Scielo RSS <![CDATA[Colombian Applied Linguistics Journal]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-464120050001&lang=pt vol. num. 7 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412005000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>A Perspective of the Implications of the Common European Framework Implementation in the Colombian Socio-cultural Context</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412005000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt English language teaching around the world is taking new routes at an accelerated rhythm. As part of a globalized world, Colombia has been trying to accommodate to the new dynamics. One way to do this is through the de-contextualized implementation of standards adapted and/or adopted from overseas. This article aims at promoting reflection and awareness on implications that might arise due to the implementation of the Common European Framework (CEF) in Colombia. This paper bases its discussion on relevant literature related to bilingualism, the CEF and the Colombian Ministry of Education. The conclusion states the need for the construction of standards regarding foreign language education based on our contextual features, not leaving aside the issue of being globally competent.<hr/>La enseñanza del Inglés en todo el mundo está tomando nuevos caminos a un ritmo acelerado. Como parte de la globalización mundial, Colombia ha estado tratando de acomodarse a las nuevas dinámicas en la enseñanza de idiomas. Una forma de hacer esto es a través de la implementación descontextualizada de estándares de modelos de enseñanza-aprendizaje adaptados o adoptados de otros países. Este artículo pretende promover la reflexión y crear conciencia acerca de las muchas implicaciones que pueden surgir debido a la implementación del Marco de Referencia Europeo en nuestro contexto. Este documento fundamenta su tesis en bibliografía relacionada con el bilingüismo, el MRE (Marco de Referencia Europeo) y el MEN (Ministerio de Educación Nacional de Colombia). Las conclusiones muestran la necesidad de crear unos estándares para la educación en lenguas extranjeras teniendo en cuenta nuestras características contextuales, sin dejar de lado el hecho de ser globalmente competentes. <![CDATA[<b>Voices in a Preservice Teacher Discussion Group</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412005000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This discourse analysis study focuses on the dominant voices in a preservice teacher discussion group in a language variation course included in a teacher education program. The voices in the discussion group have what Bakhtin (1981) considers heteroglossic characteristics and what Kristeva (1986) calls intertextuality and what Fairclough (1992) considers interdiscursivity. The analysis of the voices shows textualized voices, that include appropriated voices from mentors or previous teachers that replace the personal voices, at times. The dominant voice of the teacher comes into conflict with the other dominant voices during discussions. Thus, the relationship of these voices structures the discussion group sessions.<hr/>Este estudio se trata de un análisis de los discursos que surgen en un áula de docentes en formación en un curso sobre variación del lenguaje. El análisis toma como punto de partida los conceptos de hetroglosia (Bajtin, 1981); intertextualidad (Kristeva, 1986); e interdiscursividad (Fairclough, 1992). La característica intertextual de los discursos se atribuye a la manera en que los docentes en formación a veces apropian los discursos de previos maestros, y de como estos discursos a veces se ven en conflicto con el discurso dominante del maestro durante las discusiones en el aula. Esta característica interdiscursiva hace evidente la infiltración y la influencia ideológica tanto en los discursos de los docentes en formación como en los del maestro. Las conclusiones a que se llegan dan una explicación del por qué los docentes en formación y el maestro apropian los discursos de otros. Se concluye que estos apropian otros discursos para ganar más acceso al poder o para formar un vínculo solidario con los demás. Al reconocer las dinámicas que surge de voces dialógicas y de resistencia en el aula, se puede mejor entender como estos factores contextuales influyen en nuestro empeño de entablar una relación dialógica con los estudiantes. <![CDATA[<b>Teacher Voice</b>: <b>how is it shaped?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412005000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article aims at being an invitation for the readers to reflect upon the way in which our voices as teachers are shaped. My own reflective process geared me towards the characterization of three key issues which -from my personal and professional experience- shape teacher voice. They are: the political relations of power, the curricular choices we make and their implications, and the government policies. Grounded on some Critical Pedagogy scholars, I define first, Critical pedagogy from my personal stand. Second, I present the definition of teacher voice, from different perspectives, including mine. Third, I describe and illustrate each of the three central features that may shape our voices as teachers and finally, I state some conclusions and pedagogical implications.<hr/>Este artículo pretende ser una invitación a los lectores para que reflexionen acerca de la forma en que nuestras voces como profesores son formadas. Mi propio proceso de reflexión me orientó hacia la caracterización de asuntos claves que- desde mi experiencia personal y profesional- forman la voz del profesor (a). Ellos son: las relaciones políticas de poder, las elecciones curriculares que hacemos y sus implicaciones, y las políticas gubernamentales. Basada en algunos teóricos de la Pedagogía Crítica, defino primero Pedagogía Crítica desde mi posición personal. Segundo, presento la definición de la voz del profesor (a) desde diferentes perspectivas, incluida la mía. Tercero, describo e ilustro cada uno de los tres rasgos centrales que pueden formar nuestra voz como profesor@s y finalmente, establezco algunas conclusiones e implicaciones pedagógicas. <![CDATA[<b>The Design of Reflective Tasks for the Preparation of Student Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412005000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The preparation of student-teachers to face the beginning in their profession requires from us, teacher educators, enriching discussions to share what we know and to build more solid grounds in our area. On the following pages, I describe how, in the specific context of a public university, I have designed and implemented a set of tasks within a reflective framework to support student- teachers' learning in their practicum. In this regard, a detailed explanation of how journal writing, conferences, focused reflection on tasks and responses to observation notes is included. Likewise, the experience of a student teacher working with tasks to solve a difficulty in the practicum, contributes to illustrate how reflective exercises support her development.<hr/>Preparar a los estudiantes en la práctica docente para lograr que éstos puedan enfrentar su comienzo en la profesión, requiere de nosotros, educadores de profesores, una discusión significativa en la cual se comparta lo que sabemos y sea posible construir bases más sólidas en nuestra área. A lo largo de las siguientes páginas, describo como en el contexto de una Universidad pública he diseñado e implementado un conjunto de tareas dentro de un enfoque reflexivo para apoyar el aprendizaje de los futuros profesores en la práctica docente. A este respecto, incluyo una explicación detallada de como la escritura de diarios, conferencias, tareas específicas y repuestas a las notas de observación del consejero son utilizadas. Además, la experiencia de una estudiante de práctica quien emplea las tareas para resolver una dificultad, contribuye a ilustrar como los ejercicios reflexivos apoyan su desarrollo. <![CDATA[<b>Conditions for monograph projects' by preservice teachers</b>: <b>lessons from the long and winding route</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412005000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper is based on the analysis of the nature of monograph projects undertaken by pre-service teachers at the Universidad Nacional de Colombia. It will examine the main factors that, according to the participants of a case-study, favour or limit the development of those projects. On the basis of our findings, we highlight the conditions associated with the successful fulfilment of what students are required to do in monograph projects.<hr/>Este documento se basa en el análisis de la naturaleza de los proyectos monográficos desarrollados por los docentes en formación inicial en la Universidad Nacional de Colombia. El informe examina los principales factores que, de acuerdo con los participantes de un estudio de caso, favorecen o limitan el desarrollo de dichos proyectos. Con base en lo encontrado, las autoras destacan las condiciones que se asocian con una culminación exitosa de lo que se exige a los estudiantes en el trabajo de grado. <![CDATA[<b>Searching for coherence in language teaching</b>: <b>the issue of teaching competencies</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412005000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This document is an attempt to show some theoretical issues teachers should take into account when adopting the commitment of teaching languages. Many things have been said about teaching languages, but there has not been any systematic reflection about teaching a foreign language in our context. Our foreign language history has shown that Colombian teachers implement many things in their classrooms without realizing the impact of those implementations in the theoretical and practical field. Nowadays, some changes have been given to the New ICFES State Examination, and The Ministry of Education (MEN) has proposed in the curricula orientations the language competence education. Due to these new demands, it is necessary to revise the way how a foreign language is taught in our educational context. To this respect, the present paper will mention some of the most important aspects teachers should reflect upon when dealing with language teaching. The first thing to do is to define the approach or the method to be used (the nature of language and of language learning) second, it is necessary to define the design to be implemented according to the theory proposed. The design will deal with the teaching objectives, the type of syllabus adopted (content choice and organization), the types of learning and teaching activities, the learner and teachers roles, and the role of instructional materials.<hr/>Este artículo busca mostrar algunos aspectos teóricos que deberían ser tenidos en cuenta cuando se opta por una enseñanza de lenguas. Mucho se ha dicho acerca de la enseñanza de lenguas, pero no ha habido una reflexión sistemática acerca de lo que es enseñar lenguas extranjeras en nuestro contexto. Muchos maestros implementan metodologías sin prever el impacto que éstas puedan tener en el aula. Hoy en día tanto el ICFES (Examen de Estado) como el MEN proponen unas orientaciones curriculares en torno a una educación por competencias. Este artículo presenta algunos elementos teóricos claves a considerar en la enseñanza de una lengua. En este sentido, se menciona la importancia en definir el enfoque y el método a trabajar (Aquí se precisa sobre la naturaleza de la lengua y del aprendizaje) seguidamente, se define el diseño a ser implementado de acuerdo con el enfoque adoptado. En el diseño se definen los objetivos de enseñanza, el tipo de sílabo, las diferentes actividades de enseñanza y aprendizaje, los roles del maestro y del aprendiz y el rol de los materiales de instrucción. <![CDATA[<b>In Consideration of Latino Children</b>: <b>a sociocultural perspective of literacy skills development using Literature Circles</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412005000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article, reflecting a sociocultural perspective and connections to current research, presents a discussion about the importance of engaging Latino children in literature circle discussions using culturally appropriate, meaningful, and relevant children's literature in classrooms in the United States. In addition, teachers are encouraged to be reflective practitioners and to consider a "funds of knowledge" perspective by taking time to understand the literacy practices of the families at home and how they may contribute to success in school for Latino children.<hr/>Desde una perspectiva sociocultural que relaciona investigaciones actuales este artículo presenta una discusión sobre la importancia de involucrar a niños Latinos en discusiones de círculos de literatura que usan la literatura de niños culturalmente apropiada, significativa, y relevante en aulas en los Estados Unidos. Además, los profesores son animados a ser practicantes reflexivos y a pensar que una perspectiva pedagógica basada en "los fondos de conocimiento" de los niños que consideran las prácticas de lectoescritura de las familias en casa pueden contribuir al éxito del aprendizaje y la escolaridad de los niños Latinos. <![CDATA[<b>Articulating english to specific content areas at Pontificia Bolivariana University</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412005000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The Pontificia Bolivariana University has decided to look for alternatives to make the study of English more relevant for students' professional practice. The authors of this article consider that Content Based Instruction (CBI) offers scenarios in which content and language learning can be developed in order to fulfill this goal. This article provides information in regards to the first stage of a five-phased project, designed for the Pontificia Bolivariana University. The first phase, which is described in this article, presents the context and background of the project, the CBI theoretical background intended to structure the CBI - Universidad Pontificia Bolivariana (UPB) model, the methodology developed to articulate content and language for this experience, the line of inquiry and some project implications.<hr/>La Universidad Pontificia Bolivariana ha decido buscar alternativas para hacer que el estudio del inglés tenga una posición relevante dentro de la práctica profesional de los estudiantes. Los autores de este artículo consideran que la Instrucción Basada en Contenidos (CBI) ofrece escenarios en los cuales el aprendizaje de contenido y lengua pueden desarrollarse para cumplir con este propósito. El artículo contiene la información acerca de la primera de cinco fases de un proyecto académico diseñado para la Universidad Pontificia Bolivariana. Por lo tanto, se procede a presentar el contexto y antecedentes del proyecto, el marco teórico de CBI que servirá para estructurar el Modelo CBI-UPB, la metodología propuesta para articular el contenido y la lengua en esta experiencia, algunos interrogantes que orientan la búsqueda y posibles implicaciones derivadas del mismo.