Scielo RSS <![CDATA[Colombian Applied Linguistics Journal]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-464120140002&lang=pt vol. 16 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Towards a 'figured' and 'imagined' world for the Colombian Applied Linguistics Journal</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Relational teaching</b>: <b>A way to foster EFL learners' intercultural communicative competence through literary short stories</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article presents an action research study in an advanced EFL class of the language program at a public university in Bogotá, Colombia in 2011. The study suggests that the inclusion of authentic multicultural short stories from the U.S. fosters learners' critical intercultural communicative competence (ICC) through the implementation of the Relational Teaching approach. The collected data demonstrated that learners developed critical intercultural skills through commonalities (a concept proposed by Relational Teaching) when they read literary short stories. Findings show that applying new teaching approaches and literature in EFL might contribute to create critical intercultural awareness.<hr/>Este artículo describe un estudio de investigación acción realizado en una clase de inglés avanzado perteneciente a un programa de lenguas modernas en una Universidad pública en Bogotá, Colombia en el 2011. El estudio sugiere que la inclusión de cuentos multiculturales de USA en el contexto de inglés como lengua extranjera (ILE) desarrolla la competencia comunicativa intercultural de los estudiantes mediante la implementación del enfoque “Enseñanza Relacional.” Los datos recogidos muestran cómo los estudiantes desarrollaron habilidades interculturales críticas a través de temas comunes o commonalities (un concepto propuesto por la Enseñanza Relacional) cuando leyeron los cuentos literarios. Los hallazgos muestran que la aplicación de nuevos enfoques de enseñanza en el contexto ILE puede contribuir a crear conciencia intercultural crítica. <![CDATA[<b>Towards implementing CLIL (Content and Language Integrated Learning) at CBS (Tunja, Colombia)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Lately, the use of CLIL in classrooms has been expanding due to the interest in educating bilingual children. In Colombia, this approach is becoming known and is being applied in many schools, mainly bilingual. This article presents a case study that sought to investigate how some of the characteristics of a content-based English class can be taken into account to implement CLIL at CBS to contribute to the education offered to these students. The study was supported by the latest theoretical constructs of CLIL from representative authors such as Coyle, Hood, and Marsh (2010), among others. The data consisted of six videotaped classes from fifth grade, a class observation form, a student questionnaire, an informal interview, a teacher's journal, and other documents such as the teacher's lesson plans. The results were qualitatively and quantitatively analyzed using Seliger and Shohamy (1990) techniques. The study revealed that the observed classes met several positive standards that can be used when implementing CLIL at the school such as language methodology and assessment. It was also found that specific CLIL characteristics such as the 4Cs and the language components need to be widely understood and worked by teachers and students before implementing CLIL at the school.<hr/>Últimamente el uso de CLIL en los salones de clase se ha incrementado debido al interés en educar niños bilingües alrededor del mundo. En Colombia, esta metodología se ha vuelto popular y está siendo usada en varios colegios, principalmente bilingües. El presente artículo explica el desarrollo de un Estudio de Caso adelantado con el fin de investigar cómo se usa CLIL en el colegio CBS para contribuir con la educación bilingüe ofrecida a los estudiantes. El estudio se construyó teniendo en cuenta las últimas teorías sobre CLIL desarrolladas por autores importantes, como Coyle, Hood y Marsh (2010) entre otros. Los datos se recolectaron utilizando videos, un formato de observación, un cuestionario para los estudiantes y un diario que llevaba el profesor. Los resultados se analizaron cualitativa y cuantitativamente utilizando las técnicas de Seliger and Shohamy (1990). Los resultaron revelaron que las clases observadas cumplen con la mayoría de los estándares de una clase de Inglés en términos metodológicos de la enseñanza y de evaluación de un idioma extranjero. De igual manera, se encontró que las 4C's y los componentes del lenguaje deben ser entendidos y trabajados por los docentes antes de implementar CLIL en los colegios. <![CDATA[<b>Classical test theory and item response theory</b>: <b>Two understandings of one high-stakes performance exam</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Language testing professionals and teacher educators have articulated the need for a broad variety stakeholders--including classroom teachers-- to develop assessment literacy. In this paper, we argue that when teachers are involved in local assessment development projects, they can expand their assessment knowledge and skills beyond what is necessary for conducting principled classroom assessments. We further claim that a particular analytic approach, Rasch analysis, should be considered as one possible element of this expanded assessment literacy. To this end, we use placement exam data from one Colombian university to illustrate how analyses from item response theory perspectives (Rasch analysis) differ from, and can usefully complement classical test theory.<hr/>Evaluadores de lengua y formadores de maestros argumentan que los involucrados en el campo de la educación, incluyendo los maestros de aula, deben desarrollar un conocimiento profundo en el tema de la evaluación. Planteamos que los profesores, a la hora de estar involucrados en el desarrollo de proyectos de evaluación, puedan expandir sus conocimientos y habilidades para ir más allá de la evaluación tradicional del aula. Para alcanzar este fin, proponemos que la herramienta de análisis Rasch sea considerada como una parte de esta expansión de conocimiento. En este ensayo, a través de los datos obtenidos de un examen de clasificación de lengua aplicado en un contexto universitario colombiano, ilustramos cómo el análisis Rasch puede complementar la teoría clásica de la evaluación. <![CDATA[<b>Preparing Net Gen pre-service teachers for digital native classrooms</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper explores Net Gen pre-service teachers' perspectives of future digital native classrooms based on the National Education Technology Plan (U.S. Department of Education, 2010). Participants were seven Net Gen pre-service teachers enrolled in a semester-long laboratory of practice project for Literacy Development for English Language Learners. Data were collected using a narrative strategy (Ginsburg, cited in Riessman, 1993) which consisted of analyzing information from participants' life stories produced during two audiotaped focus group conversations. Findings showed that pre-service teachers had positive perceptions and beliefs toward the laboratory of practices based on the experimental cyberlearning workstation framework designed by the authors. The hands-on experiences helped them enhance their digital native-like citizenship in order to meet future students' individual abilities and learning styles, and to encourage teaching with digital technologies. Some recommendations and limitations are also addressed.<hr/>Este artículo explora las perspectivas de profesores de la generación en red en formación sobre futuras aulas de nativos digitales, basadas en el Plan de Educación Tecnológica Nacional (Departamento de Educación de Estados Unidos, 2010). Los participantes fueron siete futuros docentes de la generación en red, inscritos en un laboratorio de un semestre de duración del proyecto de práctica para el Desarrollo de la Alfabetización para estudiantes del idioma inglés. Los datos fueron recolectados a través de una estrategia narrativa (Ginsburg, citado en Riessman, 1993), que consistía en analizar la información de las historias de vida de los participantes, producidas en dos conversaciones grabadas en video con grupos focales. Los resultados mostraron que los profesores en formación tenían percepciones positivas y creencias hacia el laboratorio de prácticas basadas en el marco de trabajo CyberLearning experimental diseñado por los autores. Las experiencias prácticas ayudaron a mejorar su ciudadanía de nativo digital con el fin de satisfacer las futuras capacidades individuales de los alumnos y estilos de aprendizaje, y para fomentar la enseñanza con tecnologías digitales. De igual manera, se abordan algunas recomendaciones y limitaciones. <![CDATA[<b>EFL student teachers' learning in a peer-tutoring research study group</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In order to become peer-tutors in a BA program in Modern Languages, a group of English as a Foreign Language (EFL) student teachers attended a study and research group in a university. Throughout their participation, prospective teachers collaborated and reflected by means of task completion and dialogue to learn the theory and practice of tutoring and research. Additionally, participants provided survey, journal, and interview data to contribute to the exploration of how their group membership shaped them academically and personally. Results suggested that student teachers increased their knowledge of English due to their use of real-life group dynamics, among others. Furthermore, they updated and expanded their competencies to monitor pedagogical situations, design strategies, and solve problems.<hr/>Con el fin de convertirse en tutores de sus compañeros en un programa de Lenguas Modernas, un grupo de estudiantes profesores de inglés como lengua extrajera asistió a un grupo de estudio e investigación en una universidad. Los futuros profesores colaboraron y reflexionaron por medio de tareas y diálogo para aprender la teoría y práctica respecto a tutorías e investigación. Igualmente fueron encuestados y entrevistados para explorar cómo su pertenencia al grupo los influenciaba académica y personalmente. Nuestro análisis sugiere que los estudiantes incrementaron su conocimiento del inglés al utilizar estrategias y ser expuestos a la dinámica del grupo basada en la vida real. Además, actualizaron y expandieron sus competencias para monitorear situaciones pedagógicas, diseñaron estrategias y resolvieron problemas en su práctica. <![CDATA[<b>Collaborating and interacting</b>: <b>Walking together towards our learning community</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article presents the findings of a research study which aimed to explore the collaborative practices of a group of intermediate level students and the way in which students' interactions contributed to the initial steps towards the establishment of a learning community. Collaboration in this particular study was seen as the actions students took in order to work together towards a common goal. Data revealed that participants went through a three-stage process that moved from individual perspectives to dialogic exchanges to collective constructions of knowledge that emerged from the community they initiated. As students participated in collaborative tasks, they progressively built closer relationships and their sense of belonging to the group progressively increased.<hr/>Este artículo presenta los hallazgos de una investigación cualitativa en la cual se exploraron las prácticas colaborativas de un grupo de estudiantes de nivel intermedio y como estas interacciones contribuyeron al inicio de una comunidad de aprendizaje. El concepto de colaboración representó las acciones tomadas para la realización colectiva de un producto objetivo. Los hallazgos revelaron un proceso de tres etapas en el cual los participantes pasaron de perspectivas individuales a intercambios dialógicos que resultaron en construcciones colectivas de conocimiento. Igualmente, a medida que los estudiantes tomaron parte en actividades colaborativas se establecieron relaciones más cercanas y el sentido de pertenencia al grupo se hizo más evidente en los participantes. <![CDATA[<b>The power of the epideictic speech as motivation and <i>homonoia </i>strategy</b>: <b>A case of freshmen students at Universidad Distrital</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La retórica epidíctica es muy usada en el territorio escolar especialmente cuando de valores se trata. El epidíctico contribuye a moldear el carácter, por lo que en nuestra época deba tomársele en serio. Ubicar la retórica epidíctica en el ámbito del aula de clase y pensar las formas como se alaba y censura es lo que denominamos en este trabajo el epidíctico como valorización, y se muestra su fuerza para co-construir con los Otros. La vocación política consiste en llegar a convertir el epidíctico en un laboratorio social, que en esta perspectiva retórica exige comprender que la pedagogía también es un intercambio de emociones. La orientación de este trabajo es pues resignificar el concepto del género discursivo epidíctico en la educación universitaria a partir de la investigación empírica que recoge las interacciones de profesores y estudiantes. En este artículo presentamos los resultados de investigación de dos categorías de análisis: el Ethos y las fórmulas epidícticas.<hr/>The praise and the censure are always present in the classroom rhetoric epideictic speech, particularly when the teacher transmits values. The epideictic speech also contributes to shape the students' personality, and this is why nowadays, this speech must be taken seriously. Locating this speech in the classroom environment, and thinking of the different ways to praise and to censure is what we call, in this work, the epideictic as valuation and its power to cobuild with the others. The political vocation is making the epideictic to become a social laboratory under this rhetoric perspective, where the pedagogy must be also understood as an exchange of emotions. The approach here is to give the concept of the epideictic speech genre in the university education a different meaning, based on an empiric research. The results of the research of two categories of analysis are presented: The Ethos and the Epideictic formulas. <![CDATA[<b>The role of meaningful interaction and drama techniques in the education of students with visual impairment at UACh</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo da cuenta del desarrollo del proyecto "Propuesta y validación de metodologías activas para la inclusión de estudiantes con discapacidad visual durante los ciclos de bachillerato" (DEP 2012-01) en la Universidad Austral de Chile (UACh). El objetivo general de este proyecto es sensibilizar a los docentes de la UACh con respecto a los procesos de enseñanza a personas con necesidades especiales (PcNE): discapacidad visual, a través de un taller con metodologías activas y técnicas teatrales aplicados a los distintos departamentos, Escuelas y Centros de la institución durante los años 2013 y 2014. En este trabajo, primero se especifica la metodología de investigación y las actividades a realizar en el marco del proyecto. Acto seguido, se expone la situación problemática actual en torno a la inclusión en establecimientos educacionales y universidades, la importancia de la interacción significativa en el proceso de aprendizaje y el rol del profesor y los estudiantes en el mismo. Finalmente, se presenta la metodología de trabajo impulsada en el marco del proyecto: el uso de los sentidos y las técnicas dramáticas, así como la propuesta pedagógica para el trabajo con estudiantes que presentan necesidades especiales en el aula, utilizada en los talleres de sensibilización docente, realizados en el marco del proyecto.<hr/>This article informs about the development of the project entitled "Proposal and validation of active methodologies for the inclusion of students with visual impairment (SwVI, hereafter) in the first two years of college" (DEP 2012-01) at Universidad Austral de Chile. This project seeks to involve professors at UACh in the teaching process of students with special needs (SwSN): visual impairment, through a workshop of active methodologies and drama techniques in the different Departments, Schools and Centers of the institution in 2013 and 2014. First, the investigation methodology and the activities to be utilized in this project are specified. Then, this article presents the State of the Art related to inclusion in educational institutions and universities, the importance of meaningful interaction, and the teachers and students' role in the learning process. Finally, the article shows the methodology developed in the framework of the project: the use of the senses, drama techniques, and the teaching proposal implemented in the awareness-raising workshops for the teaching of students with special needs. <![CDATA[<b>Intercomprehension between Latin languages</b>: <b>A tool for the development of multilingualism in Chile</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el marco de la integración de Chile en el mundo globalizado, los avances del plurilingüismo cobran una real importancia, especialmente en el desarrollo de los enfoques plurales, dentro de los cuales destaca la intercomprensión de lenguas. Se señalan aquí los beneficios que su aplicación produciría en la educación chilena, indicando sus principios, fundamentos y elementos característicos, con el propósito de exponer posteriormente los principales proyectos o programas desarrollados en Europa desde hace 20 años, así como las realizaciones de estos en Sudamérica. De manera sucinta se describe el manual chileno Interlat y se da cuenta de las apreciaciones señaladas por los estudiantes una vez finalizada su participación en los cursos dictados.<hr/>In the framework of Chile's integration into the globalised world, progress in plurilingualism looms really large; particularly in the development of plural approaches, amongst which language intercomprehension is to be highlighted. Benefits of this approach application in the Chilean education are mentioned here, namely, principles, basis and characteristic elements of it; and main projects and programmes developed in Europe for more than 20 years and implementations in South America are subsequently presented. Interlat, the Chilean Handbook is succinctly described as well as the impressions of the students once the course is over. <![CDATA[<b>Scientific communication and the nature of science</b>: <b>An illustration of oscillations from researcher's proximity to researcher's distance in scientific titles and its pedagogical implications</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Although positive science has progressed under the spell of the objectivity paradigm and the primacy of its method, scientific discourse shows how this paradigm has not survived for long. Based on our research on scientific titles, the purpose of this work is to reflect on the demythification of this paradigm through title discoursive strategies. Thus, 1) reflections on science, particularly its communicative potential, from the point of view of the epistemology of science are provided, and 2) examples from a title database including 570 research and review paper titles written in English in the fields of biological and social sciences are analyzed as excerpts of pendulations to communicate knowledge via total agency concealment, particularly following an object-based approach, to agency textual proximity. These title oscillations illustrate how scientists choose to show themselves in the process of knowledge communication and give clues on how to explicitly teach these strategies. Though restricted to a specific example, these clues shed light on what issues regarding the communicative approach of science could be explicitly taught to effectively guide title reading and writing in science.<hr/>Basándonos en nuestros estudios sobre títulos científicos, este trabajo reflexiona sobre la desmitificación del paradigma de objetividad según las estrategias discursivas de los títulos científicos. Por tal razón: 1) se reflexiona sobre el quehacer científico, particularmente la comunicación, desde la perspectiva de la epistemología de la ciencia, y 2) se analizan a la luz de la perspectiva de la Gramática Sistèmico Funcional ejemplos tomados de una base de datos construida con 570 títulos científicos de artículos de investigación y de revisión en inglés en áreas de ciencias biológicas y sociales. Nuestras reflexiones muestran que en la comunicación del conocimiento a través de los títulos, el científico/ comunicador elige mostrarse u ocultarse en el texto a través de distintas estrategias de discurso. Si bien nuestras reflexiones se restringen a un territorio muy pequeño de los artículos científicos, como lo es el territorio de los títulos, las oscilaciones observadas no solo ilustran esta elección sino que también determinan claves a seguir hacia una enseñanza explícita que garantice la escritura y lectura apropiadas de los títulos científicos. <![CDATA[<b>Functional grammar and the development of intercultural skills on the teaching</b> <b>of Spanish as a foreign language</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito de este artículo es ejemplificar un tipo de análisis discursivo fundamentado en la gramática funcional (GF) que pueda explorarse en el aula de español como lengua extranjera (ELE), para ampliar las competencias interculturales. Con ello se hace alusión a la relación complementaria entre lenguaje y cultura, y se enfatiza el qué decir acerca de los "otros" y el cómo decirlo. La GF puede constituirse en una herramienta que proporcione un análisis "objetivo" de los datos de la cultura, puesto que se ocupa del lenguaje usado en diferentes textos y contextos, en función de que las descripciones de los sistemas de lenguaje estén integralmente relacionadas con las de los contextos sociales. Así, es posible, por ejemplo, detectar los prejuicios sexistas codificados en el lenguaje usado en parte de la música popular de Colombia (el denominado "vallenato"). Para esa ilustración, se planteará un punto de vista acerca de la descripción de los actores sociales y de los procesos llevados a cabo en una canción vallenata y su contextualización con las relaciones de género establecidas en el Caribe colombiano.<hr/>The purpose of this document is to describe a discourse analysis, based on functional grammar (FG), as an approach to intercultural competence in the Spanish as a foreign language classroom. This alluded to the complementary relationship between language and culture emphasizing what to say about the "other" and how to say it. FG could provide an "objective" data culture analysis as it has to do with language used on different texts and contexts; so the descriptions of language systems are integrally related with the descriptions of social contexts. As an illustration, we will describe the social actors and the verbal processes on a lyric of "vallenato", and their contextualization on Colombian Caribbean's gender relations.