Scielo RSS <![CDATA[Lingüística y Literatura]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-558720150002&lang=es vol. num. 68 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872015000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>NOTAS SOBRE LA SINTAXIS DEL WAUNANA DE PANAMÁ</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872015000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este documento se presentan los aspectos más generales, hasta ahora encontrados, de la sintaxis de la oración simple y compuesta de la lengua waunana hablada en Panamá. Este estudio pertenece a un trabajo mayor que tiene como objetivo la elaboración de una gramática descriptiva moderna, de corte tipológico-funcionalista. La investigación se enmarca dentro del trabajo de documentación y revitalización llevado a cabo por el Programa de Lenguas Indígenas de la Baja Centroamérica (PROLIBCA).<hr/>This paper shows the most general aspects, so far found, of the syntax of the simple and composed sentence of the Waunana language spoken in Panama. This study is part of a larger investigation that aims to develop a modern descriptive functionalist-typological grammar. The research is part of the documentation and revitalization work undertaken by the Program for Indigenous Languages of the Lower Central America (PROLIBCA). <![CDATA[<b>LA ESTRUCTURA NARRATIVA EN EL DISCURSO INFANTIL</b>: <b>UN ENFOQUE PSICOSOCIOLINGÜÍSTICO</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872015000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudio examina el desarrollo de la competencia narrativa, a partir del análisis de la estructura de relatos de experiencia personal sobre accidentes. El sustento teórico se fundamenta en los planteamientos sociolingüísticos sobre el análisis de las narrativas orales y los aportes de la psicolingüística con el estudio de las narrativas de experiencia personal en el discurso infantil. La muestra está conformada por 60 narrativas de niños y niñas de 5, 9 y 11 años. Se observa que los niños más grandes producen relatos más complejos, en cuanto a su elaboración. Estos gozan constantemente de cláusulas de orientación a lo largo de la trama narrativa y, por lo general, presentan una resolución de la historia. Las narrativas de los niños más pequeños, en menor proporción, cuentan con cláusulas de orientación, ubicadas al principio del relato, y sus narrativas, por lo general, no terminan con una resolución, pues finalizan la historia en el punto culmen o clímax.<hr/>This study examines the development of the narrative competence, from the analysis of the structure of narratives of personal experience on accidents. The theoretical sustenance is based on the sociolinguistic approaches on the analysis of the oral narratives and the contributions of the psycholinguistics to the study of the narratives of personal experience in the infantile speech. The sample is shaped by 60 narratives by 5, 9 and 11-year-old children (boys and girls). It is observed that the oldest children produce more complex statements, as for their elaboration. Their narratives very often include clauses of orientation along with the narrative plot and, in general, they present a resolution of the story. The narratives of the youngest children also include orientation clauses, but in minor proportion, located at the beginning of the statement, and their narratives, in general, do not end with a resolution, since they tend to finish their stories in the climax. <![CDATA[<B>DESCRIPTION AND ANALYSIS OF THE MOST COMMON PREPOSITIONAL ERRORS IN SPANISH AS L2</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872015000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Cet article présente une analyse et une description des erreurs prépositionnelles les plus fréquentes en Espagnol Langue Étrangère. Se basant sur la méthodologie initialement proposée par Corder (1967, 1971), nous avons analysé des textes produits par des apprenants d'origines linguistiques diverses regroupant en un corpus qui recompile 48 résumés. Puis, nous avons procédé à la description des erreurs prépositionnelles repérées dans ces copies. L'article présente aussi les résultats de l'analyse réalisée sur ce corpus. Nous en avons pu donc observer un usage fréquent et un nombre important d'erreurs surtout au niveau des prépositions a, con, de, en, por et para. Puis, nous avons fait une description de ces différentes erreurs selon leurs causes, leurs natures et la langue maternelle des apprenants qui les ont commises.<hr/>This paper presents an analysis and a description of the most common prepositional errors in Spanish as a Foreign Language (SFL). Based on the methodology originally proposed by Corder (1967, 1971), we have analysed the texts produced by 18 learners of Spanish as a Foreign Language. These texts were grouped in a corpus that recompiled 48 abstracts. Then we have proceeded to the description of the prepositional errors identified. The article also presents the results of the analysis carried on this corpus. We could therefore observe a frequent use and a significant number of errors especially at the prepositions: a, con, de, en, por and para. Then we have described these errors according to their causes, nature and native language learners who have committed them. <![CDATA[<B>EL MARCO DE LA HISTORIA</B>: <B>EL PAPEL DE LA PROFECÍA EN LA <I>HISTORIA REGUM BRITANNIAE</I> DE GEOFFREY DE MONMOUTH</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872015000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El siguiente artículo hará uso del análisis textual con el fin de examinar el papel que desempeñan la profecía y el sueño-visión en la Historia Regum Britanniae de Geoffrey de Monmouth. Esta obra, inmensamente popular e influyente durante el período medieval, presenta tres visiones proféticas: la primera visión ocurre durante un sueño en el contexto de un rito pagano, los protagonistas son Bruto, el fundador mítico de Britania, y la diosa pagana Diana; la última visión ocurre como una revelación divina en un contexto cristiano cuando el último rey de Britania, Cadvaladro, escucha una voz angélica; la visión intermedia ocurre en lo que se considera como el cénit de la narrativa, el reino de Arturo, y ocurre a través de un sueño. Este artículo propone que estas tres visiones enmarcan la narrativa alrededor del hilo conductor de la obra, el dominio sobre el territorio de Britania, actuando así como puntos estructurales de la misma. En este texto, los sueños-visiones y las profecías estructuran la narrativa y así mismo estructuran la historia.<hr/>This article will use close textual analysis in order to examine the role played by prophecy and the supernatural in Geoffrey of Monmouth's Historia Regum Britanniae. This immensely popular and influential work includes three instances of prophetic vision: the first comes early in the narrative in a pagan setting when Bruto, the mythical founder of Britain, receives a message from the goddess Diana, in a dream; the last vision is a divine revelation from an angel to the last Cristian king of Britain, Cadwallader; during the peak of the narrative, king Arthur also experiences a dream-vision. This article shows that these three instances of prophecy frame the narrative around the "passage of dominion", acting as its structural points. In Geoffrey's text, dream-visions and prophecies frame the narrative, and therefore they also frame History. <![CDATA[<B>EDICIÓN CRÍTICA DE TEXTOS</B>: <B>ESTUDIO DE LAS EDICIONES DE <I>LA CASA DE LAS DOS PALMAS</I> (1988) DE MANUEL MEJÍA VALLEJO</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872015000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto presenta el estudio filológico de las ediciones de la novela La Casa de las dos Palmas (1988) del escritor colombiano Manuel Mejía Vallejo. Tiene como base teóricometodológica los postulados de la crítica textual y las normas generales de la ortografía y la gramática de la Real Academia Española, lo que permite alcanzar una edición vigente y más próxima a la última voluntad del escritor. En este sentido, el análisis de las ediciones facilita la identificación de las inconsistencias de distinta naturaleza que ha acumulado la obra literaria en los sucesivos procesos editoriales durante veintisiete años de publicación, las cuales pretende corregir la edición crítica o de carácter filológico. Finalmente, con este tipo de análisis de las ediciones se busca un acercamiento crítico al proceso editorial de la presente novela de Manuel Mejía Vallejo.<hr/>Abstract: This paper presents the philological study of the editions of the novel Las Casa de las dos Palmas (1988) by the Colombian writer Manuel Mejía Vallejo. Its theoretical and methodological basis are the postulates of textual criticism and the general rules of orthography and grammar of the Real Academia Española, that allows reaching a current and much closer edition to the last wishes of the writer. In this sense, the analysis of the editions helps to identify inconsistencies of different kinds that the literary work has accumulated in the editorial process for twenty-seven years of publication, which aims to correct the critical or philological edition. Finally, the analysis of the editions seeks a critical approach to the editorial process of the novel by Manuel Mejía Vallejo. <![CDATA[<B>PLURALISM AND CHORALITY IN FERNANDO VALLEJO'S <I>LA VIRGEN DE LOS SICARIOS</I> AND <I>EL DESBARRANCADERO</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872015000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Cet article propose une étude, dans l'optique d'une approche comparatiste, qui décrit la fonctionnalité représentative du personnage-narrateur Fernando, dans deux romans de Fernando Vallejo. Les idées de Jean-Luc Nancy et Vincent Message servent de cadre théorique à ce propos. Dans un premier temps, Fernando est présenté comme un personnage pluraliste dont la construction se nourrit d'une réalité culturelle et politique hétérogène, propre à une communauté spécifique : la communauté colombienne, avec laquelle ce personnage entretient un rapport indissociable. Par la suite, nous montrerons comment, à partir d'un état de fait pluraliste, Fernando se constitue en une singularité esthétique. Finalement, nous avancerons l'hypothèse que cette singularité comporte une spécificité polyphonique qui agit comme une caisse de résonance mettant en représentation la pluralité de cette communauté en question.<hr/>This paper develops an analysis, from a comparative approach, that describes the representational functionality of Fernando, character-narrator, in two novels by Fernando Vallejo. The ideas of Jean-Luc Nancy and Vincent Message are the basis of this work's theoretical frame. First, Fernando is conceived as a pluralist character, whose construction stems from a community's heterogeneous socio-political reality, the Colombian one, with which this character keeps an indissociable link. Secondly, it is shown how Fernando becomes an aesthetic singularity, which emerges from such a pluralist state of affairs. Last, it is described how this singularity contains a polyphonic specificity that acts as a sound box, which simultaneously executes the representation of this community's plurality. <![CDATA[<B>CONSTRUIR E IMAGINAR LA MEMORIA 57 AÑOS DESPUÉS</B>: <B>BIOGRAFÍA, AUTOBIOGRAFÍA E HISTORIA COLECTIVA EN <I>DORA BRUDER</I> DE PATRICK MODIANO</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872015000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Patrick Modiano es un escritor francés contemporáneo nacido durante la época de la Liberación. Este artículo propone un análisis de la manera en la que este autor se apropia y da cuenta del periodo de la Ocupación en su novela Dora Bruder (1997) con el fin de demostrar que, a través de una poética que sobrepasa el episodio singular del realismo histórico, es posible convertirse en un testigo no presencial que lucha contra el olvido.<hr/>Patrick Modiano is a contemporary French author who was born during the Liberation time. This article analyses the way in which the author features the Occupation of France throughout his novel Dora Bruder (1997) in order to demonstrate the possibility of becoming a non-present witness who struggles against oblivion, through a poetic that surpasses the historical realism's singular episode.