Scielo RSS <![CDATA[Revista Colombiana de Psiquiatría]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0034-745020180003&lang=pt vol. 47 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Suicide behaviour in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502018000300139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Therapeutic Communities In Latin America: An International Descriptive Study In Different Countries Across Latin America]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502018000300140&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT Objective: In Latin America is not known for certain the quantity or quality of therapeutic communities (TCs) available in the region. The objective of this study is to describe and quantify the quantity and quality of the existing TCs in 5 different countries. Design: A multicenter quantitative description of the TCs was conducted in Argentina, Brazil, Colombia, Mexico and Peru. Methods: A survey was realized through the TCs regulatory entities of each country that accepted to participate in the study. Results: Of the 285 TCs identified in the 5 countries, 176 (62%) accepted to participate in this study. The TCs quality vas evaluated according to the scoring system stablished by De Leon, finding that 70% of the facilities have scores of 11/12 or 12/12 using these criteria. We also found that the majority of the De Leon criteria are known by more than 90% of the institutions, however, the dimensions of "separation of the community" and "encounter groups between residents" were the least known with 63 and 85% respectively. The main reasons for abandonment of TCs were "not accepting the rules of the institution", "lack of money" and "not feeling comfortable with the facilities". 98% of the TCs provided services to other substance abuse problems, 94% for alcohol and 40% for other types of substances. Conclusions: The majority of the TCs identified in our sample meet the quality criteria stablished by De Leon, mostly providing services for substance abuse. However, they should put in place additional policies to improve the unfulfilled conditions and investigate the reasons for the dissatisfaction and abandonment of these institutions.<hr/>RESUMEN Objetivo: En Latinoamérica no se conoce a ciencia cierta la cantidad o la calidad de las comunidades terapéuticas disponibles en los distintos países de la región. El objetivo de este estudio es identificar y describir la cantidad y la calidad de las comunidades terapéuticas existentes en 5 países de la región. Diseño: Se realizó un estudio multicéntrico descriptivo cuantitativo de las comunidades terapéuticas en Argentina, Brasil, Colombia, México y Perú. Métodos: Mediante las entidades reguladoras de las comunidades terapéuticas de cada país, se realizó una encuesta a las que aceptaran participar en el estudio. Resultados: De las 285 comunidades terapéuticas identificadas en los 5 países, 176 (62%) aceptaron participar en el estudio. La calidad de las comunidades terapéuticas se evaluó por las puntuaciones establecidas con los criterios de De León; se encontró que el 70% de las instituciones tienen puntuaciones de 11/12 o 12/12 según estos criterios. También se encontró que cumplen la mayoría de los criterios de De León más del 90% de las instituciones; sin embargo, las dimensiones «separación de la comunidad» y «grupos de encuentro entre residentes» fueron los menos cumplidos (el 63 y el 85% de las comunidades respectivamente). Las principales razones de abandono de las comunidades terapéuticas fueron no aceptar las normas de la institución, falta de recursos económicos y no sentirse a gusto con ella. El 98% de las comunidades terapéuticas prestaban servicios para problemas de abuso de otras sustancias, el 94% para abuso de alcohol y el 40% para otros tipos de abusos. Conclusiones: La mayoría de las comunidades terapéuticas identificadas en nuestra muestra cumplen los criterios de calidad establecidos por De León, y en su gran mayoría prestan servicios para abuso de sustancias, pero deben instaurarse políticas para mejorar las condiciones no cumplidas e indagar los motivos de las disconformidades y el abandono de estas instituciones. <![CDATA[Risk Factors and Hospital Mortality in Surgical and Non-surgical Patients with <em>Delirium</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502018000300148&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt resumen Introducción: El delirium es un síndrome neuropsiquiátrico frecuente y con graves consecuencias, especialmente para los pacientes ancianos y con deterioro cognitivo preexistente. Métodos: Estudio descriptivo de una única cohorte retrospectiva. El objetivo es comparar los factores de riesgo y la mortalidad según el tipo de tratamiento (quirúrgico y no quirúrgico) en un grupo de pacientes con delirium hospitalizados. Resultados: Se analizó a 184 pacientes con delirium hospitalizados, por causas quirúrgicas el 29,3% y no quirúrgicas el 70,7%. El 50,5% eran mujeres; el 50% de los pacientes tenían 74 anos o menos (intervalo intercuartílico, 27 arios), con diferencias estadísticas, siendo mayores los no quirúrgicos (p = 0,002). El 42,9% de los pacientes presentaban deterioro cognitivo previo, con mayor proporción entre los no quirúrgicos (el 50,8 frente al 24,1%) y diferencias significativas (p = 0,001). El 89,7% recibía medicamentos anticolinérgicos y el 99,5%, más de 3 medicamentos, sin diferencias significativas. La mitad de los pacientes permanecieron en hospitalización 16,3 días o menos (intervalo intercuartílico, 23 días), y fue significativamente más larga la estancia en el grupo quirúrgico (p &lt; 0,001); el 14,7% de los pacientes murieron en el hospital, sin diferencias estadísticas entre los grupos (p = 0,073). Discusión: No hubo diferencias significativas en la mortalidad entre los grupos, si bien fue mayor en el no quirúrgico (el 17,7 frente al 7,4%). En cuanto a la edad, se encontró que el grupo de mayor mortalidad (el no quirúrgico) tenía una edad y un deterioro cognitivo significativamente mayores, lo cual coincide con la literatura científica.<hr/>ABSTRACT Introduction: Delirium is a common neuropsychiatric syndrome with severe consequences, especially for elderly patients with pre-existing cognitive impairment. Methodology: Descriptive study of one retrospective cohort, with the aim of comparing risk factors and mortality between surgical treatment and non-surgical treatment in a group of hospitalised patients with delirium. Results: Of the 184 hospitalised patients with delirium analysed, 29.3% were for surgical causes and 70.7% for non-surgical causes. Just over half (50.5%) were women, and 50% of the patients were 74 years or less (interquartile range, 27 years), with statistical differences (P=.002). Prior cognitive impairment was observed in 42.9% of patients, with a greater proportion of non-surgical (50.8% vs 24.1%) with significant differences (P=.001). Anticholinergic medications were received by 89.7% of patients, and almost all of them (99.5%) received three or more medicines, with no significant differences. Half (50%) of the patients remained in hospital for 16.3 days or less (interquartile range, 23 days). Hospitalisation was significantly longer in the surgical group (P&lt;.001). The hospital mortality was 14.7%, with no statistical differences between groups (P=.073). Discussion: Although there were no significant differences in mortality between the groups, it was higher in the non-surgical (17.7% vs. 7.4%). Increased mortality was found in the older group (non-surgical) that also had significantly greater cognitive impairment, which coincides with that in the scientific literature. <![CDATA[The Visible and Less Visible in the Suffering of a Conversion Disorder in Children and Adolescents. A Qualitative Study of Illness Explanatory Models Presented to Caregivers of Children and Adolescents with Conversion Disorder]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502018000300155&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Antecedentes: El trastorno conversivo es un reto para los clínicos por los vacíos conceptuales en lo que respecta a la patogenia y cómo confluyen otras entidades psiquiátricas y la falta de aproximaciones a las vivencias tanto de pacientes como de familiares con la enfermedad. Objetivo: Describir los modelos explicativos (ME) que utilizan los cuidadores de niños y adolescentes con trastorno conversivo que consultan al Hospital Pediátrico de La Misericordia. Métodos: Se realizó un estudio cualitativo con una muestra por conveniencia de 10 casos atendidos entre mayo de 2014 y abril de 2015. La herramienta usada fue una entrevista en profundidad con padres y/o cuidadores. Resultados: Los cuidadores tienen diversas creencias en torno al origen de los síntomas, y consideran principalmente enfermedad, factores mágicos místicos y factores psicosociales. Se explican los síntomas en cada caso de varias maneras, y no se encontró una relación directa entre estas creencias, el patrón de síntomas y los comportamientos de búsqueda de ayuda. La presentación sintomática es polimorfa y genera interferencia principalmente en la actividad escolar de los pacientes. La atención médica se percibe como pertinente y la atención psiquiátrica, como insuficiente. Entre los itinerarios terapéuticos, se describen consultas con diversos agentes, además de la atención médica, incluidas medicinas alternativas y enfoques mágico-religiosos. Conclusiones: Los ME en trastorno conversivo son variados, pero incluyen con frecuencia elementos mágico-religiosos y factores psicosociales. Las creencias subyacentes no se relacionan directamente con la búsqueda de ayuda u otras variables.<hr/>ABSTRACT Background: Conversion disorder is a challenge for clinicians due to the conceptual gaps as regards its pathogenesis, the way in which it converges with other psychiatric disorders, and the lack of approaches to the experiences of both patients and family members with the disease. Objective: To describe Explanatory Models (EM) offered to caregivers of paediatric patients with conversion disorder who attended the Hospital de la Misericordia. Methods: A qualitative study was conducted with a convenience sample of 10 patients who attended the Hospital de La Misericordia, ¿Bogotá? between May 2014 and April 2015. The tool used was an in-depth interview applied to parents and/or caregivers. Results: Caregivers have different beliefs about the origin of the symptoms, especially considering sickness, magical-mystical factors, and psychosocial factors. The symptoms are explained in each case in various ways and there is no direct relationship between these beliefs, the pattern of symptoms, and help-seeking behaviours. Symptomatic presentation is polymorphous and mainly interferes in the patient's school activities. The medical care is perceived as relevant, and psychiatric care as insufficient. Among the therapeutic routes, consultations with various agents are described, including medical care, alternative medicine, and magical-religious approaches. Conclusions: EMs in conversion disorder are varied, but often include magical-religious elements and psychosocial factors. The underlying beliefs are not directly related to help-seeking behaviours or other variables. <![CDATA[Knowledge About ADHD in Primary Teachers of Public Schools of Sabaneta, Antioquia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502018000300165&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Objetivos: La presente investigación tiene como propósito describir los conocimientos de los docentes de básica primaria sobre el trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH), mediante entrevistas sobre información general, síntomas/diagnóstico y tratamiento, además de la autoeficiencia percibida. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo transversal de tipo poblacional, en el que participaron 62 docentes de colegios públicos del municipio de Sabaneta. Los maestros fueron evaluados mediante la adaptación española de la Knowledge of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (KADDS), una escala de estimación compuesta por 36 ítems de 3 alternativas de respuesta (verdadero, falso y no sé). Resultados: Los docentes contestaron correctamente a poco menos de la mitad de todos los ítems del cuestionario (48,52%). En concreto, fue en la subescala de síntomas/diagnóstico en la que tuvieron más aciertos, con un 69,35%, seguida de la subescala de tratamiento (45,30%) y, finalmente, la de información general (38,60%). Conclusiones: Según los datos obtenidos, se ratifica la necesidad de realizar intervenciones en este tema, para que esto se vea reflejado en nuevas técnicas de enseñanza que faciliten el aprendizaje y el desarrollo de los niños que padecen el trastorno.<hr/>ABSTRACT Objectives: The present research aims to describe the knowledge of elementary school teachers about attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) through interviews about general information, symptoms/diagnosis and treatment, in addition to perceived self-efficacy. Methods: A descriptive cross-sectional population study was carried out, involving 62 teachers from public schools in the municipality of Sabaneta. The teachers were evaluated by the Spanish adaptation of the Knowledge of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (KADDS), an estimation scale composed of 36 items of three alternative answers (true, false and I do not know). Results: Teachers correctly answered a little less than half of the items in the total questionnaire (48.52%). Specifically, it was in the subscale of dymptoms/diagnosis in which they presented more hits with 69.35%, followed by the treatment subscale (45.30%), and finally the general information (38.60%). Conclusions: According to the data obtained, the need for interventions on the subject is confirmed, so that this is reflected in new teaching techniques that facilitate the learning and development of children with the disorder. <![CDATA[Social Cognition in Schizophrenia: Cognitive and Neurobiological Aspects]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502018000300170&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt resumen La cognición social en la esquizofrenia actualmente es uno de los campos de mayor interés en los estudios de este trastorno. Se la conceptualiza comúnmente como el conjunto de operaciones mentales que subyacen a las interacciones sociales y que, por lo tanto, se relacionan con la capacidad para interpretar y predecir la conducta de los otros en los diferentes contextos sociales. La comunidad de investigadores ha definido las áreas funcionales que constituyen el dominio de la cognición social, que incluyen, al menos, la teoría de la mente, la percepción sensorial, la percepción social y la atribución de sesgos. Un variado conjunto de evidencias ha demostrado que las alteraciones de estas funciones en pacientes con esquizofrenia se vinculan con algunas de las manifestaciones clásicas de la psicopatología de la esquizofrenia, como los defectos en la sensopercepción, la conciencia de enfermedad y la atribución del origen y la autoría de actos humanos. Estas alteraciones conductuales se han vinculado a perturbaciones estructurales y funcionales en los constituyentes del llamado cerebro social. Este incluye un conjunto de áreas prefrontales mediales, parietales y temporales que se han asociado a algunas anomalías en la teoría de la mente, la percepción de emociones y la capacidad para considerar la perspectiva de los otros, fenómenos comúnmente encontrados en la esquizofrenia. Las futuras investigaciones en el dominio de la cognición social debieran orientarse a clarificar su vínculo con el cerebro social y la neurocognición.<hr/>ABSTRACT Social cognition in schizophrenia is currently one of the major fields of interest in studies of this disorder. It is commonly conceptualised as a set of mental operations underlying social interactions, and therefore related to the ability to interpret and predict the behaviour of others in different social contexts. The research community has defined the functional areas that constitute the domain of social cognition, including, at least, the theory of mind, sensory perception, social perception, and attributional bias. Different bodies of evidence have shown that alterations in these functions in patients with schizophrenia are linked to some of their main psychopathological dysfunctions, such as defects in sensory perception, insight and attributional origin, and authorship of human acts. These behavioural alterations have been linked to structural and functional disturbances in the constituents of the so-called social brain. This includes a set of medial parietal, temporal, and pre-frontal areas that have been associated with some anomalies in the theory of mind, the perception of emotions, and the ability to consider the perspective of others, phenomena commonly found in schizophrenia. Future research in the domain of social cognition should be aimed at clarifying its relationship with the social brain and neurocognition. <![CDATA[Pro-inflammatory Cytokines, Biomarkers, Genetics and the Immune System: A Mechanistic Approach of Depression and Psoriasis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502018000300177&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT Objective: To highlight the inflammatory and immunological mechanisms involved in depression and psoriasis. Methods: A comprehensive literature search was performed in various databases, in total 145 studies were selected. Results: Depression and psoriasis have an association. Immune mechanisms -the actions of tumor necrosis factor-a, interleukin 1 (IL-1), IL-2, IL-10, IL-22, IL-17, interferon-7, IL-1ß, prostaglandin E2, C-reactive protein, IL-6, and IL-8 etc.-, and some genetic changes are involved. Conclusions: A possible bidirectional relationship of psoriasis and major depression exists; i.e. the depression leads to psoriasis, and psoriasis leads to depression. We recommend more studies in the future to get a deeper and better understanding about this relationship.<hr/>RESUMEN Objetivo: Poner de relieve los mecanismos inflamatorios e inmunológicos involucrados en la depresión y la psoriasis. Métodos: Se realizó en varias bases de datos una búsqueda bibliográfica completa; en total se incluyeron 145 estudios. Resultados: Hay asociación entre depresión y psoriasis y están involucrados mecanismos inmunitarios -las acciones del factor de necrosis tumoral alfa, las interleucinas (IL) 1, 2, 10, 22 y 17, el interferón gamma, la IL-1ß, la prostaglandina E2, la proteína C reactiva, la IL-6 y la IL-8, etc. - y algunos cambios genéticos. Conclusiones: Hay una posible relación bidireccional entre psoriasis y depresión, es decir, la depresión lleva a psoriasis y la psoriasis lleva a depresión. Se recomiendan más estudios en el futuro para obtener una comprensión más profunda y mejor sobre esta relación. <![CDATA[Adolescence with Freud and Flaubert]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502018000300187&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt resumen El texto aborda dos aspectos fundamentales de la crisis en la adolescencia desde las obras de Sigmund Freud y Gustave Flaubert: su encuentro con su objeto del deseo, el goce, el acto sexual y las causas del desprendimiento de la autoridad paterna y sus efectos. Se estudiaron en la obra de Flaubert las causas del enigma que el autor deja entrever en su texto Memorias de un loco: ¿Soy Otro o yo mismo?, ese sentimiento de extrañeza en el adolescente enfrentado en el despertar de un sueno, con un sentido y un deseo nuevo del objeto de amor. El deseo ardiente de ser como un grande y las mociones hacia los padres, influyen las decisiones para las que el joven no está preparado, dadas la educación acuñada y las respuestas a sus investigaciones sexuales infantiles no satisfechas. Lacan puntúa que la relación sexual no existe y Freud puntúa el amor como siendo narcisista e infantil; las primeras manifestaciones amorosas, dado el fantasma que las recubre, continúan siendo las mismas, lo que se explica a través de Flaubert y del comentario de Lacan a Wedekind, en El despertar de la primavera. En la infancia el cuerpo de goce no está comprometido, por eso es tan simple; el adolescente sería ya una representación de la división del sujeto, del corte hecho por su inconsciente, del cual su cuerpo en ciertos casos portara las marcas, estará sorprendido, desconcertado por ese deseo nuevo que produce su inconsciente hasta el paso al acto sexual.<hr/>abstract The text approaches two fundamental aspects of the adolescent crisis from the works of Sigmund Freud and Gustave Flaubert: their encounter with their object in desire, pleasure, sexual act, and the causes the detachment from parental authority and their effects. A study was made on the work of Flaubert on the causes of the enigma, which the author suggests in his Memoirs of a Madman: Am I another or myself? That feeling of strangeness the adolescent experiences on waking up in a dream, with a new feeling and desire of the love object. The ardent desire of being like a grown-up, and the motions toward their parents, influence decisions for which the young are not prepared, given their cradled education and the unsatisfactory answers to their infant sexual investigation. Lacan notes that the sexual relationship does not exist. Freud rates love as being narcissistic and childish. The first amorous manifestations, given the fantasy that cloaks them always remain the same, as explained by Flaubert and Lacan's comment to Wedekind, in The Spring Awakening. In childhood the enjoyment of body is not involved. For this reason, it is so simple, the adolescent would be a representation of the division of the subject, the cut made by their unconscious, which their body, in certain cases, will carry the marks. They will be surprised, puzzled by this new desire that produces their unconscious to step toward the sexual act. <![CDATA[The Research Question in Clinical Practice: A Guideline for Its Formulation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502018000300193&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt resumen La elaboración sistemática de la pregunta de investigación permite al investigador enfocar el problema, orientar los métodos y postular posibles soluciones. En la práctica, todavía se observan dificultades en la formulación del problema de investigación. La diversidad de los escenarios clínicos, de donde resulta buena parte de las preguntas de investigación, hace que su formulación no se ajuste siempre a la estrategia PICO. El objetivo de este artículo es aportar una guía que facilite la formulación de las preguntas de investigación que surgen en la práctica clínica a médicos, especialistas y personal en entrenamiento.<hr/>abstract The systematic formulation of the research question allows the researcher to focus the study, guide the method decisions, and to put forward possible solutions. In practice, there are difficulties in the formulation of research problems. Diversity of clinical scenarios can lead to a mismatch between the structure of the research question and the classical PICO (population, intervention, control, and outcomes) format. The aim of this article is to provide guidelines that help in the proper formulation of clinical practice research questions for general practitioners, specialists, and healthcare personnel in training.