Scielo RSS <![CDATA[Memorias: Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-888620120001&lang=en vol. num. 16 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>From "Catholic Nation" to "Pluricultural Republic" in Latin America. Some historical considerations</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente texto es un análisis histórico sobre cómo la "nación católica" en América Latina fue el fruto de una ardua construcción a lo largo del siglo XIX y primera mitad del siglo XX, y sobre el paso de "nación católica" a "república pluricultural" en numerosos países latinoamericanos en el último tercio del siglo XX.<hr/>his text is a historical analysis of how the "Catholic nation" in Latin America was the result of a difficult construction process in the nineteenth century and first half of the twentieth century, and on the transition from "Catholic nation" to "multicultural republic" in many Latin American countries in the last third of the twentieth century. <![CDATA[<b>Revisiting a classic</b>: <b>James Burney and <i>A History of the buccaneers of America. </i>A definitions of the world at the beginning of the 19th century</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Entre la literatura y la historia y sobre la base de los escritos del navegante inglés James Burney el presente trabajo hace un recorrido a lo largo del siglo XVIII por el proceso de conocimiento de la navegación en los mares del planeta haciendo especial énfasis en los viajes por el Caribe.<hr/>Taking into consideration literature and history, together with the accounts of the English naval officer James Burney, this paper examines the 18th century's knowledge-acquisition process regarding ocean navigation and makes special emphasis on the journeys in the Caribbean. <![CDATA[<b>Pedagogical challenges and theoretical perspectives of intercultural education in the Colombian Caribbean</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dado el interés e importancia de estudios donde se entrecrucen lo intercultural y lo educativo, presentamos aquí algunas reflexiones sobre los retos pedagógicos y las perspectivas teóricas de la educación intercultural. Para ello, partimos de la premisa que el mundo que vivimos implica afrontar retos de distinto orden, uno de estos retos es continuar construyendo una educación capaz de formar al individuo para desenvolverse en la compleja y diversa sociedad actual. Esto significa que la región Caribe requiere una educación que no solamente se centre en la transmisión de nuevos conocimientos y en el aprendizaje de habilidades y destrezas tecnológicas para desempeñarse en los espacios laborales, sino una educación fundamentada en el reconocimiento de la diversidad sociocultural y económica de su entorno social.<hr/>Given the interest and importance of studies that intersect the intercultural and educational, we present here some reflections on the pedagogical challenges and theoretical perspectives of intercultural education. To do this, we assume that the world we live involves facing challenges of a different order; one of these challenges is to continue building an education capable of forming the individual to function in the complex and diverse society. This means that the Caribbean region requires an education that not only focuses on the transmission of new knowledge and learning skills and technology skills to perform in the workplace, but an education based on the recognition of cultural diversity and economic their social environment. <![CDATA[<b>Colombia, Panama and the Pan-American Highway</b>: <b>Agreements and Desagreements</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo es un análisis basado en los resultados de un proyecto de investigación de carácter descriptivo y explicativo que retoma la controversia surgida en las últimas décadas sobre la construcción de la Ruta Panamericana en el Tapón del Darién, donde hace más de 30 años este proyecto ha estado estancado por el conflicto de intereses entre los grupos involucrados. El objetivo es mostrar, desde la perspectiva teórica de la interdependencia compleja, que la culminación de la Ruta Panamericana en la Región del Darién proporciona una infraestructura vial conjunta que facilita el proceso de integración continental, al tiempo que beneficia las relaciones de Colombia y Panamá y su influencia en Suramérica, partiendo de la premisa según la cual la unión de territorios afines garantiza las dimensiones necesarias para ejercer un alto grado de poder político y económico.<hr/>This article is an analysis based on the results of a descriptive and explanatory research project which take up again the controversy arisen in the last decades about the construction of the Pan-American Highway in The Darien Gap, where this project has been stalled for more than 30 years because of the conflict of interests between the groups involved. The aim is to show, from the theoretical perspective of the complex interdependence, that the construction of the Pan-American Highway in the Darien Gap provides a joint road infrastructure that makes easier the continental integration, at the same time it benefits the relations between Colombia and Panama and its influence in South America, according to the premise that the cooperation between related territories ensures the necessary dimensions to develop a high degree of economic and political power. <![CDATA[<b>Agricultural economy and commercial circuits in the Sovereign State of Bolívar, 1857-1886</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo estudia la agricultura en el Estado soberano de Bolívar y los circuitos comerciales que se construyeron alrededor de la economía agrícola. La idea central que se defiende es que a pesar de las limitaciones que presentaba la agricultura en cuanto a su nivel de exportación fue capaz de satisfacer las necesidades del mercado interno al ofrecerle a los habitantes del Estado los productos que necesitaban para su sustento y alimentación, permitiendo la creación y consolidación de circuitos comerciales a nivel provincial y comarcano, en los que algunos distritos desempeñaban un papel primordial como centros articuladores.<hr/>This article studies the agriculture in the sovereign State of Bolivar and the commercial circuits that were constructed around the agricultural economy. The central idea that is defended consists on that despite of the limitations that agriculture presented as far as its level of export was able to satisfy the necessities with the internal market when offering to them to the habitants of the State the products that needed for their sustenance and feeding, allowing the creation and consolidation of commercial circuits at provincial and neighboring level, in that some districts played a fundamental role like integration centers. <![CDATA[<b>Foreign presence in Barranquilla</b>: <b>the case of the Germans, their economic activities and the end of their influence in the Caribbean city, 1930-1941</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene como objetivo describir algunas de las múltiples actividades económicas que desarrollaron los inmigrantes de origen alemán en Barranquilla durante el periodo que va de 1930 a 1941. Se expone aquí la manera como estos extranjeros se insertaron a través de diferentes ocupaciones en la dinámica económica que vivió la ciudad, siendo elementos dinamizadores de su desarrollo. El periodo de estudio corresponde a un momento de notable actividad de alemanes en Barranquilla, así como también a la última fase de su destacada participación en la vida de la urbe caribeña. Con todo ello se pretende resaltar algunos rasgos de una de las colonias de extranjeros más influyentes en la historia de la ciudad.<hr/>This paper aims to describe some of the many economic activities developed by the German-born immigrants in Barranquilla during the period 1930-1941. Presented here how these foreigners were inserted through different occupations in the economic dynamics experienced by the city, being the driving forces of development. The study period corresponds to a time of remarkable activity of Germans in Barranquilla, as well as the last phase of his outstanding contribution in the life of the Caribbean city. With all of this is to highlight some features of one of the most influential foreign colonies in the history of the city. <![CDATA[<b>"That the Mayor make destroy thatched houses"</b>: <b>The process of urban transformation in Barranquilla at the end of nineteenth century and in the beginnings of twentieth</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo tiene como objetivo indagar sobre el proceso de trasformación urbana de Barranquilla a finales del siglo XIX y comienzos del XX. Estudiando cómo en este proceso intervinieron diferentes factores, entre estos el auge económico, el crecimiento poblacional y los problemas salubridad e higiene.<hr/>This article aims to investigate the urban transformation process of Barranquilla in the late nineteenth and early twentieth century's. Studying this process involved several factors, among them the economic boom, population growth and health and hygiene problems. <![CDATA[<b>Territoriality and fiction</b>: <b>an entente between Montevideo españolista focus and the isolated assumption?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Montevideo es considerado un claro ejemplo de foco españolista desde el momento en que se inició el proceso revolucionario (que luego devino independentista), en 1811. Asunción, por su parte, fue ciudad-cabeza de un territorio que se aisló y proclamó tempranamente su independencia. Sin embargo, ambas ciudades habían intentado una fugaz entente. Las historiografías nacionales suelen narrar los hechos del pasado teniendo en cuenta los mapas políticos de sus respectivos países. Este artículo propone abordar ambas ciudades en el lapso 1810-1820, desde claves económicas y simbólicas que develan la ficción que encierra toda territorialidad, en tanto constructo.<hr/>From the very beginning of the revolutionary process that eventually became the independence struggle, Montevideo is considered to have been a focus of pro-Spanish feeling. By contrast, Asuncion is rather seen as the chief city of a territory that split away from the empire and proclaimed its independence at an early date. Nevetheless, for a short period the two cities essayed an 'entente' (alliance). National historiographies usually narrate the events of the past in accordance with the political maps of their respective countries. This article sets out to look at the two cities in the period 1810-20 through the perspective of various economic and symbolic factors that reveal the fictions that underpin the construction of all territorial units, however they are put together. <![CDATA[<b>Gestión del Patrimonio Cultural y Cooperación Internacional</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Montevideo es considerado un claro ejemplo de foco españolista desde el momento en que se inició el proceso revolucionario (que luego devino independentista), en 1811. Asunción, por su parte, fue ciudad-cabeza de un territorio que se aisló y proclamó tempranamente su independencia. Sin embargo, ambas ciudades habían intentado una fugaz entente. Las historiografías nacionales suelen narrar los hechos del pasado teniendo en cuenta los mapas políticos de sus respectivos países. Este artículo propone abordar ambas ciudades en el lapso 1810-1820, desde claves económicas y simbólicas que develan la ficción que encierra toda territorialidad, en tanto constructo.<hr/>From the very beginning of the revolutionary process that eventually became the independence struggle, Montevideo is considered to have been a focus of pro-Spanish feeling. By contrast, Asuncion is rather seen as the chief city of a territory that split away from the empire and proclaimed its independence at an early date. Nevetheless, for a short period the two cities essayed an 'entente' (alliance). National historiographies usually narrate the events of the past in accordance with the political maps of their respective countries. This article sets out to look at the two cities in the period 1810-20 through the perspective of various economic and symbolic factors that reveal the fictions that underpin the construction of all territorial units, however they are put together. <![CDATA[<b>Conquista: Una nueva historia del Mundo Moderno</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Montevideo es considerado un claro ejemplo de foco españolista desde el momento en que se inició el proceso revolucionario (que luego devino independentista), en 1811. Asunción, por su parte, fue ciudad-cabeza de un territorio que se aisló y proclamó tempranamente su independencia. Sin embargo, ambas ciudades habían intentado una fugaz entente. Las historiografías nacionales suelen narrar los hechos del pasado teniendo en cuenta los mapas políticos de sus respectivos países. Este artículo propone abordar ambas ciudades en el lapso 1810-1820, desde claves económicas y simbólicas que develan la ficción que encierra toda territorialidad, en tanto constructo.<hr/>From the very beginning of the revolutionary process that eventually became the independence struggle, Montevideo is considered to have been a focus of pro-Spanish feeling. By contrast, Asuncion is rather seen as the chief city of a territory that split away from the empire and proclaimed its independence at an early date. Nevetheless, for a short period the two cities essayed an 'entente' (alliance). National historiographies usually narrate the events of the past in accordance with the political maps of their respective countries. This article sets out to look at the two cities in the period 1810-20 through the perspective of various economic and symbolic factors that reveal the fictions that underpin the construction of all territorial units, however they are put together. <![CDATA[<b>La medicina en la historia y la sociedad en Barranquilla, 1865-1965</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Montevideo es considerado un claro ejemplo de foco españolista desde el momento en que se inició el proceso revolucionario (que luego devino independentista), en 1811. Asunción, por su parte, fue ciudad-cabeza de un territorio que se aisló y proclamó tempranamente su independencia. Sin embargo, ambas ciudades habían intentado una fugaz entente. Las historiografías nacionales suelen narrar los hechos del pasado teniendo en cuenta los mapas políticos de sus respectivos países. Este artículo propone abordar ambas ciudades en el lapso 1810-1820, desde claves económicas y simbólicas que develan la ficción que encierra toda territorialidad, en tanto constructo.<hr/>From the very beginning of the revolutionary process that eventually became the independence struggle, Montevideo is considered to have been a focus of pro-Spanish feeling. By contrast, Asuncion is rather seen as the chief city of a territory that split away from the empire and proclaimed its independence at an early date. Nevetheless, for a short period the two cities essayed an 'entente' (alliance). National historiographies usually narrate the events of the past in accordance with the political maps of their respective countries. This article sets out to look at the two cities in the period 1810-20 through the perspective of various economic and symbolic factors that reveal the fictions that underpin the construction of all territorial units, however they are put together. <![CDATA[<b>Ramón Illán Bacca</b>: <b>En busca del chisme perdido La Mujer Barbuda</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862012000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Montevideo es considerado un claro ejemplo de foco españolista desde el momento en que se inició el proceso revolucionario (que luego devino independentista), en 1811. Asunción, por su parte, fue ciudad-cabeza de un territorio que se aisló y proclamó tempranamente su independencia. Sin embargo, ambas ciudades habían intentado una fugaz entente. Las historiografías nacionales suelen narrar los hechos del pasado teniendo en cuenta los mapas políticos de sus respectivos países. Este artículo propone abordar ambas ciudades en el lapso 1810-1820, desde claves económicas y simbólicas que develan la ficción que encierra toda territorialidad, en tanto constructo.<hr/>From the very beginning of the revolutionary process that eventually became the independence struggle, Montevideo is considered to have been a focus of pro-Spanish feeling. By contrast, Asuncion is rather seen as the chief city of a territory that split away from the empire and proclaimed its independence at an early date. Nevetheless, for a short period the two cities essayed an 'entente' (alliance). National historiographies usually narrate the events of the past in accordance with the political maps of their respective countries. This article sets out to look at the two cities in the period 1810-20 through the perspective of various economic and symbolic factors that reveal the fictions that underpin the construction of all territorial units, however they are put together.