Scielo RSS <![CDATA[HiSTOReLo. Revista de Historia Regional y Local]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2145-132X20150002&lang=en vol. 7 num. 14 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b><i>Personal Networks and Social Capital in a Rural Parish of the Province of Maracaibo (Venezuela) at the End of the XVIII Century</i></b>: <b><i>La Inmaculada Concepción de La Cañada (1784-1804)</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los estudios históricos, la expresión "red social" es utilizada principalmente como un concepto metafórico que implica la interconexión de diferentes individuos. Si bien este enfoque permite abordar aspectos funcionales de las redes sociales, no permite analizarlas sistemáticamente desde un punto de vista estructural. Superando el uso metafórico del concepto de red social, se adopta en esta investigación la metodología del Análisis de Redes Sociales (ARS) para estudiar las redes personales tejidas durante las dos últimas décadas del siglo XVIII por los agentes sociales detentores de mayor capital social en la parroquia eclesiástica Inmaculada Concepción de La Cañada, provincia de Maracaibo de la antigua Capitanía General de Venezuela, mediante vínculos de parentesco consanguíneo y vínculos derivados de las instituciones eclesiásticas del matrimonio y el bautismo. La utilización de la metodología del ARS permitió ilustrar un enfoque todavía muy poco utilizado en la investigación histórica, y profundizar en aspectos de interés relativos a la creación de vínculos personales, la distribución del capital social y las estrategias de reproducción social puestas en práctica por los habitantes de una comunidad rural de la América Hispana.<hr/>In historical research, the term "social network" has been used mainly as a metaphorical concept involving the interconnection of different individuals. While this approach permits to address some functional aspects of social networks, it does not allow systematically analyzing them from a structural point of view. Overcoming the metaphorical use of the concept of "social network", the methodology of Social Network Analysis (SNA) is used in this work to systematically study the personal social networks woven during the last two decades of the 18th century by the social agents possessing the higher levels of social capital in the parish Immaculate Conception of La Cañada, Province of Maracaibo of the ancient Captaincy General of Venezuela, by means of blood ties and ties derived from the ecclesiastical institutions of marriage and baptism. The application of SNA allowed to illustrate an approach still rarely used in historical research, and to deepen into aspects of interest concerning the creation of personal ties, the distribution of social capital and the strategies of social reproduction implemented by the inhabitants of a rural community in Colonial Latin America. <![CDATA[<b><i>Water Supply</i></b>: <b><i>Management of Water Sources in the City of San Luis Potosí (México), 1831-1887</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo plantea una aproximación sobre la gestión de cuerpos de agua y de los sistemas hidráulicos en la ciudad de San Luis Potosí (México), durante el período 1831-1887, a partir de las medidas que tomó el gobierno municipal para atender las necesidades de abastecimiento de agua. El texto analiza dos proyectos importantes en el manejo del agua: el acueducto La Cañada del Lobo y las acciones sobre las derivaciones de aguas a través de La Corriente. Los dos proyectos enfrentaron diversos problemas, entre ellos, el brote de enfermedades asociadas a los cuerpos de agua y la escasez del flujo de líquido a través del acueducto de La Cañada del Lobo.<hr/>This paper proposes an approach about the management of water sources, hydraulic systems and the measures taken by the city government of San Luis Potosí (México) concerning the need of water supply during the years 1831 to 1886. This paper examines two important projects on water management in the city: the aqueduct of La Cañada del Lobo and the policies taken by the authorities on waterways through La Corriente. Both projects faced several problems, including the outbreak of illnesses associated with bodies of water and shortage of liquid flow through the aqueduct of La Cañada del Lobo. <![CDATA[<b><i>War and Nation. The Colombian Civil War of 1851</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las relaciones entre guerras y procesos de estructuración social ocupan un lugar importante en las ciencias sociales. Este artículo aborda la guerra civil colombiana de 1851 como escenario de construcción del Estado-nación, desde la perspectiva de sus determinantes políticos y sociales, las acciones político-militares de los partidos, las élites regionales, el clero, los sectores populares y las implicaciones de la guerra en el contexto del medio siglo XIX. Las fuentes de análisis son memorias, crónicas, correspondencia oficial y prensa.<hr/>The relations between wars and processes of social structuring have a relevant place in social sciences. This article refers to the colombian civil war of 1851, as the stage for the construction of the Nation-State, from its political and social determinants, the political and military actions of the parties, the regional elites, the clergy, the people, and the implications of the war in the context at the time in the XIXth Century. The sources for this analysis are memoirs, chronicles, official correspondence, and press. <![CDATA[<b><i>Coming Back... The Return of Spanish Capuchin Missionaries to the North of Colombia at the End of the XIXth Century</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo describe la compleja secuencia de interacciones y eventos que permitió asegurar la presencia de una misión dirigida por Capuchinos españoles en Colombia a finales del siglo XIX. Reflexiona sobre las condiciones intelectuales que permitieron justificar, en el contexto de la República, el regreso de los mismos misioneros que fueron expulsados durante la Independencia. El autor analiza los diferentes registros de justificación utilizados por los actores involucrados en este proceso. Discute, por otro lado, sobre las condiciones materiales, jurídicas e institucionales que permitieron a los Capuchinos consolidar su posición dentro de la compleja estructura eclesiástica y establecerse como intermediarios indispensables para el Estado colombiano.<hr/>This article describes the complex sequence of interactions and events that led to the settlement of a mission headed by Spanish Capuchins in Colombia in the late of nineteenth century. It analyses the intellectual conditions that enabled the legitimation, in a Republican context, of the return of the very missionaries who were expelled at the time of the Independence. The author analyses the different registers of justification used by multiple actors involved in this process. He discuses, on the other hand, the material, legal and institutional conditions that made it possible for the Capuchins to consolidate their position within the complex ecclesiastical structure and to establish themselves as indispensable intermediaries for the Colombian State. <![CDATA[<b><i>Monotony, Isolation and Backward Agriculture. Travel Accounts of 19<sup>th</sup> Century and Agrarian History of Bogota Plateau (Colombia)</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Diferentes obras de Historia Agraria reproducen una descripción similar de la Sabana de Bogotá (Colombia) durante el siglo XIX: vocación agrícola desde la Colonia; extensos campos cubiertos de trigo y cebada; reemplazo abrupto de cultivos por ganadería; crisis de la agricultura vinculada con las bonanzas agroexportadoras y la demanda de productos tropicales que no podían obtenerse en altitudes superiores a 2000 metros. Este artículo analiza cómo esta perspectiva ha perpetuado las descripciones de viajeros que visitaron la región durante el siglo XIX, basadas en sus orígenes, objetivos, intereses políticos y económicos, o en las afirmaciones de sus guías e informantes. Reconstruye un perfil de los viajeros que son citados con mayor frecuencia por los historiadores, sus apreciaciones sobre el paisaje sabanero y la actividad agrícola y ganadera y su influencia en las reconstrucciones que en la actualidad se hacen de la historia agraria de la Sabana de Bogotá durante el siglo XIX. Invita a contrastar los relatos de viajeros entre sí y con otras fuentes e incorporar en los análisis los resultados de investigaciones sobre el periodo colonial y las condiciones biofísicas de las regiones objeto de estudio.<hr/>Different works of Agrarian History reproduce a similar description of Bogota Plateau (Colombia) throughout the nineteenth century: agricultural use since colonial times; vast fields of wheat and barley; abrupt replacement of crops by cattle; agricultural crisis linked to the agro-export booms and the demand for tropical products that could not be obtained above 2000 meters. This paper discusses how this approach has perpetuated descriptions of travelers who visited the region during the nineteenth century and wrote up their notebooks based on their origins, objectives, political and economic interests, or from affirmations of their guides and informants. This article rebuilds a profile of travelers that are most often quoted by historians, their views about the Plateau landscape and its farming and ranching, and their influence on today reconstructions of the agrarian history of Bogota Plateau along nineteenth century. This text invites to contrast the travel accounts among themselves and with another sources, and also to incorporate the results of the research about the Colonial period and the biophysical conditions of the regions under study in the analysis. <![CDATA[<b><i>Musical Practices during the Process of Urbanization in Bogotá (Colombia), 1900-1940</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Durante el proceso de urbanización que vivió Bogotá en las primeras décadas del siglo XX, además de los cambios demográficos, de infraestructura o de servicios, las formas de ritualizar alrededor de la música experimentaron una serie de transformaciones. En la medida en que la ciudad fue creciendo, y los tiempos para el entretenimiento y la recreación fueron aflorando, las prácticas musicales se ajustaron a nuevas influencias, espacios, escenarios y condiciones técnicas. Algunas de ellas se renovaron, como los conciertos públicos o las retretas de la banda. Otras como los cafés y los teatros tuvieron su apogeo, y unas más, como la radio y el disco, irrumpieron en la vida de los bogotanos. En este artículo se identifica y caracteriza cada una de estas prácticas, resaltando los personajes, grupos sociales, escenarios e imaginarios que las constituyeron. Desde una perspectiva cultural, y apoyado principalmente en la prensa de la época, se muestra cómo estas formas de habitar con la música, hablan de la transformación de una sociedad local; en este caso, de los cambios que experimentó la sociedad bogotana entre 1900 y 1940.<hr/>During the process of urbanization that Bogota experienced in the early twentieth century and the demographic, infrastructure or services changes, the forms of ritualization around music experienced a series of transformations. While the city was developing, and the entertaining and recreation times were blooming, musical practices adjusted to new influences, spaces, scenes and technical conditions. Some of them were renewed, like public concerts or band performances. Others like the cafés and the theaters had their heyday, and some other ones, like the radio and records, invaded the life of people in Bogotá. In this paper, each one of these practices is identified and characterized, remarking on the characters, the social groups, scenes and imaginaries that constitute them. From a cultural perspective, and supported primarily by the local press of that time, it is shown that these forms music exposure speak to the transformation of a local society; in this case, it analyzes the changes that Bogota society experimented with between 1900 and 1940. <![CDATA[<b><i>Beginnig of the sewer in Medellín (Colombia), 1920-1955</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La temprana municipalización de los servicios públicos en Medellín (Colombia) y la creación de una empresa pública que velará por la protección de los servicios básicos, permitieron que las ganancias obtenidas por esta empresa se invirtieran para mejoras de la misma ciudad. Sin embargo, esto no fue suficiente para detraer la gran contaminación de las fuentes hídricas de la ciudad por causa de la industria y del aumento de la población, entre otros, causando grandes perjuicios ambientales durante la primera mitad del siglo XX.<hr/>The early municipalization of public services in Medellín (Colombia) and the creation of a public company that ensure the protection of the basic services, al lowed the profits obtained by this company were reversed for improvements to the city. Nevertheless, this was not enough to detract the great pollution of the water sources of the city because of industry and the increase of the population, between others, causing great environmental damage during the first half of the 20th century. <![CDATA[<b><i>Rural Banditry in Bajo Cauca, Magdalena Medio and Nordeste in Antioquia (Colombia), 1953-1958</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo busca contribuir a la discusión sobre el fenómeno del bandolerismo rural desde una perspectiva regional. Explora las zonas del Bajo Cauca, Magdalena Medio y Nordeste antioqueños en Colombia entre 1953 y 1958. En dichos años, el bandolero aparece en el escenario regional tras la descomposición de las guerrillas liberales de la primera fase de La Violencia (1949-1953). Así, adquiere características que difieren del modelo planteado por Eric Hobsbawm, quien propone el concepto bandolerismo social para el análisis de este fenómeno. El artículo evidencia que el análisis contextual permite observar las particularidades del fenómeno y comprender mejor su naturaleza, ya que éstos poseen diversos perfiles que escapan a las explicaciones de tipo general.<hr/>This article attempts to contribute to the discussion about the rural banditry from the regional analysis perspective. It explores the areas of Bajo Cauca, Norwest and Magdalena Medio in Antioquia (Colombia) between 1953 and 1958. In those years the bandit appears in the regional context after the breakdown of the liberal guerrillas of the first phase of La Violencia (1949-1953). Thus, it acquires characteristics that differ from the concept of social banditry proposed by Eric Hobsbawm. This paper shows that the contextual analysis allows us to observe the peculiarities and the nature of the phenomenon. It has different profiles that are beyond general explanations. <![CDATA[<b><i>Neoliberals and entrepreneurs in the Emergence of Decentralization in the Bolivia of 90's Years</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El gobierno de Gonzalo Sánchez de Lozada (1993-1997) lideró un audaz proceso de descentralización en Bolivia en alianza con el primer vicepresidente aymara, Víctor Hugo Cárdenas. El próspero empresario minero, y conductor político del ajuste estructural de 1986, ofreció superar la época de los sufrimientos mediante la creación de cientos de municipios dotados de recursos a los que podrían acceder representantes indígenas y campesinos, hasta ahora carentes de derechos cívicos y políticos. "El gobierno del Gony y del indio" realizó a la vez una enorme privatización de cinco de los seis grandes monopolios estatales bajo el nombre de capitalizaciones. La hipótesis aquí defendida es que la descentralización y el reconocimiento indígena no fueron meras monedas de cambio para legitimar la segunda fase del ajuste macroeconómico neoliberal. Por el contrario, la arquitectura descentralizada del Estado hizo parte también del ideario programático institucional de los neo-liberales, a la vez que era exigencia de los prósperos empresarios del Oriente que la necesitaban para ejercer un control estratégico sobre sus territorios.<hr/>The Gonzalo Sanchez Government (1993-1993) led a bold decentralization process in Bolivia in alliance with the first aymara vice president, Victor Hugo Cárdenas. The prosperous mining entrepreneur and political leader of structural adjustment of 1986 offered overcome the suffering time by means of the creation of hundreds of municipalities equipped with resources to which could access indigenous representatives and peasants up to now lacking of civic and political rights. At the same time, "The Gony and the indigenous government" performed a huge privatization of five of the six biggest state monopolies under the name capitalizations. The hypothesis defended here is that decentralization and indigenous recognition were not simple bargaining chip for legitimize the second phase of neoliberal macroeconomic adjustment. On the contrary, the decentralized architecture of the State was also part of the institutional programmatic ideology of neoliberalism while it was demand of the prosperous eastern entrepreneurs, who needed it to exert strategic control over their territories. <![CDATA[<b>Guzmán Escobar, Brenda</b>. 2013. De los conflictos locales a la guerra civil. Tolima a finales del siglo XIX Bogotá: Academia colombiana de historia ISBN: 9789589576502]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El gobierno de Gonzalo Sánchez de Lozada (1993-1997) lideró un audaz proceso de descentralización en Bolivia en alianza con el primer vicepresidente aymara, Víctor Hugo Cárdenas. El próspero empresario minero, y conductor político del ajuste estructural de 1986, ofreció superar la época de los sufrimientos mediante la creación de cientos de municipios dotados de recursos a los que podrían acceder representantes indígenas y campesinos, hasta ahora carentes de derechos cívicos y políticos. "El gobierno del Gony y del indio" realizó a la vez una enorme privatización de cinco de los seis grandes monopolios estatales bajo el nombre de capitalizaciones. La hipótesis aquí defendida es que la descentralización y el reconocimiento indígena no fueron meras monedas de cambio para legitimar la segunda fase del ajuste macroeconómico neoliberal. Por el contrario, la arquitectura descentralizada del Estado hizo parte también del ideario programático institucional de los neo-liberales, a la vez que era exigencia de los prósperos empresarios del Oriente que la necesitaban para ejercer un control estratégico sobre sus territorios.<hr/>The Gonzalo Sanchez Government (1993-1993) led a bold decentralization process in Bolivia in alliance with the first aymara vice president, Victor Hugo Cárdenas. The prosperous mining entrepreneur and political leader of structural adjustment of 1986 offered overcome the suffering time by means of the creation of hundreds of municipalities equipped with resources to which could access indigenous representatives and peasants up to now lacking of civic and political rights. At the same time, "The Gony and the indigenous government" performed a huge privatization of five of the six biggest state monopolies under the name capitalizations. The hypothesis defended here is that decentralization and indigenous recognition were not simple bargaining chip for legitimize the second phase of neoliberal macroeconomic adjustment. On the contrary, the decentralized architecture of the State was also part of the institutional programmatic ideology of neoliberalism while it was demand of the prosperous eastern entrepreneurs, who needed it to exert strategic control over their territories. <![CDATA[<b>Entrevista a Marco Palacios Rozo Profesor-Investigador El Colegio de México (México) y Universidad de los Andes (Colombia)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El gobierno de Gonzalo Sánchez de Lozada (1993-1997) lideró un audaz proceso de descentralización en Bolivia en alianza con el primer vicepresidente aymara, Víctor Hugo Cárdenas. El próspero empresario minero, y conductor político del ajuste estructural de 1986, ofreció superar la época de los sufrimientos mediante la creación de cientos de municipios dotados de recursos a los que podrían acceder representantes indígenas y campesinos, hasta ahora carentes de derechos cívicos y políticos. "El gobierno del Gony y del indio" realizó a la vez una enorme privatización de cinco de los seis grandes monopolios estatales bajo el nombre de capitalizaciones. La hipótesis aquí defendida es que la descentralización y el reconocimiento indígena no fueron meras monedas de cambio para legitimar la segunda fase del ajuste macroeconómico neoliberal. Por el contrario, la arquitectura descentralizada del Estado hizo parte también del ideario programático institucional de los neo-liberales, a la vez que era exigencia de los prósperos empresarios del Oriente que la necesitaban para ejercer un control estratégico sobre sus territorios.<hr/>The Gonzalo Sanchez Government (1993-1993) led a bold decentralization process in Bolivia in alliance with the first aymara vice president, Victor Hugo Cárdenas. The prosperous mining entrepreneur and political leader of structural adjustment of 1986 offered overcome the suffering time by means of the creation of hundreds of municipalities equipped with resources to which could access indigenous representatives and peasants up to now lacking of civic and political rights. At the same time, "The Gony and the indigenous government" performed a huge privatization of five of the six biggest state monopolies under the name capitalizations. The hypothesis defended here is that decentralization and indigenous recognition were not simple bargaining chip for legitimize the second phase of neoliberal macroeconomic adjustment. On the contrary, the decentralized architecture of the State was also part of the institutional programmatic ideology of neoliberalism while it was demand of the prosperous eastern entrepreneurs, who needed it to exert strategic control over their territories.