Scielo RSS <![CDATA[Praxis & Saber]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2216-015920190003&lang=pt vol. 10 num. 24 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Emociones en la educación en Colombia, algunas reflexiones]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Educação emocional para o desenvolvimento de competências emocionais em crianças e adolescentes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen A partir de la convicción de que la educación debe preparar para la vida, en los últimos años se ha generado un movimiento a favor de promover, difundir y desarrollar la educación emocional como innovación psicopedagógica. Con un enfoque de ciclo vital, esta forma parte del currículo académico en todas sus etapas. En este artículo se aportan orientaciones para su puesta en práctica y elaborar programas en los centros educativos de cualquier nivel. Se hace una propuesta de los objetivos y contenidos curriculares más apropiados para trabajar con personas de 3 a 16 años. También se reflexiona acerca de las competencias a desarrollar, las metodologías o estrategias didácticas apropiadas y acerca de los criterios a tener en cuenta en la elaboración de los programas de educación emocional.<hr/>Abstract On the basis of the conviction that education must prepare people for life, during the last years a movement for promotion, dissemination, and development of emotional learning as a psycho-pedagogical innovation has been generated. Its starting point is curricula in all stages with a life cycle approach. This article provides guidelines for its implementation as well as for program creation in educational centers at any level. A proposal is made regarding the most appropriate curricular content and objectives for the 3-16 age group. The article also reflects on the skills to be developed, the appropriate methodologies or didactical strategies, and the criteria to take into consideration for the creation of emotional learning programs.<hr/>Résumé Partant de la conviction que l'enseignement prépare les personnes à la vie, ces dernières années, un mouvement qui promeut, dissémine, et développe l'enseignement émotionnel en tant qu'innovation pédagogique a été généré. Son point de départ est les programmes académiques à toutes leurs étapes avec une approche de cycle de vie. Cet article contient des lignes directrices pour sa mise en oeuvre ainsi que pour l'élaboration de programmes dans les établissements éducatifs de tous les niveaux. On propose les objectifs et les contenus des programmes scolaires les plus appropriés pour le groupe d'áge de 3 à 16 ans. On réfléchit aussi aux compétences à développer, aux méthodologies ou aux stratégies didactiques appropriées, et aux critères à prendre en compte dans l'élaboration de programmes d'enseignement émotionnel.<hr/>Resumo A partir da convicção de que a educação deve preparar para a vida, nos últimos anos tem-se gerado um movimento em prol de promover, difundir e desenvolver a educação emocional como ^ inovação psicopedagógica. Com um enfoque de ciclo vital, esta forma parte do currículo académico em todas suas etapas. Neste artigo contribuem-se orientações para sua posta em prática e elaborar programas nos centros educativos de qualquer nível. Faz-se uma 3 proposta dos objetivos e conteúdos curriculares mais apropriados para trabalhar com pessoas desde os três até os dezesseis anos. Também se reflexiona a respeito das competências a desenvolver, as metodologias ou estratégias didáticas apropriadas e a respeito dos critérios a ter em conta na elaboração dos programas de educação emocional. <![CDATA[Coeficiente emocional em crianças e adolescentes de Boyacá, na Colômbia. Estudo comparativo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo analiza comparativamente la inteligencia emocional de niños y jóvenes estudiantes colombianos de dos rangos de edad, 8-10 y 11-16 años. La muestra del estudio fue de 1451 estudiantes de tres provincias del departamento de Boyacá. La investigación se realizó desde una perspectiva cuantitativa. Para la recolección de información se empleó el Inventario de Coeficiente Emocional: versión para jóvenes [EQ-i: YV]. Tanto la fiabilidad como la validez del EQ-i: YV fueron determinadas para esta muestra. Los principales resultados mostraron algunas diferencias en la inteligencia emocional según el rango de edad. Los niños obtuvieron mejores resultados que los adolescentes en las escalas de manejo del estrés y adaptabilidad.<hr/>Abstract This article makes a comparative analysis of emotional intelligence of Colombian children and young students aged from 8 to 10 year-old and from 11 to 16 years-old. The study sample was 1451 students from three provinces in the Department of Boyacá. The research was carried out from a quantitative perspective. Emotional Quotient Inventory: Youth Version [EQ-i: YV] was used for data collection. Both the reliability and the validity of the EQ-i: YV were determined for the sample. The main results showed some differences in emotional intelligence according to age range. Children achieved better results than adolescents in stress management and adaptability scales.<hr/>Résumé Cet article présente une analyse comparative de l'intelligence émotionnelle des enfants et de jeunes élèves colombiens appartenant à deux groupes d'âge : de 8 à 10 ans et de 11 à 16 ans. L'échantillon de cette étude a été constitué par 1451 élèves de trois provinces du département de Boyacá. La recherche a été abordée d'un point de vue quantitatif. L'inventaire du quotient émotionnel: version pour les jeunes [EQ-i: YV] a été utilisé pour la collecte des données. Tant la fiabilité que la validité de l'EQ-i: YV ont été déterminées pour l'échantillon. Les principaux résultats ont montré certaines différences par rapport à l'intelligence émotionnelle en fonction des groupes d'áge. Les enfants ont enregistré de meilleurs résultats que les adolescents dans les barèmes de gestion du stress et d'adaptabilité.<hr/>Resumo Este artigo analisa comparativamente a inteligência emocional de crianças e jovens estudantes colombianos de duas faixas etárias, 8-10 e 11-16 anos. A mostra do estudo foi de 1451 estudantes de três províncias do departamento de Boyacá. A pesquisa foi realizada desde uma perspectiva quantitativa. Para a coleta de informação, empregou-se o Inventário de Coeficiente Emocional: versão para jovens [EQ-i: YV]. Tanto a confiabilidade como a validade do EQ-i: YV foram determinadas para esta mostra. Os principais resultados mostraram algumas diferenças na inteligência emocional segundo a faixa etária. Os meninos obtiveram melhores resultados que os adolescentes nas escalas de manejo do estresse e adaptabilidade. <![CDATA[Um amigo é um tesouro: inteligência emocional, apoio social organizacional e engagement docente]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300069&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Esta investigación examina las relaciones entre inteligencia emocional, apoyo social organizacional de compañeros y supervisores y engagement laboral en una muestra de 110 docentes españoles de primaria y secundaria. Los resultados mostraron que la inteligencia emocional no se asoció con los niveles de apoyo social organizacional ni de compañeros ni de supervisores. Sin embargo, tanto inteligencia emocional como apoyo organizacional de compañeros y supervisores mostraron asociaciones significativas y positivas con engagement docente. Además, los análisis de moderación mostraron que los efectos principales de inteligencia emocional y apoyo social de compañeros -aunque no de supervisores- explicaban varianza de los niveles de engagement docente. Finalmente, la interacción de ambos recursos, personal -inteligencia emocional- y laboral - apoyo social tanto de compañeros como de supervisores-, añadía varianza incremental a la explicación de los niveles de engagement. En general, nuestros hallazgos ponen de manifiesto que las administraciones educativas deberían dedicar esfuerzos a diseñar programas de formación en inteligencia emocional para los docentes y crear ambientes laborales que promuevan condiciones laborales positivas y favorezcan el desarrollo de engagement entre los docentes.<hr/>Abstract This research examines the relationship among emotional intelligence, workplace social support from colleagues and supervisors, and work engagement in a sample of 110 Spanish primary and secondary teachers. The results showed that emotional intelligence was not related to perceived support from colleagues or supervisors. However, both emotional intelligence and social support from colleagues and supervisors showed significant positive associations with teacher engagement. Moreover, moderation analyses showed that main effects of emotional intelligence and social support from colleagues-not support from supervisors- explained significant variance in teacher engagement. Finally, the interaction of both personal-emotional intelligence-and job- social support from colleagues and supervisors-resources added incremental variance to the explanation of teacher engagement. Overall, our findings underline that educational administrations should take efforts in designing emotional intelligence intervention programs for teachers as well as creating collaborative and supportive environments facilitating development of teacher engagement.<hr/>Resumo Esta pesquisa examina as relações entre inteligência emocional, apoio social organizacional de colegas e supervisores e engagement laboral numa mostra de 110 docentes espanhóis de primária e secundária. Os resultados mostraram que a inteligência emocional não se associou com os níveis de apoio social organizacional nem de colegas nem de supervisores. No entanto, tanto inteligência emocional como apoio organizacional de colegas e supervisores mostraram associações significativas e positivas com engagement docente. Ademais, as análises de moderação mostraram que os efeitos principais de inteligência emocional e apoio social de colegas - embora que não de supervisores - explicavam a variância dos níveis de engagement docente. Finalmente, a interação de ambos os recursos, pessoal - inteligência emocional - e trabalhista - apoio social tanto de colegas como de supervisores -, acrescentava variância incremental à explicação dos níveis de engagement. Em geral, nossos achados põem de manifesto que as administrações educativas deveriam dedicar esforços a desenhar programas de formação em inteligência emocional para os docentes e criar ambientes laborais que promovam condições laborais positivas e favoreçam o desenvolvimento de engagement entre os docentes.<hr/>Résumé Cette recherche explore les relations entre l'intelligence émotionnelle, le soutien organisationnel et social des camarades et des superviseurs, et l'engagement au travail sur un échantillon de 110 enseignants espagnols du primaire et du secondaire. Les résultats ont montré que l'intelligence émotionnelle n'est pas associée aux niveaux de soutien organisationnel et social des camarades et des superviseurs. Néanmoins, tant l'intelligence émotionnelle que le soutien organisationnel des camarades et des superviseurs ont été associés de manière positive et significative à l'engagement des enseignants. De plus, les analyses de modération ont montré que les effets principaux de l'intelligence émotionnelle et du soutien social des camarades - sans y inclure les superviseurs - expliquent la variance des niveaux d'engagement des enseignants. Finalement, l'interaction entre les deux ressources, celui personnel - l'intelligence émotionnelle - et celui professionnel - le soutien aussi bien de camarades que des superviseurs -, ajoute une variance incrémentale à l'explication des niveaux d'engagement. En général, nos résultats indiquent clairement que les autorités éducatives devraient entreprendre des efforts à la conception de programmes dans le domaine de l'intelligence émotionnelle pour les enseignants et elles devraient assurer des environnements de travail promouvant des conditions de travail positives et favorisant le développement de l'engagement parmi les enseignants. <![CDATA[Formação em valores e competências sócio-emocionais para docentes depois de uma década de inovação]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300093&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Un docente necesita: destrezas para comunicarse y relacionarse positivamente con los diversos agentes de la comunidad educativa y alumnado; capacidad para llevar a cabo procesos de autorregulación y hétero-regulación; competencia para liderar y manejar el aula, además de saber trabajar en equipo; y capacidad de toma de decisiones responsable y ética para la resolución de problemas en el contexto educativo. Desde la nueva materia de Formación en Valores y Competencias Personales para Docentes, se pretende mejorar tanto la calidad de la enseñanza por parte del docente, como el aprendizaje del estudiante. Este último se sitúa en el centro de un proceso de enseñanza-aprendizaje activo, dialógico y colaborativo en su formación en valores y competencias personales, de utilidad tanto para su vida personal como profesional. Este proyecto ha sido pionero a nivel nacional e internacional por implementar la formación en valores y competencias personales de forma troncal en los estudios de grado en magisterio. En este trabajo presentamos una revisión de las innovaciones que se han generado desde su creación en 2010.<hr/>Abstract A teacher needs to have the skills to communicate and to interact positively with different actors in the education community and with students; he needs to have the ability to carry out auto-regulation and hetero-regulation processes; he needs to have the competencies to lead and manage the class, he must also know how to work in teams; he needs to have the capacity to make responsible and ethical decisions in order to solve problems in the context of education. The new subject called Values and Personal Competencies Training for Teachers aims both to improve the quality of education on the part of teachers and to improve student learning. The latter is at the heart of an active, dialogical, and collaborative teaching-learning process in their training in values and personal competencies, which are useful both in terms of personal life and in terms of professional life. This is a pioneering project at national and international levels in the implementation of values and personal competencies training on a mandatory basis in teaching degrees. This work presents a review of the resulting innovations since its creation in 2010.<hr/>Résumé Un enseignant a besoin de compétences pour se communiquer et établir une relation positive avec les différents acteurs de la communauté éducative et les apprenants ; il a besoin de capacités pour mettre en oeuvre des processus d'autorégulation et d'hétérorégulation ; il a besoin de compétences pour diriger et gérer sa classe, il doit en outre savoir comment travailler en équipe ; et il a besoin de la capacité de prises de décisions responsables et éthiques afin de résoudre des problèmes dans le contexte éducatif. La nouvelle matière de Formation aux Valeurs et aux Compétences Personnelles pour les Enseignants vise à améliorer la qualité de l'enseignement de la part de l'enseignant et à améliorer l'apprentissage de l'étudiant. Ce dernier se retrouve au cour d'un processus d'enseignement-apprentissage actif, dialogique, et collaboratif dans sa formation des valeurs et des compétences personnelles utiles tant pour sa vie personnelle que pour sa vie professionnelle. Ce projet a joué un rôle pionnier au niveau national et international dans la mise en ouvre de la formation aux valeurs et aux compétences personnelles sur une base obligatoire dans les programmes de formation des enseignants. Ce travail présente une révision des innovations développées depuis sa création en 2010.<hr/>Resumo Um docente precisa: destrezas para comunicar-se e relacionarse positivamente com os diversos agentes da comunidade educativa e alunado; capacidade para levar a cabo processos de auto-regulação e hétero-regulação; competência para liderar e manejar a sala, além de saber trabalhar em equipe; e capacidade de toma responsável e ética de decisões para a resolução de problemas no contexto educativo. Desde a nova matéria de Formação em Valores e Competências Pessoais para Docentes pretende-se a melhora da qualidade do ensino por parte do docente e a melhora da aprendizagem do estudante. Situa-se a este último no centro de um processo de ensino-aprendizagem ativo, dialógico e colaborativo em sua formação em valores e competências pessoais, de utilidade tanto para sua vida pessoal como profissional. Este projeto tem sido pioneiro a nível nacional e internacional por implementar a formação em valores e competências pessoais de forma principal nos estudos de grau em magistério. Neste trabalho apresentamos uma revisão das inovações que têm gerado desde sua criação em 2010. <![CDATA[Formação emocional do professorado e gestão do clima de sua sala]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo de investigación tiene como punto de partida el paradigma educativo y de mentalidad en la sociedad actual, en el que el profesorado se ha visto en la necesidad de desarrollar habilidades -también emocionales y sociales- que le ayuden a gestionar sus clases de forma positiva. El objetivo general del estudio es conocer la relación entre la formación en inteligencia emocional, que deben poseer los docentes, y su capacidad para gestionar el clima emocional y social del aula. La metodología de investigación es de tipo descriptivo. Los resultados muestran que el profesorado tiene la percepción de que no ha sido instruido en aptitudes emocionales y, por ello, siente la necesidad de ser formado en habilidades socioemocionales para poder gestionar las clases de forma positiva.<hr/>Abstract This research article has as its starting point the educational and mentality paradigm in today's society, in which teachers have been in need of developing skills. The overall objective of the study is to know the relationship between the emotional intelligence- training that teachers should have-and their ability to manage the emotional and social climate of the classroom. The research methodology is descriptive. The results show that teachers perceive that they have not been instructed in emotional skills and, therefore, they feel the need to be trained in social-emotional skills in order to be able to manage classes in a positive way.<hr/>Résumé En raison du changement de paradigme éducatif et des mentalités, les enseignants ont dü développer des compétences aussi bien émotionnelles que sociales, leur permettant de mieux exécuter leurs cours. L'objectif général de cette étude est de déterminer la relation entre la formation sur l'intelligence émotionnelle que les enseignants doivent avoir et leur capacité à gérer l'environnement émotionnel et social de la classe. La méthode de recherche utilisée est de type descriptif. Les résultats montrent que les enseignants considèrent que leur formation n'aborde pas les capacités émotionnelles et, par conséquent, ils éprouvent le besoin d'étre formés au développement de compétences socio-émotionnelles pour mieux exécuter leurs cours.<hr/>Resumo Devido à mudança do paradigma educativo e de mentalidade na sociedade atual, o professorado tem-se visto na necessidade de desenvolver habilidades - também emocionais e sociais - que lhe ajudem a administrar suas classes de forma positiva. O objetivo geral do estudo é conhecer a relação entre a formação em inteligência emocional, que devem possuir os docentes, e sua capacidade para administrar o clima emocional e social da sala. A metodologia de pesquisa é de tipo descritivo. Os resultados mostram que o professorado tem a percepção de que não têm sido instruídos em aptidões emocionais e, por isso, sente a necessidade de ser formado em habilidades sócio emocionais para poder administrar as classes de forma positiva. <![CDATA[Comunicação assertiva em professores: diagnóstico e proposta educativa]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300143&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La comunicación asertiva se ha incluido como una de las habilidades sociales y para la vida que son claves para la promoción del desarrollo humano yla prevención de problemas psicosociales. El objetivo de este estudio fue realizar un diagnóstico de la comunicación asertiva desde su dimensión personal frente a las características sociodemográficas en profesores. A partir de los hallazgos se hizo un diseño de una intervención educativa. El método aplicado fue cuantitativo, a través de un estudio transeccional descriptivo, con 39 profesores y profesoras. Los resultados indican que la mayoría de los participantes se está en el rango promedio hacia arriba, lo que da cuenta de que son asertivos al comunicarse. Sin embargo, se encontraron diferencias estadísticamente significativas para el factor 3, con respecto al nivel de formación (F=4,189; p= 0,048) y a los años de experiencia (F=3,39; p= 0,045); así como en el factor 5 con respecto al número de hijos (F=5,14; p= 0,029). Se concluye que es necesario reforzar y mejorar algunas características de esta comunicación, para lo cual se propuso un programa educativo.<hr/>Abstract Assertive communication has been included as one of the social and life skills that are keys to promote human development and to prevent psychosocial problems. The aim of this study was to make a diagnosis of it from its personal dimension facing teachers' socio-demographic characteristics. From the findings, an educational intervention design was made. The applied method was quantitative through a descriptive transectional study, with 39 male and female teachers. The results indicate that most of participants are located in the average range up, which reports on that they are assertive when communicating. However, statistically significant differences were found in factor 3, regarding the training level (F = 4.189, p = 0.048) and years of experience (F = 3.39, p = 0.045); as well as in factor 5 regarding the number of children (F = 5.14, p = 0.029). It is concluded that it is necessary both to reinforce and to improve some characteristics of this communication, for which an educational program was proposed.<hr/>Résumé La communication assertive a été reconnue comme l'une des compétences sociales et fondamentales, laquelle joue un rôle clé dans le développement humain et la prévention des problèmes psychosociaux. L'objectif de cette étude a été d'effectuer une analyse de la communication assertive à partir de sa dimension personnelle vis-à-vis des caractéristiques sociodémographiques des enseignants. Sur la base des résultats, une intervention éducative a été conçue. L'étude a été de nature transversale descriptive de 39 enseignants et enseignantes, et elle a utilisé une méthode quantitative. Les résultats indiquent que la plupart des participants se situent dans un niveau moyen élevé, ce qui démontre qu'ils sont assertifs en ce qui concerne la communication. Cependant, des différences significatives ont été constatées dans le facteur 3 par rapport au niveau de formation (F=4,189; p= 0,048) et par rapport aux années d'expérience (F=3,39; p= 0,045) ; ainsi que dans le facteur 5 par rapport au nombre d'enfants (F=5,14; p= 0,029). Il est conclu qu'il est nécessaire de renforcer et améliorer certaines caractéristiques de cette communication, par conséquent on a proposé un programme d'éducation.<hr/>Resumo A comunicação assertiva tem-se incluído como uma das habilidades sociais e para a vida que são chaves para a promoção do desenvolvimento humano e a prevenção de problemas psicossociais. O objetivo deste estudo foi realizar um diagnóstico da comunicação assertiva desde sua dimensão pessoal em frente às características sócio-demográficas em professores. A partir dos achados, fez-se um desenho de uma intervenção educativa. O método aplicado foi quantitativo, através de um estudo transecional descritivo, com 39 professores e professoras. Os resultados indicam que a maioria dos participantes está na faixa média para acima, o que dá conta de que são assertivos ao comunicar-se. No entanto, foram encontradas diferenças estatisticamente significativas para o fator 3, com respeito ao nível de formação (F=4,189; p= 0,048) e aos anos de experiência (F=3,39; p= 0,045); assim como no fator 5 com respeito ao número de filhos (F=5,14; p= 0,029). Conclui-se que é necessário reforçar e melhorar algumas características desta comunicação, para o qual se propôs um programa educativo. <![CDATA[As habilidades sócio-emocionais nos docentes: ferramentas de paz na escola]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La escuela es el principal escenario formativo y de socialización del individuo. Allí se consolidan los imaginarios, realidades, subjetividades y conductas del estudiante. Por consiguiente, el papel de los docentes es fundamental, debido a que operan como guías y modelos de las reacciones, relaciones y vínculos interindividuales que se generan en el ambiente escolar. Gracias a ellos la escuela se configura como un escenario que posibilita la gestión del aula como un espacio en el que se puede aprender a experimentar la paz. El artículo se plantea como una revisión teórica respecto a cómo las habilidades socioemocionales de los docentes inciden en la gestión de los ambientes de paz en la escuela, teniendo en cuenta factores como el clima de aula, el conflicto escolar, la cultura de paz y las relaciones interpersonales, tanto entre docentes, como entre docentes y alumnos.<hr/>Abstract The school is the main scenario for the individual's training and socialization. Student's imaginaries, realities, subjectivities, and behaviors are reinforced there. Hence, teachers' role is fundamental because they act as guides and models of interindividual reactions, relationships, and links generated in the school environment. Through them, school is shaped as a scenario that enables classroom management as a space where students can learn to experience peace. The article is presented as a theoretical review regarding how teachers' socio-emotional skills affect the management of peace environments in the school, taking into account factors such as classroom climate, school conflict, culture of peace and interpersonal relationships, both between teachers and between teachers and students.<hr/>Résumé L'école est le scénario principal de formation et de socialisation des individus. C'est là oú les imaginaires, les réalités, les subjectivités, et les comportements des élèves se consolident. Par conséquent, le rôle des enseignants est essentiel, étant donné qu'ils agissent en tant que guides et en tant que modèles des réactions, des relations, et des liens interindividuels qui sont générés dans l'environnement scolaire. Grâce à eux, l'école se présente comme un scénario qui rend possible la gestion de la salle de classe comme un espace dans lequel on peut apprendre à faire l'expérience de la paix. Cet article est conçu comme une révision théorique sur l'incidence des compétences socio-émotionnelles des enseignants sur les environnements de paix à l'école, compte tenu d'éléments tels que le climat de classe, le conflit scolaire, la culture de la paix, et les relations interpersonnelles tant entre les enseignants qu'entre les enseignants et les étudiants.<hr/>Resumo A escola é o principal espaço formativo e de socialização do indivíduo. Ali consolidam-se os imaginários, realidades, subjetividades e condutas do estudante. Portanto, o papel dos docentes é fundamental, devido a que operam como guias e modelos das reações, relações e vínculos interindividuais que se geram no ambiente escolar. Graças a eles, a escola se configura como um lugar que possibilita a gestão da sala como um espaço no que se pode aprender a experimentar a paz. O artigo propõe-se como uma revisão teórica com respeito a como as habilidades sócio-emocionais dos docentes incidem na gestão dos ambientes de paz na escola, tendo em conta fatores como o clima da sala, o conflito escolar, a cultura de paz e as relações interpessoais, tanto entre docentes, como entre docentes e alunos. <![CDATA[O processo de ensino desde o prisma das emoções dos docentes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300193&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo expone los resultados de la investigación La ira, la alegría y la tristeza de los profesores: una mirada desde la enseñanza, desarrollada con maestros del sector público de algunas instituciones del departamento de Caldas, Colombia. El objetivo general giró en torno a las emociones dentro del aula de clase; se interpretaron las relaciones que a partir de ellas se gestaban entre los profesores y los estudiantes, para comprender el rol que juegan como mediadoras en la comunicación y como elemento esencial en la toma de decisiones con respecto a la enseñanza. La metodología tuvo un enfoque cualitativo desde lo hermenéutico-fenomenológico. Los resultados permitieron identificar la incidencia de las emociones en el proceso de enseñanza y cómo estas afectan o favorecen la ejecución de las clases planeadas. También permitieron descubrir, entre otras cosas que, desde las geografías emocionales de la enseñanza, las emociones de los profesores suelen cambiar la planeación de las clases, que pueden ser más dinámicas y generar cercanía entre los docentes y los estudiantes o, por el contrario, pueden crear distancias y clases más tradicionales.<hr/>Abstract This article presents the findings of the research Anger, joy, and sadness of teachers: an educational point of view, which included public sector teachers in some institutions of the Colombian Department of Caldas. The overall objective revolved around emotions within the classroom; the teacher-student relationships resulting from them were analyzed to understand their mediating role in communication and as an essential element for decision-making regarding teaching. Hermeneutic phenomenology was used as qualitative research approach. The findings allowed for identifying the incidence of emotions in the teaching process and how they affect or improve the development of planned lessons. Drawing on emotional geographies of teaching, it was also found, among other things, that teachers' emotions often change lesson planning; classes can be more dynamic and they can bring teachers closer to students or, conversely, they can create a distance between them and become more traditional.<hr/>Résumé Cet article présente les résultats de la recherche La colère, la joie, et la tristesse des enseignants : un regard sous la perspective de l'enseignement,développéeàl'aidedesenseignantsdusecteurpublicdans certaines institutions du département de Caldas, en Colombie. L'objectif général s'articule autour des émotions en classe ; les relations entre les enseignants et les étudiants qui en découlent ont été analysées afin de comprendre leur rôle en tant que médiatrices dans la communication et en tant qu'élément essentiel dans la prise de décisions en matière d'enseignement. La phénoménologie herméneutique a été utilisée comme méthode de recherche qualitative. Les résultats ont permis d'identifier l'incidence des émotions sur le processus d'enseignement et comment celles-ci affectent ou favorisent le développement des leçons préparées. Sur la base des géographies émotionnelles, il a été également possible de découvrir, entre autres, que les émotions des enseignants changent généralement la planification des leçons ; elles peuvent être plus dynamiques, et ainsi rapprocher les enseignants des étudiants ou, inversement, elles peuvent les écarter et devenir plus traditionnelles.<hr/>Resumo Este artigo expõe os resultados da pesquisa A ira, a alegria e a tristeza dos professores: uma mirada desde o ensino, desenvolvida com maestros do sector público de algumas instituições do departamento de Caldas, na Colômbia. O objetivo geral girou em torno às emoções dentro da sala de classe; interpretaram-se as relações que a partir delas se criaram entre os professores e os estudantes, para compreender o papel que jogam como mediadoras na comunicação e como elemento essencial na tomada de decisões com respeito ao ensino. Os resultados permitiram identificar a incidência das emoções no processo de ensino e como estas afetam ou favorecem a execução das classes planejadas. Também permitiram descobrir, entre outras coisas que, desde as geografias emocionais do ensino, as emoções dos professores costumam mudar o planejamento das classes, que podem ser mais dinâmicas e gerar cercania entre os docentes e os estudantes ou, pelo contrário, podem criar distâncias e classes mais tradicionais. <![CDATA[A formação inicial docente numa universidade chilena: estudando o âmbito emocional]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Para alcanzar el desarrollo integral del alumnado, el ámbito emocional se hace necesario en la formación inicial del profesorado. Partiendo de esta premisa, se presenta una investigación realizada en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación de Santiago de Chile, con el objetivo de conocer qué y cómo se trabaja dicho ámbito mediante un estudio de caso múltiple, con una metodología mixta de investigación. Para ello, se cuenta con un grupo de estudio de seis profesoras seleccionadas a través de un muestreo deliberativo. Los resultados arrojan que todas las profesoras incluyen el ámbito emocional en sus aulas y lo consideran primordial para la formación docente. Atienden a las cinco competencias emocionales según Bisquerra. Las prácticas que ponen en acción son diversas y la mayoría de ellas coinciden en reflexiones escritas, diálogos y ejercicios corporales.<hr/>Abstract In order to achieve the integral development of students, the emotional field is needed in initial teacher training. On the basis of that postulate, a research carried out at the Metropolitan University of Educational Sciences in Santiago, Chile, is presented. The objective is to know the subjects and the functioning of this field through a multiple case study using a mixed method research. To this end, a group of six teachers was selected by means of a deliberate sampling. The results reveal that all of the teachers include the emotional field in their classrooms, and they consider it essential in teacher training. They respond to the five emotional competencies enunciated by Bisquerra. The practices that they implement are diverse and most of them overlap in written reflections, dialogues, and bodily exercises.<hr/>Résumé Pour parvenir au développement intégral des étudiants, le domaine émotionnel devient indispensable dans la formation initiale des enseignants. Partant de ce postulat, on présente une recherche réalisée à l'Université Métropolitaine de Sciences de l'Éducation à Santiago de Chile, afin de savoir les sujets et le fonctionnement de tel domaine au moyen d'une étude de cas multiple et une méthodologie mixte de recherche. Pour ce faire, le groupe d'étude est composé de six enseignantes sélectionnées après un échantillonnage par choix délibéré. Les résultats démontrent que toutes les enseignantes incluent le domaine émotionnel dans leurs salles de classe et elles le considèrent essentiel dans la formation des enseignants. Ils répondent aux cinq compétences émotionnelles énoncées par Bisquerra. Les pratiques qu'elles mettent en oeuvre sont diverses et la plupart d'entre elles se chevauchent dans les réflexions écrites, les dialogues, et les exercices corporels.<hr/>Resumo Para alcançar o desenvolvimento integral do alunado, o âmbito emocional faz-se necessário na formação inicial dos professorados. Partindo desta premissa, apresenta-se uma pesquisa realizada na Universidade Metropolitana de Ciências da Educação de Santiago de Chile, com o objetivo de conhecer que e como se trabalha dito âmbito mediante um estudo de caso múltiplo, com uma metodologia mista de pesquisa. Para isso, se conta com um grupo de estudo de seis professoras selecionadas através de uma amostragem deliberativa. Os resultados arrojam que todas as professoras incluem o âmbito emocional em suas salas e o consideram primordial para a formação docente. Atendem às cinco competências emocionais segundo Bisquerra. As práticas que põem em ação são diversas e a maioria delas coincidem em reflexões escritas, diálogos e exercícios corporais. <![CDATA[Competências sócio emocionais de maestros em formação e graduados de programas de educação]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300243&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La investigación Las competencias socioemocionales y los estilos de enseñanza de maestros en formación y egresados de la Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia es cuantitativa, de alcance descriptivo y correlacional, de tipo transversal no experimental. Los hallazgos responden al objetivo de evaluar la competencia socioemocional de dichos maestros en formación y egresados. La muestra estuvo constituida por 131 participantes, entre egresados y estudiantes activos. Se aplicaron dos instrumentos: un cuestionario tipo escala para valorar las competencias socioemocionales y la prueba de inteligencia emocional Trait Meta-Mood Scale [TMMS 24]. Se encontró que 19 de los encuestados están en un nivel medio de competencia socioemocional y 112 en el nivel alto. El liderazgo es la competencia que presenta las valoraciones más bajas -60,7%-. La competencia con mayor valoración fue el manejo de conflictos con -85,4 %- seguida de integridad con -84,9%- y de la autoevaluación -84,8%-. En la prueba de inteligencia emocional el puntaje promedio más bajo estuvo en el factor de percepción emocional con 28,9 puntos, y el más alto en el de regulación emocional con 30,3 puntos.<hr/>Abstract The socio-emotional skills and teaching styles of teachers in training and graduates of the University of Antioquia Faculty of Education is a quantitative, non-experimental, cross-sectional descriptive and correlational study. The findings are in line with the aim of assessing the socio-emotional skills of such teachers in training and graduates. The sample consisted of 131 participants, among graduates and enrolled students. Two instruments were used: a scale-type questionnaire to assess socio-emotional skills and the Trait Meta-Mood Scale (TMMS 24) to measure emotional intelligence. Nineteen surveyees were found to have a medium socio-emotional skill level and 112 have a high level. Leadership is the lowest rated skill (60,7%). The highest rated skill was conflict management (85,4%), followed by integrity (84,9%) and self-assessment (84,8%). With regard to the emotional intelligence test, the lowest average score came from the emotional perception factor with 28,9 points, and the highest came from emotional regulation with 30,3 points.<hr/>Résumé Les compétences socio-émotionnelles et les styles d'enseignement des enseignants en formation et des diplômés de la Faculté d'Éducation de lUniversité de Antioquia est une recherche quantitative de nature descriptive corrélationnelle et de type transversal non expérimental. Les résultats répondent à l'objectif d'évaluer la compétence socio-émotionnelle de tels enseignants en formation et de tels diplômés. L'échantillon se composait de 131 participants, dont des diplômés et des étudiants inscrits. Deux instruments ont été utilisés : un questionnaire de type échelle pour évaluer les compétences socio-émotionnelles et le test d'intelligence émotionnelle Trait Meta-Mood Scale (TMMS 24). Il a été établi que dix-neuf interrogés ont un niveau moyen de compétence socio-émotionnelle et 112 ont un niveau élevé. La direction est la compétence ayant obtenu les résultats les plus faibles (60,7%). La gestion des conflits a été la compétence qui a reçu la meilleure évaluation (85,4%), suivie de l'intégrité (84,9%) et l'auto-évaluation (84,8%). En ce qui concerne le test d'intelligence émotionnelle, la perception émotionnelle a été le facteur présentant le résultat moyen le plus bas avec 28,9 points, et la régulation émotionnelle a présenté le plus élevé avec 30,3 points.<hr/>Resumo A pesquisa As competências sócio emocionais e os estilos de ensino de maestros em formação e graduados da Faculdade de Educação da Universidade de Antioquia é quantitativa, de alcance descritivo e correlacional, de tipo transversal não experimental. Os achados respondem ao objetivo de avaliar a competência sócio emocional de ditos maestros em formação e graduados. A mostra esteve constituída por 131 participantes, entre graduados e estudantes ativos. Aplicaram-se dois instrumentos: um questionário tipo escala para valorizar as competências sócio emocionais e a prova de inteligência emocional Trait Meta-Mood Scale (TMMS 24). Encontrou-se que 19 dos interrogados estão num nível médio de competência sócio emocional e 112 no nível alto. A liderança é a competência que apresenta as valorações mais baixas (60,7%). A competência com maior valoração foi a integridade (84,9%), seguida de auto avaliação (84,8%) e manejo de conflitos (85,4%). Na prova de inteligência emocional, a pontuação média mais baixa esteve no fator de percepção emocional com 28,9 pontos, e o mais alto no de regulação emocional com 30,3 pontos. <![CDATA[Claro-escuros da inteligência emocional iluminam a utopia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300271&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este trabajo de reflexión es enriquecer la teoría de la inteligencia emocional. Se contribuye a la alfabetización emocional con la distinción de: impulso, afecto, sentimiento, emoción y afectividad. Asimismo, se ilustran las implicaciones de tal distinción en la humanización. La metodología es de tipo complejo. Se presentan antecedentes de la inteligencia emocional: sus límites y potencialidades, tales como los claroscuros de la psicologización de la educación, la psicología cognitiva, los neuromitos y las teorías de la inteligencia emocional y de los sentimientos. El artículo exhorta a humanizar en aras de una utopía: una humanidad altruista.<hr/>Abstract The purpose of this study is to enrich emotional intelligence theory. A contribution is made to emotional literacy by distinguishing words like impulse, affection, feeling, emotion, and affectivity. Likewise, the implications of such distinction in humanization are depicted. The research method is of a complex nature. Background information about emotional intelligence are presented; its limitations and potentialities such as the ups and downs of the psychologization of education, cognitive psychology, neuromyths, and the theory of emotional intelligence and feelings. This article calls for humanization of an altruistic humanity in the pursuit of a utopia.<hr/>Résumé L'objectif de ce travail est d'enrichir la théorie de l'intelligence émotionnelle. Il contribue à l'alphabétisation émotionnelle au moyen de la distinction de mots tels que : impulsion, affection, sentiment, émotion, et affectivité. De même, il illustre les implications de telle distinction sur l'humanisation. La méthode de recherche est de nature complexe. Le contexte de l'intelligence émotionnelle est présenté ; ses limites et potentialités telles que les hauts et les bas de la psychologisation de l'éducation, la psychologie cognitive, les neuromythes, et les théories de l'intelligence émotionnelle et des sentiments. L'article appelle à l'humanisation d'une humanité altruiste dans l'intérêt d'une utopie.<hr/>Resumo O objetivo deste trabalho é enriquecer a teoria da inteligência emocional. Contribui-se à alfabetização emocional com a distinção de: impulso, afeto, sentimento, emoção e afetividade. Assim mesmo, ilustram-se as implicações de tal distinção na humanização. A metodologia é de tipo complexa. Apresentam-se antecedentes da inteligência emocional: seus limites e potencialidades, tais como os claro-escuros da psicologia da educação, a psicologia cognitiva, os neuromitos e as teorias da inteligência emocional e dos sentimentos. O artigo exorta a humanizar em aras de uma utopia: uma humanidade altruísta. <![CDATA[Emoções em educação física desde a perspectiva construtivista: análise dos currículos na Espanha e no Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300297&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las principales teorías del aprendizaje constructivista reconocen la dimensión emocional como un componente esencial del acto educativo, ya que es uno de los elementos mediadores en la interpretación y significación de la realidad. Esta perspectiva ha impactado en todas las disciplinas del currículo y en específico en la educación física, que es una asignatura bastante especial, ya que exige a los educandos involucrarse en la totalidad de sus dimensiones, en donde además la exposición social suele ser una situación muy común. Ante este escenario, se han analizado elementos de los currículos español y chileno, con la finalidad de describir la incorporación y sistematización de las emociones, entendiendo que esta medida es fundamental para garantizar una educación integral. A partir de este análisis, se puede indicar que la legislación educativa española ha sistematizado diferentes competencias que incluyen aquella dimensión, mientras que la legislación chilena ha incorporado objetivos actitudinales que asocian la dimensión afectiva, pero no se aprecia una programación rigurosa. Por lo tanto, se concluye que existe una necesidad de abrir un debate en torno a la educación integral en Chile.<hr/>Abstract The main theories of constructivist learning recognize the emotional dimension as an essential component of the educational act, since it is one of the mediating elements in the interpretation and meaning of reality. This perspective has impacted all the disciplines of the curriculum and specifically that of Physical Education, which is a very special subject, since it requires learners to be involved in all its dimensions, where in addition the social exposure is usually a very common situation. Given this scenario, elements of the Spanish and Chilean curriculums have been analyzed, with the aim of describing the incorporation and systematization of emotions, understanding that this measure is fundamental to guarantee a comprehensive education. From this analysis, it can be said that the Spanish educational legislation has systematized different competences that include that dimension, while the Chilean legislation has incorporated attitudinal objectives that include the affective dimension, but no rigorous programming is appreciated. Therefore, it is concluded that there is a need to open a debate on integral education in Chile.<hr/>Résumé Les principales théories de l'apprentissage constructiviste reconnaissent la dimension émotionnelle comme une composante essentielle de l'acte éducatif, car c'est l'un des éléments médiateurs de l'interprétation et du sens de la réalité. Cette perspective a eu un impact sur toutes les disciplines du programme d'études et en particulier celle de l'éducation physique, qui est une matière très spéciale, car elle exige que les apprenants soient impliqués dans toutes ses dimensions, oú l'exposition sociale est en outre une situation très courante. Dans ce scénario, des éléments du programme d'études espagnol et chilien ont été analysés, dans le but de décrire l'incorporation et la systématisation des émotions, sachant que cette mesure est fondamentale pour garantir une éducation complète. Il ressort de cette analyse que la législation éducative espagnole a systématisé différentes compétences englobant cette dimension, tandis que la législation chilienne a incorporé des objectifs comportementaux associant la dimension affective, mais aucune programmation rigoureuse n'est appréciée. Par conséquent, il est conclu qu'il est nécessaire d'ouvrir un débat sur l'éducation intégrale au Chili.<hr/>Resumo As principais teorias da aprendizagem construtivista reconhecem a dimensão emocional como um componente essencial do ato educativo, já que é um dos elementos mediadores na interpretação e significação da realidade. Esta perspectiva tem impactado em todas as disciplinas do currículo, e em específico na educação física, que é uma matéria bastante especial, já que exige aos educandos envolver-se na totalidade de suas dimensões, em onde ademais a exposição social costuma ser uma situação muito comum. Ante este cenário, têm-se analisado elementos dos currículos espanhol e chileno, com a finalidade de descrever a incorporação e sistematização das emoções, entendendo que esta medida é fundamental para garantir uma educação integral. A partir desta análise, pode-se indicar que a legislação educativa espanhola tem sistematizado diferentes competências que incluem aquela dimensão, enquanto a legislação chilena tem incorporado objetivos atitudinais que associam a dimensão afetiva, mas não se aprecia uma programação rigorosa. Por conseguinte, conclui-se que existe uma necessidade de abrir um debate em torno da educação integral no Chile. <![CDATA[Gestantes adolescentes na perspectiva de três docentes de educação física escolar]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300320&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Esta investigación exploratoria de tipo cualitativo busca interpretar el sentir-pensar-hacer de tres maestros de educación física a partir de su conocimiento y decisiones frente a casos de estudiantes en estado de gestación. Los sentimientos, conocimientos y actuaciones del maestro se despliegan en actividades y se reflejan en las percepciones de sus estudiantes, lo cual genera en ellos modos de pensar, comprender y significar los procesos de la clase. Para el trabajo de campo se realizaron observaciones no participantes en ficha de registro tres veces por semana durante un periodo de cinco meses. Como complemento, se desarrollaron seis entrevistas semiestructuradas de dos encuentros con cada participante. Los resultados indican que los docentes actúan de acuerdo con los imperativos disciplinares que privilegian el cuidado del cuerpo biofísico por encima de los aspectos socio culturales, razón por la cual han hecho del desempeño físico y desarrollo motor los ejes de sus propuestas educativas.<hr/>Abstract This qualitative exploratory study seeks to interpret the feelings, thoughts, and actions of three physical education teachers, based on their knowledge and decisions regarding cases of pregnant students. Teachers' feelings, knowledge, and actions are found in activities and they are reflected in the students' perceptions, which encourage them to think, understand, and give meaning to the class processes. The fieldwork included six non-participant observations described in a record sheet three times a week for five months. As a complement to this exercise, six semi-structured interviews were carried out based on two meetings with each participant. The results suggest that teachers act in accordance with disciplinary imperatives that privilege biophysical body care beyond sociocultural aspects, which is why they have made physical performance and motor development the main lines of their educational proposals.<hr/>Résumé Cette recherche exploratoire de type qualitative vise à interpreter les sentiments, la pensée, et les actions de trois enseignants d'éducation physique et sportive, à partir de leur connaissance et leurs décisions concernant des étudiantes en état de grossesse. Les sentiments, les connaissances, et les actions des enseignants se déploient dans des activités et sont reflétés dans la perception des étudiants, ce qui les encourage à penser, comprendre, et donner une signification aux processus de la classe. Des observations non-participantes ont été réalisées et énoncées dans une fiche d'enregistrement trois fois par semaine pendant cinq mois. Comme complément à cet exercice, six entretiens semi-structurés ont été développés à partir de deux rencontres avec chaque participant. Les résultats indiquent que les enseignants agissent conformément aux impératifs disciplinaires privilégiant le soin du corps biophysique au-delà des aspects socioculturels, raison pour laquelle ils ont fait de la performance physique et du développement moteur les axes de leurs propositions éducatives.<hr/>Resumo Esta pesquisa exploratória de tipo qualitativo procura interpretar o sentir-pensar-fazer de três maestros de educação física a partir de seu conhecimento e decisões em frente a casos de estudantes em estado de gestação. Os sentimentos, conhecimentos e atuações do maestro se desdobram em atividades e refletem-se nas percepções de seus estudantes, o qual gera neles modos de pensar, compreender e significar os processos da classe. Para o trabalho de campo se realizaram observações não participantes em ficha de registro três vezes por semana durante um período de cinco meses. Como complemento a este exercício, se desenvolveram seis entrevistas semiestruturadas de dois encontros com cada participante. Os resultados indicam que os docentes atuam de acordo com os imperativos disciplinares que privilegiam o cuidado do corpo biofísico acima dos aspectos socioculturais, razão pela qual têm feito do desempenho físico e desenvolvimento motor os eixos de suas propostas educativas. <![CDATA[A educação secundária e superior na Colômbia vista desde as provas Saber]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300341&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las pruebas estándar generan debate al evaluar la calidad de la educación. Sin embargo, son una herramienta de caracterización de los estudiantes. Colombia parece ser el único país del mundo en que se puede hacer el seguimiento de la prueba estándar de secundaria y universitaria para el mismo estudiante. El estudio busca caracterizar a los estudiantes que presentaron ambas pruebas. Se llevan a cabo tablas de contingencia en Excel para los estudiantes en Colombia que lograron terminar su bachillerato y pregrado; presentaron la prueba Saber 11 entre 2005 y 2006; y -4 o 5 años después- presentaron la prueba Saber Pro en instituciones técnicas y universitarias y solo universitarias. Seis de cada diez estudiantes que terminaron sus estudios superiores asistieron a un colegio o a una universidad del sector privado. Aproximadamente dos de cada tres estudiantes que terminan sus estudios superiores lo hacen en una universidad. Hay diferencias significativas en las pruebas Saber 11 por género, que están correlacionadas con la prueba Saber Pro. Los resultados de las pruebas Saber Pro en universidades oficiales son superiores a los de las privadas.<hr/>Abstract Standardized testing generates debate when it comes to assessing the quality of education. However, it constitutes a tool for characterization of students. Colombia seems to be the only country in the world where it is possible to monitor a student's high school and university standardized tests performance. This study aims to characterize the students who took both tests. Contingency tables in Excel were created using data from students in Colombia who finished high school and earned a bachelor's degree; those who took the Saber 11 test between 2005 and 2006 and, 4 or 5 years afterwards, they took the Saber Pro test in institutes of a technical and university nature or just universities. 6 out of 10 students who finished their higher education studies attended private high schools or private universities. Approximately 2 out of 3 students finish their higher education studies at a university. Significant differences by gender exist in the Saber 11 test, which are correlated with the Saber Pro test. Public universities have higher Saber Pro scores than private universities.<hr/>Résumé Les examens standardisés donnent lieu à des débats sur l'évaluation de la qualité de l'éducation. Toutefois, ils constituent un outil de caractérisation des étudiants. La Colombie semble être le seul pays oú il est possible de faire le suivi de la performance d'un étudiant aux examens standardisés de l'enseignement secondaire et universitaire. Cette étude cherche à caractériser les étudiants qui ont passé les deux examens. Des tableaux de contingence ont été créés dans Excel à partir des données des étudiants en Colombie qui ont fini leurs études secondaires et de licence ; ceux qui ont passé l'examen Saber 11 entre 2005 et 2006, et 4 ou 5 ans plus tard, ils ont passé l'examen Saber Pro dans des institutes techniques, institutes universitaires, ou simplement dans des universités. Six étudiants ayant fini leurs études sur dix ont fréquenté un lycée ou une université appartenant au secteur privé. Environ deux étudiants sur trois finissent leurs études supérieures dans une université. Il existe des différences significatives entre les sexes dans les examens Saber 11, qui sont corrélées avec l'examen Saber Pro. Les universités publiques ont de meilleurs résultats aux examens Saber que les universités privées.<hr/>Resumo As provas standard geram debate ao avaliar a qualidade da educação. No entanto, são uma ferramenta de caracterização dos estudantes. Colômbia parece ser o único país do mundo em que se pode fazer o rastreamento da prova standard de secundária e universitária para o mesmo estudante. O estudo procura caracterizar aos estudantes que apresentaram ambas as provas. Levam-se a cabo tabelas de contingencia em Excel para os estudantes na Colômbia que conseguiram terminar seu ensino secundário e nível de graduação; apresentaram a prova Saber 11 entre 2005 e 2006; e - 4 ou 5 anos depois - apresentaram a prova Saber Pro em instituições técnicas e universitárias e só universitárias. Seis em cada dez estudantes que terminaram seus estudos superiores assistiram a um colégio ou a uma universidade do sector privado. Aproximadamente dois em cada três estudantes que terminam seus estudos superiores o fazem numa universidade. Há diferenças significativas nas provas Saber 11 por género, que estão correlacionadas com a prova Saber Pro. Os resultados das provas Saber Pro em universidades oficiais são superiores às das privadas. <![CDATA[A influência da coordenação na estabilidade da atenção de crianças de diferentes tipologias do sistema nervoso]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300367&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The aim of the study is to define the influence of coordination abilities on attention stability development in first graders with different strengths of nervous system. Sixty 7- to 8-year-old schoolchildren from a usual comprehensive school participated in the research. Prior to the research, all children had been differentiated on equal 3 groups. The pedagogical experiment continued 7 months. During research there were changes in the groups. In the group KG, in the Shuttle run test, indicators have worsened from 10,3±0,6 s. to 10,4±0,6 s. (P&gt;0,05), and in the methodic Bourdon Test indicators have worsened on 0,1 p. (P&gt;0,05). In the group EG-2, in which schoolchildren were engaged taking into account the nervous system typology, there were considerable and positive changes. In the Shuttle run test indicators have improved from 10,3±0,6 s. to 9,7±0,5 s. (P&lt;0,05), and in the methodic Bourdon Test indicators have improved on 1,4 p. (P&lt;0,05). If the differentiated approach based on the typology is used, the indicators of movement coordination and attention stability will improve considerably during training.<hr/>Resumen El propósito del estudio es definir la influencia de las habilidades de coordinación en el desarrollo de la estabilidad de la atención en estudiantes de primer grado con diferentes niveles de fuerza del sistema nervioso. 60 estudiantes entre los 7 y 8 años de escuela integral regular participaron en la investigación. Antes de la investigación, los niños fueron divididos en tres grupos iguales. El experimento pedagógico duró siete meses. Durante la investigación hubo cambios en los grupos. En el grupo KG, en el test Shuttle run, los indicadores empeoraron de 10,3±0,6 segundos a 10,4±0,6 segundos (P&gt;0,05), asimismo, en el metódico Test Bourdon, los indicadores empeoraron en 0,1 puntos (P&gt;0,05). En el grupo EG-2, en el cual los niños fueron agrupados según la tipología, hubo cambios positivos y considerables. En el test Shuttle run los indicadores mejoraron de 10,3±0,6 segundos a 9,7±0,5 segundos (P&lt;0,05), asimismo, en el Test Bourdon, los indicadores mejoraron 1,4 puntos (P&lt;0,05). Si se usa el enfoque diferenciado basado en la tipología, los indicadores de la coordinación del movimiento y de la estabilidad de la atención mejorarán considerablemente durante la formación.<hr/>Résumé Le but de cette étude est de déterminer l'influence des capacités de coordination sur le développement de la stabilité de l'attention parmi des élèves The influence of coordination on the attention stability of children with different nervous system typologies du premier degré ayant des niveaux de force du système nerveux différents. Soixante élèves de 7 à 8 ans appartenant à l'école compréhensive régulière ont participé à la recherche. Avant la recherche, les enfants ont été divisés en trois groupes. L'expérience pédagogique a duré sept mois. Au cours de la recherche, il y a eu des changements dans les groupes. Pour le groupe KG, les indicateurs du Test Léger-navette ont révélé une régression de 10,3±0,6 secondes à 10,4±0,6 secondes (P&gt;0,05), de même un Test de Bourdon méthodique a révélé une régression de 0,1 points (P&gt;0,05). Dans le groupe EG-2, oú les élèves ont été groupés selon la typologie, il y a eu des changements positifs et significatifs. Dans ce cas, les indicateurs du Test Léger-navette ont révélé une amélioration de 10,3±0,6 secondes à 9,7±0,5 secondes (P&lt;0,05), de même le Test de Bourdon a révélé une amélioration de 1,4 points (P&lt;0,05). L'adoption d'une approche différenciée basée sur la typologie permettrait d'améliorer significativement les indicateurs de coordination du mouvement ainsi que la stabilité de l'attention pendant leur formation.<hr/>Resumo O propósito do estudo é definir a influência das habilidades de coordenação no desenvolvimento da estabilidade da atenção em estudantes de primeiro grau com diferentes níveis de força do sistema nervoso. Sessenta estudantes entre os 7 e 8 anos de escola compreensiva regular participaram na pesquisa. Antes da pesquisa, as crianças foram divididas em três grupos iguais. O experimento pedagógico durou sete meses. Durante a pesquisa houve mudanças nos grupos. No grupo KG, no teste Shuttle run, os indicadores pioraram de 10,3 ±0,6 segundos a 10,4±0,6 segundos (P&gt;0,05), assim mesmo, num metódico Teste Bourdon, os indicadores pioraram em 0,1 pontos (P&gt;0,05). No grupo EG-2, no qual as crianças foram agrupadas segundo a tipologia, houve mudanças positivas e consideráveis. No teste Shuttle run os indicadores melhoraram de 10,3±0,6 segundos a 9,7±0,5 segundos (P&lt;0,05), assim mesmo, no Test Bourdon, os indicadores melhoraram 1,4 pontos (P&lt;0,05). Usa-se o enfoque diferenciado baseado na tipologia, os indicadores da coordenação do movimento e a estabilidade da atenção melhorarão consideravelmente durante a formação. <![CDATA[La escuela como práctica y tecnología de la pertenencia al mundo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000300387&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The aim of the study is to define the influence of coordination abilities on attention stability development in first graders with different strengths of nervous system. Sixty 7- to 8-year-old schoolchildren from a usual comprehensive school participated in the research. Prior to the research, all children had been differentiated on equal 3 groups. The pedagogical experiment continued 7 months. During research there were changes in the groups. In the group KG, in the Shuttle run test, indicators have worsened from 10,3±0,6 s. to 10,4±0,6 s. (P&gt;0,05), and in the methodic Bourdon Test indicators have worsened on 0,1 p. (P&gt;0,05). In the group EG-2, in which schoolchildren were engaged taking into account the nervous system typology, there were considerable and positive changes. In the Shuttle run test indicators have improved from 10,3±0,6 s. to 9,7±0,5 s. (P&lt;0,05), and in the methodic Bourdon Test indicators have improved on 1,4 p. (P&lt;0,05). If the differentiated approach based on the typology is used, the indicators of movement coordination and attention stability will improve considerably during training.<hr/>Resumen El propósito del estudio es definir la influencia de las habilidades de coordinación en el desarrollo de la estabilidad de la atención en estudiantes de primer grado con diferentes niveles de fuerza del sistema nervioso. 60 estudiantes entre los 7 y 8 años de escuela integral regular participaron en la investigación. Antes de la investigación, los niños fueron divididos en tres grupos iguales. El experimento pedagógico duró siete meses. Durante la investigación hubo cambios en los grupos. En el grupo KG, en el test Shuttle run, los indicadores empeoraron de 10,3±0,6 segundos a 10,4±0,6 segundos (P&gt;0,05), asimismo, en el metódico Test Bourdon, los indicadores empeoraron en 0,1 puntos (P&gt;0,05). En el grupo EG-2, en el cual los niños fueron agrupados según la tipología, hubo cambios positivos y considerables. En el test Shuttle run los indicadores mejoraron de 10,3±0,6 segundos a 9,7±0,5 segundos (P&lt;0,05), asimismo, en el Test Bourdon, los indicadores mejoraron 1,4 puntos (P&lt;0,05). Si se usa el enfoque diferenciado basado en la tipología, los indicadores de la coordinación del movimiento y de la estabilidad de la atención mejorarán considerablemente durante la formación.<hr/>Résumé Le but de cette étude est de déterminer l'influence des capacités de coordination sur le développement de la stabilité de l'attention parmi des élèves The influence of coordination on the attention stability of children with different nervous system typologies du premier degré ayant des niveaux de force du système nerveux différents. Soixante élèves de 7 à 8 ans appartenant à l'école compréhensive régulière ont participé à la recherche. Avant la recherche, les enfants ont été divisés en trois groupes. L'expérience pédagogique a duré sept mois. Au cours de la recherche, il y a eu des changements dans les groupes. Pour le groupe KG, les indicateurs du Test Léger-navette ont révélé une régression de 10,3±0,6 secondes à 10,4±0,6 secondes (P&gt;0,05), de même un Test de Bourdon méthodique a révélé une régression de 0,1 points (P&gt;0,05). Dans le groupe EG-2, oú les élèves ont été groupés selon la typologie, il y a eu des changements positifs et significatifs. Dans ce cas, les indicateurs du Test Léger-navette ont révélé une amélioration de 10,3±0,6 secondes à 9,7±0,5 secondes (P&lt;0,05), de même le Test de Bourdon a révélé une amélioration de 1,4 points (P&lt;0,05). L'adoption d'une approche différenciée basée sur la typologie permettrait d'améliorer significativement les indicateurs de coordination du mouvement ainsi que la stabilité de l'attention pendant leur formation.<hr/>Resumo O propósito do estudo é definir a influência das habilidades de coordenação no desenvolvimento da estabilidade da atenção em estudantes de primeiro grau com diferentes níveis de força do sistema nervoso. Sessenta estudantes entre os 7 e 8 anos de escola compreensiva regular participaram na pesquisa. Antes da pesquisa, as crianças foram divididas em três grupos iguais. O experimento pedagógico durou sete meses. Durante a pesquisa houve mudanças nos grupos. No grupo KG, no teste Shuttle run, os indicadores pioraram de 10,3 ±0,6 segundos a 10,4±0,6 segundos (P&gt;0,05), assim mesmo, num metódico Teste Bourdon, os indicadores pioraram em 0,1 pontos (P&gt;0,05). No grupo EG-2, no qual as crianças foram agrupadas segundo a tipologia, houve mudanças positivas e consideráveis. No teste Shuttle run os indicadores melhoraram de 10,3±0,6 segundos a 9,7±0,5 segundos (P&lt;0,05), assim mesmo, no Test Bourdon, os indicadores melhoraram 1,4 pontos (P&lt;0,05). Usa-se o enfoque diferenciado baseado na tipologia, os indicadores da coordenação do movimento e a estabilidade da atenção melhorarão consideravelmente durante a formação.