Scielo RSS <![CDATA[Profile Issues in Teachers` Professional Development]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-079020150001&lang=pt vol. 17 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Narrative Research Into the Possibilities of Classroom-Generated Stories in English Teacher Education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper summarizes a narrative inquiry carried out with forty volunteer undergraduate participants attending the course Overall Communication, in the English Teacher Education Program in the School of Humanities of the Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. It addresses their family/academic identities and personal practical knowledge-as articulated in their written narratives about a class activity concerning the telling of "unheroic" lives-produced by these students while exploring heroes in Irish films. Narrative interpretation of these undergraduates' work yields categories of analysis concerning story protagonists' origins, moral values, types of knowledge generated, and implications for English teacher education. Finally, the paper discusses some issues its findings raise in this field.<hr/>Este artículo resume una indagación narrativa realizada con cuarenta estudiantes voluntarios del curso Comunicación Integral del Profesorado de Inglés en la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. Aborda identidades familiares/académicas y el conocimiento práctico personal -manifestados en narrativas escritas sobre una actividad áulica acerca de vidas "no heroicas"- que surgen tras explorar héroes en películas irlandesas. La interpretación narrativa de los relatos arroja categorías de análisis sobre los orígenes de los protagonistas no heroicos, los valores morales emergentes, los tipos de conocimiento generados y sus posibilidades en la formación docente inicial en idioma inglés. Finalmente, el trabajo discurre sobre algunas implicancias de sus resultados en este campo de la formación del profesorado. <![CDATA[<b>First Year University Students' Use of Formulaic Sequences in Oral and Written Descriptions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present article investigates the use of first year university students' formulaic sequences in written and oral texts in an English as a foreign language context. The corpus of the study consists of eight descriptive texts-four written and four oral-which were composed of four students of English Pedagogy at a university in Santiago, Chile. The investigation is a case study where the corpora were analysed qualitatively. The results show that first-year students use similar formulaic sequences in written and oral texts and many of the expressions generally used in spoken discourse are used by students in written texts.<hr/>Este artículo presenta el uso de secuencias formulaicas de estudiantes universitarios de primer año en textos orales y escritos. El corpus del estudio está formado de ocho textos descriptivos, de los cuales cuatro son textos escritos y cuatro son textos orales. Los textos fueron desarrollados por cuatro estudiantes de pedagogía en inglés de una universidad en Santiago de Chile. La investigación es un estudio de caso, y el análisis de datos es cualitativo. Los resultados muestran que los estudiantes usan secuencias formulaicas idénticas tanto en el discurso oral como escrito, y muchas de las expresiones utilizadas en el discurso escrito son particulares del discurso oral del género de descripción. <![CDATA[<b>A Comparison of Chinese and Colombian University EFL Students Regarding Learner Autonomy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This research seeks to gain deeper understanding of learner autonomy in English as a Foreign Language students from different cultures through the identification and analysis of similarities and differences between Chinese and Colombian students from two public universities: Tianjin Foreign Studies University in China and Universidad Surcolombiana in Colombia. Data were gathered using questionnaires and interviews for comparative research. The participants' responses were analyzed using quantitative methods such as independent samples t-test and qualitative methods such as data codification and triangulation were also used. The results indicate a significant difference between the two groups of learners regarding their autonomy. Complementarily, their autonomy-enhancement difficulties were diagnosed.<hr/>Esta investigación busca obtener un mejor entendimiento acerca de la autonomía de los aprendices de inglés como lengua extranjera provenientes de diferentes culturas, mediante la identificación y el análisis de las diferencias y similitudes entre estudiantes chinos y colombianos pertenecientes a dos universidades públicas: Universidad de Estudios Extranjeros de Tianjin en China y la Universidad Surcolombiana de Colombia. Los datos se recolectaron usando cuestionarios y entrevistas para una investigación de tipo comparativo. Las respuestas de los participantes se analizaron utilizando métodos cuantitativos tales como prueba T para muestras independientes; al igual que métodos cualitativos como codificación y triangulación. Los resultados indicaron que hay una diferencia significativa en la autonomía de los dos grupos de aprendices. Además, se diagnosticaron las dificultades que ellos presentan en el mejoramiento de su autonomía. <![CDATA[<b>Attitudes and Discourse</b>: <b>Spanish Practitioners' and Undergraduates' Survey Results</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The emergence of English as the international language of communication has increased the attention and concern given its teaching and learning. This survey-based study explores the attitudes of Spanish practitioners and undergraduate students towards English as the vehicular language in the field of medicine and towards Medical Electronic Popularizations as an alternative to medical research articles. The survey results point out that these subjects' perception of English as the vehicle of communication in the medical field and their conceptualization of medical electronic popularizations are positive. Pedagogical implications can be drawn from this study since it confirms our students' awareness of the use of English and the new-born genres or communication channels.<hr/>El papel del inglés como lenguaje internacional de comunicación ha despertado interés en lo que respecta a su enseñanza y aprendizaje. El presente sondeo explora las actitudes de médicos y estudiantes de medicina españoles hacia el inglés como lenguaje vehicular y hacia nuevos géneros emergentes como las popularizaciones médicas difundidas por Internet. Los resultados señalan que estos sujetos tienen una actitud positiva ante ambos; el inglés como lenguaje vehicular y ante estas popularizaciones médicas. Este estudio confirma que ambos grupos asumen la importancia del inglés como herramienta básica de comunicación en el campo de la medicina y del protagonismo de estos géneros electrónicos emergentes. <![CDATA[<b>Online Peer Feedback Between Colombian and New Zealand FL Beginners</b>: <b>A Comparison and Lessons Learned</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt We report on an exploratory study comparing the performance as online tutors of two groups of beginner eleven-year-old students of English in Colombia and Spanish in New Zealand. The native speaker students of the foreign language the others were learning corrected paragraphs written by their peers. The feedback provided by each group of tutors was analyzed for (1) language corrected, (2) input on errors, and (3) types of feedback provided. We found that both Colombian and New Zealand tutors willingly provided corrections to their peers and used other feedback strategies to foster attention to linguistic form. The Colombian tutors identified a higher number of errors, but the New Zealanders provided more detailed comments. We draw lessons from the exploration.<hr/>Éste es un estudio exploratorio en el que comparamos el desempeño como tutores-en-línea de dos grupos de niños de 11 años, principiantes en inglés en Colombia y español en Nueva Zelanda. Como nativos de la lengua extranjera que los otros aprendían, cada grupo corrigió párrafos de sus compañeros. Las correcciones se analizaron buscando (1) lenguaje corregido, (2) frecuencia y (3) tipos de correcciones. Encontramos que todos los tutores indicaron gustosamente correcciones a sus compañeros y utilizaron otras estrategias para llamar su atención hacia la forma del lenguaje. Los tutores colombianos identificaron más errores, pero los tutores neozelandeses produjeron comentarios más detallados. Concluimos extrayendo algunas lecciones de la exploración. <![CDATA[<b>Training in Metacognitive Strategies for Students' Vocabulary Improvement by Using Learning Journals</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study examined the effects of metacognitive strategies to help beginning young learners with difficulties increasing and retaining vocabulary. This was a qualitative study in which participants first went through metacognitive strategy instruction to provide awareness of learning strategies. Following this instruction, students underwent a set of five interventions based on the cognitive academic language learning approach instructional model. These interventions, together with journaling progress, were used to train them in the use of the metacognitive strategies planning, monitoring, and evaluating. The findings showed that metacognitive strategy training has positively contributed to vocabulary acquisition skills, as participants were able to raise consciousness about some learning strategies and the use of metacognitive strategies to increase their vocabulary learning.<hr/>Este estudio examinó el efecto de las estrategias meta-cognitivas para ayudar a estudiantes con dificultades para aumentar y retener vocabulario en inglés. Este fue un estudio cualitativo, en el cual se instruyó en el uso de estrategias meta-cognitivas proporcionando el conocimiento de estrategias de aprendizaje. Luego, se aplicó un conjunto de cinco intervenciones basadas en el método académico cognitivo para la enseñanza de lenguas. Estas intervenciones, junto con el uso de diarios, se utilizaron para entrenarlos en el uso de estrategias meta-cognitivas. Los resultados mostraron que el entrenamiento de estrategias meta-cognitivas ha contribuido positivamente en la adquisición de vocabulario, ya que los participantes fueron capaces de propiciar el conocimiento acerca de algunas estrategias de aprendizaje y el uso de estrategias meta-cognitivas para aumentar su aprendizaje de vocabulario. <![CDATA[<b>Mexican Secondary School Students' Perception of Learning the History of Mexico in English</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article focuses on Mexican students' perceptions of learning the history of Mexico in English through content-based instruction, which is one of many types of bilingual pedagogical approaches that are now considered established approaches in Mexico and around the globe. A phenomenological approach was chosen in order to understand and examine participants' lived experiences through semi-structured interviews; this in turn led to the discovery of their acceptance or rejection towards learning the history of Mexico in English. The data suggest that despite students' initial rejection to learning a sensitive subject as is the history of Mexico in English, most students found the content-based method as being meaningful, thus, they had a sense of pride in the end.<hr/>Este artículo se centra en la percepción de los estudiantes mexicanos ante el aprendizaje de la historia de México en inglés a través de la enseñanza basada en contenidos, el cual es uno de los muchos modelos de métodos pedagógicos bilingües establecido en México y el mundo. Se eligió un enfoque fenomenológico con el fin de conocer y analizar las experiencias vividas por los participantes a través de entrevistas semi-estructuradas; esto a su vez permitió descubrir su aceptación o rechazo hacia el aprendizaje de la historia de México en inglés. Los datos demuestran que a pesar del rechazo inicial de los estudiantes hacia un tema tan delicado, al final la mayoría de los estudiantes encontraron el método significativo, despertando en ellos un sentimiento de orgullo. <![CDATA[<b>From Awareness to Cultural Agency</b>: <b>EFL Colombian Student Teachers' Travelling Abroad Experiences</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Colombian English as a foreign language student teachers' opportunities to grow as educators through international sojourns do not usually subsume the traditional study and residence abroad goal. This was the case for our participants who engaged mainly in working abroad with study being ancillary. Fifty student teachers from two public universities reported how their international sojourn bolstered their intercultural learning. Three different programs, disconnected from participants' academic institutions, became vehicles for their experiences abroad. Surveys and interviews reveal that participants' origin, selected programs, and contextual circumstances influenced their intercultural learning. As a result, intercultural development gravitated towards awareness of intercultural patterns, critical reading of culture, and pre-service teachers' repositioning to build cultural agency. Implications suggest the need to connect traveling abroad programs to undergraduate curricula.<hr/>Las oportunidades de crecimiento que futuros docentes colombianos de inglés obtienen al participar en programas para viajar al exterior, usualmente no reflejan las metas en el área de residencia y estudios en el extranjero. Un porcentaje alto de los participantes reportaron experiencias de trabajo, relegando sus objetivos académicos a un segundo plano. Cincuenta estudiantes de dos universidades públicas, quienes viajaron con tres programas no conectados oficialmente con sus universidades, reportan cómo su experiencia fortaleció su aprendizaje intercultural. Encuestas y entrevistas develaron el origen y perfil de los participantes, los programas seleccionados y circunstancias contextuales como factores en su aprendizaje. Además, los participantes identificaron patrones interculturales, lograron una lectura crítica de la cultura y un reposicionamiento en la construcción de agencia cultural. Las implicaciones discuten la necesidad de conectar estos programas de viaje con los currículos de pregrado. <![CDATA[<b>Skype™ Conference Calls</b>: <b>A Way to Promote Speaking Skills in the Teaching and Learning of English</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article presents the results of a research project on the teaching and learning of English through the use of Skype&trade; conference calls. The research was carried out with a group of 12 English as a foreign language adult learners in the language institute of Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia. The findings of this study suggest that Skype&trade; conference calls might be considered as an influential computer-mediated communication tool in order to promote English as a foreign language adult A1 learners' speaking skill, especially for social interaction purposes and oral reinforcement of both language fluency and course contents outside of classroom settings.<hr/>Este artículo presenta los resultados de una investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de inglés a través de llamadas para conferencia en Skype&trade;. Esta investigación se realizó con un grupo de 12 estudiantes adultos de inglés como lengua extranjera en el instituto de lenguas de la Universidad Distrital en Bogotá, Colombia. Los resultados de este estudio muestran que las llamadas para conferencia en Skype&trade; pueden influir positivamente a la hora de promover la habilidad de habla de estudiantes adultos de inglés como lengua extranjera, especialmente con fines de interacción social y refuerzo oral tanto de los contenidos de clase como la fluidez en el lenguaje fuera del aula de clase. <![CDATA[<b>Incidental Vocabulary Learning in Second Language Acquisition</b>: <b>A Literature Review</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902015000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This literature review aims to analyze previous studies that address the incidental learning of vocabulary in second language acquisition. The articles included in this literature review look into the understanding of vocabulary learning through incidental means, the relationship of reading and incidental vocabulary learning, and the strategies and tasks that promote the incidental learning of vocabulary. The findings show that L2 learners develop much of their vocabulary by incidental means through exposure to words in informative contexts. Moreover, this exposure is promoted by reading, and enhanced through multimodal glosses. Further research may focus on listening for higher lexical retention rates, the circumstances that allow incidental learning of multi-word phrases and collocations, and the use of technology-based methods for incidental vocabulary acquisition.<hr/>Esta revisión de literatura analiza estudios previos sobre el aprendizaje incidental de vocabulario en la adquisición de una segunda lengua. Estos artículos estudian la naturaleza del aprendizaje incidental de vocabulario, la lectura y la adquisición incidental de vocabulario y las estrategias que la promueven. Encontramos que los estudiantes de una segunda lengua desarrollan la mayoría de su vocabulario incidentalmente por medio de la ocurrencia léxica en contextos altamente informativos. Asimismo, la lectura y las anotaciones multimodales incentivan y complementan la ocurrencia de este vocabulario. Investigaciones futuras podrían enfocarse en la escucha como medio de mayor retención léxica, en las circunstancias que permiten el aprendizaje incidental de colocaciones, y en el uso de la tecnología para la adquisición incidental de vocabulario.