Scielo RSS <![CDATA[Franciscanum. Revista de las Ciencias del Espíritu]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-146820190002&lang=es vol. 61 num. 172 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Antropología política y trascendencia en la obra filosófica temprana de Enrique Dussel]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo presenta las notas esenciales, a modo de contradistición comparativa - distinción por comparación-, del análisis realizado por Enrique Dussel en su «obra temprana» sobre el «humanismo semita» (1969) y sobre el «humanismo helénico» (1975). Primeramente, se analiza la perspectiva desde la que Dussel comprende el «humanismo helénico». En el segundo apartado se sistematiza el análisis de Dussel en referencia a la configuración antropológica del pueblo hebreo. En el tercer apartado se analiza de qué manera el paradigma del Éxodo y el paradigma del «Siervo de Yahveh» se constituyen como marcos teórico-categoriales fecundos para pensar prácticamente los procesos de servicio político-económico liberadores ('avodáh-דׇﬣבוֹעֲ). En los tres apartados, el «tópico generativo» es el modo de configuración de la relación «singular-comunidad» (en términos de constitución antropológico-política) y la concepción de trascendencia que presenta cada una de las configuraciones antropológicas analizadas.<hr/>Abstract This paper presents as a comparative distinction -distinction for comparison- the essential notes of the analysis realized by Enrique Dussel’s in his «early work» about the «Semitic Humanism» (1969) and the «Hellenic Humanism» (1975). Firstly, it presents the perspective from which Dussel understands the «Hellenic humanism». Secondly, it systematizes the Dussel's analysis about the anthropological configuration of Hebrew people. Thirdly, it analyze the way that the paradigms of the Exodus and the «Yahwah Servant» become prolific theoretical-categorical frameworks to think practically about the processes of political-economic liberating service ('avodáh-דׇﬣבוֹעֲ). The «generative topic» of the three sections is the type of relationship between «singular-community» (in terms of political and anthropological constitution) and the transcendence's conception that presents each anthropological configuration analyzed. <![CDATA[La libertad herida: consideraciones ante la relación libertad, voluntad, causalidad y conocimiento en el pensamiento de Schopenhauer]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este escrito examina el particular enfoque dado por Arthur Schopenhauer a la cuestión de la libertad y su relación problemática con la voluntad humana, la causalidad y el conocimiento. Dicha interacción se enjuicia al no presentar la claridad y suficiencia teórica pretendida por el alemán para tal conjunto teórico. Para esto, se estudia el escrito Sobre la libertad de la voluntad premiado por la Real Sociedad Noruega de las Ciencias en 1839, recogido en el primer capítulo del texto Los dos problemas fundamentales de la ética en la edición española.<hr/>Abstract This paper examines the particular approach given by Arthur Schopenhauer to the issue of freedom and its problematic relationship with the human will, causality and knowledge. Such interaction is judged by not presenting the theoretical clarity and sufficiency intended by the German for such a theoretical set. For this, it is studied the paper About the freedom of the will awarded by the Royal Norwegian Society of Sciences in 1839, collected in the first chapter of the text The two fundamental problems of ethics in the Spanish edition. <![CDATA[Madame de Staël y Schopenhauer: la compasión y el entusiasmo del «sexo inestético»]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo se analiza la posición de Madame de Staël sobre la búsqueda de la felicidad, el tratamiento de las pasiones y el papel de la compasión, tres temas centrales en Schopenhauer, pero con los cuales ella articula un camino diferente a la negación de la voluntad y a la mera afirmación de la voluntad. Madame de Staël interpretó la compasión, esa pasión femenina por excelencia en Schopenhauer, también de una manera más amplia y en la que la ética y la política se combinan en relación con el arte de vivir en lugar de negar la voluntad.<hr/>Abstract In this article, I analyze the position of Madame de Staël on the pursuit of happiness, the treatment of passions and the role of compassion, three central themes in Schopenhauer, but with which she articulates a different path to the denial of the will and the mere affirmation of the will. Madame de Staël interpreted compassion, that feminine passion par excellence in Schopenhauer, also in a broader way and in which ethics and politics combine in relation to the art of living instead of denying the will. <![CDATA[Quien hace la guerra, no hace el amor. Un comentario sobre Lisistrata de Aristófanes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este texto se propone interpretar la mencionada obra del comediante ateniense a la luz de la múltiple relación entre guerra - eros - paz. La hipótesis que queremos sostener indica que para Aristófanes el hombre se encuentra en un curioso estado paradójico respecto de la guerra, puesto que no puede vivir sin deseo, pero es el deseo el que también conduce a la guerra.<hr/>Summary This text intends to interpret the mentioned work of the Athenian comedian focusing on the relationship among war - Eros - peace. The hypothesis that we want to mark off indicates that for Aristophanes the man is in a paradoxical situation state regarding war, since he cannot live without desire, but it is desire that also leads to war <![CDATA[Contemporary remarks on the ethical nature of man according to Thomas Aquinas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Diante das presentes dificuldades de fundamentação da ética, ocasionadas pelas cisões necessárias, mas logo extrapoladas, entre natureza e subjetividade, conhecimento e ação, muitos pensadores têm se voltado para a grande síntese tomasiana do pensamento ocidental. Com numerosas releituras nos campos da ética, do direito, da epistemologia e da metafísica, o pensamento tomasiano vive sem exageros uma pequena renascença, particularmente em língua inglesa, ensejando inúmeras abordagens revisionistas, históricas ou adaptações às pesquisas da filosofia e da teologia analíticas. Mais como informativo deste processo do que como análise sistemática, elencamos aspectos centrais da ética tomasiana e seus fundamentos metafísicos de acordo com autores contemporâneos que participam desta renovação do tomismo, buscando evidenciar a importância da disposição natural do ser humano para moralidade neste quadro teórico.<hr/>Abstract In face of contemporary difficulties in the foundation of ethical thought, mostly due to necessary but extrapolated fractures between nature and subjectivity, knowledge and action, many thinkers are now revisiting the great thomasian synthesis of western thought. Under many reinterpretations in the fields of ethics, law, epistemology and metaphysics, it is not improper to say that thomasian thought lives a small renaissance, particularly in the English- speaking world, resulting in numerous revisionistic and historical approaches, as much as adaptations in the research fields of analytic philosophy and theology. Avoiding the systematical analysis in favor of a simpler and more informative presentation we expose central tenets of thomasian ethics in close consideration to their metaphysical groundings, according to contemporary authors who struggle in this thomasian revival, making explicit the relevance of the moral disposition of human beings in this thought. <![CDATA[El desencuentro entre Suárez y Báñez en torno a la polémica de <em>Auxiliis</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En 1594 el padre Suárez escribe en castellano un memorial destinado al público lego donde da cuenta y razón de la polémica de auxiliis. El memorial desata las iras de los dominicos y otras órdenes porque según ellos se están vulgarizando tendenciosamente problemas que debían reservarse a los teólogos. Por ello el dominico Domingo Báñez escribe en el mismo año (1594) una refutación del memorial de Suárez, también en castellano, dirigido a la Inquisición. Este artículo estudia ambos documentos especialmente relevantes para el hispanismo filosófico por varias razones: están pensados y escritos en castellano, lengua vehicular además del latín de las altas especulaciones teológicas de la época; constituyen un momento de aclaración conceptual por parte de Suárez en la configuración de su propio sistema: el congruismo; funcionaron como embrión de la Apología de Bañez; y son una espléndida y sintética introducción al problema para el no iniciado.<hr/>Abstract In 1594 Father Suárez writes in Spanish a memorial for the public in general where he gives his view about the controversy de auxiliis. The memorial arises the wrath of the Dominicans and other orders because it’s a tendentiously vulgarization that should be reserved for theologians. For this reason the Dominican Domingo Báñez writes in the same year (1594) a refutation of Suárez's memorial, also in Spanish, addressed to the Inquisition. This article studies both documents especially relevant to philosophical hispanism for several reasons: they are thought and written in Spanish, the vehicular language besides the Latin of the high theological speculations of that time; they constitute a moment of conceptual clarification by Suarez in the configuration of his own system: the congruism; they functioned as the embryo of Bañez’s Apologia; and they are a splendid and synthetic introduction to the problem for public in general. <![CDATA[La crisis del humanismo: una revisión y rehabilitación de los supuestos del humanismo cristiano ante los desafíos del antihumanismo contemporáneo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Después de los excesos y de las contradicciones a las que condujeron los diferentes humanismos que caracterizaron a la Modernidad, tanto ilustrada como tardía, el pensamiento contemporáneo ha caído en un pesimismo, hasta cierto punto justificado, respecto a las potencialidades emancipadoras y humanizadoras de la racionalidad autónoma y crítica que caracterizó a esa época. El pesimismo actual reniega del ser humano como valor y como ideal, también con cierta razón, abriendo el camino a una era antihumanista y posthumana. Desde el punto de vista de la tradición cristiana se pretende recuperar el humanismo; no puede decirse que sea un nuevo humanismo pero sí uno originario. Lo que entenderemos aquí por humanismo cristiano es el resultado de la confluencia entre esas dos tradiciones que configuran el rostro de occidente, (Israel y Atenas). Este debe ser un humanismo autocrítico, mesurado y autolimitado, que bajo el concepto de creaturalidad -y la contingencia que de él se deriva- pretende revalorar al hombre en el marco más general de su finitud y de su necesaria conformidad con la ley natural; de esta manera se busca recuperar ambas raíces y pilares que han definido a la cultura occidental.<hr/>Abstract After the excesses and contradictions that led to the different humanisms that characterized modernity, both illustrated and delayed, contemporary thought has fallen into a pessimism, to some extent justified, regarding the emancipating and humanizing potentialities of rationality autonomous and critical that characterized that era. Current pessimism denies the human being as a value and as an ideal, also with a certain reason, opening the way to an antihumanist and post-human era. From the point of view of the Christian tradition it is intended to recover humanism; it can’t be said to be a new humanism but an originary one. What we understand here for Christian humanism is the result of the confluence between those two traditions that make up the face of the West, (Israel and Athens). This must be a self-critical, measured and self-limited humanism, which under the concept of creaturality - and the contingency that derives from it- aims to revalue man in the more general framework of his finitude and his necessary conformity with natural law; in this way they seek to recover both roots and pillars that have defined Western culture. <![CDATA[Cultura del encuentro: palabras y gestos en Francisco]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo pretende compreender a emblemática expressão «cultura do encontro», no marco do magistério e testemunho do Papa Francisco. Desde o início de seu pontificado, a categoria «encontro» recebe destaque em seus pronunciamentos e, principalmente, nos seus gestos. Em diversos momentos da história de Israel, as palavras e os gestos foram a forma escolhida por Deus para se revelar ao seu povo, especialmente por intermédio dos profetas. Pretende-se assim, também considerar a dimensão profética de seus ensinamentos e testemunho e, dessa forma constatar como a cultura do encontro é uma atualização e epifania do Reino de Deus para os nossos dias. A abordagem consistirá em analisar como Francisco explica, descreve e propõe a cultura do encontro em seus pronunciamentos para identificar seu dinamismo. E, por fim, verificar como o próprio pontífice se exercita e promove a «cultura do encontro» mediante a consideração de suas 27 viagens apostólicas fora da Itália.<hr/>Abstract This study aims at understanding the emblematic expression «culture of encounter» within the framework of the Church Magisterium and witness of Pope Francis. From the beginning of his pontificate, the category «encounter» has been prominent in his discourses and, above all, in his gestures. At various times in Israel's history, words and gestures were God's chosen way of revealing himself to his people, especially through the prophets. It is therefore intended to also consider the prophetic dimension of his teachings and testimony and thus to see how the culture of the encounter is an actualization and epiphany of the Kingdom of God for our day. The approach is an analysis of how Pope Francis explains, describes and proposes the culture of encounter so as to identify its dynamism. This work will seek to verify how the same pontiff exercises and promotes the «culture of the encounter» by considering his apostolic visits outside Italy.<hr/>Resumen Este estudio pretende comprender la emblemática expresión «cultura del encuentro» en el marco del magisterio y testimonio del Papa Francisco. Desde el inicio de su pontificado, la categoría «encuentro» se destaca en sus pronunciamientos y, principalmente, en sus gestos. En diversos momentos de la historia de Israel, las palabras y los gestos fueron la mediación de la que se sirvió Dios para revelarse a su pueblo, especialmente por los profetas. En este estudio se busca considerar la dimensión profética de la enseñanza y del testimonio de Francisco para verificar cómo la cultura del encuentro es una actualización y epifanía del Reino de Dios para nuestros días. El planteamiento consistirá en analizar cómo Francisco explica, describe y propone la cultura del encuentro para identificar su dinamismo. Y, finalmente, verificar cómo el mismo pontífice ejercita y promueve la «cultura del encuentro» mediante la consideración de sus viajes apostólicos fuera de Italia. <![CDATA[Fundamentos de la <em>kénosis</em> con perspectiva de mujer. Una lectura de Filipenses 2,5-11]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo quiere hacer una relectura de la categoría kénosis en perspectiva de mujer, señalando algunos elementos contraculturales que presenta Pablo a los Filipenses como propuesta alterna al mundo grecorromano. Se tratará de establecer desde el aspecto social y cultural, cómo se ha entendido el rol de las mujeres. Releemos el texto a partir la mentalidad colectivista de la época, el honor y la vergüenza como valores, que nos permiten captar el desafío que presenta la kénosis a sus destinatarios y a nosotros en la vida cotidiana.<hr/>Abstract This article wants to make a rereading of the category kénosis in perspective of woman, pointing out some countercultural elements that Paul presents to the Philippians as an alternative proposal to the Greco-Roman world. It will try to establish from the social and cultural aspect, how the role of women has been understood. We reread the text from the collective mentality of the time, honor and shame as values, which allow us to grasp the challenge presented by kénosis to its recipients and to us in everyday life. <![CDATA[La Iglesia de América Latina y el Caribe de Hoy. Al origen Medellí]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La Iglesia de América Latina y el Caribe recibe del Concilio Vaticano II una fuerza crítica y profética, que se evidencia en la Segunda Conferencia del Episcopado, reunida en Medellín, en 1968. A partir de la originalidad propia de nuestra amerindia, este Concilio se asume, integra y traduce para vivir su inspiración y derroteros fundamentales. La iglesia de la que somos testigos hoy, 50 años después de Medellín, se ha entretejido desde allí. Prueba fehaciente de ello, en este continente, son aquellas comunidades que testimonian a una iglesia liberadora y misericordiosa, nazarena y samaritana, una iglesia que es pueblo de Dios y de los pobres, una iglesia comunitaria de comunidades y, siempre, en salida. Comunidades que han trabajado en aras de la paz, la justicia y la dignidad de todos; en una búsqueda y respuesta real de organización, de lucha ante la opresión y explotación de cualquier orden.<hr/>Abstract The Church of Latin America and the Caribbean receives from the Second Vatican Council a critical and prophetic force, which is evident in the Second Conference of the Episcopate, gathered in Medellín, celebrated in 1968. From the originality of our Amerindian, this Council assumes, integrates and translates its inspiration and fundamental paths. The church we are witnessing today, 50 years after Medellin, has been built since there. Proof of this, on this continent, are those communities that testify to a liberating and merciful church, Nazarene and Samaritan, a church that is a people of God and of the poor, a community church of communities and always on the way out. Communities that have worked for the sake of peace, justice and the dignity of all; in a real search and response of organization, of struggle against the oppression and exploitation of any order. <![CDATA[Crónica del mes de reflexión episcopal de julio 1971 en Medellín]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo contextualiza e investiga los detalles del «Mes de Reflexión Episcopal» organizado por el Departamento de Pastoral de Conjunto del Celam en julio de 1971, que reunió providencialmente varios obispos, algunos de los cuales no estuvieron en la II Conferencia General tres años antes, y que darían testimonio del espíritu de Medellín hasta el martirio o hasta una muerte trágica en cumplimiento de su misión: Oscar Arnulfo Romero, Juan Gerardi Conedera, Gerardo Valencia Cano y Raúl Zambrano Camader. El encuentro se describe a partir de la revisión documental de las actas y de los pocos informes impresos. La tesis central del artículo es que el diálogo informal entre obispos, teólogos y otros expertos en el «Mes de Reflexión Episcopal» es fuente de propuestas novedosas para una Pastoral de Conjunto, contra la clericalización y el autoritarismo en la Iglesia latinoamericana. Desafortunadamente, no hay una reunión posterior similar debido a una controversia con la Congregación romana para los obispos.<hr/>Abstract The article contextualizes and investigates the details of the «Episcopal Reflection Month» organized by the Department of Joint Pastoral of the Celam in July 1971, which providentially met several bishops, some of whom were not in the II General Conference three years before, and who they would give testimony of the spirit of Medellín until the martyrdom or until a tragic death in fulfillment of its mission: Oscar Arnulfo Romero, Juan Gerardi Conedera, Gerardo Valencia Cano and Raúl Zambrano Camader. The meeting is described from the documentary review of the minutes and the few printed reports. The central thesis of the article is that the informal dialogue among bishops, theologians and other experts in the «Episcopal Reflection Month» is a source of novel proposals for a Joint Pastoral against clericalization and authoritarianism in the Latin American Church. Unfortunately, there is no similar subsequent meeting due to a controversy with the Roman Congregation for Bishops. <![CDATA[El místico de la nostalgia: Guillermo de Saint-Thierry]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Guillermo de Saint-Thierry, teólogo y místico del siglo XII, despliega en un lenguaje de auténtica belleza, la nostalgia y el deseo del hombre por conocer y amar a Dios. Esta vía de movimiento ascensional -presente en todos sus escritos- le permite desarrollar una sólida teología, en cuanto el hombre puede llegar a comprender que amar a Dios le posibilita entrar en la misma Trinidad. Por esta razón, para el abad de Saint-Thierry, la nostalgia es una forma del amor que se hace camino y aspira llegar a la meta del día final que en el Comcant corresponde al Amado salutare Dei. De este movimiento, el deseo no solo se reduce a un simple fenómeno psicológico, sino se transforma en destino del hombre fruitio Dei. Por consiguiente, esta línea de pensamiento se ha de verificar a partir del método teológico del autor, el fundamento bíblico y la riqueza de la interpretación espiritual presente en el tejido de esta investigación.<hr/>Abstract William of Saint-Thierry, a 20th century theologian and mystic, displays man’s nostalgy and desire to know and love God in a language of authentic beauty. This path of ascensional movement -present in all his writings- enables him to develop a sound theology, as man can understand that by loving God, he may enter the same Trinity. For this reason, for Saint-Thierry abate, nostalgy is a form of love that makes its own path and aspires to arrive at the end of the final day which corresponds to salutare Dei in Comcant. From this movement, the desire does not only confine itself to a psychological phenomenon, but turns into the destiny of fruitio Dei man. Hence, this line of thought must be verified from the author’s theological method, the biblical foundation and richness of spiritual interpretation present in the fabric of this study. <![CDATA[Narración de experiencias espirituales para una toma de conciencia de la propia vida]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La persona humana es un libro abierto que en primer lugar debe ser leído por sí misma para luego ser leído por los demás. A lo largo de la historia se han visto numerosas narraciones orales y escritas en distintas partes del mundo que, además de tener un valor histórico, contribuyen al autoconocimiento viendo muchas veces reflejada la propia vida en la de quien la narra; entre muchas otras podríamos destacar las narraciones de experiencias espirituales, como las Confesiones de San Agustín. Este tipo de narraciones ayudan a aflorar algunos elementos de la propia vida que han quedado en el inconsciente. Por esta razón, en el presente trabajo se resalta el valor de la narración y en particular de la narración de experiencias espirituales para lograr una toma de conciencia de la propia realidad. Se presentan resultados de una encuesta realizada a jóvenes de un movimiento religioso que ayudan a esclarecer cómo la narración de las experiencias espirituales influye en la toma de conciencia de la propia vida y de su acercamiento a Dios.<hr/>Abstract The human person is an open book which should first be read by oneself in order to later be read by others. Throughout history we have seen many spoken and written narratives in different parts of the world, that along with having a historical value contribute to self- knowledge looking up ones life reflected in that who narrates its own life; within many others, we could point out the narratives of spiritual experiences, such as the Confessions of St. Augustine. This kind of narrative work helps to come to the surface certain elements of oneself life that have been accumulated in the unconscious. For this reason, in the present we put emphasis on the value of the narrative work and in particular of spiritual experiences which we propose that helps to be aware of one’s own reality. We present the results of some online interviews from a religious movement which helps to clarify the influence of spiritual narratives in the awareness of one’s own life and a closer approach to God. <![CDATA[Fraternidad, Minoridad de cara al problema de la Paz en Colombia: reflexiones desde la filosofía política y la espiritualidad franciscana]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo proponemos reflexionar en torno a una cuestión que ocupa un lugar central en la práctica educativa, política y evangelizadora, a saber, el problema de la paz. Asunto que toma especial relevancia, sobre todo si se tiene en cuenta el momento coyuntural por el que atraviesa Colombia y en general la sociedad contemporánea. La tesis que sostiene el artículo es que la ausencia de la guerra no supone necesariamente la consecución de la paz, pues ella (la guerra) conlleva a una suerte de condiciones de aceptación de un ethos que naturaliza prácticas bélicas que dividen, atomizan la sociedad creando un sentido de desesperanza y de despolitización. Proponemos que, para afrontar esta situación, es decir, para desnaturalizar dicho ethos (sentido común de la guerra) hace falta una dimensión espiritual que permita el establecimiento de fuertes lazos sociales (fraternidad) y del reconocimiento de las diferencias, la particularidad e individualidad (minoridad). Para desarrollar esta labor proponemos, entonces, un diálogo a partir de los presupuestos de la espiritualidad y el pensamiento franciscano, especialmente desde los conceptos de fraternidad y de minoridad con la cuestión en mención. Con esto entendemos que el marco de comprensión que nos brindan los presupuestos franciscanos cuenta con un potencial relevante para contribuir al debate sobre de la paz en tiempos actuales del posconflicto colombiano.<hr/>Abstract In the article we intend to ponder over a topic, which is central in education, politics and evangelization practices, I mean the problem of peace. This topic is particularly appropriate, above all if we consider the present times lived by Colombia, and more generally by the contemporaneous society. The thesis supported by the article is that the absence of a war does not mean necessarily the reign of peace, as war carries with it a kind of acceptance conditions of an ethos, which makes it natural a number of warlike practices, which divide and atomize the society, thus creating a sense of despair and depoliticization. In order to face this situation, that is to reverse this natural character of this ethos (war as a natural fact), we state that a spiritual dimension is required to make possible an establishing of strong social links (brotherhood) and the recognition of differences, every one’s peculiarity and individuality. In order to develop this task we then propose a dialogue starting from the postulates of spirituality and Franciscan thought, particularly fraternity and minority concepts in relation to the topic. So doing, we mean that the understanding frame offered by the Franciscan postulates presents an adequate potential to contribute to the debate on peace in the present times following the Colombian conflict. <![CDATA[Análisis de la oferta de programas de teología y educación religiosa en Colombia. El reto de la transformación de las licenciaturas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Los programas de teología y educación religiosa que se encuentran en las universidades de Colombia han experimentado, en los últimos años, una serie de modificaciones particulares en su oferta, en la medida en que han dado respuesta no solo a sus propios objetivos de formación y las necesidades del contexto, sino a las constantes reformas en la legislación particular que afecta todos los programas de licenciatura en el país. Estos cambios legislativos provenientes del Ministerio de Educación Nacional y que tienen como objetivo fundamental fortalecer a quienes serán formadores de las generaciones futuras en todas las áreas, son causantes de una serie de reflexiones y hasta de mutaciones en el escenario particular de la educación que se oferta en teología y educación religiosa.<hr/>Abstract The theology and religious education programs that are found in the universities of Colombia have experienced, in recent years, a series of particular modifications in their offer, to the extent that they have responded not only to their own training objectives and needs of the context, but to the constant reforms in the particular legislation that affects all the degree programs in the country. These legislative changes from the Ministry of National Education and whose main objective are to strengthen those who will be trainers of future generations in all areas, are the cause of a series of reflections and even mutations in the particular scenario of the education offered in theology and religious education. <![CDATA[Paula Hunziker. <em>Filosofía, política y platonismo. Una investigación sobre la lectura arendtiana de Kant.</em> Buenos Aires: Prometeo, 2018]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682019000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Los programas de teología y educación religiosa que se encuentran en las universidades de Colombia han experimentado, en los últimos años, una serie de modificaciones particulares en su oferta, en la medida en que han dado respuesta no solo a sus propios objetivos de formación y las necesidades del contexto, sino a las constantes reformas en la legislación particular que afecta todos los programas de licenciatura en el país. Estos cambios legislativos provenientes del Ministerio de Educación Nacional y que tienen como objetivo fundamental fortalecer a quienes serán formadores de las generaciones futuras en todas las áreas, son causantes de una serie de reflexiones y hasta de mutaciones en el escenario particular de la educación que se oferta en teología y educación religiosa.<hr/>Abstract The theology and religious education programs that are found in the universities of Colombia have experienced, in recent years, a series of particular modifications in their offer, to the extent that they have responded not only to their own training objectives and needs of the context, but to the constant reforms in the particular legislation that affects all the degree programs in the country. These legislative changes from the Ministry of National Education and whose main objective are to strengthen those who will be trainers of future generations in all areas, are the cause of a series of reflections and even mutations in the particular scenario of the education offered in theology and religious education.