Scielo RSS <![CDATA[Memorias: Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-888620250003&lang=en vol. num. 57 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Ampliando miradas sobre los movimientos estudiantiles latinoamericanos: activismos no universitarios en el siglo XXI]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Experiences of autonomy and democracy in student unions]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo apresenta os princípios da constituição dos grêmios estudantis na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis a partir da formação política de estudantes na educação fundamental, contextualiza os Encontros de Grêmios Estudantis e tece reflexões dessas experiências a partir das narrativas estudantis. Utiliza-se a pedagogia libertária como referencial teórico para problematizar a sociedade burguesa e o papel da escola frente ao autoritarismo, a hierarquia do conhecimento e a burocratização como faces de controle do sistema capitalista. A discussão posta situa a escola pública como um lugar que precisa abarcar as críticas da escolarização e avançar como espaço de possibilidades. Tais experiências revelam efeitos importantes nos trajetos individuais e coletivos de estudantes e é indubitável seu caráter educativo. As narrativas demonstram que os aprendizados ultrapassam discursos e teorias, evidenciam o aprendizado dialógico e a tomada de decisões coletivas, que funcionam como ensaios de transformação do contexto escolar.<hr/>Resumen Este artículo presenta los principios de la constitución de uniones estudiantiles en la Red Municipal de Educación de Florianópolis a partir de la formación política de estudiantes de educación primaria, contextualiza los Encuentros de Uniones Estudiantiles y reflexiona sobre estas experiencias a partir de las narrativas de los estudiantes. Utiliza la pedagogía libertaria como marco teórico para problematizar la sociedad burguesa y el papel de la escuela frente al autoritarismo, la jerarquía del saber y la burocratiza-ción como facetas de control del sistema capitalista. Este debate sitúa a la escuela pública como un lugar que necesita asumir las críticas a la escolarización y avanzar como un espacio de posibilidades. Estas experiencias revelan importantes efectos en las trayectorias individuales y colectivas de los estudiantes y su carácter educativo es indudable. Las narrativas muestran que las lecciones aprendidas van más allá de discursos y teorías; destacan el aprendizaje dialógico y la toma de decisiones colectivas, que actúan como prueba para transformar el contexto escolar.<hr/>Abstract This article presents the principles behind the formation of student unions in the Florianópolis Municipal Education System, based on the political education of students in primary school. It contextualizes the Student Unions' Encounters, and reflects on these experiences through student narratives. Libertarian pedagogy is used as a theoretical framework to problematize bourgeois society and the role of the school in the face of authoritarianism, as well as the hierarchy of knowledge and bureaucratization, which are facets of the capitalist system's control. This discussion places the public school as a place that needs to embrace the criticisms of schooling and move forward as a space of possibilities. These experiences reveal important effects on students' individual and collective journeys, and their educational nature is undeniable. The narratives show that the lessons learned go beyond discourses and theories; they highlight dialogic learning and collective decision-making, which act as rehearsals for transforming the school context. <![CDATA[Coming to stay? The emergence of the right wing in the secondary student movement in Argentina (2020-2024)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300038&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo analiza cambios y continuidades en el movimiento estudiantil secundario en la Argentina reciente, al tiempo que ilumina cómo el ascenso de la derecha radical ha transformado las políticas juveniles y ha impactado en la conformación de grupalidades con nuevas identidades, demandas y marcos de acción colectiva. Más precisamente, se analizan las organizaciones del movimiento estudiantil secundario y sus formas de intervenir y construir sentido en torno a la educación, el sujeto político estudiantil y las identidades políticas juveniles. Para ello, se estudia el recorrido de dos organizaciones en el Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA): Estudiantes Organizados (apartidaria pero de cierta orientación centroderecha) y La Libertad Avanza (de derecha radical) durante el período 2020-2024. En el plano metodológico se realiza un análisis de contenido a partir de entrevistas en profundidad a militantes y exmilitantes y se combina con análisis bibliográfico y documental. Los hallazgos evidencian un impacto de la emergencia de las derechas en el movimiento estudiantil en términos de nuevos actores y demandas. Mientras que la centroderecha muestra una agenda que cuestiona los términos en que se han planteado ciertos derechos estudiantiles y avanza en una agenda "joven", los grupos de derecha radical hacen un cuestionamiento integral del saber escolar, en tanto que encuentran el "adoctrinamiento" como el principal problema educativo. Los efectos de estos cambios, tanto en el movimiento estudiantil como en la vida cotidiana escolar, se encuentran en proceso.<hr/>Abstract This paper analyzes the changes and continuities in the secondary student movement in recent Argentina, and shows how the rise of the radical right wing has transformed youth politics and impacted the formation of groups with new identities, demands and frameworks of collective action. More precisely, it analyzes what happened to the student's organizations and their ways of constructing meaning of education, the student political subjectivities and youth political identities. In order to do this, the journey of two organizations are studied: the Organized Students group (non-partisan but with a certain center-right wing orientation) and La Libertad Avanza (radical right wing) during the period 2020-2024 in the Buenos Aires metropolitan area. Methodological approach: A content analysis is carried out based on interviews with militants and is combined with bibliographic and documentary analysis. The findings show an impact of the emergence of the right wing on the student movement in terms of new actors and demands. While the center-right group advances an agenda that questions the terms under which certain student rights have been raised and advances a "young" agenda, radical right groups challenge school knowledge in a comprehensive manner, identifying "indoctrination" as the main educational problem. The effects of these changes on both the student movement and daily school life are ongoing. <![CDATA["If they don't let us go to school, we will build our own": student political experiences of the Dreamer movement]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Analizo de manera novedosa el movimiento Dreamer como movimiento estudiantil no universitario, con perspectivas de América Latina. Estos jóvenes, migrantes indocumentados, llegaron a Estados Unidos de América en su infancia, y fueron nombrados así por la propuesta de Ley Dream Act (por sus siglas en inglés). Por marco teórico utilicé los movimientos sociales, y parto de una epistemología feminista para el estudio de estos. Las categorías que recupero son masificación, diferenciación, identidad, participación y alianza; así como crimigración y violencias legales. Además, metodológicamente realicé una revisión de literatura con análisis hermenéutico. Así, argumento que las y los Dreamers comenzaron como un movimiento estudiantil que posteriormente se transforma en una lucha migrante que reconoce el cruce de sus múltiples opresiones marginales. Finalmente, enfatizo el contexto de crimigración en el que surge su activismo; las violencias legales para el acceso a la educación superior; y las experiencias políticas estudiantiles en clave feminista.<hr/>Abstract I analyze the Dreamer movement as a non-university student movement in a novel way, with Latin American perspectives. These young, undocumented migrants arrived in the United States as children and were named after the proposed Dream Act. As a theoretical framework, I used social movements and a feminist epistemology to study them. The categories I recover are massification, differentiation, identity, participation, and alliance; as well as crimmigration and legal violence. In addition, I methodologically conducted a literature review with a hermeneutic analysis. Thus, I argue that the Dreamers began as a student movement that later transformed into a migrant struggle that recognizes the intersection of their multiple marginalized oppressions. Finally, I emphasize the context of crimmigration in which their activism emerged; the legal violence against access to higher education; and student political experiences from a feminist perspective. <![CDATA[The world we had and the world we wanted. Keys for revisiting Jóvenes en Resistencia Alternativa (JRA), its horizontality, and its urban autonomous project]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Jóvenes en Resistencia Alternativa (JRA) fue una organización política-estudiantil mixta de Ciudad de México que nació en 2003 y se disolvió en 2019. Teniendo al neozapatismo, a los centros sociales autónomos europeos y al autonomismo argentino como principales fuentes de inspiración, JRA articuló y convocó a un número importante de estudiantes universitarios al activismo no electoral, tanto fuera como dentro de las universidades de las cuales provenían la mayoría de sus miembros. En particular, buscó ser un espacio de formación política, de solidaridad con otras luchas en México, y también de generación de diversos proyectos autogestivos, como una editorial, un seminario de educación popular, un proyecto de intervención barrial en el oriente de Ciudad de México, así como de actividades político-culturales. Este artículo, escrito por dos exintegrantes de esta organización, da cuenta brevemente de la historia de este colectivo, un tipo de experiencia que comúnmente no es reconocida dentro la izquierda mexicana, y un análisis sobre los alcances y límites en torno a la autonomía urbana y horizontalidad como dinámica en la toma de decisiones en la organización. La metodología empleada parte de una autoetnografía de los autores, así como de entrevistas realizadas a algunos integrantes de la organización, tanto para este trabajo como en investigaciones previas.<hr/>Abstract Jóvenes en Resistencia Alternativa (JRA) was a student-political organization in Mexico City that existed between 2003 and 2019 and was not usually acknowledged by the Mexican Left. Having Neo-zapatism and Argentine autonomism as sources of inspiration, JRA articulated a significant number of university students to non-electoral activism, both outside and within the universities from which most of its members studied. JRA developed political education for its members and others, stood in solidarity with other struggles in Mexico, and tried to generate various self-managed projects, such as a book press, a people's education seminar, a neighborhood-based project in the east of Mexico City, as well as political and cultural activities. This article, written by two members of this organization, will tell us the history of this collective and a critical account of its urban autonomous project and its horizontal and decision-making dynamics. The research is based on the autoethnography made by the authors as well as interviews of organization members, both for a previous investigation as wells a for this one. <![CDATA[Politics in secondary school in Buenos Aires City (Argentina). Tensions and conflicts around the "new right" and the gender agenda]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300123&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo estudia las percepciones de estudiantes del nivel secundario sobre las formas de participación en la Ciudad de Buenos Aires (Argentina). En el texto se exploran dos cuestiones entrelazadas: las demandas juveniles vinculadas con cuestiones de género y el auge de posiciones relacionadas con lo que la literatura denomina la "nueva derecha" o la derecha libertaria. El abordaje permite dar cuenta de las nociones sobre el lugar de los dispositivos escolares que promueven dinámicas participativas, así como acerca de los cambios en el movimiento estudiantil secundario ocurridos en los 40 años de democracia en el país. El texto busca ser un aporte a la reflexión sobre la cercanía -o distancias- entre narrativas escolares y juveniles. Los hallazgos son parte del trabajo de campo realizado en escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires por el Grupo de Estudio sobre Ciudadanía, Transición Educativa y Convivencia (GECITEC), emplazado en el Programa Políticas, Lenguajes y Subjetividades (PLYSE) en el Área de Educación de FLACSO ARGENTINA, de agosto a diciembre de 2023, que consistió en la organización de grupos focales y entrevistas.<hr/>Abstract This article studies the perceptions of secondary school students about the forms of participation in the City of Buenos Aires (Argentina). The text explores two intertwined issues: youth demands linked to gender issues and the rise of positions related to what literature calls the "new right" or the libertarian right. The approach for accounting for the notions about the place of school devices that promote participatory dynamics, as well as about the changes in the secondary student movement that have occurred in the 40 years of democracy in the country. The text seeks to be a contribution to the reflection on the closeness -or distances- between school and youth narratives. The findings are part of the fieldwork carried out in secondary schools in the City of Buenos Aires by the Group Study Ciudadanía, Transición Educativa y Convivencia (GECITEC), Programa Políticas, Lenguajes y Subjetividades (PLYSE), Education Area of FLACSO ARGENTINA from August to December 2023, which consisted of the organization of focus groups and interviews. <![CDATA[Beyond education: the diversification demands of the Chilean student movement in times of crisis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo examina el nuevo ciclo del movimiento estudiantil chileno en el contexto pospandemia, luego de los movimientos masivos del estallido social de 2019 y el mayo feminista. Aunque el movimiento estudiantil actual mantiene su lucha histórica por una educación gratuita y de calidad, enfrenta desafíos inéditos al operar en un entorno caracterizado por demandas sociales más diversas que incluyen la igualdad de género, la justicia ambiental o la redacción de una nueva constitución. A su vez, la relación con un gobierno liderado por exdirigentes estudiantiles introduce tensiones que dificultan la movilización, en un contexto donde la baja participación estudiantil facilita su fragmentación. Este análisis se fundamenta en metodologías cualitativas, enfocándose en fuentes secundarias, como artículos de prensa, redes sociales de las organizaciones y artículos académicos, para explorar las dinámicas actuales, desde las tensiones políticas hasta la transformación del movimiento hacia causas de solidaridad internacional, como el "Acampe por Palestina". Concluye con una reflexión sobre las perspectivas futuras del movimiento y sus esfuerzos para mantener su relevancia y capacidad de influencia en el panorama político y social chileno.<hr/>Abstract This article explores the recent cycle of the Chilean student movement within the post-pandemic landscape, following the mass mobilizations of the 2019 social uprising and the Feminist May protests. While the current student movement continues its longstanding fight for free, quality education, it faces new challenges in a context marked by broader social demands, including gender equality, environmental justice, and the drafting of a new constitution. Additionally, the presence of a government led by former student leaders creates tensions that complicate mobilization efforts, especially in a setting of low student engagement that contributes to fragmentation. This analysis employs qualitative methodologies, drawing on secondary sources such as press articles, social media accounts of organizations, and academic publications, to examine contemporary dynamics -from political tensions to the movement's engagement with international solidarity causes, such as the "Camp for Palestine". The article concludes with reflections on the movement's prospects and its efforts to remain relevant and influential within Chile's evolving political and social landscape. <![CDATA[When the neighborhood enters the official archive: the recovery of the photographic collection of sister Elfride]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300179&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se presenta una experiencia de recuperación de un archivo fotográfico personal en la ciudad de Cartagena de Indias a partir del hallazgo de un conjunto de álbumes pertenecientes a la misionera austríaca Elfride Jagersberger. Los álbumes recuperados contienen fotografías registradas entre 1966 y 2012 en diversos sectores periféricos surgidos a causa del conflicto armado. Se combinan la investigación documental y la Investigación Acción Participativa (IAP) en el barrio Nelson Mandela, asentamiento informal levantado en 1994 por familias campesinas desplazadas por la violencia. Como resultado del proceso se conforma un fondo fotográfico que se incorpora formalmente a la Fototeca Histórica Cartagena de Indias. Este trabajo reflexiona sobre el rol de los archivos fotográficos comunitarios y personales como dispositivos para pensar críticamente la ciudad, y evidencia la utilidad de la fotografía vernácula para desarrollar procesos de memoria comunitaria en contextos vulnerables, señalando su valor como patrimonio histórico y cultural de un territorio.<hr/>Abstract An experience of recovery of a personal photographic archive in the city of Cartagena de Indias is presented, based on the discovery of a set of albums belonging to the Austrian missionary Elfride Jagersberger. The recovered albums contain photographs recorded between 1966 and 2012 in various peripheral sectors that emerged as a result of the armed conflict. Documentary research and participatory action research (PAR) are combined in the Nelson Mandela neighborhood, an informal settlement built in 1994 by peasant families displaced by violence. As a result of the process, a photographic collection was formally incorporated into the Cartagena de Indias Historical Photo Library. The work reflects on the role of community and personal photographic archives as devices to think critically about the city, and evidences the usefulness of vernacular photography to develop community memory processes in vulnerable contexts, pointing out its value as historical and cultural heritage of a territory. <![CDATA[The origins and transformations of the Castle of San Lorenzo el Real de Chagres, Panama (16 <sup>th</sup> to 18 <sup>th</sup> centuries)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300216&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 2022 y 2024, se realizó un proyecto de investigaciones históricas, geofísicas y arqueológicas en el Castillo de San Lorenzo el Real de Chagres, fortaleza española del siglo XVIII en la desembocadura del río Chagres, Panamá. El estudio reveló que la actual estructura es la cuarta iteración del edificio y se presentan por primera vez datos históricos y arqueológicos detallando su evolución constructiva. No quedan restos del primer castillo, ya que fueron destruidos por el mar, pero se han reunido descripciones de la segunda versión, que fue tomada y arrasada por Henry Morgan. Las excavaciones y sondeos geofísicos descubrieron restos de la tercera fortaleza bajo los rellenos de la actual. Además, se revisaron documentos inéditos sobre la evolución de la tercera versión y se descubrió que el foso del segundo castillo fue reutilizado por las versiones posteriores hasta la actualidad, siendo una de las estructuras más antiguas del período colonial de Panamá.<hr/>Abstract Between 2022 and 2024, a research project was conducted using historical, geophysical, and archaeological approaches at the Castillo de San Lorenzo el Real de Chagres, an 18th-century Spanish fortress at the mouth of the Chagres River in Panama. The study revealed that the current structure is the fourth iteration of the fortress. For the first time, historical and archaeological data detailing the constructive evolution of the castle are presented. No remains of the first castle exist, as they were destroyed by the sea, but descriptions of the second fortress, which was taken and razed by Henry Morgan, have been compiled and analyzed. Excavations and geophysical surveys uncovered remains of the third castle beneath fill laid out for the construction of the current fortress. Additionally, previously unpublished documents on the evolution of the third version are reviewed, and it was found that the moat of the second castle was reused in later fortifications up to the present, making it one of the oldest structures from Panama's Colonial period. <![CDATA[Felipe Álvarez, Nicolás Astudillo, Paul Flores, Renato Galleguillos, Diego Guerra y Salvador Moreno Temporada de pingüinos. La generación del Mochilazo 2001 (Santiago de Chile, Garlopa Ediciones, 2024) 95 páginas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300254&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 2022 y 2024, se realizó un proyecto de investigaciones históricas, geofísicas y arqueológicas en el Castillo de San Lorenzo el Real de Chagres, fortaleza española del siglo XVIII en la desembocadura del río Chagres, Panamá. El estudio reveló que la actual estructura es la cuarta iteración del edificio y se presentan por primera vez datos históricos y arqueológicos detallando su evolución constructiva. No quedan restos del primer castillo, ya que fueron destruidos por el mar, pero se han reunido descripciones de la segunda versión, que fue tomada y arrasada por Henry Morgan. Las excavaciones y sondeos geofísicos descubrieron restos de la tercera fortaleza bajo los rellenos de la actual. Además, se revisaron documentos inéditos sobre la evolución de la tercera versión y se descubrió que el foso del segundo castillo fue reutilizado por las versiones posteriores hasta la actualidad, siendo una de las estructuras más antiguas del período colonial de Panamá.<hr/>Abstract Between 2022 and 2024, a research project was conducted using historical, geophysical, and archaeological approaches at the Castillo de San Lorenzo el Real de Chagres, an 18th-century Spanish fortress at the mouth of the Chagres River in Panama. The study revealed that the current structure is the fourth iteration of the fortress. For the first time, historical and archaeological data detailing the constructive evolution of the castle are presented. No remains of the first castle exist, as they were destroyed by the sea, but descriptions of the second fortress, which was taken and razed by Henry Morgan, have been compiled and analyzed. Excavations and geophysical surveys uncovered remains of the third castle beneath fill laid out for the construction of the current fortress. Additionally, previously unpublished documents on the evolution of the third version are reviewed, and it was found that the moat of the second castle was reused in later fortifications up to the present, making it one of the oldest structures from Panama's Colonial period. <![CDATA[Miguel Ángel Ramírez Zaragoza y Roberto Osorio Orozco (coordinadores) Los movimientos estudiantiles en México. Reflexiones sobre su potencia transformadora (México, INEHRM-PUEDJS/UNAM, 2025) 429 páginas ISBN: 978-607-549-5554-5]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300258&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 2022 y 2024, se realizó un proyecto de investigaciones históricas, geofísicas y arqueológicas en el Castillo de San Lorenzo el Real de Chagres, fortaleza española del siglo XVIII en la desembocadura del río Chagres, Panamá. El estudio reveló que la actual estructura es la cuarta iteración del edificio y se presentan por primera vez datos históricos y arqueológicos detallando su evolución constructiva. No quedan restos del primer castillo, ya que fueron destruidos por el mar, pero se han reunido descripciones de la segunda versión, que fue tomada y arrasada por Henry Morgan. Las excavaciones y sondeos geofísicos descubrieron restos de la tercera fortaleza bajo los rellenos de la actual. Además, se revisaron documentos inéditos sobre la evolución de la tercera versión y se descubrió que el foso del segundo castillo fue reutilizado por las versiones posteriores hasta la actualidad, siendo una de las estructuras más antiguas del período colonial de Panamá.<hr/>Abstract Between 2022 and 2024, a research project was conducted using historical, geophysical, and archaeological approaches at the Castillo de San Lorenzo el Real de Chagres, an 18th-century Spanish fortress at the mouth of the Chagres River in Panama. The study revealed that the current structure is the fourth iteration of the fortress. For the first time, historical and archaeological data detailing the constructive evolution of the castle are presented. No remains of the first castle exist, as they were destroyed by the sea, but descriptions of the second fortress, which was taken and razed by Henry Morgan, have been compiled and analyzed. Excavations and geophysical surveys uncovered remains of the third castle beneath fill laid out for the construction of the current fortress. Additionally, previously unpublished documents on the evolution of the third version are reviewed, and it was found that the moat of the second castle was reused in later fortifications up to the present, making it one of the oldest structures from Panama's Colonial period. <![CDATA[Andrea Morales Méndez (coordinadora) De la Escuela Normal a la Universidad Nacional: memorias del movimiento estudiantil (Heredia, Costa Rica: EUNA, 2024) 152 páginas ISBN: 978-9977-65-868-1]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862025000300263&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 2022 y 2024, se realizó un proyecto de investigaciones históricas, geofísicas y arqueológicas en el Castillo de San Lorenzo el Real de Chagres, fortaleza española del siglo XVIII en la desembocadura del río Chagres, Panamá. El estudio reveló que la actual estructura es la cuarta iteración del edificio y se presentan por primera vez datos históricos y arqueológicos detallando su evolución constructiva. No quedan restos del primer castillo, ya que fueron destruidos por el mar, pero se han reunido descripciones de la segunda versión, que fue tomada y arrasada por Henry Morgan. Las excavaciones y sondeos geofísicos descubrieron restos de la tercera fortaleza bajo los rellenos de la actual. Además, se revisaron documentos inéditos sobre la evolución de la tercera versión y se descubrió que el foso del segundo castillo fue reutilizado por las versiones posteriores hasta la actualidad, siendo una de las estructuras más antiguas del período colonial de Panamá.<hr/>Abstract Between 2022 and 2024, a research project was conducted using historical, geophysical, and archaeological approaches at the Castillo de San Lorenzo el Real de Chagres, an 18th-century Spanish fortress at the mouth of the Chagres River in Panama. The study revealed that the current structure is the fourth iteration of the fortress. For the first time, historical and archaeological data detailing the constructive evolution of the castle are presented. No remains of the first castle exist, as they were destroyed by the sea, but descriptions of the second fortress, which was taken and razed by Henry Morgan, have been compiled and analyzed. Excavations and geophysical surveys uncovered remains of the third castle beneath fill laid out for the construction of the current fortress. Additionally, previously unpublished documents on the evolution of the third version are reviewed, and it was found that the moat of the second castle was reused in later fortifications up to the present, making it one of the oldest structures from Panama's Colonial period.