Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Bioética]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-470220080002&lang=pt vol. 8 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>NATIONAL FORUM OF BIOETHICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>THE DILEMMA OF THE SOCIAL COHESION</b>: <b>SOCIAL NETWORKS AND INSTITUTIONS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El problema de la cohesión puede ser tanto extendido como traducido a otros lenguajes, con lo cual se gana en comprensión de aquello de lo cual se trata a propósito de la cohesión social.<hr/>The problem of the cohesion can as much be extended as translated to other languages, consequently it gains in understanding of that one which it is with regard to the social cohesion. <![CDATA[<b>ETHICAL ASPECTS ABOUT GLOBAL WARMING</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta, de una manera clara y sencilla, la complejidad asociada al calentamiento global. Además, señala algunos de los debates éticos asociados a este fenómeno. El calentamiento global no es un fenómeno que sea ajeno al diario vivir de de cada persona.<hr/>This article presents in a clear and simple way, the complexity associated to the global warming. In addition, to indicate some of the associated ethical debates to this phenomenon. The global warming is not a phenomenon that is strange to the day living of each person. <![CDATA[<b>THE BIOETHICAL COMPLEX</b>: <b>PIGMALION, NARCISSUS AND KNOCK</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las transformaciones de la medicina que han dado lugar a la bioética como nueva ética médica son de triple naturaleza, si bien guardan entre sí unidad de sentido. En primer término, la transformación tecnocientífica, orientada hacia una medicina del deseo o antropoplástica, remodeladora del hombre. En segundo lugar, una transformación social de la relación médico-paciente, introductora de este último como protagonista de las decisiones terapéuticas. En último orden, una transformación política de la salud, vuelta un bien social primario de economía expansiva en el mundo actual. Tres figuras simbólicas encarnan, respectivamente, estas transformaciones de la medicina hoy. La primera es Pigmalión, el escultor chipriota que da vida a la estatua salida de sus manos; la segunda es Narciso, el bello adolescente que sucumbe a la contemplación de su propia imagen especular; la tercera es Knock, el personaje dramático que con su fanatismo profesional realiza la medicalización de la vida. Pigmalión, Narciso y Knock identifican nuestra cultura posmoderna y dentro de ésta definen la trama moral de la presente medicina.<hr/>The transformations of medicine, which gave birth to Bioethics as a new medical ethics, are of three different kinds, though they keep a sense of unity among them. In the first place, the techno-scientific transformation oriented to the anthropoplastic medicine, or medicine of desire, remodeler of man's nature. In the second place, a social transformation of the doctor-patient relationship, introducing the latter into therapeutic decision-making, and finally, a political transformation in health, which has become a primary social good in the expansive economy of this time. Three symbolic characters embody respectively these transformations of medicine. The first is Pygmalion, the Cypriot sculptor who gives life to the statue he made with his own hands; the second one is Narcissus, the beautiful youth, who succumbed to his own reflection; the third is Knock, the dramatic character, who realizes the medicalization of life through his professional fanaticism. Pygmalion, Narcissus and Knock identify our postmodern culture, and within it they define the moral matter of today's medicine. <![CDATA[<b>IDENTITY AND EPISTEMOLOGIC STATUTE OF BIOETHICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Sin un estatuto epistemológico específico, la bioética carecería de identidad y también de entidad propia como saber académico legítimo, adecuadamente fundamentado. A nuestro modo de ver, la identidad epistemológica la determina la pregunta fundamental que guía la investigación en una determinada disciplina; aquello que los escolásticos llamaban el "objeto formal" de la disciplina.<hr/>Without a specific epistemologic statute, the bioethics would also lack identity and own organization like knowing academic legitimate, suitably based. To our way to see, the epistemologic identity it determines the fundamental question to it that it guides the investigation in a certain discipline; what the scholastics called the "formal object" of the discipline. <![CDATA[<b>ETHICS IN RESEARCH WITH ANIMALS</b>: <b>AN ATTITUDE RESPONSIBLE AND RESPECTFUL OF THE RESEARCHER WITH RIGOR AND SCIENTIFIC QUALITY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo intenta promover una reflexión conciente sobre el uso y cuidado de los animales en investigación articulando tanto los conceptos técnicos como los éticos, involucrando lenguajes cotidianos para el científico actual como la calidad, validez y competitividad científica y abordando algunas preguntas que seguramente muchos ya se habrán hecho al respecto.<hr/>This article tries to promote a reflection conscientious on the use and taken care of the animal in investigation articulating so much the technical concepts as the ethical ones, involving daily languages for the present scientist like the quality, validity and scientific competitiveness and approaching some questions that surely many already will have been made on the matter. <![CDATA[<b>EMERGENT DYNAMICS OF REALITY</b>: <b>FROM THE COMPLEX THOUGHTTO THE SELFPOYESIS SYSTEMIC THOUGHT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las metáforas que se tejen en torno al pensamiento complejo y al pensamiento sistémico autopoiético generan distintas visiones y aprehensiones de la realidad, apreciaciones muy polémicas que merecen un análisis detallado y juicioso, pues afectan problemáticas de orden ontológlco y epistemológico definitivos en el abordaje científico. La visión morlnlana de pretender una conciencia planetaria que religue las voluntades parece estar muy lejana de las crisis de la realidad. El mito del desarrollo es una concepción reduccionista que olvida las principales claves de la humanidad. Para comprender la realidad humana es necesaria una verdadera afirmación sobre la naturaleza biológica, psicológica o espiritual, de lo humano. Para H. Maturana y F Várela el conocimiento es "vida" y la representación no es simplemente una Imagen del mundo, sino una reconstrucción Interna del propio organismo y su sistema. El organismo está predestinado con esquemas para reconstruirlo.<hr/>The metaphors that are tiled around the complex thought and to the selfpoyesis systemic thought generate different visions and apprehensions from the reality, very controversial appreciations that deserve a detailed and judicious analysis, because they affect problematic of ontological and epistemological order definitive in the scientific approach. From a point of view of Moran that pretends a planetary consciousness that binds the wills, it seems to be very distant of the crises of the reality. The myth of the development is a reductionist conception that forgets the main keys of the humanity. In order to understand the human reality a true affirmation is necessary on the biological, psychological or spiritual nature, of the human. For H. Maturana and F Varela the knowledge is " life" and the representation is not simply an image of the world, but an internal reconstruction of the own organism and its system. The organism is predestined with schemes to reconstruct it. <![CDATA[<b>BIOETHICS AND ESSAYISTIC</b>: <b>NEXUSES AND CAUTIONS FOR EDUCATION AND RESEARCH OF THE BIOETHICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El vocablo ensayo es hoy día un término comodín, lo cual ha contribuido a la decadencia idiomática y a la evanescencia del rigor científico en las universidades. Además, la literatura de divulgación científica y el ensayo hispanoamericano representan un Potosí interesante para la formación de la conciencia bioética, poco tenido en cuenta en el mundo académico. Así, se presenta en este artículo la necesidad perentoria de remozar el género a fin de que pueda desplegar su potencialidad para la formación de la conciencia ética y bioética en el seno del acto educativo, amén de la investigación bioética, sobre todo su historia.<hr/>Essay is a term which has been nowadays converted in a comfort-loving word, situation associated with the idiomatic decline and the evanescence of the scientific rigorousness at universities. Besides, the literature of scientific popularization and the Spanish American essay represent an interesting Potosí for the formation of the bioethical conscience, which is not very considered in the academic world. Thus, it is presented in this article the urgent necessity so as to renew the gender in order to this can display its potential for the formation of the ethical and bioethical conscience in the bosom of the educational act, together with the bioethical research, above all its history. <![CDATA[<b>GLOBAL BIOETHICS AND COMPLEX THOUGHT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Bioética global como el pensamiento complejo sólo pueden entenderse en su novedad, si las comprendemos como estrategias emergentes que buscan enfrentar y responder a los desafíos de nuestra era planetaria. Desafíos que retan como nunca nuestra creatividad histórica para habitar la tierra. La consolidación y desarrollo de estas dos importantes estrategias del pensamiento y la acción, nos podrían ayudar en la construcción de un mundo más decente para los humanos y menos destructivo para con los ecosistemas no-humanos.<hr/>The global Bioethics as the complex thought only can be understood in their newness, if we understand them like emergent strategies that they look for to face and to respond to the challenges of our planetary era. Challenges that dare like never our historical creativity to inhabit the Earth. The consolidation and development of these two important strategies of the thought and the action, could help us in the construction of a more decent world for the humans and less destructive world towards the not-human ecosystems. <![CDATA[<b>EDUCATION, BIOETHICS AND ETHICAL DECISION MAKING IN INTENSIVE CARE UNITS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022008000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el mundo médico, las decisiones del personal de Unidad de Cuidado Intensivo (UCI), Influyen tanto de manera positiva como negativa en el entorno de un paciente y su familia. El personal de salud que está vinculado al cuidado del paciente en UCI, debe ser capaz de resolver y tomar decisiones que son trascendentales para el futuro de una persona que se encuentra entre la vida y la muerte. A pesar de esta obligación moral y profesional, no existe un consenso ampliamente conocido para la toma de decisiones, que facilite al personal afrontar la situación de un paciente en estado crítico. Razón por la cual la educación universitaria en bioética es de vital Importancia, para la formación de profesionales competentes, libre pensadores con responsabilidad social, que actúen como defensores y promotores de la vida<hr/>In the medical world, decisions of staff of Intensive Care Unit, both in a positive and negative way, may affect the patient's environment and family. The health team in charge of the patient care in critical condition should be, able to make decisions important for the future of someone who is between life and death. Despite this moral and professional duty, there is no consensus widely known for decision-making, to provide the staff means to deal this situation, a patient in critical condition. For that reason bioethics education performs vital importance for the training of competent professionals, thinkers open to social responsibility, acting as defenders and promoters of life.