Scielo RSS <![CDATA[Revista Científica General José María Córdova]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1900-658620210002&lang=pt vol. 19 num. 34 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Proposal for a model to measure nations' maritime power]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200267&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. El poder marítimo de una nación es un factor crucial para su desarrollo y su seguridad, y al mismo tiempo involucra diversas variables que lo hacen un concepto relativo y complejo de comparar con los demás países de la región y el mundo. Por ello, este artículo busca proponer un modelo de medición del poder marítimo que permita evaluar los Estados, así como hacer comparaciones entre ellos. Para ello se parte de conceptos navales doctrinarios básicos, con el fin de construir definiciones claras y medibles de poder marítimo, desarrollo marítimo, seguridad marítima y poder naval, para generar los indicadores e índices necesarios que sustentan la validez y confiabilidad del modelo. Finalmente se presentan los resultados de su aplicación en una muestra global y regional.<hr/>ABSTRACT. A nation's maritime power is a crucial factor for its development and security. It also involves various variables that make it a relative and complex concept to compare with other countries in the region and the rest of the world. Therefore, this article proposes a model for measuring maritime power that allows the states' evaluation and comparison. To this end, it begins with basic doctrinal naval concepts to build clear and measurable definitions of maritime power, maritime development, maritime security, and naval power to generate the necessary indicators and indices that support the model's validity and reliability. Finally, it presents the results of its application in a global and regional sample. <![CDATA[Helicopters, a decisive factor for tactical mobility: the Colombian case (1997-2012)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200308&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Para un ejército, la movilidad es determinante para ejecutar misiones en el nivel táctico, con sus respectivos efectos en los resultados operacionales y estratégicos. Esto es especialmente primordial en la lucha contrainsurgente, dada la dificultad del terreno en el que se lleva a cabo la confrontación. Este artículo estudia el cambio en la movilidad aérea táctica del Ejército colombiano desde 1997, cuando se comenzó a incorporar helicópteros, hasta 2012. Se presentan los antecedentes del uso de aeronaves con fines militares, así como de la experiencia obtenida por Colombia en la Guerra de Corea, y luego se presentan los resultados del estudio, que muestran cómo la progresiva adquisición e implementación de helicópteros en el Ejército tuvo un impacto a favor en la confrontación armada, luego del difícil último lustro de los noventa.<hr/>ABSTRACT. For an army, mobility and its respective effects on operational and strategic results are determining factors in executing missions at the tactical level. They are especially paramount in counterinsurgency warfare, given the difficulty of the confrontation terrain. This article studies the change in the Colombian Army's tactical air mobility from 1997, when it began to incorporate helicopters, until 2012. It presents the background of the use of aircraft for military purposes and the experience obtained by Colombia in the Korean War. The study's results show how the progressive acquisition and implementation of helicopters in the Army favorably impacted the armed confrontation, after the difficult last five years of the nineties. <![CDATA[Risk diagnosis of the Latin American tourism sector from 2020 to 2022]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200332&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Este artículo identifica los principales riesgos que podrían generar crisis en la industria turística latinoamericana para el trienio 2020-2022, a partir de una revisión de literatura y un tanque de pensamiento con 38 expertos en seguridad, en el marco del Congreso de la Asociación Latinoamericana de Seguridad (ALAS) en Punta Cana (2020). Se establece un listado de 20 principales riesgos, sobre el cual se interrogó al grupo de expertos y se aplicó una escala de Likert para definir su importancia en función de su probabilidad o consecuencias. Como resultado, se determinó que los principales riesgos que pueden impactar el turismo son: virus y plagas, amenazas naturales, sabotajes a infraestructura crítica, inseguridad ciudadana, y escándalos y rumores. Además, el listado aumentó a 27 riesgos críticos, como referente para futuros estudios.<hr/>ABSTRACT. This article identifies the main risks that could generate crises in the Latin American tourism industry for the 2020-2022 triennium, based on a literature review and a think tank with 38 security experts, within the framework of the 2020 Congress of the Latin American Security Association in Punta Cana. A list of 20 main risks was established o which the group of experts was questioned. A Likert scale was used to define their importance according to their probability or consequences. As a result, it was determined that the main risks that could impact tourism are viruses and pests, natural hazards, sabotage to critical infrastructure, public insecurity, and scandals and rumors. The list was ultimately increased to 27 critical risks as a reference for future studies. <![CDATA[COVID-19 mortality as factual evidence for strengthening security and defense strategies]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200356&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. La pandemia del COVID-19 ha generado grandes cambios políticos, económicos y sociales, por lo cual, en consecuencia, las estrategias de seguridad y defensa han enfrentado una amenaza inusual, que puede poner en riesgo soberanías, territorios y alterar el orden mundial. Esta investigación, realizada con un estudio tipo mixto con enfoque histórico, estadístico y epidemiológico observacional no experimental simulado, utiliza cinco variables independientes y una dependiente con el objetivo de comparar la mortalidad de las guerras y el terrorismo trasnacional con la de la actual pandemia, y así mismo proyectar el impacto de una eventual pandemia futura sobre dichas estrategias. Mediante esto se busca establecer una prueba factual, con sólidos argumentos, que explique la necesidad de fortalecer y replantear las estrategias de seguridad y defensa para el futuro pos-COVID.<hr/>ABSTRACT. The COVID-19 pandemic has produced significant political, economic, and social changes. Consequently, security and defense strategies have faced an unusual threat, which may jeopardize sovereignties, territories and alter the world order. This mixed-method study, employing a historical, statistical, and epidemiological observational non-experimental simulated approach, uses five independent and one dependent variable to compare the mortality of wars and transnational terrorism with the current pandemic. It also projects the impact of an eventual future pandemic on these strategies. The aim is to establish factual evidence with solid arguments, explaining the need to strengthen and reconsider security and defense strategies for the post-COVID future. <![CDATA[Harmonizing the rights of minors, victims of recruitment, and their participation in international crimes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200378&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. La situación de los menores víctimas de reclutamiento ilícito y su eventual participación en la comisión de crímenes internacionales abre un interesante debate en torno a las rutas procesales que debe afrontar luego de su desvinculación. Hay allí una tensión entre los derechos de las víctimas de dichos crímenes que el Estado debe investigar, juzgar y sancionar, y los derechos que, como menor de edad, le son inherentes al menor desvinculado. Este artículo recoge una investigación jurídica sobre la necesidad de una interpretación sistemática y armónica que materialice el principio de centralidad de las víctimas dentro del modelo de justicia transicional con enfoque restaurativo, con el fin de abrir una ruta procesal que garantice los derechos tanto de las víctimas de crímenes internacionales como de los menores víctimas de reclutamiento.<hr/>ABSTRACT. The situation of minors, victims of illegal recruitment, and their potential participation in the commission of international crimes opens an interesting debate on the procedural routes to be followed after their extrication. A tension exists between the rights of such crimes' victims, which the State must investigate, prosecute, and punish, and the rights that, as a minor, are inherent to the extricated minor. This article compiles a legal investigation on the need for a systematic and harmonious interpretation that materializes the principle of victim centrality within the transitional justice model with a restorative approach to open a procedural course that guarantees the rights of both the victims of international crimes and minors as victims of recruitment. <![CDATA[Conventionality control and the legal guarantees in the criminal subrogation process]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200406&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las tradiciones jurídicas en extremo legalistas que aún se mantienen en el proceso penal colombiano sustentan las decisiones de los jueces e impiden que se apliquen fuentes del derecho que emanan de la Constitución y de las normas convencionales y los precedentes de la Corte Interamericana de Derechos Humanos. Dado que las políticas legislativas restringen los beneficios de la pena, se debe hacer un esfuerzo por avanzar en una interpretación judicial más acorde con la humanización del proceso. Así, este artículo investiga el abanico de normas y de precedentes con que cuenta el juez penal de conocimiento para lograr los fines de la justicia en la decisión judicial, promoviendo a la vez un cambio en la vulneración masiva de derechos de las personas privadas de la libertad.<hr/>ABSTRACT. The extremely legalistic legal traditions still maintained in the Colombian criminal process underpin judges' and prevent the application of sources of law that emanate from the Constitution, conventional norms, and precedents of the Inter-American Court of Human Rights. Given that legislative policies restrict the benefits of sentencing, an effort must be made to advance in a judicial interpretation more in line with the humanization of the process. Thus, this article examines the range of norms and precedents available to the criminal judge to achieve the ends of justice in the judicial decision, while promoting a change in the massive violation of the rights of persons deprived of liberty. <![CDATA[Profile of the members of the Mexican defense and national security commissions]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200426&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Los diputados federales, integrantes del Poder Legislativo en México, desarrollan sus funciones en diversas comisiones. Su perfil académico y profesional resulta especialmente relevante en las comisiones relacionadas con temas estratégicos de defensa y seguridad nacional, por lo cual este artículo busca evaluar la calidad del perfil de los presidentes de la Comisión de Defensa Nacional, así como de los diputados integrantes de la Comisión Bicameral de Seguridad Nacional. Para ello se realizó una investigación documental de sus perfiles con base en dos variables ponderadas, que fueron sometidas a procedimientos de regresión lineal. Los resultados obtenidos de ambas comisiones fueron disímiles, especialmente bajos en el caso de la Comisión Bicameral, además de una tendencia a la baja en su calidad, lo cual puede afectar la eficacia de estas comisiones.<hr/>ABSTRACT. The federal deputies, members of the Mexican State's Legislative Power, develop their functions in different commissions. Their academic and professional profiles are especially relevant to national security matters (the National Defense Commission and the Bicameral National Security Commission). Thus, this article analyzes the National Defense Commission's presidents' and the Bicameral National Security Commission's deputies' profiles. To this end, a documentary research of the members' profiles in both commissions was made. Weighted variables were established and subjected to linear regression procedures. The results obtained from both commissions showed a downward trend in the academic and professional profiles; this may affect this state body's effectiveness. <![CDATA[Managing network responsiveness in emergency preparedness supply chains for safety and security in developed nations]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200453&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT. Supply chains can play a major role in reducing countries' safety and security threats; the role of network responsiveness offers insights into management exchanges responding to the preparedness of developed countries like Sweden. Illustrating the managing of overall supply chain capabilities among network responsiveness stems from the supply chain responsiveness concept. Several challenges to responsiveness prevent actors' networks from fully benefitting from coordination. A management approach is employed to explore the impact of network responsiveness on the supply chain as an overarching strategy for safety and security. The study suggests three different approaches which differ in their impact on the network's responsiveness: (i) an overall strategic planning approach, (ii) one integrated system approach for the overall response, and (iii) a coordination approach for managing the overall supply chain responsiveness strategy.<hr/>RESUMEN. Las cadenas de suministro pueden desempeñar un rol importante en la reducción de amenazas a la seguridad y protección de países desarrollados, como Suecia. Este articulo ofrece perspectivas acerca de la cadena de suministro y deriva del concepto de preparación para emergencias. Varios desafíos impiden que las redes de actores se beneficien plenamente de la coordinación. El estudio enfoca el impacto de las redes de actores en la cadena de suministro como una estrategia general para el manejo de la seguridad. Tres enfoques difieren en su impacto en la capacidad de las redes de actores envueltos; (i) un enfoque de planificación estratégica general, (ii) un enfoque de sistema integrado para la respuesta general, (iii) un enfoque de coordinación para gestionar la estrategia general de capacidad en respuesta a la cadena de suministro. <![CDATA[Intelligence as a bureaucratic organization: dysfunctions of the Weberian model]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200478&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Si bien el desarrollo histórico de los servicios de inteligencia durante el siglo XX fue altamente dispar, desde una aproximación comparativa se observa que gran parte de las comunidades de inteligencia de regímenes políticos democráticos mantienen hoy en su estructura y funcionamiento grandes semejanzas, producto de una institucionalización determinada por el modelo de organización burocrática de tipo weberiano. Así, este artículo busca comprender los aspectos organizacionales de los servicios de inteligencia desde la perspectiva de la racionalidad burocrática, con el propósito de explorar las críticas a este modelo y evaluar su relación con las disfunciones en el ámbito particular de los servicios de inteligencia. Los resultados muestran que estas distorsiones afectan tanto la funcionalidad como la legitimidad de estas organizaciones, lo que muestra la necesidad de buscar cambios estructurales más allá del modelo actual.<hr/>ABSTRACT. Despite the disparity of the intelligence services' historical development during the 20th century, a comparative approach reveals that most of today's democratic political regimes' intelligence communities maintain apparent similarities in their structure and operation, a product of the Weberian-type bureaucratic organization model's institutionalization. This article seeks to understand the intelligence services' organizational aspects from bureaucratic rationality to explore the criticisms of this model and evaluate its relationship with dysfunctions in the specific field of intelligence services. The results show that these distortions affect both the functionality and the legitimacy of these organizations, revealing the need to seek structural changes beyond the current model. <![CDATA[Comparison of physical conditioning in students of three Colombian National Army schools]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-65862021000200498&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN. Una condición física adecuada es fundamental para el desempeño y la supervivencia en operaciones militares. Por ello, este estudio evalúa el acondicionamiento físico de los militares en formación de tres escuelas del Ejército Nacional de Colombia mediante un estudio transversal, donde se midieron y compararon variables morfológicas y fisiológicas de 120 estudiantes (40 por escuela). Se evidenciaron diferencias en el consumo de VO2 mediante el test de Léger; en flexibilidad mediante el test de Sit and Reach; en fuerza prensil mediante dinamometría de mano; en tiempo de vuelo mediante plataformas de salto y en el índice de masa corporal. Aunque el plan de entrenamiento del Ejército es estándar, estas diferencias en el acondicionamiento, favorables para la escuela de soldados profesionales, se deben a su intensidad, duración y frecuencia.<hr/>ABSTRACT. Proper physical condition is essential for performance and survival in military operations. This cross-sectional study evaluates the physical conditioning of military trainees in three Colombian National Army schools, measuring and comparing the morphological and physiological variables in 120 students (40 per school). The differences were established using the Léger test for VO2 consumption, the sit and reach test for flexibility, hand dynamometry for prehensile strength, and body mass index. Jumping platforms were used to measure in-flight time. Although the Army training plan is standard, differences in conditioning, benefiting the professional soldier schools, respond to their intensity, duration, and frequency.