Scielo RSS <![CDATA[CS]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2011-032420250001&lang=en vol. num. 45 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Comunicación, tecnologías y sociedad: desafíos compartidos en los territorios digitales y físicos de América Latina]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242025000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Cultural Heritage Erasure in the Environmental Impact Assessment Process: Analysis of the Memory of 'Padre Preto']]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242025000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Durante o licenciamento ambiental de obras de infraestrutura, como usinas hidrelétricas, é comum que o debate sobre os impactos sociais gire em torno do reassentamento de populações impactadas. Menos discutidos, mas de igual importância, estão os impactos sobre o patrimônio cultural. Nesse contexto, insere-se a Pequena Central Hidrelétrica Saltinho do Itabapoana, em Bom Jesus do Itabapoana, Rio de Janeiro, Brasil. Caso seja construída, a usina impactará um importante patrimônio da região, a saber, a memória do "Padre Preto", cuja história foi ignorada nos estudos socioambientais. Partindo dessa contextualização, este artigo busca analisar como o tema foi abordado no licenciamento da referida usina. A avaliação dos estudos ambientais e do processo de licenciamento sugere uma tentativa de manipulação das informações, por parte dos empreendedores, com o intuito de diminuir as barreiras à obtenção das licenças ambientais e invisibilizar a memória das comunidades, configurando a existência de um conflito socioambiental.<hr/>Resumen: Durante los trámites de licenciamiento ambiental de obras de infraestructura, como las hidroeléctricas, es común que el debate sobre los impactos sociales gire en torno al reasentamiento de las poblaciones afectadas. Menos discutidos, pero de igual importancia, son los impactos en el patrimonio cultural. Es en este contexto que se inserta la Pequeña Central Hidroeléctrica Saltinho do Itabapoana, en Bom Jesus do Itabapoana, Río de Janeiro. Si se construye, dicha hidroeléctrica impactará un importante patrimonio, a saber, la memoria del "Padre Preto", cuya historia ha sido ignorada en los estudios. Este artículo busca analizar cómo se abordó el tema en el licenciamiento de la planta. La evaluación de los estudios ambientales y del proceso de licenciamiento sugiere un intento de manipulación de la información, con el fin de reducir las barreras para la obtención de licencias ambientales e invisibilizar la memoria de las comunidades, configurando la existencia de un conflicto socioambiental.<hr/>Abstract: During the environmental licensing for infrastructure projects such as hydropower plants, it is common that the debate on social impacts revolves around the resettlement of affected populations. The impacts on cultural heritage are less discussed but equally important in the context of the Small Hydropower Plant (SHP) Saltinho do Itabapoana, in Bom Jesus do Itabapoana, Rio de Janeiro. If constructed, the SHP will impact an important heritage of the region, namely, the memory of 'Padre Preto,' whose history was overlooked in the socio-environmental studies. Building on this context, this article seeks to analyze how the topic was addressed in the licensing of the mentioned power plant. The evaluation of environmental studies and the licensing process suggests an attempt to manipulate information by the developers; it aims at reducing barriers to obtaining environmental licenses and obscure the memory of communities, thus constituting the existence of a socio-environmental conflict. <![CDATA[Is it me who dreams? The emergence of field dreams and witch dreams in an ethnography and a life]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242025000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo exploré parte del universo que se abre al etnógrafo/a, a partir de lo que denominé los sueños de campo. ¿Cómo conferir entidad a ese material, en apariencia irrelevante? ¿Qué nuevos agenciamientos se ponen en juego en los sueños de campo y cómo tener la delicadeza de no arruinarlos en su posterior inscripción? Para responder estas preguntas, retomé fragmentos de dos etnografías que emprendí en Buenos Aires en distintas décadas: con habitantes de casas tomadas en los años noventa y en torno a una causa judicial reciente que declaró sujeto de derechos a la orangutana Sandra, confinada entonces en el zoológico local. Así, fue posible ver que los sueños de campo pueden retomar habitus de las personas con las que trabajamos, albergar un encuentro multiespecie, ser un eso piensa que se tramita a través de nosotros o bien reinventar nuestros modos de pensar y practicar el oficio.<hr/>Abstract: In this article, I want to explore a part of the universe that opens up to the ethnographer through what I call Field dreams. How to confer entity to this seemingly irrelevant material? What new agencies come into play in field dreams, and how to be delicate enough not to ruin them in their subsequent inscription? To answer these questions, I will revisit fragments from two ethnographies I conducted in Buenos Aires in different decades: one with residents of squatted houses in the 90s and another around a recent judicial case declaring Sandra, the orangutan confined in the local zoo, as a rights-bearing subject. Field dreams can take up habitus of the people we work with, harbor a multispecies encounter, be a thinking entity that processes itself through us, or reinvent our ways of thinking and practicing our craft. <![CDATA[A Look at Teaching Work from the Paradigm of Ecocriticism and Ecofeminism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242025000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente trabajo tiene como objetivo describir la percepción de profesores de educación secundaria y de estudiantes de pregrado con respecto al problema ambiental y su relación con la temática de género. Para esto, partimos de las perspectivas de la ecocrítica y el ecofeminismo y aplicamos encuestas a dos grupos: profesores de Lengua Castellana y Comunicaciones en la región de Los Lagos (Chile) y estudiantes de pregrado a lo largo de Chile. Como resultado, en ambos grupos se reveló una brecha significativa entre la percepción idealizada del mundo natural y la experiencia real; además, se destacó la carencia de una conexión clara y articulada entre las problemáticas medioambientales y de género. El caso de los docentes fue especialmente significativo, ya que señalaron las diferencias entre la formación inicial docente y la realidad de su labor cotidiana.<hr/>Abstract: This work aims to describe the perception of secondary education teachers and undergraduate students about the environmental problem and its relationship with gender issues. For this, we applied surveys to two groups: Spanish Language and Communications teachers at Los Lagos region (Chile) and undergraduate students throughout Chile from the perspective of ecocriticism and ecofeminism. As a result, in both cases, a significant gap between the idealized perception of the natural world and the real experience was found. The case of teachers is especially significant because they point out the differences between initial teacher training and the reality of daily teaching work. Both groups highlight the lack of a clear and articulated connection between environmental and gender issues. <![CDATA[How to read where there are reading machines. A context for content production and distribution mediated by search engines on the web]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242025000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Los motores de búsqueda (MB), y sus algoritmos PageRank y RankBrain, actúan como mediadores entre los textos, sus proveedores y sus lectores en el espacio de la web. El objetivo de este artículo es aportar a la construcción de un contexto de producción y distribución de dichos textos en un espacio específico y prominente: la web, cuyas particularidades no necesariamente son abordadas cuando se habla de alfabetización digital. Construir tales contextos, desde la creación de los textos hasta su lectura, es un método transdisciplinar utilizado en este artículo para identificar los efectos de la mediación de los MB en la capacidad de interpretación de estos contenidos. Los contextos descritos evidencian, entre otros efectos, la opacidad de las tecnologías de búsqueda, los sesgos presentes en los resultados y la visibilidad que alcanzan gracias a técnicas específicas de escritura.<hr/>Abstract: Search engines (SEs), and their PageRank and RankBrain algorithms, act as mediators between texts, their providers, and their readers in the web space. The aim of this article is to contribute to the construction of a context for the production and distribution of such texts in a specific and prominent space: the web whose particularities are not necessarily addressed when discussing digital literacy. Building such contexts, from the creation of texts to their reading, is a transdisciplinary method used in this article to identify the effects of MB mediation on the ability to interpret these contents. The contexts described evidence, among other effects, the opacity of search technologies, the biases present in the results and the visibility they achieve thanks to specific writing techniques. <![CDATA[University, platformization, and datafication. The new face of Cognitive Capitalism in Higher Education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242025000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente artículo reflexiona sobre los matices del capitalismo cognitivo en educación superior con los procesos de plataformización y datificación, especialmente en los programas de educación virtual. Estos dos fenómenos interrelacionados provienen del campo económico y se aplican en contextos educativos como mecanismos para estandarizar, simplificar, rastrear y predecir. A partir de un ejercicio de revisión de literatura y análisis de postulados de algunas plataformas, se sustenta que este capitalismo cognitivo, por una parte, mercantiliza los datos personales de los actores educativos -ahora usuarios y clientes-, los cuales quedan sujetos a compraventa con fines de lucro gracias a una nueva modalidad de extracción de datos. Así mismo, se propone que existe un riesgo de reducción de la autonomía de las instituciones de educación superior en medio de discursos sobre la interacción y democratización educativa en entornos donde la plataformización y la datificación afectan el sentido pedagógico mismo de la práctica educativa.<hr/>Abstract: This article aims to reflect on the new nuances that cognitive capitalism in higher education is acquiring through platformization and datafication processes, especially in virtual education programmes. These two phenomena are interrelated, come from the economic field, and are applied to the educational world as mechanisms to standardise, simplify, track, and forecast educational processes. The thesis here is that this new condition of cognitive capitalism, on the one hand, commodifies the personal data of educational stakeholders, now users and customers, through a new mode of data mining, which is subject to sale and purchase for profit thus reducing the autonomy of higher education institutions. On the other hand, as part of the discourses on interaction and educational democratisation in virtual educational environments, platformization and datafication reduce such processes and affect the very pedagogical meaning of educational practice. <![CDATA[Creative Districts and Geoparks as strategies for raising awareness and articulating actors for sustainable territorial development]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242025000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A presente proposta tem como objetivo refletir sobre a relação entre comunicação e desenvolvimento, além de compreender como os movimentos culturais se vinculam às políticas de desenvolvimento por meio da comunicação, com base nas experiências da região central do estado do Rio Grande do Sul, no Brasil: o Distrito Criativo Centro-Gare em Santa Maria (RS) e os Geoparques Mundiais da UNESCO em Caçapava do Sul e Quarta Colônia (RS). As três experiências apontam que é fundamental refletirmos sobre um modelo de comunicação mais participativa, baseado nas propostas de desenvolvimento local, humano e sustentável, que respeite as culturas, reconheça os antagonismos e coloque a comunicação a serviço do desenvolvimento e da ampliação da cidadania. Nesse sentido, a comunicação apresenta-se como uma das dimensões do desenvolvimento territorial sustentável, visto que o conhecimento e a informação se tornaram fatores para a redução das desigualdades, agregação de valor e promoção do bem-estar.<hr/>Resumen: Esta propuesta pretende reflexionar sobre la relación entre comunicación y desarrollo, además de comprender cómo los movimientos culturales se vinculan a las políticas de desarrollo a través de la comunicación, basada en las experiencias de la región central del estado de Rio Grande do Sul, en Brasil: el Distrito Creativo Centro-Gare en Santa María (RS) y los Geoparques Mundiales de la UNESCO en Caçapava do Sul y Quarta Colônia (RS). Las tres experiencias indican que es fundamental reflexionar sobre un modelo de comunicación más participativo, basado en propuestas de desarrollo local, humano y sostenible, que respete las culturas, reconozca antagonismos y ponga la comunicación al servicio del desarrollo y la ampliación de la ciudadanía. En este sentido, la comunicación se presenta como una de las dimensiones del desarrollo territorial sostenible, ya que el conocimiento y la información se han convertido en factores para reducir las desigualdades, agregar valor y difundir bienestar.<hr/>Abstract: This proposal aims to reflect on the relationship between communication and development, as well as to understand how cultural movements are linked to development policies through communication, based on the experiences of the central region of the state of Rio Grande do Sul, Brazil: the Center-Gare Creative District in Santa Maria (RS) and UNESCO World Geoparks in Caçapava do Sul and Quarta Colônia (RS). These three experiences highlight that it is essential to reflect on a more participatory communication model, one that is grounded in proposals for local, human and sustainable development, which respect cultures, recognize antagonisms and place communication at the service of development and expansion of citizenship. In this sense, communication presents itself as one of the dimensions of sustainable territorial development, since knowledge and information have become factors for reducing inequalities, adding value and promoting well-being. <![CDATA[Why take care of natural resources? Jurisprudential construction of a green constitution in the key of the ecocentric paradigm in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242025000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este trabajo recoge las conclusiones derivadas del estudio de nueve decisiones judiciales que declararon expresiones naturales como sujetos de derecho. Las decisiones y sus argumentos se discutieron bajo una perspectiva iusfilosófica. El objetivo del mismo consistió en identificar, a lo largo de cada sentencia, la ratio decidendi, expresada en una doble dirección. Por un lado, la conexidad que existe entre la defensa de la naturaleza como el medio más idóneo de conservación de las comunidades y de las generaciones futuras, paradigma antropocéntrico. Por otro, la protección de la naturaleza y su red vital como fin en sí mismo, paradigma ecocéntrico. Estas sentencias fueron seleccionadas por tres razones: (i) lo reciente en el tiempo; (ii) el impacto jurídico de lo resuelto, y (iii) el sustrato filosófico que orientó la base argumentativa jurisdiccional para hablar del cuidado de los recursos naturales.<hr/>Abstract: This paper presents the conclusions drawn from the study of nine judicial decisions that declared natural expressions as subjects of law. The decisions and their arguments were discussed from a legal-philosophical perspective. The objective of this study was to identify, throughout each judgment, the ratio decidendi, expressed in a double direction. On the one hand, there is the connection between the defense of nature as the most suitable means for the conservation of communities and future generations, an anthropocentric paradigm. On the other hand, the protection of nature and its vital network as an end in itself, ecocentric paradigm. These judgments were selected for three reasons: they are recent, the legal impact of the decision, and the philosophical substratum that guided the jurisdictional argumentative basis to talk about the protection of natural resources. <![CDATA[How did we perform during the pandemic? The influence of content nature and collaborative covenants on online assessment]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242025000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La emergencia por COVID-19 forzó el cambio hacia una educación virtual en todos los niveles, lo que implicó un gran desafío para las metodologías tradicionales de enseñanza y evaluación. Este artículo analizó estadísticamente el rendimiento de los estudiantes de una universidad pública chilena antes, durante y después del confinamiento, en asignaturas teórico-conceptuales y lógico-procedimentales, específicamente las impartidas entre los años 2019 y 2022. Los resultados mostraron que los estudiantes registraron mayores calificaciones y menores tasas de error y omisión en las evaluaciones en línea que en las tradicionales, siendo la asignatura de carácter lógico-procedimental la que obtuvo calificaciones más bajas en ambos formatos. A su vez, se argumentó que el plagio o los pactos de colaboración entre iguales no fueron garantía de mejor desempeño, pues su efectividad estuvo condicionada por la naturaleza del contenido, las características del instrumento de evaluación y la calidad del conocimiento distribuido al interior del grupo.<hr/>Abstract: The emergence of COVID-19 forced the change towards virtual education at all levels and implied a great challenge for traditional teaching and evaluation methodologies. This article statistically analyzes the performance of students at a Chilean public university before, during, and after confinement in theoretical-conceptual and logical-procedural subjects, specifically those taught between 2019 and 2022. Results show that, in online evaluations, students obtained higher grades and lower error and omission rates than in traditional evaluations; the logical-procedural subject obtained the lowest grades in both formats. It is argued that plagiarism or peer collaboration pacts are no guarantee of better performance, since their effectiveness is conditioned by the nature of the content, the characteristics of the evaluation instrument, and the quality of the knowledge distributed within the group.