Scielo RSS <![CDATA[Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2145-777820220003&lang=en vol. 14 num. 28 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Dosier temático «Heterogeneidad, diversidad y proyecciones. Diálogos con pioneros y pioneras CTS en América Latina»]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300100&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[“Inclusive and Sustainable Development Requires Some Counter-Hegemonic Ideas”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300200&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Hernán Thomas, referente en el campo CTS en América Latina, conversa acerca de su trayectoria académica y algunos de los interrogantes que motorizan su investigación. En esta entrevista, relata su incorporación al campo CTS, marcado por la aspiración de construir un espacio de reflexión e intervención en torno a la tecnología apenas perfilado en la academia latinoamericana. Ante la pregunta ¿cómo construir senderos de desarrollo con tecnologías para la inclusión social en Latinoamérica?, Thomas responde con una perspectiva amplia. Relaciona la persistencia de un pensamiento hegemónico que reproduce los modelos de dependencia, con su manifestación en sistemas de evaluación científica centrados en la publicación en revistas internacionales. Se estimula, por lo tanto, la creación de un campo científico alineado con las agendas de investigación de los países centrales, mientras se construyen sistemas sociotécnicos que desvinculan a los tecnólogos de las problemáticas locales. Ante este diagnóstico, Thomas sostiene que la teoría es necesaria, pero no suficiente; se deben articular estrategias y planificaciones que integren la producción y los artefactos con sus macroestructuras tecnoeconómicas. Construir un sendero de desarrollo tecnológico inclusivo demanda una visión contrahegemónica que permita pensar futuros más igualitarios y libres para el sur global.<hr/>Abstract: Hernán Thomas-a well-known figure in Science and Technology Studies (STS) in Latin America-talks about his academic career and some of the questions that drive his research. In this interview, he narrates his encounter with STS-which was marked by the aspiration to create a space of reflection and intervention around technology an incipient field in Latin American academia. When asked “How can we forge paths to development using technologies for social inclusion in Latin America?”, Thomas adopts a broad perspective. He relates the persistence of a hegemonic thought that reproduces the models of dependency, with their manifestation in scientific production evaluation focused on publication in international journals. This contributes to build a scientific field in line with central countries’ research agendas, while constructing sociotechnical systems that detach technologists from local problems. In the face of this diagnosis, Thomas holds that theory is necessary, but insufficient. Plans and strategies should be designed to integrate production and artifacts with their technoeconomic macrostructures. Forging a path of inclusive technologic development requires a counter-hegemonic vision that would enable more egalitarian and free futures for the Global South. <![CDATA[“There’s no science without an audience”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En esta entrevista, Mauricio Nieto Olarte habla con Óscar Moreno Martínez sobre su vida en relación con los estudios sociales sobre ciencia y tecnología. Nieto Olarte hace un recorrido desde su niñez, cuando vio el alunizaje por televisión, hasta su horizonte investigativo, en el que se propone concluir su ambiciosa Una historia de la verdad en Occidente. Asimismo, recuerda su paso por Inglaterra, país en el que se formó al lado de grandes maestros como James Secord y Simon Schaefer. Analiza, también, la influencia que tuvo la teoría del actor-red en su obra y se sigue preguntando si Dios, ese Dios en el que Gonzalo Fernández de Oviedo puso toda su fe para que el barco que lo condujo al Nuevo Mundo no se hundiera, fue un actor más dentro la red. Además, reflexiona sobre su experiencia como subdirector de Colciencias y sobre el futuro del campo, que sigue estando mucho más en las conexiones entre disciplinas y no en el aislado intento de súper especialización.<hr/>Abstract: In this interview, Mauricio Nieto Olarte talks with Óscar Moreno Martínez about his life in relation to Science and Technology Studies (STS). Nieto Olarte takes us on a journey that goes from his childhood-when he saw the moon landing on TV-to his current research horizon-when he intends to finish his ambitious Una historia de la verdad en Occidente [A history of truth in the West]. Likewise, he remembers his time in England, where he studied alongside great figures such as James Secord and Simon Schaefer. He also analyzes the influence of the actor-network theory on his works and keeps asking himself if God-that God on which Gonzalo Fernández de Oviedo put all his faith so that the ship that brought him to the New World wouldn’t sink-was another actor in the network. He reflects on his experience as subdirector at Colciencias and the future of this field, which is still much more about connections between disciplines and not the isolated effort of super-specialization. <![CDATA[“Creating a field implies inventing a tradition”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En esta entrevista, la profesora Olga Restrepo Forero habla sobre los orígenes, desarrollo, particularidades y perspectivas de los estudios sociales de la ciencia y la tecnología (ESCT) en Colombia. Según ella, este campo en Colombia se ha caracterizado por tener una orientación cosmopolita; en ese sentido, su historia en Colombia se ha caracterizado por una ambivalencia frente a la tradición. Restrepo Forero explica que los orígenes y el proceso de institucionalización del campo en el país no implicaron necesariamente rupturas o continuidades con escuelas de pensamiento precedentes. Se abordan hitos clave en su desarrollo, en los que destaca la importancia de los proyectos editoriales que han servido, tanto para dar a conocer el campo en otros espacios académicos, como para atraer a académicos con sensibilidades cercanas a los estudios de ciencia y tecnología. Al reflexionar sobre el futuro del campo en Colombia, observa que, en gran medida, la nueva generación de estudiantes busca, no solo entender los fenómenos asociados con el desarrollo de la ciencia y la tecnología, sino que tienen vocación por cambiar el estado de cosas en el mundo.<hr/>Abstract: In this interview, Professor Olga Restrepo Forero talks about the origins, development, particularities, and perspectives of Science and Technology Studies (STS) in Colombia. According to her, STS in this country has been characterized by a cosmopolitan orientation; and, in that sense, its history has been characterized by ambivalence towards tradition. Professor Restrepo explains that the origins and institutionalization of the field in the country did not necessarily imply breaks from or continuities with preceding schools of thought. She discusses key milestones in its development, highlighting the importance of editorial projects, which have served both to make the field known in other academic spaces and to attract scholars whose sensibilities are close to STS. Reflecting on the future of the field in this country, Professor Restrepo observes that, to a large extent, the new generation of students not only seeks to understand the phenomena associated with the development of science and technology but also has the vocation to change the state of affairs in the world. <![CDATA[STS in Latin America, “a world in many worlds”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En esta entrevista a Javiera Barandiarán, Sebastián Rubiano nos permite reflexionar sobre la diversidad de epistemologías en torno a los estudios de ciencia, tecnología y sociedad (CTS) en América Latina. A través de una conversación abierta, Barandiarán nos comparte las características únicas del estudio sociológico e histórico de la ciencia en nuestra región, incluyendo un pasado colonial, tensiones, alianzas con los gobiernos y un extractivismo siempre presente. Esta entrevista permite observar las características del campo CTS en el contexto de los desafíos sociales, políticos y tecnológicos que comparten varios países de América Latina.<hr/>Abstract: In this interview with Javiera Barandiarán, Sebastián Rubiano enables us to reflect on the diversity of epistemologies revolving around Science and Technology Studies (STS) in Latin America. In an open conversation, Barandiarán shares the unique characteristics of the sociological and historical study of science in our region, including a colonial past, tensions, alliances with governments, and an ever-present extractivism. This interview enables us to observe the characteristics of the STS field in the context of the social, political, and technological challenges shared by several countries in Latin America. <![CDATA[“You have a very large expansion of the field in Latin America, and at the same time, you have an increasingly less critical view”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Nesta entrevista, Léa Velho fala sobre sua trajetória profissional e sua relação com o campo dos Estudos de Ciência e Tecnologia (CTS), relata sobre suas principais influências teóricas, suas principais conquistas profissionais e suas contribuições ao campo. Através de uma série de reflexões, Velho apresenta suas percepções sobre a atuação da comunidade nacional e latino-americana do campo CTS, bem como sobre a forma como este influencia na elaboração de políticas públicas. Trata, ainda, sobre a relação estabelecida entre esta comunidade em relação às redes internacionais. Ao final, traça suas considerações sobre o futuro do campo, apresentando quais devem ser as prioridades e urgências em termos de agenda de pesquisa e de política de ciência e tecnologia.<hr/>Abstract: In this interview, Léa Velho talks about her professional background and involvement with the field of Science and Technology Studies (STS), shares her main theoretical influences, her main professional achievements, and her contributions to the field. Velho reflects on the achievements of the national and Latin American community in the field of CTS, as well as how it influences public policymaking. It also deals with the relationship between this community and international networks. At the end, she exposes her considerations about the future of the field, presenting what should be the priorities and urgencies in terms of research agenda and science and technology policy. <![CDATA[«Pocos campos de investigación y formación como el nuestro»]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En esta entrevista que Paty Montiel le realiza a la destacada investigadora mexicana, Rosalba Casas, se presenta una reflexión de las relaciones profesionales y personales que le han permitido contribuir al desarrollo de los estudios de ciencia, tecnología y sociedad (CTS) en América Latina. A través de una conversación abierta, y en ocasiones íntima, Casas nos permite conocer cómo encuentros desarrollados durante la juventud de muchos investigadores destacados de hoy, continúan a la fecha. Y es que son precisamente esas relaciones las que han empujado publicaciones, campos académicos y relaciones profesionales. El desarrollo de los estudios CTS ha evolucionado a través de debates académicos que se conjugan con relaciones personales dentro de un marco político y social. Hacia el final de la conversación, Casas reflexiona sobre cómo la especificidad multidisciplinaria de los CTS, más que un obstáculo, son la puerta de entrada para poder influir en la elaboración de políticas públicas más holísticas.<hr/>Abstract: In this interview, Paty Montiel talks with the well-known Mexican researcher Rosalba Casas, who reflects on the professional and personal relationships that have enabled her to contribute to Science and Technology Studies (STS) in Latin America. In this open and sometimes intimate conversation, Casas shows us that the relationships that were established by many now-outstanding STS researchers during their youth still stand today. It is precisely those relationships what has motivated publications, the development of academic fields, and professional networks. STS has evolved through academic debates in combination with personal relationships in a political and social framework. Toward the end of this conversation, Casas reflects on how the multidisciplinary specificity of STS, rather than an obstacle, is an open path to influence the formulation of more holistic public policy. <![CDATA[“There are not only peripheral scientific communities but also peripheral research objects”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Pablo Kreimer, referente del campo de los estudios sociales de la ciencia, tecnología y sociedad (CTS), relata su trayectoria académica desde las inquietudes que se le presentaron en distintos momentos de su vida respecto a la ciencia y la tecnología y su relación con el entorno desde las políticas científicas nacionales, las relaciones entre centros y periferias, hasta la relación entre problemas de conocimiento y problemas sociales. Al preguntarse ¿cómo surgen y cómo se desarrollan los campos científicos en contextos periféricos, y cuál es su relación con las sociedades en las que se insertan?, propone observar a las disciplinas y a los procesos de institucionalización de estas, como objetos analíticos claves, a observar en contextos periféricos, tal como hizo con la biología molecular en Argentina. Reflexivo y crítico desde una mirada histórica, política y epistemológica, habla sobre el campo CTS con foco en América Latina y resalta los que, en su mirada, son los límites y desafíos de este campo y la relación de los estudios CTS con las políticas públicas, las ciencias sociales y el sector privado. Propone, además, la necesidad de renovar las agendas de investigación, no como un imperativo intradisciplinario, sino como un modo de abordar el clima de su época. Para Kreimer, cuya mirada desde la sociología política de la ciencia da cuenta de las relaciones de poder y de la importancia de los contextos, los objetos de investigación y los enfoques analíticos deben, al mismo tiempo, advertir de los problemas sociales y de la acumulación de conocimiento producido.<hr/>Abstract: Pablo Kreimer, a renowned expert in Science and Technology Studies (STS), shares the concerns he had throughout his academic career regarding science and technology, including how both relate to the social environment (from the perspective of national science policies), the relationships between centers and peripheries, and the relationship between knowledge problems and social problems. To better understand how scientific fields emerge and develop in peripheral contexts and how they relate to the societies in which they are immersed, he suggests treating disciplines and their institutionalization as key objects of analysis to be observed in peripheral contexts, as he did with molecular biology in Argentina. From a historical, political, and epistemological perspective, Kreimer critically reflects on the development of the field of STS, with a special emphasis on Latin America. He also highlights its limitations and challenges (in his opinion) and analyzes the relationship between STS and public policies, social sciences, and the private sector. Additionally, he argues that research agendas should be updated-not as an interdisciplinary requirement, but rather as a way to address the circumstances of their time. According to Kreimer, whose perspective on the political sociology of science takes into account power relations and the relevance of different contexts, research objects and analytical approaches should warn about social problems and knowledge accumulation. <![CDATA[«Podríamos tener sujetos mejor informados y más críticos de los impactos de las tecnologías»]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: María Belén Albornoz comparte en esta entrevista su trayectoria en el campo de los estudios de ciencia, tecnología y sociedad (CTS). En primer lugar, nos da a conocer los diálogos e intercambios con investigadores de varias latitudes y tradiciones intelectuales, y luego nos cuenta su experiencia en el campo de las políticas públicas. A su vez, nos da su mirada sobre el campo CTS en Ecuador y América Latina. Cuando le preguntamos sobre las agendas de investigación y la importancia de los estudios CTS, Albornoz señala que la pandemia por COVID-19 fue un proceso excepcional que mostró la estrecha relación entre tecnologías y sociedad, y también al Estado como un actor clave en la estabilización de tecnologías. Albornoz promueve con urgencia una mirada crítica de la tecnología, tanto para el campo de estudios como para la sociedad.<hr/>Abstract: María Belén Albornoz shares in this interview her background in the field of Science, Technology and Society Studies (STS). She refers first to the conversations with researchers from different countries academic traditions, and then to her experience in the field of public policy, while offering her view of the STS field in Ecuador and Latin America. Asked about research agendas and the importance of the STS studies, Albornoz points out that the COVID-19 pandemic was an exceptional process that highlighted the close relationship between technologies and society, as well as the role of the State as a key factor in the stabilization of technologies. Albornoz promotes a critical look at technology, both for the field of study and for society. <![CDATA[“Specialized knowledge is not useless, but it leaves gaps in your worldview”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300208&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Foi pela vivência de pesquisa no exterior que Ivan da Costa Marques tomou consciência da dependência tecnológica do Brasil. Foi na pesquisa no Brasil que ele vivenciou a reserva do mercado de minicomputadores como uma linha de fuga da dependência tecnológica, o que para ele seria, para o Brasil, uma aproximação autônoma da modernidade. Foi refletindo sobre como o sucesso dessa linha de fuga se transformou em fracasso que da Costa Marques se deu conta de que as explicações disciplinares, fossem da engenharia, da economia ou mesmo da sociologia, tinham sempre hipóteses e opções implícitas de valores que tendiam a reforçar o modo de ver dos países ditos desenvolvidos. Depois, continuando a estudar e pesquisar sobre as limitações dessa linha de fuga, chegou aos Estudos de ciência, tecnologia e sociedade e situou os Estudos de ciência, tecnologia e sociedade como uma poderosa ferramenta daqueles que estão engajados na superação da colonialidade nas periferias do Ocidente.<hr/>Abstract: Ivan da Costa Marques became aware of Brazil's technological dependence through research experience abroad. And through research within the country, based on an autonomous approach to modernity for Brazil, he discovered that the reserves of the minicomputer market could be a vanishing point from technological dependence. With his reflection on how the success of this escape line became a failure, Costa Marques realized that disciplinary explanations from engineering, economics, or even sociology, always had implicit assumptions and value choices that reinforced the view of the so-called developed countries. Thus, the study of the limitations of this vanishing point led to Science, Technology and Society Studies that situated them as a powerful tool for overcoming coloniality in the peripheries of the West. <![CDATA[“They don't realize how important science and technology policies and politics are in changing the world”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Nesta entrevista, Renato Dagnino convida-nos a refletir sobre a importância de conectar os estudos de Ciência, Tecnologia e Sociedade às necessidades da maioria da população brasileira e a um desenvolvimento a partir do que chama de reindustrialização solidária. Para isso, sob a influência do marxismo e do Pensamento Latino Americano em Ciência, Tecnologia e Sociedade, pontua a necessidade de reprojetar a tecnociência capitalista na direção da tecnociência solidária. Dagnino fala também sobre os problemas da universidade latino-americana e brasileira. Destaca, aqui, seu caráter de enclave numa sociedade com a qual não dialoga, e que se reproduz pela emulação das agendas de ensino, pesquisa e extensão dos países centrais. Referindo-se à comunidade de pesquisa em Estudos de ciência, tecnologia e sociedade, ele aponta a necessidade de que ela se dedique mais a pensar a policy e a politics que pode alavancar uma política cognitiva coerente com o cenário que o povo brasileiro está construindo.<hr/>Abstract: In this interview, Renato Dagnino reflects on the importance of linking Science, Technology and Society studies to the needs of most of the Brazilian population and to a development based on what he calls solidarity-based reindustrialization. To this end, influenced by Marxism and the Latin American Thinking on Science, Technology and Society, he points out that it is necessary to redesign capitalist technoscience in the direction of solidarity-based technoscience. Dagnino also addresses the problems of Latin American and Brazilian universities. Here he highlights their character as enclaves in a society with which they do not engage, and which reproduces itself by emulating the teaching, research, and extension agendas of the central countries. Referring to the Science, Technology and Society research community, he stresses the need for it to spend more time thinking about policies and plans that promote a cognitive politics consistent with the scenario that the Brazilian people are building. <![CDATA[“Development has to be redefined as the ability to solve problems”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300210&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En esta entrevista, Francisco Sagasti cuenta los grandes retos, lecciones aprendidas y logros que ha vivido en su larga trayectoria, desde sus inicios como precursor del pensamiento latinoamericano en ciencia, tecnología y sociedad (PLACTS), hasta su reciente condición de expresidente del Perú. A la luz de las profundas desigualdades de su país, Sagasti reflexiona sobre el modelo lineal de innovación, la importancia de invertir en recursos humanos para promover la ciencia, tecnología e innovación (CTI) y la necesidad de articular las ciencias sociales con otras ciencias para repensar el desarrollo. Finalmente, desde su estatus de expresidente, Sagasti cuenta cómo logró poner la CTI al servicio de la sociedad durante la pandemia, resaltando los grandes retos por superar y las increíbles oportunidades provenientes de la gran diversidad cultural y biológica para propiciar un desarrollo más inclusivo en el Perú.<hr/>Abstract: In this interview, Francisco Sagasti recounts the great challenges, lessons learned and achievements he has experienced in his long career, from his beginnings as a forerunner of Latin American thought in science, technology, and society (PLACTS), to his recent position as former president of Peru. Considering his country’s deep inequalities, Sagasti reflects on the linear model of innovation, the importance of investing in human resources to promote science, technology, and innovation (STI) and the need to articulate the social sciences with other sciences to rethink development. Finally, from his standpoint as former president, Sagasti discusses how he managed to put STI at the service of society during the pandemic, highlighting the great challenges to overcome and the incredible opportunities arising from the great cultural and biological diversity to promote a more inclusive development in Peru. <![CDATA[Assembling the Cyber School]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300300&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo presenta resultados de una investigación orientada hacia la comprensión de las articulaciones entre educación y tecnologías digitales. Este objetivo se desarrolló a partir del análisis del proceso de producción del cibercolegio, una estrategia planteada por el Colegio Enrique Olaya Herrera, institución educativa del sector público de Bogotá, desde la cual se otorgó relevancia a las tecnologías digitales como componente estructural del proyecto educativo. Metodológicamente se abordó la revisión documental y un enfoque de tipo etnográfico basado en la lógica de seguir a los actores y actantes heterogéneos involucrados, con el fin de entender las transiciones y asociaciones ocurridas, así como las diferentes fases del proceso. Como resultado se observó la incorporación gradual del discurso sobre las tecnologías de la información y la comunicación, primero en los documentos oficiales de política educativa y, posteriormente, en las prácticas escolares, evidenciándose la popularización de los imaginarios y supuestos vinculados con estas tecnologías. Lo anterior supuso el desarrollo de controversias, encuentros y desencuentros entre una multiplicidad de actores vinculados al escenario escolar. La conclusión principal del estudio plantea que, tanto la construcción de significados asignados a las tecnologías de la información y la comunicación por parte de los actores involucrados, como la articulación entre políticas, normas, documentos, discursos, prácticas sociales y humanos, determinan el curso del ensamblaje del cibercolegio y las dificultades para su pretendida estabilización y, en tanto, la justificación de un proyecto de mejoramiento de la calidad educativa.<hr/>Abstract: This article presents the results of a study aimed at understanding the links between education and digital technologies. This objective was achieved by analysing the process of producing a cyber school, a strategy proposed by the Colegio Enrique Olaya Herrera, which is a public institution in Bogotá that emphasised digital technologies as a structural component of its educational project. Methodologically, this study adopted documentary review and an ethnographic approach based on the logic of following the heterogeneous actors and actants involved in order to understand the transitions and associations that occurred, as well as the different phases of the process. As a result, this study found a gradual incorporation of the discourse on Information and Communication Technologies first, in official educational policy documents and, subsequently, in school practices which is evidence of the popularisation of the imaginaries and assumptions linked to these technologies. This led to controversies, encounters, and disagreements between a multiplicity of actors that are linked to the school scenario. The main conclusion of this study is that the construction of meanings assigned to Information and Communication Technologies by the actors involved and the articulation between policies, norms, documents, discourses, social practices, and humans determine the course of the assembly of the cyber school, the difficulties for its intended stabilisation, and, therefore, the justification of a project to improve the quality of education. <![CDATA[Precision Agriculture and its Capitalist Character: The Non-Neutrality of Technology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77782022000300400&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Uno de los aspectos más importantes del capitalismo actual es la tecnología y su rápido desarrollo. Es el pilar de los estudios sobre innovación, y se debate la posibilidad de que países en desarrollo den saltos cualitativos si consiguen embarcarse en las nuevas tecnologías que surgen con el pasar de los años (p. ej.: biotecnología, nanotecnología, internet de las cosas, big data, etc.). Se habla de la industria 4.0 como una nueva revolución tecnológica, aunque ella engloba una variedad de tecnologías. El objetivo de este artículo fue analizar el tema ampliamente discutido de la neutralidad de la tecnología, el cual se hizo con relación a una de las tecnologías de punta que forma parte del movimiento de la industria 4.0: la agricultura de precisión. A partir de una revisión bibliográfica sobre la agricultura de precisión, y utilizando el método de análisis de la economía política crítica, se llegó a conclusiones teórico-metodológicas, no siempre advertidas en la polémica sobre la neutralidad de la tecnología, al detectar tendencias objetivas, y no solo causas circunstanciales de origen político-subjetivo, que es lo común en la literatura de los estudios sociales de la ciencia y la tecnología.<hr/>Abstract: One of the most important aspects of today’s capitalism is technology and its rapid development. Technology is the pillar of innovation studies, and it is debated whether developing countries can make qualitative leaps if they manage to embark on the new technologies that emerge as years pass (e.g., biotechnology, nanotechnology, the Internet of Things, big data, etc.). Industry 4.0 is referred to as a new technological revolution, although it encompasses a variety of technologies. In this article, we analyze the widely discussed topic of technological neutrality, but we do so in relation to one of the leading technologies in the Industry 4.0 movement: precision agriculture. Based on a review of the scientific literature on precision agriculture and using the method of analysis of critical political economy, we draw theoretical-methodological conclusions that are not always acknowledged in the controversy surrounding the neutrality of technology. This article identifies objective trends in the field of precision agriculture, and not only circumstantial causes of political-subjective origin, which are common in the literature of Science, Technology and Society Studies.