con el algoritmo de optimización enjambre de partículas (PSO), bajo las mismas condiciones en cantidad de partículas y de iteraciones. El error encontrado muestra la similitud del modelo con la referencia obtenida de acuerdo con el algoritmo IPSM.<hr/>Abstract In this article, we propose the use of the optimization algorithm based on improved pattern search (IPSM), applying it to the estimation of the model parameters of a single diode of a photovoltaic cell. The parameters to be estimated are the photovoltaic current, the saturation current of the diode, the series resistance, the resistance in parallel, and the ideality factor of the diode. The estimation is made from the data obtained from a known curve, that is to say, that a photovoltaic cell could be characterized and from the data of the curve the parameters are extracted. The results are the identification of the parameters and the accuracy of the model concerning the reference at the point of maximum power (MPP). Additionally, a comparison is made with the model obtained with three estimations made with the particle swarm optimization algorithm (PSO), under the same conditions in the number of particles and iterations. The error found shows the similarity of the model with the reference obtained using the IPSM algorithm. <![CDATA[Smart Campus at the Universidad Militar Nueva Granada: Creation of Base Map and Applications for Campus Tree Monitoring]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The GIS smart campuses have been constituted as an efficient system that allows the integration of information from different agencies inside universities, with the use of geographic applications developed for different types of users. This research describes general considerations to begin implementation of a smart GIS at the Nueva Granada Campus, in Cajicá. This phase was developed based on the generation of a campus base map, which is used as a spatial reference for the elaboration of all applications that require associated geographic information, as well as the implementation of a Gisweb system for the monitoring, verification, and updating of the campus trees. The result of the work provides the basis for subsequent systems and applications of location, mobility and efficacy management related with the academic and administrative activities in the university campus.<hr/>Resumen Los campus inteligentes GIS se han constituido como sistemas eficientes que permiten la integración de información de diferentes agencias al interior de las universidades con el uso de aplicaciones geográficas desarrolladas para distintos tipos de usuarios. Esta investigación describe las consideraciones generales para emprender la implementación de un GIS inteligente en el Campus de la Universidad Nueva Granada en Cajicá. Esta fase de desarrollo se fundamentó en la generación de un mapa base del campus, el cual es usado como referencia espacial para la elaboración de todas las aplicaciones que requieren información geográfica asociada, así como la implementación de un sistema Gisweb para el monitoreo, verificación y actualización de los árboles del campus. El resultado del trabajo brinda las bases para sistemas y aplicaciones subsiguientes para la ubicación, movilidad y administración de la eficiencia relacionada con las actividades administrativas y académicas en el campus universitario. <![CDATA[Finite Element Analysis of An Evaporation System to Synthesize Kesterite thin Films]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Currently, there is an interest within the scientific community in thin-film solar cells with a Kesterite (Cu2ZnSnS4) type absorber layer, since they report a theoretical efficiency greater than 32 %. The synthesis of Kesterites by evaporation has allowed for efficiencies at the laboratory level of 11.6 %. Although these are good results, the design of the evaporation chamber and the distribution of the electrodes is essential to control synthesis parameters and evaporate each precursor in the corresponding stage. This project seeks to design an evaporation chamber that can achieve a vacuum of 10-5 mbar, increase the deposition surface and avoid each precursor evaporation in a non-corresponding stage. This last objective was studied using Comsol multiphysics R. (licensed product) software, with the adequate disposition of metallic precursors (zinc, copper, and tin) determined by analyzing heat distribution. It was concluded that the lower the evaporation temperature of the precursor, the smaller the height of the copper electrode in the system. This is because, with a lower height the concentration of heat in the container is lower.<hr/>Resumen Actualmente, existe un interés dentro de la comunidad científica por las células solares de película delgada con una capa absorbente de kesterita (Cu2ZnSnS4), debido a que tienen una eficiencia teórica de más del 32 %. La síntesis de kesteritas por evaporación ha permitido un nivel de eficiencia en el laboratorio del 11.6 %. Si bien estos son buenos resultados, el diseño de la cámara de evaporación y la distribución de electrodos son esenciales para controlar los parámetros de síntesis y evaporar cada precursor en la etapa correspondiente. Este proyecto busca diseñar una cámara de evaporación que pueda alcanzar un vacío de 10-5 mbar, aumentar la deposición de superficies e impedir la evaporación de cada precursor en una etapa distinta a la correspondiente. Este último objetivo fue estudiado usando el programa Comsol multiphysics R (producto licenciado), con la adecuada disposición de precursores metálicos (zinc, cobre y estaño) determinada por el análisis de distribución de calor. Se concluye que cuanto más baja sea la temperatura de evaporación del precursor, menor será la altura del electrodo de cobre en el sistema. Esto ocurre debido a que con una altura menor la concentración de calor en el contenedor es menor. Este artículo es derivado de una investigación y fue financiado por la Universidad Distrital de Santander. <![CDATA[Selection of Online Network Traffic Discriminators for on-the-Fly Traffic Classification]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract There are several techniques to select a set of traffic features for traffic classification. However, most studies ignore the domain knowledge where traffic analysis or classification is performed and do not consider the always moving information carried in the networks. This paper describes a selection process of online network-traffic discriminators. We obtained 24 traffic features that can be processed on the fly and propose them as a base attribute set for future domain-aware online analysis, processing, or classification. For the selection of a set of traffic discriminators, and to avoid the inconveniences mentioned, we carried out three steps. The first step is a context knowledge-based manual selection of traffic features that meet the condition of being obtained on the fly from the flow. The second step is focused on the quality analysis of previously selected attributes to ensure the relevance of each one when performing a traffic classification. In the third step, the implementation of several incremental learning algorithms verified the usefulness of such attributes in online traffic classification processes.<hr/>Resumen Existen varias técnicas para seleccionar un conjunto de variables para clasificación del tráfico de red. Sin embargo, muchos estudios ignoran el ámbito del conocimiento en donde el análisis y clasificación del tráfico tiene lugar y no consideran la información, siempre en movimiento, que se transporta en dichas redes. Este artículo describe el proceso de selección de discriminadores tráfico de redes en línea. Se obtuvieron 24 características que pueden procesarse en tiempo real y se proponen como los conjuntos de atributos base para futuros análisis, procesamiento y calificación conscientes del dominio (domain-aware). Para la selección de un conjunto de discriminadores de tráfico y con el fin de evitar los inconvenientes mencionados anteriormente, se llevaron a cabo tres etapas. La primera consiste en la selección manual basada en el conocimiento contextual de las características de tráfico de red que tengan las condiciones de obtener en tiempo real a partir del flujo. La segunda etapa se enfoca en la calidad del análisis de los atributos previamente seleccionados para asegurar la relevancia de cada uno a la hora de efectuar la clasificación del tráfico. En la tercera etapa, la implementación de varios algoritmos de aprendizaje incremental verifican la idoneidad de tales atributos en procesos de clasificación de tráfico en línea. <![CDATA[Extraction of Student Interaction Data from an Open edX Platform]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100087&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The Massive Open Online Courses (MOOC) are courses available to the general public without restrictions that are offered to hundreds or thousands of students and in recent years have been presented as a revolution in online education. They are presented as an alternative to the great demand in higher education for the characteristic of being open and massive because they allow access to education to a huge number of students. They have become an ideal environment for data collection and through the application of learning analytics techniques they have allowed a better understanding of how students learn. However, access to the data from thecurrent open-source MOOC platforms is limited and often difficult to collect and process. This paper presents a proposal for collecting and processing the data from students’ interaction with the Open edX platform through Scripts and a Collector based on Java code.<hr/>Resumen Los cursos masivos abiertos en línea (MOOC por sus siglas en inglés) son cursos que están disponibles para el público general sin restricciones y que están disponibles para cientos o miles de estudiantes. Estos cursos han sido presentados como una revolución de la educación en línea. Son presentados como una alternativa a la alta demanda en la educación superior por la característica de ser abiertos y masivos y permitir la participación de una gran cantidad de estudiantes. Se han convertido en el entorno ideal para la recolección de datos y a través de la aplicación de analíticas del aprendizaje han permitido una mejor comprensión de cómo aprenden los estudiantes. Sin embargo, el acceso a los datos en las plataformas MOOC actuales de código abierto es limitado y a veces éstos son engorrosos de recolectar y procesar. Este artículo presenta una propuesta para recolectar y procesar los datos de las interacciones de los estudiantes con la plataforma Open edX a través de Scripts y un Collector basado en código Java. <![CDATA[Assessing the Vulnerability of Power Systems Using Multilevel Programming: A Literature Review]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100099&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Vulnerability studies can identify critical elements in electric power systems in order to take protective measures against possible scenarios that may result in load shedding, which can be caused by natural events or deliberate attacks. This article is a literature review on the latter kind, i.e., the interdiction problem, which assumes there is a disruptive agent whose objective is to maximize the damage to the system, while the network operator acts as a defensive agent. The non-simultaneous interaction of these two agents creates a multilevel optimization problem, and the literature has reported several interdiction models and solution methods to address it. The main contribution of this paper is presenting the considerations that should be taken into account to analyze, model, and solve the interdiction problem, including the most common solution techniques, applied methodologies, and future studies. This literature review found that most research in this area is focused on the analysis of transmission systems considering linear approximations of the network, and a few interdiction studies use an AC model of the network or directly treat distribution networks from a multilevel standpoint. Future challenges in this field include modeling and incorporating new defense options for the network operator, such as distributed generation, demand response, and the topological reconfiguration of the system.<hr/>Resumen Los estudios de vulnerabilidad pueden identificar elementos críticos en los sistemas de distribución de potencia eléctrica con el fin de tomar medidas de protección contra posibles escenarios que pueden resultar en desconexión de carga (también llamado deslastre de carga), que puede ser ocasionada por eventos naturales o ataques deliberados. Este artículo es una reseña bibliográfica sobre el segundo tipo de casos, es decir, los del problema de interdicción, en el que se asume la existencia de un agente disruptivo cuyo objetivo es maximizar los daños ocasionados al sistema mientras el operador de red actúa como agente de defensa del mismo. La interacción no simultánea de estos dos agentes crea un problema de optimización multinivel y en la bibliografía se reportan varios modelos de interdicción y soluciones para abordar el problema. La contribución principal de este artículo es la presentación de consideraciones que deben tomarse en cuenta para analizar, modelar y resolver el problema de la interdicción, incluyendo las soluciones, métodos y técnicas más comunes para solucionarlo, así como futuros estudios al respecto. Esta revisión encontró que la mayoría de la investigación en el tema se enfoca en el análisis de los sistemas de transmisión, considerando las aproximaciones lineales de la red; algunos estudios en interdicción usan un modelo AC de la red o tratan las redes de distribución directamente desde un enfoque multinivel. Algunos retos en este campo son el modelado y la inclusión de nuevas opciones de defensa para el operador de la red, como la generación distribuida, la respuesta a la demanda y la reconfiguración topológica del sistema. <![CDATA[Challenges of Converting an In-person Dance Course to a MOOC Course]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article presents the design experience of the “Folk dance as cultural heritage” course, which is offered to undergraduate students from University of Cauca the “massive online course” modality. It shows the main challenges faced in the exercise of the integration of two in-person courses, one practical and one theoretical, and its process of transformation into a MOOC. The course was designed for two academic credits with six hours of dedication per week and is offered as an elective (non-mandatory) class of the Integral Social and Human Formation (FISH) component, through a space in the MOOC Open edX platform. The integration process of the two in-person courses and their transformation into a MOOC, brought with it several challenges related to the adjustment of contents, academic activities and evaluation. This article presents how these challenges were faced in this experience. It is worth mentioning that one of the results obtained in this research is associated with the contribution of the research to the first folk dance course in MOOC modality in Latin America, what makes it an innovative educational proposal that allows the rescue of culture through the adaptation of traditional educational contents.<hr/>Resumen Este artículo presenta la experiencia del diseño del curso “La danza folclórica como patrimonio”, la cual es ofrecida a los estudiantes de pregrado de la Universidad del Cauca bajo la modalidad “massive online open course” (curso en línea masivo y abierto). También muestra los principales retos enfrentados en el ejercicio de integración de dos cursos presenciales, uno práctico y otro teórico, y su proceso de transformación a uno MOOC. El curso fue diseñado para tener dos créditos académicos y una dedicación semanal de seis horas y ofrecida como una electiva del componente de Formación Integral Social y Humana (FISH) a través de un espacio en la plataforma MOOC Open edX. Este proceso de integración de ambos cursos presenciales y su transformación en un MOOC trajeron consigo varios retos relacionados con el ajuste de contenidos, actividades académicas y evaluaciones. Este artículo muestra cómo fueron abordados estos retos en esta experiencia. Vale la pena mencionar que uno de los resultados obtenidos en esta investigación fue el primer curso de danza en modalidad MOOC en Latinoamérica, lo cual hace de esta una propuesta innovadora que permite el rescate de la cultura a través de la adaptación de los contenidos educativos tradicionales. <![CDATA[A MOOC for Farmers: Agroclimatic Tools for Crop Protection]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Massive open online courses (MOOCs) are a key strategy for digital education. The MOOCs contribute significantly to people’s knowledge about a wide range of topics. Nowadays, several web platforms as Coursera and edX offer MOOCs in different domains, however the platforms mentioned do not offer MOOCs focused on crop management through monitoring of climate elements and factors. In this paper, we present an overview of the MOOC titled: “agroclimatic tools for crop protection” for agricultural-sector Spanish speakers. We show a first MOOC evaluation based on a survey applied to 13 people of rural areas located in Cauca (Colombia) for one video of the “Temperature” MOOC unit. The results indicated that 100 % of the respondents understood clearly the video content and 53, 84 % of the surveyed learners understood all the words used in the video.<hr/>Resumen Los MOOC (massive online open courses, en español “curso en línea masivo y abierto”) son una estrategia clave para la educación digital. Estos cursos contribuyen significativamente a los conocimientos que las personas pueden obtener sobre una gran cantidad de temas. Actualmente, distintas plataformas como Coursera y edX ofrecen MOOC en diferentes áreas, sin embargo, ninguna de las mencionadas ofrece cursos en manejo de cultivos a través del monitoreo de elementos y factores climáticos. En este artículo se presenta una visión general del curso “Herramientas agroclimáticas para la protección de cultivos”, dirigido al sector agrícola de habla hispana. Mostramos una primera evaluación del MOOC basada en una encuesta aplicada a 13 personas habitantes de áreas rurales del Cauca (Colombia) sobre un video de la unidad “Temperatura” del MOOC. Los resultados indicaron que el 100 % de los participantes entendieron claramente el contenido del video y el 54, 84 % de los encuestados entendieron la totalidad de las palabras usadas en el video. <![CDATA[Recommendation Systems in Education: A review of Recommendation Mechanisms in E-learning Environments]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In recent years, new trends and methodologies have emerged that greatly favor the education sector. E-learning as an alternative to regular teaching and learning processes has transformed the educational dynamics thanks to the inclusion of MOOCs, personal learning environments, allowing the educational process to be carried out at a personalized level where the focus is on learning styles and the profile of the student. This article presents a review of current works around machine learning mechanisms to make recommendations in the educational environment, where it is found that besides the discovery of the student’s learning style, it is important to know their level of knowledge and learning speed, in addition to the tools used by the student to carry out their studies. Finally, the opportunity for implementation and research of these issues in Colombia is highlighted.<hr/>Resumen Recientemente, han emergido nuevas tendencias y metodologías que han favorecido enormemente al sector educativo. El e-learning como alterna- tiva a los procesos de enseñanza y aprendizaje regulares ha transformado las dinámicas educativas debido a la inclusión de los MOOC, entornos personales de aprendizaje, permitiendo que el proceso educativo sea llevado a cabo en un nivel personalizado en donde el foco esté puesto en los estilos de aprendizaje y el perfil del estudiante. Este artículo presenta una revisión de trabajos actuales alrededor de mecanismos de aprendizaje de máquina para hacer recomendaciones en el entorno educativo, en donde se encuentra que, aparte del descubrimiento del estilo de aprendizaje del estudiante, es importante conocer su nivel de conocimiento y su velocidad de aprendizaje, así como las herramientas usadas por el estudiante para llevar a cabo sus estudios. Finalmente, se hace énfasis en la oportunidad de implementar y seguir investigando estas cuestiones en Colombia. <![CDATA[Coffee Fun: Gamified Tool Based on the SUM Agile Development Methodology For Video Games]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100159&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In recent years, serious games have been applied in different contexts of application, highlighting their contribution in the educational context. This original type article presents the design, construction and evaluation of the Coffee Fun video game. Coffee Fun is a video serious game aimed at children aged 8 to 12 years old; the game has as a theme the growing of coffee beans in a simulation environment in which each player helps the growth of this plant by a few tools provided at each level of the game; in the game, different scenarios related to coffee growing environments are presented for each of its stages in a series of levels that the player must overcome to complete the game through a process of learning and entertainment.<hr/>Resumen En los años recientes, los juegos serios han sido aplicados a diferentes contextos de aplicación, resaltando su contribución en el sector educativo. En este artículo de tipo original se presenta el diseño, construcción y evaluación del videojuego Coffee Fun. Este es un juego serio orientado a niños y niñas de 8 a 12 años de edadque presenta una temática de cultivo del grano de café en un entorno de simulación, en el cual cada jugador ayuda al crecimiento de esta planta por medio de unas herramientas su- ministradas en cada nivel del videojuego; en este se presentan escenarios con entornos relacionados al cultivo del café para cada una de sus etapas en una serie de niveles que el jugador debe superar para completar el juego mediante un proceso de aprendizaje y entretenimiento. <![CDATA[Makespan Minimization on Unrelated Parallel Machines Scheduling Problem with Sequence Dependent Setup Times by a VNS/ACO Hybrid Algorithm]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se propone una heurística híbrida combinando Variable Neighborhood Search (VNS) y Ant Colony Optimization (ACO) para resolver el problema de programación de máquinas paralelas no relacionadas con tiempos de preparación dependientes de la secuencia con el objetivo de minimizar el makespan. La búsqueda en entornos variables se propone con un esquema descendente resolviendo en una primera etapa el problema de programación de los trabajos a las máquinas, y luego, en una segunda etapa, un algoritmo ACO, reordena sucesivamente los trabajos en la máquina de mayor makespan. Se realizan pruebas experimentales sobre un conjunto de problemas de prueba de la literatura, mostrando que al aplicar la segunda etapa de la metaheurística propuesta se mejoran las soluciones obtenidas en la primera etapa del algoritmo y que al comparar los resultados obtenidos con otros métodos de la literatura resulta ser un método competitivo.<hr/>Abstract This paper proposes a hybrid heuristic that combines Variable Neighborhood Search (VNS) with Ant Colony Optimization (ACO) to solve the scheduling problem of nonrelated parallel machines with sequence dependent setup times in order to minimize the makespan. The Variable Neighborhood Search is proposed to solve the scheduling problem with a descending scheme in a first phase, with an ACO algorithm, which successively reorder the jobs in the machine with the largest makespan in a second phase. An experimental study was performed using test problems from the literature showing that the second phase of the algorithm improves the solution obtained in the first phase. The results obtained are also compared with other methods in the literature proving to be a competitive method. <![CDATA[Rural B-Learning Contexts to Support the Physics Area - An Academic Performance Analysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100185&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In this work, the academic performance of a tenth-grade physics course of high school is analyzed over three consecutive years, a b-learning educational context is configured in a rural area based on a framework that integrates Open Educational Resources (OER) to a Learning Management System (LMS). The performance of students who used b-learning is compared to other groups that received the same classes in a traditional way.<hr/>Resumen En este trabajo se analiza el desempeño académico de un curso de física de décimo grado de bachillerato durante tres años consecutivos, se configura un contexto educativo de B-learning en una zona rural a partir de un framework que integra recursos educativos abiertos (REA) a un Sistema gestor de Aprendizaje. El desempeño de los estudiantes que utilizaron el B-learning se compara con otros grupos que recibieron las mismas clases de forma tradicional. <![CDATA[Methodological Approach and Technological Framework to Produce a Massive Open Online Course (MOOC) in Biodegradable Packing]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100199&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article aims to present the different design and production stages of a MOOC (Massive Open Online Course) for biodegradable packing and the planning tools and methodologies used for the development of the topics and contents. Likewise, it showed the technological framework used to make a surveillance technology to identify in which stage the MOOC e-learning tech is and how to search terms related to biodegradable packing to identify potential topics. Finally, due to the practice made, the software architecture for Selene (technology platform) is explained as well as how it is deployed in the open edX platform.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar las distintas etapas utilizadas para el diseño y la producción de un MOOC para empaques biodegradables y las herramientas de planificación y metodologías utilizadas para el desarrollo de los temas y contenidos. Del mismo modo, se muestra el marco tecnológico utilizado realizando la vigilancia necesaria para identificar en qué etapa está la tecnología de e-learning MOOC y la búsqueda de términos relacionados con “biodegradable packing” para identificar temas potenciales. Por último, se explica la arquitectura de software para Selene (Plataforma tecnológica) y cómo se implementa en la plataforma Open edX. <![CDATA[Msmes Co-Creation Model: Case Study in the Dairy Sector of Bogota, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-33242021000100215&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las micro y pequeñas empresas en Colombia requieren fortalecer sus ventajas competitivas, sostenibles y sustentables para responder, adaptarse y sostenerse en el mercado; deben concentrar sus esfuerzos en la gestión del conocimiento, la innovación las TIC, el mejoramiento continuo, y la co-creación. Este documento presenta un modelo de co-creación basado en la gestión del conocimiento que permita innovar en el sector lácteo como forma de adaptación y supervivencia, así como de diferenciación y competitividad como herramientas para la toma de decisiones. La metodología adoptada para resolver el problema planteado y comprobar la hipótesis de investigación combina situaciones y actitudes predominantes que proponen soluciones y alternativas de evaluación para el desarrollo de estrategias que permitan generar ventajas competitivas y mejorar continuamente los procesos de las mipymes (micro, pequeñas y medianas empresas) del sector lácteo y que como consecuencia disminuyan las dificultades socioeconómicas que aquejan a estas mipymes. Para el análisis de los modelos de competitividad de las mipymes del sector lácteo en Bogotá, se utilizó la metodología adoptada por grupo de investigación “Comercio electrónico en Colombia” (Gicoecol), se contextualiza la problemática de competitividad de las mipymes del sector lácteo, así como aspectos de procesos de aprendizaje, creación y/o personalización de productos y/o servicios ofrecidos, y aplicaciones de este tipo de modelos en otros sectores o en grandes empresas. Con base en la información recolectada a través de la etapa de análisis, se estructura un modelo basado en la gestión del conocimiento y co-creación de valor con el fin de ser una herramienta base para mejorar la competitividad, de que se generen estrategias en los niveles interno y externo y se estandaricen y formalicen sus procesos e incrementen su rentabilidad, se identificaron variables fundamentales para la construcción del modelo; por último, se realizó la validación de la propuesta mediante la medición de la aceptación del modelo propuesto.<hr/>Abstract Micro and small companies in Colombia need to strengthen their competitive, sustainable and sustainable advantages to respond, adapt and sustain themselves in the market; they must concentrate their efforts on knowledge management, ICT innovation, continuous improvement, and co-Creation. This document presents a co-creation model based on knowledge management that allows innovating in the dairy sector, as a form of adaptation and survival, of differentiation and competitiveness as well as a tool for decision-making. The methodology adopted to solve the problem posed and to check the research hypothesis combines situations and predominant attitudes that propose solutions and evaluation alternatives for the development of strategies that allow generating competitive advantages and continuously improving the processes of Msmes in the dairy sector, and that, as a consequence, decrease the socioeconomic difficulties that afflict these Msmes. For the analysis of the competitiveness models of Msmes in the dairy sector in Bogota, the methodology adopted by the research group “Electronic Commerce in Colombia” (Gicoecol), was used to contextualize the competitiveness problem of Msmes in the dairy sector, as well as aspects of learning processes, creation and/or personalization of products and/or services offered, and applications of this type of model in other sectors or in large companies. Based on the information collected through the analysis stage, the study structured a model based on knowledge management and value co-creation, in order to be a base tool to improve competitiveness, generate strategies at an internal and external level, standardize and formalize their processes and increase their profitability; fundamental variables were identified for the construction of the model; Finally, the proposal was validated by measuring the acceptance of the proposed model.