Scielo RSS <![CDATA[Pensamiento & Gestión]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-627620200002&lang=pt vol. num. 49 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Lealtad a la marca Brand loyalty]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[A Bibliometric Analysis Of The Psychodynamics Of Work]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The present research concentrated on mapping the national and international production on the Psychodynamics of Work, by analysing its dimensions and trends. The research dwelt on a temporal cut that covers from 1970 to 2018, and used the Web of Science database, alongside the VOSviewer software, with the objective of identifying clusters. The results show only 49 identified works. By analyzing the theoretical findings, a framework in which the Psychodynamics of Work is subdivided into two major dimensions, context and content, was designed. The context dimension involved work conditions, social relations, and organization. The content dimension covered issues like pleasure and suffering, health and sickness, confrontation strategies, psychic load, subjective mobilization, and recognition, among others.<hr/>Resumen La presente investigación se concentró en el mapeo de la producción nacional e internacional sobre la Psicodinámica del trabajo mediante el análisis de sus dimensiones y tendencias. La investigación se centró en el recorte temporal de 1970 a 2018 y utilizó la base de datos Web of Science junto con el software VOSviewer, con el objetivo de identificar los grupos. Los resultados muestran que solo se identificaron 49 trabajos. Al analizar los hallazgos teóricos, se diseñó un marco en el que la Psicodinámica del trabajo se subdivide en dos dimensiones principales: contexto y contenido. La dimensión del contexto implicaba condiciones de trabajo, relaciones sociales y organización. La dimensión del contenido cubrió temas como placer y sufrimiento, salud y enfermedad, estrategias de confrontación, carga psíquica, movilización subjetiva y reconocimiento, entre otros. <![CDATA[Financing in Women-Led Companies in Mexico City]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este artículo fue realizar un diagnóstico para conocer de qué manera se están financiando las empresas dirigidas por mujeres y cuáles son los principales obstáculos para acceder a fuentes de financiamiento. Se recolectaron los datos aplicando un cuestionario a una muestra de 272 empresarias voluntarias de la Ciudad de México. Los principales hallazgos muestran que predomina el tamaño micro, en sectores servicios y comercio, y no cuentan con personalidad jurídica. Las empresarias no acceden a las ayudas gubernamentales y privadas como consecuencia de la falta de participación en redes empresariales, por lo que prefieren financiarse con recursos propios y con familiares y amigos. Por esta razón, solo una tercera parte han accedido a fuentes de financiamiento externo, y el principal obstáculo para obtenerlo es el exceso de requisitos, entre ellos, ser propietarias de bienes inmuebles y contar con garantías. Estos hallazgos ponen en evidencia la falta de apoyo para las mujeres empresarias, las cuales requieren tanto capacitación como financiamiento para hacer competitivas a sus empresas.<hr/>Abstract The objective of this research was to make a diagnosis aiming to know how women-led companies are being financed, and what are the main obstacles to accessing funding sources. Data was collected by applying a questionnaire to a sample of 272 volunteer entrepreneurs from Mexico City. The main findings show that micro sized enterprises predominate in services and commerce sectors, and that they do not have legal personhood. Businesswomen do not access government and private aid, as a consequence of the lack of participation in business networks, preferring to finance themselves with their own resources, and with family and friends. For this reason, only a third have accessed external financing sources, and the main obstacle to obtaining those is excess requirements, which include owning real estate and other loan guarantees. These findings highlight the lack of support for women entrepreneurs, who require both training and financing to make their companies competitive. <![CDATA[Organizational culture and competitiveness of women-led small and medium-sized enterprises managed in Cajeme, Mexico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200074&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract There has been a number of debates regarding women in the world-wide workforce. This document aims to analyze whether there is a relationship between a variable of organizational culture and the competitiveness of women-led small and medium-sized enterprises in the municipality of Cajeme, Mexico. An instrument was applied to 300 SMEs, 129 of which are run by women. It was determined that there is a relationship between the two variables, and both positively and significantly influence each other. It is important to recognize that 43% of the population of SME participants are directed by women, to a level of competence that is influenced by cultural aspects. In Cajeme, women still are predominantly traditionalist, more orderly in their activities, since they handle them as representative habits and values, which makes them competitive in the work environment.<hr/>Resumen Se han presentados diversos debates con respecto a las mujeres en el ámbito laboral a nivel mundial. Por ello, el presente documento pretende analizar si existe relación de la variable cultura organizacional con la competitividad de las pequeñas y medias empresas que son dirigidas por mujeres en el municipio de Cajeme, México. Mediante la aplicación de un instrumento a 300 pymes de las cuales 129 son dirigidas por mujeres, se determinó que sí existe relación entre ambas variables y además una influye positiva y significativamente sobre la otra. Es importante reconocer que el 43% de la población pyme es dirigida por mujeres a un nivel de competencia que se influye por aspectos culturales, en Cajeme aún predomina en las mujeres el ser más tradicionalistas, son más ordenadas en sus actividades ya que lo manejan como hábitos y valores representativos y, eso las vuelve competitivas en ámbito laboral. <![CDATA[Analysis of the Components of the Operations Strategy with a Service Approach]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200090&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este artículo fue aportar luces sobre la cuestión de cuáles son los componentes de la estrategia de operaciones que pueden favorecer el control del servicio y la orientación al cliente, para lograr paulatinamente altos estándares en la entrega del servicio, acordes con los cambios en el mercado y con la cadena de valor de la compañía. Para esto, se realizó una investigación exploratoria que usó el método inductivo a través de análisis factorial exploratorio con el modelo Promax de rotación oblicua. Las indagaciones de tipo exploratorio se realizaron a 43 empresas a través de un muestreo a conveniencia en departamento del Valle del Cauca (Colombia). Se buscaron, principalmente, empresas del sector servicios, de alguna consolidación en el mercado y que facilitaran la aplicación de una encuesta presencial y de calidad al personal de dirección. Como resultado, se dejan las bases para un modelo conceptual que aporte al control de la estrategia de operaciones, de modo que sea posible concebir el valor para el cliente desde una estrategia de operaciones que parte de los atributos de calidad del servicio y se fundamenta en los factores subyacentes hallados en el modelo explorado, tales como: el control del servicio, la gestión de las instalaciones orientadas al cliente, sistemas de información y tecnologías asociadas. Como perspectiva, se plantea la necesidad de análisis factorial confirmatorio, con mayor tamaño de muestra para organizaciones de servicio con trayectoria en el mercado.<hr/>Abstract: This paper aims to bring light on the question of what are the components of the operations strategy that can support service control and customer orientation, to gradually achieve high standards in service delivery, in line with changes in the market, and within the corporate value chain. For this, an exploratory investigation was carried out, using the inductive method through Exploratory Factor Analysis with the Promax oblique rotation model. The exploratory type inquiries were made to 43 companies through convenience sampling in the Valle del Cauca region. Mainly, companies of the services sector, of some consolidation in the market, and that would facilitate the application of a face-to-face and quality survey to the management personnel, were selected. As a result, the foundations are left for a conceptual model that contributes to the control of the Operations Strategy, so that it is possible to conceive the value for the client, from an operations strategy based on the service quality attributes and is based on the underlying factors found in the explored model, such as: service control, customer-oriented facility management, information systems and associated technologies. As a perspective, there is a need for Confirmatory Factor Analysis, with a larger sample size for service organizations with experience in the market. <![CDATA[Design management and knowledge management as relevant issues in the strategy of fashion sector]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200120&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo presenta los resultados del análisis realizado con el objetivo de constituir un soporte conceptual para el desarrollo de un trabajo de grado de maestría en gestión del diseño. El propósito de estudio fue diagnosticar la situación del diseño en un clúster del sector moda de la ciudad de Bogotá, Colombia, así como formular una propuesta estratégica de fortalecimiento de dicho clúster a partir del diseño. Por ello, la exploración documental se centró en la búsqueda de estudios y reflexiones que abordaran las temáticas de la gestión del diseño, la gestión del conocimiento en las empresas y en los clústeres y los retos de la gestión en el sector moda. Los planteamientos de los documentos seleccionados sobre los temas de interés se contrastaron para reconocer las divergencias y coincidencias en el abordaje que los diversos autores realizaron de las temáticas analizadas. Este contraste permitió identificar y resaltar las coincidencias e implicaciones metodológicas que estos abordajes representan para las posibilidades de innovación en las empresas creativas y culturales. Finalmente, se planteó el reto de considerar la gestión del diseño como un proceso de gestión del conocimiento que amplíe las posibilidades de innovación de las empresas del sector moda valiéndose de un modelo de capacidades dinámicas de las organizaciones.<hr/>Abstract This article presents the results of the analysis carried out with the aim of constituting a conceptual support for the development of a master's degree work in design management. The purpose of the study was to diagnose the design situation in a cluster in the fashion sector in the city of Bogotá, Colombia, and to formulate a strategic proposal to strengthen the cluster through design. Therefore, the documentary exploration focused on the search for studies and reflections that address the issues of design management, knowledge management in companies and clusters and the challenges of management in the fashion sector. The approaches of the selected documents on the topics of interest were contrasted in order to recognize the divergences and coincidences in the approach that the various authors made to the topics analyzed. Comparisson allowed identifying and highlighting the coincidences and methodological implications that these approaches represent for the possibilities of innovation in creative and cultural enterprises. Finally, it challenged of considering design management as a process of knowledge management to increase the possibilities of innovation of companies in the fashion sector, using a model of dynamic capabilities of organizations. <![CDATA[Profile of the CRO in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200147&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo analizó el perfil que requiere un gerente de riesgos (CRO, por sus siglas en inglés) en grandes empresas de Colombia a partir del conocimiento de los rasgos, habilidades, aptitudes y conocimientos que son necesarios para lograr un adecuado desempeño, de modo que contribuya a la consecución de objetivos. El estudio se desarrolla bajo una metodología cualitativa de alcance descriptivo. Se llevaron a cabo entrevistas semiestructuradas a siete CRO de grandes empresas colombianas de diversos sectores y se entrevistó a dos expertos. En los resultados encontrados, se puede evidenciar la importancia del CRO y el desarrollo de su perfil tanto en aspectos técnicos como en las habilidades blandas que requieren, para que puedan aportarle valor a la empresa con su experticia y una visión prospectiva sobre las situaciones de riesgos a las cuales pueden verse expuestos. El artículo aporta al conocimiento existente sobre el CRO que requiere de mayor investigación académica.<hr/>Abstract This paper analyzes the profile required by a chief risk officer (CRO) in large companies in Colombia, based on knowledge of the traits, skills, aptitudes and knowledge that are necessary to achieve adequate performance, so that it contributes the achievement of objectives. The study is carried out under a qualitative methodology of descriptive scope. Semi-structured interviews were conducted with risk managers of large Colombian companies in different sectors, and experts. In the results found it can be evidenced the importance to the chief risk officer and as well as to develop their profile both in technical aspects and in the soft skills they require. This is due to the fact that from their performance they add value to the company with their expertise and provide a prospective vision on the risk situations to which they may be exposed. This paper contributes to the knowledge about CRO that requires further academic research. <![CDATA[Social Commerce: a Conceptual Approach from the Production of Scientific Knowledge]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200172&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El desarrollo de nuevas plataformas tecnológicas que facilitan la comunicación entre productores y consumidores da lugar a nuevas formas de intercambio como el comercio social. Para ello, el acceso a la información es un elemento central. Sin embargo, lo reciente de su definición genera inquietudes sobre su desarrollo conceptual y empírico. Por ello, este artículo se propuso identificar las categorías analíticas en la producción de artículos en el comercio social. Metodológicamente, el análisis se desarrolló a partir del análisis semántico latente y el uso contextual de las palabras clave en la producción de la literatura científica. Entre los principales hallazgos, se destacaron cinco aspectos centrales en la producción de conocimiento en el comercio social: conceptualización, formulación de su estrategia, experiencia de los actores involucrados, intercambio comercial y rol de la tecnología. Al respecto, el análisis permitió concluir la existencia de un amplio grupo de posibilidades para el desarrollo del comercio social, y destaca las nuevas funciones para los actores que en el interactúan. En general, los principales aportes contribuyen a la identificación y comprensión de los cambios asociados al consumo y el uso de las tecnológicas de información, especialmente en lo relacionado con las redes sociales.<hr/>Abstract The development of new technological platforms that facilitate communication between producers and consumers gives rise to new forms of exchange such as social commerce. For this, access to information is a central element. However, the recentness of its definition raises concerns about its conceptual and empirical development. Therefore, this article set out to identify the analytical categories in the production of articles in social commerce. Methodologically, the analysis was developed from the latent semantic analysis and the contextual use of keywords in the production of scientific literature. Among the main findings, five central aspects in the production of knowledge in social commerce stood out: conceptualization, formulation of its strategy, experience of the actors involved, commercial exchange and role of technology. In this regard, the analysis allowed to conclude the existence of a wide group of possibilities for the development of social commerce and highlights the new functions for the actors that interact in it. In general, the main contributions contribute to the identification and understanding of the changes associated with the consumption and use of information technology, especially in relation to social networks. <![CDATA[Human Resource Management Model for BPO Companies]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar un modelo de gestión humana que se adapta a las necesidades de las organizaciones de BPO. La metodología utilizada en el proceso investigativo fue de enfoque cualitativo con la aplicación de entrevistas y revisión documental para la recolección de información relativa a las necesidades de las organizaciones de BPO, presentando como principal resultado un modelo que permite identificar los insumos, procesos y salidas que debería tener el área de gestión humana para generar estrategias y actividades pertinentes y oportunas a este tipo de organizaciones. En términos de aporte, dicho modelo le permite al lector entender la dinámica y características de los procesos de gestión humana en organizaciones cuyos objetivos y aspectos estratégicos son distintos a las organizaciones tradicionales, a la vez que identifica aquellos procesos más relevantes para el alcance de dichos fines.<hr/>Abstract This paper aims to present a human resources management model that is adapted to the BPO organizations needs. A qualitative perspective is used as a methodology in the research process. Interviews and documents analysis is made to collect information related to the needs of BPO organizations. The main result is a model that allows identifying the inputs, processes and outputs that the human resources management department should have to generate in order to generate pertinent and timely strategies and activities for this type of organization. This model allows understanding the dynamics and characteristics of human resources management processes in organizations whose objectives and strategies are different from traditional organizations, while identifying those processes that are most relevant to the scope of those purposes. <![CDATA[Decision Process to Purchase Electric Vehicles in Bogota]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200244&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Con el ánimo de comprender las motivaciones de los compradores de vehículos eléctricos en Colombia, el objetivo principal de este trabajo consiste en describir el proceso de decisión de compra que siguieron los propietarios de vehículos eléctricos Renault Twizy en Bogotá, para su adquisición. Se desarrolló un estudio de alcance descriptivo, con un diseño no experimental de campo. Se tomó una muestra de 126 propietarios de Renault Twizy en Bogotá, que representan el 60% de los propietarios de este tipo de vehículos en la ciudad al 2019. Se aplicó un cuestionario en línea que indagó por las variables y etapas del proceso de decisión de compra. Los resultados se analizaron estadísticamente mediante el software SPSS. Entre los hallazgos se destaca que los propietarios compraron este tipo de vehículos para evitar el pico y placa, porque se sienten responsables con el medio ambiente, y porque desean ahorrar combustible. La mayoría de ellos se movían previamente en vehículos a combustión. Se concluye que Colombia y América Latina se encuentran en una fase muy incipiente en su desarrollo de mercado de la movilidad eléctrica y que una de las grandes limitaciones para esto, es el conjunto de percepciones y preferencias por parte de los consumidores. Si bien el panorama aún es muy modesto, todo apunta a que este mercado siga creciendo tanto en cifras de ventas como en tendencias de consumo, influenciadas por nuevos valores como practicidad, economía de consumo y protección al medio ambiente, entre otros.<hr/>Abstract With the aim of understanding the motivations of electric vehicle buyers in Colombia, the main objective of this work is to describe the purchase decision process followed by the owners of Renault Twizy electric vehicles in Bogotá, for their acquisition. A descriptive study was developed, with a non-experimental field design. A sample of 126 Renault Twizy owners in Bogotá was taken, representing 60% of the owners of this type of vehicle in the city in 2019. An online questionnaire was applied that inquired about the variables and stages of the purchase decision-making process. The results were statistically analyzed using SPSS software. Among the findings, it stands out that the owners bought this type of vehicle to avoid the "pico y placa", because they feel responsible with the environment, and because they want to save fuel. Most of them moved in combustion vehicles previously. It is concluded that Colombia and Latin America are in a very incipient phase in their development of the electric mobility market and one of the great limitations for this is the consumers' set of perceptions and preferences. Although the outlook is still very modest, everything points to this market continuing to grow both in sales figures and consumer trends, influenced by new values such as practicality, consumption economy and environmental protection, among others. <![CDATA[Reliability and Validity of an Instrument that Measures Entrepreneurship]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762020000200276&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The process that goes from prospective decisions (oriented to risks of maximum profits with respect to minimum insurance benefits) to deliberate actions (oriented by avoidance of failures, based on the systematization of errors and successes) is addressed in the present work, aiming to specify a model for the study of Internet entrepreneurship. A non-experimental study was carried out with a non-probabilistic selection of 135 entrepreneurs. From a structural model, the reflective factor of the construct was found to be deliberate actions, but such findings are only applicable to the sample since the type of study, sampling, and statistical analysis suggest the contrast of the model in other scenarios would increase the percentage of the explained variance of its factors, that added to 57% in this case.<hr/>Resumen The process that goes from prospective decisions (oriented to risks of maximum profits with respect to minimum insurance benefits) to deliberate actions (oriented by avoidance of failures, based on the systematization of errors and successes) is addressed in the present work, aiming to specify a model for the study of Internet entrepreneurship. A non-experimental study was carried out with a non-probabilistic selection of 135 entrepreneurs. From a structural model, the reflective factor of the construct was found to be deliberate actions, but such findings are only applicable to the sample since the type of study, sampling, and statistical analysis suggest the contrast of the model in other scenarios would increase the percentage of the explained variance of its factors, that added to 57% in this case.