Scielo RSS <![CDATA[Novum Jus]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2500-869220240003&lang=pt vol. 18 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Contemporary Reflections on Human Rights and International Law]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Impact of the Decisions of the Inter-American Court of Human Rights: Achieving their Modulation from the Colombian Constitutional Tradition]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Mantener la armonía entre las decisiones de la Corte Interamericana de Derechos Humanos y las legislaciones de sus Estados parte puede convertirse en una tarea engorrosa y compleja. El caso colombiano frente a la configuración de su régimen disciplinario se ha convertido en la perfecta evidencia de ello, por cuanto ha mostrado la capacidad del Tribunal Supranacional de ejercer control de convencionalidad sobre normas constitucionales generando tensiones jurídicas que, en el intento de mitigarlas, pueden producir inconvenientes internos todavía peores. Este documento ejemplifica esa situación y propone una fórmula para identificar dichas tensiones y mitigarlas en un caso concreto.<hr/>Abstract Maintaining harmony between the decisions of the Inter-American Court of Human Rights and the legislations of its member states can become a burdensome and complex task. The Colombian case, with relation to the configuration of its disciplinary regime, has become the perfect example of this, as it demonstrates the capacity of the Supranational Court to exercise conventionality control over constitutional norms, thereby generating legal tensions. In attempts to mitigate these tensions, even greater internal challenges may arise. This paper illustrates such a situation and proposes a method to identify these tensions and mitigate them in a specific case. <![CDATA[Challenges to Human Security in the New Domains of Warfare.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300042&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente documento examina los nuevos dominios de la guerra y los desafíos que plantean a la seguridad humana en la era moderna. En particular, se analiza el ciberespacio, las operaciones de información y la militarización del espacio exterior como dominios emergentes que requieren una atención estratégica y una política adecuada. En primer lugar, se aborda el ciberespacio como un dominio crítico. El crecimiento exponencial de la conectividad digital ha dado lugar a una mayor vulnerabilidad a los ciberataques, arriesgando la seguridad e intimidad de las personas. Proteger los datos de cada persona y la infraestructura digital se vuelve esencial para salvaguardar la seguridad humana. En segundo lugar, se exploran las operaciones de información como un desafío importante. La propagación de desinformación puede disminuir la confianza en las instituciones y generar polarización en la sociedad; por eso, se prioriza enseñar sobre medios y pensamiento crítico para contrarrestar estas amenazas a la seguridad humana. Por último, se analiza la militarización del espacio exterior como un nuevo dominio de guerra: actividades militares en el espacio como la vigilancia y el desarrollo de armas antisatélite plantean riesgos significativos para la seguridad y la estabilidad mundial. La comprensión de estos desafíos y el desarrollo de políticas efectivas son cruciales para proteger la seguridad de las personas y sus derechos. El abordaje integral de estos desafíos es esencial para garantizar el bienestar de cada ser humano en un mundo que cada día depende más de la cibernética y la tecnología.<hr/>Abstract This paper examines the new domains of warfare and the challenges they pose to human security in the modern era. Specifically, it discusses cyberspace, information operations, and the militarization of outer space as emerging domains that require strategic attention and an appropriate policy. First, cyberspace is addressed as a critical domain. The exponential growth of digital connectivity has resulted in increased vulnerability to cyber-attacks, risking the security and privacy of individuals. Protecting individual data and digital infrastructure becomes essential to safeguard human security. Second, information operations are explored as a major challenge. The spread of disinformation can erode trust in institutions and foster polarization in society; therefore, teaching about media and critical thinking is prioritized to counter these threats to human security. Finally, the militarization of outer space is analyzed as a new domain of warfare. Military activities in space, such as surveillance and the development of anti-satellite weapons, pose significant risks to global security and stability. Understanding these challenges and developing effective policies are crucial to protecting the security of individuals and their rights. A comprehensive approach to addressing these challenges is essential to ensure the well-being of every human being in a world that is becoming ever more reliant on cybernetics and technology. <![CDATA[Generative Artificial Intelligence in Music and Colombian Copyright]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300070&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Por primera vez en la literatura, a través de una investigación de corte cualitativo y documental con aplicación de un método sistemático e inductivo, el presente artículo aborda la interacción del derecho de autor colombiano y los derechos conexos a las nuevas realidades que trae la inteligencia artificial (IA) generativa al sector de la música, tales como la generación autónoma de obras musicales, interpretaciones y fonogramas, al igual que la imitación de estilos musicales y de voces de cantantes. El presente artículo concluye que, bajo la normativa autoral colombiana, (1) las obras musicales generadas en un 100 % por inteligencia artificial no tienen un autor protegido y que las interpretaciones creadas por IA no están protegidas por los derechos conexos; no obstante, los fonogramas generados por IA sí podrían obtener protección; (2) realizar obras por medio de un algoritmo de IA con base en obras existentes, por medio de un proceso de minería de datos, no constituirá una infracción siempre y cuando se realice dentro de los supuestos de la excepción de domicilio privado y copias temporales; (3) finalmente, la imitación de estilos y de voces de artistas por parte de la IA no es de protección del derecho de autor o de los derechos conexos. Sin embargo, al tratarse de una tecnología de rápida y constante evolución, requiere de un seguimiento y adaptación constantes por parte del derecho de autor.<hr/>Abstract For the first time in the literature, through a qualitative and documentary research approach employing a systematic and inductive method, this article addresses the interaction between Colombian copyright and related rights in light of the new realities brought by generative artificial intelligence (AI) in the music industry. These include the autonomous generation of musical works, performances and phonograms, as well as the imitation of musical styles and singers' voices. This article concludes that, under Colombian copyright legislation: (1) musical works entirely generated by artificial intelligence do not have a protected author, and AI-generated performances are not protected by related rights; however, phonograms generated by AI may receive protection; (2) creating works through an AI algorithm based on existing works, via data mining process, does not constitute an infringement, provided it falls within the exceptions for private domain and temporary copies; (3) finally, the imitation of styles and artists' voices by AI is not protected under copyright or related rights. However, given the rapid and constant evolution of this technology, ongoing monitoring and adaptation by copyright are necessary. <![CDATA[Harmonizing EU Health Legislation for New Genomic Techniques]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300096&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article examines the regulation and application of New Genomic Techniques (NGTs) and genetic testing within the European Union (EU). It scrutinises the detailed aspects of EU data protection laws, underscoring their significance in safeguarding patient privacy and facilitating data sharing in healthcare and research sectors. The paper delves into the ethical dimensions and technological advances in genetic engineering, specifically focusing on gene editing and direct-to-consumer genetic testing, illuminating the complex interplay between technology, ethics, and legal frameworks. The analysis extends to the diverse regulatory environments at both national and EU levels, highlighting the urgent need for legislative updates in response to the rapid advancements in genomic technologies. This necessity accentuates the ongoing challenge of balancing fostering innovation and adhering to ethical and legal standards. Moreover, the article addresses the efforts to harmonise genetic testing regulations across European nations, considering the perspectives of multiple stakeholders. The discourse presented in the article underscores the complexity and critical importance of formulating policies that safeguard public interests and propel scientific advancements in this swiftly evolving domain. The EU should enhance the regulation and standardisation of NGTs in the field of human health and medicine by updating legislation, implementing risk assessment and safety protocols, establishing ethical guidelines, involving various stakeholders, adhering to global standards, promoting public education, and integrating NGTs into healthcare systems, ultimately aiming to promote safe and ethical NGTs development and advance public health objectives.<hr/>Resumen Este artículo examina la regulación y aplicación de las Nuevas Técnicas Genómicas (NTG) y las pruebas genéticas en la Unión Europea (UE). Analiza los aspectos detallados de las leyes de protección de datos de la UE, subrayando su importancia para salvaguardar la privacidad de los pacientes y facilitar el intercambio de datos en los sectores de la atención sanitaria y la investigación. El artículo profundiza en las dimensiones éticas y los avances tecnológicos de la ingeniería genética, centrándose específicamente en la edición de genes y las pruebas genéticas directas al consumidor, iluminando la compleja interacción entre la tecnología, la ética y los marcos jurídicos. El análisis se extiende a los diversos entornos normativos, tanto a escala nacional como de la UE, y pone de relieve la necesidad urgente de actualizar la legislación en respuesta a los rápidos avances de las tecnologías genómicas. Esta necesidad acentúa el reto permanente de encontrar un equilibrio entre el fomento de la innovación y el respeto de las normas éticas y jurídicas. Por otra parte, el texto aborda los esfuerzos por armonizar la normativa sobre pruebas genéticas en todos los países europeos, teniendo en cuenta las perspectivas de las múltiples partes interesadas. El discurso presentado subraya la complejidad y la importancia crítica de formular políticas que salvaguarden los intereses públicos e impulsen los avances científicos en este ámbito que está en rápida evolución. La UE debería mejorar la regulación y la normalización de los NTG en el ámbito de la salud humana y la medicina actualizando la legislación, aplicando protocolos de evaluación de riesgos y seguridad, estableciendo directrices éticas, implicando a las distintas partes interesadas, respetando las normas mundiales, fomentando la educación pública e integrando los NTG en los sistemas sanitarios, con el fin último de promover un desarrollo seguro y ético de estos y avanzar en los objetivos de salud pública. <![CDATA[Prior Consultation as a Right of Indigenous Peoples: the Venezuelan Case in Comparative Law]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300128&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo analiza el cumplimiento del Estado venezolano en cuanto al derecho a la consulta previa de los pueblos indígenas, de acuerdo con los estándares establecidos en el derecho internacional y los convenios asumidos por el Estado en el marco de participación del sistema normativo de las Naciones Unidas. Para ello, se utiliza el método del derecho comparado y se revisan las legislaciones y jurisprudencias de otros países americanos que han reconocido este derecho. Además, se evalúa la situación actual de este derecho en Venezuela, destacando las fallas y violaciones del Estado, especialmente en las zonas afectadas por el Arco Minero del Orinoco. Se concluye que el Estado venezolano no ha respetado este derecho fundamental de los pueblos indígenas.<hr/>Abstract This article analyzes the Venezuelan State's compliance with the right to prior consultation of indigenous peoples, in accordance with the standards established in international law and the conventions adopted by the State within the normative framework of the United Nations. For this purpose, a comparative law method is used, reviewing the legislation and case law of other American countries that have recognized this right. Furthermore, the current situation of this right in Venezuela is evaluated, highlighting the shortcomings and violations by the State, particularly in areas affected by the Orinoco Mining Arc. The article concludes that the Venezuelan State has failed to respect this fundamental right of indigenous peoples. <![CDATA[Problems of Implementation of the Provisions of the Council of Europe Convention on Preventing and Combating Violence Against Women and Domestic Violence in Ukraine’s Legislation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300156&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El Convenio del Consejo de Europa sobre prevención y lucha contra la violencia hacia las mujeres y la violencia doméstica es un importante instrumento internacional destinado a prevenir y abordar la violencia contra las mujeres y la violencia doméstica. Ucrania, al igual que otros miembros de la Convención, sigue enfrentando desafíos científicos y prácticos básicos al implementar sus disposiciones en la legislación nacional en asuntos relacionados con la violencia doméstica. Este artículo identifica algunas de las dificultades e impedimentos que afectan las leyes nacionales de Ucrania, lo que dificulta su confirmación con la prescripción internacional. Ucrania sigue enfrentándose a aspectos de concienciación y comprensión entre las partes interesadas pertinentes, financiación insuficiente, resistencia de ciertos segmentos de la sociedad y deficiencias en el marco jurídico existente para abordar la violencia contra las mujeres y la violencia doméstica. El artículo concluye con recomendaciones para abordar estos desafíos, enfatizando la importancia de crear conciencia, garantizar una financiación adecuada, involucrar a los segmentos resistentes de la sociedad y fortalecer el marco legal. Es necesario continuar con los esfuerzos para implementar plenamente la Convención y prevenir la violencia contra las mujeres y la violencia doméstica en Ucrania.<hr/>Abstract The Council of Europe Convention on Preventing and Combating Violence Against Women and Domestic Violence is an important international instrument aimed at preventing and addressing violence against women and domestic violence. Ukraine, like other signatories of the Convention, continues to encounter basic scientific and practical challenges in implementing its provisions in national legislation in matters relating to domestic violence. This article identifies some of predicaments and impediments affecting the national laws of Ukraine making it difficult in aligning with international prescription. Ukraine continues to face numerous challenges when addressing violence against women and domestic violence, such as awareness and understanding among relevant stakeholders, insufficient funding, resistance from certain sectors of society, and weaknesses in the existing legal framework. The article concludes by suggesting some guidelines for addressing these challenges, such as emphasizing the importance of raising awareness, ensuring adequate funding, engaging with resistant sectors of society, and strengthening the legal framework. Continued efforts are necessary to fully implement the Convention and prevent violence against women and domestic violence in Ukraine. <![CDATA[The Impact of Technology on Judicial Process: A View from the Concepts of Digital Judge and Due Process.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300180&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se aborda el impacto de tecnologías emergentes como la inteligencia artificial (IA), en el proceso judicial, destacando la visión representativa del “juez digital” y su potencial para transformar la administración de justicia. Mediante un enfoque analítico-descriptivo, enmarcado en un tipo de metodología cualitativa, se examina cómo la integración de la IA incide en la aplicación de los principios fundamentales del derecho y la operatividad del sistema judicial. Se inicia con una discusión sobre la constitucionalización del derecho en la era digital. Así, se puede dar un acercamiento al concepto de juez digital. Finalmente, se aborda el uso del sistema PretorIA en la Corte Constitucional de Colombia. Al determinar que PretorIA corresponde a un tipo representativo de juez digital conocido como “herramientas de soporte para decisiones”, se implica que la IA será meramente un facilitador de la justicia, al ubicar y facilitar al operador judicial información jurídicamente relevante en segundos, gracias a las tecnologías como el big data o las blockchains que permiten una mayor celeridad por parte del sistema judicial. Se comprende, así, cómo en la era digital es importante hacer uso de las nuevas tecnologías, sin desconocer riesgos de ella, como puede suceder con la IA generativa. A través de este análisis, se busca contribuir al debate sobre la configuración de un sistema judicial que respete los principios de justicia, equidad y debido proceso en la era digital.<hr/>Abstract The article explores the impact of emerging technologies, such as artificial intelligence (AI), on the judicial process, emphasizing the representative vision of the “digital judge” and its potential to transform the administration of justice. Using an analytical-descriptive approach, framed in a qualitative methodology, it examines how the integration of AI affects the application of fundamental principles of law and the operation of the judicial system. The discussion begins with the constitutionalization of law in the digital age, leading to an approach to the concept of digital judge. Finally, the article addresses the use of the PretorIA system in the Constitutional Court of Colombia. By determining that PretorIA represents a type of digital judge known as “decision support tools”, the article suggests that AI will serve as a facilitator of justice, by quickly locating and providing legally relevant information to the judicial operators thanks to technologies such as big data or blockchains, which enhance the efficiency of the judicial system. Thus, the article highlights the importance of using new technologies in the digital age while acknowledging the potential risks, such as those posed by generative AI. Through this analysis, the article aims to contribute to the debate on the configuration of a judicial system that upholds the principles of justice, equity, and due process in the digital age. <![CDATA[Development of a Scale for Evaluating Attitudes Towards Corruption in the Colombian Population (EAC-3)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300210&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La corrupción es un problema mundial y tiene efectos en los ámbitos político, económico, social e incluso ambiental. Este fenómeno puede ser ejercido y contemplado por cualquier individuo en diversas situaciones de la vida cotidiana -personal, política, laboral y académica-, hacia las que las personas manifiestan una serie de actitudes, las cuales se requiere evaluar objetivamente. Se desarrolló un estudio empírico y cuantitativo, de tipo psicométrico y de carácter instrumental, con el objetivo de diseñar una escala para medición y evaluación de actitudes hacia la corrupción. Se llevó a cabo una revisión teórica a partir de la cual se construyó una tabla de especificaciones para establecer las dimensiones y el número de ítems pertinentes por cruce; se diseñaron los reactivos, que fueron sometidos a validación por jueces y, tras realizar los ajustes necesarios, la escala se aplicó a 386 adultos colombianos entre 18 y 83 años (M=26,73; DE=13,69). Luego, se adelantó un análisis factorial exploratorio, que agrupó los reactivos en tres factores: actitudes hacia la corrupción propia, actitudes hacia la corrupción ajena y actitudes hacia la corrupción en posiciones de poder. Asimismo, se realizaron análisis de confiabilidad, los cuales mostraron una alta consistencia interna y confiabilidad (alfa de Cronbach= 0,873; GLB= 0,938) y alta validez (varianza explicada del 51,6 %). Por último, se desarrollaron los baremos de calificación. En conclusión, la escala de evaluación de actitudes hacia la corrupción EAC-3 es un instrumento válido, confiable y consistente para su utilización en contexto colombiano, y se recomienda la evaluación de las actitudes hacia la corrupción como un indicador de riesgo hacia dicha conducta.<hr/>Abstract Corruption is a global problem with effects in the political, economic, social and even environmental spheres. This phenomenon can be experienced and observed by any individual in various everyday situations -personal, political, work-related and academic-, towards which people express a range of attitudes that need to be objectively assessed. An empirical and quantitative study of a psychometric and instrumental nature was developed with the aim of designing a scale for measuring and evaluating attitudes towards corruption. A theoretical review was conducted, based on which a table of specification was developed to establish the dimensions and the number of relevant items to be included per intersection. The items were designed and subjected to validation by experts and, after making the necessary adjustments, the scale was administered to 386 Colombian adults aged between 18 and 83 (M=26.73; SD=13.69). Then, an exploratory factor analysis was carried out, grouping the items into three factors: attitudes towards self-corruption, attitudes towards corruption of others, and attitudes towards corruption in positions of power. Reliability analyses were also carried out, which revealed high internal consistency and reliability (Cronbach's alpha = 0.873; GLB = 0.938) and high validity (explained variance of 51.6%). Finally, the rating scales were developed. In conclusion, the scale for evaluating attitudes towards corruption EAC-3 is a valid, reliable, and consistent instrument for use in the Colombian context, and it is recommended to evaluate attitudes towards corruption as a risk indicator of such behavior. <![CDATA[Colombian Legislation in Mining Sector and Illegal Mining (2001-2011)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300234&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El Gobierno colombiano ha aprobado, entre 2001 y 2011, una legislación para reglamentar el sector minero y aumentar la lucha contra la minería ilegal. Entre las medidas aprobadas se destacan la creación del Código Minero y de la Agencia Nacional de Minería. El presente artículo analiza el sector extractivo legal y la minería ilegal. En la primera parte se estudian las debilidades y fortalezas de las nuevas herramientas y su efecto sobre el sector minero colombiano. En la segunda se examina el problema de la minería ilegal como una amenaza multidimensional para el Estado colombiano.<hr/>Abstract Between 2001 and 2011, the Colombian government enacted legislation aimed at regulating the mining sector and intensify efforts to combat illegal mining. Among the measures approved were the adoption of the Mining Code and the creation of the National Mining Agency. This article analyzes both the legal mining sector and illegal mining activities. The first part explores the weaknesses and strengths of the new legal tools and their impact on Colombia’s mining sector. The second section examines the problem of illegal mining as a multidimensional threat to the Colombian State. <![CDATA[Criminal Challenges of Irregular Immigration in Spain: Forgery of Public Documents]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300260&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen España se encuentra adherida a las bases humanistas propias de la Unión Europea: se caracteriza por un profundo sentido humanista que traspasa fronteras y promueve el reconocimiento de las debidas garantías, incluso fuera de aquellas. La investigación analiza las implicaciones de la inmigración irregular en la España humanista, la contrasta con su ordenamiento jurídico y describe los retos a los que se enfrenta desde el derecho penal. Se concluye que el derecho penal español se ve limitado para la imposición de penas privativas de libertad por la comisión de delitos por parte de migrantes con estatus jurídico irregular, lo que deviene generalmente en la apertura de expedientes administrativos sancionatorios y culmina en multas o acciones de deportación, con cierta prudencia política del Gobierno central. Esta limitación en la imposición de penas tiene repercusiones directas en la seguridad jurídica de la población y promueve la inmigración irregular, efectos contrarios al moderno concepto de la seguridad del Estado desde cualquier enfoque multidimensional y al sentimiento humanista de la Unión Europea.<hr/>Abstract Spain adheres to the humanist foundations of the European Union, characterized by a profound humanist ethos that transcends borders and upholds the recognition of due guarantees, even beyond them. The research analyzes the implications of irregular immigration in humanist Spain, contrasts them with its legal system, and describes the challenges faced from a criminal law perspective. It concludes that Spanish criminal law is limited in its ability to impose of custodial sentences for offenses committed by migrants with irregular legal status. This often leads to the initiation of administrative disciplinary proceedings and resulting in fines or deportation, accompanied by a degree of political caution from the central government. This limitation in penal enforcement has direct repercussions on the legal security for the population and encourages irregular immigration, effects that contradict the modern concept of State security from any multidimensional perspective and the humanist sentiment of the European Union. <![CDATA[Migration and its Implications in the World of Work in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300282&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los fenómenos como la pobreza, la discriminación y la violencia han producido el desplazamiento de la fuerza laboral, como respuesta de supervivencia del ser humano. Este artículo tiene como propósito establecer las implicaciones de los estándares del Pacto mundial para la migración segura, ordenada y regular (GCM) en los derechos humanos laborales en Colombia, a partir de la sociología de la migración con perspectiva sociojurídica. Se concluye con algunos criterios para el empleo de estándares internacionales de gobernanza para la migración y su protección internacional, como medida para restablecer el multiculturalismo desde la marginación del transnacionalismo. Ello, en el marco de la responsabilidad de los Estados en la garantía de los derechos humanos laborales.<hr/>Abstract Phenomena such as poverty, discrimination, and violence have led to the displacement of the labor force as a human survival response. This article aims to establish the implications of the standards set by the Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration (GCM) on labor human rights in Colombia, using a socio-legal perspective rooted in the sociology of migration. The study concludes with some criteria for applying international governance standards on migration and its international protection as a means to restore multiculturalism from the marginalization of transnationalism. This is framed within the responsibility of the States to guarantee of labor human rights. <![CDATA[Transitional Justice as a Guarantee of Non- Repetition: Testing the Colombian Model]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300308&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El diseño de un modelo de transición a la paz requiere abordar las causas del conflicto para evitar la repetición de violaciones masivas y sistemáticas de derechos humanos. Así vista, la justicia transicional (JT) constituiría una garantía de no repetición (GNR), en la medida en que busca corregir las fallas estructurales que subyacen a tales violaciones, con el fin de prevenir ilícitos continuos o repetitivos. Esta investigación explica cómo el modelo de justicia transicional colombiano ha integrado las GNR, los aportes que ofrece este diseño para otros procesos transicionales y algunas alertas. Por su contenido y finalidad, el artículo es de interés para una amplia audiencia: para quienes están a cargo del diseño, del seguimiento y de la implementación de mecanismos de JT, académicos y todos aquellos que desean comprender la panorámica del sistema de transición colombiano, las posibilidades y los desafíos que implica ese deseado “no volver atrás”.<hr/>Abstract Designing a model for transitioning to peace requires addressing the root causes of the conflict to prevent the repetition of massive and systematic human rights violations. From this perspective, transitional justice (TJ) would serve as a guarantee of non-repetition (GNR), insofar as it seeks to rectify the structural failures underlying such violations, thereby preventing ongoing or repetitive unlawful acts. This research explains how the Colombian transitional justice model has incorporated the GNR, the contributions offered by this design to other transitional processes, and some warnings. Given its content and purpose, the article appeals to a wide audience: those responsible for designing, monitoring, and implementing TJ mechanisms, academics, and anyone seeking to understand the overview of Colombia’s transitional system, along with the opportunities and challenges involved in achieving the goal of “never going back.” <![CDATA[Predictive Criminology: A Near Future or a Distant Fiction?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300344&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo presenta un análisis de la incorporación de modelos estadísticos predictivos para asistir la operación del enfoque de policía predictiva en la prevención de delitos en grandes centros urbanos. Se discuten las experiencias documentadas en la literatura reciente especializada sobre el desarrollo y el ajuste de modelos predictivos basados en aprendizaje automático (machine learning), su aplicación en el marco del enfoque de policía predictiva y sus limitaciones. Luego examina, de forma crítica, los efectos del uso del aprendizaje automático en el campo más amplio de la criminología predictiva, en especial en relación con la reducción de homicidios. Concluye con una discusión sobre los aportes potenciales de la criminología predictiva a la gestión de la seguridad ciudadana en grandes centros urbanos.<hr/>Abstract This article analyzes the incorporation of predictive statistical models to support the implementation of predictive policing approaches in crime prevention within large urban centers. It discusses documented experiences in recent specialized literature regarding the development and refinement of predictive models based on machine learning, their application within the predictive policing framework, and their limitations. The study critically examines the effects of machine learning in the broader field of predictive criminology, particularly concerning homicide reduction. It concludes with a discussion of the potential contributions of predictive criminology in the management of public safety within large urban centers. <![CDATA[Diplomacia científica: una oportunidad para la seguridad y la defensa nacional en Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300372&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente trabajo tiene como objetivo hacer una introducción al concepto de diplomacia científica para la seguridad y la defensa en Colombia, como un medio para llevar a cabo actividades de Poder Blando que puedan contribuir tanto a la percepción de seguridad por parte de la comunidad, como al desarrollo de estrategias de defensa para el país. Para ello, el documento comienza haciendo una revisión de la definición de diplomacia científica para la seguridad y la defensa nacional y continúa destacando casos emblemáticos de Colombia, como argumento central para reconocer el gran potencial que tiene esta área para la seguridad y la defensa Nacional en los dominios de tierra, mar, aire y ciberespacio. Para la conclusión, se hacen recomendaciones generales. El alcance de la investigación es descriptivo, ya que su intención es ser un punto de partida para un análisis posterior sobre el tema. El problema identificado es la falta de reconocimiento del potencial que representa la diplomacia científica, tanto en términos de ventaja competitiva para la geopolítica como de contribución a la imagen de las fuerzas militares como una organización cuyas funciones van más allá de las actividades puramente bélicas para incluir importantes avances científicos.<hr/>Abstract The present paper introduces the concept of Science Diplomacy for Security and Defense in Colombia as a means to pursue Soft Power activities that can contribute to both the perception of security by the community, and the development of Defense strategies for the country. For this purpose, the document begins by making a review of the definition of Scientific Diplomacy for Security and National the Defense and continues into highlighting emblematic cases from Colombia, as the central argument into recognizing the great potential this area has for Security and National Defense in the domains of land, sea, air and cyberspace. The scope of the research is descriptive, as its intention is to be a starting point for further analysis on the subject. The problem identified is the lack of recognition of the potential that science diplomacy represents both in terms of competitive advantage for geopolitics and as a contribution to the image of the military forces as an organization whose functions go beyond purely war activities to include important scientific developments. The paper concludes by issuing general recommendations to achieve such recognition. <![CDATA[Principles of International Law: A Starting Point for the Guarantee of Human Rights]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922024000300399&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los principios generales de derecho internacional y los propósitos de la comunidad internacional incorporados en diferentes convenciones internacionales se convierten en directrices para la normatividad jurídica a emplear por los Estados, en cuanto estos contienen valores esenciales para lograr los ideales de convivencia y de justicia; además, sus bases teóricas son fundamentales en el actuar de los sujetos de derecho internacional. Los Estados, en su propósito de hacer efectivas sus políticas internas y su política exterior, deben basar sus actuaciones en esos lineamientos que contienen los principios y los propósitos del derecho internacional. La comunidad internacional organizada destaca su importancia y vigencia para prevenir violaciones a los derechos humanos, para garantizarlos y para evitar quebrantamientos y amenazas a la paz y a la seguridad mundiales. Es fundamental entender la esencia de los principios y utilizarlos bajo parámetros de consensualidad, para que se hagan vigentes y efectivos; de esta manera se podrá superar retos y alcanzar los objetivos pretendidos por los Estados1, reivindicar su obligación de garantizar los derechos humanos y, de cierta forma, procurar por la supervivencia de la humanidad.<hr/>Abstract The general principles of international law and the objectives of the international community, as incorporated in various international conventions, serve as guidelines for the legal frameworks adopted by the States. These principles embody essential values to achieve the ideals of coexistence and justice. Moreover, their theoretical foundations are fundamental to the actions of subjects of international law. In their effort to make their domestic and foreign policies effective, States must base their actions on the guidelines that contain the principles and objectives of international law. The organized international community underlines the importance and relevance of these principles in preventing human rights violations, guaranteeing their protection, and avoiding breaches and threats to world peace and security. It is crucial to understand the essence of the principles and apply them consensually to ensure their effectiveness and relevance. This approach enables States to overcome challenges and achieve their intended objectives, reaffirm their obligation to guarantee human rights, and contribute, in some measure, to humanity’s survival.