Scielo RSS <![CDATA[Revista Científica General José María Córdova]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1900-658620200002&lang=pt vol. 18 num. 30 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial: Political, social, and economic challenges for national security and defense]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200266&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Digital defense training strategy for adolescents: a proposal at the Federal Institute of São Paulo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200271&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. En una sociedad que se integra a la era de la economía del conocimiento, el aprendizaje en defensa digital para adolescentes es fundamental, en especial para los técnicos de redes informáticas. Este artículo presenta una propuesta formativa desarrollada en el Instituto Federal de São Paulo - Campus São Paulo Pirituba, estructurada en cinco ejes de estudio para la gestión y seguridad de la información, así como los proyectos integradores surgidos en este curso. Participaron 42 estudiantes de educación técnica integrados a la escuela secundaria, quienes presentaron, desde sus intereses personales de indagación, cuatro trabajos sobre temas relacionados con la defensa digital: malware, prevención y capacitación, secuestro de datos y ciberacoso. Estos proyectos ponen en práctica los conocimientos aprendidos y su aplicación en investigaciones que forman parte de la educación profesional.<hr/>ABSTRACT. In a society entering the era of the knowledge economy, digital defense learning for adolescents is essential, especially for computer network technicians. This article presents a training proposal conducted at the Pirituba Campus of the Federal Institute of São Paulo and the integrating projects that emerged from this course. The proposal was structured in five information management and security study axes. Forty-two high school students in technical education participated. They presented, from their personal research interests, four works on topics related to digital defense, such as malware, prevention and training, data kidnapping, and cyber-bullying. These projects applied the knowledge obtained and implemented it in the research, which is part of professional education. <![CDATA[The influence of military strength on national sovereignty in international relations]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200291&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. En el derecho internacional, la doctrina declara que los países son autónomos y soberanos, pero la realidad muestra que las relaciones entre países no suelen ser igualitarias. Hay una relación proporcional entre la capacidad bélica de un país y su influencia en las relaciones internacionales (diplomáticas, económicas, comerciales y políticas), en función de sus posibilidades de cooperación, subordinación, condicionamiento o enfrentamiento con otros países. Aquí se analizan las relaciones entre EE. UU., la Unión Europea, China y Rusia, así como el contexto latinoamericano. Mediante este análisis, se evidencia la influencia de la disposición de capacidad bélica de un país con miras a su política internacional en el contexto actual de la llamada diplomacia de las cañoneras.<hr/>ABSTRACT. In international law, the doctrine states that countries are autonomous and sovereign. However, reality shows that relations between countries are often unequal. There is a proportional relationship between a country's military strength and its influence on international relations (diplomatic, economic, commercial, and political), depending on its capabilities of cooperation, subordination, conditionality, or confrontation with other countries. Here, the relations between the United States, the European Union, China, and Russia are analyzed, as well as the Latin American context. This analysis describes the influence of a country's available military strength on its national policies in the current context of the so-called gunboat diplomacy. <![CDATA[A systemic description of the national model of community surveillance by quadrants in Bogotá]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200307&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Este artículo diagnostica el funcionamiento en la ciudad de Bogotá del Modelo Nacional de Vigilancia Comunitaria por Cuadrantes, una estrategia de control territorial aplicada por la Policía Nacional de Colombia. Para ello, desde un enfoque sistémico, se recurre al modelo de sistema viable y a la metodología de autotransformación. Mediante entrevistas no estructuradas a agentes de policía retirados, además de la consulta de fuentes secundarias, se siguieron cuatro pasos: identidad, definición de niveles de organización recursiva, estrategia estructural y diagnóstico. Los resultados muestran que el modelo promueve un servicio policial inclusivo y flexible, con una estructura específica de procesos primarios, roles, mecanismos y niveles, que facilita una mejor comprensión de las interacciones de la comunidad y, en últimas, mejores resultados en los objetivos institucionales de seguridad y convivencia.<hr/>ABSTRACT. This article evaluates the performance of the National Model of Community Surveillance by Quadrants in the city of Bogotá. This strategy of territorial control, implemented by the National Police of Colombia, was evaluated using a systemic approach, employing the viable system model and self-transformation methodology. Unstructured interviews with retired police officers and consultation of secondary sources were used to determine the following: identity, levels of the recursive organization, structural strategy, and diagnosis. The results show that this model promotes an inclusive and flexible policing service, with a specific structure of primary processes, roles, mechanisms, and levels. It promotes a better understanding of community interactions and, ultimately, better results in the institutional objectives of security and coexistence. <![CDATA[Geopolitics of rare earths: a strategic natural resource for the multidimensional security of the State]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200335&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. El grupo de las tierras raras incluye los 15 lantánidos junto con el itrio y el escandio. Aunque no son tan raros, se encuentran en distintos tipos de depósitos y en lugares muy específicos. Por sus excepcionales propiedades magnéticas y conductoras, para las tecnologías y el sector militar son cada vez más importantes. Esto los convierte en un recurso natural estratégico de relevancia geopolítica, que puede afectar la seguridad multidimensional de los Estados. Este artículo analiza, desde la historia del descubrimiento y el uso de estos elementos, cuáles son los factores estratégicos en el proceso de extracción y procesamiento, la posición geopolítica dominante de China en el sector, así como la explotación ilegal en Colombia. Así, este artículo muestra la importancia del tema en los estudios sobre seguridad.<hr/>ABSTRACT. The rare earth group includes 15 lanthanides along with yttrium and scandium. Although they are not that rare, they are found in different types of deposits and very distinctive places. Because of their exceptional magnetic and conductive properties, they have become increasingly important for both the technology and the military sectors; this makes them a strategic natural resource of geopolitical relevance, which can affect the multidimensional security of states. This article examines the history of the discovery and use of these elements, the strategic factors in their extraction and processing process, and China's dominant geopolitical position in the sector, as well as their illegal exploitation in Colombia and their importance in security studies. <![CDATA[Cybersecurity and cyber defense in Colombia: a possible model for civil-military relations]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200357&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Este artículo se propone explorar el desarrollo institucional acerca del dominio del ciberespacio en Colombia y su incidencia sobre las relaciones cívico-militares en el país. Para ello, recurre a un análisis de fuentes primarias y secundarias, con el propósito de definir el ciberespacio y las ciberamenazas que surgen en él, así como describir las relaciones cívico-militares en Colombia y explicar el marco institucional referente a la seguridad y defensa del ciberespacio en el país. En este caso, y en contraste con la tradición del país, se evidencia que la iniciativa surgió del sector civil, lo que promovió una mayor participación de este sector en el campo de la seguridad y defensa. Así, la agenda de ciberseguridad y ciberdefensa puede ser la punta de lanza para replantear las relaciones cívico-militares.<hr/>ABSTRACT. This article explores the institutional development of the cyberspace domain in Colombia and its impact on civil-military relations in the country. An analysis of primary and secondary sources is used to define cyberspace and identify the cyber threats within it. It also describes civil-military relations in Colombia and the institutional framework of national cyberspace security and defense. Contrary to convention, in this case, it is evident that the initiative emerged from the country's civil sector, promoting greater participation of this segment in the field of security and defense. Thus, the cybersecurity and cyber defense agenda can be used to spearhead the rethinking of civil-military relations. <![CDATA[New roles for the armed forces in security. Experiences from Mexico, Colombia, and Peru]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200379&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Este artículo aborda el tema de la participación de las fuerzas armadas en tareas de seguridad pública a partir del análisis de los casos latinoamericanos de México, Colombia y Perú. Actualmente varios países emplean sus fuerzas armadas como apoyo a la policía o les asignan una función directa, especialmente cuando la policía es sobrepasada o hay graves problemas de corrupción institucional. Cada país es soberano en esta asignación de roles, pero en situaciones de crisis política y social se recurre a ellas sin contar siempre con un marco legal que respalde las decisiones. Este artículo analiza la posibilidad de que las fuerzas armadas combatan las nuevas amenazas en seguridad a partir de estos tres casos, y explica los pros y contras de esta alternativa.<hr/>ABSTRACT. This article analyzes cases in Latin America of Mexico, Colombia, and Peru to understand the participation of the armed forces in public security efforts. Currently, various countries employ their armed forces to support the police. Especially when the police are overwhelmed, or there are serious problems of institutional corruption, they are assigned a direct role. Although each country has the sovereignty to assign these roles, in situations of political and social crisis, they are ascribed without having a legal framework to support the decisions. This article analyses the possibility of the armed forces combating new security threats based on these three cases. It also explains the pros and cons of this alternative. <![CDATA[The rights of women victims of the Colombian armed conflict]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200401&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Este artículo tiene como objetivo, mediante una metodología descriptiva y cualitativa, identificar los derechos que tienen las mujeres víctimas de graves violaciones a los derechos humanos e infracciones al DIH perpetrados por actores armados irregulares con ocasión del conflicto armado interno colombiano. En tal sentido, se identifican en primer lugar los instrumentos internacionales y regionales que amparan a las mujeres; luego se consideran las normas nacionales de protección y garantía con respecto a los derechos. Posteriormente se analiza la situación de las mujeres colombianas víctimas, para luego describir los derechos de las víctimas, especialmente el derecho a la verdad, el derecho a la justicia y el derecho a la reparación, frente a los cuales el Estado colombiano aún tiene el deber de avanzar.<hr/>ABSTRACT. This article identifies the rights of women victims of serious human rights and IHL violations and contraventions perpetrated by irregular armed actors during the Colombian internal armed conflict. To this end, it uses a descriptive and qualitative methodology. First, it identifies the international and regional instruments that protect women; then, it considers the national norms for the protection and guarantee of rights. Subsequently, the situation of Colombian women victims is analyzed, and the rights of the victims are described, especially concerning the right to truth, the right to justice, and the right to reparation. The Colombian State still has the duty to move forward in this regard. <![CDATA[Maritime awareness or identity? An approach to the relationship of humans with the sea]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200419&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Este artículo aborda el tema de la relación del hombre con el mar en el caso de la sociedad peruana. Para ello, parte de la hipótesis de que esta relación no puede explicarse solamente desde el universo inteligible sino desde el mundo sensible, y analiza la correlación e influencia entre los conceptos de conciencia marítima (entendida como los conocimientos sobre el mar) e identidad marítima. Se aplicó un test de conocimientos y una escala tipo Likert a una muestra de 262 individuos. Al analizar los resultados, se encuentra una correlación positiva débil entre las dos variables y una influencia de un 12,2 % de los conocimientos sobre la identidad marítima. Con base en ello, se concluye que la identidad marítima explica más adecuadamente la relación del hombre con el mar.<hr/>ABSTRACT. This article addresses the Peruvian society's relationship with the sea. It parts from the hypothesis that this relationship cannot be explained from the intelligible universe alone but also from the sensory world. To this end, it analyzes the correlation and influence between the concepts of maritime awareness (understood as knowledge about the sea) and maritime identity, employing a Likert scale to rank the knowledge tests of a sample of262 individuals. The results of the analysis showed a weak positive correlation between the two variables and a 12.2% influence of the knowledge on maritime identity. Based on this, it is concluded that maritime identity explains more adequately the relationship of humans with the sea. <![CDATA[A veteran's retraining program for re-entry into the civilian labor sector]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200439&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Este artículo propone el diseño de un programa de reconversión laboral para que el personal militar en retiro de la Fuerza Aérea del Perú pueda reinsertarse al mercado de trabajo mediante la adaptación de sus competencias. Esto se hace mediante un enfoque cuantitativo y cualitativo, para medir la percepción del personal militar y las brechas existentes entre los perfiles del mercado laboral con los del ámbito militar. Para validar el diseño propuesto, se hizo un análisis de adaptabilidad, practicabilidad y aceptabilidad. Los resultados muestran la viabilidad de la propuesta y permiten ver que el 95 % de la muestra está de acuerdo con la implementación del programa de reconversión laboral. Así, esta propuesta puede influir directa y significativamente en la inserción del personal militar en retiro al mercado laboral peruano.<hr/>ABSTRACT. A design for a veteran's retraining program that adapts the skills of retired military personnel of the Peruvian Air Force so that they can reenter the labor market is proposed in this article. The previous is accomplished through a quantitative and qualitative approach, which measures the perception of military personnel and the gaps between profiles of the labor market and those of the military personnel. An analysis of adaptability, practicability, and acceptability was conducted to validate the proposed design. The results show the viability of the proposal. It also shows that 95% of the sampled participants agree with the implementation of a work reconversion program. Thus, this proposal can directly and significantly influence the reentry of retired military personnel in the Peruvian labor market. <![CDATA[The mutation of the Chilean corporate <em>habitus</em> based on two metaphors for female leadership]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862020000200461&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Este artículo aborda el tema de la brecha en el acceso de las mujeres a cargos de alto liderazgo en el caso de Chile, donde aún es un tema que requiere avances. A partir de una indagación documental de fuentes académicas, empresariales, gubernamentales y no gubernamentales, desde el enfoque teórico de la noción de habitus de Bourdieu, se evidencian cambios promisorios al respecto, que se han ido consolidando a partir de las metáforas de techo de cristal y laberinto. Así, si bien estas metáforas surgieron para mostrar inequidades de género en el lenguaje, finalmente han ayudado a incrementar el capital simbólico de las mujeres que detentan estos cargos, ya que el habitus empresarial chileno tradujo su capital cultural y social en capital económico.<hr/>ABSTRACT. This article addresses the gap in women's access to senior leadership positions. In the case of Chile, this is an issue that still requires development. A document search of academic, business documents, and government and non-government sources, from the theoretical approach of Bourdieu's notion of habitus, evidenced promising changes in this regard, which have been consolidated based on the metaphors of a glass ceiling and a labyrinth. Although these metaphors have emerged to show gender inequities in language, they have ultimately helped to increase the symbolic capital of women who hold these positions, as the Chilean corporate habitus has translated their cultural and social capital into economic capital.