Scielo RSS <![CDATA[Revista republicana]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1909-445020200001&lang=pt vol. num. 28 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[In position of self-recognition and professional recognition: foundation of the social imaginary of the Colombian engineer 1848-1930]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Objetivo. Explicar el proceso histórico de gestación del imaginario social del ingeniero colombiano entre 1848 y 1930 en medio de la modernización capitalista, atendiendo al reto y a la necesidad de forjar representaciones específicas de una colectividad mediante los cuales ella se percibe y se proyecta a la sociedad. Metodología. Parte de la perspectiva del colectivismo metodológico, en el que la identidad se forma y se transforma en el marco de las relaciones sociales, y esta, a su vez, responde a un juicioso ejercicio de autocategorización o visión de endogrupo. Conclusión. El ingeniero colombiano forjó una representación social vinculada con el papel estratégico que jugaría en el desarrollo capitalista de la nación, de la mano de su carácter pragmático y sentido de eficiencia burgués.<hr/>ABSTRACT Objective. Explain the historical process of gestation of the social imaginary of the Colombian engineer between 1848 and 1930 in the midst of capitalist modernization, attending to the challenge and the need to forge specific representations of a community through which it is perceived and projected into society. Methodology. It starts from the perspective of methodological collectivism, in which identity is formed and transformed within the framework of social relations, and this, in turn, responds to a judicious exercise of self-categorization or vision of the group. Conclusion. The Colombian engineer forged a social representation linked to the strategic role he would play in the nation's capitalist development, hand in hand with his pragmatic character and bourgeois sense of efficiency. <![CDATA[The syndromes and challenges that the research in law in the colombian legal culture must overeóme]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El texto que se presenta reflexiona acerca del peso de la tradición jurídica del siglo XIX en la formulación de proyectos de investigación en Derecho. La reflexión parte de la revisión de literatura y del análisis crítico de dichos textos. El resultado muestra, en una primera parte, lo que denominamos los síndromes que aquejan al investigador del derecho cuando inicia su proyecto de investigación y que están ligados a una visión racional y tradicional del derecho. En una segunda parte se exponen los lineamientos de lo que sería una propuesta de investigación que supere la tradición dogmática, en un contexto como el colombiano en el que se requieren investigaciones para comprender la realidad y que de esa comprensión se derive su transformación.<hr/>ABSTRACT The text presented reflects on the weight of the legal tradition of the nineteenth century in the formulation of research projects in Law. The reflection is based on the review of the literature and the critical analysis of these texts. The result shows, in the first part, what we call the syndromes that afflict the law researcher when he starts his research project and that are linked to a rational and traditional vision of law. In a second part, the guidelines of what would be a research aproposal that exceeds the dogmatic tradition are exposed, in a context like the Colombian in which research is required to understand reality and that from that understanding derives its transformation. <![CDATA[Comprenhensive reparation as a prevailing principle in the responsability of the state -A perspective based on the Constitutional Court and the Colombian Council of State case-law-]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100059&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo aborda la reparación integral como derecho fundamental y principio orientador en la responsabilidad civil y del Estado, a fin de que sea tomado en cuenta de forma prevalente a la hora de valorar los danos materiales e inmateriales sufridos por las personas. Frente al tema, son múltiples las discusiones planteadas desde el punto de vista normativo, doctrinal e incluso jurisprudencial no solo en el ámbito interno sino en el ámbito internacional, por la ponderación que debe hacerse frente al mismo. No obstante, su evolución ha sido notable y con base a estándares internacionales, debe el juez aplicarlo de cara a lineamientos de protección de derechos humanos y de derecho internacional humanitario. Para su desarrollo, se acudió al análisis, evolución, contenido y alcance que ha tenido la reparación en los diversos instrumentos internacionales de los derechos humanos, para luego centrar el estudio en los criterios emitidos por la Corte Constitucional y el Consejo de Estado colombianos a partir de 1991, compaginando lo anterior con lo previsto por la doctrina. De allí que finalmente se plantee la configuración de la prevalencia de la reparación integral en la jurisprudencia colombiana, de cara al bloque de constitucionalidad y convencionalidad, y en búsqueda de una verdadera justicia restaurativa y transformadora.<hr/>ABSTRACT This paper addresses comprehensive reparation as a fundamental right and guiding principle in civil and State liability so that it is taken into account in a prevalent manner when assessing material and immaterial damages suffered by people. Due to the need to weigh such principle, there are many discussions raised from a normative, doctrinal, and - even- jurisprudential point of view, not only in the domestic sphere but also in the international sphere. However, its evolution has been remarkable and, currently, judges must apply it based on grounds of protection of human rights and international humanitarian law. For this research, the development, the analysis, the content, and the scope of the reparation principle was studied in the various international human rights instruments. Afterward, the research focuses on the criteria used by the Constitutional Court and the Council of State from 1991 onwards; along with the relevant doctrine on this subject. Lastly, the paper argues that the comprehensive reparation principle has consolidated as a prevalent principle within Colombian case-law which faces interesting interaction with the block of constitutionality and conventionality in the search of true restorative and transformative justice. <![CDATA[Precarious Citizenship: Towards a conceptual definition for the characterization of contemporary migratory processes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo de este trabajo es proponer una definición conceptual de la categoría "ciudadanía precaria" que permita aportar al conocimiento sistemático de las modalidades de incorporación/exclusión de los ciudadanos y ciudadanas migrantes en el contexto contemporáneo. A partir de la descripción de la naturaleza nominativa de esta definición, el artículo propone la construcción de un criterio operativo de conceptualización de la "ciudadanía migrante" en base a la distinción entre sus dimensiones normativas, políticas e interactivas.<hr/>ABSTRACT The objective of this work is to propose a conceptual definition of the category "precarious citizenship" that allows to contribute to the systematic knowledge of the modalities of incorporation/exclusion of migrant citizens in the contemporary context. From the description of the nominative nature of this definition, the article proposes the construction of an operational criterion of conceptualization of "migrant citizenship" based on the distinction between its normative, political and interactive dimensions. <![CDATA[Restorative justice as a horizon of possibilities for the Colombian transitional process]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Durante los tres más recientes lustros, la justicia restaurativa ha emergido como un nuevo paradigma para abordar el problema del juzgamiento, en particular, de crímenes cometidos en contextos de masivas violaciones a derechos humanos. El centro de la nueva perspectiva son los derechos de las víctimas y la pregunta por mecanismos y prácticas más adecuadas que las tradicionales para recomponer las relaciones sociales quebradas por el conflicto y atender los derechos individuales de maneras alternativas a aquellas que se proponían desde el paradigma retribucionista del derecho penal. La investigación que da sustento al presente artículo partió de la identificación de dos retos surgidos de las entrevistas con diversos actores, tanto de colectivos de víctimas como con funcionarios de la Jurisdicción Especial de Paz. Por una parte, el reto de la construcción dogmática de la justicia restaurativa y, por otra, el de identificar las claves para su pedagogía y deseable apropiación social. De esta manera, emprendimos el ensamblaje de las corrientes teóricas que informan salidas a los conflictos desde la aproximación restaurativa, con los problemas más conspicuos derivados del cambio de paradigma punitivo, así como de las posibles alternativas que las víctimas consideran ajustadas a un marco de aceptabilidad razonable y acordes con sus reclamos de justicia. El artículo, finalmente, enfoca su propuesta en la construcción colectiva de bienes relacionales como una plausible alternativa a considerar en los desarrollos y en la atención de los reclamos de justicia en contextos de transicionalidad.<hr/>ABSTRACT During the most recent three decades, restorative justice has emerged as a new paradigm to address the problem of prosecution, in particular, of crimes committed in contexts of massive human rights violations. The center of the new perspective is the rights of victims and the question of more adequate mechanisms and practices than the traditional ones to recompose the social relations broken by the conflict and attend to individual rights in alternative ways to those proposed from the retribution paradigm. of criminal law. The research that supports this article was based on the identification of two challenges arising from interviews with various actors, both from groups of victims and with officials from the Special Peace Jurisdiction. On the one hand, the challenge of the dogmatic construction of restorative justice and, on the other, to identify the keys to its pedagogy and desirable social appropriation. In this way, we undertook the assembly of the theoretical currents that inform exits to conflicts from the restorative approach, with the most conspicuous problems derived from the punitive paradigm shift, as well as the possible alternatives that the victims consider fit to a framework of acceptability reasonable and consistent with their claims for justice. Finally, the article focuses its proposal on the collective construction of relational goods as a plausible alternative to consider in the developments and in the attention to justice claims in transitional contexts. <![CDATA[The dialogical inconsistences of public debate on gender related issues]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100133&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el presente artículo se examinan las razones que hacen especialmente difícil y tortuoso el debate público en materia de género. Sin pretensiones de exclusividad o exhaustividad, se sostiene que en este ámbito temático usualmente se presentan varias disfuncionalidades de orden lógico y argumentativo que terminan haciendo imposible un diálogo genuino y hacen que la discusión degenere en intercambio de eslóganes entre partes que no se oyen.<hr/>ABSTRACT This article explores the reason that explain the particular difficulties of the public debate about gender issues. Without pretensions of exclusivity or exhaustivity, the paper claims that the public discourse on this topic is marked by several logical and argumentative dysfunctionalities that at the end, make genuine dialogue impossible and instead lead to a exchange of slogans among deaf parties. <![CDATA[GOVERNABILITY OR GOVERNANCE IN WATER RESOURCE MANAGEMENT. THE COLOMBIAN CASE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100159&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The aim of this article is to establish if water resource management related to water supply, demand, quality, and risks in the Colombian case has transitioned from governability to governance. The concept of water governability refers to institutional competence in the design and effective implementation of socially acceptable public policies. Water governance pertains to transparency, accountability, and responsiveness in the definition and implementation of public policies for water management involving democratic mechanisms and institutions that prioritize social interest articulation. This distinction is important because the governability model is designed to simplify all water management processes related to the adoption and implementation of public policies; however, this approach tends to ignore the fact that water problems are wide reaching and complex as they involve all aspects of society, including culture, the economy, and law. The governance model, by contrast, considers such factors. This article discusses the distinction between water governability and water governance as well as the shift from an integral water resource management model to a water governance paradigm. Next, the particular characteristics of the Colombian case are explained. Finally, the elements of governance within the Colombian system are analyzed to establish whether a transition has been achieved.<hr/>RESUMEN El objeto de este artículo es establecer si la gestión del recurso hídrico, referente al suministro, demanda, calidad y riesgos, ha transitado en el caso colombiano de la gobernabilidad a la gobernanza. El concepto de gobernabilidad del agua se refiere a las competencias institucionales para el diseño y la implementación efectiva de políticas públicas socialmente aceptables. La gobernanza del agua alude a la transparencia, rendición de cuentas y responsabilidad en la definición e implementación de las políticas públicas de gestión del agua, que involucran mecanismos democráticos e instituciones que priorizan la articulación de los intereses sociales. Esta distinción es importante porque el modelo de la gobernabilidad está diseñado para simplificar todos los procesos de gestión del agua relativos a la adopción e implementación de políticas públicas; sin embargo, esta aproximación tiende a ignorar el hecho de que los problemas del agua alcanzan un alto grado de complejidad e involucran todos los aspectos de la sociedad, incluyendo la cultura, la economía y el derecho. En contraste, el modelo de gobernanza considera todos estos factores. Este artículo comienza por presentar la distinción entre gobernabilidad y gobernanza del agua al tiempo con el paso de un modelo de gestión integral del recurso hídrico a un paradigma de la gobernanza del agua. Luego son explicadas las principales características del caso colombiano y finalmente se analiza si los elementos de la gobernanza están presentes en el caso colombiano para determinar si la transición de la gobernabilidad a la gobernanza efectivamente se ha logrado. <![CDATA[The protection of the fundamental rights of the international migrant population by the Colombian Constitutional Court]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100179&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo de investigación tiene como propósito analizar las sentencias de tutela de la Corte Constitucional Colombiana, por medio de las cuales se han protegido los derechos fundamentales de la población migrante internacional, con el fin de identificar y comprender las reglas que el Alto Tribunal Constitucional ha fijado en la materia.<hr/>ABSTRACT The main purpose of this research paper is to analyze guardinship actions of the Colombian Constitutional Court, through which the fundamental rights of the international migrant population has been protected, in order to identify and understand the rules that the High Constitutional Court has set up in the matter. <![CDATA[Contracts for the provision of state in relation to COVID-19 in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100205&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Los contratos de prestación de servicios profesiones son una modalidad de contratación pública directa que solo pueden ser suspendidos por fuerza mayor, caso fortuito o interés público. En ese sentido, siendo el COVID-19 una pandemia que se reviste de las calidades para ser considerado un evento de fuerza mayor, se procedió a interpretar el contenido del Decreto Legislativo N° 491 de 2020, por medio del cual se decidió sobre la suspensión de los contratos de prestación de servicios estatales, encontrando que el mismo se ajusta al artículo 95 contenido en la Carta Política de 1991, que refiere el principio de solidaridad, el cual amerita su aplicación para conjurar la crisis de salud pública por el Coronavirus a la luz de derechos fundamentales, económicos y sociales, como la vida, la dignidad humana, el mínimo vital, la salud y el trabajo.<hr/>ABSTRACT Profession service provision contracts are a form of direct public procurement that can only be suspended by force majeure, fortuitous event or public interest. In this sense, being the COVID-19 a pandemic that has the qualities to be considered an event of force majeure, the content of Legislative Decree No. 491 of 2020 was interpreted, through which it was decided on the suspension of the contracts for the provision of state services, finding that it complies with article 95 contained in the Political Charter of 1991, which refers to the principle of solidarity, which merits its application to ward off the public health crisis due to the Coronavirus in light of fundamental, economic and social rights, such as life, human dignity, the vital minimum, health and work. <![CDATA[Determining factors for MSME's access to credit drop by drop]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-44502020000100217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Esta investigación tiene como propósito identificar los factores determinantes que llevan a las micro, pequeñas y medianas empresas - Mipyme a tomar créditos gota a gota. Se desarrolla una investigación con metodología cuantitativa, de tipo exploratoria; se recolectan, procesan y analizan datos primarios; el instrumento de recolección de información a utilizar es la encuesta; se trabaja con una muestra probabilística, el tipo de muestreo es aleatorio simple. Se aplica el instrumento de recolección de datos a una muestra de 385 administradores de Mipyme de Bogotá DC - Colombia. Como principales hallazgos se identifica que los determinantes que llevan a la toma de éste tipo de créditos están asociados por un lado a características de las unidades empresariales en cuanto a tamaño de la empresa y nivel o grado de escolaridad del administrador, y por otro lado asociados a la percepción del administrador en cuanto a la aprobación del crédito (agilidad de desembolso, no tramitología y oferta a la mano). JEL: G3; M2; K2<hr/>ABSTRACT The propose o this research is to identify the determining factors that lead micro, small and medium enterprises - MSME to take credits drop by drop. An investigation is carried out with quantitative methodology, of exploratory type; primary data is collected, processed and analyzed; the instrument for collecting information to use is the survey; it works with a probabilistic sample, the type of sampling is simple random. The data collection instrument is applied to a sample of 385 managers of Mipyme of Bogotá DC - Colombia. As main findings, it is identified that the determinants that lead to the taking of this type of credit are associated on the one hand with characteristics of the business units in terms of company size and level of education of the manager, and on the other hand associated to the perception of the manager regarding the approval of the credit (disbursement agility, no paperwork and offer at hand). JEL: G3; M2; K2