Scielo RSS <![CDATA[Historia y Sociedad]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-841720170002&lang=pt vol. num. 33 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Diplomat/certified knowledge alternatives in the public scene: an approximation to the quackery from the written press of the cities of Córdoba and Buenos Aires, Argentina in the 1920s.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente trabajo tiene por objeto examinar cómo la prensa escrita de las ciudades de Córdoba y de Buenos Aires (Argentina) definió la problemática del “continuo avance del curanderismo y la charlatanería” en distintos momentos de la década de 1920. En un contexto de escasa producción de la historiografía nacional relativa al estudio de las prácticas empíricas, buscamos sondear este problema en un conjunto de tramas propias de dos espacios geográficos disímiles que formaban -y forman parte aúnde un país con fuertes asimetrías regionales. Nos preguntamos cómo las representaciones periodísticas definen al “curanderismo” como un rompecabezas cuyas piezas remiten al Estado, los profesionales diplomados, la sociedad y los propios curadores empíricos. En nuestra reconstrucción reconocemos que estos discursos estuvieron atravesados por la línea editorial y la filiación ideológica a las que se adscribían cada uno de estos periódicos originarios de dos de las metrópolis más grandes de la Argentina. A partir de una metodología de trabajo de carácter cualitativo ponemos en perspectiva analítica un conjunto de noticias periodísticas procurando rescatar en esas ellas “voces y miradas” que contribuyeron a construir las prácticas empíricas del curar como problemática de la esfera pública en los años estudiados.<hr/>Abstract This paper aims to study how the written press of the cities of Córdoba and Buenos Aires (Argentina) defined the “continuous advance of quackery and charlatanry” at different times of 1920s. In a context of limited national historiography related to the study of the empirical practices, we want to probe this problem in two different geographic spaces that formed part -even today- of a country with strong regional inequalities. We wonder how journalistic representations defined “quackery” as a puzzle whose pieces refer to the State, graduate professionals, the society and the empirical healers themselves. In our reconstruction, we recognize that these discourses were influenced by the editorial course and the ideological affiliation to which the newspapers of two of the most important metropolis of Argentina asserted. Based on a qualitative methodology, we put into an analytical perspective a set of news with the aim to rescue “voices and looks” that contributed to build the empirical practices of heal as a social problem of the public sphere during the years of study. <![CDATA[Arguments for religious tolerance in Colombia, 1832-1853]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo muestra los argumentos esgrimidos a favor y en contra de la tolerancia religiosa en Colombia entre 1832 y 1853, poco antes de que esta fuera legalizada en la Constitución política de ese año. Por lo tanto, no nos interesa detallar el arribo de denominaciones religiosas diferentes a la católica, sino señalar las polémicas que se presentaron para crear en el país las circunstancias que permitieron, eventualmente, dicho arribo. Igualmente, el artículo plantea la visión práctica de la tolerancia religiosa, pues recién creada la república se creía que aquella era necesaria para favorecer las condiciones que debían redundar en civilización y progreso.<hr/>Abstract This article shows the arguments, pros and cons, about religious tolerance in Colom- bia between 1832 and 1853 before it was legalized by the constitution of that year. Therefore, we are not interested about the arrival of different churches than the Ca tholic but we want to present the previous discussions that allowed their later arrival. Equally, the article shows the pragmatic vision of the tolerance, which was seen as a necessary concept for civilization and progress. <![CDATA[Botany and topography: the problem of the levelling of plants in the scientific historiography on Francisco José de Caldas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200077&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La nivelación de las plantas suele reconocerse como uno de los conceptos centrales del pensamiento y la obra de Francisco José de Caldas. Sobre él se han dado diversas interpretaciones, pero su abordaje suele hacerse de paso y sin indagar con mucho detalle acerca de sus presupuestos y consecuencias teóricas. En este artículo, identificamos diversas perspectivas que se han ofrecido con relación al origen, la función y la definición del concepto. Nos interesa así mostrar las dificultades que se presentan en la historiografía científica al abordar este concepto, y cómo estas dificultades generan inquietudes acerca de la coherencia que existe entre las diferentes interpretaciones sobre él. En particular, defendemos la tesis de que la lectura del término “nivelación de las plantas” se ha enfocado más sobre las plantas que sobre la nivelación, es decir, más sobre la botánica que sobre la topografía. Este presupuesto historiográfico ha llevado a construir narrativas históricas que, a pesar de la dimensión topográfica explícita del propio término, lo ubican en la historia de la botánica antes que en la historia de la topografía.<hr/>Abstract The levelling of plants is usually recognized as one of the main concepts in the works and the thought of Francisco José de Caldas. There are different interpretations about this concept, but in general, the treatment is not very careful and does not really go into the details concerning its theoretical assumptions and consequences. In this article, we identify the diverse interpretations that historians have offered regarding the origin, the function and the definition of this concept. Our interest is to show the difficulties that the scientific historiography on Caldas faces when it deals with this concept, and how these difficulties generate uncertainty concerning the coherence that may exist between those different interpretations. In particular, we defend the thesis that the approach to the term “levelling of plants” has been focused more on the plants part than on the levelling part, that is, more on botany than on topography. This historiographic assumption has led to the construction of historical narratives that, despite the explicit topographic dimension of the term, place it in the history of botany and not in the history of topography. <![CDATA[A jungle of adventures and mysteries: expeditions to the Amazon region in Brazilian literature in the 1920s and 1930s]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Ese artículo analiza cinco novelas brasileñas publicadas entre 1925 y 1938, que tienen en común la ficcionalización de la realidad amazónica, por medio de narrativas de expediciones imaginarias a la región. De esta manera intentamos comprender cómo las élites del país la han representado para el público lector; cómo han concebido sus posibilidades de producción de riqueza; cómo han planeado su integración con la comunidad nacional; y cómo han interpretado sus fundamentos culturales y ambientales. Aunque teniendo en cuenta las diferencias conceptuales y político-ideológicas identificadas entre las novelas, se pudo observar que la Amazonía todavía era vista como una realidad propia y desconocida, un tesoro precariamente explotado, capaz de esconder secretos e incitar la imaginación de fantasías, horrores y prodigios. Así, concluimos que la vida amazónica estaba invitada a hacer parte de los anhelos modernizadores de la nación brasileña, y que la exploración predatoria de la naturaleza era una concepción bien aceptada entre los que pensaban alcanzar en la región la prosperidad material.<hr/>Abstract This paper analyses five novels published in Brazil from 1925 to 1938, having in common the narration of fictional expeditions to the Amazon region. Aiming to understand its representation, we try to figure out how elites conceived its possibilities of wealth production, its integration into Brazilian society and its cultural and environmental grounds. Even taking into account the conceptual and political-ideological differences among these novels, we observed that the Amazon region was still considered as a special, unknown reality, like a scarcely exploited treasure where secrets were hidden and fantasies, horrors and wonders could be imagined. In conclusion, the modernization pleas of Brazilian nation embodied Amazonian life, and the predatory exploitation of the environment was still a well-accepted means to promote material prosperity. <![CDATA[Intertextuality in the texts of Ancient Egypt: an analysis of the “sandbanks”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200135&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los textos literarios surgieron en el antiguo Egipto a comienzos de la dinastía XII. Sin embargo algunas metáforas, tópicos y expresiones que son recurrentes en los textos de ficción pertenecen a otros ámbitos narrativos, como los textos de las tumbas o monumentales. El concepto de intertextualidad nos permite analizar cómo los textos literarios dialogan permanentemente con otro tipo de discursos expresivos, cuestionando la autoría individual de los mismos, ya que el texto literario participa y es parte de una textualidad más amplia, interconectada y sin un único mentor. A través de la expresión Tsw “bancos de arena” analizaremos la relación intertextual de los textos literarios del Reino Medio con las autobiografías del Reino Antiguo y del Primer Periodo Intermedio, y algunos textos religiosos del Reino Nuevo como los Libros del Amduat. De este modo, pondremos en discusión los diferentes significados que la expresión Tsw fue adquiriendo según el contexto textual e histórico en el cual fue expresada. Lo que nos permite concluir que el texto literario se alimenta de la diversidad y narra tópicos que no le pertenecen del todo, es decir, ficcionaliza metáforas, expresiones, ideas y textos que encontramos en narraciones no ficcionales pero que se nutren de sus significados.<hr/>Abstract Literary texts emerged in ancient Egypt at the beginning of the 12th Dynasty. Nevertheless some metaphors, topics and expressions that are recurrent in the texts of fiction belong to other narrative fields, like the texts of the tombs or monumental. The concept of intertextuality allows us to analyze how literary texts permanently dialogue with other types of expressive discourses, putting in question the individual authorship of the same, since the literary text participates and is part of a broader, interconnected textuality, without a single mentor. Through the expression Tsw “sandbanks” we will analyze the intertextual relationship of the literary texts of the Middle Kingdom with the autobiographies of the Ancient Kingdom, and the First Intermediate Period and some religious texts of the New Kingdom as the Books of the Amduat. In this way, we will discuss the different meanings that the expression Tsw was acquiring according to the textual and historical context in which it was expressed. This allows us to conclude that the literary text is nourished by diversity and narrates topics that do not entirely belong to it, that is, it fictionalizes metaphors, expressions, ideas, texts that we find in nonfiction narratives but which are nourished by their meanings. <![CDATA[The bourgeois tensed universe: reputation, dishonor and honorableness in the second half of the 19 <sup>th</sup> century. The case of Juan Canals, Rosario (Santa Fe-Argentina)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el presente artículo nos proponemos analizar, a partir de un caso, la construcción de la imagen del burgués del siglo XIX en una de las ciudades del área litoral de la Argentina. Para ello nos enfocaremos en la trayectoria empresarial de Juan Canals, inmigrante catalán que arribó a la ciudad de Rosario (provincia de Santa Fe) en 1870, y nos detendremos en los conceptos de honra y honorabilidad que se erigieron a partir de su figura, en tanto que estos estructuraron el comportamiento de la época adquiriendo particular significado en el mundo burgués. Algunas de las preguntas que guían nuestro estudio se refieren a cómo esas virtudes influyeron en la construcción de la imagen que la prensa forjó de ciertos empresarios que adquirieron notoriedad social; el modo en que las mismas fueron percibidas y defendidas por los actores; y la manera en que esas percepciones pusieron en tensión la lógica con las que operaba el universo burgués.<hr/>Abstract Based on a case, in this paper we study the construction of the image of the 19th century bourgeois figure in a city in the coast of Argentina. We focus on Juan Canals’s business career. He was a Catalan immigrant who arrived to Rosario (province of Santa Fe) in 1870. We will look into the concepts of reputation and honorableness built from his figure, as they organized the behavior of that period, getting a particular meaning in the bourgeois world. Some of our questions ask for how did those merits influence the way the press built the image of certain businessmen who got social notoriety; how were those values perceived and defended by the actors; and how did those perceptions put in a state of tension the logics of the bourgeois universe. <![CDATA[Geography, State and Society in Colombia, 1930-1960. The Republic’s General Comptroller’s project of the Economic Geographies of Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente texto presenta un análisis de una iniciativa oficial -estatal-, que hasta el momento no ha sido muy considerada por los historiadores, en el marco de la formación del Estado colombiano en el siglo XX. Se trata del proyecto de elaboración de obras de Geografía Económica, a cargo de la Contraloría General de la República, con la idea de que fueran un instrumento de sus políticas nacionales, regionales y sectoriales, y una forma de difundir de manera pública un tipo de conocimientos nuevos sobre el país y sus recursos. El examen del proyecto, que es el objeto directo de análisis del texto, deja la idea de un Estado que luchaba por dejar atrás un siglo XIX excesivamente político y partidista, y que trataba de orientarse por un conocimiento técnico, producido por técnicos y expertos a su servicio, que no tuviera como referente primero a la política partidista, y que fuera más bien un instrumento del progreso material y social.<hr/>Abstract This paper analyses an official -state-ledinitiative, mostly ignored by historians until today, in the context of the Colombian nation-building process during the XX century. This initiative consisted in the elaboration of texts of Economic Geography by the Republic’s Office of the General Comptroller. Its purpose was to use these texts as tools to design national, regional, and sectorial policies, as well as to publicly disseminate a new kind of knowledge about the country and its resources. The examination of this project, which is the direct object of analysis in this article, shows a State that is struggling to leave behind an excessively partisan and political XIX century, while trying to guide itself by a body of technical knowledge. Such knowledge, produced by technicians and experts at the State’s service, tried to put aside partisan politics as its prime referent, and rather serve as an instrument of material and social progress. <![CDATA[The “Imago” of Kempis: Baroque speech as constructor of reality in the colonial New Granada]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200245&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Utilizando como fuente principal la Imitatio Christi de Thomas de Kempis -génesis de la prosa moral del barroco- el presente artículo se acerca a los mecanismos discursivos utilizados por la Iglesia católica en la Nueva Granada colonial para definir un arquetipo social. El uso del desengaño como fórmula para controvertir la realidad, controlando de paso el accionar social, se convierte aquí en centro del análisis, con lo cual se busca evidenciar que la Iglesia católica colonial americana buscó suplantar lo real a partir de una “imago”: imagen mental dotada de capacidad persuasiva, dirigida hacia el control de los cuerpos y las acciones de los sujetos.<hr/>Abstract Using as its main source the Imitatio Christi by Thomas de Kempis -the genesis of Baroque moral prose- this article approaches the discursive mechanisms used by the Church in colonial New Granada to define a social archetype. The use of disappointment as a formula to controvert reality, controlling social action, becomes here the center of analysis, which seeks to evidence that the American colonial church sought to supplant the real from an “imago”: mental image with persuasive capacity, directed towards the control of the bodies and the actions of the subjects. <![CDATA[“The same love, the same faith, the same tears”: ecclesial initiatives about the cult of Our Lady of El Quinche to defend the Republic of the Sacred Heart, Ecuador (1883-1889)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200279&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Dentro del conflicto Estado-Iglesia en el siglo XIX, el clero y el laicado intentaron defender el establishment que garantizaba la hegemonía de la Iglesia sobre el Estado y la sociedad. En ese marco, Ecuador experimentó algunas iniciativas eclesiales, entre 1883 y 1889, vinculadas a la idea de una República del Sagrado Corazón. El artículo analiza el caso de la Virgen del Quinche, culto colonial y de gran convocatoria, y el proceso de revalorización y reinterpretación de su historia. Este también experimentó otro de difusión y fortalecimiento del culto, vinculado a la imagen de la República, los conflictos políticos y el poder de la Iglesia. En el debate política-religión, los discursos y prácticas del clero y la feligresía permiten apreciar la intención de la Iglesia de apuntalar la idea de una república católica y una sociedad ordenada. En el presente artículo se citan y analizan manuscritos e impresos para contrastar múltiples voces y actos religiosos que performaron una mariología local sobre el Quinche y su reacción al contexto en el cual la hegemonía religiosa y la participación del clero en política fueron cuestionadas, y las relaciones dentro de la Iglesia estaban en recomposición.<hr/>Abstract Within the conflict between church and state in the 19th century, the clergy and laymen tried to defend the establishment where the church had hegemony over the state and society. Between 1883 and 1889, Ecuador experienced some ecclesial initiatives to defend which stood for the idea of a Republic of the Sacred Heart. This article studies the case of Our Lady of El Quiche, a colonial massive cult, which was part of a process of re-appropriation and reinterpretation of its history. It also suffered a process of spreading and strengthening of its cult, linking with the image of the Republic, political conflicts and the power of the church. Between politics and religion, the discourses and practices of the clergy and the faithful show the intention of the church to shore up its own idea of a catholic Republic and an organized society. In this article, the use of manuscripts and printed sources give information to contrast multiple voices and multiple religious acts which performed a new local Mariology about El Quinche and a reaction to a context in which the religious hegemony and the participation of the clergy in politics were questioned; meanwhile the relations inside the church were recomposing. <![CDATA[<em>Jornada</em> without Gaitán. Press, politics and gaitanismo (1948-1953)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200313&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo analiza los intentos del periódico gaitanista Jornada por adaptarse a las nuevas circunstancias de orden político que tuvieron lugar como consecuencia del asesinato de Jorge Eliécer Gaitán en 1948. Se destaca la forma en que los gaitanistas intentaron mantener vigente el órgano periodístico que sirvió como uno de los principales medios de integración del movimiento de apoyo a Gaitán desde su fundación en 1944. En primer lugar, el artículo explora el papel político del diario y su equipo editorial entre abril de 1948 y 1951 en medio de la inestabilidad política y social, el incremento de la violencia y las vacilaciones de los gaitanistas con respecto a su posición en la estructura partidista del liberalismo y en la vida pública en general. Luego, se comentará la postura específica de Jornada frente al Partido Liberal y al gaitanismo, para pasar a presentar las crisis que tuvo que sobrellevar el diario durante estos años y que afectaron de manera decisiva su presencia en la opinión pública. Finalmente, el texto hace referencia al carácter discursivo del órgano gaitanista en relación con el cubrimiento de la violencia política, destacando las estrategias que usó para reencontrarse con el lenguaje popular que lo caracterizó en sus primeros años.<hr/>Abstract This article analyzes the attempts of the Gaitanista newspaper Jornada for adapting to the new political circumstances that took place as a consequence of the assassination of Jorge Eliécer Gaitán in 1948. It underlines the way in which the Gaitanistas tried to keep in force the journalistic media, which served as one of the main means of integration that supported the movement of Gaitán since its founding in 1944. First, the article explores the political role of the newspaper and its editorial staff between April 1948 and 1951 amid political and social instability, increased violence and hesitations of the Gaitanistas with regard to their position in the party structure of liberalism and in public life in general. Then, we will comment on the specific position of Jornada with respect to the Liberal Party and Gaitanismo, to proceed to present the crisis that had to bear the newspaper during these years and that affected in a decisive way its presence in public opinion. Finally, the text refers to the discursive character of the Gaitanista paper in relation to the coverage of political violence, highlighting the strategies used to meet again with the popular language that characterized it in its early years. <![CDATA[Daniela Bleichmar, <em>El imperio visible. Expediciones botánicas y cultura visual en la Ilustración hispánica</em> (México: Fondo de Cultura Económica, 2016), 294 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200353&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo analiza los intentos del periódico gaitanista Jornada por adaptarse a las nuevas circunstancias de orden político que tuvieron lugar como consecuencia del asesinato de Jorge Eliécer Gaitán en 1948. Se destaca la forma en que los gaitanistas intentaron mantener vigente el órgano periodístico que sirvió como uno de los principales medios de integración del movimiento de apoyo a Gaitán desde su fundación en 1944. En primer lugar, el artículo explora el papel político del diario y su equipo editorial entre abril de 1948 y 1951 en medio de la inestabilidad política y social, el incremento de la violencia y las vacilaciones de los gaitanistas con respecto a su posición en la estructura partidista del liberalismo y en la vida pública en general. Luego, se comentará la postura específica de Jornada frente al Partido Liberal y al gaitanismo, para pasar a presentar las crisis que tuvo que sobrellevar el diario durante estos años y que afectaron de manera decisiva su presencia en la opinión pública. Finalmente, el texto hace referencia al carácter discursivo del órgano gaitanista en relación con el cubrimiento de la violencia política, destacando las estrategias que usó para reencontrarse con el lenguaje popular que lo caracterizó en sus primeros años.<hr/>Abstract This article analyzes the attempts of the Gaitanista newspaper Jornada for adapting to the new political circumstances that took place as a consequence of the assassination of Jorge Eliécer Gaitán in 1948. It underlines the way in which the Gaitanistas tried to keep in force the journalistic media, which served as one of the main means of integration that supported the movement of Gaitán since its founding in 1944. First, the article explores the political role of the newspaper and its editorial staff between April 1948 and 1951 amid political and social instability, increased violence and hesitations of the Gaitanistas with regard to their position in the party structure of liberalism and in public life in general. Then, we will comment on the specific position of Jornada with respect to the Liberal Party and Gaitanismo, to proceed to present the crisis that had to bear the newspaper during these years and that affected in a decisive way its presence in public opinion. Finally, the text refers to the discursive character of the Gaitanista paper in relation to the coverage of political violence, highlighting the strategies used to meet again with the popular language that characterized it in its early years. <![CDATA[RESEÑA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200358&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo analiza los intentos del periódico gaitanista Jornada por adaptarse a las nuevas circunstancias de orden político que tuvieron lugar como consecuencia del asesinato de Jorge Eliécer Gaitán en 1948. Se destaca la forma en que los gaitanistas intentaron mantener vigente el órgano periodístico que sirvió como uno de los principales medios de integración del movimiento de apoyo a Gaitán desde su fundación en 1944. En primer lugar, el artículo explora el papel político del diario y su equipo editorial entre abril de 1948 y 1951 en medio de la inestabilidad política y social, el incremento de la violencia y las vacilaciones de los gaitanistas con respecto a su posición en la estructura partidista del liberalismo y en la vida pública en general. Luego, se comentará la postura específica de Jornada frente al Partido Liberal y al gaitanismo, para pasar a presentar las crisis que tuvo que sobrellevar el diario durante estos años y que afectaron de manera decisiva su presencia en la opinión pública. Finalmente, el texto hace referencia al carácter discursivo del órgano gaitanista en relación con el cubrimiento de la violencia política, destacando las estrategias que usó para reencontrarse con el lenguaje popular que lo caracterizó en sus primeros años.<hr/>Abstract This article analyzes the attempts of the Gaitanista newspaper Jornada for adapting to the new political circumstances that took place as a consequence of the assassination of Jorge Eliécer Gaitán in 1948. It underlines the way in which the Gaitanistas tried to keep in force the journalistic media, which served as one of the main means of integration that supported the movement of Gaitán since its founding in 1944. First, the article explores the political role of the newspaper and its editorial staff between April 1948 and 1951 amid political and social instability, increased violence and hesitations of the Gaitanistas with regard to their position in the party structure of liberalism and in public life in general. Then, we will comment on the specific position of Jornada with respect to the Liberal Party and Gaitanismo, to proceed to present the crisis that had to bear the newspaper during these years and that affected in a decisive way its presence in public opinion. Finally, the text refers to the discursive character of the Gaitanista paper in relation to the coverage of political violence, highlighting the strategies used to meet again with the popular language that characterized it in its early years. <![CDATA[Ynformacion que va para el Real consejo de las Yndias etc. Sobre la antigua costubre de tirar los pres <em>identes</em> y oidores naranjas en las carnestolendas y del contento quel pueblo e honrra en ello a rrecibido [1578]]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200365&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En 1578, el fiscal de la Audiencia de Santo Domingo, Diego de Villanueva Zapata, inició un informe sobre la celebración de carnestolendas en la ciudad, por la participación activa de las autoridades reales que se lanzaban naranjas. Este uno de los pocos testimonios para América de este tipo de festividades en el siglo xvi de los españoles, el cual además permite ver un cambio político que se estaba dando en el seno de la Corona española frente a las celebraciones. Mientras Carlos V permitía este tipo de celebraciones en su imperio, Felipe II fue menos entusiasta al respecto. Se comenzó así a conformar ese alejamiento entre cultura popular y cultura docta que según Mijaíl Bajtín se configuró “plenamente” en el siglo xvii, cuando la cultura carnavalesca comenzó a mirarse con desconfianza, no solo en cuanto a la participación de las autoridades, sino de todos los individuos.<hr/>Abstract In 1578, the prosecutor of the Audiencia of Santo Domingo, Diego de Villanueva Zapata, began a report on the celebration of Shrovetide in the city, by the active participation of the royal authorities who threw oranges. It is one of the few testimonies for America of this type of festivities in the sixteenth century of the Spanish. It also shows a political change that was taking place within the Spanish Crown with respect to the celebrations. While Charles V allowed such celebrations in his empire, Felipe II was less enthusiastic about them. In this way, the departure from popular culture and learned culture began to take shape, which Mijaíl Bajtín points out as being “fully” shaped in the seventeenth century, when Carnival culture began to look at itself with distrust, not only with regard to the participation of the authorities, but of all individuals. <![CDATA[Erratum: Notes for a genealogy of state racism: Argentina between organized community and the deposed tyranny (1943-1958)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-84172017000200397&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En 1578, el fiscal de la Audiencia de Santo Domingo, Diego de Villanueva Zapata, inició un informe sobre la celebración de carnestolendas en la ciudad, por la participación activa de las autoridades reales que se lanzaban naranjas. Este uno de los pocos testimonios para América de este tipo de festividades en el siglo xvi de los españoles, el cual además permite ver un cambio político que se estaba dando en el seno de la Corona española frente a las celebraciones. Mientras Carlos V permitía este tipo de celebraciones en su imperio, Felipe II fue menos entusiasta al respecto. Se comenzó así a conformar ese alejamiento entre cultura popular y cultura docta que según Mijaíl Bajtín se configuró “plenamente” en el siglo xvii, cuando la cultura carnavalesca comenzó a mirarse con desconfianza, no solo en cuanto a la participación de las autoridades, sino de todos los individuos.<hr/>Abstract In 1578, the prosecutor of the Audiencia of Santo Domingo, Diego de Villanueva Zapata, began a report on the celebration of Shrovetide in the city, by the active participation of the royal authorities who threw oranges. It is one of the few testimonies for America of this type of festivities in the sixteenth century of the Spanish. It also shows a political change that was taking place within the Spanish Crown with respect to the celebrations. While Charles V allowed such celebrations in his empire, Felipe II was less enthusiastic about them. In this way, the departure from popular culture and learned culture began to take shape, which Mijaíl Bajtín points out as being “fully” shaped in the seventeenth century, when Carnival culture began to look at itself with distrust, not only with regard to the participation of the authorities, but of all individuals.