Scielo RSS <![CDATA[Revista Historia de la Educación Latinoamericana]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-723820100001&lang=pt vol. num. 14 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>PROFESSOR JOSÉ FÉLIX DE RESTREPO EDUCATOR OF COLOMBIA'S INDEPENDENCE GENERATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo de investigación es un estudio sobre la vida y el pensamiento educativo del Dr. José Félix de Restrepo, el Maestro de la Generación de Independencia de Colombia, quien desde Popayán, Antioquia y Bogotá formó numerosos políticos de la Primera República Granadina y la Gran Colombia. Su filosofía educativa y sus ideas sobre la educación primaria, secundaria y universitaria fueron las bases estructurales para la organización y consolidación de la educación en Colombia. En la misma forma, destacamos su lucha constante por la libertad de los esclavos.<hr/>This research work is a study on the life and the educational thoughts of Dr. José Félix of Restrepo, the Teacher of the generation of the independence of Colombia who from Popayan, Antioquia and Bogota formed a great many politicians of the first Grenadian Republic and Great Colombia (Gran Colombia). His educational philosophy and his ideas about primary, secondary and university educations were the structural bases that organised and strengthened education in Colombia. Similarly, we emphasize his relentless struggle for the enfranchisement of the slaves. <![CDATA[<b>JOSÉ FÉLIX DE RESTREPO, PROFESSOR AND POLITICIAN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La trayectoria de José Félix de Restrepo fue excepcional, si se la compara con el resto de los ilustrados. Pedagogo y político, autor de iniciativas para la liberación de los esclavos, se salvó del cadalso durante la Reconquista española. Mientras en Santafé fracasaban las iniciativas para llevar los contenidos ilustrados al interior de las aulas, Restrepo, en el Colegio Seminario de San Francisco de Asís de Popayán, exponía esos contenidos a través de una metodología propia. Posteriormente, en su natal Antioquia, propuso iniciativas que dieron lugar a la liberación a la liberación de los esclavos. En tiempos de la Gran Colombia, continuó con sus iniciativas a favor de los esclavos y su participación en la conformación de la República fue determinante. El objetivo de este artículo es determinar la influencia que tuvo Restrepo como pedagogo y como político a través de la metodología propia de la historia de la educación y de las ideas. Las referencias teóricas más importantes se refieren a la presencia de la Ilustración en la Nueva Granada, especialmente la Ilustración Católica, y a la puesta en marcha del discurso liberal. Se trata de destacar la participación de Restrepo en la tarea de llevar los contenidos ilustrados al interior de las aulas y las iniciativas que buscaron la liberación de los esclavos en la República de Colombia.<hr/>José Félix de Restrepo's career path was exceptional when compared with the rest of the enlightened figures. He was a pedagogue and a politician, the father of initiatives that lead to the enfranchisement of the slaves; he escaped the scaffold during the Spanish Reconquista. While the initiatives to introduce Enlightenment-based subject matters in the schools of Santafé were a failure, Restrepo expounded these subjects at the San Francisco de Asís Seminar College of Popoyán using a personal methodology. Later in his native Antioch he suggested initiatives in favour of the enfranchisement of the slaves. In the time of the Great Colombia he continued forwarding initiatives in favour of the slaves' enfranchisement and his participation in the construction of the Republic was decisive. This article aims at outlining Restrepo's influence as a pedagogue through his own methodology of the history of Education and ideas. The most important theoretical references are linked with the presence of the Enlightenment in New Granada, especially the catholicone, and the starting-off of a liberal discourse. We will emphasise Restrepo's participation in the task that consisted in introducing subjects influenced by the Enlightenment into schools as well as in his initiatives that attempted to give rise to the liberation of the slaves. <![CDATA[<b>ENLIGHTENED NEOGRANADIAN UNIVERSITY AND INDEPENDENCE OF COLOMBIA (1810 -2010)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El autor revisa la común opinión según la cual el intendente D. Juan Francisco Gutiérrez de Piñeres en 1779 dio marcha atrás en la reforma universitaria ilustrada del fiscal D. Francisco Antonio Moreno y Escandón en 1774 en el Nuevo Reino de Granada (Colombia). Eso es cierto en relación con el plan de estudios de filosofía y teología. No así en relación con el plan de estudios de jurisprudencia. En efecto, los dos ilustrados, el neogranadino y el castellano, no sólo mantuvieron el plan de estudios de jurisprudencia de 1774, sino que, además, cediendo sutilmente en aquellos planes de filosofía y teología para «volver al método de antes», es decir, el escolástico -en franca decadencia-, añadieron la asignatura de Derecho público, natural y de gentes, adoptando como manual la obra de J. G. Heinnecio (1681 -1741), «Elementa iuris naturae et gentium» (1738); autor incardinado en la corriente europea del derecho natural racionalista y, por tanto, pieza fundamental en las ideas liberales. En las pocas universidades de la monarquía española que la habían introducido fue abolida por real orden de 31 de julio de 1794 y ejecutada en el Nuevo Reino de Granada al año siguiente. Así pues, durante quince años aproximadamente los juristas peninsulares y neogranadinos se formaron en los ideales políticos de la Ilustración. Por tanto, demasiado tarde para desactivar, tanto en la Península como en el Nuevo Reino de Granada, esa «carga de efecto retardado». De ellos, 28 neogranadinos cayeron fusilados en la guerra de independencia de Colombia. Perdió así el naciente estado-nación su dirigencia jurídico política de primera línea. Circunstancia absolutamente determinante en sentido negativo para el posterior desarrollo político de la sociedad colombiana.<hr/>The paper reviews the communis opinio by which the intendente D. Juan Francis-co Gutiérrez de Piñeres blocked in 1779 the university reform that had been passed by the fiscal D. Francisco Antonio Moreno y Escandón in 1774 in the Nuevo Reino de Granada (Colombia). This is true regarding the Philosophy and Theology curricula, but not quite so regarding Law. As a matter of fact, the two enlightened politicians, the Neogrenadean and the Castillian not only kept the Law curriculum of 1774, but also, in the line of modifying the Philosophy and Theology curricula in orden to go back to the old system -the Scholastic methodology-, that at the time was in clear decadency, added a new subject, Public Law, Natural Law and Ius gentium, following tlhe account made by Heinnecius (1681 -1741) in his book "Elementa iuris naturae et gentium" (1738); Heinnecius was an author belonging to the European movement that was defending the understanding of Natural Law through the human reasoning, and therefore a propugnant of te new liberal ideas. In the few Spanish universities that had introduced the reform, it was abolished by Royal Decree of 31st of July of 1794, applied one year later in the Nuevo Reino de Granada. Therefore, during fifteen years the Castillian and Neogrenadean lawyers were exposed to the liberal ideas of underlying the Enlighment. And therefore, too late to deactivate that time-bomb in both sides of the Atlantic. Of thoselawyers, 28 from New Grenade were executed at the time of the war of independence in Colombia. The consequence was that newly independent republic lost a portioned of their-trained people, a curcumstance that had a negative influence later on the development of the political process in the Colombian society. <![CDATA[<b>ENLIGHTENED PROGRAMME VERSUS REPUBLICAN PROGRAMME IN THE NEOGRANADIAN EDUCATIONAL ISSUE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El establecimiento del Estado republicano marca una época de inflexión que tiene en lo educativo conexiones con los procesos de cambio desarrollados durante los últimos treinta años del siglo XVIII, así como con el carácter de los debates en torno a cómo educar a la gente de la naciente república, que se mantuvieron vivos casi durante todo el siglo XIX. La discusión sobre lo educativo giró básicamente en torno a tres problemas: los planes de estudio, la relación entre la educación superior y la Iglesia, y la controversia entre ciencias tradicionales y ciencias útiles, acerca de qué tipo de conocimiento promover, si mantener el método escolástico y su énfasis en la retórica, en la literatura y en el derecho, o promover el estudio de las ciencias prácticas asociadas al conocimiento basado en la experiencia.<hr/>The establishment of the Republican State marks a inflection epoch which have in education field connections with the change processes which were developed over the last thirty years of the eighteenth century, as well as in the debates about how to educate people of the nascent Republic, which were kept alive for most of the nineteenth century. The discussion about education was based on three issues: the curriculum, the relationship between higher education and the Church, and the controversy between traditional sciences and practical science. As well as, about what kind of knowledge to promote or if was necessary to keep the Scholastic method and its emphasis on rhetoric, literature and law, or to promote the study of practical sciences related to knowledge based on experience. <![CDATA[<b>INDEPENDENCEAND EDUCATION. </b> <b>REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo que presentamos plantea una visión de la educación tras la llamada sublevación de los Pasquines que aparecieron en la ciudad de Santa Fe de Bogotá en 1794.En el artículo analizamos las propuestas que se ofrecieron por parte de las autoridades coloniales para hacer frente a los problemas que afectaron al virreinato. Una de las soluciones propuestas para acabar con las opiniones adversas a la corona y al colonialismo pasaba por cambiar los sistemas educativos. Se pretendía volver al sistema anterior a la ilustración y a los nuevos filósofos ya que se temía que en España pasara lo que había sucedido en Francia. La Nueva Filosofía acabó cuestionando los derechos de la monarquía y el descontento social acabó con la vida del monarca y la proclamación de la república. Estas ideas pasaron a las colonias españolas donde algunos ilustrados comenzaban a pensar en repúblicas, poco definidas, cuestionando el orden monárquico. Para evitar el conflicto desde el arzobispado, y la Audiencia se propone acabar con los estudios de la Nueva Filosofía, cerrar las imprentas y la Biblioteca; así mismo, se propone intervenir en el catecismo de la doctrina para introducir preguntas y respuestas que refuercen el papel de la corona y la fidelidad de los súbditos. Este sistema de fidelización de súbditos será empleado posteriormente por las recientes repúblicas para incrementar el patriotismo entre los nuevos ciudadanos.<hr/>This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education. To avoid the social conflict, it proposes to finish with the studies of the New Philosophy, to close the printers and the Library. Likewise, the propose to intervene in the catechism of the catholic doctrine to introduce questions and answers that reinforce the paper of the crown and the loyalty of the subjects. <![CDATA[<b>ELEMENTARY EDUCATION AT THE DAWN OF THE INDEPENDENCE WITHIN AN IBERO-AMERICAN CONTEXT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo es resultado de una investigación sobre la enseñanza de las primeras letras en Chiapas, en las postrimerías de la colonia y durante la revolución de independencia. El trabajo contextualiza y examina el discurso educativo del régimen colonial, y lo compara con esfuerzos similares que tuvieron lugar tanto en España como en otros países de Iberoamérica. A partir de las fuentes consultadas, se concluye que fracasaron los esfuerzos realizados por la corona española en cuanto a la enseñanza de primeras letras dirigida a la población en general.<hr/>The article is the result of an investigation into the teaching of the first letters in Chiapas, in the aftermath of the colony and during the revolution of independence. The work contextualizes and examines the educational discourse of colonial regime, and compares it to similar efforts that took place in Spain and other countries in Latin America. Of the sources consulted, it concludes that they failed the efforts made by the Spanish Crown in teaching first letters addressed to the population in general. <![CDATA[<b>THE UNIVERSITY OF CHARCAS</b>: <b>THEORY AND POLITICAL ACTION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo pretende analizar el rol preponderante que asumió la Universidad San Francisco Xavier de Chuquisaca durante los debates y sucesos políticos que atravesaron el período que se desarrolla desde la expulsión de los jesuitas hasta los procesos de gobierno autónomos. El análisis se centrará en aquellas que prácticas y discursos que colaboraron con la formación de hombres de saber y como éstos se vincularon con la construcción y recreación de una élite política y cultural. Además, pretendemos considerar los vínculos entre instituciones políticas y administrativas de la Corona. Ya que en el estudio de las formas en que se establecieron estos vínculos pueden vislumbrarse las disputas, pugnas y competencias entre actores. En términos metodológicos, se utilizarán para la comprensión de la acción social aquellas perspectivas desarrolladas por el interpretativismo y la historia política. Éstas perspectivas, no solamente darán cuenta de las formas de intervención de los hombre de saber en la vida política, institucional y jurídica, sino sobre un proceso político que tuvo como protagonistas a Doctores y letrados en los sucesos revolucionarios de Charcas, Buenos Aires y Quito.<hr/>This paper analyzes the leading role he assumed the Universidad San Francisco Xavier de Chuquisaca during debates and political events that spanned the period runs from the expulsion of the Jesuits to the process of self-government. The analysis will focus on those discourses and practices which helped with the training of men of learning and how these are linked with the construction and recreation of elite political and cultural. In addition, we intend to consider thelinks between political and administrative institutions of the Crown. Since the study of the ways in which these links were established can be glimpsed disputes, conflicts and responsibilities between actors. In terms of methodology, will be used for the understanding of those social action developed by the Interpretative perspectives and political history. These perspectives will realize not only the forms of assistance from the man of learning in the political, institutional and legal, but on a political process that had as protagonists Doctors and lawyers on the revolutionary events of Charcas, Buenos Aires and Quito. <![CDATA[<b>THE PARTICIPATION OFTHE UNIVERSITY PROFESSORS OF CORDOBA IN THE BUILDING OF THE NATION 1810-1853</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la primera mitad del siglo XIX la Universidad Nacional de Córdoba de la República Argentina era un centro de estudios de reducida estructura pero con un enorme prestigio ganado a través de su historia. Ella sería protagonista -a través de sus ex alumnos-de la conformación de la Nación. En este artículo se tratará de analizar la participación de algunos de los universitarios desde el proceso de la independencia hasta que se sanciona la constitución nacional y la Universidad pasa a depender de la Nación.<hr/>At the middle of the XIX Century, The National University of Cordoba, in Argentina, was a studies focus of small sized structure but it had a enormous prestige earned through its history. This institution there will be protagonist through its former students, and for the generation of the argentine Nation State. This paper will be devoted to the scrutiny of Cordoba University since the independence process, during this highly period, while the nation was struggling to reach its organization and get a Constitution. As well as, this paper shows moment when the university becomes ¨national¨. <![CDATA[<b>A FEW THEMES ABOUT EDUCATION IN THE LIBERAL SALVADORIAN PRESS (1870-1890); WOMEN AND WORKERS WITH A LAIC EDUCATIONAL BACKGROUND</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo explora de manera sucinta tres problemáticas planteadas por algunos liberales salvadoreños de fines del siglo XIX. La emancipación civil de las mujeres a través de una renovada educación, la creación de escuelas nocturnas para artesanos o de institutos de enseñanza agrícola para jornaleros y la apuesta por una educación laica, se convirtieron en temas que aquellos consideraron claves para el progreso político, social y económico del país. Tales reflexiones son recogidas de ciertos periódicos que circularon entre 1870 y 1890. Ellos son el Diario Oficial, La Discusión, La República, La Unión y el Boletín municipal de Santa Ana.<hr/>This article briefly explorer three issues posed by some salvadorean liberals by the end of nineteenth century. The civil emancipation of women through a new approach to education, the creation of night school for artisans or institutes to teach agriculture to peasants and election of secular education became key issues for political, social and economic development in the country. These analyses were collected from local newspapers published between1870and1890: Diario Oficial, La Discusión, La República, La Unión and el Boletín municipal de Santa Ana. <![CDATA[<b>THE NATION AS A PROTAGONIST OF EDUCATION IN LATINAMERICA (1870-1930)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo expone las coordenadas generales de la educación nacional en América Latina entre los años 1870 y 1930. Para alcanzar este objetivo se desplegó un proceso sistemático de análisis de contenido de las principales fuentes en la materia, el que permitió, entre otras cosas, dar cuenta de la inédita importancia que adquirió la educación popular en estos años y del cómo las crisis que acompañaron a las transformaciones económicas y sociales de estos años hicieron que la educación de signo nacional adquiriera un protagonismo nunca antes visto.<hr/>During the years in wich were celebrated the centenaries of the latin american countries, the nation and the education achieved big importance. In these pages will be exposed an interpretative proposal to understand how there were forging the processes which made possible the idea of the nation, the classrooms were filled of flags, and so there will be a determined expansion of the popular education as well as educational systems were created in all the region. <![CDATA[<b>THE 'VOSEO', THE OTHER CASTILIAN OF AMERICA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>ARCHIVO GENERAL DE INDIAS, LEGAJO 709</b>: <b>Informe de Ingenieros: 17 de octubre de 1816</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>TEXTOS</b>: <b>EL ESTADO DE LA INSTRUCCIÓN Y EDUCACIÓN PÚBLICA EN LA NUEVA GRANADA 1815-1820</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>PROYECTO DE INVESTIGACIÓN</b>: <b>LA INDEPENDENCIA AMERICANA: TEXTOS, ENSEÑANZA E IMAGINARIOS ESCOLARES EN COLOMBIA Y ESPAÑA</b> <b>Código SGI 772</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>PROYECTO DE INVESTIGACIÓN</b>: <b>CIENTÍFICOS CRIOLLOS E INDEPENDENCIA DE LA NUEVA GRANADA.</b> <b>DEL VIRREINATO A LA GRAN COLOMBIA 1808 a 1819</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>PROYECTO DE INVESTIGACIÓN</b>: <b>EDUCADORES EN AMERICA LATINA Y EL CARIBE SIGLOS XVI A XXI</b><a href="#pie1"><sup>1</sup></a> <b>Convocatoria COLCIENCIAS 452 de 2008</b> <b>Código SGI 699</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>SOTO ARANGO, </b>Diana y <b>JUSTO CUÑO</b>, Bonito y otros. (2010<i>): LA CONSTRUCCIÓNDE LA NACIÓN IBEROAMERICANA. SIGLOS XIX A XXI "Conceptos y Métodos para la Historia y la Construcción de la Nación</i><b>. </b> Tunja, Búhos editores, ISBN 978-958-44-6446-0]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>SOTO ARANGO, </b>Diana. (2009): <i> Mutis, filósofo y educador. Una muestra de la realidad educativa americana en el siglo XVIII</i><b>. </b> Tunja, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>ACEVEDO TARAZONA</b>, Álvaro; <b>RODRÍGUEZ, </b>Diana María; <b>GIRALDO MEJÍA</b>, Nelson. (2009): <i> Los Pasos de Roa Martínez: Biografía de una Sociedad</i>. Pereira, Editorial. Universidad Tecnológica de Pereira]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>CUÑO</b>, Justo. (2008): <i> El retorno del Rey: El restablecimiento del régimen colonial en Cartagena de Indias </i>(1815-1821), Sevei de Comunicación y Publicaciones. Universidad Jaume I, Castellón de la Plana, Colección AMÉRICA, ISBN. 978-84-8021-616-2. págs. 481]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>CIVERA CERECEDO</b>, Alicia. (2008): <i>La escuela como opción de vida. La formación de maestros normalistas rurales en México, 1921-1945</i>. Zinacantepec, Estado de México, el Colegio Mexiquense, A. C. ISBN978-970-669-101-9]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>QUINTERO</b>, Inés. (2008). <i>La criolla principal. María Antonia Bolívar, la hermana del Libertador</i>. Bogotá, Editora Aguilar, ISBN: 978-958-704-691-5 <b><i>¿Las nuevas voces de la memoria patriótica, revisionismo histórico o los inconvenientes de la monumentalización o mitificación de la historia?</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>HOBSBAWN</b>, Eric. (2001): <i>Rebeldes primitivos. Estudio sobre las formas arcaicas de los movimientos sociales en los siglos XIX y XX. </i> Barcelona, Editorial Crítica, Traducción castellana de Joaquín Romero Maura]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>REVISTA DE INDIAS. </b>Consejo Superior de Investigaciones Científicas-CSIC- Volumen69, Número 246, 2009. 318p. ISSN .0034-8241]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>I FORO EDITORIAL DE ESTUDIOS HISPÁNICOS Y AMERICANISTAS</b>: Castellón - España, 21 - 23 abril de 2010]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>CÁTEDRA HISTORIA Y PROSPECTIVA DE LA UNIVERSIDAD LATINOAMERICANA 2010 "GÉNERO Y UNIVERSIDAD"</b>: Tunja -Boyacá, 20 abril, 11 mayo, 10 junio de 2010]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>X CONGRESO CENTRO AMERICANO DE HISTORIA</b>: Managua, 12 al 15 de julio del 2010]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>SIMPOSIO DISCURSOS POLÍTICOS DE LOS CIENTÍFICOS CRIOLLOS EN LA INDEPENDENCIA AMERICANA</b>: Bogotá, 27 de Julio de 2010]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>FORO NACIONAL DE LA CALIDAD EDUCATIVA 2010 APRENDIENDO CON EL BICENTENARIO PRIMERA INFANCIA, PREESCOLAR, BÁSICA, MEDIA Y SUPERIOR</b>: Bogotá, 27 al 29 de Julio de 2010]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago. <![CDATA[<b>XV CONGRESO COLOMBIANO DE HISTORIA MESA: LAS INDEPENDENCIAS AMERICANAS DISCURSOS POLÍTICOS DE LOS CIENTÍFICOS CRIOLLOS; DEL VIRREINATO A LA GRANCOLOMBIA 1809-1821</b>: Bogotá, 28 julio de 2010]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382010000100031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace un recorrido por el origen, tipos y desarrollo del voseo, forma con la que se expresan las dos terceras partes de los habitantes del continente americano, con el propósito de reflexionar sobre la posibilidad de que se incorpore a la enseñanza en las escuelas y en la producción de contenidos de los medios de comunicación de las regiones que lo utilizan habitualmente y lo conciben como un fuerte elemento de identidad cultural. Con el estudio del voseo se quiere contribuir a la comprensión de un fenómeno lingüístico muy arraigado en América Latina y el Caribe, que amerita un reconocimiento mayor y una investigación permanente, toda vez que su evolución a pesar de las rígidas reglas del castellano tradicional de España se constituye en un acto de rebeldía y autonomía como el que expresaron nuestros próceres hace doscientos para darnos la independencia.<hr/>This article covers the origin, types and development of the 'voseo', the second person singular form of address (as opposed to the Spanish second person plural form of address, N.d.T.) which two thirds of the Latin American inhabitants use. Its aims is to reflect about the possibility of introducing it into the teaching in schools and in the production of the contents in the media of the regions that use it regularly and view it as a strong element of cultural identity. Studying the 'voseo' contributes to understand a linguistic phenomenon deeply rooted in Latin America and the Caribbean that deserves a greater recognition and a continued research, since its development despite the rigid rules of traditional Castilian from Spain is taking the form of an act of rebellion and autonomy like the one our forefathers made to give us our independence two hundred years ago.