Scielo RSS <![CDATA[Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-388620190002&lang=es vol. 49 num. 131 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Cambios y continuidades en la organización política Libia. La era Gaddafi y post Gaddafi desde una perspectiva sistémica]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200225&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo pretende comprender y analizar el sistema político de Muamar Gaddafi, denominado Yamahiriya, que permaneció desde la Revolución Verde en 1969 hasta su caída, cuando sucedió el golpe de Estado en el 2011, dentro de la llamada Primavera Árabe. Dicho sistema político se analizará bajo los supuestos teóricos que David Easton, conocidos en el mundo académico como el enfoque sistémico, donde se halla una constante interacción del sistema con su entorno, lo que determina, en este sentido, la estabilidad o supervivencia de este.<hr/>Abstract This article aims to comprehend and analyze Muammar Gaddafi's political system known as Jamahiriya, which endured from the Green Revolution in 1969 until its fall, when the coup d'état occurred in 2011, within the so-called Arab Spring. This political system will be analyzed under the theoretical assumptions of David Easton, known in the academic world as system analytical approach, where constant interaction between the system and its environment can be found, which determines, in this sense, the stability or survival of it.<hr/>Resumo Esse artigo tenta compreender e analisar o sistema político de Muamar Gaddafi, nomeado Yamahiriya, que durou desde a Revolução Verde de 1969 até sua queda pelo golpe de estado de 2011, durante a denominada Primavera Árabe. Esse sistema político se analisará sob os pressupostos teóricos de David Easton conhecidos no mundo acadêmico como perspectiva sistêmica. Trata-se de uma constante interação do sistema com seu entorno; o que determina, portanto, a estabilidade ou supervivência deste.<hr/>Résumé Cet article prétend comprendre et analyser le système politique de Mouammar Kadafi, nommé Jamahiriya, qui s'est maintenu au pouvoir depuis la Révolution Verte en 1969 jusqu'à sa chute lors du coup d'Etat de 2011 et de ce qu'on appelle le Printemps Arabe. L'analyse de ce système politique se fera selon les hypothèses de David EASTON, connues dans le monde académique comme la théorie systémique, qui mettent en avant une constante interaction du système avec son environnement, ce qui détermine, en ce sens, la stabilité ou la survie de ce système. <![CDATA[Yo soy el río, el río soy yo: la atribución de personalidad jurídica a los bienes ambientales naturales]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200255&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Um dos grandes debates jurídicos da atualidade consiste na atribuição de personalidade jurídica aos bens ambientais, como rios, lagos, montanhas. Alguns países editaram normas legais reconhecendo os bens naturais - ou o meio ambiente de forma geral - como entes com personalidade jurídica, criando, assim, situações inovadoras no gerenciamento e proteção dos recursos naturais. Tendo em vista tais exemplos, este trabalho visa analisar a possibilidade de atribuição de personalidade jurídica aos bens ambientais, estudar as experiências estrangeiras e, por fim, considerar a possibilidade de sua aplicação no direito brasileiro.<hr/>Resumen Uno de los grandes debates jurídico de la actualidad consiste en la atribución de personalidad jurídica a los bienes ambientales, tales como ríos, lagos, montañas. Algunas naciones editaron normas legales que reconocen los bienes naturales - o el medio ambiente en general - como entidades con personalidad jurídica, así se crearon situaciones innovadoras en la gestión y protección de los recursos naturales. Teniendo en cuenta estos ejemplos, el presente trabajo tiene como objetivo examinar la posibilidad de otorgar estatus legal a los bienes ambientales, estudiar las experiencias extranjeras y, por último, considerar la posibilidad de su aplicación en la legislación brasileña.<hr/>Abstract One of the major legal debates of our times centers around the attribution of legal personhood to natural entities, such as rivers, lakes and mountains. Some nations have edited laws which recognize natural entities - or the environment in general - as entities with legal personhood. Hence creating innovative situations in the management and protection of natural resources. Taking these examples into consideration, the present paper aims to examine the possibility of providing legal status to natural entities, study foreign experiences and, lastly, consider their application in the Brazilian legislation.<hr/>Résumé Un des grands débats juridiques de l'actualité consiste en l'attribution de la personnalité juridique aux biens environnementaux, comme les rivières, les lacs et les montagnes. Certaines nations ont rédigé des normes légales qui reconnaissent des biens naturels -ou l'environnement en général- comme des entités dotées d'une personnalité juridique. Ainsi, se sont créées des situations inédites dans la gestion et la protection des ressources naturelles. En tenant compte de ces exemples, cet article a pour objectif d'examiner la possibilité de donner ces statuts légaux aux biens environnementaux, d'étudier les expériences étrangères et, pour finir, de considérer la possibilité de son application dans la législation brésilienne. <![CDATA[La legitimación en la causa en los contratos de seguro de daños por cuenta de un tercero]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200278&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El contrato de los seguros de daños por cuenta de un tercero, si bien está permitido y regulado parcamente por la legislación comercial colombiana, presenta una problemática en el momento en que se realiza la reclamación (del siniestro) por vía jurisdiccional contra la aseguradora, ya que existe una discusión frente a la legitimación en la causa entre el tercero asegurado, el beneficiario y el tomador. En el presente escrito se analiza, a la luz de los conceptos necesarios, la jurisprudencia de la Corte Suprema de Justicia alrededor de la legitimación en la causa en contratos de seguros por cuenta de un tercero, resolviendo la problemática a favor de la o las personas que tengan un interés asegurable, siendo este último un elemento esencial para resolver el debate frente a la materia.<hr/>Abstract The insurance contract for third party damage, if permitted and sparingly regulated by Colombian commercial law, presents a flaw when the claim (of an accident) is made through jurisdictional means against the insurer, since there is already a discussion regarding the legal standing ad causam between the insured third party, the beneficiary and the policyholder. The present paper analyses, in the light of the necessary concepts, the case-law of the Corte Suprema de Justicia regarding the legal standing ad causam in the damage insurance contracts by a third party, solving the flaws in favor of people with an insurable interest. The latter being an essential element to solve the debate over the subject.<hr/>Resumo O contrato dos seguros de danos por conta de terceiros, embora esteja permitido e regulamentado de modo limitado pela legislação comercial colombiana, é problemático na hora de fazer uma reclamação (do sinistro) por via jurisdicional contra a seguradora. Isto devido a que existe uma discussão sobre a legitimação na causa entre o terceiro segurado, o beneficiário e o tomador . Nesse artigo se analisa, a partir dos conceitos necessários, a jurisprudência do Tribunal Superior de Justiça sobre a legitimação na causa dos contratos de seguros por conta de um terceiro. A problemática se resolve a favor da ou das pessoas que tenham um interesse segurável. Esse último elemento é essencial para resolver o debate nesse assunto.<hr/>Résumé Le contrat d'assurance de dommages pour le compte d'un tiers, bien que permis et régulé partiellement par la législation commerciale colombienne, présente un problème au moment de réaliser la réclamation du sinistre par voie juridique contre l'assurance puisqu'il existe une discussion autour de la légitimité de la cause entre le tiers assuré, le bénéficiaire et le titulaire. Dans le présent article, on analyse, à la lumière des concepts nécessaires, la jurisprudence de la Cour Suprême de Justice autour de la légitimité de la cause dans les contrats d'assurance pour le compte d'un tiers, en résolvant la problématique à faveur de la ou les personnes qui ont un intérêt assurable, ce dernier élément étant un élément essentiel pour résoudre le débat. <![CDATA[Focos de apatridia en Colombia: escenarios, retos y déficit de garantías]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200303&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Al analizar la situación del apátrida, se observa cómo este se enfrenta a la exclusión y a la desprotección en un contexto amplio. Esto constata que la nacionalidad sigue siendo no solo una condición imprescindible para el ejercicio de derechos políticos sino también para la titularidad de los derechos humanos, lo que acentúa la discriminación y la desfavorabilidad de quienes, por diversas razones, no cuentan con esta condición. El artículo describe e identifica algunos de los escenarios en los que se evidencia este fenómeno en Colombia, y reflexiona críticamente sobre la precariedad de las garantías con las que cuenta esta población para ejercer sus derechos, lo que lleva a reafirmar su invisibilización.<hr/>Abstract When addressing the situation of stateless people, it is observed how they face exclusion and lack of protection. This confirms that nationality continues not only to be essential for the exercise of political rights but for the ownership of human rights, which accentuates the discrimination and unfavourability of those who for various reasons have no access to it. This paper describes and identifies some of the scenarios in which this phenomenon is evidenced in Colombia, and critically reflects on the precariousness of the guarantees that this population can count on when exercising their rights, confirming their invisibility.<hr/>Resumo Ao considerar a situação do apátrida, observa-se como ele experimenta a exclusão e desproteção. Isto confirma que a nacionalidade não apenas é uma condição necessária para o exercício dos direitos políticos, mas para a titularidade dos direitos humanos, o que produz a discriminação e uma condição desfavorável para quem não a tem por diversas causas. Esse artigo descreve e identifica alguns dos cenários onde se evidencia esse fenômeno em Colômbia, além disso, analisa criticamente a precariedade das garantias dessa população para efetivar seus direitos, ao verificar sua invisibilidade.<hr/>Résumé En abordant la situation de l'apatride, on observe comment il affronte l'exclusion et l'absence de protection. On constate que la nationalité reste non seulement une condition nécessaire pour l'exercice des droits politiques mais aussi pour la titularité de droits de l'Homme, ce qui accentue la discrimination et la défavorisation de ceux qui, pour diverses raisons, n'accèdent pas à celle-ci. L'article décrit et identifie certains des lieux où ce phénomène est mis en évidence en Colombie et réfléchit de manière critique sur la précarité des garanties que possède cette population pour exercer ses droits compte tenu de son invisibilisation. <![CDATA[Lactancia: derecho garantizado en el sistema jurídico ecuatoriano. Una mirada desde el enfoque de género y la doctrina de protección integral de la niñez]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200327&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La lactancia se ha reconocido, en Ecuador, como un derecho en consonancia con el marco internacional de derechos humanos. A pesar de los esfuerzos para promoverla, persisten situaciones de discriminación en contra de sus titulares. El derecho merece protección específica en virtud de sus características, pero a pretexto de esto no puede exigírsele exclusivamente a la madre lactante esa responsabilidad; ella requiere estar empoderada e informada para decidir. De igual modo, el Estado, como garante de derechos, y la sociedad en general, debe contribuir al pleno goce de la lactancia. Es indispensable combinar el enfoque de derechos humanos, la categoría género y los principios de la doctrina de protección integral de la niñez al analizar el derecho a la lactancia, a fin de garantizar tanto el goce efectivo como el respeto a la autonomía de quienes desean y deciden amamantar. No hay una contradicción entre el ejercicio del derecho y la responsabilidad de su protección efectiva.<hr/>Abstract Breastfeeding has been recognized as a right in Ecuador in accordance with the international human rights framework. Despite the efforts to promote it, discriminatory situations persist against those entitled to it. The right deserves specific protection on account of its characteristics, but on the pretext of this, the responsibility of it cannot be exclusively demanded from the breastfeeding mother. She needs to be empowered and informed in order to decide, but also the State, as a rights guarantor, and the society in general, must contribute to the full realization of the right to breastfeed. It is essential to combine the human rights approach, the gender category, and the integral child protection doctrine's principles when analyzing the right to breastfeed. All of it in order to guarantee both the effective enjoyment as well as the respect for the autonomy of those who wish and decide to breastfeed. There is no contradiction between the exercise of the right and the responsibility for its effective protection.<hr/>Resumo A amamentação foi reconhecida como direito em Equador segundo o marco internacional dos direitos humanos. Apesar dos esforços para promover a amamentação, continuam situações de discriminação contra seus titulares. O direito merece proteção especifica devido a suas características; contudo essa responsabilidade não se pode exigir exclusivamente à mãe lactante, ela precisa ser empoderada e informada para escolher. Além disso, o Estado como protetor dos direitos e a sociedade em geral têm que favorecer o pleno gozo da amamentação. É preciso articular a perspectiva dos direitos humanos, a categoria do gênero e os princípios da doutrina de proteção integral das crianças quando se analisar o direito de amamentação, com o intuito de garantir tanto o gozo efetivo quanto o respeito à autonomia de quem tem vontade e escolhe amamentar. Não há uma contradição entre o exercício do direito e a responsabilidade de sua proteção efetiva.<hr/>Résumé L'allaitement a été reconnu comme un droit en équateur en consonnance avec le cadre international des droits de l'Homme. Malgré les efforts pour le promouvoir, les situations de discriminations persistent contre ses titulaires. Ce droit mérite une protection particulière concernant ses caractéristiques, cependant on ne peut exiger exclusivement à la mère allaitante cette responsabilité. Celle-ci doit être habilitée et informée pour décider mais l'Etat, comme garant des droits, et la société en général doivent contribuer à la jouissance de ce droit à l'allaitement. Il est indispensable de combiner l'approche des droits de l'Homme, la catégorie du genre et les principes de la doctrine de protection intégrale de l'enfance lorsqu'on analyse le droit à l'allaitement afin de garantir tant la jouissance effective comme le respect de l'autonomie de celles qui veulent et décident d'allaiter. Il n'y a pas de contradiction entre l'exercice de ce droit et la responsabilité de sa protection effective. <![CDATA[La estabilidad ocupacional reforzada de las personas en situación de discapacidad en Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200361&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo analiza el problema de los sujetos del derecho fundamental a la estabilidad laboral reforzada en la jurisprudencia de la Corte Constitucional. Este problema refiere a la titularidad del derecho y a su destinatario. En cuanto a la titularidad del derecho, el análisis propone el criterio del empleador hipotético como sustituto del criterio del trabajador vulnerable. Y en relación con el destinatario, se plantea la regla de la responsabilidad como sustituta de la regla de la no responsabilidad.<hr/>Abstract: This paper analyses the problem of the subjects of the fundamental right to reinforced labor stability in the case-law of the Corte Constitucional. This problem relates to the ownership of the right and its recipient. As for the right's ownership, it proposes the hypothetical employer criteria as a substitute for the vulnerable worker criteria. And in relation to the recipient, it considers the rule of responsibility as a substitute for the rule of non-responsibility.<hr/>Resumo Esse artigo analisa o problema dos sujeitos do direito fundamental à estabilidade laboral reforçada na jurisprudência do Tribunal Constitucional. Esse problema se refere à titularidade do direito e seu destinatário. No tocante à titularidade do direito, a análise propõe o critério do empregador hipotético como substituto do critério do trabalhador vulnerável. No que diz respeito ao destinatário, estabelece-se a regra de responsabilidade como substituta da regra da não responsabilidade.<hr/>Résumé L'article analyse le problème des sujets du droit fondamental à la stabilité professionnelle renforcée dans la jurisprudence de la Cour Constitutionnelle. Ce problème concerne la titularité du droit et son destinataire. Concernant la titularité du droit, l'analyse propose le critère de l'employeur hypothétique comme substitut du critère du travailleur vulnérable. Quant au destinataire, la règle de la responsabilité est proposée en remplacement de la règle de non-responsabilité. <![CDATA[Estabilidad ocupacional reforzada por discapacidad o debilidad manifiesta: implicaciones de los fallos de la Corte Constitucional de Colombia respecto a los empleadores]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200386&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La estabilidad en el empleo se ha reconocido como un principio para tener en cuenta al momento de la celebración de relaciones contractuales en el ámbito laboral, considerando que, a partir de la misma, se ha instituido con carácter constitucional la denominada estabilidad ocupacional reforzada, que incluye a las personas con debilidad manifiesta o discapacidad. Esta figura se encuentra blindada por normativas internacionales, por la Constitución Política colombiana y por referentes legales en el ámbito nacional, con la finalidad de establecer que ninguna persona puede ser despedida debido a estas situaciones sin que medie el permiso de la autoridad administrativa. Con miras a garantizar este supuesto ha sido muy importante el precedente jurisprudencial en el sentido de que ha sido principalmente la Corte Constitucional la que ha dado alcance a la casuística que suscita dicha estabilidad ocupacional reforzada incluyendo las implicaciones jurídicas, económicas y sociales que surgen para el empleador. El estudio se realizó con base en los fallos de tutela proferidos a partir de la ratificación de la Convención de los derechos de las personas con discapacidad, en el 2011, y evidenció una línea de decisión orientada no solo a garantizar los derechos laborales y de la seguridad social en general sino también asuntos específicos relacionados con la seguridad y la salud en el trabajo, por lo cual, las implicaciones económicas y sociales para el empleador pueden tener un mayor impacto en la generación de medidas preventivas para evitar acciones de tutela motivadas por los despidos de trabajadores que se encuentren afectados en su estado de salud y consideren vulnerada su estabilidad laboral.<hr/>Abstract Stability in employment has been recognized as a principle to take into consideration when entering into a labor-related contractual relationship, considering that from the relationship itself the so-called reinforced labor stability is stablished with constitutional character, which includes those with manifest weakness and/or disability. This figure is safeguarded by international laws, the Constitution and national legal referents with the aim of establishing that no person can be dismissed due to these situations without permission from the administrative authority. In order to guarantee this assumption, the case-law has played a crucial part in the sense that it has been mainly the Corte Constitucional the one who has given scope to the cases that arise from the mentioned reinforced labor stability, including the legal, economic and social implications that arise for the employer. The study was carried out based on the tutela (protective action of constitutional rights) rulings issued after the ratification of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities in 2011 and evidenced a line oriented not only to guarantee labor and social security rights in general but specific matters related to job health and safety. Because of this, the social and economic implications for the employer can have a greater impact in generating preventive measures aimed to avoid tutela actions motivated by the dismissal of workers whose health is affected and consider that their labor stability has been violated.<hr/>Resumo A estabilidade no emprego se tem reconhecido como principio a considerar quando se efetuarem relações contratuais no domínio laboral. Isto ao considerar que a denominada estabilidade laboral reforçada se tem instituído com caráter constitucional, a qual abrange pessoas com deficiência manifesta e/ou invalidez. Essa figura está protegida pela legislação internacional, a Constituição Politica e os referentes legais no domínio nacional no intuito de estabelecer que ninguém possa ser demitido devido a essas situações sem licença da autoridade administrativa. A fim de garantir esse suposto, o precedente jurisprudencial tem sido muito importante, já que o Tribunal constitucional tem dado alcance à casuística que determina essa estabilidade laboral reforçada, incluindo as implicações jurídicas, econômicas e sociais que se geram para o empregador. O estudo se realizou a partir das decisões proferidas respeito das tutelas com base na ratificação da Convenção dos Direitos das Pessoas com Deficiência em 2011 e evidenciou uma perspectiva de decisão orientada não apenas a garantir os direitos laborais e a segurança social em geral, mas questões específicas ligadas à segurança e saúde no trabalho, é por isso que as implicações econômicas e sociais para o empregador podem ter mais impacto, até gerar medidas de precaução destinadas a evitar ações de tutela, devidas às demissões dos trabalhadores que estejam afetados por problemas de saúde e considerem que sua estabilidade laboral seja afetada.<hr/>Résumé La stabilité dans l'emploi a été reconnue comme un principe à prendre en compte lors de la conclusion de relations contractuelles sur le lieu de travail, étant donné que la stabilité professionnelle dite renforcée incluant les personnes manifestement faibles et / ou handicapées a été établie constitutionnellement. Cette dénomination est protégée par les réglementations internationales, la Constitution politique et les références légales au niveau national afin de garantir qu'aucune personne ne peut être licenciée en raison de ces situations sans l'autorisation d'une autorité administrative. Afin de garantir cela, le précédent jurisprudentiel a été très important car c'est principalement la Cour constitutionnelle qui a donné de l'ampleur à la casuistique ce qui a suscité ladite stabilité professionnelle renforcée, y compris les implications juridiques, économiques et sociales qui en résultent pour l'employeur. Létude a été réalisée sur la base des décisions de protection rendues après la ratification de la Convention relative aux droits des personnes handicapées en 2011 et a mis en évidence que les décisions étaient orientées non seulement vers la garantie des droits des travailleurs et de la sécurité sociale en général mais aussi vers la garantie de droits spécifiques à la santé et à la sécurité au travail. L'objectif est que les implications économiques et sociales pour l'employeur puissent avoir un impact plus important sur la création de mesures préventives. Ces dernières sont prises pour éviter les tutelles demandées par des travailleurs licenciés pour motif de mauvais état de santé et qui considèrent que leur stabilité dans l'emploi est violée. <![CDATA[Barreras y tensiones de participación política de las víctimas en el contexto de los procesos de reparación colectiva: el caso de El Dorado y El Castillo - Meta en el marco de la transición política en Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200422&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente texto reflexiona sobre las barreras y las tensiones que se les presentan a las víctimas en procesos de participación política en el contexto de la reparación colectiva enmarcada en la Ley 1448 de víctimas y restitución de tierras del 2011, en relación con la visibilización de los daños y afectaciones, la participación sobre las decisiones políticas de la planeación y ejecución de los diagnósticos, la realización de los planes de reparación y el seguimiento a estos, que hacen que, finalmente, sus voces no sean escuchadas y que se vea afectada la memoria histórica de los hechos, el ocultamiento de actores y que la dimensión colectiva de la reparación se diluya en medio de la revictimización, la falta de sostenibilidad de los procesos y la corrupción, que llegan a jugar un papel fundamental en una implementación de la ley lenta y con poca eficacia. En primera instancia, el artículo contextualiza la conflictividad en los municipios de El Castillo y El Dorado - Meta, y posteriormente ubica el rol de la memoria en los procesos de visibilización de daños. En un tercer apartado se ilustra algunas barreras que han sido expuestas por organismos y colectivos de víctimas en los procesos de participación política de las mismas, y finalmente se expone el caso participar de los municipios mencionados, en los cuales se recogió el testimonio de 20 víctimas pertenecientes a los comités de impulso y cuatro actores institucionales en los municipios, a través de entrevistas a profundidad desde el enfoque narrativo realizadas en el 2018; adicionalmente, el proceso investigativo contó con acompañamiento a organizaciones víctimas durante este período, el cual fue registrado y sistematizado en diarios de campo.<hr/>Abstract The present paper aims to reflect about barriers and tensions that are presented to victims in political participation processes in the context of collective reparation framed in Ley 1448 which regards victims and land restitution in 2011. All of it in relation to the visibility of damage and detriment, the participation in political decisions about planning and executing diagnostics, the elaboration of plans to repair and follow-up these, which finally causes their voices to not be heard and historical memory of the facts to get damaged, the concealment of participants and the collective dimension of reparation to be diluted in the middle of revictimization, the lack of sustainability of the processes and corruption, which play a fundamental role in the implementation of a slow and scarcely effective law. Firstly, the paper contextualizes the conflict in the municipalities of El Castillo and El Dorado - Meta, afterward locates the role of the memory in the processes of visibility of damage, in a third section it illustrates some barriers that have been exposed by organizations and collectives of victims in the processes of political participation of the victims, and finally the case of the mentioned municipalities is presented; In which the testimonies of 20 victims belonging to the Comités de Impulso and 4 institutional participants of the municipalities were gathered, via narrative approach in-depth interviews in the year 2018. Additionally, the investigation process counted with a process of victim organizations follow-up during this period which was recorded and systematized in field journals.<hr/>Resumo O presente texto estuda os obstáculos e as tensões que se apresentam às vítimas nos processos de participação política, no contexto de reparação coletiva da Lei 1448 de vítimas e restituição de terras de 2011 no que diz respeito à visibilização dos danos e afetações, à participação nas decisões políticas de planejamento e implementação dos diagnósticos, à realização dos projetos de reparação e ao acompanhamento deles. Os quais, finalmente, ocasionam que suas vozes não sejam ouvidas e que a memória histórica dos fatos seja prejudicada, assim como a ocultação dos atores e a dissolução da dimensão coletiva da reparação na re-vitimização, a falta de sustentabilidade dos processos e a corrupção têm um papel fundamental a desempenhar na implementação da lei lenta e pouco eficaz. Em primeiro lugar, o artigo contextualiza o conflito nos municípios de El Dorado e El Castillo-Meta. Depois, estabelece-se a função da memória nos processos de visibilização dos danos. Em terceiro lugar, ilustram-se os obstáculos que têm sido expostos pelos organismos e coletivos de vítimas nos processos de participação política das vítimas. Finalmente, expõe-se o caso dos municípios estudados, onde se recolheu o testemunho de 20 vítimas pertencentes aos Comitês de Impulso e 4 atores institucionais nos municípios através das entrevistas em profundidade, desde a perspectiva narrativa em 2018. Além disso, a pesquisa desenvolveu um processo de acompanhamento às organizações de vítimas durante esse período, o que foi registrado e sistematizado em diários de campo.<hr/>Résumé Le présent article est une réflexion sur les obstacles et les tensions qui se présentent aux victimes dans le processus de participation politique dans le contexte de réparation collective encadrée par la Loi 1448 sur les victimes et restitutions de terres de 2011, traitant de la visibilisation des dommages et affectations, de la participation aux décisions politiques de planification et d'exécution des diagnostics, de la réalisation des plans de réparation et du suivi de ceux-ci. Ces tensions et obstacles font que finalement leurs voix ne soient pas écoutées et que la mémoire historique des faits se voit affectée, que les acteurs soient occultés, que la dimension collective de la réparation soit diluée au milieu de la re victimisation, que les processus manquent de durabilité et que la corruption joue un rôle fondamental dans l'implantation d'une loi lente et peu efficace. Dans un premier temps, l'article contextualise le conflit dans les municipalités d'El Castillo et d'El Dorado - Meta, puis il cerne le rôle de la mémoire dans les processus de visibilité des dommages, et dans une troisième partie, il illustre certains obstacles soulignés par des organisations et des groupes de victimes dans les processus de participation politique des victimes. Enfin le cas des municipalités mentionnées est présenté, municipalités dans lesquelles ont été recueillis les témoignages de 20 victimes appartenant aux comités d'Impulso et de 4 acteurs institutionnels des municipalités, grâce à des entretiens approfondis conduits avec une approche narrative en 2018. En outre, le processus d’enquête a mis un place une procédure d’accompagnement des organisations de victimes au cours de cette période, qui a été enregistrée et systématisée dans des journaux de terrain. <![CDATA[Aportes de la bioética a la política criminal: La biojurídica como herramienta útil para la resolución de dilemas en el derecho penal]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200450&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo pretende hacer un planteamiento inicial referido a la utilidad de la bioética como una alternativa que puede ser tenida en cuenta en la construcción de la política criminal, al considerar además la biojurídica como herramienta para la resolución de dilemas en el Derecho Penal. En adición, se proponen relaciones y puntos de encuentro estratégicos con la Bioética, el Bioderecho y la Biopolítica que pueden ayudar a los funcionarios públicos en la toma de decisiones en defensa de las libertades fundamentales, con apoyo en los principios bioéticos cuyo contenido es similar al de los derechos humanos. La metodología empleada es hermenéutica propositiva que, a partir de la revisión de algunos conceptos provenientes de la literatura bioética y penal, propondrá la biojurídica como herramienta útil para ampliar los criterios auxiliares de creación, actualización e interpretación del derecho criminal, acorde a la realidad globalizada.<hr/>Abstract The present paper aims to deliver an initial approach regarding the usefulness of bioethics as an alternative that can be taken into account in the elaboration of criminal policy, considering also biojurídica as a tool for solving dilemmas in criminal law. Furthermore, relationships and strategic meeting points with bioethics, biolaw and biopolitics are proposed, which could help public officer's decision-making in regard to the defense of fundamental freedoms, with the support of bioethical principles whose content is similar to that of human rights. The methodology used is propositive hermeneutic which, based on the review of some concepts belonging to the bioethical and penal literature, will propose biojurídica as a useful tool to expand the auxiliary creation criteria, update and interpretation of criminal law, in accordance to globalized reality.<hr/>Resumo Esse artigo tenta fazer uma enunciação inicial sobre a utilidade da bioética como alternativa que pode ser ponderada na construção da politica criminal, ao considerar aliás a biojurídica como ferramenta para a resolução de dilemas no Direito Penal. Além disso, propõem-se relações e pontos de encontro estratégicos com a Bioética, o Biodireito e a Biopolitica que possam ajudar aos funcionários públicos em suas decisões em defesa das liberdades fundamentais, a partir dos princípios bioéticos cujo conteúdo é semelhante àquele dos direitos humanos. A hermenêutica propositiva foi a metodologia usada, a partir da revisão de alguns conceitos provenientes da literatura bioética e penal se propõe a biojurídica como ferramenta útil para aumentar os critérios auxiliares de criação, atualização e interpretação do direito criminal, conforme à realidade globalizada.<hr/>Résumé Cet article a pour objectif de réaliser une première approche de l'utilité de la bioéthique en tant qu'alternative pouvant être prise en compte dans l'élaboration de la politique criminelle, tout en considérant également la biojuridique comme un outil de résolution des dilemmes en droit pénal. De plus, il sera proposé des relations et des points de rencontre stratégiques avec la Bioéthique, le Biodroit et la Biopolitique qui peuvent aider les fonctionnaires politiques dans la prise de décision en matière de défense des libertés fondamentales, avec pour appui les principes bioéthiques dont le contenu est similaire à celui des droits de l'homme. La méthodologie utilisée est l'herméneutique de la proposition qui, à partir de la révision de certains concepts provenant de la littérature bioéthique et pénale, proposera la biojuridique comme outil utile pour étendre les critères auxiliaires de création, d'actualisation et d'interprétation du droit criminel, en accord à la réalité mondialisée. <![CDATA[Sugerencia contra la ineficacia del disregard frente a la SAS en la jurisprudencia de la Supersociedades desde la carga dinámica de la prueba]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200478&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La desestimación de la personalidad jurídica, o disregard, consiste en una excepción al atributo de limitación de responsabilidad que cobija a los socios o accionistas de ciertas sociedades comerciales de capital como las Sociedades por Acciones Simplificada (S.A.S.). Sin embargo, en la práctica jurisdiccional por parte de la Superintendencia de Sociedades como juez a prevención y especializado para estos asuntos mercantiles, encontramos a la fecha sólo una sentencia donde se accede a las pretensiones de extensión de responsabilidad. Estas demandas fueron denegadas en los demás casos, principalmente porque el demandante no logró comprobar "fehacientemente", según la Supersociedades, los elementos correspondientes para la sanción. Se advierte entonces un problema de interpretación judicial respecto de la carga probatoria en estos procedimientos, que nos llevará a estudiar, principalmente, las unidades de análisis presentes en el mismo. Estas están compuestas por la figura de la desestimación de la personalidad jurídica y por la carga de la prueba con su variable teórica de la distribución o carga dinámica de la prueba. Esto acompañando de fundamentos que justifiquen una carga dinámica en determinadas circunstancias, nos brindará las herramientas teórico-prácticas para realizar una sugerencia respecto del tratamiento de la carga de la prueba en estos procedimientos mercantiles, para atender a la ineficacia de la figura evidenciada en la jurisprudencia de la Superintendencia de Sociedades de Colombia durante los años 2012 y 2018.<hr/>Abstract The disregard of the corporate entity, or desestimación de la personalidad jurídica, consists of an exemption to the attribute of limited liability which covers the partners or shareholders of certain commercial companies such as Sociedades por Acciones Simplificada (Simplified joint-stock company), commonly referred to as S.A.S. However, in judicial practice when the Superintendencia de Sociedades (Superintendence of Companies) acts as preventive and specialized judge in these commercial matters, we find, to the present date, only one ruling in which claims for liability extension are recognized. These lawsuits were denied in the rest of the cases, chiefly because the plaintiff failed to prove 'unequivocally', according to Supersociedades, the corresponding elements for the sanction. Therefore, a problem of judicial interpretation regarding the burden of proof in these procedures is observed, which would lead us to study, mainly, the units of analysis present in it. These are composed out of the disregard of the corporate entity and the burden of proof with its theoretical variable of the distribution or dynamic burden of proof. All of this, plus the fundaments that justify a dynamic burden under certain circumstances, will provide us the theoretical and practical tools to deliver a suggestion in regards to the treatment of the burden of proof in these mercantile procedures, to address the ineffectiveness of the legal mechanism evidenced in the case-law of the Superintendencia de Sociedades de Colombia during 2012 and 2018.<hr/>Resumo A desconsideração da personalidade jurídica, ou disregard, consiste numa exceção ao atributo de limitação da responsabilidade que abrange aos sócios ou acionista de certas sociedades comerciais de capital como as Sociedades por Ações simplificadas (S.A.S). Contudo, na prática jurisdicional no que concerne à Superintendência de Sociedades como juiz de prevenção e experto em questões mercantis, encontramos até hoje só uma sentença onde se acede às pretensões de extensão de responsabilidade. Essas demandas foram denegadas nos outros casos, principalmente, porque o demandante não conseguiu provar com certeza, conforme a Supersociedades, os elementos respetivos para a sanção. Considera-se portanto um problema de interpretação judicial ao respeito da carga provatória nesses procedimentos, o que nos levará a estudar, principalmente, as unidades de analise presentes nele. Estas estão compostas pela figura da desconsideração da personalidade jurídica e pela carga da prova com sua variável teórica da distribuição ou carga dinâmica da prova. Isto, em tanto seja acompanhado dos fundamentos que justifiquem uma carga dinâmica em determinadas circunstâncias, dará para nós as ferramentas teórico-práticas para realizar uma sugestão ao respeito do tratamento da carga da prova nesses procedimentos mercantis, a fim de atender a ineficácia da figura evidenciada na jurisprudência da Superintendência de Sociedades de Colômbia durante os anos 2012 e 2018.<hr/>Résumé Le mépris de la personnalité juridique ou disregard consiste en une exception à l'attribution de limitation de responsabilité qui couvre les associés et les actionnaires de certaines sociétés commerciales de capital comme les sociétés à actions simplifiés (SAS). Cependant, dans la pratique juridictionnelle de la Surintendance des Sociétés, juge de la prévention et spécialisée dans les thèmes mercantiles, nous trouvons à cette date qu'une seule sentence où on accède à des demandes d'extension de responsabilité. Ces demandes ont été refusées dans les autres cas, principalement parce que le demandeur n'a pas réussi à démontrer «de manière crédible et indubitable », selon les Supersociétés les éléments probants pour la sanction. On constate donc l'existence d'un problème d'interprétation judiciaire concernant la charge de la preuve dans ces procédures, ce qui nous amènera à étudier, principalement, les unités d'analyse qu'il contient. Celles-ci sont composées de la figure du mépris de la personnalité juridique et de la charge de la preuve et sa variable théorique de la répartition ou charge dynamique de la preuve. Cela, accompagné d'éléments fondamentaux qui justifient une charge dynamique dans certaines circonstances déterminées, nous donnera les outils théoriques et pratiques pour réaliser une suggestion concernant le traitement de la charge de la preuve dans ces procédures mercantiles, afin de remédier à l'inefficacité de la figure illustrée dans la jurisprudence de la Surintendance des Sociétés de Colombie durant les années 2012 et 2018. <![CDATA[Derecho y nanotecnología: definiendo lo invisible]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862019000200507&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente trabajo constituye una aproximación a la nanotecnología desde el punto de vista jurídico; se presentan y analizan diferentes definiciones de nanomaterial acogidas -especialmente de la Unión Europea y la Organización Internacional de Normalización- a fin de estudiar la pertinencia de la definición dada por el Consejo Nacional Asesor de la Red Colombiana de Nanociencia y Nanotecnología.<hr/>Abstract The present paper constitutes an approach to nanotechnology from a legal perspective. Different recognized nanomaterial definitions - especially by the European Union and the International Organization for Standardization - are presented and analyzed, with the aim of studying the suitability of the definition given by the Consejo Nacional Asesor de la Red Colombiana de Nanociencia y Nanotecnología (National Advisory Council of the Colombian Network of Nanoscience and Nanotechnology).<hr/>Resumo Esse artigo constitui uma aproximação à nanotecnologia desde o olhar jurídico; apresentam-se e analisam-se diferentes definições de nanomaterial - conforme a União Europeia e a Organização Internacional de Normalização - a fim de estudar a pertinência da definição dada pelo Conselho Nacional Assessor da Rede Colombiana de Nanociência e Nanotecnologia.<hr/>Résumé Ce présent article constitue une approche à la nanotechnologie depuis le point de vue juridique ; on y présente et analyse différentes définitions de nanomatériel en usage, particulièrement celle de l'Union Européenne et de l'Organisation international de Normalisation- afin d'étudier la pertinence de la définition donnée par le Conseil National Consultatif du Réseau Colombien de Nanoscience et Nanotechnologie.