Scielo RSS <![CDATA[Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2027-830620250001&lang=en vol. 15 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Algunas cifras de RIDI en sus primeros 15 años]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Performance in the National Diagnostic Evaluation (NDE): an approach from the entry profile and academic performance of future Chilean teachers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Dada la importancia de contar con profesores idóneos, el objetivo de investigación fue analizar los niveles de logro alcanzados por los profesores en formación en la Evaluación Nacional Diagnóstica (END), así como determinar la incidencia del perfil de ingreso y rendimiento académico. Se utiliza información secundaria de una universidad pública estatal chilena. Se realiza un modelamiento estadístico bivariante y multivariante a un total de 1561 estudiantes de pedagogía que rindieron la END entre 2018-2022, segmentando según cohorte de ingreso y tipo de prueba. Se observa una propensión a la baja en las puntuaciones y un contingente de estudiantes que no logra superar el estándar nacional en la END. El Puntaje de Admisión Universitaria y Rendimiento Académico resultaron ser estadísticamente significativos para estimar el desempeño en la evaluación. Las conclusiones destacan la importancia de implementar mejoras en el perfil de ingreso, calidad del proceso formativo y pertinencia en los dispositivos de evaluación.<hr/>Abstract Given the importance of having suitable teachers, the research objective was to analyze the levels of achievement achieved by teachers in training in the National Diagnostic Evaluation (NDE), as well as to determine the incidence of the entry profile and academic performance. Secondary information from a Chilean state public university is used. Bivariate and multivariate statistical modeling is carried out on a total of 1,561 teaching students who took the NDE between 2018-2022, segmenting according to entry cohort and type of test. It is observed a downward trend in scores and a contingent of students who fail to exceed the national standard in the NDE. The University Admission Score and Academic Performance were found to be statistically significant in estimating performance in the evaluation. The conclusions highlight the importance of implementing improvements in the entry profile, quality of the training process and relevance in the evaluation devices. <![CDATA[Facility utilization and employability skills acquisition among undergraduates business education students in Kwara State public universities, Nigeria]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The study aims to ascertain how facility utilization affects the acquisition of employable skills by business education enrolled in two public universities in Kwara State, Nigeria. A population of 315 final-year business education students was the subject of a descriptive research design. A survey known as the Facility Utilization and Students' Employability Skill Acquisition Questionnaire was used to gather the information. The results show that undergraduate students of business education did not acquire employability skills at a considerably higher rate, as well as using infrastructure facilities had a major overall effect on students' learning of employability skills. Norms for facilities utilization should be established by regulating authorities such as the Nigerian University Commission, in order to improve employability skills, which are essential for attainment in a competitive labor market. It is also suggested to develop monitoring and assessment systems to guarantee that lecturers and students use library and laboratory facilities effectively.<hr/>Resumen El estudio tiene como objetivo determinar cómo la utilización de las instalaciones afecta la adquisición de las habilidades de empleabilidad por parte de los estudiantes de educación empresarial matriculados en dos universidades públicas en el estado de Kwara, Nigeria. Se realizó un diseño de investigación descriptivo sobre una población de 315 estudiantes de último año de educación empresarial. Para recopilar la información, se utilizó una encuesta conocida como Cuestionario de Adquisición de Habilidades de Empleabilidad de los Estudiantes y Utilización de Instalaciones. Los resultados muestran que los estudiantes universitarios de educación empresarial no adquirieron las habilidades de empleabilidad a un ritmo adecuado, y que el uso de la infraestructura tuvo un efecto general importante en el aprendizaje de habilidades de empleabilidad de los estudiantes. Las autoridades reguladoras, como la Comisión Universitaria de Nigeria, deberían establecer normas para la utilización de las instalaciones que permitan mejorar las habilidades de empleabilidad, que son esenciales para lograr resultados en un mercado laboral competitivo. También se sugiere desarrollar sistemas de seguimiento y evaluación para garantizar que profesores y estudiantes utilicen eficazmente las instalaciones de la biblioteca y los laboratorios. <![CDATA[Trends and emerging areas in scientific research on hydroelectric power: a bibliometric analysis (2014-2023)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del artículo es analizar las tendencias y áreas emergentes en la investigación científica sobre los impactos ambientales de las hidroeléctricas, mediante un análisis bibliométrico de la literatura publicada entre 2014 y 2023. Los resultados evidencian un notable incremento en la producción científica sobre hidroeléctricas a partir de 2020, con China y Estados Unidos como los países más productivos. Se destaca la centralidad de temas como el cambio climático y la sostenibilidad, con énfasis en los impactos acumulativos de las pequeñas hidroeléctricas, especialmente en la región amazónica. El mapa temático identifica la energía renovable y el desarrollo sostenible como áreas prioritarias para futuras investigaciones, mientras que la participación comunitaria y el aprendizaje automático surgen como campos prometedores que requieren mayor profundización. Lo anterior significa una mayor disponibilidad de datos y conocimientos para los formuladores de políticas y gestores ambientales, facilitando la implementación de estrategias de gestión más informadas y sostenibles.<hr/>Abstract The objective of this article is to analyze the trends and emerging areas in scientific research on the environmental impacts of hydroelectric plants, through a bibliometric analysis of the literature published between 2014 and 2023. The results show a notable increase in scientific production on hydroelectric plants starting in 2020, with China and the United States as the most productive countries. The centrality of issues such as climate change and sustainability is highlighted, with emphasis on the cumulative impacts of small hydroelectric plants, especially in the Amazon region. The thematic map identifies renewable energy and sustainable development as priority areas for future research, while community engagement and machine learning emerge as promising fields requiring further exploration. The above means greater availability of data and knowledge for policymakers and environmental managers, facilitating the implementation of more informed and sustainable management strategies. <![CDATA[Emotional intelligence and likelihood of cyberbullying intervention: the role of student-teacher emotional interaction]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente estudio analiza la relación entre la Inteligencia Emocional (IE) de los docentes y su probabilidad de intervención en casos de ciberacoso, así como el papel mediador de la interacción emocional alumno-docente. Para ello, se realizó un estudio cuantitativo de corte transversal. Se administraron los instrumentos WLEIS, EFI y un ítem para valorar la probabilidad de intervención. La muestra se compone de 105 docentes, de los cuales un 55,2% eran mujeres, con edades comprendidas entre los 29 y 64 años (M = 47; DT = 8,46), de 16 centros educativos de Secundaria. Los resultados mostraron una relación positiva entre la IE y la probabilidad de intervención, además de una mediación total de esta relación por la interacción emocional alumno-docente. De esta manera, la IE se relaciona con una mayor probabilidad de intervención entre víctima y acosador, a través de la interacción centrada en las emociones entre docente y alumno.<hr/>Abstract This study explores the relationship between teachers’ Emotional Intelligence (EI) and their likelihood of intervention in cases of cyberbullying, as well as the mediating role of student-teacher emotional interaction. For this purpose, a quantitative cross-sectional study was carried out. Several scales such as WLEIS, EFI and an item to assess the likelihood of intervention were administered. The sample consisted of 105 teachers, 55.2% of whom were women, aged between 29 and 64 years (M = 47; SD = 8.46), from 16 secondary schools. The results showed a positive relationship between EI and the probability of intervention, as well as a total mediation of this relationship by the student-teacher emotional interaction. Thus, EI is related to a higher probability of intervention between victim and bully, through emotionally focused interaction between teacher and student. <![CDATA[Estimating the added value of critical reading competence in college students using statistical modeling]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study develops a model to predict students' scores and added value in the critical reading competency at Luis Amigó Catholic University, Medellín campus (Colombia). The institutional added value is assessed by comparing results from the Saber 11 test with an institutional exam conducted in the fifth semester. A linear correlation matrix was used to identify statistically significant variables at a 95% confidence level, with the accumulated average emerging as the most representative variable. Assumptions of linearity, normality, independence, collinearity, and homoscedasticity were verified. Outliers were identified using the William diagram, showing that most data adequately describe the model. Quintile analysis reveals that 35% of students exceeded the average in both tests, 23% showed improvement in the institutional exam, 25.2% had consistently low scores, and 16.8% performed better on the Saber 11 test.<hr/>Resumen En este trabajo se desarrolla un modelo para predecir el puntaje y el valor agregado en la competencia de lectura crítica de los estudiantes de la Universidad Católica Luis Amigó, sede Medellín (Colombia). El análisis se realiza comparando los resultados de la prueba Saber 11 con un examen institucional aplicado en el quinto semestre. Utilizando una matriz de correlaciones lineales, se identifican las variables estadísticamente significativas con un nivel de confianza del 95%, donde el promedio acumulado es la variable más representativa. Se verificaron los supuestos de linealidad, normalidad, independencia, colinealidad y homocedasticidad, y se construyó el diagrama de William para detectar valores atípicos, demostrando que la mayoría de los datos se ajustan apropiadamente al modelo. El análisis por quintiles revela que el 35% de los estudiantes supera el promedio en ambas pruebas, el 23% mejora en el Simulacro, el 25.2% presenta puntajes bajos en ambas evaluaciones y el 16.8% obtiene mejores resultados en Saber 11. <![CDATA[The collaborative network approach for the analysis of the National Agricultural Innovation System in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100087&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El estudio analizó la red de colaboración del Sistema Nacional de Innovación Agropecuaria (SNIA) en Colombia, para identificar actores clave y desempeño de funciones. Se aplicó una encuesta dirigida al personal directivo y/o de coordinación de instituciones de educación e investigación, actores de apoyo e intermediarios y empresas que forman parte del SNIA. Los resultados de la red de colaboración general destacan la participación de actores clave en sus cuatro dimensiones, evidenciando amplias oportunidades de interacción y competitividad sectorial. La relación actor-función evidencia redes densas, con el rol de actores clave que pueden desempeñar varias funciones en paralelo. Se concluye que algunas funciones están más rezagadas frente a la participación de actores importantes del nivel nacional, como: desarrollo de mercados, movilización de recursos y apoyo político e institucional. Sin embargo, las redes de colaboración generan oportunidades de asociaciones de co-innovación, ya que presentan mayor densidad de relaciones y un importante número de relacionamientos.<hr/>Abstract The study analyzed the collaboration network of the National Agricultural Innovation System (NAIS) in Colombia, to identify key actors and performance of functions. A survey to management and/or coordination staff of educational and research institutions, support actors and intermediaries, and companies that are part of the NAIS was applied. As a result, the overall collaboration network highlights the participation of key actors in its four dimensions, evidencing broad opportunities for interaction and sectoral competitiveness. The actor-function relationship shows dense networks with the role of key actors that can perform several functions in parallel. It is concluded that some functions are more lagging behind in terms of the participation of important actors at the national level, such as: market development, resource mobilization and political and institutional support. However, collaboration networks generate opportunities for co-innovation partnerships, given that they present a higher density of relationships and a significant number of relationships. <![CDATA[Analysis of the determinants of academic performance in mathematics for students in Quindío, Colombia, based on the Saber 11 tests]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100101&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El estudio analiza los determinantes del rendimiento académico en matemáticas en el departamento del Quindío, Colombia, a partir de los resultados de la prueba SABER 11° del segundo semestre de 2023. A través de un análisis utilizando el modelo Logit Ordenado Generalizado, se presentan los efectos marginales para cada nivel de rendimiento. Los hallazgos destacan que factores como: la educación de los padres, la disponibilidad de recursos en el hogar y la formación avanzada de los docentes, son determinantes clave para el rendimiento académico en matemáticas. Además, pertenecer a un estrato socioeconómico alto y ser hombre también se asocia positivamente con un mejor desempeño en el examen SABER 11°. Esto indica la importancia de un enfoque integral en la educación, que considere tanto el contexto socioeconómico y familiar como la calidad de la enseñanza y los recursos disponibles para el aprendizaje.<hr/>Abstract The study analyzes the determinants of academic performance in mathematics in the Quindío department, Colombia, based on the results of the SABER 11° test from the second semester of 2023. Through an analysis using the Generalized Ordered Logit model, marginal effects for each performance level are presented. The findings highlight that factors such as parental education, resource availability at home, and advanced teacher training are key determinants for academic performance in mathematics. Additionally, belonging to a higher socioeconomic stratum and being male are also positively associated with better performance on the SABER 11° exam. This indicates the importance of a comprehensive approach to education, which considers both the socioeconomic and family context and the quality of teaching and the resources available for learning. <![CDATA[Proposal of a computational method for asbestos detection in hyperspectral images based on the identification of prominent peaks in the spectral signature]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study proposes a computational method for asbestos detection in hyperspectral images. The methodology consists of five phases: selection of sample pixels and identification of the characteristic pixel, determination of prominent peaks in the spectral curve, method implementation with reference threshold definition, application to test images, and comparative evaluation of effectiveness and efficiency. The method identifies asbestos pixels by calculating the Euclidean distance between the prominent peaks of spectral curves. Results show no overlap between maximum distances of asbestos pixels and minimum distances of non-asbestos pixels, detecting 11.87% of asbestos pixels in the test image. Although the correlation method is 1.02% faster, the difference is negligible. This method can be extrapolated to other materials with similar spectral features, contributing to urban diagnostics of hazardous materials like asbestos.<hr/>Resumen Este estudio propone un método computacional para detectar asbesto en imágenes hiperespectrales. La metodología incluye cinco fases: selección de píxeles de muestra y obtención del píxel característico, determinación de los picos prominentes de la curva espectral, implementación del método con definición de umbrales de referencia, aplicación del método a imágenes de prueba, y evaluación comparativa de efectividad y eficiencia. El método identifica píxeles de asbesto calculando la distancia euclidiana entre los picos prominentes de las curvas espectrales. Los resultados muestran que no hay traslape entre las distancias máximas de píxeles de asbesto y las mínimas de no asbesto, logrando detectar el 11.87% de píxeles de asbesto en la imagen de prueba. Aunque el método de correlación es 1.02% más rápido, la diferencia es mínima. Este método puede ser aplicado a otros materiales y contribuye al diagnóstico urbano de materiales peligrosos como el asbesto. <![CDATA[Municipal disparities in Boyacá, Colombia: an analysis through the concept of marginalization, 2005-2018]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100139&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza las disparidades socioeconómicas en Boyacá desde el concepto de marginación. A partir de datos censales de 2005 y 2018, se calcula un índice absoluto de marginación a través de ocho indicadores municipales de educación, servicios e ingresos, utilizando los porcentajes de cada indicador ponderados equitativamente. Los resultados muestran una reducción significativa de la marginación en la mayoría de los municipios. No obstante, persisten diferencias notables con patrones asociados, en parte, a la proximidad a centros urbanos. Cubará y Paya destacan como los municipios con mayor marginación, siendo Cubará el caso más crítico debido a la ausencia de mejoras. La identificación de estos factores constituye una herramienta clave para orientar intervenciones de política pública, permitiendo priorizar áreas con mayores rezagos y reconocer aquellas con avances significativos en el acceso a servicios y oportunidades.<hr/>Abstract This article analyzes socioeconomic disparities in Boyacá from the concept of marginalization. Using census data from 2005 and 2018, an absolute index of marginalization is calculated through eight municipal indicators of education, services and income, using the percentages of each indicator weighted equally. The results show a significant reduction in marginalization in most municipalities. However, notable differences persist with patterns associated, in part, with proximity to urban centers. Cubará and Paya stand out as the most marginalized municipalities, with Cubará being the most critical case due to the absence of improvements. The identification of these factors is a key tool for guiding public policy interventions, making it possible to prioritize areas with the greatest lags and to recognize those with significant progress in access to services and opportunities. <![CDATA[ROI in Training: Strategic Tool or Misused Evaluation? An Analysis in the Department of Santander, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este estudio examina las percepciones de las empresas del departamento de Santander, Colombia, sobre la rigurosidad en el desarrollo de programas de capacitación y la evaluación de sus resultados mediante técnicas de Retorno de Inversión (ROI). Mediante un estudio Delphi en dos rondas, se consolidaron las perspectivas de 21 académicos y profesionales sobre la efectividad de dichas evaluaciones. A pesar del consenso sobre la importancia de los procesos de capacitación y desarrollo, los resultados sugieren discrepancia entre la intención de medir el impacto estratégico y la falta de implementación de modelos robustos de evaluación. Se tiende a priorizar lo urgente (evaluaciones inmediatas basadas en percepciones) sobre lo importante (medición del ROI a largo plazo), lo cual apunta a una desconexión entre intención y acción. Este estudio ofrece una primera aproximación al tema en Colombia y sugiere futuras investigaciones sobre la implementación de modelos de evaluación en el sector productivo.<hr/>Abstract This study examines the perceptions of companies in the department of Santander, Colombia, regarding the rigor in developing training programs and evaluating their outcomes using Return on Investment (ROI) techniques. Through a two-round Delphi study, the perspectives of 21 academics and professionals on the effectiveness of these evaluations were consolidated. Despite consensus on the importance of training and development processes, the results suggest a discrepancy between the intention to measure the strategic impact and the lack of implementation of robust evaluation models. Companies tend to prioritize the urgent (immediate evaluations based on perceptions) over the important (long-term ROI measurement), highlighting a disconnect between intention and action. This study offers a first approach to the topic in Colombia and suggests future research on the implementation of evaluation models in the productive sector. <![CDATA[Scenario planning for a destination brand based on Anholt hexagon analysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100177&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this research was the scenario characterization of the brand destination of a Colombian municipality, based on the analysis and appraisal of the dimensions of Anholt’s Hexagon theory. A cross-sectional quantitative methodology was used, which involved the development of two phases: i) validation of the dimensions of the destination brand through factor analysis and ii) scenario formulation using the SEARCH method. The findings indicate that the territory ought to consider enhancing the dimensions of pre-requirements, presence and pulse, if it wants to get closer to the scenario with the highest likelihood of occurrence called Florencia: where sustainability and peace are breathed. It is concluded that, as a destination, the city needs to promote the identification of symbolisms and strategic activities, thus, through institutional articulation, they can be developed in a planned manner and its positioning may be achieved.<hr/>Resumen El objetivo de esta investigación fue la caracterización de escenarios de la marca destino de un municipio colombiano, a partir del análisis y estimación de las dimensiones de la teoría del Hexágono de Anholt. Se hizo uso de una metodología cuantitativa, de naturaleza transversal, que contó con el desarrollo de dos fases: i) validación de las dimensiones de la marca destino a través del análisis factorial y ii) formulación de los escenarios desde el uso del método SEARCH. Los resultados indican que el territorio debe considerar mejorar las dimensiones de prerrequisitos, presencia y pulso, si se quiere acercar más al escenario con mayor probabilidad de ocurrencia denominado Florencia: donde se respira sostenibilidad y paz. Se concluye que, como destino, la ciudad requiere promover la identificación de simbolismos y actividades estratégicas, para que, a través de la articulación institucional, se puedan desarrollar de manera planificada y se logre su respectivo posicionamiento. <![CDATA[Strategies to facilitate the implementation of blockchain in the supply chain of SMEs]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100195&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente estudio se enfoca en explorar estrategias más efectivas al adoptar la tecnología blockchain en sus cadenas de suministro. Si bien la implementación de blockchain en las PYMES ofrece beneficios significativos, también enfrenta desafíos como la falta de recursos financieros, resistencia al cambio y carencia de conocimientos técnicos. Para abordar esta problemática, se realizó una revisión sistemática de la literatura (SLR) para identificar los factores clave que afectan la adopción de blockchain y las estrategias para su implementación. La metodología incluyó una búsqueda exhaustiva en bases de datos utilizando términos relacionados con blockchain, cadena de suministro y PYMES, seguida de la aplicación del método PRISMA. Los resultados identificaron estrategias como la implementación gradual de blockchain, la capacitación del personal y la colaboración con socios tecnológicos. Se concluye que la implementación gradual, junto con la capacitación y colaboración, es esencial para una adopción efectiva.<hr/>Abstract This study focuses on exploring more effective strategies for adopting blockchain technology in supply chains. While blockchain implementation in SMEs offers significant benefits, it also faces challenges such as financial constraints, resistance to change, and a lack of technical knowledge. To address these issues, a systematic literature review (SLR) was conducted to identify key factors affecting blockchain adoption and strategies for its implementation. The methodology included an extensive database search using terms related to blockchain, supply chain, and SMEs, followed by the application of the PRISMA method. The results identified strategies such as gradual blockchain implementation, staff training, and collaboration with technology partners. It concludes that a gradual implementation approach, combined with training and collaboration, is essential for effective adoption. <![CDATA[Vehicular Inclusion: an Analysis of Deaf Driving and Prospects for More Accessible Mobility]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062025000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article analyzes the feasibility of driving for individuals with hearing impairments by identifying challenges, technological adaptations, and regulations that facilitate their vehicular inclusion. Studies indicate that although deaf individuals do not perceive auditory signals, they develop enhanced visual perception to compensate for this limitation on the road. The importance of interdisciplinary evaluations and technological adaptations, such as visual alert systems, is emphasized to ensure safe driving. In Colombian context, regulations such as Law 1618 of 2013 and recent resolutions have advanced the accessibility of driver’s licenses for this population, promoting their autonomous mobility. However, challenges persist, particularly regarding communication barriers in training and certification processes. This underscores the need to continue fostering inclusive technologies and regulatory frameworks to enhance equity in access to vehicular mobility.<hr/>Resumen El objetivo del artículo es analizar la viabilidad de la conducción por parte de personas con discapacidad auditiva, identificando los desafíos, adaptaciones tecnológicas y normativas que faciliten su inclusión vehicular. Los estudios revisados evidencian que, aunque las personas sordas no perciben señales auditivas, desarrollan una mayor capacidad visual que les permite compensar esta limitación en la vía. Se destaca la importancia de evaluaciones interdisciplinarias y adaptaciones tecnológicas, como los sistemas de alerta visual, para garantizar una conducción segura. En el contexto colombiano, normativas como la Ley 1618 de 2013 y resoluciones recientes han permitido avances en la obtención de licencias para esta población, promoviendo su movilidad autónoma. Sin embargo, persisten desafíos relacionados con barreras comunicativas en los procesos de formación y certificación. Esto resalta la necesidad de seguir impulsando tecnologías inclusivas y marcos normativos adecuados para fortalecer la equidad en el acceso a la conducción vehicular.