Scielo RSS <![CDATA[Revista republicana]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1909-445020180002&lang=pt vol. num. 25 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Key pieces of the politically correct thought in the Colombian constitutional culture: war and arms versus peace, legalism and legal purism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este artículo se analizan en perspectiva crítica algunos rasgos del tradicional pensamiento política y jurídicamente correcto en Colombia. Aspectos que se suelen solapar y dispersar como piezas sueltas, consideradas inocuas, de la historia constitucional local. Aquí se establecen los vasos comunicantes entre los prejuicios y tópicos exhibidos generalmente en los estudios universitarios de Derecho y los lugares comunes repetidos sin ningún pudor en ensayos como el reciente y exitoso ¿Por qué fracasa Colombia? de Enrique Serrano (2016). Los tópicos tradicionales que se critican aquí se resumen así: de una parte, la contraposición tradicional entre Bolívar y Santander, adjudicándole a aquel las armas y a este las leyes, como algo más «natural» del ser nacional colombiano, junto a la presunta ejemplaridad democrática colombiana por no haber tenido largas dictaduras militares como ocurrió en otros países latinoamericanos. De otra parte, el purismo legalista de un Derecho supuestamente ajeno a la influencia del nacionalcatolicismo pero, en verdad, desconectado de la ética y la realidad sociales.<hr/>ABSTRACT In this article, some aspects of traditional political and juridically correct thinking in Colombia are analyzed in a critical perspective. Aspects that tend to overlap and disperse as loose pieces, considered innocuous, of the local constitutional history. Here the communicating vessels are established between the prejudices and topics usually exhibited in university law studies, and in the press, and the commonplaces repeated without shame in essays such as the recent and successful one. Why does Colombia fail? by Enrique Serrano (2016). The ideas that are developed are the following: a) The fallacy of the opposition between Bolívar and Santander, awarding to him the weapons and to this the laws as something more «natural» of the Colombian national being; b) The falsity of the Colombian democratic exemplary because it has not had military dictatorships like other Latin American countries; c) The forgetting of what has been and is the Law, which is so invoked, for the Colombian oligarchy. d) The always problematic Colombian social reality to which the Law can not and should not be alien. <![CDATA[Challenges of clinical legal education as a pedagogical model in Latin America: analysis of the experience of the public actions group of the Universidad del Rosario (1999-2017)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200043&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo analiza la educación legal clínica como un modelo pedagógico que en América Latina, y especialmente en Colombia, recoge los aportes del modelo norteamericano, enriqueciéndolos con trabajo en defensa de derechos humanos. Esta propuesta promueve los escenarios de «aprender a aprender», se diferencia de la enseñanza clásica del derecho y genera nuevos estándares de formación jurídica en el siglo XXI. La metodología empleada evidencia cómo las clínicas jurídicas impactan la formación del estudiante y la labor del docente, en un trabajo conjunto y una reinvención permanente del proceso de enseñanza-aprendizaje. El estudio contó con la participación de integrantes y supervisores de diversas épocas de la Clínica Jurídica «Grupo de Acciones Públicas» de la Universidad del Rosario, examinando la evolución del modelo pedagógico, el impacto y la representación que tiene en los egresados.<hr/>ABSTRACT This article analyzes clinical legal education as a pedagogical model that in Latin America and especially in Colombia, gathers the contributions of the North American model, enriching them with work in defense of human rights. This proposal promotes the «learn to learn» scenarios, differs from classical law teaching and generates new standards of legal training in the 21st century. The methodology used shows how legal clinics impact the student's training and the work of the teacher, in a joint work and a permanent reinvention of the teaching-learning process. The study counted on the participation of members and supervisors from different periods of the Legal Clinic "Public Actions Group" of the University of Rosario, examining the evolution of the pedagogical model, the impact and the representation that it has in the graduates. <![CDATA[Need for unification of substantial and procedural rules in the exercise of the right to punish of children in Colombia offenders]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200069&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El Código de la Infancia y la Adolescencia señala sanciones para los menores infractores en Colombia, las cuales son ambiguas y además para su aplicación el intérprete debe remitirse al Código Penal, Código de Procedimiento Penal, Normas de Derecho Internacional, entre otras, generando en muchas ocasiones dificultad para el análisis, aplicación de la norma sustancial, tasación de penas, uso de procedimientos, entre otras dificultades que se evidencian en la práctica jurídica, especialmente en la etapa de investigación y juzgamiento. Por tanto, en el presente artículo de investigación se desarrollará el siguiente interrogante: ¿Existe la necesidad de unificar las normas sustanciales y procesales para la aplicación de la Ley Penal contra los menores infractores en Colombia? Como conclusión se tiene que al estar dispersas las normas de infancia y adolescencia en distintos códigos, leyes internas, tratados y convenios internacionales, se hace necesario unificar un código donde se integren todas las normas dirigidas a los niños, niñas y adolescentes para así facilitar la interpretación y aplicación en los respectivos procedimientos penales; incluso se tiene que la misma Corte Constitucional y la Procuraduría General de la Nación han exhortado al Congreso de la República para que unifique las normas de infancia y adolescencia.<hr/>ABSTRACT The Childhood and Adolescence Code, establishes penalties for juvenile offenders in Colombia, which are ambiguous and also to implement the interpreter should refer to the Criminal Code, Code of Criminal Procedure, Rules of International Law, among others, often creating difficulty analysis, application of substantial standard pricing penalties, use of procedures, among other difficulties that are evident in legal practice, especially at the stage of investigation and prosecution, therefore in this research paper will develop the next question: Is there a need to unify the substantive and procedural rules for the application of the criminal law against young offenders in Colombia?. In conclusion, it must be to be dispersed standards childhood in different codes, domestic laws, international treaties and agreements, it is necessary to unify a code which integrates all rules aimed at children and adolescents in order to facilitate the interpretation and implementation in the respective criminal proceedings, even has the same Constitutional Court and the Attorney General's Office have urged Congress to unify the rules of childhood and adolescence. <![CDATA[Ranking and situation of the investigation in the faculties of law in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200087&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo discute las características y el estado de la investigación jurídica y sociojurídica que se realiza en el marco de los programas de Derecho en Colombia. Se centra en cuestiones clave relativas a la calidad de los programas de educación jurídica existentes en el país. Para este propósito, con base en los resultados de la convocatoria nacional Colciencias 2017 para reconocer y categorizar grupos de investigación en Colombia, se emprende una clasificación escalonada o ranking de los programas de Derecho. El resultado de este ranking ofrece información sobre el papel de las universidades públicas y privadas en la investigación, la distribución regional de la producción de investigación, las correlaciones entre investigación y programas de doctorado, las relaciones entre la investigación y la acreditación de alta calidad de los programas de Derecho, así como las conexiones entre la investigación y la obtención del registro calificado de programas académicos en esta disciplina. Las conclusiones se centran en aspectos relacionados con las políticas de educación superior y sus efectos sobre las prácticas y el estado de la investigación jurídica en Colombia.<hr/>SUMMARY This article discusses characteristics and the state of legal and socio-legal research undertaken in the framework of law degree programs in Colombia, focusing on key issues concerning the quality of the country's present legal education programs. For this purpose, based on the results of the 2017 Colciencias nationwide call to recognize and categorize research groups in Colombia, a ranking of law degree programs is undertaken. The output of this ranking offers insights about the role of private and public universities in research, the regional distribution of research production, the correlations between research and PhD programs, the relationships between research and high-quality accreditation of law degree programs, as well as the connections between research and obtaining the qualified register of academic programs. Conclusions focus on aspects concerning higher education policies and their effects on practices and the status of legal research in Colombia. <![CDATA[Means of proof in Colombia and its occurrence within an audit engagement: A perspective of the Pentagon of fraud]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200117&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo de investigación da cuenta de la incidencia que tiene la debida aplicación de los medios probatorios en Colombia en la efectividad del encargo de auditoría, a partir de la identificación de las variables que se ponen de manifiesto en el pentágono del fraude. Se parte de la problemática actual en procesos judiciales en los cuales el contador actúa en calidad de perito, y entonces se evidencia que algunas de las pruebas presentadas ante un juez, y que pretenden servir -en ese proceso- como material probatorio, no son tenidas en cuenta por no obedecer a los principios de ser amplias, suficientes y competentes, careciendo, por lo tanto, de toda validez. Desde el aspecto metodológico, es una investigación de tipo documental, que utiliza técnicas de análisis crítico de la información que permitieron compilar la información para hacer un análisis del problema objeto de estudio. Como reflexión final se obtuvo que el pentágono del fraude, como herramienta que caracteriza los diferentes eventos de fraude que se pueden presentar en una organización, ha sido ampliamente identificado y brinda elementos importantes en el encargo de auditoría, que una vez articulado de estricta manera con la aplicación de los elementos propios de los medios probatorios en Colombia, permite aumentar la eficacia y minimizar los riesgos en el levantamiento de la información como material probatorio en un proceso judicial.<hr/>ABSTRACT This research paper aims to reveal the incidence of a proper application of the rules of evidence in Colombia, concerning the effectiveness of an audit engagement. This stems from the identification of variables settled in the Pentagon of fraud. The starting point relies on the conundrum of giving expert evidence as an accountant within a trial. It becomes stark that some evidence was not taking into account because it does not dovetail with the principles of being broad, sufficient and competent. Therefore, the evidence was lacking any reasonable validity and reliability. In terms of the methodology, this is a documentary-approach research, using techniques of critical analysis of data. Such an approach allowed collecting data so as to analyze the problem of study. As a conclusion, using the Pentagon of fraud as a tool to characterize different events of a fraud that may arise in companies has been widely identified and brings relevant elements in an audit engagement. The strict articulation with the proper application of the rules of evidence in Colombia allows increasing the efficiency and decreasing the risks insofar as the collection of data as evidence material within a judicial process. <![CDATA[Punitive Populism and Prison Collapse: Towards a Gradual Abolition of the Closed Prison in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200135&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo explora las causas del populismo punitivo en Colombia y el consecuente colapso carcelario. Igualmente se consideran datos estadísticos con altas tasas de reincidencia delictiva, lo que permite llegar a la conclusión sobre el rotundo fracaso de la prisión cerrada, institución que tiene como principal función la de lograr la resocialización de los infractores. Como consecuencia, se propone replantear la utilización de la cárcel cerrada, con aplicación minimalista, esto es, solo para los casos que revistan mayor gravedad y se revisan algunas alternativas para la gradual abolición de este tipo de cárcel.<hr/>ABSTRACT This article explores the causes of punitive populism in Colombia along with its consequent prison collapse, which leads to propose the gradual abolition of closed prisons, as these institutions have failed to resocialize inmates. Taking into account collected data, it is found a need to rethink the use of closed prisons, by using them minimally, in cases that are more serious. As a methodology of analysis, the article addresses four major aspects, such as Punitive Populism and the Criminal Law of the Enemy, the perversion of the closed prison system, the collapse of the closed prison in Colombia and finally, alternatives for the gradual abolition of closed prisons. <![CDATA[Gender and transitional justice in Colombia, a look from Law 1257 of 2008]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200161&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo analiza las implicaciones de la Ley 1257 de 2008, en desarrollo de la política pública nacional para prevenir, sancionar y erradicar todas las formas de violencia y discriminación contra las mujeres: tipos de violencia, recuento histórico, estudio de estrategias e impactos y su relación con los procesos transicionales que se han adelantado en el país. Así mismo, analiza las recomendaciones de los organismos internacionales de protección de los derechos humanos y las obligaciones contenidas en diferentes instrumentos internacionales en el proceso transicional que se adelanta en el país como salida al conflicto armado. Concluye afirmando que la libertad constituye la condición fundamental de todo crecimiento y que la mujer conquista espacios laborales y de discusión política, pese a que los diferentes mecanismos transicionales implementados, no visibilizan sus derechos.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the implications of Law 1257 of 2008, in the development of national public policy to prevent, sanction and eradicate all forms of violence and discrimination against women: types of violence, historical recount, study of strategies and impacts and its relation with the transitional processes that have been advanced in the country. Likewise, it analyzes the recommendations of international organizations for the protection of human rights and the obligations contained in different international instruments in the transitional process that is being carried out in the country as a way out of the armed conflict. He concludes by affirming that freedom is the fundamental condition of all growth and that women gain working spaces and political discussion, despite the fact that the different transitional mechanisms implemented do not make their rights visible. <![CDATA[Criminal radical functionalism from bioethics]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200179&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La bioética admite reflexionar acerca de la pregunta: ¿Cómo se relaciona el funcionalismo penal y la bioética frente a los delitos, en especial los que atentan contra la seguridad pública? El objetivo es describir las escuelas sociológicas que han dotado al funcionalismo en materia penal y su relación con la bioética. Este artículo sugiere algunas líneas del pensamiento de la bioética principialista, la personalista y el sistémico sociológico mediante la investigación documental interpretativa y el proceso reflexivo se sustenta en la información obtenida y analizada en textos y artículos de revistas indexadas, con análisis crítico del discurso. Sobresale como conclusión principal que derecho penal actual necesita un análisis bioético para que no se vea socavada la dignidad humana.<hr/>ABSTRACT Bioethics admits to reflect on the question: How does criminal functionalism and bioethics relate to crimes, especially those that threaten public safety? The objective is to describe the sociological schools that have endowed functionalism in criminal matters and its relationship with bioethics. This article suggests some lines of the thinking of principialist bioethics, the personalist and systemic sociological. Through interpretative documentary research and the reflexive process it is based on the information obtained and analyzed in texts and articles of indexed journals, with critical analysis of discourse. It stands out as the main conclusion that current criminal law needs a bioethical analysis so that human dignity is not undermined. <![CDATA[The unique school day policy: the referents and the experience of a district educational institution]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200199&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Artículo producto de estudio sobre la política pública educativa de jornada única en los niveles de preescolar, básica y media. Esta investigación tuvo como objetivos valorar los lineamientos de la referida política pública y de sus principales desarrollos normativos legales y reglamentarios, así como también evaluar la experiencia de una institución educativa distrital frente a estos temas, mediante la aplicación de un instrumento construido y validado por criterio de expertos. El problema de investigación se concreta en unas preguntas problematizadoras: ¿Desde qué referentes de orden político, discursivo y jurídico se ha pretendido implementar la política educativa de jornada única escolar en Colombia y qué tensiones se pudieron generar en ese proceso? y ¿Cómo se percibe por parte de los estamentos básicos de una institución educativa oficial de los niveles de preescolar, básica y media el proceso de implementación de la jornada única escolar? Es un trabajo que se desarrolló desde dos perspectivas metodológicas: una primera parte de carácter histórico documental y una segunda de orden cuantitativo que surge del análisis estadístico producto de la aplicación de una encuesta con 45 ítems de escala Likert. A partir de allí se pudo concluir que pese a los desarrollos jurídicos la jornada única como una acción de carácter pedagógico ha generado tensiones que han involucrado especialmente a los docentes, que cuestionan los procedimientos y las condiciones de implementación y ofrecen unas alternativas que permitan su desarrollo en términos de dignidad y pertinencia para las comunidades educativas.<hr/>ABSTRACT Article product of study on the public educational policy of a single day at the preschool, basic and middle levels. The objective of this research was to assess the guidelines of the aforementioned public policy and its main legal and regulatory developments, as well as to evaluate the experience of a district educational institution regarding these issues, through the application of an instrument constructed and validated by criteria of experts. The research problem is concretized in some problematizing questions: From what political, discursive and juridical reference has been tried to implement the educational policy of a single school day in Colombia and what tensions could be generated in that process? And how is the process of implementing the single school day perceived by the basic levels of an official educational institution at the preschool, elementary and middle school levels? It is a work that was developed from two methodological perspectives, a first part of documentary historical character and a second one of quantitative order that arises from the statistical analysis product of the application of a survey with 45 Likert scale items. From there it was possible to conclude that despite the legal developments the single day as a pedagogical action has generated tensions that have involved teachers especially, who question the procedures and implementation conditions and offer alternatives that allow their development in terms of dignity and relevance for the educational communities. <![CDATA[Life imprisonment and predicting behavior. An analysis on crime asainst minors and penal policy in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502018000200241&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Cada cierto tiempo se da cubrimiento noticioso excesivo a un delito sexual y violento en contra de un menor de edad que produce un fuerte rechazo social y que genera propuestas de reforma normativa de ampliación del campo de acción del Derecho penal por parte de diversos agentes sociales. Estos planteamientos generalmente incluyen el establecimiento de la cadena perpetua para tal clase de delitos bajo la idea de que quienes los cometen son sujetos incorregibles, que no pueden ser resocializados, por lo que se impone el fin de la pena de prevención especial negativa. Entonces, en este trabajo, a través de los métodos empírico-analítico y dialéctico, se examina la cientificidad de tales planteamientos y, en consecuencia, sobre la aceptabilidad de su uso en el desarrollo de la política penal, con especial énfasis en la última de las construcciones que se ha hecho sobre el tema: el depredador sexualmente violento. Al respecto, se concluye que no se puede predecir el comportamiento futuro y que no hay personas incorregibles.<hr/>ABSTRACT From time to time, a crime involving sexual violence against a minor is given excessive news coverage producing a strong social rejection and generating proposals for reforms to enlarge the scope of the criminal law. These proposals usually include the establishment of life imprisonment for such a crimes under the idea that those who commit them are dangerous offenders, incapables of being rehabilitated, and, therefore, subject to incapacitation as the only possible aim of punishment. Then, this work, through the dialectic method and empirical research, analyses the scientific foundations of such proposals and, consequently, its acceptance and use in penal policy, with special emphasis on the last of the constructions regarding that subject: the sexually violent predator. In this regard, it is concluded that future behaviour cannot be predicted and there is no such thing as incorrigible people.