Scielo RSS <![CDATA[Profile: Issues in Teachers' Professional Development.]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-079020250002&lang=pt vol. 27 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The Need to Pay More Attention to Ethical Issues When Publishing in Scientific Journals]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Preservice Teachers’ Self-Efficacy Beliefs for Promoting Learner Autonomy in English Language Education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Preservice teachers’ self-efficacy beliefs influence their willingness and ability to promote learner autonomy in schools. This study aimed to investigate the self-efficacy beliefs of a group of preservice teachers in an initial English language teacher education programme, where they were prepared and encouraged to promote pedagogy for autonomy. Data were gathered through questionnaires and focus group interviews. Findings indicate a relatively high sense of self-efficacy regarding the promotion of learner autonomy. Personal and contextual factors that enable or constrain those beliefs were identified, with implications for how initial teacher education programmes may foster preservice teachers’ readiness to value and enact learner-centred pedagogies.<hr/>Resumen Las creencias de autoeficacia de los docentes en formación influyen en su disposición y habilidad para promover la autonomía en las escuelas. Este estudio investiga las creencias de autoeficacia de un grupo de docentes en formación en un programa de formación docente inicial en enseñanza de inglés que promovía la pedagogía para la autonomía. Los datos se recopilaron mediante cuestionarios y grupos focales. Los resultados indican un sentido relativamente alto de autoeficacia con respecto a la promoción de la autonomía. Se identificaron factores personales y contextuales que permiten o limitan estas creencias, con implicaciones sobre cómo los programas de formación docente inicial pueden fomentar la preparación de futuros docentes para valorar e implementar pedagogías centradas en el aprendiz. <![CDATA[Classroom Observation at Hogwarts: A Genetic Analysis of a Preservice English Teacher’s Identity Development]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This qualitative study focuses on the identity development of an English language preservice teacher during a series of classroom observation activities that involved analysing filmic representations of fictional teachers. Data were collected through video observations, script-based tasks, group discussions, and semi-structured interviews. Data were analysed at three levels: microgenetic (identity development process from thinking to speaking), ontogenetic (meanings about the self and the teaching profession), and sociocultural (fictional classrooms and teacher education contexts). Results evidenced that the participant’s beliefs and conceptions about language learning and teaching, possible selves, and inner dilemmas played a role in identity development. In conclusion, interaction with the Harry Potter series as a cultural and pedagogical artefact in the virtual practicum contributed to the participant’s identity development.<hr/>Resumen Este estudio cualitativo analiza el desarrollo de la identidad de una profesora de inglés en formación durante una práctica virtual que implicó el análisis de representaciones cinematográficas de profesores ficticios. Los datos se recopilaron mediante observaciones, tareas basadas en guiones, discusiones grupales y entrevistas semiestructuradas. El análisis involucró tres niveles: microgenético, ontogenético y sociocultural. Los resultados evidenciaron que las creencias y concepciones de la participante sobre el aprendizaje y la enseñanza de lenguas, los posibles “yo” y los dilemas internos desempeñaron un papel en el desarrollo de su identidad. En conclusión, la interacción con la serie de Harry Potter como artefacto cultural y pedagógico en la práctica virtual contribuyó al desarrollo de la identidad de la participante. <![CDATA[Research Engagement Among University EFL Lecturers in Vietnam: A Positioning Theory Perspective]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200049&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Most Vietnamese university lecturers, especially those who teach English as a foreign language (EFL), have always considered research practice an unfamiliar area and seem disempowered from conducting research activities. Hence, this qualitative study investigates the research engagement of 21 Vietnamese EFL lecturers from a positioning theory perspective, as evidenced in semi-structured interviews. The findings revealed the participants’ insights into research when they play different roles: (a) lecturer, (b) action researcher, (c) EFL teacher, and (d) impossible-mission accomplisher. Regardless of the participants’ positions, their research engagement was low and depended on their perception of such roles. The study discusses implications for fostering academics’ research in higher education within and beyond Vietnam.<hr/>Resumen La mayoría de los profesores universitarios vietnamitas, especialmente aquellos que enseñan inglés, consideran la práctica investigativa un área poco familiar y parecen desmotivados para llevar a cabo actividades investigativas. Este estudio cualitativo analiza la participación en la investigación de 21 profesores vietnamitas de inglés desde la perspectiva de la teoría del posicionamiento, utilizando entrevistas semiestructuradas. Los hallazgos revelaron las percepciones de los participantes sobre la investigación cuando asumen diferentes roles: (a) profesor, (b) investigador de acción, (c) docente de inglés y (d) realizador de misiones imposibles. Independientemente de sus roles, la participación en la investigación fue baja y dependió de cómo percibían dichos roles. El estudio discute implicaciones para fomentar la investigación académica en la educación superior dentro y fuera de Vietnam. <![CDATA[The Development of Statistical Literacies in Colombian Applied Linguistics Teacher-Researchers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200065&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The action research study reported in this paper aimed to develop the statistical literacy of five applied linguistics teacher-researchers enrolled in a doctoral programme at a Colombian public university. A 16-week statistics course was tailored to their needs. Evidence from pre- and post-tests, three assignments, and retrospective reflections indicated that participants improved in performing, interpreting, and reporting quantitative data analyses and results, as well as in critically analysing quantitative research studies. Positive perceptions were also reported about the course design. It is concluded that tailored statistical training at early stages of a doctoral programme helps applied linguistics teacher-researchers develop statistical literacies. Implications for statistical training in undergraduate and graduate applied linguistics programmes are also discussed.<hr/>Resumen Esta investigación-acción buscó desarrollar la literacidad estadística de cinco docentes investigadores en lingüística aplicada inscritos en un programa doctoral de una universidad pública colombiana. Un curso de estadística de 16 semanas se adaptó a sus necesidades. Las pruebas de entrada y salida, las tareas pedagógicas y la reflexión retrospectiva mostraron cómo los participantes progresaron en la realización, la interpretación, el reporte de análisis y resultados estadísticos y en el análisis crítico de estudios cuantitativos. También se registraron percepciones positivas sobre el diseño del curso. Se concluye que la formación estadística al inicio del programa de doctorado ayudó a los participantes a desarrollar habilidades estadísticas. Además, se analizan las implicaciones para la formación estadística en lingüística aplicada en programas de pregrado y posgrado. <![CDATA[Ethnography of Multimodal Communication: An English-Mediated University Classroom Interaction Analysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This study combines multimodal interaction analysis and ethnography of communication to examine the social dynamics of the English classroom. It investigates the ways in which norms of interaction are established and enacted, how such norms shape and transform the social roles that class members assume in interactions, and the extent to which these norms and social roles are conducive to communicative action in pursuit of learning. Rather than approaching multimodality as the mere use of videos and pictures in pedagogical pursuits, this study examines how human interaction is populated by numerous semiotic resources and communicative modes (i.e., proxemics, gaze, gestures), and how meaning is formed and transformed in their interplay.<hr/>Resumen Este estudio combina el análisis de la interacción y la etnografía de la comunicación para examinar una clase en la que se emplea el inglés como medio de instrucción en relación con las formas en que se establecen las normas de interacción, cómo dichas normas forman y transforman los roles sociales en la clase y la medida en que las normas de interacción y los roles sociales son conducentes a la acción comunicativa para lograr aprendizajes. Este estudio profundiza en la forma en que la interacción humana está poblada por numerosos recursos semióticos y modos comunicativos (es decir, proxémica, miradas y gestos), cómo estos forman y transforman el significado y, finalmente, cómo el aprendizaje es un efecto de la interacción en el aula. <![CDATA[<em>Translingualand</em>: A Comprehensive Bilingual Education Proposal for Children in Two Colombian Public Schools]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This paper reports a qualitative case study in two public schools in Colombia. It aimed to establish the potential of a translingual and comprehensive non-formal education proposal called Translingualand, based on a heteroglossic and dynamic bilingual education framework that utilizes translanguaging as a pedagogy. Non-participant observations, questionnaires, and artifacts were used, and data were analyzed with qualitative content analysis. Findings revealed that Translingualand facilitated translanguaging as a strategy for content assimilation, instruction provision, and linguistic repertoire stimulation. Additionally, it provided opportunities for the acquisition of specialized knowledge and the development of cognitive, motor, and artistic skills. In conclusion, Translingualand represents a non-formal education pedagogical proposal for public primary schools needing students’ bilingual skills enhancement and a varied offer of comprehensive development environments.<hr/>Resumen Este artículo presenta un estudio de caso cualitativo realizado en dos escuelas públicas colombianas que buscó evaluar el potencial de Translingualand, una propuesta de educación no formal, translingüe e integral, basada en un enfoque bilingüe dinámico y heteroglósico que emplea el translingüismo como pedagogía. Los datos se recolectaron a través de observaciones no participantes, cuestionarios y artefactos y se analizaron mediante el análisis cualitativo de contenido. Los resultados muestran que Translingualand facilitó el uso del translingüismo para asimilar contenidos, dar instrucciones y estimular el repertorio lingüístico. También promovió la adquisición de conocimientos especializados y el desarrollo de habilidades cognitivas, motoras y artísticas, lo que lo convierte en una propuesta pedagógica viable para fortalecer las habilidades bilingües en escuelas primarias públicas. <![CDATA[Developing Oral Fluency in English: EFL Teachers’ Understanding, Self-Reported Practices, and Textbook Support]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This qualitative study examined the understanding of oral fluency among nine Colombian EFL teachers, their practices for promoting it, and the extent to which their classroom EFL textbooks support the development of oral fluency. Data were gathered through semi-structured interviews and a content analysis of textbooks. The findings evidenced that the teachers define fluency as both parallel to overall English proficiency and as an aspect of speech production narrowly related to the cognitive, utterance, and perception aspects of fluency. Furthermore, teachers reported a wide range of fluency activities proven beneficial by research, although their course textbooks seem not to sufficiently foster oral fluency. These results suggest that teachers’ fluency definitions are not dichotomous, highlighting the need to relate teachers’ cognitions of fluency with theoretical accounts.<hr/>Resumen Este estudio cualitativo examinó la comprensión de nueve profesores colombianos de inglés sobre la fluidez oral, sus prácticas para promoverla y la medida en que sus libros de texto contribuyen al desarrollo de la fluidez oral. Los datos se recopilaron mediante entrevistas semiestructuradas y un análisis de contenido de los libros utilizados. Los resultados revelan que los participantes definen la fluidez como parte del dominio general del inglés y como un aspecto de la producción oral vinculado a factores cognitivos, de enunciación y de percepción. Aunque utilizan prácticas respaldadas por la investigación, los libros de texto de sus cursos parecen no fomentar suficientemente la fluidez. Esto subraya la necesidad de alinear las concepciones de los docentes con los enfoques teóricos. <![CDATA[Beliefs and Practices of Ecuadorian EFL Preservice Teachers About Teaching Speaking Skills]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200137&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This qualitative case study explores the beliefs and practices of five Ecuadorian English as a foreign language (EFL) preservice teachers about teaching speaking skills, as observed during their practicum. Data collected through classroom observations, interviews, and field notes over a semester show a complex relationship between the participants’ beliefs and practices, with convergences in collaborative methods, games, technology, timing, and immersion strategies. However, divergences were found in repetition, immersion strategies, and timing. The results underscore the need for teacher education programs to address these discrepancies, thereby better preparing preservice teachers for the demands of contemporary EFL teaching. The study enriches the discussion on language education in Latin America, shedding light on the unique challenges and opportunities for Ecuadorian EFL teachers.<hr/>Resumen Este estudio de caso cualitativo investiga las creencias y prácticas de cinco profesores ecuatorianos en formación sobre la enseñanza de habilidades orales en inglés. A partir de observaciones en clase, entrevistas y notas de campo recogidas en un semestre, se identifica una compleja relación entre creencias y prácticas, que evidencian convergencias en el uso de métodos colaborativos, juegos, temporización, tecnología y estrategias de inmersión, pero divergencias en la repetición, las estrategias de inmersión y la temporización. Los hallazgos destacan la necesidad de que los programas de formación docente enfrenten estas discrepancias para mejorar la preparación de los docentes en formación ante las demandas de la enseñanza moderna del inglés. Este estudio contribuye al debate sobre la enseñanza de lenguas en América Latina, puesto que destaca los retos y las oportunidades para los docentes de inglés. <![CDATA[Interactive Features of Preservice English Teachers’ Online Talk and High-School Students’ Participation During Online Classes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200155&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract For over three decades, second language acquisition theories have emphasized the importance of interaction and student output in language learning. This descriptive qualitative study analyzed preservice English teachers’ talk during online classes and its impact on high school students’ participation. Data collection involved recording lessons and classroom interactions, which were analyzed using Walsh’s Interactive Features of English Teachers’ Talk. Results indicate that constructive teacher talk, including referential questions, scaffolding, direct repair, and extended wait times, enhanced participation. Conversely, extended teacher talk and interruptions hindered participation. The findings highlight the need for preservice programs to improve teacher talk. Providing students with opportunities for self-expression and fostering an environment where meaning is negotiated is advisable. Further research with larger samples is recommended.<hr/>Resumen Durante más de tres décadas, las teorías de adquisición de idiomas han destacado la importancia de la interacción y la participación estudiantil para el aprendizaje. En este estudio cualitativo descriptivo se analizó el habla de docentes de inglés en formación en clases en línea y su impacto en la participación estudiantil de bachillerato. Los datos se recopilaron mediante grabaciones de lecciones e interacciones, analizados según las Características interactivas del habla docente de Walsh. Se observó que el uso de preguntas referenciales, andamiaje, corrección directa y tiempos de respuesta extendidos favorecieron la participación, mientras que los turnos extendidos y las interrupciones docentes la dificultaron. Se recomienda que los programas de formación docente promuevan la autoexpresión estudiantil. Futuras investigaciones pueden incluir muestras más amplias. <![CDATA[Preservice Teachers’ Perceptions of Peer Support Groups for Enhancing Classroom Management Skills]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200173&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article reports the results of a qualitative exploratory study with the objective of inquiring about the perceptions of a group of preservice teachers regarding the analysis of classroom incidents through peer support groups as a strategy for enhancing their classroom management skills in an English teacher education program at a Colombian university. The data gathered included one-on-one and focus group interviews as well as the researchers’ field notes. Findings indicated that the selected strategy helped participants reflect on their own and others’ experiences, feel better prepared to respond to similar future situations, and raise awareness about the complexity of teaching and identity construction. The participants also acknowledged the relevance and usefulness of peer support groups for teacher education.<hr/>Resumen Este artículo presenta los resultados de un estudio cualitativo exploratorio que investigó las percepciones de un grupo de docentes en formación sobre el análisis de incidentes del aula mediante grupos de apoyo entre pares como estrategia para mejorar las habilidades de manejo de clase en un programa formador de docentes de inglés de una universidad colombiana. La información recopilada incluyó entrevistas individuales, grupos focales y notas de campo. Se encontró que tal estrategia ayudó a los participantes a reflexionar sobre experiencias propias y de otros, a sentirse mejor preparados para enfrentar situaciones similares futuras, y a concientizarse sobre la complejidad del proceso de enseñanza y su construcción de identidad. Los participantes también concedieron relevancia y utilidad a la estrategia de grupos de apoyo entre pares para la formación docente. <![CDATA[EFL Teachers’ Professional Identity: A Critical Discourse Analysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200191&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This study uses critical discourse analysis to explore the identities of three university English teachers. The research identifies ideological elements in language teaching and cultural transmission practices, following the post-structuralist literature on their role in shaping personal and professional identities. Findings are presented through extracts from narrative and semi-structured interviews, highlighting the political, cultural, academic, and personal subject positioning in teachers’ discourse. Critical discourse analysis elucidated the participants’ views on teaching and cultural practices on an ethical level. The conclusions propose a possible revision of their professional identities based on discourse analysis, contributing to a deeper understanding of teachers’ responsibilities towards language education. This was done with the construction of an interpretative profile with prescriptive aspects to enhance each participant’s teaching practice.<hr/>Resumen Este estudio utiliza el análisis crítico del discurso para explorar la identidad profesional de tres docentes universitarios de inglés. La investigación identifica elementos ideológicos en las prácticas de enseñanza de lenguas y de transmisión cultural, en la configuración de identidades personales y profesionales. Los hallazgos se presentan a través de extractos de entrevistas narrativas que destacan el posicionamiento político, cultural, académico y personal dentro del discurso de los docentes. El análisis crítico del discurso dilucida las perspectivas de los participantes sobre la enseñanza y las prácticas culturales en un nivel ético. Las conclusiones ofrecen una posible revisión de sus identidades profesionales a partir del análisis del discurso y así contribuyen a una comprensión más profunda de la responsabilidad docente en relación con la educación lingüística. <![CDATA[Lexis Integrated Into the Curriculum: Key to Enhance Communicative Competence in English]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902025000200207&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Teaching and learning lexis is a challenge for EFL teachers and learners. Selecting the lexical items from an extensive corpus can be difficult for teachers. For learners, it can be overwhelming to learn all these lexical items. Curricula that integrate the lexical tenets and provide guidelines on instructing lexis should be more frequent. A curriculum and a syllabus that incorporate and enable this challenging task can be beneficial. This article of reflection discusses the number of word families and some Colombian government educational policies, while advocating for the integration of explicit lexical tenets into the curriculum to aid learners in developing sound lexical competence and thereby enhancing communicative competence.<hr/>Resumen La enseñanza y el aprendizaje del léxico constituyen desafíos para profesores y estudiantes de inglés como lengua extranjera. Seleccionar los ítems lexicales de un corpus extenso puede ser difícil para los profesores. Para los estudiantes, puede ser abrumador aprender estos ítems lexicales. Los currículos que integran principios léxicos y proporcionan lineamientos sobre cómo enseñarlos son poco frecuentes. Un currículo y un programa que incorporen y faciliten esta tarea retadora pueden ser beneficiosos. Este artículo de reflexión discute el número de familias de palabras y algunas políticas educativas gubernamentales al abogar por la integración de principios léxicos en el currículo para ayudar a los estudiantes a desarrollar una competencia léxica sólida y por ende fortalecer su competencia comunicativa.