Scielo RSS <![CDATA[CS]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2011-032420230001&lang=pt vol. num. 39 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[So Close, So Far from the State: Bureaucratized Activism and Afro-descendants in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242023000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La consagración del carácter pluriétnico y multicultural de la nación colombiana, en la Constitución de 1991, trajo consigo la apertura de diversos espacios de representación política y de participación para las poblaciones afrodescendientes. La incidencia que este proceso ha tenido en la institucionalización del movimiento social afrocolombiano ha sido ampliamente estudiada; menos atención han recibido las interacciones que suceden en dichos espacios de interlocución. Por tal razón, en este artículo nos proponemos develar el carácter fluido de las fronteras entre los actores estatales y no estatales, a partir de la etnografía de la puesta en escena de los líderes afrodescendientes en uno de esos escenarios. Para entender la doble naturaleza del adalid étnico, en tanto representante comunitario y servidor público, proponemos la noción de activismo burocratizado, que encierra, al menos, tres atributos: la adquisición de unas competencias burocráticas, la escenificación de ciertas actuaciones y las performances de la tradición.<hr/>Abstract Recognizing the pluriethnic and multicultural character of the Colombian nation in the 1991 Constitution led to open various spaces of political representation and participation for Afro-descendant populations. The impact that this process has had on the institutionalization of the Afro-Colombian social movement has been widely studied; however, less attention has been paid to the interactions that take place in these spaces for dialogue. Based on the ethnography of Afro-descendant leaders' staging in one of these scenarios, we propose to unveil the boundaries between state and non-state actors. To understand the dual nature of the ethnic leader both as community representative and public servant, we propose the notion of bureaucratized activism. It encompasses at least three attributes: the acquisition of bureaucratic competencies, the staging of certain actions, and the performances of tradition. <![CDATA[Unfinished Transitions: A Comparative Study of the Implementation of the Havana Peace Agreement in the Municipalities of San José and Calamar (Guaviare) and Ituango (Antioquia)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242023000100031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo busca analizar dos escenarios transicionales que generó la implementación del Acuerdo de Paz de La Habana en lo local, mediante el método comparativo que permite entrever configuraciones causales que los explicarían. Los casos son los municipios de San José y Calamar (Guaviare) e Ituango (Antioquia). Las preguntas que guían esta investigación son: ¿cómo se están configurando los escenarios transicionales en las regiones de Colombia? y ¿cuál es el papel del Estado, los actores políticos, los grupos armados y las comunidades en estos escenarios? Tomamos el enfoque estructural relacional para comprender cómo un macroproceso político como este va modificando las relaciones entre actores a nivel local. Algunos de los hallazgos encontrados fueron: el lugar del Estado ha sido ocupado por la articulación entre agencias de cooperación, excombatientes y Juntas de Acción Comunal (JAC), o se ha dado un híbrido de agencias estatales, grupos armados y JAC.<hr/>Abstract This research seeks to analyze two transitional scenarios that the implementation of the Havana Peace Agreement generated at the local level using a comparative method to detect causal configurations that would explain such scenarios. The municipalities of San José and Calamar (Guaviare) and Ituango (Antioquia) were selected as case studies. The research questions are: how are transitional scenarios configured in the Colombian regions? What is the role of the state, political actors, armed groups, and communities in these scenarios? We use the structural relational approach of Charles Tilly (1998) to understand how a macro political process such as the Peace Agreement changes the relations between actors at the local level. We found that the place of the state has been occupied whether by an articulation between cooperation agencies, ex-combatants, and the Community Action Boards (JAC); or by a mixture of state agencies, armed groups, and the JAC. <![CDATA[Neoliberal Mining Formalization. A Precarization Path for Small-Scale Miners in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242023000100061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo presenta hallazgos de un estudio que busca comprender el proceso de formalización minera en Colombia como una estrategia de gobierno. Así, partimos de una lectura de las políticas de formalización minera, comprendidas como un régimen de verdad instituido para gobernar de cierta manera este ámbito del sector productivo. Se trata de una investigación de carácter cualitativo, cuya metodología se basó en el interaccionismo simbólico, a través de la realización de entrevistas semiestructuradas con mineros de hecho de dos municipios colombianos, uno en el departamento de Antioquia y otro en el de Caldas. Concluimos, a partir de los relatos de los participantes y de algunos referentes teóricos, que el proceso de formalización vigente en este sector tiene un componente marcadamente neoliberal, lo que supone impactos que trascienden el ámbito laboral y precarizan las formas de vida de los mineros, sus familias y comunidades.<hr/>Abstract This paper presents the results of a study that aimed to understand the mining formalization process in Colombia as a government strategy; thus, it is based on the reading of policies on this subject as a regime instituted to govern this area of the productive sector in a specific way. This research is qualitative. The methodology was based on symbolic interactions through semi-structured interviews with miners located in two Colombian municipalities in the departments of Antioquia and Caldas. Based on the participants' statements and some theoretical references, we concluded that the current formalization process has a marked neoliberal component. It has some impacts that spread to the labor sphere and makes the lifestyles of miners, communities, and their families more precarious. <![CDATA[Factors Associated with the Occurrence of Protests in Colombia, 2000-2018]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242023000100084&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo busca avanzar en la generación de un marco integral de análisis para comprender mejor la protesta social y sus complejidades. En este sentido, para determinar los factores asociados a dicha protesta en Colombia, en el periodo de 2000 a 2018, se realizó un estudio descriptivo a nivel municipal, de acuerdo con las potenciales explicaciones, a partir de la teoría de agravios, movilización de recursos y estructura de oportunidades políticas, mediante la implementación de modelos de conteo. El principal resultado tiene que ver con las diferencias halladas entre los factores asociados a la ocurrencia, y aquellos asociados a la frecuencia de protestas. Para controlar el efecto del tamaño poblacional, se realizó un modelamiento adicional, separando municipios de menos y de más de 1 000 000 de habitantes, lo que permitió reducir la dispersión encontrada de la protesta social.<hr/>Abstract This article seeks to make a comprehensive framework analysis to better understand social protest and its complexities. In this sense, in order to determine the factors associated with social protest in Colombia from 2000 to 2018, a descriptive study was conducted at the municipal level by implementing count models and according to potential explanations based on the grievance theory, resource mobilization, and political opportunity structure. The main result is the difference between the factors associated with the occurrence and those associated with the frequency of protests. To control the effect of population size, an additional model was implemented by separating municipalities with less and more than 1 000 000 inhabitants, which reduced the dispersion found in social protest. <![CDATA[Nothing is Thrown Away, Everything is Transformed. <em>Becoming a Scavenger-Teacher: Management of Everyday Precariousness in the Metropolitan Area of Buenos Aires</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242023000100111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo proponemos que la idea de que nada se tira, se vuelve parte integral de la gestión cotidiana de la precariedad, en escuelas atravesadas por las lógicas de la Nueva Gestión Pública (NGP). Recuperamos resultados de investigación cualitativa en escuelas de educación especial, en contextos de pobreza urbana y degradación ambiental del Área Metropolitana de Buenos Aires; y nos ocupamos del reciclaje urbano y los modos en que esas dinámicas afectaron a las escuelas y a sus docentes. Sostenemos que estos últimos asumieron prácticas barriales de subsistencia, entre las que se encuentra el cirujeo, como una de las formas de gestión que ocurren en el aula. La noción docente ciruja remite, justamente, a esa afección, es decir, al modo en que el trabajo docente integra la recuperación de residuos a los efectos de contar con los materiales para desarrollar su labor.<hr/>Abstract In this article, we propose that the idea that nothing is thrown away becomes an integral part of the daily management of precariousness in schools affected by the logics of New Public Management (NPM). We retrieve results of qualitative investigation on special education schools in urban poverty and environmental degradation contexts in the Metropolitan Area of Buenos Aires. We discuss urban recycling and the ways in which these dynamics affect schools and their teachers, and we maintain that teachers adopt basic subsistence practices like scavenging as one way of classroom management. The notion of scavenger-teacher refers, precisely, to that condition; the way in which teachers integrate the recovery of waste to get the necessary materials to do their work. <![CDATA[Prison Education Will Not Be Planned. On the Dimensions of Accessibility and Development of Educational Practices in Two Contemporary Prisons in the Province of Santa Fe (Argentina)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242023000100137&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las Unidades Penitenciarias núm. 16 y núm. 5 son las últimas cárceles inauguradas en suelo santafesino. La primera, con un modelo arquitectónico replicante de las condiciones materiales y securitarias de una prisión de máxima seguridad, destinada a la reclusión de 370 varones; la segunda, construida para trasladar a mujeres detenidas en una casona, que hasta 2018 funcionó como penitenciaria, aloja a 350 mujeres y 7 infantes. A partir de un relevamiento de las trayectorias socioeducativas, realizado entre 2019 y 2021 en ambas unidades, pretendemos analizar las características que asumen las propuestas educativas desarrolladas allí, sus condiciones de accesibilidad, y cómo la variable de género posibilita visualizar diferencias entre demanda y acceso efectivo en una cárcel de varones y una de mujeres. Para ello, analizamos un corpus de datos producido a partir de la realización de una encuesta, aplicada al 30 % de la población detenida en estas cárceles.<hr/>Abstract Penitentiary Units No. 16 and No. 5 are the last prisons opened on Santa Fe's soil. The first -with an architectural model replicating the material and security conditions of a supermax prison- is intended for the imprisonment of 370 men; the second -built to transfer women detained in a mansion that functioned as a penitentiary until 2018- houses 350 women and 7 children. Based on a Survey of the socio-educational trajectories between 2019 and 2021 in both Units, we intend to analyze the characteristics of the educational proposals developed there, their accessibility conditions, and how the gender variable highlights differences between demand and access cash in a men's and women's prison. To do this, we will analyze a corpus produced from a survey of 30% of the population detained in both Units. <![CDATA[Monitoring Graduates to Measure the Impact on Health Sciences Programs]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242023000100166&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este estudio busca establecer la pertinencia de la formación impartida en los programas de pregrado de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad de Córdoba, y conocer la opinión de los egresados y empresarios sobre los requerimientos del sector productivo con respecto a su perfil profesional. La investigación fue cuantitativa-descriptiva, se realizaron encuestas en Córdoba y en otros departamentos. Entre los resultados, se destaca que la mayoría de egresados se encuentra realizando actividades laborales directamente relacionadas con los servicios de la salud y su administración. Sin embargo, es necesario enfatizar en el desarrollo de competencias asociadas a la sistematización de la información, promover la habilidad administrativa y manejo de softwares especializados. Más del 93 % de los empresarios indicó que está satisfecho o muy satisfecho con el desempeño de los egresados en la empresa, y para estos últimos, la satisfacción con la formación supera el 93,5 %.<hr/>Abstract This study was conducted to determine the relevance of the training provided in the undergraduate programs of the Faculty of Health Sciences of Universidad de Córdoba and to assess the opinion of graduates and businessmen on the requirements of the productive sector with respect to their professional profile. The research was quantitative-descriptive. Surveys were conducted in Córdoba and other departments. According to the results, the majority of graduates are performing work activities directly related to health services and its management. However, there is a need to emphasize the development of competencies associated with the systematization of information, promote administrative skills and the use of specialized software. Satisfaction with the performance of graduates in the company is rated as satisfied-very satisfied by more than 93% of the employers; regarding the graduates, satisfaction with their training exceeds 93,5%. <![CDATA[Critique of Morality in Research. Considerations for Postformalist Ethics]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242023000100188&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo de reflexión problematiza lo que, comúnmente, se conoce como ética de la investigación y propone enunciarlo críticamente como moral en investigación. Esta moral, aun siendo un avance significativo para la protección de quienes participan de una investigación, no ha resultado suficiente para prevenir que las prácticas investigativas puedan operar desde lógicas extractivistas y colonialistas. En este sentido, se plantea la necesidad de orientar, complementar y potenciar dicha moral a partir de una ética postformalista cuyo eje articulador sea la configuración de interacciones investigativas. Esta propuesta se desarrolla en tres momentos: el primero acota críticamente aquello que puede entenderse por moral en investigación. El segundo aborda dos condiciones de posibilidad para una ética postformalista: la ética como crítica y el giro ontológico. A manera de inconclusión, el tercer momento presenta aperturas para definir una ética postformalista de la investigación y pensar las interacciones investigativas éticas.<hr/>Abstract This article problematizes what is commonly known as "research ethics" and proposes to enunciate it critically as research morality. This morality -even being a significant advance to protect those who participate in research- has not been sufficient to prevent that research practices follow extractivist and colonialist logics. It is necessary to orient, complement, and enhance research morality based on apostformalist ethics, whose articulating axis is the configuration of research interactions. This essay develops this proposal in three moments: The first one defines what can be critically understood as research morality; the second addresses two possible conditions for a postformalist ethics (ethics as critic and the ontological turn); as an in-conclusion, the third moment presents ways to define a postformalist ethics of research and think the ethical research interactions.