Scielo RSS <![CDATA[Revista Derecho del Estado]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-989320250003&lang=es vol. num. 63 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Constitutionalism, Constituent Power and Constitutional Change in Latin America]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Desafíos constitucionales: El poder constituyente y los alegatos plebiscitarios en conflicto]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT This paper elaborates on the scope of plebiscitary presidencies as disruptive forces between democracy and constitutionalism, emphasizing the procedures for convening the constituent power. Through a comparison of Venezuela (1999) and Chile (2019-2023), this paper deepens how plebiscitary outbreaks become linkages capable of dragging down constitutional fundamentals. A substantial aspect focuses on establishing why the request and effectiveness of procedures may vary under the notion of foundational power in constitutional analysis, as is the case with the right of resistance. The paper concludes that the distinction between the concepts of constituent power lies not in the force it deploys, but in the circumstances preceding its convocation. Thus, the theory of constitutional moments plays a significant role in this study. In this sense, the paper emphasizes how plebiscitary tendencies pose a threat to constitutional designs. Rather than taking advantage of procedural channels to establish a new order, these tendencies tend to debase constitutional forms in favor of marked ideological interests.<hr/>RESUMEN El presente trabajo explora el alcance de las presidencias plebiscitarias como fuerzas disruptivas entre la democracia y el constitucionalismo, priorizando los procedimientos de convocatoria del poder constituyente. Al contrastar los casos de Venezuela (1999) y Chile (2019-2023), el trabajo profundiza en cómo los estallidos plebiscitarios se convierten en encadenamientos capaces de arrastrar fundamentos constitucionales. Un aspecto sustancial se centra en establecer por qué la solicitud y efectividad de los procedimientos pueden variar bajo la noción de poder fundacional en el análisis constitucional, como es el caso respecto del derecho de resistencia. El trabajo determina que la diferencia entre las nociones de poder constituyente debe rastrearse no en la fuerza que despliega, sino en los escenarios que anteceden a su convocatoria, desplegando así por qué la teoría de los momentos constitucionales adquiere un papel significativo en este estudio. En este sentido, el trabajo subraya cómo las tendencias plebiscitarias suponen una amenaza para los diseños constitucionales, pues lejos de aprovechar las vías procedimentales para instalar un nuevo orden, tienden a degradar las formas constitucionales en favor de marcados intereses ideológicos. <![CDATA[Limites y criterios metodológicos a la doctrina de la sustitución de la Constitución en Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300033&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT This article will analyze the interpretation limits and methodologies used by the Constitutional Court when reviewing constitutional reforms. In Judgment C-551 of 2003, it was established that although the 1991 Colombian Constitution does not contain any eternity clauses, the consubstantial elements of the Constitution and those elements of the constitutional block that identify it cannot be changed through constitutional reform. In this case, the power of reform would become constituent power, subverting its powers and giving rise to a procedural defect. In this context, we will examine whether these methodologies are useful in limiting the broad degree of discretion the Court has in determining when a reform supersedes the Constitution.<hr/>RESUMEN En el articulo se analizarán los limites interpretativos y las metodologías que ha dispuesto la Corte Constitucional cuando hace la revisión de las reformas constitucionales. En la Sentencia C-551 de 2003, se dispuso que a pesar de que la Constitución colombiana de 1991 no contiene cláusulas pétreas, no se pueden cambiar o derogar a través de la reforma constitucional los elementos consustanciales de la Constitución y aquellos elementos del bloque de constitucionalidad que la identifican. En este caso el poder de reforma se convertiría en poder constituyente, subvertiría sus competencias y daría lugar a un vicio de forma. En este orden de ideas, se verificará si dichas metodologías son útiles para limitar el amplio grado de discrecionalidad que tiene la Corte en determinar cuándo una reforma sustituye la Constitución. <![CDATA[La Reforma Constitucional Argentina de 1994 y su Obligación de Legislar el Derecho a la Consulta de los Pueblos Indígenas: Una Deuda Pendiente]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300059&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT One of the mandates granted to the Argentine National Congress in the 1994 Constitutional Reform was to ensure the participation of indigenous peoples consultations surrounding the in interests that affect them. However, nearly thirty years after the reform, the National Congress has yet to enact a law regulating the right to consultation of indigenous peoples. This article examines the main obstacles that have prevented such regulation, with particular attention to the complexities inherent in the Argentine federal system, which introduces tensions in the distribution of powers between the Nation and the provinces, as well as the challenges involved in ensuring genuine deliberative participation of indigenous communities. It also identifies the minimum content that a national law on indigenous consultation should include, along with the institutional features necessary to guarantee both effective participation in the legislative process and respect for the identity and worldview of indigenous peoples, in accordance with Argentine federalism. The analysis is framed within a constitutional theory based on deliberative democracy and is supported by international standards, current national and provincial regulations, and relevant national and international case law.<hr/>RESUMEN Uno de los mandatos otorgados al Congreso Nacional Argentino en la Reforma Constitucional de 1994 fue el de asegurar la participación de los pueblos indígenas en los intereses que los afecten. No obstante, a casi treinta años de la reforma, el Congreso Nacional aún no ha sancionado una ley que regule el derecho a la consulta de los pueblos indígenas. Este artículo examina los principales obstáculos que han impedido dicha regulación, con especial atención a las complejidades propias del sistema federal argentino, que introduce tensiones en la distribución de competencias entre la Nación y las provincias, así como a los desafíos para garantizar una participación deliberativa genuina de las comunidades indígenas. Asimismo, identifica los contenidos mínimos que debería incluir una ley nacional de consulta indígena y las características institucionales necesarias para asegurar tanto la participación efectiva en el proceso legislativo como el respeto a la identidad y cosmovisión de los pueblos originarios, en consonancia con el federalismo argentino. El análisis se enmarca en una teoría constitucional basada en la democracia deliberativa y se apoya en estándares internacionales, así como en la normativa vigente a nivel nacional y provincial, y en jurisprudencia relevante tanto nacional como internacional. <![CDATA[La reforma constitucional y sus límites en la Constitución de Costa Rica de 1949]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300105&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The political constitution of any country must ensure that its text is in accordance with the reality it governs. The power of reform, as part of the constituted powers, together with the Constitutional Charter, is responsible for adapting the text to reality. However, there are implicit limits to such power, including the political principles, the fundamental rights, the separation of powers and the Rule of Reform. This research aims to review the latter, to determine wether insurmountable limits exist when implementing modifications to this norm. It aims to verify that the elements established by the Political Constitution and by the jurisprudence of the Constitutional Court represent necessary limitations to preserve the government system, the fundamental rights, and the Constitution itself. Therefore, alongside the applicable regulations, the most relevant jurisprudence of the Constitutional Court will be analyzed, as well as the reforms of 1977 and 2002.<hr/>RESUMEN La Constitución Política de cualquier país debe garantizar la coherencia de su texto con la realidad en la que vive. El poder de reforma, como parte de las facultades constituidas, junto con la Carta Constitucional, debe encargarse de adaptar el documento a la realidad, sin embargo, existen límites implícitos a dicho poder, entre ellos los principios políticos y los derechos fundamentales, la separación de poderes y el principio de reforma. El objetivo de esta investigación se sitúa en la revisión de ésta última, con la finalidad de determinar la existencia de límites infranqueables al momento de llevar a cabo modificaciones a dicha norma. Con lo anterior se pretende comprobar que los elementos establecidos, por la Constitución Política, y por la jurisprudencia de la Sala Constitucional, representan limitaciones necesarias para la preservación del sistema de gobierno, de los derechos fundamentales y de la propia Constitución. Es por ello que además de la normativa aplicable, se analizará la jurisprudencia más relevante de la Sala Constitucional, así como también las reformas del año 1977 y de 2002. <![CDATA[Los (AB)usos del poder de reforma constitucional en Nicaragua: 1987-2024]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300131&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The topic of constitutional amendments in Nicaragua has not been widely studied beyond its borders. Since its promulgation in 1987, the Nicaraguan Constitution has been amended approximately sixteen times, modifying over 95 articles. Some of these changes were minimal, while others led to revolutionary alterations that disrupted essential elements such as the form and system of government and fundamental rights. To understand the dynamics of the constitutional amendments carried out between 1987 and the first quarter of 2024, this essay examines the content of those amendments and analyzes the constitutional amendment procedure established by the Nica-raguan Constitution. This procedure, combined with the country's political situation, the absence of explicit unamendable clauses, and a virtually nonexistent judicial review of constitutional amendments, makes it relatively easy to carry out all kinds of changes, with equal potential for both use and abuse of the constitutional amendment power.<hr/>RESUMEN El tema de las reformas constitucionales en Nicaragua no ha sido muy estudiado más allá de sus propias fronteras. Desde su promulgación en 1987, la Constitución nicaragüense ha sido reformada alrededor de dieciséis veces. En dichas ocasiones, se modificaron más de 95 artículos. Algunos de estos cambios fueron mínimos, pero otros llevaron a cabo alteraciones revolucionarias que trastocaron elementos esenciales como la forma y sistema de gobierno y los derechos fundamentales. Para comprender la dinámica de las reformas constitucionales llevadas a cabo entre 1987 y el primer trimestre de 2024, se hace un recorrido por el contenido de aquellas y se analiza el procedimiento de reforma constitucional diseñado por la Constitución nicaragüense, que, aunado a la situación política de aquel país, a la ausencia de cláusulas pétreas expresas y a un -prácticamente- inexistente control judicial de las reformas constitucionales, vuelve relativamente fácil la realización de toda clase de cambios, usando y abusando por igual del poder de reforma constitucional. <![CDATA[¿Hasta qué punto es inmodificable la Constitución brasileña?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300161&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Under constitutional law, the exercise of any political power involves limitations because this is a requirement of the idea of modern liberal constitutionalism. In this paper, I addressed the discussions on the limitations of the amending power in Brazil. By questioning "how unamendable the Brazilian Constitution is", I demonstrated the judicial behavior of the Brazilian Supreme Court when reviewing constitutional amendments. However, before introducing that approach, I presented what constituent power and constitutional amendments represent theoretically and empirically in Brazil. In conclusion, the Brazilian unamendability covers a broad spectrum of unamendable clauses (horizontally) with an intermediate level of freedom to change (vertically). By prohibiting the abolition of the unamendable clauses, unamendability in Brazil is connected to the preservation of the general project expressed by the 1988 Constitution but permitting openness for the contingent political decisions.<hr/>RESUMEN Bajo el derecho constitucional, el ejercicio de cualquier poder político implica limitaciones, porque este es un requisito de la idea del constitucionalismo liberal moderno. En este trabajo, abordé las discusiones sobre las limitaciones materiales del poder de reforma constitucional en Brasil. Al preguntar "hasta qué punto es inmodificable la Constitución brasileña", demostré el comportamiento judicial de la Corte Suprema brasileña al revisar las reformas constitucionales. Sin embargo, antes de introducir ese enfoque, presenté lo que el poder constituyente y las reformas constitucionales representan teórica y empíricamente en Brasil. En conclusión, la inmodificabilidad brasileña cubre un amplio espectro de disposiciones constitucionales (horizontalmente) con un nivel intermedio de libertad para cambiar (verticalmente). Al prohibir la abolición de las disposiciones constitucionales irreformables, la inmodificabilidad en Brasil está conectada con la preservación del proyecto general expresado por la Constitución de 1988, pero dejando la apertura para las decisiones políticas contingentes. <![CDATA[Constitutional amendments in Panama Reformas constitucionales en Panamá]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300189&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT This paper addresses the matter of constitutional amendments in Panama. First, it offers a general summary of the Panamanian constitutional design and explains the constitutional amendments in particular , which includes a brief description of the way the Constitution of Panama of 1972 regulates this type of formal constitutional change. Then, it explains the specific issue of constitutional amendments in greater detail, exposing the formal limits that rules them and the way the Panamanian Constitution deals with substantial limits or unamendable contents. Finally, it addresses the judicial review of the constitutional amendments in that country from a descriptive and critical perspective.<hr/>RESUMEN Este artículo aborda la situación actual sobre las reformas constitucionales en Panamá. Primero, se explica un resumen del diseño constitucional panameño en general y de las reformas constitucionales en particular, lo que incluye una breve exposición de la manera en que la Constitución de Panamá de 1972 regula esta clase de cambio constitucional formal. Luego, se aborda con mayor detalle el asunto específico de las reformas constitucionales, exponiendo los límites formales que las rigen y la forma en que la Constitución panameña regula sus límites sustanciales o contenidos irreformables. Por último, se alude al control judicial de tales reformas en dicho país desde una perspectiva descriptiva y crítica. <![CDATA[La nueva cláusula de cambio constitucional tras el retorno a la bicameralidad en el Perú: ¿el caso de una reforma constitucional inconstitucional?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300215&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT This research assesses the amendment introduced by Law No. 31988, which reinstates the bicameral model in Peru and amends Article 206 of the Constitution. From a dogmatic approach and an analysis of relevant jurisprudence from the Peruvian Constitutional Tribunal, this work questions whether the amendment can be considered unconstitutional, due to its impacts on the formal and material limits to the Derived Constituent Power. It is argued that while the amendment was approved according to the procedure established in current article 206°, its legitimacy is challenged by the lack of a referendum for its approval and, substantively, by the shift from a reasonably flexible procedure for constitutional reform to a rigid one.<hr/>RESUMEN La presente investigación analiza la reforma introducida por la Ley N° 31988, que reinstaura el modelo bicameral en el Perú y modifica el procedimiento de reforma constitucional. A partir de un enfoque dogmático y el análisis de la jurisprudencia relevante del Tribunal Constitucional peruano, el texto se pregunta si la misma puede reputarse como inconstitucional al afectar los límites formales y materiales al Poder Constituyente Derivado. Se plantea que si bien, la reforma fue aprobada según el procedimiento indicado en el actual artículo 206°, su legitimidad se ve cuestionada por la ausencia de referéndum para su aprobación y en lo sustantivo, por el cambio de un modelo flexibilidad razonable para la reforma constitucional hacia un modelo rígido. <![CDATA[Reelección presidencial y mutaciones inconstitucionales en El Salvador: un caso de autoritario-populismo constitucional]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300243&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Between May 1-2, 2021, the new National Assembly, under El Salvador's president, removed the justice of the Constitutional Chamber of the Supreme Court without proper procedure, citing the need to shield the public from COVID-19 pandemic rulings. The Assembly also appointed new judges without accountability. This mass removal can be seen as an authoritarian move driven by populist rhetoric. Soon after, on September 3, 2021, the new Chamber issued a ruling (case number 1-2021) that offered a new interpretation of the constitutional rules on presidential reelection. This ruling exemplifies "unconstitutional constitutional mutations" carried out through abusive constitutionalism. Instead of interpreting the Constitution, the ruling effectively changed it to permit presidential reelection, resulting in an unconstitutional mutation that modified core constitutional provisions. Similar to Bolivia, Ecuador, and Venezuela, El Salvador's Constitutional Chamber replaced constitutional supremacy with the sovereignty of the people, or vox populi, advancing constitutional authoritarian populism. <![CDATA[A 'Shared' Experience Of Constituent Power: The Legal Culture Of Some Legal Scholars And Constituents in the De facto Chilean Constitution]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-98932025000300265&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT 'Constituent power' is usually associated with the exercise of some kind of force, whether legitimate or not, or to amending an existing text through established procedures. However, setting the constitutional machinery in motion sometimes requires more than a text to be accepted by society and legal operators. This is especially true when a new constitution results from an institutional breakdown. We will refer to this conjunction of necessities as ' shared' constituent power. With this idea in mind, this paper analyzes the impact, on chilean legal culture, of those who participated in the creation and teaching of the 1980 Constitution during its first years of its implementation. Using the concept of internal legal culture, the author seeks to show how the exercise of the de facto constituent power required the collaboration of a set of bodies in general, but specially of a group of academics to create, inform, and reinforce the ideas contained in the new constitution. They fulfilled a dual role: they were the architects of some of the foundations of the new constitutional text, and they taught the ideologies to model the beliefs about institutionality needed by those who broke it after the 1973 coup d'état.