Scielo RSS <![CDATA[Suma de Negocios]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2215-910X20180002&lang=en vol. 9 num. 20 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[A dynamic analysis of the effects of word-of-mouth on online brand communities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2018000200077&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The increase of brand communities is an important aspect that affects the purchase process of online consumers. This research aims to assess the effects of word-of-mouth (WOM) on online brand communities in the food industry in Colombia. The paper presents a simulation model of online consumers’ purchase processes which allows us to understand the viral marketing strategy and answers the following question: What is the function of WOM for online brand communities and what role does it play in food consumption? The model shows the change of consumer states and allows the understanding of behavior during the development of the brand, WOM, the viral effects in the market and the analysis of market penetration or the adoption of a complex service structure in closed cycles. The findings from research into these issues can be used as guidelines to determine a suitable marketing policy that could be adopted for agribusiness.<hr/>Resumen El aumento de las comunidades de marcas es un aspecto importante que afecta el proceso de compra de los consumidores en línea. Este artículo tiene como objetivo evaluar los efectos del boca a boca (WOM, por sus siglas en inglés) en las comunidades de marcas en línea de la industria de alimentos en Colombia. El artículo presenta un modelo de simulación del proceso de compra que permite comprender la estrategia de marketing viral y responder al interrogante: ¿Cuál es el papel de WOM en las comunidades de marcas en línea y su dinámica en el consumo de alimentos? El modelo muestra el cambio de los estados de los consumidores y permite comprender el comportamiento en el tiempo del desarrollo de la marca, el WOM, los efectos virales en el mercado y el análisis de la penetración en el mercado o la adopción de una compleja estructura de servicio en ciclo cerrado. Estos hallazgos se pueden utilizar para determinar la política de comercialización adecuada que podría adoptarse para el agro negocio. <![CDATA[Surviving the Titanic tragedy: A sociological study using machine learning models]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2018000200086&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Sociological transactions play an important role in human behaviour and social standing. The Titanic was the perfect example as the passengers belonged to high income, middle-income, and low-income groups. It is interesting to see how social factors influenced who was going to survive. The data was collected from the website “Kaggle.com”, and machine learning algorithms were applied after carrying out an exploratory and visual analysis. The hypothesis that women and children were saved (which became famous after Steven Spielberg’s Titanic (1975)) was tested by random forest algorithm as well as the hypothesis that family density played a major role in survival. The results showed that title and sex were the most important factors influencing if the passenger was to survive.<hr/>Resumen Las transacciones sociológicas cumplen un papel importante en el comportamiento humano y la posición social. El Titanic era la paradoja perfecta ya que los pasajeros pertenecían a grupos de altos ingresos, de ingresos medios y de bajos ingresos. Es interesante ver cómo los patrones en el sentido sociológico decidieron cómo iba a sobrevivir. Los datos fueron recolectados del sitio web “Kaggle.com” y se aplicaron algoritmos de aprendizaje automático después de un análisis visual y exploratorio. La hipótesis, las mujeres y los niños se salvaron y se hicieron famosos después de que la película Titanic de Steven Spielberg (1975) se pusiera a prueba mediante un algoritmo forestal aleatorio junto con la hipótesis de que la densidad familiar desempeñaba un papel importante en la supervivencia. El resultado enumeró ese título y el sexo fue el factor más importante que decidió la tasa de supervivencia de los pasajeros. <![CDATA[Analysis of the growth of sales through a logarithmic model with ratios]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2018000200093&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El fenómeno sobre crecimiento empresarial es un tema que ha sido poco estudiado en México. El objetivo fue determinar qué indicadores inciden en el crecimiento de las ventas en empresas mexicanas emisoras del ramo de bebidas. La metodología fueron dos estudios de casos con enfoque longitudinal. Los datos cuantitativos que se recabaron con base en reportes financieros anuales de 2010 a 2016 fueron ventas, consumidores, activo total y empleados. Se demuestra que las intensidades de los ratios que inciden en parte al crecimiento de las ventas son productividad, intensidad de trabajo, intensidad de capital y la frecuencia de consumo.<hr/>Abstract The phenomenon of business growth is a subject that has been little studied in Mexico. The objective was to determine which indicators affect the growth of sales in Mexican beverage issuing companies. The methodology was two case studies with a longitudinal approach. The quantitative data that was collected based on annual financial reports from 2010 to 2016, were sales, consumers, total assets and employees. It is shown that the intensities of the ratios that partially affect the growth of sales are: productivity, labor intensity, capital intensity and the frequency of consumption. <![CDATA[Spacial Crowding and Consumer Value Perception in Retail]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2018000200102&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As percepções de lotação espacial e a lotação humana são fatores que podem influenciar de forma relevante a escolha do consumidor por uma ou outra loja. O presente artigo tem como objetivo verificar como a lotação do ambiente de loja influencia a percepção de valor e intenção de compra do consumidor, identificando as influências da lotação espacial em lojas de shopping centers. Para este estudo foi realizado um estudo experimental. A pesquisa verificou que a percepção de crowding influencia diretamente a percepção de valor do ambiente do ponto de venda e indiretamente a intenção de compra, sendo a percepção de valor a mediadora entre a lotação espacial e a intenção de compra. O estudo demonstrou que menores lotações espaciais implicam em uma maior percepção de valor por parte dos clientes e, consequentemente, uma maior intenção de compra. Os resultados podem guiar a decisão acerca do mobiliário de loja de gestores do varejo.<hr/>ABSTRACT The perceptions of spatial and human crowding are factors that can influence in a relevant way the choice of the consumer by one or another store. The purpose of this article is to verify how the store environment crowding influences the consumer’s perception of value and purchase intention. For this study, an experimental study was carried out. The research verified that the perception of crowding directly influences the perception of value of the environment of the point of sale and indirectly the purchase intention, being the perception of value the mediator between the spatial crowding and the purchase intention. The study showed that lower spatial crowding implies a greater perception of value and, consequently, a greater purchase intention. The results can guide the managers’ decision about the retail store furniture.<hr/>RESUMEN Las percepciones de lotación espacial y la lotación humana son factores que pueden influenciar de forma relevante la elección del consumidor por una u otra tienda. El presente artículo tiene como objetivo verificar cómo la lotación del ambiente de tienda influye en la percepción de valor e intención de compra del consumidor, identificando las influencias de la loción espacial en tiendas de centros comerciales. Para este estudio se realizó un estudio experimental. La investigación verificó que la percepción de crowding influye directamente en la percepción de valor del ambiente del punto de venta e indirectamente la intención de compra, siendo la percepción de valor la mediadora entre la lotación espacial y la intención de compra. El estudio demostró que las pequeñas lotaciones espaciales implican una mayor percepción de valor por parte de los clientes y, consecuentemente, una mayor intención de compra. <![CDATA[Efficiency of Santander's urban and rural students: "Saber 11" 2016]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2018000200111&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este documento se utiliza información en el nivel del alumno y el análisis envolvente de datos (DEA) con el fin de desagregar la eficiencia de los estudiantes pertenecientes a colegios rurales y urbanos del departamento de Santander (Colombia) en la Prueba Saber 11, en lo que corresponde al propio estudiante y lo atribuible al colegio, bien sea este urbano o rural. A fin de desagregar la eficiencia, se analizó el desempeño de los alumnos en el colegio con el propósito de obtener la eficiencia atribuible al propio estudiante. Luego, se analizó el desempeño de los alumnos en todos los colegios para determinar la eficiencia total del estudiante. Los resultados muestran que los estudiantes pertenecientes a colegios rurales son un 7% más ineficientes que los pertenecientes a colegios urbanos. De igual manera, se encontró que la mayor contribución a la ineficiencia es atribuible a los colegios.<hr/>ABSTRACT In this document, information is used at the student level and the Data Envelopment Analysis (DEA) to disaggregate the efficiency of students belonging to rural and urban schools of the Department of Santander (Colombia) in the knowing test 11, in the attributable part the student himself and the one attributable to the school: urban or rural. To disaggregate the efficiency, the performance of the students within the schools was analyzed to obtain the efficiency attributable to the student. Then, the performance of the students within all the schools was analyzed to determine the total efficiency of the student. The results show that students belonging to rural schools are 7% more inefficient than those belonging to urban schools. Likewise, it was found that the greatest contribution to inefficiency is attributable to schools. <![CDATA[Competitive Intelligence at the Heart of the Corporate Environment]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2018000200120&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Suscetíveis a rápidas mudanças no mercado e na tecnologia, as empresas precisam ser capazes de fazer da mudança uma condição natural e adaptar rapidamente suas estratégias a evoluções incessantes. Assim, a boa informação surge como fator de sobrevivência para as companhias que querem ser bem-sucedidas. De abordagem quantitativa, esta pesquisa exploratório-descritiva coletou os dados por meio de um questionário disponibilizado on-line, com o objetivo de analisar a atitude dos gestores decisores do setor de rochas ornamentais sobre o uso da informação enquanto modo de pensar e prática estratégica. Os resultados mostraram que os gestores valorizam a informação para se adaptarem às práticas da inteligência competitiva enquanto estratégica de desenvolvimento, assim como revelaram que os pontos mais importantes estão relacionados à busca ativa pela informação prospectiva que auxilie na identificação de ameaças e oportunidades e possibilite melhorias no processo de toma de decisão visando à criação de recursos e de riquezas.<hr/>Abstract Susceptible to rapid changes in the market and technology, companies need to be able to make change a natural condition and quickly adapt their strategies to ceaseless developments. Thus, good information emerges as a survival factor for companies that want to be successful. From a quantitative approach, this exploratory-descriptive research collected the data through a questionnaire made available online, with the objective of analyzing the attitude of decision-makers in the ornamental stone sector on the use of information as a way of thinking and strategic practice. The results showed that managers value the information to adapt the practices of competitive intelligence as strategic of development. They also revealed that the most important points are related to the active search for the foresight information that helps in the identification of threats and opportunities and allows improvements in the decision-making process aiming at the creation of resources and wealth.<hr/>Resumen Susceptibles a los rápidos cambios en el mercado y la tecnología, las empresas necesitan poder hacer del cambio una condición natural y adaptar rápidamente sus estrategias a evoluciones incesantes. Por lo tanto, la buena información como recurso estratégico surge como un factor de supervivencia para las empresas que desean tener éxito. Desde un enfoque cuantitativo, está investigación exploratorio-descriptiva que recopiló los datos a través de un cuestionario disponible en línea, dirigido a explorar y profundizar nuevos conocimientos para verificar la actitud adoptada por los gerentes del sector del rock ornamental, y otros, con respecto al uso efectivo de la información en el ambiente corporativo. Los resultados mostraron evidencia de que los gerentes valoran el uso de la información para adaptar las prácticas de inteligencia competitiva simultáneamente como una forma de pensar y práctica estratégica. <![CDATA[The mediation role of organizational identification: Sharing knowledge in hybrid environments]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2018000200129&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio explora el grado de participación de la identificación organizacional, en cuanto mediadora en la búsqueda de comportamientos asociados al logro del conocimiento compartido, en una organización híbrida. Para esto se evalúa la influencia del ajuste al puesto de trabajo y del nivel de significancia laboral sobre dichos comportamientos, de modo que se delimita el estudio a percepciones individuales de los empleados de organizaciones con ánimo de lucro pero con enfoque social. De esta forma, se conduce una encuesta sobre 321 empleados de una institución de microfinanzas colombiana, cuyos datos se examinan a través de un modelo de ecuaciones estructurales. Los resultados sugieren que, a pesar de la importancia de la identificación organizacional en la obtención de conductas de compartición de conocimiento, es la adaptación al puesto la que muestra una influencia más directa sobre dichas conductas en comparación con una mejoría de la significancia laboral. Se concluye con las discusión de las implicaciones de dichos hallazgos.<hr/>ABSTRACT The present study explores the degree of participation of organizational identification as a mediator in search for behaviors associated with knowledge sharing, in a hybrid organization. To do that, the influences of both the person-job fit and the level of meaningfulness at work on those behaviors are evaluated. The study is demarcated by individual perceptions of employees of for-profit but social-oriented companies. In this way, a survey is conducted on 321 employees of a Colombian micro-finance institution, whose data are scrutinized through a structural equation model. The obtained results suggest that, despite the importance exerted by the organizational identification on the behaviors of collection and donation of knowledge, the person-job fit turns out being the factor that shows a more direct influence on those behaviors compared to an improving in the levels of meaningfulness. The study concludes by discussing the implications resulting from these findings. <![CDATA[Brand learning: Conceptual approach from consumer psychology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2018000200138&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo desarrolla una revisión del concepto de marca, su valor y significado a partir de dos de las principales perspectivas de la psicología del consumidor: la perspectiva cognitiva, en la que se presentan los conceptos centrales que explican la forma en que las personas desarrollan ideas y conceptos acerca de la marca, que implican variedad de significados y valoraciones. Desde la perspectiva conductual, se presentan los conceptos correspondientes a procesos de aprendizaje de las marcas, identificando como las consecuencias del comportamiento de elección y las estrategias de comunicación generan aprendizajes de tipo asociativo, que explican el valor que poseen las marcas para los individuos, se revisan los componentes básicos del BPM, y se indican sus aplicaciones a la comprensión del significado de la marca en el contexto del mercado. Finalmente, se plantea la necesidad de integrar metodologías y fortalezas de cada uno de los enfoques para generar aproximaciones más completas.<hr/>Abstract This article develops a review of the brand concept, its value and its meaning, taking on account two of the main perspectives of consumer psychology. From a cognitive perspective, we present the central concepts that explain the way in which people develop a set of ideas and concepts about the brand, which involve a variety of meanings and valuations. In the other hand, from the behavioral perspective, the central concepts corresponding to the learning processes of the brands are presented, identifying how the consequences of the behavior of choice and the strategies of communication generate associative and operant learning, which explain the brand’s value for individuals. For this purpose, the basic components of the BPM are reviewed, indicating their applications to the understanding of the brand meaning in the market context. Finally, this work is emphasizes the need to integrate methodologies in order to get more complete approximations in the comprehension of consumer’s behavior. <![CDATA[Measurement corporate social responsibility: A review of the literature (2010-2017)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2018000200145&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo busca establecer cuáles son las formas de medición de la responsabilidad social empresarial (RSE) que se han documentado en la literatura académica, entre 2010 y 2017. A partir de una identificación preliminar de 250 documentos relacionados con la RSE, se seleccionó una muestra de 33 artículos que utilizan explícitamente alguna clasificación o propuesta de las formas de medición. Fue posible determinar que las principales propuestas para este tipo de medición están relacionadas con (1) el análisis de los informes presentados por las empresas, y (2) la formulación de indicadores únicos y múltiples.<hr/>Abstract The objective of this paper is to establish the forms of measurement of Corporate Social Responsibility (CSR) which have been documented in the academic literature, between 2010 and 2017. From a preliminary selection of 250 documents related to CSR, it was selected a sample of 32 papers that make explicit the use of the classification of the proposal forms of measurement. This process has enabled to determine that the main proposals for this type of measurement are related to the analysis of the reports presented by the companies, as well as the formulation of a single and multiple indicators.